Sleduji, že se stalo hitem o parkování automobilů hovořit, jako o "záboru veřejného prostoru privátními věcmi" a zřejmě by stačilo napsat "nemám auto, tak problém parkování neřeším".
Možná by stálo za to se podívat, jak moc ten "veřejný prostor" vlastně "veřejným" skutečně je, tedy co patří veřejnosti -tedy státu, co patří obcím a bůhví komu.
A také se skutečně podívat na to, kolik vlastně občan, který podle některých kolegů parkuje auto "na veřejném" za to platí.
Vadí mě ten velmi brutálně zúžený pohled lidí, co autem nejezdí. Mě se zdá, že platím naprosto všude poplatky nikoliv "veřejnosti" ale někomu, kdo si "veřejný prostor" koupil a teď jen rejžuje.
Zdá se mi, že "veřejný prostor" je jen taková populistická myšlenková konstrukce.
> tedy státu, co patří obcím a bůhví komu.
Osobně obecní považuju taky za veřejné.
> A také se skutečně podívat na to, kolik vlastně občan, který podle některých kolegů parkuje auto "na veřejném" za to platí.
Tam, kde nejsou barevné zóny, snad většinou nic, tam, kde jsou, něco jo, ale nevím, kolik.
> Vadí mě ten velmi brutálně zúžený pohled lidí, co autem nejezdí. Mě se zdá, že platím naprosto všude poplatky nikoliv "veřejnosti" ale někomu, kdo si "veřejný prostor" koupil a teď jen rejžuje.
Jestli mluvíš o soukromých parkovištích, tak jo (OTOH ten rýžující zase platí docela nájem městu, že), ale jestli ti jde o klasické barevné zóny, tak ty patří snad vždycky městu.
> A také se skutečně podívat na to, kolik vlastně občan, který podle některých kolegů parkuje auto "na veřejném" za to platí.
Myslím, že dobré porovnání získáš, když si zjistíš, kolik bys zaplatil, kdybys chtěl na prostoru ekvivalentním osobnímu automobilu provozovat třeba stánek s občerstvením. Tipuji, že tě nájem vyjde podstatně dráž než roční parking.
Můžeš mi zkusit vysvětlit, jaká měla být pointa tvého příspěvku?
Pointa prispevku je cista negace vseho, co jsi ve svem prezentoval ty.
A s tim, kolik za auto clovek zaplati, to uz je tady evergreen. Veskere ty dane z pohonnych hmot a podobne. A taky dane ze vseho ostatniho. Proste si vsichni platime to "verejne". Ono to totiz neni verejne, ono to je NASE spolecne. Tak at si kazdy ten svuj dil pouziva dle sveho. Nekdo at si hraje na hristi, nekdo at parkuje.
> Pointa prispevku je cista negace vseho, co jsi ve svem prezentoval ty.
Bohužel dost nepřesvědčivým stylem :/.
Ohledně spotřební daně vs. nákladů na infrastrukturu je to skutečně evergreen a je možné najít různé výpočty, které vycházejí různě. Např.
https://www.abclinuxu.cz/blog/jenda/2010/9...
https://www.abclinuxu.cz/blog/hateblog/2013/4...
(žádný ovšem neuvažuje negativní externality třeba ze znečištění, což se počítá ještě hůř). Co si z toho tedy mám odnést?
Nicméně argument s hřištěm je dobrý, +1.
Obecní není zase až tak moc "veřejné", je to prostě obecní. Residentům tak třeba v Praze obec pronajímá místa k stání označená modrým pruhem, a já jako vesničan, nemám šanci. Buď si zaplatím docela vysoký parkovací poplatek (když náhodou najdu volné místo), nebo zaparkuju v nějakém privátním či obecním parkovacím domě a to také zdaleka není zadarmo. Tak co kurnik na tom je veřejného?
Jak obec s vybranými penězi hospodaří, je věc jiná, a to si musíš hlídat na té své obci.
Čtu tu o odkládání soukromých věcí na veřejné, tak se ptám, co se pod pojmem veřejné rozumí.
Obecní veřejné není.
Když se moje obecní zastupitelstvo rozhodne, že kus obecního pozemku prodá, ty, nebo Murphy do toho nemáte moc šancí mluvit. Stejně jako když se rozhodne, že parkování někde zpoplatní, jinde prodá nebo pronajme parkoviště privát, popřípadě někde nechá stát auta grátis.
A teď si zkus nahradit "obecní" za "státní" a "já jako vesničan" za "já jako cizinec". Podle mě to stále bude platné.
Nicméně přít se o termíny mi přijde hloupé. Zkusme si definovat, že tomu, čemu já říkám "veřejné", budeme říkat "fň" a pokračovat v diskuzi. Stejně tak si zkus vnímání slova "veřejné" jinými lidmi překládat na "veřejné + obecní" u sebe. Diskuze se pak bude točit kolem praktické stránky a nebude doházet k nezajímavým přím o formalitách.
Co s tím mají společné daně z PHM? To je tvůj problém, kolik tě stojí a kolik jsi ochotný za ně zaplatit, ne?
Nebo když si koupíš ledničku, tak protože platíš moc za elektřinu, tak je to důvod proč jí můžeš skladovat na chodníku? :-) Fakt nerozumím tomu "argumentu"...
To je pravda. PHM platím ze svých už zdaněných peněz, z auta, PHM i všech souvisejících nákladů platím DPH. Daň z PHM nemá žádnou logiku, je třeba ji okamžitě zrušit.
Daně jsou o logice? Od kdy? Prostě si stát bere, co mu dovolíme a jelikož platíme na některých komodiách jako je tabák, alkohol, pohonné hmoty atd. celkem ochotně větší daně než třeba na chlebu no tak, co by nebyly tak vysoké. Když to ldem nevadí, tak proč ne?
Pochopitelně, daněmi levicoví pošuci dokonce chtějí řídit trh, a daří se jim jej pouze destruovat a vytvářet prostředí, kdy všeljací lehkoživkové (viz Joe výšee) se pokouší za peníze daňových poplatníků jim nedemokraticky vnucovat své pomatené vize.
jasně, ale proč jim to tedy dovolíme?
Jistě u drog jako je tabák je důvodem závislost, ale třeba u PHM? Kdyby to lidé za tu cenu nekupovali, tak t daně takové prostě nebudou...
Juri na to je jednoduchá odpověď.
Blbců je víc. I v demokracii.
Blbce manipulují media.
Kdo má media, vlastní blbce, i jejich hlasy.
Prostě z neznalosti, nadšení a možná i špatným úsudkem jsme dopustili, aby se medii zmocnili gauneři.
Teď s tím lze dělat málo, věřím mladým a necenzurovanému mediu internet.
jo, ale pořád stačí nekupovat to o čem si myslíš, že je drahé a případně protestovat.
Vtšině lidí to ae nevadí a připadá jim to tak jak to je v pořádku. Co naěláš? Nebudeš kupovat nebo se přizpůsobíš. Prostě to tak je :-(
No, mám trochu jiný názor, tedy čistě filosoficky a theoreticky.
Nekupovat co nepotřebuješ, znamená že "skláři nebudou mít co žrát". Spotřeba je nutná. Jakmile všichni budem kupovat jen to co skutečně potřebujeme, čím se bude polovina lidí živit?
Nemám na to pevný a ucelený názor, jen dojem.
Dávat lidem prachy za nic demoralizuje.
Není lepší tedy konzumovat?
jasně, ale to že to nepotřebuju, ale je "potřebuju" tedy z nějakého důvodu chci, je tentýž princip. Když to bude předražené, nekoupím to a nebo si řeknu, že mi to za to stojí a koupím i tak. Vždycky můžu zvolit..
Kdyz bude vsude predrazena voda, pojdes zizni? Kdyz bude predrazena letecka doprava a budes potrebovat do NY, preplaves ocean? Kdyz bude draha nafta, budes tahat piano z Berouna do Ostravy na zadech?
Kdyz stat na neco uvali dan, vetsinou to udela tak, ze neni moc sance se tomu vyhnout. Jo, vyjimky budou - cigarety, alkohol, ... Ale doprava dnes NENI postradatelna zalezitost.
ne, doprava není postradatelná záležitost. Ale redukovatelná záležitost. Když poklesne příjem z daně PHM na půlku nebo i třetinu a vyrojí se k tomu protesty na ulicích a v otevřených dopisech posílaných vládě jednotlivými občany svýmu volenýmu zástupci na místních úrvních, tak ta daň klesne.
A sorry, ale bez jízdy autem neumřu a pokud nejsem podnikatel závislý na dopravování něčeho někam, či zrovna nestěhuju něco objemnho, je větina jízd autem postradatelná či vyřešitelná jiou formou dopravy. Vím to. Nejdřív js si nemohl zvyknout, když jsem se zbavil auta, ale jde to a je to pohodlnější, často rychlejší, levnější a bezstarostnější.
Ale celkem chápu, že si to nedovedeš představit.
Juri,
nenechme si vnutit představu, že cyklistika je doprava. Tedy je, ale marginální, nepodstatná.
U nás.
Tři T, které Prahu diskvalifikují jako cykloměsto.
Terén,
Třeskutá zima,
Tradice.
Ovlivnit lze jen to poslední T, ale tak málo, že je to neefektivní.
Jsem rád, že jsem znovu v sedle, a píšu z cesty na kole, baví mě to jezdit co nejdál to jde. Tedy koníček.
Tady v Německu je cyklistika doprava, teda někde. Třeba v Norimberku, nebo Heilbronnu, kde jsem teď. Jinde je to výrazně rekreační a sportovní věc, díky tomu prvnímu T - tedy terén.
Skupinka lehkoživků a parazitů na veřejných rozpočtech se rozhodla, že bude prosazovat Prahu jako cykloměsto.
Oni vědí, že se jim to nepovede, ale o to jim nejde. Jde jim o prachy. Z grantů, dotací, vyšehrádských zdrojů, prostě o to, aby nemuseli pracovat od 8mi do 16ti, ale měli volno, v kterém si občas zaprudí a vydělají trojnásobek, než kluci na píchačkách.
V Hradci kolo je doprava.
V Praze nebude nikdy.
Behem psani odpovedi mi spadl net, tak uz jen kratsi verzi.
Jak bez auta odstranim do dvou hodin zavadu v Mlade Boleslavi, kdyz mi zavolaji ve 2:00 rano v nedeli?
Bez jezdeni autem neumru, jen mne vyhodi z prace a nejspis si budu muset najit neco hure placeneho.
Do prace jezdim na kole, kdyz muzu. 1/4 dojizdeni do prace je pohotovost (kazdy 4. tyden). Pak je tu a tam potreba zajet k zakaznikovi hned rano nebo cestou z prace. A obcas neco odvezt, neni mi dobre, ... Nepisu si statistiku, ale videl bych to tak na 40 % cest. A rekneme za posledni rok nevim snad o zadne ceste, kdy to na kole bylo rychlejsi (kdyz clovek vi kudy), pohodlnejsi (? 8-)), s kolem mam vzdy starost, kde ho zaparkovat pod dozorem, nebo ho musim odstrojit, potrebuje pravidelnejsi udrzbu, obleceni musim vic prizpusobovat pocasi, ... . A kdyz jsem si to pocital, vychazi mne levneji auto.
Když máš práci na úřadě, 6 km daleko, s úložnou kol, sprchou a zvláštním bonusem, pro ty, co občas do práce přijedou na kole, proč úřad nepotěšit, a nejet tu dálku občas na kole.
