Ahoj,
začínají mě zajímat velomobily. Spíše ty aerodynamicky zdařilejší a s el. asistencí.
Chtěl bych se zeptat, jestli někdo z vás nenarazil na informace o potřebném příkonu vozidla pro různé rychlosti. Uvažujme třeba jízdu po rovině, bez protivětru, celková hmotnost třeba 150kg, aerodynamicky zvládnutá konstrukce třeba jako Mango (http://www.velomobilwerk.de/mango.html)nebo go-one Evo-R (http://www.go-one.de/)
Může být třeba i zkušený odhad.
dík
Já bych uvažoval
pro rovinu a pro rychlost
25km/h 81W
30km/h 125W
35km/h 188W
40km/h 268W
45km/h 372W
50km/h 488W
.
Ale je to bez záruky. :)
Ovšem co se týká cen těch kapotovaných vozítek, tak je to tedy síla... A je to škoda... Přitom něco takového by mohlo být i takovým lidovým vozítkem... Co je na tom? Celkem je to jednoduché...
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
skus toto malo by to cirka suhlasit. do tej rychlosti totiz vstupuje velmi vela premennych
díky za odkaz, přesně tohle jsem potřeboval. Asi jsem se potřeboval znova přesvědčit o tom, že nízká kapotovaná tříkolka nemá konkurenci. Pak ještě když se člověk podívá, co udělá 500W e-assist, tak to je mazec. Jen to nějak uhnětat z kompozitu.
Přemýšlel jsem, jestli jít cestou monokoku (samonosné karoserie), nebo cestou rámu + kapota. Mám známého co vyrábí sportovní letadla, tak by se to třeba dalo splácat.
tiez som sa s tym trapil :-D Tak dufam ze tebe to tiez pomoze. Ja som isiel cestou LR bez aero kapotaze ci tailboxu.
víš co, já jsem se spíše nadchnul do rychlého "vozidla" a pro každé počasí.
Ja som si robyl pohodlnu alternatyvu namiesto mojh cestaka tak podla toho aj vyber ono velomobil je fajn ale vo vysokych rychlostiach vs zatacky je LR manevrovatelnejsi a nehrozii prevratenie. Mno ale zasa zmoknem a som pomalsi oproti velomobilu. Inak kapoty na quest robia tu na slovensku cca 20km od nas a dodavaju to Holandanom :-D
všecko se dělá na východě:)
tak ja som zo zapadneho slovenska :-D a ta dedina je juzne odomna taak zalezi od uhla pohladu :-D
jak píšeš, co na tom je? :) Udělat jde všechno, jen to chce chtít a trochu šikovné ručičky. podle mě u samonosné karoserie to je ještě jednodušší než rám.
Mimochodem, ten plugin počítá pro Quest (Velomobiel.nl)
40km/h@150W
50km/h@250W
to by bylo zatraceně dobré.
Obávám se, že pokud nemáš dostatečně dobrý nos na aerodynamiku, případně aero tunel nebo nějaký modelovací software, tak takhle dobrých hodnot nedosáhneš. Quest je hodně dobrej :)
zase až tak hlavu bych si s tím nelámal. Konstrukci bych každopádně dělal v 3D CADu. Co se týče aerodynamiky, myslím, že je z čeho opisovat. Nejde mi o originální design, s "opisováním" nemám problém.
A víš jak má Quest udělanou zadní kyvku?
no v detailu to neznám, ale podle googlu by to měla být letmá kyvka viz. obr. http://en.velomobiel.nl/quest/img/quest_drawing...
argumentují hlavně snadnou opravou defektu pneu.
docela by mě zajímalo, jaký je aerodynamický rozdíl mezi questem a go-one Evo-R. Mají docela rozdílný koncept karoserie a oba myslím budou dost dobrý. Zajímavá by byla čísla. Škoda ze není go-one Evo-R na seznamu http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
Pro Quest se tam najde jak plocha tak souč. čelního odporu. Jestli to sedí přesně ale nevím.
Evo-R je stavěné čistě jako závodní stroj, zatímco Quest hodně jaké praktický. Při čelním větru by na tom mělo být Evo lépe.
