Je to tak. Ještě lepší je řetěz (pokud je hodně zaprasený, nebo při "nakrucování" křupe a skřípe) vyprat napřed v benzínovém čističi. Jinak ten bordel v řetězu zakonzervuješ a jde dřív do kytek.
A jsou mnohem lepší mazadla, než GT85. To je tak napůl čistič a taky mazadlo (obdoba WD40), umí do sebe dobře nabírat pracha a čurbes. Dlouho jsem ho taky používal, dneska už jen na dveřní panty a nebo v nouzi největší.
A teď trocha reklamy :-) Osvědčil se mi olej Motorexu, snese i důkladný propláchnutí, řetěz nezatuhne ani suchej a hlavně minimálně nabaluje čurbes. Stojí sice o nějakou tu kačku víc, ale pokud s řetězem nesprchuju i celé kolo, ale nanáším jen nezbytné množství opatrně přímo na řetěz, tak butelka vydrží hodně dlouho.
Kedysi som pouzival klasicky olej do stroja v takej tej klasickej olejnicke. Neskor WD40 a velmi dobre sa mi osvedcil Konkor od firmy Coyote, no nevyhodou je, ze ide o klasicke prevedenie s rozprasovacom, takze pri mazani sa vzdy umaze aj okolie. Teraz chcem skusit GT85, udajne tento teflonovy pripravok ma svoje vyhody. Akurat mi nebolo jasne, preco by som po naneseni pripravku mal tu retaz utierat, akoby som ten pripravok odstranoval...
Nemažeš řetěz po povrchu, tam to má význam jen malý (trocha tření při změně převodů). Podstatné je namazání čepů uvnitř řetězu. Takže když olej zavzlíná, je dobré zbytky otřít. Jinak se na řetěz nachytává zbytečně prach. A prach s olejem je především příčinou tzv. vytahání řetězu a opotřebení ozubených kol.
A jak už jsem psal, GT taky maže. Ale maže i slunečnicový :-)
Jo a Konkor je konzervační, nikoliv mazací !! Olej je i transformátorový, emulsní, řezný a jiné. A i když jsou na první pohled mastné, nejsou mazací a nemají požadované vlastnosti.
Jo, dik. Inak ten Motorex, myslis toto? http://www.olejshop.sk/moto-kozmetika/udrzba...
Racing si říká o pořádně vysokou cenu (možná že má i nějakou extra vlastnost navíc - jenže je otázka, jestli my, obyčejní smrtelníci ji využijeme)
Používám tenhle : http://www.zbozi.cz/vyrobek/motorex-wet-lube...
Zatím mám bezvadnou zkušenost nejen v mokrém, ale i v suchém prašném prostředí s touhle "mokrou" variantou. Mám už doma i ten do sucha, taky ho zkusím.
Já na praní řetězu v pračce (řetězové) používám tohle: http://www.kupkolo.cz/cistic-cyklo-star-1000ml... Pak několikrát projedu vodou, dokud to špiní. Pak vysuším, chvíli počkám až se všechna voda odpaří a pak mažu. Převážně tímhle: http://www.kupkolo.cz/mazaci-olej-finish-line...
Pracný, zdlouhavý, neúčinný. Navíc bordel všude okolo... Pračky jsem zahodil, s každým řetězem si za 19 Kč koupím jednu rychlospojku od Sramu a v mističce od Perly mám za pár minutek řetěz jako novej.
A ten Cyklostar je fajn na změkčení vody na opláchnutí bahna (trochu drahej saponát na nádobí). Akorát že mě pak navíc dělal na rámu takovej divnej bílej povlak, nešel spláchnout. Jen po uschnutí otřít. Třičtvrtě flašky se mi tady někde ještě válí...
A v té mističce máš benzin?
Víš, ono natahovat řetěz na lehokolo, kde jde přes kladku a tak 3/4 ho vedou v trubkách zabere dost času. Manipulace s těmi čtyřmi metry řetězu také není úplně triviální.
Rychlospojku mám také :) Každopádně pračka mi zatím přijde jako jednodušší řešení.