Když se zapojíš do soutěže, teprv si tě budou vážit (ale hlavně získají další vyplněné políčko, v žádosti o dotace, tedy rozuměj pravhy, co dostanou, aniž by museli z postele, či zklidněného nábřeží vytáhnout paty.
Je to humus pampersáků, co se nikdy prací neživili. Uvažovali by jinak, ale stát přisype, Eu přisype, a Filler bafuňářsky tlouste, a bejt hustej na auta, je základem strategie, jak nedělat a vydělávat.
Aby to nahodou nekdo nevztahnul na mne, tak upresnim, ze to mam 16,5 km zBarrandova pres vodu do Hostivare. Obema smery nastoupam tusim cca 200 m.
Nejedna se o urad, ale soukromou firmu, ktera za to zadne body nema.
Zadne souteze se neucastnim.
Kolarnu i sprchu mam tak nejak neoficialne.
8-)
Tebe jsem v žádném plánu, prvním či druhém, nemyslel.
Soutěž, i mimo soutěž, pořádá DD, se svým ročním nájezdem okolo 1700 km, což je pod mou hranicí rozlišitelnosti a nevím, jak s bezvýznamnými daty pracovat jinak, než je vyřaditze souboru, aby nedeformofaly statistické výsledky :-)
1700 km, to znamena pro mne 100 jizd do prace nebo z prace, tedy 50 obousmerne. Takze tak necelych 5 mesicu, kdyz nepocitam ostatni cykloaktivity...
Nesnasim zkratky. Ted teprve mi doslo, co to znamena DD.
Jen za říjen mám 1100, a to ještě neskončil.
V práci jsem na kole v říjnu nebyl :-)
O tom, že ty osobně máš práci závislou na dojíždění, kvůli poruchám, pohotovosti atd. jsme spolu několikrát mluvili. Vím to. Až doteď jsem ale myslel, že mluvíme obecně, ne tobě...
Je zajímavé, že jako jiná forma dopravy tě napadlo jen kolo...
Nevím, jak je to z vašeho směru, u nás vyjde auto asi stejně rychle jako MHD nebo pomaeji. Záleží na tom, kam jedeš. Kdybych kombinoval vlak a kolo, tak by to lo nejrychlejší docentra. Autem by se dalo tak rychle jen o půlnoci s porušením předpisů.
A levnější to taky je. Kdyžjsem přemýšlel o autě, spočítal si povinný ručení, spotřebu, náklady na opravy... horomadná doprava mě vyšla levněji. Jediný, o čem vílema uvažuju je sousedova "babeta" Možná jí koupím. Alna tu nepotřebuju papíry ani helmu, nemá to ani číslo žere to asi litr na sto.
Co to má za stroj ? Babetta žere cca 2 - 2,25 na sto (leda snad, že by se ploužil krokem, ale to se pod 1,5 stejně nedostane), ostatní "babetty" na tom o moc líp taky nebudou. koně, nebo poníci holt žrát musí :-)
A blemba dnesky musí být na všechno jednostopý motorový (kromě toho bawořího skútru se střechou). Papíry taktéž.
Soused možná bez papírů a blemby jezdí polňačkou na ryby, ale to může v podstatě i autem bez papírů a RZ...
Na vesnici se to nikdy moc neřešilo ;-) Taky jsem se v mládí dopustil pár "nezákonných" výjezdů s vozidlem, kde jsem vzhledem ke svému věku neměl co dělat :-)
No jo "mladost, radost..." jak by řekl Dag Badman z Limonádovýho Joe :-)
Velorex jsem řídil asi v pěti letech prvně (na pedály šlapal děda, ale já točil volantem) po naší vsi. Soused měl malou motorku, co mu postavil jeho tatík a jednou mi jí půjčili, když mi bylo asi osm. Stadiona jsem si koupil ve dvanácti za první brigádu a v patnácti sem jel na všechstrojích různch kubatur, kteé se tehdy daly na vesnici sehnat (včetně podomácku vyáběných krosek). Papíry na mašinu jsem si ale dělal až v sedmadvaceti:-) (na auto od necelých osmnácti)
Je to od KTM, ale víc ti nepovím. Nabízí mi to za slušnou cenu a dokonce i na splátky.
Jestli jsou nebo nejsou potřeba papíry nevím, pokud vím, říkal, že ne, ale je mi to jedno, takže jsem možná blbě poslouchal. Každopádně to nemá ani značku a nemusí mít. A o tom blembáku mi to taky říkal, že není potřeba. Nějak to spadá pod nějakou hranici výkonu či co a takže to mít nemusí. Asi jako motorový kolo. Nevyznám se v tom, ale vzhledm k tomu, že jak táta tak syn motorkama žijou, beru co mi řeknou, za pravdivý. Ale kapánek to upravili, takže 55 km/h na rovině, což je přesně to, co potebuju. Cestou do Prahy a v Praze se stejně rychleji nikde jet nedá. Bez ohledu na značky, který to na x ístech umožňujou, ale nejde díky autům, který pořádají každodenní autojízdu s "cílem" zablokovat silnice pro všechno ostatní. A tohle by bylo rychlejší neb bych tím v koloně sát nemusel. Pokud se mi v práci podař domluvit parkovní na chodbě nebo na dvoře, tak o tom budu uvažovat.
To by muselo být vyloženě kolo s pomocným motorkem. Nevím přesně, jak jdou u toho regule, ale ten motorek bude mít nějaké omezení, ale hlavně to musí být konstrukčně klasické kolo a motorek jen nějak přibastlený, ne součástí rámu. Takže i převod nejspíš jen třecí na plášť. Jinak by to byl už moped a pak je to s celou parádou (řidičák, blembák, RZ u mopedů netřeba)
Ani na kolo s pomocným motorem netřeba řp. ani přilbu.
http://www.cyklovidim.cz/pridavne-motory-pro...
Běžně se to prodává i s náhonem třeba přímo na tác a nebo vedlejší rozetu.
Problém je zima, tedy ta pravá, sníh, mráz, neprotaženo.
Moje dcera jezdí "ekonomicky", tedy busem na vlak do Strančic, a pak MHD. Vlakem je v centru rychleji než kombinací bus + metro. Když není spoj, nebo čeká pozdní návrat, sebere mi auto, zase jen na těch 5 km na vlak.
Mopedy jsou odporné smrduté mašinky.
Pak bych volil raději silné elektrokolo a buď parkovat v nabíječce v Chodov centru, nebo až v práci. Od vás do Prahy dojede s klukem jako si ty, bez šlápnutí, ale můžeš si šlápnout, když chceš. Žádná helma, neteče z toho olej, klidně vezmeš do metra i do patra. Klidně zmotorizovat nějakou skládačku. To je v období tepla baprosto ideální dopravní prostředek na popojížďky kolem 25-30 kiláků.
Problém je, že kromě toho parkoviště n Chodově, bych se bál to nechat někde stát bez dozoru.
a hlavně mě to vyjde dráž než ten moped...
Ano, ale z mopedem nemůžeš do metra, nebo si ho vzít do kanclu. Má to samá pozitiva, až na tu cenu.
Auto mam firemni a platim mesicne dan z 1 % porizovaci ceny (tusim neco kolem tisicovky). Spotreba kolisa kolem 2,5 Kc/km az 3 Kc/km, podle aktualnich cen.
Na kolo si vsechno musim porizovat za vlastni. Krom jineho pak spotrebuju i vic samponu (kdyz jedu autem, nemyju si hlavu denne), casteji peru, mazani, plaste, retezy, za chvili to vypada na kazetu a placky a v neposledni rade vic jim. Kdyz si vezmu cenu dojizdeni do prace autem (100 Kc/den), tak mi to kolo vyjde opravdu draz, protoze podobnou castku musim pridat na stravovani. A jeste hur - kdyz druhy den jedu autem, spotreba jidla neklesne. To spis az ten dalsi den, kdyz tedy nejedu zase na kole.
MHD mi do prace driv jezdilo cca stejnou dobu, jako ja jedu na kole a jeste jsem v nem musel stat na jedne noze s tezkym notebookem na rameni a spolucestujici na mne prskali bacily. Kdyz nemusim, do MHD nelezu. V soucasne dobe tak 5x do roka, nebo mozna ani ne.
Nejvyšší čas se oženit Murphy :-)
Hlavu si budeš mýt denně, ale nebudeš už muset prát :-)
Jurimíre, a víš proč tě hromadná doprava vyjde nejlevněji? Protože na lístku platíš tak polovinu až třetinu skutečné ceny té dopravy. Na zbytek se cestujícím skládají ti co platí daně. To samozřejmě není nic proti tobě - takhle je holt systém nastavený, nelze tedy se ti divit, že to využíváš (*). To jak je systém nastavený se mi ale nemusí líbit.
No a k té babetě - co to tak sleduju, tak přes menší spotřebu ty malé motorky s 50ccm dvoutaktním motorem zasmradí vzduch daleko víc než moderní dvoulitrový turbodiesel s commonrailem a filtrem pevných částic (o moderních benzínových motorech nemluvě). Když už bych musel řešit levný motorizovaný transport a nechtěl přilbu stejně jako ty, šel bych do elektrokola.
(*) Teda najdou se i tací, kteří považují věci placené z daní za věci placené z peněz, uloupených pod pohrůžkou násilí, a snaží se tyto věci z morálních důvodů nevyužívat. Já mezi ně nepatřím.
Uz jsem to nekde psal. Vlastne by vsichni, kdo jezdi MHD, meli dekovat automobilistum, ze jim plati pulku dopravy a ze navic neprekazi uvnitr uz tak dost nacpanych vozu MHD. 8-)
Mohl bys mi prozradit Kde jsi přišel na to že po zaplacení nákladů na iad ještě něco zbyde?
Tak to je triviální: ty dotace do hromadné dopravy reálně jdou. Tedy se někde musely vzít.
Murphy ani já netvrdíme že jde zrovna o peníze ze spotřební daně a mýta, ale obecně - ti co nejezdí hromadnou dopravou (ať už jezdí autem, na kole, chodí pěšky anebo sedí doma) a platí daně, platí hromadnou dopravu těm, kteří ji využívají.
(Nemáme aspoň vyrovnaný rozpočet, takže výše uvedená první věta trochu zjednodušuje, ale ne moc.)
Tuhle dan platim za co? Co mi stat za ni dava? Aha! Prece treba to parkovani. 8-)
za co: Daně platíš abys živil stát. Nic není za co. daň z cigaret je na skladování cigaret???
Tu daň platíš proto, že stát (úředníci) usoudili, že i přes tu vyšší daň si to stjně koupíš, tak proč by je neudělali vyšší...
A maj pravdu ne? Stejně jako u cigár, chlastu a já nevím, čeho ještě.
Treba u cigaret je logickym oduvodnenim financovani nasledne lecby pro kuraky a nejspis i protikuracke kampane.
nemyslím. To bys musel platit i zvláštní daň z tučných jídel, ze sladkostí a slazených limonád atd.
Ano, to je jen výmluva.
Jsem nekuřák, nikoliv odnaučený kuřák, ale nikdy jsem nekouřil, za mě to zvládal táta.
Nač tak složitě? Ono by stačilo nemít zdravotní daň ze které se platí i naprosté nesmysly(*), ale opravdové zdravotní pojištění. Pojišťovna by se rozhodla, o kolik víc stojí kuřáci nebo obézní lidé, případně jak moc se to dá kompenzovat sportem, atd.
(*) problém je v tom, že při prohnání určité sumy přes daňový systém se k nějakému finálnímu využití dostane těch peněz tak polovina toho, co na začátku vstoupí. Druhou polovinu sežere systém na svoji režii. Jsou i státy kde vylezou až 3/4 vstupu, ale je jich málo a furt to jsou ztráty. Čili má cenu snažit se množství takovýchto peněz minimalizovat.