Problém Eva je právě v tom, že je to závodní stroj. Takže není na praktické použití úplně vhodné. Kastle nemá v dně díry. A je celkem nízká. Což znamená, že couvat se v to dá jen tak, že vyndáš ruce a chytíš přední kola. Pak je tu druhý zádrhel. Když jsem si to na Spezi půjčoval, škrtal jsem jak špičkou, tak patou o kastli. Možná špatné nastavení, ale v Questu to prakticky nehrozí. Evo je stavěné na váhu a má menší zdvihy odpružení. Takže je jednodušší ho rozštípat na větších nerovnostech. Jeho podběhy jsou celkem těsné, takže tam je i limit na šířku plášťů. Vykrojení před jezdcem je pěkné, ale jak jsem pochopil, při dešti ti všechna voda tím korýtkem nateče dovnitř. To samé nekryté podběhy. Při dešti a zatáčení máš vodu v obličeji. Zas na druhou stranu váhový rozdíl je znát, Evo má mnohem lepší akceleraci.
Na letošním Spezi jsem seděl jak v Evo-S tak v Questu XS a ujel pár metrů. Všechny moje ostatní znalosti jsou z druhé ruky.
no já ty stroje neznám fyzicky vůbec, ale nechápu kudy by se do EVO-R měla dostat voda. Píše se, že má uzavřené podběhy a pokud má komplet uzavřenou kabinu, tak se nemá voda kudy dostat, ne?
Chybka, já celou dobu myslel Evo-K, potažmo menší Evo-S.
no já jsem si vyhlédl dva zástupce různé koncepce. Třeba Quest, který má výstupek karoserie pouze pro hlavu vzadu a pak EVO-R, který má haubnu typu letadlo. Ono by bylo lepší mluvit spíše o EVOLUTION, který je větší, zřejmě i praktičtější. Jde ale o podstatu těchto dvou typů karoserie. Z hlediska praktičnosti se mi podstatně více líbí EVO-R nebo tedy EVOLUTION. Otázka pro mě je aerodynamický rozdíl těchto koncepcí. Ne přesně těchto modelů, ale koncepcí.
No nevím, mně přejde praktičtější mít hlavy venku, tedy Quest, mango a podobné. I tam je možnost zakrýt hlavu pomocí kanopy. Nikdy jsem ve stroji s hlavou uvnitř neseděl, ale jedna věc je nesporná, musíš řešit přívod a odvod vzduch, aby ses neudusil. Pak je tu také tvoje chlazení. Už v Questu bez jakéhokoli zakrytí vstupní díry nebo bez kanopy se člověk potí jako prase. Je pravda, že i v tom Evo-R se dá jezdit bez toho okna kolem hlavy.
Ještě bych dodal, že konstruktérem Evo-R, Evo-K i Evo-S je Daniel Fenn, člověk co myslí hlavně na závodění.
proto mě zajímal hlavně ten aerodynamický rozdíl, jestli tam nějaký zásadní je. EVO-R je prostě menší, což i při stejném souč. čelního odporu dává prostě lepší čísla.
Jasně, u těch EVO-R nebo EVOLUTION jde jezdit bez krycí střechy, podobně jako např. na questu.
Evo-R je menši než Quest, na to jsi přišel jak?
Aerodynamiku tvoří z velké části detaily. Pokud máš skvělý tvar, musíš mít skvělé i detaily. Tím chci říct, že koncepce je pěkná věc, ale pak víc záleží na konkrétním provedení.
Někde loni, myslím cykloturistika, byl rozhovor s konstruktérem kol a taky tam zmínil velomobily v té souvislosti, že je v nich docela hluk.
Celkem bych tomu věřil, člověk se až lekne, když projede na kole těsně kolem nějaké stěny co všechno je najednou slyšet....
Evo-R toho myslím zas tak moc při závodech nepředvedlo, aby šlo výsledky rozumně porovnat s jinými stroji, a i tak by se jednalo o výsledky závodů. Pokud hledáš praktický každodenní stroj, hodně věcí bude jinak a i na rychlost a množství vynaložené námahy budou mít vliv věci jako jak rychle můžeš přejet příčné prahy a nájezdy na cyklostezku. Jeden velký praktický rozdíl mezi R-kem a Questem je právě v praktičnosti kolem hlavy. S celou prosklenou kabinou máš mraky skla, které se bude mlžit (často a hodně) zevnitř a které za deště musíš nějak stírat zvenku, jinak nic nevidíš jakmile ti na to posvítí světla něčeho protijedoucího. Naproti tomu s Questem máš na výběr otevřený vstupní otvor když je vedro, neoprenový kryt nad ramena, co má kolem hlavy zdvižený okraj takže můžeš podle potřeby dýchat venku nebo uvnitř jak je zrovna teplo a neteče dovnitř voda, nebo při závodech nasadíš laminátovou kapku na celý otvor a hlavu. Ta má samozřejmě vpředu sklo, ale je to spíš jak hledí motorkové helmy. Jeho pootevřením navrch reguluješ mlžení, při dešti přes něj vidíš, protože kapky jsou tak blízko očí, že jsou mimo ohniskovou vzdálenost (podobně jako na brýlích) a když už je jich moc, vyklopíš ho tolik nahoru, že se díváš pod ním a ono brání pršení dovnitř. Je to moc elegantně vymyšlené a velmi praktické.