No jooo, s řetízkovým kolotočem bych taky musel bojovat jinak :-)) Na lehu obvykle ten řetěz nebude tak často zaprasený (treka taky čistím jen občas, horáce skoro pokaždé)
Jo a řetěz peru v benzínovém čističi (stáčený jakýsi mix pod tímhle označením - čistý technický benzín je zbytečně drahý)
Tak jsem přemýšlel, jak často vlastně čistím, potažmo mažu já. Odhadem tak po 300 až 600 km. Spíš jak je nálada a jakým jsem jezdil bordelem. Nevedu to v patrnosti. Rozhodně nedokážu nějak určit, že už bych tedy měl mazat. Jak se občas člověk dočte, že by se mělo mazat jednou za 100 km, tak to mi nějak nedává smysl. Nebo jsem v nějakém testu viděl i hodnocení velikosti lahvičky, aby se vešla dobře do dresu. To by člověk musel mít nějaké supertekuté vodou rozpustné mazivo, aby to po 100 km vysloveně potřebovalo namazat. S takovou bych občas musel mazat i dvakrát, třikrát za den.
Většinu roku mažu "mokré" mazivo Finish Line Ceramic Wet lube. Zkoušel jsem na konci léta Bike WorkX Chain Star, tedy "sušší", a nějak mi to pocitově nesedlo, ale to byl jen pocit, žádné vnější projevy. Nějak jsem nepřišel na to, proč nemazat pořád ten Finish Line. Nějaký dobrý důvod?
Dost podobná otázka je, jak často měním o-kroužky v kladce :) A tam mi nějak pocity nesedí s najetými kilometry. Protože jsem si myslel, že to měním tak po 500 km, ale 14-krát jsem je zatím určitě neměnil. Každopádně tam je indikace, že je potřeba výměna mnohem výraznější, než u řetězu.
U těhle věcí je blbost měnit podle kilometrů nebo času. To je, jako kdybych měl brzdové destičky měnit nekompromisně po 500 km, i kdybych s nima měl jen pětkrát přibrzdit :-)) Prostě podle potřeby a momentálních podmínek provozu.
A tu pidiflaštičku s mazivem sebou beru na bahnění. Ono když párkrát přehazku a řetěz vymácháš, tak by i ten držfest co používám mohl povolit a pak bude potřeba přimáznout. Zrovna tak při nějakém ráchání v hlubokém a jemném prachu se to domazání po pár desítkách kilometrů může hodit.
S mazáním je to jednoduché.
Základ je mazat co nejméně. Životnost řetězu nejvíce zkrátí bordel, který se na něj nachytá.
A ten je přímo úměrný tomu jak moc se maže.
Oproti tomu vliv namazání je na životnost řetězu podle mě násobně menší.
Já tedy mažu jen tak málo, aby řetěz nevydával ošklivé zvuky.
Díky metodě mazat co nejméně, tak ani nemusím řetěz sundavat a čistit nebo prát v pračce na řetězy, stačí jen utírat hadrem.
A v případě, že někdy jedu ve větším bordelu a je celé kolo opravdu zaflákané, tak rychlá hadice/sprcha.
A řetěz mám trvale čistý.
V zásadě máš pravdu, ale bohužel to nejde úplně zevšeobecnit. Je rozdíl lítat na velodromu, po silnici, po bezprašných lesních cestičkách, brodit jemný písek, nebo dokonce bahno. Pokaždý ta péče musí být trochu jiná a přiměřená.
Za pěkný příklad bychom mohli sloužit já a brácha. Vloni jsme měnili oba naráz řetězy na horácovi. Oba C9, kupované naráz od kupkoláků, najeli jsme v podstatě stejné kilometry. Jenže pokud jsme nejeli spolu, tak já se spíš nachomýtnul v poměrně bezprašném prostředí pod Orlickými, on se jel prolítnout po lesích v okolí HK. Je to tam na písku a víří se jemný, ale ostrý prach. Já za tu dobu pral řetěz několikrát, on méněkrát, ale měl ho taky napohled čistý. Pointa je ta, že jeho řetěz se už válí na hromadě šrotu a já jsem na prvním zoubku měrky.
Prostě horác provozovaný v humusu potřebuje podstatně četnější a důkladnější péči, jinak se pak i podprůměrný jezdec může trapně chlubit, že za sezónu ojede kolikero řetězů :-)
Naproti tomu na treku peru řetěz vyloženě výjimečně a přesto jeho životnost je veliká.
Docela slušnou indikací potřeby řetěz pořádně propláchnout je vyložené chroupání při nakroucení nataženého řetězu "do vrtule". I v na pohled čistém řetězu cítím, jak se tam ty droboučké křemínky drtí a chrujou. Pro řetěz doslova smrtelná záležitost. Například na Smrku, když jsme tam vymetali jednu kaluž s jemňoučkým štěrkem za druhou to bylo ukázkové. Sežralo mi to napůl jeté zadní desky až na železo a zrovna tak to baštilo určitě i řetěz.