Druhá věc je to "pojištění". Pojištění má smysl tehdy, pokud se pojišťuju proti nenadálé události která je málo pravděpodobná (nastává nanejvýš několikrát za život) a drahá. U ostatních typů událostí vyjde levněji si ty peníze odkládat bokem než z nich část utratit za režii pojišťovny nebo dokonce státu. Pokud mám na účtu rezervu řekněme 300 tisíc, nemá cenu si pojišťovat auto, protože pokud je rozbiju, prostě půjdu a koupím si jiné. Má cenu pojistit barák proti požáru, protože na nový hned tak nebudu mít a většině lidí i tak barák nevyhoří.
Ale proč by se ze zdravotního pojištění měly hradit nemoci které má polovina lidí nejméně jednou za pár let, nebo třeba zubní plomby, což je jednak levné a jednak skoro 100 % lidí jich za život několik potřebuje?
U PHM by to zase mohly být ty náklady na výstavbu infrastruktury.
Jak ale správně podotýká níže Jurimír, je spíš věcí názoru (a nejspíš jakési subjektivní hranice -- osobně si myslím, že momentálně je to objektivně nerozhodnutelné), jak velkou za co vybírat daň - někdo může chtít i daň na sladkosti, někdo zase může považovat současnou daň z PHM za moc vysokou.
U PHM by to zase mohly být ty náklady na výstavbu infrastruktury.
A infrastruktura v sobe obsahuje i to parkovani na ulicich, ne?
Jo, jo, přesně tak.
A pak se vedou dlouhatánské diskuze o tom, jestli těch 90 miliard, co se na spotřební dani vyberou, je nebo není adekvátní. To ať si každý rozhodne sám.
Proto si taky myslím, že ve vlákně níže (ty a Jurimír) se prostě nemůžete ani při nejlepší vůli shodnout - Jurimír si prostě volné ulice bez parkujících aut cení víc než ty možnost zaparkovat a obě tato ocenění jsou založena na nějakém vnitřním pocitu/„estetice“.
Je to asi jako snažit se objektivně rozhodnout, jestli je lepší Bach nebo Dvořák…
Srovnání se stánkem trošku kulhá. Prostory na podnikání (zisk) se obvykle zpoplatňují víc, než občanské zábory. To by odpovídalo tak štaflu taxikáře. Správně by bylo třeba porovnání pro zábor placu na složení soukromé, nepodnikatelské fůry písku.
asi s tím hitem narážíš na to, že jsem se o tom bavil s Murphym a Joem, že?
To, že nemám v tuhle chvíli auto neznamená ani to, že s autem nejezdím ani to, že bych ho dříve nepoužíval, byť technicky vzato bylo napsané na mou ženu.
Ale ani ta, která si půjčuji ani těch několik, ktré jsme měli v manželství, jsme nenechávali stát na ulici.
A pokud to tak vyznělo, nejsem proti parkovištím. Už jsem to někde psal. Je v pořádku, že existují u metra záchytná parkoviště, parkovací domy, garáže atd. atd. Je po té službě poptávka, tedy ať existuje, nic pro tomu nemám. Jsem jen proti odkládání vozidel na ulici, chodníku, parku atd.
Nejen ty Juri, Hraboš, teď Jenda...
Podivný výklad slova veřejné. Obě moje auta parkují u mě na dvorku, a kam přijedu, tak platím. Jsou domy, kde nemají vlastní dvorek, a tak parkují kde se dá. Soudruzi architekti (jak známo blbci z definice) když projektovali sídliště, tak nějak nepředpokládali, jak se osobní automobilismus rozvine, a parkování byl problém ještě za Husáka, tedy v době, kdy se dnešní autobijci pečlivě učili pionýrský slib.
Parkování není "odkládání věcí". Zaparkované auto není pohozená stará lednička. Je přesně vymezeno, kde se parkovat nesmí a zase, je na občanech, aby si prosadili zákaz parkování, kde jim to nevyhovuje.
Hlas cyklistů pak bude úměrný jejich počtu ve společnosti, tedy asi o polovinu tižší než teplé hlasy katolických buzen (c) prof. Putna
> Nejen ty Juri, Hraboš, teď Jenda...
Pokud se svojí definicí narážíš pravidelně u mnoha lidí, zamyslel bych se, jestli není problém u tebe…
> je na občanech, aby si prosadili zákaz parkování, kde jim to nevyhovuje
O to si myslím, že se taky spousta lidí („aktivistů“), o kterých mluvíš, snaží -- třeba jim vadí, že je centrum Prahy velké parkoviště, a snaží se prosadit zákazy.
Nemám pocit, že by zmiňované zákazy prosazovala nějaká spousta lidí. Odhadoval bych, že je jich o několik řádů méně, než těch, kteří třeba to parkování k životu tak nějak potřebují.
Aktivisté mají ale dobře vyvinuté hlasivky, takže jsou hodně slyšet, umí fakta popisovat velmi kreativním způsobem a některým se dokonce podařilo udělat si na náš účet ze své záliby zaměstnání, mají tedy na prosazování svých představ spousty času (čímž vzniká dojem spousty lidí).
Aktivista Hraboš na mě onehdy vytáhnul Národní třídu, a přirovnával mě k těm za plexištíty, aniž by tušil, že zatímco on byl smutný z toho, že jim na lampionovém průvodu pršelo, já tam na té Národní byl.A nebylo nás z republiky tak moc.
Tenhle hejhula se nestydí přirovnávat logický zákaz průjezdu Vyšehradským tunelem ke komunistickým zákonům a mele krávoviny o Protektorátu.
Tihle hoši si fakt nevidí do huby.
Těžko se na ně zlobit, v době, kdy to fakt stálo za hovno, jim zasypávali prdelky Avirilem, a mizerně, takže se voprudili a prudí furt.
> Tenhle hejhula se nestydí přirovnávat logický zákaz průjezdu Vyšehradským tunelem ke komunistickým zákonům a mele krávoviny o Protektorátu.
Prosil bych přesnou citaci, kde jsem tohle udělal - nejsem si toho vědom (a pokud jsem se toho dopustil, tak se omlouvám). Neútočil jsem na konkrétní případ značení pod Vyšehradem, ale na tebou propagovaný přístup „je to v zákoně, tudíž je to správné a musí se to dodržovat“.
Už jsem ti napsal jinde, tuhle gamesus tebou nehraju.
Sypej dál Aviril....
Ja Ti tam na to odpovidal, takze to najdes snadno. Ano, bylo to obecne vyjadreni, ale prave tenhle konkretni priklad pokulhava.
Omlouvám se, ale furt to tam nevidím…
K té námitce, že když si jednou povolíme porušování zákonů, nebudeme vědět, kde přestat - nešlo by to fixnout dodatkem, že takovým porušením nesmí nikomu jinému vzniknout škoda? Pak by bylo v pořádku přejít v noci na prázdné rovné silnici přechod na červenou (nikomu snad škoda nevznikla) a současně by bylo v nepořádku někoho zavraždit (zavražděnému vznikla škoda na tom nejcennějším, na životě).
Kdyz pristoupime na tebou navrhovany model, bude OK jet po cyklostezce autem, kdyz tam nepojedou zrovna kola?
Bude OK, jet za volantem se 2 promile, kdyz pojedu jen do sousedni vesnice a nikdo prave nepojede?
Započítal bych do modelu i riziko.
Tedy, když pojedu ožralý a zrovna se náhodou nic nestane (ale jinak tam často někdo jezdí), tak je to špatně.
Na druhou stranu, pokud je fakt vidět, že po té cyklostezce nikdo nepojede (například je jeden konec zaplavený a druhý ve stavbě a je vidět široko daleko), tak proč ne? (samozřejmě předpokládám, že tím například tu cestu neponičím - není tedy např. postavena z asfaltu, který nesnese pohyb tunového auta)
Btw. k tvému modelu - fakt se podle něj každý den řídíš? Když jedeš po A2 Podolím, tak xkrát (i na přechodech) slezeš, jako chodec nepřebíháš na červenou nebo si nezkracuješ mimo přechod, když jedeš lesem (usuzuji z profilové fotky), máš vyřešeno, kam můžeš? Opravdu mě to zajímá, nějak si to nedokážu moc představit :) (jsem každodenní dopravní cyklista po Praze)
Autem bych po cyklostezce jel opravdu jen snad za povodni...
Po A2 se snazim nejezdit. Tunelem jezdim po solnici a v mistech indianskeho behu taky. Pri jizde smerem z centra jde aplikovat u benziny korektni, byt trosku slozitejsi manevr. U Krabu sjedu po najezdu na vozovku, odbocim na benzinu a po prujezdu opet najedu na smisenou stezku. Predpokladam, ze to je pravne zcela OK.
V lese u nas muzu kdekoliv po cestach a stezkach. Volne lesem to stejne neni uplne ono. Do zakazu nejezdim, nebo se snad ani nepamatuji, kdy naposled.
Tedy - ignoruju omylem osazene zakazy vsech vozidel tam, kde patri vsech motorovych. Zvlast, kdyz na kazdem vyjezdu z osady je jina znacka a po 100 metrech se cesty spoji. 8-)
Vlastne vim - tenhle zakaz v zime porusuju. V te dobe jedu podle definice na "bezkach s kolecky" 8-)
http://mur.rajce.idnes.cz/2010-01-21_Kopka/...
Je to par metru od Knajpy v Jizerkach.
BTW "několikanásobně tuplovaný lhář" je výraz hodný matfyzáka :-)
Kurva Jindro neser, tak pěkně se zesměšnil, a ty mi ho smázneš.
http://www.youtube.com/watch?v=mDtYH2v2NnY&...
Odkaz na trubku neumím, pusťte si to ručně v čase 3:08 :-(
nastaveno: http://youtu.be/mDtYH2v2NnY?t=3m8s
Pod videem záložka sdílet
Ten uzlíček nervů o mě nebude vykřikovat, že jsem lhář :)
Už to přeháníš, Hraboši.
Dobře si pamatuji, jak jsi mě předhazoval Národní, kde byli studenti biti, a porovnával to s tvojí cykloaktivistickou činností.
Poslal jsem tě do prdele a udělám to klidně znova.
Jsi demagog a veřejný škůdce, pouliční rváč a na všechno jsou důkazy.
Tak si polib.
A co místo mazání napsat ty důkazy? Eh?
Ty jsi mě veřejně obvinil, tak ty scháněj pro své obviněnī důkazy.
Už jsem ti to říkal, važ slova, jinak se prohneš.
Máš kliku, že zrovna mám dost práce, jinak bych tě rozšláp, věčný študente.
Eh?
Napsal jsem že jsi několikanásobný tuplovaný lhář jako reakci na to že tvrdíš že jsem napsal něco co jsem nenapsal (a udělal co jsem neudělal) a ještě bych měl dokazovat že jsem něco nenapsal a neudělal? Jak? Vysvětlíš mi to?
Nevidíš si do huby, frajírku.
> Nemám pocit, že by zmiňované zákazy prosazovala nějaká spousta lidí.
Myslel jsem tím spíš, že spousta z těch, kteří to prosazují (nemusí jich být nutně spousta v absolutních číslech), to prosazují formou „tady všude uděláme zákazy parkování“.
To děláš z přesvědčení, nebo pro prachy, jako třeba Filler?