Když to posčítám, na každodenní dopravní prostředek, který možná chci třeba někdy vzít na závody nebo dálkovou jízdu, bych neuvažoval nic než Quest. Nic jiného, v čem jsem kdy seděl, mě nepřipadalo promyšlené tak, aby to člověk chtěl používat denně jako dopravní. Potřebuješ dobrou rychlost v bočním větru, kdy je kastle obtékaná šikmo, potřebuješ snadné nastupování a vystupování, potřebuješ pokud možno žádná skla, která by se mohla mlžit, špinit a poškrábat, potřebuješ docela hodně místa uvnitř, nebýt tam napěchovaný rameny a boky na kastli, ale mít schopnost se otočit rameny a podívat do blbě tvarované křižovatky. Quest má tohle všechno vymakané, ostatní jsou spíš závodní.
Muzes prosim porovnat Quest s Allewedrem?
(ten se mi totiz libi opravdu moc)
dik
Alleweder hodně záleží který. Některé mají prakticky nulový prostor a věci, některé ho nemají až tak špatný. Nevím jistě, jestli některý má tolik místa na věci jako Quest, ale možné to je.
Zásadní rozdíl je v rychlosti. Obojí váží podobně, ale k aerodynamice Questu se Alleweder ani neblíží. Pořád ji má lepší než nekapotovaná tříkolka, nebo než různé hrůzy plexištítem a stříškou, co si někdo proti dešti dává na tříkolku. Ale otevřené podběhy kol (tím myslím směrem ven z kastle otevřené), obrovský otvor zakrytý neforemnou látkou nebo ničím a tvar daný ohýbanými plechy dohromady vytvářejí opravdu citelně větší odpor než má Quest.
Asi jediná výhoda Allewederu vůči Questu (když neuvažuju cenu nebo výrobu, jen vlastnosti) je menší minimální poloměr zatáčení, otočí se v menším kruhu. Ale nic jiného mě nenapadá.
Ostatní velomobily, že jsou závodní? Které ostatní?
Pokud se bavíme o těch navržených na rychlost, čili vynecháme Leitru, Leibu, zámořskou Auroru a podobně, tak nám zbyde krom výrobků od Velomobiel.nl už jen rodina Evo, WAW a Milan z evropských, a ty jsou všechny méně vymakané na praktickou stránku než Quest, i když v závodech vykazují podobné rychlosti. Čili pro závody mám na výběr víc typů, ale pokud chci kombinaci s praktičností, tak už ne tak moc. Ne ve všech jsem se svezl, ale připadá mi to tak. Pokud nechci obětovat rychlost, ale přitom chci snadno vozit batoh s notebookem a nákup a mít s sebou velkou dlouhou pumpu a občas naložit stan a spacák, tak Questa netrumfne nikdo. Všichni buď mají méně místa nebo méně rychlosti. A ti co mají srovnatelnou rychlost ji mají na rovině, ale často ne přes výtluky a retardéry, kde se Quest ve srovnání s konkurencí jeví skoro jak teréňák a snese dost neuvěřitelné věci. Takže proto jsem to napsal takle.
Já jen, že je tu další třída velomobilů, které na tom s rychlostí nejsou tak dobře, zato můžou být celkem praktické. Versatilka, staré Go-one, Pannonrider, Velayo
Versatilku beru, není na tom špatně, starý Go-one je s tím useklým zadkem hrůza nejen aerodynamicky, ale hlavně prakticky - dovnitř nic než sebe nedáš, pannonridery jsem viděl jen krátce, ale připadlo mi, že v tomhle se Go-one dost podobají a Velayo je relativně prostorné, ale neuvěřitelně obrovské a blbě řiditelné, což se myslím obojí na praktičnosti podepíše.
K velmi praktickým ale pomalým patří určitě Leitra, myslím už se nevýrábí Cab-bike a určitě by se našly další, které mají mraky místa uvnitř, pohodlné nastupování a jen chabý pokus o slušnou rychlost.
http://www.lehokolo.com/view.php?cisloclanku...
Vystrčit hlavu ven nebo ne?
U dnešních moderních velomobilů spolu soutěží dvě koncepce - holandská, sportovnější, kde jezdec není zcela uzavřen v karoserii a německá spíše podobná autu. Obě mají své zastánce i odporovatele.