Já jsem právě přešel od pračky k tomu co říká ronda. Po průchodu pračkou z toho řetězu kape bord*l všude možně (například do kladek přehazovačky) a je to dost nepraktické.
Vyčistím trubky tím, že namočím kus hadru do benzínu, omotám kolem řetězu, a párkrát protáhnu trubkou. Pak rozpojím řetěz, hodím do vaničky od masa (Perlu nepoužívám, jen Perl, a ten nemá vaničku :-), zaliju petrolejem nebo benzínem, vyperu, vysuším, vyčistím pastorek, převodníky a kladky přehazovačky, navleču řetěz zpátky, namažu, nechám uschnout a trochu setřu.
Výhoda je že mám kolo uskladněné ve svislé poloze, takže instalace řetězu znamená jen přibližně v polovině to z obou stran přehodit přes převodník, provléct trubkama a přehazovačkou, a někde okolo kazety to spojit spojkou.
Petrolej pak sliju do nějaké flašky pro příští použití (je třeba pak z ní nalívat opatrně, abych nenalil ten bord*l, co se mezitím dole usadí).
GT85 používám docela dlouho a že by na sebe nějak extra nabalovalo prach a ostatní bordel bych teda neřek.
V zimě stříkám řetěz starýho kola Konkorem a to je mnohem větší srágora, špiní to výrazně víc.
GT v porovnání s tím Motorexem je v nabalování fakt nebe a dudy. A Konkor opravdu není mazací olej, i když je taky tak nějak mastný.
No já nevim, mě přijde to GT vyhovující.
Já to možná nenapsal úplně ideálně, ten Konkor používám, pokud je sníh nebo nějakej marast z něj, je to mastnější než to GT a tak rychle se to nesmeje. Ale sviní to hezky:). Kdybych i v zimě používal GT, to by byla spotřeba:).
Ale jo, GT funguje. Je to ale jen takový všeumělecký univerzální kompromis. Osobně ale nevidím nejmenší důvod používat nějaké univerzály, které jsou trochu na čištění, trochu na mazání (vzájemně se to krapet vylučuje nebo ruší), trochu na odrezování a trochu na... - když jsou na trhu speciální oleje, které jsou svým složením optimalizované právě jen pro co nejlepší mazání. A mají fakt fajnové vlastnosti. A nanáší se buďto kapátkem, nebo ze spreje brčkem, takže při trošce šikovnosti je ta spotřeba úplně minimální a výdrž na řetězu veliká.
Ten Konkor je na konzervaci kovů (třeba po broušení, aby materiál hned nechytnul lišku). Mazat s ním řetěz je fakt mimo, nebo jen v nouzi největší jako jednorázovku.
Podobná olejářská diskuze se vede i mezi motorkářema i autíčkářema. Inu, proč používat něco, co je pro věc přímo ideálně stvořeno a určeno, když je na trhu tolik pěkných univerzálností s kompromisními vlastnostmi. Ráj Horsta Fuchse :-)
Každý ať maže tím co mu vyhovuje, tady je jasné, že se nemá cenu přít.
Ohledně speciálních olejů, těch jsem vyzkoušel v minulosti spousty a vždy jsem došel pouze k tomu, že mi to zabírá zbytečně čas (když to není sprej) a chytá to daleko více bordelu.
Sice dost přípravku vydrží mnohem déle než GT85, ale to ani zdaleka nevyváží čas strávený mazáním a čištěním řetězu.
Takhle si vystačím jen s čištěním hadrem + párkrát do roka hadice/sprcha když je kolo opravdu celé extra zabahněné.
A i tak mám trvale řetěz čistý, což jak jsem psal je podle mě základem dobré výdrže.
A jak jsem také už psal, tak jak moc to maže, jestli trochu lépe nebo ne je podle mě úplně fuk. Stejně to nemá žádný vliv na životnost řetězu. Ta je daná tím kolik bordelu se nachytá a pak dalšími vlivy typu hmotnost jezdce, styl šlapání, řazení, terén kde se jezdí, atd.
A vždy jsem měl výdrž řetězů opravdu nadprůměrnou, všem vždy vydrží řetězy násobně méně než mě.
A to i těm co jezdí se mnou stejné trasy za stejných podmínek.
To samo o sobě není až tak vypovídají co se týká mazání řetězu. Jen bych z toho udělal závěr, že určitě nemůže mít můj styl mazání výrazně negativní vliv na životnost.