Do takovýchto diskuzí se pouštím většinou proto, abych si upravil morální/hodnotový žebříček. Například v této (a vedlejší) diskuzi jsem se dozvěděl 1) zajímavou analogii „někdo parkuje, někdo používá hřiště“ a pomyslný jazýček vah se u mě přesunul o kousek k „parkování není zločin“ a 2) nerozřešenou otázku „no jo, ale když si morálně ospravedlníme občasné porušování zákonů, jak se pak liší, že někdo mírně poruší zákon a přejde na červenou a někdo „mírně“ poruší zákon a někoho zavraždí“.
Od tebe jsem čekal nějaký hezký argument, jak se vypořádat s tím, že zákony se v čase dost výrazně mění a tedy se i mění, co je „správné“, a pak taky, proč je špatné, když cyklista projede Vyšehradským tunelem, a přitom ty můžeš přejít na červenou.
Bohužel jsem jako odpověď slyšel už jenom samé urážky ad hominem.
Samé bláboly.
Ty pracuješ, nebo jsi student?
> Samé bláboly.
Jsem rád, že se umíš zhodnotit…
> Ty pracuješ, nebo jsi student?
Oboje (pracuju v IT a studuju MFF UK).
Tak je mi to jasný,
mladý divoch s hlavou plnou ideálů, nebyl jsem jiný, auta jsou zlo, kolo je fajn, a k životu stačí jedny džíny a jedno tričko.
Změníme svět, jenom chtít....
To přejde, ale neberu ti to, bojuj....
To víš, protáhnul jsem obě děti pubertou do dospělosti bez problému, vím, kdy je lepší nic nevysvětlovat, protože to je pouhá ztráta času.
Tím jsi to tedy „nandal“ mně. Problém ale nastane, když ten stejný názor s těmi stejnými argumenty přednese někdo, kdo je o dost starší - jako třeba Akito níže. Teď máš dvě možnosti - buď konečně uvedeš nějaký věcný argument, nebo se dostaneš do poněkud schizofrenní situace „Jenda nemá pravdu, ale Akito, který říká úplně to samé, má pravdu“.
Btw. mohl bys prosím zkusit trochu podrobněji vysvětlit, jak datum narození souvisí s formální správností vyvozených závěrů? Je třeba matematický důkaz napsaný středoškolákem „méně platný“ než totéž napsané někým starším?
Ne, na debaty o hovně si najdi někoho jiného.
"Veřejné prostranství", "veřejná komunikace", to jsou samozřejmě právní konstrukty. Neznamenají nic jiného, než že na pozemku, který může mít různé vlastníky (stát, obec, církev, Petr z Kunratic, Lojzík z chaloupky u rybníčka s omezenou způsobilostí k právním úkonům) je nějaký majetek, na němž neplatí pravidla stanovená vlastníkem, ale stanovená státem, přičemž stát může tuto svou pravomoc delegovat na nižší samosprasené celky.
Stát je (teoreticky) řízen demokraticky, a celky zrovna tak. Já, vahou svého jednoho hlasu jsem pro to, aby bylo parkování na veřejných prostranstvích zdarma.
Když se to někomu nelíbí, může hlasovat opačně. Nic složitějšího v tom fakt není.
Pak je ještě možné zorganizovat se, pořádat různé nátlakové akce pod záminkou budování tzv. občanské společnosti (protiklad demokratické společnosti) si požádat o nějaké grantíky na marketing a lobbyng a pak manipulovat polirickým rozhodováním.
Přesně tak, docela s tebou souhlasím. V podstatě ve všem, až na to, že jsem proti odkládání majetku na veřejným postranství. Se zbytkem příspěvku ale opravdu nelze než souhlasit.
A tady si překročil uzounký můstek k demagogii.
Zaparkovaná auta nejsou odloženým majetkem, ale jen zaparkovanými auty.
Kolo zamčené k zábradlí také nepovažuješ za "odložený majetek" ale za zaparkované kolo.
považuji jej také za odložený majetek. Nicméně jsem se až na několik málo vyjímek nesetkal s tím, že by nějaké veřejný prostor byl permanentně obsazen kolem.
Parkování je pro mne, když někam dojedeš, na chvíli odstavíš auto, vyřídíš co potřebuješ a odjedeš. To je celkem v pořádku. Nic proti. Na to stačí ale minimum místa oproti dnešku a v noci by mělo být město v podstatě téměř prázdné, protože to už budou lidé doma a svůj soukrom majetek budou mít na svém soukromém pozemku nebo na pozemku jiného soukromníka, kterému za to platí. Jako u všeho ostatního svého majetku.
Vraky aut jsou odtahovány na náklady majitele.
Napiš mi, ať se nebavíme theoreticky, kde jsou ta zaparkovaná auta "odloženým majetkem"
kterýkoli sídliště v devět večer?
Že by ty auta byly těch, co tam přijeli si něco vyřídit??? Ne, ty jsou těch, co je tam skladují minimálně přes noc.
A ráno odjíždí, tedy žádný odložený majetek jako stará lednice, ale zaparkovaně vozidlo daňového poplatníka. (někdy)
Promin Juri, ale jsi vul. Kam asi maji ti lidi auta parkovat? Nabidnes nejakou alternativu? Kde se da treba na Barrandove zaparkovat, byt za penize? A - jak uz jsem mnohokrat napsal - proc bych ja mel platit za parkovani, kdyz ostatni neplati za pouzivani jineho verejneho prostoru (hriste, lavicky, ...), ktery je placen z mych dani? Proc prave motoristi by meli dotovat vsechno ostatni?
Postav otázku jinak. Proč právě a jen majitelé automobilů by měli mít nějakou vyjímku ve skladování svýho majetku?
Mě se kupříkladu dost zaujalo to, co funguje tuším v Tokiu, tedy pokud neprokážeš, že máš auto kde parkovat, tak ti ho prostě neprodají. Ale to je extrem a nechtěl bych se tam dostat, ale tvými názory se tam jednou dostanem.
Promiň, ale co je mě do toho, kde si budeš skladovat svůj majetek? Konkrétní situaci na Barandově neznám radit nemůžu. Vím třeba garážích v Bohnicích, kde prkuje můj bratránek, ale z Baranda znám jen byiště Vtalovic, jinak jsme tam nikde nikdy vlastně nebyl. Nic jiné mě tam netáhne. Nicméně jsem přesvědčen, že kdyby se to skladování na ulici (ne parkování na dvě hodiny) zatrhlo, najednou se objeví spousta možností, kde zaparkovat najde. V tu chvíli se začne vypláet soukromníků provozovat garáže atd. A bylo by víc místa a povina jednsměrek by nemusela být jednosměrná, některé ulice by mohly být dvoupruhové či s cyklopruhem, dalo by se dostat z chodníku s kočárkem atd. atd. atd.
A jsme zase u toho. Chces zakazat jeden z legalnich zpusobu vyuziti verejneho prostoru. Nekdo jiny bude chtit zakazat hriste, nekdo jiny neco jineho. Nevim, co z verejneho prostoru vyuzivas Ty, ale treba by si takhle aktivisti mohli vyrvat zakaz vstupu do statnich lesu a to vsude po uzemi nasi republiky. Nebo totalni zakaz jizdy na kole v CR. Ano, byla by to stejna sprostarna, jako omezovat motoristy. Pominme dane z pohonnych hmot a podobne. I jen obycejne dane "za hlavu" obsahuji v sobe cast penez, ze kterych jsou placeny verejne prostory. Takzr to proste ber tak, ze automobilisti tuhle cast davaji na parkovani, rodice na hriste pro deti, ...
Ty se ptas, co nas opravnuje auta parkovat na k tomu vyhrazebych mistech.
Ja se ptam, co Tebe opravnuje k tomu, abys vyuzival neco z verejneho prostoru, kdyz mne v tom chces branit?
Zákaz jízdy na kolby byl totéž co zákaz jízdy autem.
Nechci ani jedno.
nějak nám ta diskuse nejde. Ty nechceš pochopit rozdíl mezi zaparkováním a skladováním a místo diskuse mne nazýváš volem. (neznat tě a nemít tě za kamaráda, nazvu tě oplátkou mnohem hůře a přestanu na tebe reagovat)
Dobrá nechejme toho. Já se smířím s tím, že se na prolém nechceš podívat z jiné stránky, nechceš prázdnější průjezdnější ulice a lepší dopravu, ale součaný stav ti vyhovuje a nic měnit nechceš.
Nechejme to tak a přestaňme nebo se dostanem do bodu, kdy se na sebe naserem a to bych nerad a vzhledem k tomu, žes začal urážet, tak je ta možnost za rohem.
Ale prd, vis, jak jsem to myslel.
Auta se neodkladaji, ale parkuji. U nas je proste tradice parkovat na ulici. Kdyz bude moznost parkovat nekde uvnitr, tak prosim. Rad. Jen bych pak byl rad, kdyby to bylo hrazeno v cerejnych prostredku, nebo aby to bylo minimalne mozne odecist z dani. Ale ta verejna uhrada by spis odpovidala, protoze kdyz od statu beru minimum a nekdo mi jeste to chce sebrat, pripadam si trosku jak v Kocourkove.
K cemu budou prujezdnejsi ulice, kdyz 3/4 lidi nechas auta sesrotovat?
herdek už mě neštvi. Proč by měla bejt 3/4 aut sešrotovaná? Protože by se líný lidičky posrali, kdyby neparkovali tesně pod svým oknem a protože by neunesli skutečný náklady toho, co si pořídili?
Prd.
Už mě ta demagogie a to tvé já já já já nějak sere.
dobrou noc
1) to, co napsal Viktor, ale 2) KDE bych to auto parkoval? Nikde nejsou parkoviste, ktera by pojala VSECHNA auta z ulic. Takze bych auto nemel kilometr, ale 25 km daleko na chate.
Nebo by nekdo nekde vyasfaltoval velkokapacitni plochy? Misto ceho? Misto lesu a parku? To uz je snad lepsi to parkovani na ulicich, ne? Podle mne bys tim tak 3/4 aut, ktere parkuji na ulicich fakticky poslal na skartaci, nebo by se v nich museli rodinni prislusnici stridat na smeny a neustale jezdit.
Chaty jsou brutální mor krajiny a chataři škodná.
Když už likvidujeme auta, srovnejme se zemí i chaty. Koneckonců, proč bys měl někam jezdit, když čerstvej vzduch budeš lokat, spolu s alternativním uměním, grogem, a pivem značky Rychtář, na zklidněném Smetanově nábřeží?
Oni i tak platí mnohem víc, je to daň za jisté pohodlí, nebo rychlost.
Čas je pro spoustu lidí prachy.
Pro jiné ne, pro ně prachy přináší, když půl Prahy zdrží.
Měl být mínusák, uklepnul jsem se.
Mínus bez argumentu, tedy nenávistné plivnutí chudáka, jemuž argumenty došly, je nejlepším doporučením. Děkuji.
Mínus za lhaní (jediná možnost je hlasování ve volbách tj. faktické upírání užívání práva shromažďovacího):
"K VÝMĚNĚ INFORMACÍ A NÁZORŮ A K ÚČASTI NA ŘEŠENÍ VEŘEJNÝCH A JINÝCH SPOLEČNÝCH ZÁLEŽITOSTÍ VYJÁDŘENÍM POSTOJŮ A STANOVISEK."
Úvodní ustanovení
§ 1
(2) Výkon tohoto práva slouží občanům k využívání svobody projevu a dalších ústavních práv a svobod, k výměně informací a
názorů a k účasti na řešení veřejných a jiných společných záležitostí vyjádřením postojů a stanovisek.
Mohl bys prosím citovat konkrétní pasáž, kde něco takového upírám?