Výhody
Uzavřený kokpit:
- jezdec není vystaven rozmarům počasí
Otevřený kokpit:
- nižší hluk (šasi vyráběběné co nejlehčí z laminátu dosti hlučně reaguje na nerovnosti vozovky, není to až tak hlasité zato to šelestí pořád)
- kontakt s okolím, přírodou, ale také s provozem na silnici
- lepší chlazení motoru velomobilu - jezdce
Nevýhody
Uzavřený kokpit:
- mlžení okének
- je třeba lépe řešit chlazení jezdce
- ztráta kontaktu s okolím, přírodou, ale i okolním provozem (periferní orientace sluchem)
- vnitřní hluk karoserie
Otevřený kokpit:
- jezdec je vystaven počasí
- chodci mají tendeci na vás mluvit a ptát se a ptát se...
Obě koncepce vychází z rozdílných podmínek, za kterých se velomobily používají. V Holandsku je v zimě málokdy opravdu mráz, zima je mírná a 30stupňů mrazu spolu s 10ti metry větru Holanďan opravdu skoro nezažije. Naproti tomu vnitrozemská zima v Německu Vám dokáže pěkně znepříjemnit život.
Další rozdílem je i struktura uživatelů. Uvádí se, že částečně otevřené velomobily si pořizují spíše cyklisté toužící po lepší ochraně před počasím, zatímco zcela uzavřené spíše automobilisté přecházející na čistší a zdravější způsob pohybu. Odtud pak také tendence být uvnitř svého stroje. Těžko říct, jak to opravdu je. Nejlépe bude jistě vyzkoušet si vše osobně.
řekl bych, že se zapomíná na bezpečnost. To je trochu škoda. Samozřejmě otázkou je, jestli je to o dost jiné, jestli uzavřený nebo otevřený koncept (tedy holandský nebo německý).
Rozhodně si ale myslím, že z pohledu bezpečnosti je určitě monokok tvořící samonosnou karoserii, než kolo omotané tenkým laminátem. To samé určitě platí i s hlukem. Z toho důvodu já tíhnu k samonosnému monokoku.
Z hlediska bezpecnosti mi prijde hlavne nebezpecna varianta, kde kouka jen hlava a za ni neni ani podperka tvorena casti karoserie.
Viděl jsem na vlastní oči přetočení staršího Questu na hlavu při závodech, borec měl helmu, ale ne tu laminátovou kabinku. Na Questech to vypadá, že hlava je o kousek výš, než ten poměrně malý hrb vzadu, a rozhodně výš než spojnice toho hrbu s přídí. Při téhle nehodě dostal v zatáčce na mokru smyk asi v 50km/h (možná víc, byla to myslím hodinovka), zadní kolo opsalo čtvrt kruhu kolem předních a když byl bokem, adheze se chytla a překopla ho na hlavu. Po hlavě doklouzal až na trávu, o okraj trávy se překulil dalších 90° na bok a zastavil. Vylezl z toho a nebylo mu nic, hodil to na kola a pokračoval v závodě. Vtip byl v tom, že jezdce to jakoby hlavou šouplo hlouběji dovnitř a váha stroje jela po čumáku a tom hrbu za hlavou, včetně části váhy jezce. Takže měl jen lehce odřenou helmu.
Asi bych nerad jezdil v něčem, co nemá za hlavou nic, ale to je i neaerodynamické, takže to nikdo nedělá. Ve velomobilu, kde mám hlavu venku, za ní tuhý hrb a ramena zakleslá pod okraje vstupního otvoru tak, že mě rotace kolem podélné osy nemůže vyhodit ven, bych se cítil bezpečně.
U kabiny přes celou délku stroje (head-in) je s bezpečností celkem velký problém. Kabina je lehká, aby se dobře otvírala a aby nebylo vysoké těžiště, takže v případě nárazu toho moc nesnese. Oblouk za hlavou (je-li) je pak těžké udělat tak, aby byl jednak dost pevný při převrácení stroje, ale zároveň nebránil výhledu šikmo dozadu kam nevidí zrcátka. U head-out to není problém, hrb za hlavou je úzký jako hlava, ale u kabiny na šířku ramen může tenhle "B-sloupek" vyjít pěkně blbě a třeba plná stěna za hlavou jako má Go-one nebo WAW mi připadly pěkně nebezpečné, do některých křižovatek prostě nevidíš.
Ja prave myslel uplne bez hrbu. Na nekterych odkazech odsud jsem minimalne jeden videl.
Mosquito hrb nemá http://www.mosquito-velomobiles.com .