V počátcích diskuze o mazání řetězů tady dokonce jeden jezdec uved, že se mu osvědčilo jemně škvařený vepřový sádlo. Škvarky možné, ale poloměkké.
navíc na vepřové sádlo prý není ani známa nějaká alergie, takže se ten řetěz neosype ni neopuchá ;-)
Kdysi jsem zkoušel všechno možné a vždy se vrátil ke GT85.
Když se maže rozumně (nesmí se to přehánět), tak je to za mě nejméně náchylné na chytání bordelu co jsem kdy jezdil.
U GT85 to znamená, že při delší výjížďce (třeba 100km) za teplého počasí za sucha už na konci řetěz začíná šustit. Pokud ne, tak byl namazaný moc a jen to zbytečně chytá bordel.
Nezbyva mi nez reagovat.
Mozna mne ukamenujete, ale chci se podelit o sve zkusenosti, ktere spise ukazuji na to ze by se retez nemel v case sve zivotnosti odmastovat redidly - tedy ani prat. Z podstaty vyroby kazdeho retezu vyplyva, ze se maze v roztoku horkeho oleje, coz zpusobi vniknuti mazadla do vsech poru kluznych ploch. Pokud retez mazete WD40, GT85 nebo jinymi rozpoustedly, ma to za nasledek postupne vycisteni tohoto primarniho oleje. Pokud budete pouzivat teflon v jakemkoli nosici, ktery treba vyschne, muze dojit k hladke funkci retezu, ale teflon se vzdy vymyje v desti po ujeti cca. 50km a retez jede na sucho. To same plati pro WD40 a vicemene GT85. Pokud se tak nestane, je to jen dukaz, ze primarni vrstva oleje z vyroby jeste nsatesti neni vymyta. Sam jsem mel moznost testovat retez vymyty a domazavany (Motorex) a vymyty ackoli mazany Motorexem mel cca. 1/3 zivotnost. Rohloff pri vymene oleje take neni cisteny redidlem, ktere odmastuje, ale olejem ,ktery ma velmi nizkou viskozitu, a muze vytect. Dukazem je redeni timto "proplachovadlem" na zimni rezim. Proto by se mely retezy pouze domazavat a to nejlepe mazadly, ktere maji co nejvetsi viskotitu, ktera umoznuje jeste hladky chod retezu (v trubce u lehokol) a soucasne hladky chod razeni, aniz by to melo za nasledek nadmerne chytani bordelu. Pokud budete mazat Motorex Wet, budete mit sice hezky mokry retez na pohled ale muze se stat, ze vam pri aplikaci vsechny necistoty natecou dovnitr na kluzne plochy a pak budete chroupat, dokud se nevytesni do bocnich mezer. proto je nejlepsi pouzivat klasicky Motorex, nebo Dry, ale zalezi na teplote v ktere chcete jezdit - viskozita. Nejdele namazan a nejdele cisty vydrzel retez, ktery jsem zkusmo natlacil clanek po clanku vodoodpudivou vazelinou, cloveku, ktery mel furt vymyty retez mazany teflonem a ja uz jsem nevedel co snim, protoze ho mel furt rezavy - klic k uspechu byl, ze jej nikdy nevycistil redidlem, takze primarni olej zustal a nebyl nikdy odmasten. howg
Chápu to dobře, že i tohle http://www.kupkolo.cz/cistic-cyklo-star-1000ml... je podle tebe špatně?
To co píšeš mi celkem dává smysl.
Popravde tohle nepouzivam, ale kdyz jezdim zimu a potrebuju kolo vycistit od toho cerneho bordelu, tak si vezmu kbelik s horkou vodou a jarem, a kartacem na nadobi vydrbu vse docista, vcetne retezu, pneumatik a rafku. Neni to tak agresivni aby to retez odmastilo uplne, protoze se to okamzite neutralizuje. Delam to v zime tak jednou za mesic max. Retez po tomhle umyti dost casto chroupne, nez si zase sedne, ale nevypraskava se. Po zbytek roku retez jen domazavam. Ale ja nejezdim bahno a pisek.***** Jinak hezky test mazacich pripravku na retezy udelali v nejakym ceskym periodiku, kde testovali ruzne lubrikanty, ale na vypranych (odmastenych) vzorcich, coz trochu stezuje referencni dojem cele akce. Tusim na tom byl dobre pells a nejaka ceska firma, ktera to dodava pro pells - vpodstate 2 stejne produkty. Viskozita byla vetsi, ale nemelo to tendenci nalepovat bordel, ve slane lazni to vydrzelo nejdele. Uz si nepamatuju na jakem zakladu to bylo, ale rekl bych ze to byl Bikeworx.