Naopak, celý poslední odstavec není nic jiného než konstatování, že manipulace veřejným míněním, lobbing a financování těchto aktivit z peněz daňových poplatníků jsou nedílnou součástí demokracie.
zorganizovat se, pořádat různé nátlakové akce pod záminkou budování tzv. občanské společnosti *(PROTIKLAD DEMOKRATICKÉ SPOLEČNOSTI)*
Hodláš tvrdit že závorka není upřesnítkem zbytku textu? Nebo tu hodláš předvést nějakou dialektiku na téma "protiklad demokratické společnosti není nedemokratická společnost"?
Poměrně demokratickou cestou lze vytvořit zcela nedemokratickou společnost. Jen na našem území - národní socialismus, reálný socialismus,... Dnes, když se podívám do programu Zelených, z některých odstavců na mne jde hrůza. Klidně by se mohlo stát, že se dostanou do Sněmovny a s někým to začnou prosazovat, dostatečný programový průnik mají od Komunistů po ANO.
Konstatování, že v rámci zákona se děje svinstvo nikoho neomezuje v pokračování v podobném jednání.
(Že se práva na takové jednání dotyčný nahlas dovolává, aniž by ho hanba fackovala, to už je jen drobná ilustrace toho, kam až může drzost dojít.)
Trochu nadbytečně se tu řeší, kolik se platí za zábor atd... Ten prostor je dejme tomu veřejný - a veřejnost (občané státu, tedy vlastně vlastníci) se někdy nějak usnesla, že bude obvyklé parkovat vozidla. A až na výjimky v různě placených exponovaných místech (regulace, nebo jen rejžo) tohle usnesení dál platí, protože to velké většině prostě vyhovuje. No a stačí, když se najde dostatečně silná většina, které to nebude vyhovovat, aby tuhle obvyklost demokraticky shodila a nastolila jiný režim odkládání aut, opět vyhovující většině. Obávám se ale, že většina ještě hodně dlouho bude u těch, kterým odkládání aut vyhovuje...
bude. Než se dostanem do situace jako v Tokiu, než se nebude dát projet městem, protože ulice budou ucpané totálně a půlku možných cst zaberou odložená auta...
Pak se na řešením možná začnou lidi zamýšlet. Jako u valné části ostatních věcí.
Já bychto raději neneal dojít až do totálních konců a zamysel se dřív, ale je fakt, že většina to neudělá...
Kdy si byl naposled v Tokiu?
už je to pár staletí...
Svědectví z doslechu, zamítá se :-)
Já tam byl v roce 1678 17.října.
To jsme se museli potkat?
Neměl si na sobě saténové kimono s ohnivými ptáky?
Však píšu, že na exponovaných místech už probíhá regulace (zóny, rezidenti, zpoplatnění) a je to tak správně. na ostatních, volnějších místech je zájmem široké veřejnosti stále parkovat volně.
to si právě nemyslím, že je dobrá cesta. Ty zóny a rezidenti atd. To je regulae parkování na úkor odkládání. Tedy ano, místní s tam můžou skladovat auta, ale nikdo už tam nemůže zaparkovat. Když si jdeš koupit něco těžšího do obchodu, máš smůlu. Když jsi řemeslník, který má něco někde opravit, máš smůlu atd. atd.
njn, záleží na způsobu regulace. V HK máme jednu debilní zónu, kde taky nesmí zaparkovat nikdo kromě místních. Ale jinak tam jsou zóny zpoplatněného stání. Rezidenti mají kartu a ostatní (dnes už rozumně) cálujou. Na frekventovaných ulicích v pohodě. Horší je, že to zavedli i v některých zastrčených uličkách daleko od centra.
Proc? Vzdyt to je idealni model. Remeslnik si koupi drahe stiraci karticky a zaparkuje na modre, nebo vyleze s vecmi, pohlidas mu je a on mezitim zaparkuje nekde jinde.
A ze si tam nekdo chce neco koupit? Vzdyt to znamena, ze tam zcela zbytecne jede auto navic. Auto, ktere tam nemusi. Takze obchody, kde se musi pro nakup autem se pomalu prestehuji nekam mimo sirsi centrum, nebo si koupi parkovaci misto pro zakazniky.
Obchody se jen přestěhují na periférie a lidi tam za nima pojedou auty ....
Ostatně většina tak adorovaných malých obchůdků v centrech měst je pro obyčejné lidi drahá, takže v centru nakonec vydrží jen lidi, kteří mají na to aby si základní živobytí v docházkové vzdálenosti kupovali na turistických cenách( typicky single :)
Asi se ode mě očekává že tu něco napíšu. Nenapíšu. Pindaj tu pořád ti samí lidé. Někteří lžou zcela nepokrytě, jiní "nepřímo". Těm bych doporučil například podat žalobu k Ústavnímu soudu na zrušení shromažďovacího zákona a také zákona sdružování občanů, protože údajně nejsou demokratické (a tudíž v rozporu s Ústavou ČR). Další zcela ignorují co jsem jim v minulosti k této věci napsal.
Mam prave se shromazdovat a je neslusne vuci ostatnim, kdyz je tim omezuji a jen to jasne vypovida o tom, kdo jsem.
Taky mam urcite pravo mluvit nahlas, ale nebude dobry napad tohle pravo uplatnovat uprostred hlediste behem opery.
Takze osobne bych byl pro urcite omezeni prava shromazdovaciho na lokality odpovidajici mnozstvi shromazdenych tak, aby nezasahovali negativne do cinnosti jinych lidi.
Takže osobně bych byl pro určité omezení práva parkovacího na lokality odpovídající množství parkujících tak, aby nezasahovali negativně do činnosti jiných lidí. U nás na vsi poznáš pražáka dle toho, že je línej na noc zajet do zahrady. Nechá stát auto na půl na trávě, napůl na silnici, v zatáčce.
Takže osobně bych TAKÉ byl pro určité omezení práv o kterých se naivně domnívám, že je nikdy nebudu potřebovat.
Ale to "právo" omezené je a už hodně dlouho, nebo sis snad ještě nevšiml značek zákazu zastavení a stání, a co takhle zákon a ustanovení kde se smí parkovat, případně jiná místní úpravy parkování v obci.
Jestli ti to ještě nedošlo tak právo parkovat kdekoliv je velmi silně omezené a hodně zkrácené. Co bys chtěl ještě víc?
omezené je, ale jen zlehka.
Přmýšlím jak b to vypadalo naopa. Tedy zakázané všude, kde není výslovně povolen. Ale mrakdrap na toto téma stavět nechci ;-)
Jinak co se týče města, nebo zcela jistě Prahy, ať nezobecňuji, tak se běžně tato mezení porušují a policie to mlčky přechází.
Ono to vlastne je zakazane vsude, kde to neni povoleno. Totiz na komunikacich a jen na konkretnich mistech. Mimo se parkovat nesmi. Takze to, po cem volas, tu uz mame.
Co se porusuje a prechazi, to uz je zase jina kapitola.
Jo těch zákazů zastavení a stání je v zákonu opravdu hodně, pikantní je, že to platí i pro cyklisty (to jsou podle zákona také řidiči), např. mimo obec cyklista nesmí v noci nikde na silnicích zastavit (ve dne to platí jen na silnicích I. třídy). A když už se zastaví, měl by se s kolem pořád pohybovat, to je pak chodec a to už může ;)
Přečti si zákon znovu ono to je přece jen krapet jinak :-)
Prosím o naznačení, co jsem zas kde přehlídnul ...
Promiň, blbě jsem přečet jak jsi to napsal to s tím chodcem. Máš to dobře. Jen upřesním, že z kola je potřeba seskočit ještě dřív než se úplně zastaví a rázem se stává cyklista chodcem a pak se může třeba i postávat :-)
Je to hrozná volovina, ale je to tak :-)
Překročena hloubka diskuse, tedy reakce na Hraboshe zde:
"A neměli by pak motoristé být vděční těm kdož cestují veřejnou dopravou a z poloviny dotují možnost cestovat automobilem?"
WTF? Takové argumentační fauly děláš schválně? Bezdomovec nebo profesionální pobírač dávek sedící v šalině nějakým mně neznámým způsobem dotuje auta? Prosím rozlišuj mezi "platí/neplatí daně" a "používá/nepoužívá MHD". Přičemž kdo jezdí autem, platí daně tak nějak z principu, minimálně tu spotřební.
Ono to je tak, že automobilovou dopravu per se nikdo nedotuje. Co se _někde_ možná dotuje je infrastruktura potřebná k tomu, aby sis mohl koupit v místní sámošce rohlík i v neděli v sedm večer, aby se k tobě dostala sanitka do dvanácti minut, aby se lidi byli schopni efektivně přepravovat do práce a někomu stálo za to tady ty lidi zaměstnávat, atd., a aby byli lidi svobodnějši v rozhodování o tom, kde budou pracovat, kde budou trávit volný čas, kde budou jejich děti studovat, kam pojedou nakoupit, atd. Chápu že sociálním inženýrům toto není po chuti.
Ale toto je možná pravda v nějakých zapadlých vesnicích, kde projede pár aut denně. Určitě ne ve městech. Příklad: moje auto má spotřebu cca 8 litrů nafty na 100 km. Nafta stojí cca 36 korun za litr, z čehož státu jde na spotřební dani a DPH zhruba polovina. Abych vydělal 36 korun čistého, musím zaměstnavateli odvést práci za zhruba dvojnásobek. Velmi hrubým odhadem státu dávám 54 korun z litru nafty, čili 4.32 Kč na ujetý kilometr. I fakt málo frekventovaná silnice, kde projede v průměru jedno auto za minutu, tak vydělá státu ročně 2.27 milionu za kilometr délky.
Podle tohoto na první nástřel nalezeného odkazu odhaduje autor náklady na údržbu a amortizaci stavby silnice cca 1.15 milionu Kč na kilometr ročně:
http://dopravni.net/autobusova-doprava/10446...
Nemyslím si tedy, že by někdo dotoval automobilovou dopravu, snad s výjimkou nějakých zapadlých vesnic.
V Praze se najede zhruba 7miliard vozokm, což při spotřební a silniční dani 1kč/km dává příjem zhruba 7 miliard.
ŘSD má výdaje zhruba 30-50mld./rok (a staví Praze okruh). V Praze žije 10% obyvatel ČR.
Tak a teď počítejme:
příjem +7 miliard
řsd: -3 miliardy
dopravní policie, hasiči, odbory dopravy atpy: -0,5 miliardy
A pointa? Výdaje pražského magistrátu na IAD jsou zhruba trojnásobné.
QED.
(připravuji k tomu podrobnější studii, teď si jenom testuji nejobvyklejší reakce)
Fail. 7 mld vozokm je 30.24 mld Kč.
Blábolíš kraviny. To by stát musel kasírovat 100% ceny paliva a průměrná spotřeba by musela být kolem 12 litrů což je zjevný nesmysl.
Jak píšu výše, stát kasíruje daleko víc než 100 % ceny paliva (té ceny kterou vidíš na vývěsním štítu pumpy). A ano, tu vyšší cenu je potřeba počítat, protože to jsou pro mě skutečné náklady na palivo. Tolik musím vydělat, abych si mohl dovolit koupit litr paliva. Tolik státu platím daň z litru paliva.
Off-topic jazykové okénko k psaní jednotek: jednotka jako samostatné slovo se odděluje mezerou. Jednotka jako součást přídavného jména nikoliv.
