Je to poprvé, co se nám do redakčních drápů dostalo skládací kolo postavené s maximálním důrazem na rychlost. Seznamte se, přijíždí Tern Verge – městská raketa na dvou kolech.
Nemá motor :-))) Nemá vodpruženou vidlici :-)) Je to drahý
Tern je přeznačkovaný prý více sportovní Dahon.
Já mám tohle - Dahon IOS a mohu jen doporučit - skvělá kombinace cestovního a městského kola a skládačky:
http://www.rebelbike.com/index.php?clanek...
A mohu říci, že 24" kola jsou na jízdu mnohem lepší. Je to živé a přitom pohodlné. Denně celoročně v provozu po městě, po okolí, do práce, v létě v zimě, na sněhu, vodě i na suchu. Dokonce jsem za tím tahal i děcko na tyčce, z čehož jsem měl původně obavy vzhledem k délce sedlovky ale???...vše proběhlo OK.:-)
Klady:
Rychlé pláště,naprostá spolehlivost. Přední výškově nastavitelný představec a hlavně super osvětlení a dynamo v předním náboji. Na úzkých a hladkých pláštích se dá paradoxně jezdit skvěle i na sněhu. Pěkně se do něj zařezávají a drží stopu. Samozřejmě se zvýšenou opatrností.:-) Přepravní schopnosti naddimenzovaného zadního nosiče. Podsedlová brašna s taškou na celé kolo. a??? opravný lak!!!na kolo součástí dodávky kola. Super dlouhé blatníky jsou obzvláště v zimě fajn a překvapivě se vůbec nezanášejí sněhem. Pumpička v sedlovce.
Zápory:
Opadavé plasty a krytky z pedálů.(reklamováno a dostal jsem nové plasty a nakonec zcela nové jiné rovněž skládací pedály). Strašlivě vrzající skládací kloub předních řídítek při přejezdu nerovností.(nedá se s tím nic moc dělat). Přivítal bych odpruženou sedlovku.(Dahon ji vyrábí, zřejmě pořídím)
ten kloubek by možná šel ošetřit něčím jako je WD-40 :)
Ono je to hodně dáno tou dlouhou pákou od toho kloubu resp. hlavového složení až k řídítkům. Myslím, že to bude bolest asi skládaček obecně. Mažu, mažu ale prostě to je dáno konstrukcí. Hondě se to kříží na té délce.
Ty vůle nejde úplně vymezit a jakmile se tam dostane prach začne to protivné vrzat. Takže složit, ocistit nanest vosk ci mydlo a jezdit. U klasického mazadla je blby že to pak spini.
A nějaká silikonová pasta, nebo nějaký tmel by nepomohli?
Ještě ta fota, že i za skládačkou můžete tahat děcko na tyčce. Třeba to někomu poslouží jako inspirace.:-)
Tak ta fota jsem dnes nejdou dostat. Tak snad příště.:-(
A tak koukám, že to nakonec prošlo. Ale zlobí to furt či co. Nahoru jsem taky fotky nemohl dostat do příspěvku.
Mám Dahon Curve na 16" kolech, když tu lehkou ženskou rozeberu, vejde se mi do cestovního kufru. Ne jednoho Španěla na karbonové silničce už jsem na ní prohnal. Do vrchu, na rovině se nechytám. Letos jsem na ni dal SPD, zase jsem byl o něco rychlejší.
-
Problém 24" je celkově větší balík. Je to jiná kategorie, nemá valný smysl to srovnávat se skládačkou 20". Je to jako srovnávat hardtail a celopéro. Vím, obojí jsou horská kola, ale jiná kategorie.
Využití tohoto modelu je poměrně úzké. Kdo chce užívat silnice, patrně zvolí dospělou silničku. Kdo potřebuje kolo do města, zvolí levnější bratříčky.
Při městském ježdění v českých městech je problém cyklo infrastruktura (díry a terénní nerovnosti všeho druhu, dlažební kostky...). Nízkoprofilové silniční pneumatiky na takovém povrchu hodně drncají. Když se k tomu přidají malá kola (20" oproti 28"), žádné extra svezení to není.
Jel jsem teď stejnou trasu, se shodným zavazadlem, identicky připevněným. Normálně to jezdím s Tern Link D8 se Schwalbe Citizen 1,6". Tentokrát to jel výjimečně cross (nebylo nutné skládání). Pneumatiky byly obdobné. Musím říct, že rozdíl v komfortu byl obrovský na to, že cesta byla v celé délce pokryta slušným asfaltem, občas spáry, jak asfalt nastavovali, a občas hrbol, jak doasfaltovali kolem kanálů a úplně se jim to nepovedlo.
Tak velký vliv velikosti kol na komfort jízdy mne opravdu překvapil. Proto si myslím, že Tern Verge P18 je spíše okrajovým modelem, kterým výrobce říká "Taky to umíme".