To bylo asi něco podobného jako tohle http://oleje-vazeliny-cistice.heureka.cz/chain...
Maže to parádně, ale... Už jsem s tím hodně dávno skončil. Sprejem se mi moc nedařilo stříkat jenom tam kam je potřeba, zmatlaný zadní plášť opravdu nebyl žádnou výjimkou :-) Přišlo mi to jako dost drahá sranda, když skoro polovinu z toho jsem rozprskal všude možně okolo, jen ne na řetěz.
"Kapátkové" provedení už bylo celkem v pohodě. Tenkrát ale zase měli blbě vyřešenou tu uzavírací čepičku, která hodně brzy ráda praskla a všechno uvnitř dost rychle vyschlo... Dávat tam něco lepšího, ale improvizovaného, se mi zas z principu příčilo. Přeci jenom ta lahvička nebyla nijak levná a na tohle měl myslet už výrobce, a ne že to nechá na zákazníkovi ať si to vyřeší jak chce sám :-/ Stačilo kdyby ten materiál nebyl tak křehký/moc tvrdý...
Aha, tak koukám, že se nic nezměnilo :-) Jedna z variant balení je i ta stará praskající hrůza... http://www.bikestore.cz/doplnky-a-ostatni...
To je jen stará fotka. Teď už to mají jinak.
Asi...
Samozřejmě vím, že nejnovější balení je teď http://im9.cz/iR/importprodukt-orig/488... .
S temi lahvickami je vzdy problem. Motorex ma jednu skvelou s takovym zaklapavanim, ale tece to z toho jak z vola, zas ale muzes rychle protocit retez a mas hotovo. Problem je ze to vzlina ven, takze mas pod tim vzdycky mastny flek. U Motorex Wet maji takovou serezavaci stopku, ktera kdyz se vicko otoci, tak se otevre mala mezera v trysce a davkujes pomaleji nez bys chtel a je to na hlavu, protoze otacet retez nejde vubec, nektere clanky proste nenamazes a nakonec to z toho tlacis na kazdy clanek zvlast - asi to jde vic seriznout - nevim, zkusim. Ale chapu, ze kdyz ti rupne kryci vicko a nejde to zavrit, je to uplne nejvetsi "zabava". Spreje moc nemusim, protoze se mi davkuji asi uplne nejhur - nejlepsi cele zadni kolo vykryt hadrama a pak prudce roztocit kliky a na vnitrni stranu to splichat a hledat rychle spojku...
Ten test maziv je zde (už jsem ho sem do nějaké jiné diskuse dával):
http://cykl.cz/item/megatest-maziv
WD-40 v něm vychází poměrně dobře.
Pak je tu článek na téma Čištění řetězu:
http://cykl.cz/item/hobbybastler-cisteni-retezu
A v neposlední řadě test samotných řetězů:
http://cykl.cz/item/velky-test-retezu
Jako sorry, ale když někdo napíše, že WD-40 je mazivo, tak ten článek u mne ztrácí objektivitu...
Koupil jsem finish line teflon plus dry
a motorex vet lube, tak čím tedy mazat přednostně? Jezdím jen za sucha a většinou asfalt, nikdy bahno.
Řetěz nikdy neperu a měním jej tak jak se má, tedy chvíli před smrtí.
Když opravdu za sucha, tak bych to asi mazal tím Finish Line Dry. I ten řetěz bude pak pěkně skoro-suchý a nebude chytat žádné nečistoty. Na druhou stranu budeš muset o to častěji mazat ;-) Někdy klidně už i po 50-60km ;-) Tahle "suchá" nelepivá maziva totiž nemají valnou trvanlivost.
A všechno úplně obráceně to bude s Motorex Wet. Na řetězu to vydrží déle, ale někdy také s pěkným nánosem bordelu. I v suchém terénu se na to nalepí všechno možné, nejvíce obyčejný prach.
Používám Wet Lube a žádné vrstvy se na něj nelepí, ale chvíli po nastříkání (nakapání) oleje se musí povrch pořádně otřít. Po návratu z vyjížďky taky řetěz otřu. Na treku za sucha jedno namazání vydrží určitě nejméně 300 km. Mažu řetěz když to je potřeba a to je tak 1 x za 3 vyjížďky, kilometry moc nesleduju.
Je přece jedno, jak to kdo nazve. Co to má společného s objektivitou? Objektivní je, že vzali všechny PROSTŘEDKY (chceš-li) a použili stejným způsobem. Pokud by takhle působila třeba čokoláda, tak by mi bylo upřímně jedno, zda ji někdo nazývá mazivem.