43% whisky = třiačtyřicetiprocentní whisky
100 % ceny = sto procent ceny
8 l/100 km = osm litrů na sto kilometrů
150ml láhev = stopadesátimililitrová láhev
Nesmysl. Pokud budu uvažovat nějakou "zásluhovost", je potřeba počítat pouze ty daně, které stát obdrží skutečně až v důsledku provozu automobilu. Jednak je možné ropu nakoupit za peníze nabyté bez zdanění (dědictví) nebo zatížené daní velmi malou (třeba převod nemovitosti) nebo převodem z daňového ráje atp. Dále je potřeba oddělit daně které stát inkasuje bez ohledu na to zda jezdíš autem nebo ne. Tedy započítávám pouze daň spotřební a silniční (rozvádím to v textu na který odkazuji níže).
Pokud bych přijal Tvoji tezi, není pravda že by cestující ve veřejné dopravě přijímali dotace od motoristů, naopak by stát dotovali.
až tu bude možné vkládat nbsp; tak se o tom aby nevznikalo 10
% pobavíme, jo?
Proto jsem taky psal o _svém_ automobilu, počítal jsem naftu a ne benzín, a spotřebu odhadoval podle _své_ dlouhodobé spotřeby. Nic to nemění na tom, kolik musím vydělat na to, abych mohl koupit litr nafty.
Druhému odstavci nerozumím. Prosím pro nás úplné debily co tahají čísla v paty a píšou je - ó hrůzo - na čtyři platné cifry, a kteří nikdy nestudovali tak skvělé a věhlasné školy jako ty - jaké přesně dotace plynou státu od pobírače sociálních dávek, který si pro ty dávky zrovna jede šalinou na pracák?
(pobavilo mě číslo se čtyřmi platnými ciframi- při těchto odhadech tahaných z paty)
Ty asi nebudeš v matematice, počtech a statistice příliš zdatný, co?
Nejdřív falešná implikace, teď ad hominem. Tak pojďme, ještě tak dva tři příspěvky a už toho Godwina dáme.
Falešná implikace? Kde?
A za čtyři platné cifry by tě na slušné škole hnali s řevem ze dveří (párkrát jsem to viděl naživo, já se tomu vyhnul). Když takovou chybu uděláš, je jasné že jsi nenavštěvoval školu kde by Tě na takovou chybu upozornili. Tedy žádné ad hominem, obyčejné konstatování skutečnosti.
Falešná implikace "kdo jezdí hromadnou dopravou, dotuje auta".
No nic, nemá to smysl, když neudržíš kontext tři příspěvky a hodinu a půl dozadu.
Aha, ořežeme tvrzení dobře o polovinu písmenek, vytrhneme z kontextu a uvaříme z toho guláš. Tak to jo.
Je úplně stejně falešná jako "kdo jezdí autem, dotuje veřejnou dopravu"- ve smyslu příspěvků okolo uvedeného úryvku.
Celý a neořezaný tvůj příspěvek zněl takto: "A neměli by pak motoristé být vděční těm kdož cestují veřejnou dopravou a z poloviny dotují možnost cestovat automobilem?"
Což mi přijde ekvivalentní tomu, jak jsem si to dovolil zkrátit. Ale i pokud ne, výše uvedené prostě _je_ falešná implikace.
A celé to je reakcí na jiný příspěvek ve kterém se píše (volná parafráze): lidé jezdící autem pracují a platí daně. Na to jsem tedy odpověděl- lidé jezdící veřejnou dopravou také pracují a také platí daně.
Tvrzení je totiž čímsi podmíněno (vyjádřeno slovy "A neměli by pak"), to tu stále jaksi chybí. Stále tedy vyrábíš guláš z neúplných tvrzení.
A jen taková typografická: _ se k zvýraznění v plaintextu opravdu nepoužívá. Buď * nebo kapitálky.
"dopravní policie, hasiči, odbory dopravy atpy: -0,5 miliardy" se zrusi, kdyz vsichni presednou do MHD? Mozna jich nebude potreba tolik, zase se bude muset investovat do dalsich koleji, castejsi vymeny troleji, dalsich vozu MHD a jejich udrzby, ridicu MHD, ...
Jestli ctu dobre, tak tvrdis, ze prijem je 7, vyda se 3,5 a nezbyde nic? Nebo plati tech 30 az 50? Nebo jak?
A proc si porad myslis, ze nejvis udrzby stoji udrzba pro IAD? Nejhur prece ulice znici nakladaky a autobusy, ne? A tramvaje v krizovatkach taky udelaji svoje.
Nebo
Do městského rozpočtu přiteče z daní z ropy 3,5 (po odloupnutí státními institucemi) a odteče 8-10.
Náklaďáky a autobusy do Prahy nesmí. Tramvajové tratě se opravují z rozpočtu DPP, ty v tom nejsou zahrnuté.
Netrdím že se něco zruší- jen konstatuji že to je výdaj spojený s motorismem a tudíž je potřeba ho započítat do výdajů spojených s motorismem.
Ale opiras se do IAD. Ze dost z toho znici neco jineho, nez IAD, to uz v potaz neberes.
Nakladaky do Prahy samozrejme smi, cop to je za blbost, ze by nesmely? Autobusy nesmi do prahy? 8-DDD Podival ses nekdy na jizdni rady autobusu MHD a kudy jezdi? A krom toho do Prahy samozrejme jezdi i autobusy turistu. Nebo jako Prahu beres jen par malych ulicek v centru?
http://www.praha.eu/jnp/cz/home/magistrat/jak...
Malá zrovna není:
http://tinyurl.com/mo47lnv
Ta Praha se nám nějak smrskla. Ale dobrá zpráva pro mé moravské příbuzné, už nejsem Pražák (nově nebydlím v Praze, nýbrž v městě Vinohradském).
Nechtěl jsem se dlouze rozepisovat a vysvětlovat. Tu nejdražší infrastrukturu postavenou za posledních 20 let nákladní automobily používat nesmějí. Tedy tvrzení "že se to staví i pro náklaďáky a autobusy, které to pak nejvíce ničí" neodpovídá skutečnosti.
Ještě teda mi přijde jako fakt dobré chucpe započítat do _výdajů_ na automobilovou dopravu dopravní policii. Dopravní policce je přece naopak nástroj na _získávání_ peněz z kapes slušných lidí za překročení arbitrárně stanovených nařízení (například ta padesátka na jižní spojce, co tam máte odnedávna zavedenou).
Ono je to teda celé nesmysl, ale tohle fakt bije do očí. Něco jako orwellovské "Ministerstvo pravdy" nebo "humanitární bombardování".
Můžu se zeptat kdo vydává stanoviska k dopravním stavbám? Kdo řídí dopravu? Kdo vyšetřuje nehody? Kdo podává žaloby? Eeee? Duch Svatý?
Na výběr pokut za rychlost v Praze dopravní policie ani nesáhne. No hlavně že se v problematice orientuješ.
Jakože dopravní policie má nějakým nařízením zakázáno v praze měřit rychlost? No tak to je skvělé, support Praha! Teď ještě je přesvědčit, aby zakázali měřit rychlost i městu.
Stanoviska vydává předpokládám odbor dopravy, dopravu řídí semafory, nehody primárně řeší pojišťovny (a řešily by daleko lépe, kdyby se jim do toho policie nemotnovala).
Mám dojem že se začínáš blížit hranici bájivé lhavosti. Prosím napište mi někdo že to co píše jsou nesmysly (třeba že se policie nevyjadřuje k dopravním stavbám OMG; fakt že někdo něco nedělá podle něj znamená že to má zakázané).
Prostě a jednoduše- dopravní policii máme, výdaje s ní také a výkon její činnosti je spojen s motorismem. Jestli považuješ danou činnost za neefektivní nemá na výši výdajů žádný vliv. Prostě se to musí zaplatit.
Jakože oni řeší jen nehody osobních aut, ale už ne autobusů a šalin? A po těch silnicích nejezdí sanitky, hasiči, ani závoz zboží do místních obchodů? Tak to potom jo, přičti to celé do ceny osobní automobilové dopravy.
Mimoto silnice používané výhradně osobními auty by měly dramaticky delší životnost. Pro vedlejší ulici v čistě obytné čtvrti lze odhadnout, že párkrát do týdne projíždějící popeláři opotřebí silnici víc, než všechen provoz osobních aut.
Ještě teda k Duchu Svatému a pomatenému komunistickému myšlení: žaloby ať si podává konkrétní poškozený nebo v horším a smutnějším případě jeho pozůstalí. Nechápu co se do toho má co montovat stát a policie. Pokud rychlou jízdou řidič (nebo cyklista!) nikoho neohrozí a neomezí, proč tady má být nějaký žalobce jen z toho titulu, že ten řidič/cyklista porušil nějaký arbitrárně stanovený rychlostní limit, aniž tím ale někomu konkrétnímu uškodil?
Ty asi netušíš jaký je rozdíl mezi trestním a občanským právem a jaké je postavení účastníků, že?
Ale jo, to víš že tuším. Ale považuju to za nesmyslné. Škoda má být primárně nahrazovaná poškozenému. Co je mi potom, že třeba viníka nehody zavřou, když během toho přijde o práci a tedy nebude schopen mi nahradit způsobenou škodu.
Hele, já neřeším co by jak mělo být (a zda by to nemělo být jinak). Konstatuji- mám tu tenhle výdaj, musím ho zaplatit. Dokud tu ten výdaj bude, tak se nedá nic jiného dělat.
Zaujalo mě že pokud poškozený (třeba ne-příliš majetný a navíc skončí třeba v invalidním důchodu; a proč to omezovat jen na dopravní nehody) by měl zaplatit vyšetřování, posudky a přípravu žaloby ze svého. A pokud na to nebude mít, tak viník nebude za společensky nebezpečné chování potrestán. Také by mě zajímalo jak a kdo by zajišťoval důkazní materiál (když ne PČR). Možná poškozený, jo tys měl otevřenou zlomeninu a vezli Tě do špitálu takže sis nezměřil brzdné stopy? No to máš ale smůlu.
Ke druhému odstavci: ono to tak reálně je už teď - pokud je viník dostatečně bohatý (Janoušek, například), dokáže si tu spravedlnost ohnout k sobě tak jako tak. Ostatně i ten důkazní materiál od PČR je často tak diletantsky udělaný, že šikovný právník ho rozstříli během prvního jednání. Nic nového. Pokud by důkazní materiály zajišťovaly například pojišťovny za svoje, určitě by to bylo efektivnější. Už proto, že bys měl na výběr, jestli použít služby této pojišťovny nebo jiné. Teď má policie monopol a podle toho to vypadá.
To snad nemyslíš úplně vážně? To bysme pak taky mohli tolerovat a nepokutovat průjezd křižovatky na červenou nebo jízdu autobusu přes železniční přejezd na čevená světla když nedojde k přímému ohrožení, protože naštěstí v těch 5 vteřinách nic nejede.
Asi ti uniká rozdíl mezi civilní žalobou o náhradu škody a trestní žalobou za trestný čin nebo přestupek.
Všechny státy mají k tomuhle účelu polici a státní žalobce. Ne každý poškozený by byl schopný si zaplatit nějaké soukromé vyšetřovatele a poschánět důkazy k žalobě.
Ano, přesně tak. Myslím to vážně. Pokud nedojde k ohrožení, škoda se nestala. Nikdys nešel po přechodu na červenou, když zrovna nic nejelo? A jak řešíš takové ty indukční smyčky u některých křižovatek, které kolo nesepne? Vždycky dojdeš až k přechodu, abys nepřecházel blíž než 50 m od přechodu? Nikdy nejedeš v autě ani o 1km/h rychleji než limit?
Předpisy jsou tady pro lidi, ne lidi pro předpisy. Samozřejmě pokud předpis porušíš a je průser, je to pro tebe tím hůř. Ale pokud si zajistíš že průser nebude jinak než slepým dodržováním předpisů (například že se pořádně rozhlédneš, než přejdeš/přejedeš na červenou), není to nic proti ničemu.