Tvůj postoj je jen předsudkem a právě on je neobjektivní.
Prostě nevěřím, že by to mohlo řetěz vůbec nějak použitelně namazat, to je celé... Jo jasně, na těch 10-20km to vydrží ;-)
Samozřejmě, že to nevydrží, on ani ten GT85 moc nevydrží. Před rokem jsem ho taky používal a když mi po nějakých 70 km začal řetěz skřípat a příšerně vrzat a po dalších asi 20 km jsem ho už nemohl utáhnout a byl jsem rád, že jsem potkal kolegu s olejem v kapse, tam jsem pochopil proč mnozí další přimazávali řetěz už po nějakých 50 km a proč je důležité mít kvalitní mazání řetězu.
Vydrží výrazně méně (jak WD-40, tak GT-85) než některá jiná mazadla, to je jasné.
Možná je to právě o tom čištění. Když se jen otírá hadrem (+ případně občasná hadice/wapka/sprcha), tak nedojde ke zcela vyplavení mazivu z vnitřku řetězu a následně se pak nestává ani s GT-85, že by po 70km začal řetěz skřípat.
Při mojem přístupu k čištění řetězu nemám problém s GT-85 ani při 150km+ trasách.
Maximálně se stane, že začne ke konci trošku šustit. A to je jedině dobře, protože je to přesně stav, kdy ještě není problém, že by byl namazaný kriticky málo a současně nechytá vůbec bordel.
Vrzání jsem nezažil s GT-85 při mojem způsobu starání se o řetěz nikdy za mnoho let co ho používám.
V opravdu extrémních podmínkách jako se občas zadaří některý závod za extra mizerných podmínek už třeba GT-85 vydržet nemusí a problém může nastat už během závodu. Tohle je ale něco čemu se vyhýbám, to už není z mojeho pohledu ježdění, ale jen ničení materiálu (ten řetěz je v takových podmínkách ještě ten nejmenší problém). A to opravdu nemusím.
Až doteď jsem mazal turbinovým olejem.
Za celou životnost řetězu maximálně 2x a nikdy "nezpíval". Nikdy jsem jej nečistil, nebylo třeba jelikož nejezdím bahnem. Ta trocha prachu nikdy nijak nevadila a životnost řetězu byla více jak 3000km. Tak jak to tu pročítám tak asi budu i nadále mazat turbiňákem.:-)
Trošku si protiřečíš. (nejen) podle tebe by se z řetězu nemělo rozpouštědlem vypírat prvotní mazivo a mělo by se jen domazávat - ale domazáváš mj. rozpouštědlem. WD, nebo GT používám, když odněkud potřebuju důkladně a rychle vyplavit starou vazelínu...
Ono s tím WD je to trochu složitější. Ano, dobře rozpouští, ale také dobře drží. Nevýhodou je jeho tekutost a balení většinou ve spreji. Aspoň tedy pokud se jede s mokrým řetězem. Taky je málo viskózní, takže pokud má něco vůle, tak to nezachrání.
Četl jsem podobné testy na nějakém anglicky psaném webu a bohužel s jejich zjištěními musím souhlasit.
Vždycky je to o podmínkách testu a nastavených hodnotících kritériích. Jinými slovy, pánové, méně fyziky a více selského rozumu.
Více viskózní maziva lépe chrání pohybující se součástky (pokud samozřejmě nejdeme do extrému).
WD oproti nim vytvoří méně mocnou vrstvu, která ale o to LÉPE drží na namazaném materiálu.
No a tím se vracíme k podmínkám testů. Jedna věc je, aby řetěz pěkně chodil a druhá věc je, aby nekorodoval.
Jezdím celoročně, a to nejen na výlety, ale také do práce a pracovně po městě (nejsem messanger). A když začnou solit silnice, suchá maziva se proti korozi nechytají, zatímco WD a některá "wet" ano.
Přivedl mne na to ještě před četbou testů fakt, že šroubky namazané WD drží, zatímco řetěz sprostě rezne. U některých "dry" maziv dokonce ani není potřeba zima a stačí pravidelný deštík na cestě z práce domů.
Od té doby používám WD nejen na šroubky a plíšky všeho druhu, ale také na rám kola. Bordel rozpustí a nový bordel nemá šanci. Jinými slovy WD nejen rozpouští, ale i konzervuje (tedy drží, protože jinak by nekonzervoval).