Trestat pouhé porušení litery předpisů bez ověření, jestli reálně došlo k nějaké škodě nebo aspoň k ohrožení je nesmysl. Ostatně třeba zákon o přestupcích se mnou v tomto souhlasí (to je ten materiální znak v paragrafu 2, myslím).
Je nesmysl počítat mezi příjmy z ropy cokoliv jiného než spotřební daň a daň silniční. Ostatní peníze stát dostane tak jako tak. Že ses rozhodl je utratit zrovna za ropu je vcelku tvoje věc. A to pomíjím fakt že peníze na ropu jsi mohl získat napřílad dědictvím- tudíž nezatížené daní.
Ještě DPH ze spotřební daně. (Ač to zní neuvěřitelně, skutečně se to platí.)
O tom se dá uvažovat. To je faktor * 1,2 a nezapomínej že firmy si DPH vyvratkují.
Nicméně s ohledem na to jaká hausnumera tu lítaj, tak jsem se do takových detailů nepouštěl.
To je faktor 1,21 :-(
Firmy si sice DPH nechají vrátit, ale na druhou stranu pouze proti částce, kterou přeúčtují koncovému zákazníkovi. V konečném důsledku vše (včetně spotřební daně a DPH) zaplatí v ceně zboží koncový zákazník.
Pro inspiraci: http://prahounakole.cz/cykliste-sobe/analyticka...
Co říkají slušné školy na toto (7 platných cifer!):
celkový počet jízd za životnost tunelu: 1 464 525 000
Jemu jde asi o to, že když vynásobím dvě čísla která vím s přesností na dvě platné číslice, měl bych uvést výsledek taky na dvě platné číslice, protože větší přesnost v tom součinu není; tohle číslo možná vzniklo nějak jinak, že se je podařilo stanovit na 7 platných číslic.
Je to prkotina, ale na něčem se obracet musí, žeano.
správně by mělo být 1,5 * 10^9, ale to by ten text nebyl pro obyčejné lidi čitelný. Mám tam snad někde stádo čísel za desetinou čárkou?
No moment, pokud by správně mělo být 1,5 * 10^9, tak bys tam měl mít 1500000000 a ne to co tam máš.
Ne. 1,5 * 10^9 znamená že to číslo je zaokrouhlené na dvě platné cifry. 1500000000 znamemá že číslo je zaokrouhlené na 10 platných cifer. Ekvivalent toho co píšeš by byl 1,500000000 * 10^9.
V zásadě jsme si mohl vybrat zda číslo uvedu sice správně ale nečitelně, nebo nezaokrouhlené.
I tak se dá, pokud bychom chtěli být pedanti.
Což ale nic nemění na tom, že pokud tvrdíš že tam má byt 1.5e9, tak 1464525000 je hausnumero. U toho ne úplně správného zápisu 1500000000 i nevzdělaný čtenář bez Hraboshových slavných škol tak nějak odhadne že to má asi spíš dvě platné číslice než deset. 1464525000 už naznačuje, že těch platných míst je minimálně sedm.
V obou případech má číslo (bohužel a nesprávně) 10 platných cifer. Pokud do do zápisu čísla dáš nějakou číslovku, tak je z definice považovaná za platnou cifru.
Předtím než začneš psát ptákoviny tak si to nastuduj (když Tě to nenaučili ve škole).
Kdybych to tam napsal tak jak navrhuješ, našla by se spousta lidí kteří nesmyslně počítají na spoustu platných cifer, že Akito, kteří by tvrdili že neumím násobit a já bych tam vysvětloval že zaokrouhluju, ale blbě.
Ještě jednou a pomaleji pro nás nevzdělance: já počítám na čtyři platné cifry místo dvou, abych to nemusel vysvětlovat, a je to špatně, zatímco ty počítáš na sedm (nebo deset) platných cifer místo dvou, abys to nemusel vysvětlovat, a je to dobře? Rozumím tomu správně?
Rozdíl je v tom ty máš dvě cifry za desetinou čárkou a já ani jednu.
A jaka tim ve finale vznikne nepresnost? Rozdil bude maximalne par procent z celkove hodnoty. Takze to muzeme zanedbat a vratit se k vysokoprocentnim vlivum, ne?
Když se budu bavit s někým kdo má na kole "šlapátka" a na tácech řadí přehazovačkou, nevzbudí u mě jeho slova o bicyklech a cyklistice valný respekt.
Stejně tak přistupuji s despektem k číslům prezentovaným někým kdo ani neumí zaokrouhlit (když nezvládá ani základy, nemůžu očekávat že s čísly umí pracovat).
Kdyz k tomu ale doda verohodny a overitelny zdroj, nebo logicke vysvetleni, je uplne jedno, jestli umi zaokrouhlovat. Podobne jako mi muze na silnici ujet nekdo se slapatky a prehazovackou na tacech. Tyhle veci souviset mohou a nemuseji.
Aby to bylo polopatické- před desetinou čárkou nesou číslovky kromě své číselné hodnoty ještě informaci o řádu celého čísla, proto tam musí být. Za desetinou čárkou už informaci o řádu nenesou a je možné (ehm, nutné) je vypustit.
Srsly?
Tys mohl napsat "1,5 miliardy" stejně tak jako já jsem mohl zaokrouhlit na celé číslo. Desetinná čárka s tím nemá co dělat. To že zrovna u mě se kryla s tím kde končila přesnost výpočtu je čistě náhoda.
Ostatně, ani já jsem neuváděl desetinné číslo, ale počet miliard.
Jenže je to text pro mudly a nechtěl jsem tam mít různé řády (byly potřeba miliardy, miliony, tisíce a také čísla bez řádů), obyčejný člověk se v tom pak ztrácí. Proto je vhodné používat jeden řád. Třeba už jen kvůli tomu aby nebylo nutné pořád dopisovat nuly když si na tom někdo něco rozhodne přepočítat a bude používat copy-paste.
Výborně. Čili se shodneme na tom, že to až tak důležité není.
Takže jsme si udělali exkurzi do zápisu čísel a jejich přesnosti, dozvěděli jsme se jak správně zaokrouhlovat, no a ty ses dozvěděl že "mudlové" jsou schopni ze zápisu "1500000000" interpretovat počet platných číslic jako dvě, takže není nutné v textech pro mudly doplňovat údaj o přesnosti, zatímco echt statistici přece jasně vědí, že "1500000000" bez dalšího upřesnění znamená "ani o jednu víc nebo míň".
Celé je to na úrovni jestli se smí říkat součástce "odpor", když echt fyzici tímto označují jen veličinu, zatímco součástka je přece "rezistor".
Vítej v nepřesném a intuitivním reálném světě.
Ti fyzici ovšem mají o dost lepší představu o tom jak věc funguje a je zcela přirozené že se s despektem vyjadřují o těch kteří tom mají zkreslenější představu a nechtějí se s nimi o fyzice bavit ;-)
Tady ale metaforicky řečeno není řeč o fyzice, ale o těch součástkách.
V tomhle konkrétním případě tvoje "lepší představa" byla možná lepší než moje někde od třetí cifry dál. Což jako tvůj hlavní argument proti číslu víc než čtyřikrát většímu než jsi uváděl ty je dost slabé (a to odhlížím od toho, že v tom "textu pro mudly" jsi udělal to samé).
Na těch setinách a tisícinách se můžeme vozit až v případě, že nám vyjde že náklady na automobilovou osobní dopravu jsou zhruba stejné jako na hromadnou dopravu, a budeme se snažit zjistit, které jsou teda větší. Zatím ale vidíme, že hromadná doprava je z víc než poloviny placená z daní, zatímco osobní auto zaplatí na daních dvakrát víc, než stojí údržba silnice, po které jezdí (pro silnici s frekvencí jedno auto za minutu).
Já jsem nezapočetl mýto, dálniční známky, a násobně větší poškození silnic nákladní dopravou a autobusy, a teda dobře, neodečetl jsem rentiéry, kteří platí naftu z dědictví. Dej odhad kolik jich je, a můžeme zpřesňovat.
Zjevně jsi mě vůbec nepochopil.
Vůbec nejde o počet platných cifer ani přesnost.
Rentiéři byli jen příklad. Máš jiné zdanění u zaměstnance, jiné u OSVČ, jiné u důchodce. Pak je spousta ropy projetá ve firemních vozech (náklady, snížení základu daně, odečtená DPH). To jsou o dost jiné jiné daňové sazby. Že si to neuvědomíš ani po jemném upozornění pro mě znamená že neumíš pracovat se statistickými údaji. Což se projevilo hned na začátku kdy jsi ani nedokázal správně zaokrouhlit číslo.
Pokud chceš započítat daně před nákupem benzínu, musíš je VYČÍSLIT TY. Nemůžeš vyblejt číslo a když Ti ukážu že je úplně mimo tak se dožadovat abych ho přepočítal správně.
Tak znovu: bavíme se o osobní, individuální, automobilové dopravě. Versus městská hromadná. Čili jesti například já když jedu do práce autem platím ze svých daní přímo spojených s tou cestou (ve smyslu že když budu jezdit víc, zaplatím taky víc) nejen údržbu té silnice, ale taky přispívám na něco dalšího, například někomu na cestu MHD nebo dotovaným vlakem nebo autobusem.
Nemá cenu sem tahat náklaďáky, autobusy, firemní auta, nic takového.
Zjednodušme to: tvrdím, že já zaplatím na daních za cestu autem do práce odpovídající podíl na nákladech na stavbu a údržbu té silnice (která by v nějaké podobě musela být postavená tak jako tak - sanitky, hasiči, závoz obchodů a tak podobně) a ještě bohatě zbude. Zbude například na to, aby někdo jiný mohl jet za dotovanou cenu MHD.
Třeba Murphy jezdí ve služebním a ropu platí firma. Na "jeho" benzín vydělává firma (a před zakoupením benzínu daně neplatí, benzín nenakupuje ze zdaněného zisku, naopak část ceny benzínu z daní odečte a nezaplatí) a přepočítaná cena za litr je radikálně jiná. Výdaje na výstavbu a údržbu pro "jeho" auto je ale úplně stejná jako u Tebe.
A uvědomil jsem si že pokud autem jede důchodce (proč by nemohl), tak je fiskálně záporný- protože peníze na benzín mu stát pošle a zkasíruje jen DPH a spotřební daň a o zbytek přijde.
Neboli- snažíš se vystavět konstrukt na čísle 56,78kč/litr (nebo kolik, nechci to hledat), jenže o tomhle čísle víme maximálně to že je v řádu desetikorun. Ale hlavně že ho máme spočítané tak přesně ;-)
(a ještě bychom do toho mohli zahrnout nepřímé příjmy a výdaje).
Zjednodušme to: Tato čísla nejsme schopni dopočítat. Omezme se tedy na přímé příjmy a přímé výdaje. Tvrdím že přímé příjmy rozhodně nepokrývají celospolečenské výdaje na IAD (zejména ne v Praze kde stavíme extrémně drahé podzemní stavby jako na běžícím pásu). Toto tvrzení jsem schopen jakžtakž doložit. Ty to Tvoje ne. Ať už o tom že u aut "zbývá" ani to že u veřejné dopravy se "nedostává".
Proč sem taháš Murphyho? Navíc jeho firma z auta platí ještě silniční daň.
Odečte z daní a nezaplati? S takovýmhle komoušským uvažováním jdi fakt ale do háje. Daň o kterou tady jde, se platí ze zisku firmy. To není daň která by jakože mohla být, ale ta hnusná zlá firma si dá do nákladů benzín (asi spíš naftu, jestli má toho Tranzita). To je že firma k tomu, aby vygenerovala nějaký zisk, mimo jiné potřebuje pokrýt náklady na palivo.
Důchodce platí stát? Prosímtě běž a nahlas to nějakému důchodci přečti, ať ti rovnou jednu vlepí. Kde si myslíš, že ten tvůj "stát" ty peníze bere?
No a nakonec - plynou do dopravního podniku, do Českých drah a do dalších dopravních firem státní, městské a krajské dotace? Plynou. Tedy se u veřejné dopravy "nedostává". No a když se nedostává, tak se odněkud musí brát.
Murphyho sem tahám protože také jezdí autem, tak abychom měli reálný příklad. Firma zaplatí za ropu do Murphyho auta zhruba 100k/ ročně, takže nějakých 1,2k ročně k tomu za silniční daň je zhruba o dva řády jinde, takže ji můžeme klidně vypustit.
Jde o to že ty počítáš "na to abych si mohl koupit litr ropy musím nejdříve státu odvést xyz korun a teprve z toho co zbyde nakoupím a odvedu DPH a spotřební". Jenže u firmy to je jinak- vezme NEZDANĚNÉ peníze, z nich nakoupí ropu, pak vyvratkuje DPH, zbytek odečte od daňového základu a teprve potom zaplatí daň. Takže stát zkasíruje leda spotřební daň a ještě o kus z ní přijde kvůli sníženému daňovému základu.
Tím pádem když uvádíš že stát z každého prodaného litru ropy na daních strží 56,78kč je nepravdivá.
A víš odkud bere stát a kraj peníze na investice do veřejné dopravy? Identická úvaha jako u ropy. Na to abys mohl koupit jízdenku musíš vydělat peníze- a předtím než si ji koupíš tyto peníze zdaníš; tyto odvedené daně bohatě pokrývají to co v přímém rozpočtu dopravního podniku chybí a ještě zbyde (pro tohle tvrzení nemám žádnou oporu, ale to Akito pro svoje tvrzení že IAD si zaplatí a ještě zbyde také ne).
Murphy, já to říkal už na začátku, šlapátka, přehazovačka... Nevěřils.
Opět jsme přelezli hloubku diskuse. No nic.
Já fakt oceňuju tvoji schopnost překrucovat slova druhých a dělat argumentační fauly. Bravo, umíš v tom chodit. Není to teda něco čím bych se já osobně chtěl chlubit, kdybych něčím takovým vládl, ale stojí to za ocenění.
Dobře tedy, konec věcné argumentace. Jen pro zvýraznění poukážu na ty fauly:
Já jsem mluvil o tom, kolik stát utrží z litru nafty, který si koupím já. Ty to překrucuješ v tvrzení, kolik utrží stát z _každého_ prodaného litru.
Já jsem napsal, cituji: "Velmi hrubým odhadem státu dávám 54 korun z litru nafty", a ty to opakovaně překrucuješ v "56,78 Kč na litr".
Takže přeju pěkný večer, a pokud bys nějakým omylem měl nějaký věcný argument, ozvi se.
MInimálně v tomto příspěvku jsi přenásobil veškerou spotřebu tím tvým hausnumerem (tj. předpokládal jsi že stát Z KAŽDÉHO LITRU propáleného v Praze kasíruje 5,678kč/km, jsem líný hledat kolik jsi napsal přesně).
Datum: dnes v 11:51
Autor: Akito
Fail. 7 mld vozokm je 30.24 mld Kč.
http://www.nakole.cz/diskuse/17269-verejny...
Což mi opět potvrzuje že neumíš pracovat s čísly.
Jestli to chces tak ostre formulovat, jako to delas Ty, tak LZES!
Sice jezdim firemnim autem i soukrome, ale za to platim dan z 1 % kupni ceny mesicne (tedy jako bych mel o tusim 3.000 Kc vyssi plat) a
naftu si platim sam. Kdyby naftu platila firma, je to nezakonne (prave kvuli danim, tedy jestli mam spravne informace o duvodu).
Tedy nejezdim asi zdaleka zadarmo. Udrzbu auta neplati muj zamestnavatel, ale leasingovka, od ktere je auto na 4 roky pronajate (za trzni cenu). Tedy zaplatim podobne dane, jako bych mel auto soukrome, jen neco usetrim na nakladech za servis a podobne, i kdyz to je zase zapocteno do toho, ze to auto v danich zaplatim za 4 roky ja + firma a po 4 letech zacnu zase platit na dalsi auto. Kdybych si Fabii koupil sam, tak jeste neco usetrim (mel bych ji na delsi dobu, nebo za zbytkovou cenu prodal), takhle mam jen minimalizovane riziko v pripade skod na vozidle a poruch, nic vic. Coz je vykoupeno trzni cenou pronajmu.
Ty si platíš benzín když jedeš služebně (pokud ne Ty, tak kdo)? Nebo máš služební auto, ale služebně nejezdíš?
Zaměstnanec platí 1% daň měsíčně pokud používá firemní vozidlo ke služebním cestám? To je nějaká novinka.
Je nějaký rozdíl v nákladech na výstavbu a údržbu když jedeš soukromě a kdy služebně?
Já prosím netvrdím že jezdíš zadarmo. Tvrdím že jezdíš za jiné peníze než Akito (a že můžou být o dost jiné). Vzhledem k tomu že se jedná o východisko celé diskuse tak není možné rozdíly bagatelizovat (implikací z nesprávných přepokladů nevydoluješ nic).
Pokud na výstavbu komunikací přispívá pouze IAD, nelze započítat celých 7mld vozokm/rok, protože nemálo těch kilometrů je v režimu "služební". Prozradíš mi jak velká část je osobní a jak velká služební?
Jo a "předzdanění" peněz- když jsem byl zaměstnanec tak jsem tímto způsobem odváděl o dost více než teď když jsem OSVČ. Ale víme přesně že to vychází na 5,678kč/km, že.
Rocne najedu sluzebne cca 10.000 km, kdyz je vetsi mnozstvi zahranicnich cest. Ale i pri jizde do zahranici se snazim kupovat naftu u nas.
Soukrome najedu cca 20.000 km rocne. Opet je v tom nekolikrat Rakousko na hory, kde mi to vyjde ze Dvoriste na Dvoriste s malym dosplichnutim nekde v zahranici. Ta utrata za naftu v zahranici je naprosto zanedbatelna.
Tvrdil jsi puvodne, ze kdyz jezdim, naftu plati firma. Nespecifikoval jsi kdyz jedu sluzebne - kdyz uz tak bazirujes na slovickach.
Ale, jak uz psal nekdo jiny, bavime se o IAD, ne o provozu firem. Pak bys do IAD musel pocitat i rozvoz peciva a autobusy MHD.
Jo a to 1 % platim, dokud mam podepsany papir, ktery mi umoznuje jezdit soukrome. Je jedno, kolik toho najedu sluzebne nebo firemne, dokonce i kdyz jsem byl 14 dni nemocen, tyden letecky na dovolene a tyden letecky sluzebne, zaplatil jsem, i kdyz to auto stalo na firemnim parkovisti. (Ano, dalo se to na mesic prerusit, ale kdo ma s predstihem vedet, ze onemocni, ze?)
Pokud předhodíš mudlům číslo 1500000000, tak tam samozřejmě vidí jen dvě platné číslice. Pokud chceš, aby jich tam viděli víc, musíš tomu přizpůsobit zápis, viz
http://en.wikipedia.org/wiki/Significant...
nebo ukázat výpočet, z kterého je pak jasný počet platných cifer. Hrabosh tam vstupní data uvedena má, určitě jsou maximálně na 2 platné cifry (u čísla 60000 si přesností jistý nejsem, nechce se mi věřit, že to určil správně na podle jeho pravidel 5 platných cifer), takže u výsledných 1 500 000 000 je přesnost jasná.
Ale líbí se mi, jak Hrabosh svou chybu zaokrouhlování (z 2 na 7 platných cifer) umí zamluvit a převést na dehonestování ostatních, smekám.
U 60.000 je samozřejmě přesnost na jednu cifru. A problém je podobný jako u u 15 a stádo nul. Napsat tam 6 desetitisíců automobilů denně a 1,5 miliardy průjezdů tak na to každý bude čumět jako vrána.
Nic nezamlouvám hned na začátku jsem napsal že vím že to mám špatně a proč.
BTW: mám to na 10 platných cifer, nikoliv 7 ;-)
Honíš se tady na platných číslicích, tak bys to snad sám mohl dodržovat, na vstupu (252+113*0.65)*75*60000 máš nejhorší odhad na jednu platnou cifru, tak výsledek nemůže být na 7. A obyčejné lidi bych nepodceňoval, myslím že číslo 1 500 000 000 umí každý přečíst stejně dobře jako 1 464 525 000.
Zajimave, jak se v dohadech o spravnem zapisu cisel a v dohadech, jestli 7 platnych cifer nejak zasadne znehodnoti vypocet, i kdyz nas stejne zajimaji jen prvni dve nebo tri, ztrati puvodni tema, ktere jedna strana chce zamlzit.
Tak to vypadá, že se asi nedovím, kdo a jak moc a hlavně z čeho dotuje hromadnou dopravu v jednotlivých městech a meziměstskou a hlavně jak moc na ni platím třeba já, který ji téměř nepoužívá.
Hlavně, že vím, jestli zápis na 4 nebo 7 čísel a kolik za čárkou.
No češi v EU najezdí nejvíc osobokilometrů veřejnou dopravou za rok, na jednoho každého čecha připadne 3010 km, asi 8 km za den, takže to na dotacích hodí pěknou sumičku, pokusím se dohledat ve statistické ročence ČR ale má to asi 1000 stránek tak zítra...
Celkem srozumitelně je to napsané tady:
http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek...
Jak moc jsou ty uvedené údaje správné a přesné, to ovšem netuším.
Díky, myslel jsem si, že to tak nějak asi bude.
Já jsem to původně myslel tak, že se třeba od Hraboshe dovím něco zajímavého, převratného a překvapivého, tak jak to občas umí.
Teď chystám něco jiného.
Když jsi tady tak vehementně oponoval, tak jsme myslel, že to je jen úvod k vysvětlení kdo že a jak moc platí městskou dopravu těm co ji neplatí a ona to byla jen tvoje oblíbená hra.
Za prvé se to spočítat nedá. Za druhé já vehementně oponoval něčemu úplně jinému (a to si teď skutečně chystám).
Nebylo by načase místo toho věčnýho bourání oro změnu začít něco stavět?
Vehementní opozice je, kromě leštění ega, velmi často úplně k prdu.
Zajimavý, celkem výstižný postřeh základního faktu, že závislost na dotacích jsou zhouba společnosti. Udržování cen MHD na "udržitelné ceně" za pár sezon požere peníze, které u jiných projektů budou ještě 50-100-200-500 let vidět, co uvidíme tady ? Čísla o myriádách přepravených nebo osobokilometrech v zaprášených statistikách.
V dnešní době se bez dotace už nepostaví ani blbá lávka nebo polní cesta, protože obyvatelstvo by neskutečně trpělo, kdyby si dotaci nevzalo.
Takže už nikomu ani nepřijde pitomé, že mezi stovkami dotací se schovají i projektu typu postavím si golfový resort, přispěje mi město, okres, kraj, stát a fond EU a když budu mít kliku tak ke mě na golf lidi přijedou nějakým dotovaným veřejným dopravním prostředkem, třeba linkou 3xx.
A kdo nejede autobusem, nehraje golf tak neušetří, protože taky přispěl... :(