Při použití WD na řetězu skládacího kola jsem zjistil, že WD s přehledem poráží mazadlo Finish Line Teflon Dry. Oproti variantě WET od stejného výrobce je WD srovnatelné s tím, že je méně viskózní, což je v některém ohledu lepší a v pro něco horší.
Ještě doplním, že používání WD na kole pro kratší trasy není problém. Dát ho na horáka jsem se neodvážil. WD dobře zateče, dobře čistí a i následné otírání nečistot je snadné. Skládačka s ním odjezdila i trasy přes 100 km a problém žádný.
Je ale pravda, že rozpouští, což při jeho dobré prostupnosti mazaným materiálem znamená, že propláchne i vnitřek řetězu, kde pak nahradí původní přece jen viskóznější mazivo.
Při hodnocení více faktorů (viz testy) to velký problém není. Testy navíc hodnotily jenom pasivní ochranu řetězu. Kádinky jsou hezká věc, ale nasazení na kole (tření, tah) jsou něco jiného. Tento způsob hodnocení WD pomohl, to je korektní říci.
Mazivo musí zatéct dovnitř, namazat a vydržet. WD zateče, vydrží i namaže (byť menší vrstvou maziva díky nižší viskozitě). Proto v testu nepropadlo. Některá speciální maziva nezatečou, špatně mažou a nevydrží.
To, že ne každý speciál je lepší než dobrý univerzální prostředek, je všeobecně známo, jen se o tom v reklamách nemluví. Honba za skvělými vybranými parametry výrobků snadno sklouzne k vytvoření něčeho, co při více hodnocených parametrech jednoduše propadne. Však se podívejte na výsledky testů a mějte přitom na paměti, že nepříznivé výsledky testů se často nezveřejňují (zadavatel testu si to nepřeje, zkušební ústavy se necítí oprávněny nebo nemohou test zveřejnit atp.).
Tak co teda udělat s blátem a prachem co se dostane do řetězu? Nechat ho tam nebo jak ho dostat pryč aby neničil řetěz?
Zkus cistici a mazaci hospodarstvi od BikeworkX a muzes nam dat vedet ;) Mne by to samotneho zajimalo, protoze to cisteni by melo byt na vodni bazi. Mazadlo se jevi jako idealni z hlediska viskozity, odolnosti solim a ktere nenabira necistoty. Takze je klidne mozne ze pokud se budes od zacatku ridit jejich recepty na cisteni a mazani, dostavi se kladny vysledek a ani to nebude tolik nachytavat bordel...je to proces, ale muze to prodlouzit zivotnost prevodniku a kazety. Ja to poznam velmi rychle: pokud retez uz potrebuje domaznout, prsi a zacne pri ostrejsim zaberu propraskavat (ne chroupat), je jasne, ze byl odmasten a ma uz dost v mistech clankovych sedel - a uz se s mazivem nikdy nezajede.
S tím prvotním mazivem bych to asi neprožíval tak dogmaticky. V něčem tak otevřeném, jako je řetěz (bez o kroužků) se stejně žádné mazivo neudrží celou dobu. A už vůbec ne v použitelném stavu. Možná tak u dráhařů a sálových krasojezdců :-)
Když už se mazivo z řetězu vypláchne, snadno se dá zase nahradit. Kvalitní mazivo zavzlíná a funguje jako to původní. Navíc je čisté. Ale mělo by se použít skutečné mazivo, ne nějaký univerzál - devatero řemesel (schopností), desátá bída.
Co clovek, to metoda.
Kazdy holt mame uplne jiny pristup a souvisi to s nasimi podminkami. Nekdo tady zminil cokoladu a musim rict, ze Milka je dobra cokolada...Ti co mazou WD40 (water displacement 40) maji naprostou pravdu. Takova perlicka - kdyz jsem jel K24 v tom ukrutnym slejvaku v roce 2009, moje zadni brzda se zacala zadirat kompletne od bordelu, nevedel jsem co s tim, postrikal jsem celou brzdu vcetne spalku WD40 a svete div se, ono to brzdilo a velmi dobre. Moje snazeni spociva v tom, ze v momente kdy jedu ve slejvaku, a zacne se mi vyplavovat retez, mam v retezu stale mazivo, ktere ma zaklad maziva, vytvari mazivovy film a je vodoodpudive. To je posledni zachrana toho retezu. Uz jsem jednou jel s totalne vymytym a odmastenym retezem - slyseli jste nekdy retez strilet? Ja jo, na kazdem clanku - namazat GT85 v servise nepomohlo, ale na dojeti dobre...pak jsem ho vyhodil :) Takze - WD40 s sebou pro kazdy pripad! ;) Hezky odkaz: http://czretezy.cz/technicka-podpora/udrzba... Jinak zde slozeni WD40 > US verze WD40: 51%Terpentin, 25%LPG, 15%light mineral oil, 10%inert ingredients. EU verze WD40: 60-80%"heavy naphta" hydrogen treated, 1-5%carbon dioxide. Vy co vymyvate retez v nafte ani nemusite mazat, staci casteji vymyvat... ;)
Od zdi ke zdi. Taky sebou vozím v kapátku asi 15 ml WéDéčka. Jako pomoc v nouzi bezvadný, univerzální na cokoliv.
A s tou naftou to je hezký. Sice není nafta jako nafta, ale čistí a rozpouští znamenitě. Mastná je taky dost, ale maže prachmizerně :-)
Co si pamatuju tak řetěz myju v pračce na řetězy naftou, několikrát, až je čistá, a mažu starým osvědčeným olejem na šicí stroje a kola a pořádně utřít. Řetězy neměním méně než asi po 10 000 kiláčcích a jezdí to vynikajícně. Je to levné a funguje to. Ještě se mi ani jednou nepovedlo řetěz přetrhnout.
Jaký používáš řetěz, že má tekovou výdrž? Já jsem rád když vydrží 1/10.
To vůbec nevím. Zatím mi to vždy měnili v servisu, který mám "domácí", a zatím jsem neměl důvod si stěžovat, ani servis měnit. Když tady čtu ty různý odborný názvy, tak mi skoro vždy naskakuje husí kůže. Ale - skoro každý se něčím zabývá víc. Asi jsem dřív na to ježdění, než na to technické kolem kola.
Myslím, že se to s tím praním a čištěním řetězu nemusí přehánět. Já osobně řetěz v podstatě jen namažu dle potřeby, projedu, pořádně otřu a je to. A to jak na leháči, tak na horáku, treku apod. Sajrajt z řetězu stejně ven pořádně nedostanete, uvnitř v těch válečkách zůstane (jedině snad, že by se řetěz vypral v ultrazvukové pračce), takže se opotřebovává v podstatě stejně ať jej perete nebo neperete. A když si spočítám náklady na různé čistící prostředky, tak za ty ušetřené peníze si holt koupím nový řetěz o chvilku dříve.
Někde trochu výš popisuju osud dvou zároveň nasazených řetězů, provozovaných v pro řetěz mizerných podmínkách. Jeden praný, druhý ne. Rozdíl v životnosti obrovský. Ten půllitr čističe se sakra vyplácí.
Ale je to o prostředí, kde se jezdí. Řetěz na treku peru jen naprosto výjimečně a zvládá dost přes 10 tisíc.
Přesně tak, je to o prostředí. Něco jiného je cykloturistika, převážně po silnicích či zpevněných cestách a hlavně zasucha a něco jiného řádění v bahně nebo v písku.
Sleduju řetěz a jakmile je špinavý nebo obalený bordelem, čistím. Buď jen omyju zvenčí kartáčem a CykloStarem (působí preventivně proti korozi) nebo řetěz dolů a do benzinu. Pračku jsem taky zavrhnul, bordel je všude a stejně to dobře neomyje. Takže sundat, do vaničky, namočit, omýt, osušit a hlavně nechat dobře vyschnout od rozpouštědla, kdo je netrpělivý, tak mu pak zbytky benzínu či nafty rozpouštějí nové mazivo.
Mažu WD nejlépe navečer, přes noc nechám navzlínat do rolniček, ráno otřu zvenčí do sucha.
Mazivo je ale potřeba taky zvolit podle prostředí. Já jsem pro svoji cykloturisiku s WD spokojený.
Zaujala mě jen tato pračka od BikeWorkX, ale nezkoušel jsem, tak nevím. Má ji třeba někdo?
http://cykl.cz/item/poloautomaticka-pracka-na...
No ja perem ked sa mi zda ze sa na retazi zacina tvorit taka kolomaz cca 200km potom pracka z benzinom + WD a zatial spokojnost na cestaku vydrzala 11 000 km a na lehu 4000km a drzii uvidim dokedy. Pri prani prehodim cez pracku handru a retaz co ide von z pracky takto pretieram nekvapka a nespini. Potom dokladne prestriekam WD necham pol hodky a zlahka pretriem handrou. Pred jazdou skontrolujem pripadne streknem trosku WD.