Nakolik je efektivní nechávat měnit řetěz, vždy když to nechám v servisu měnit, rozladí mi řazení, není lepší nechat kompletně vyměnit po nějaké době pastorky, popř. i převodník?
Má smysl nechávat při výměně řetězu dát nový třeba za 800 Kč a nechat se ukecat, že je lepší než řetěz za 200?
Po jaké době měníte řetěz nebo mám změnit taktiku tak, že nebudu řetěz měnit, ale nechám vše vyměnit komplet...
Vyměň servis.
Vyměnit řetěz a rozladit řazení, to je naprosto diletanstké.
Měním řetěz zásadně v servisu - když propadne měrka. Po kolika km se nedá říct - záleží na terénu, co jsem jezdila.
Teď ho budu měnit po více jak 1500 km.
Absolutně nikdy jsem neměla problém s tím, že by mi vrátili kolo neseřízené.
To bych u nich už nebyla :o)))
Měň si řetěz sám, je to hračka, neplatíš za práci a nikdo ti nerozhodí řazení. Kup si měrku a nýtovačku, do tří stovek se snad vejdeš, pusť se do toho a když to půjde blbě, za dvacet minut nemáš co dělat. http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/domaci...
Nebo koupit řetěz se spojkou a není potřeba nic nýtovat, rozpojit a spojit řetěz je záležitost dvou prstů a 2 vteřin.
Na obou kolech mám řetěz se spojkou a je to hračka, můžu snadno řetěz třeba po každé jízdě sundat a pořádně vyčistit včetně rolniček a pastoru.
Leleku ale to jde i když máš řetěz nýtovaný, pravda je to pracnější.
Jo, to vím, ale po každé jízdě roznýtovat řetěz a zase ho nýtovat, tak to teda určitě nikdo dělat nebude. Navíc to přece jenom není až tak jednoduché ho správně a pevně spojit. Spojka je sranda a když to zvládám já, tak to musí zvládnout úplně každý a to vím o čem píšu :-))
Jo maš pravdu ja se ale bojím te spojky že to někde blbě šktne a je po ní.
Kdysi dávno se mně to stávalo ale to už je vše od té doby asi kvalitnější.
Naštěstí už nemusím řetěz tak udržovat jako kdysi.:-)
Netřeba se bát, mám ji na treku a horáku, dostává to zvrat a nic nehrozí. Když se při spojení dá pozor aby očka správně zapadly do drážky, tak nemůže být problém. Navíc vozím sebou rezervní spojku kdyby náhodou nastal problém a ty 2 gramy snadno uvezu a nemusím vozit nejtovačku.
Může dojít r rozpojení. Není to sice časté, ale sem tam se to stane, jak jsem psal níže. A jak tam také píšu, tak tohle ale u desítkové je vyřešeno, ta se samovolně za jízdy rozpojit opravdu nemůže.
A moc nerozumím tomu nevození nejtovačky. Když se ti např. rozpojí řetěz v nějakém vadném článku, tak budeš nýtovačku stejně potřebovat, abys ho rozpojil i na druhém místě a mohl vložit rychlospojku.
Náhradní rychlospojku sebou také vozím, ale samozřejmě vozím i nýtovačku (na vyjížďky jen malinkou lehoučkou se kterou se nýtuje už dost blbě, na rozpojení článku ale stačí).
Nevím jak to je u 10, já jsem to psal o 9 a tam to bezvadně sedí. Samozřejmě bude mnohem lepší nešetřit pár korun a s řetězem dát i novou spojku, nebo když se častěji řetěz sundavá, tak i třeba 2 x za řetěz. Ochozená spojka se může rozpojit.
Nouzovou malou nýtovačku mám na nářadí taky, ale tou bych fakt nechtěl dělat doma údržbu řetězu, ale zatím za celé ty roky a tisíce km jsem ji ještě ani na jednom kole nepotřeboval a doufám, že to tak ještě pár let bude :-)
nevím jak ty, ale já při výměně řetězu musím nový nýtovačkou zkrátit o 4 články- délka záleží na velikosti tácu a největšího pastorku....
Samozřejmě taky asi tolik, ale na to rozpojení bohatě stačí ta nouzová nýtovačka na nářadí. Pak už není potřeba po životnost řetězu.
Jezdím už dlouho na sramáckých řetězech, takže jasná spojka, jednoduchá manipulace, nic pro servis (=zbytečně vyhozené peníze). Netuším jak lze při výměně řetězu rozhodit řazení.
Malou nýtovačku samo vozím i tak, stejně jako nula nic vážící náhradní spojky. Naštěstí jsem dosud ani jedno nepotřeboval (tento řetěz 3.000 km).
Nýtovačku potřebuje v každém případě, protože i s rychlospojkou bude potřebovat nový řetěz zkrátit (a to ať už koupí řetěz, kde je rovnou rychlospojka nebo koupí rychlospojku zvlášť), tedy bude muset jeden článek roznýtovat.
Ne každá rychlospojka jde snadno rychle rozpojit. Desítková rychlospojka už jde pouze pomocí nářadí, jsou na to i speciální kleště. Díky tomu ale už také nehrozí samovolné rozpojení (což se se tam stalo při častější jízdě náročnějším terénem, když řetěz hodně "lítal").
U desítky už jsem rychlospojky zase začal používat. S nýtováním sice nemám žádný problém, ale je to přeci jen pohodlnější s rychlospojkou.
No jasně, rozpojit spojku je opravdu hračka, hlavně když se to trénuje nanečisto, v klidu domova ;-) To mi to taky jde jedna báseň...
Běda ale když na to přijde někde venku, v případě závady. To se s tím kolikrát morduju tak dlouho, že jsem si při tom už i párkrát od plic hezky zanadával :-)
10 spojku neznám, ale 9 mám na obou kolech a není problém doma jako venku, vždy je řetěz zaprasený, stejně to jde pořád snadno. Taky jsem s tím měl zpočátku problém, poak mi byl předvedený správný úchop řetězu dvěma prsty a zmačknutí a jde to velmi dobře a snadno. Problém je v tom správném grifu, ale to se vším :-))
bych si musel k tomu pořídit ještě šikovný pazoury :-)
To dobře nám :-))
Kup si řetěz Campagnolo se spojkou Sram a nebudeš muset pořizovat nové ruce :-)
Spojky s sebou vozím, potkal jsem nějakého kluka, co přetrhnul řetěz a chtěl po mě nýtovačku, neměl jsem jí, a neměl jsem ani spojky, tak jsem se orosil že jsem nevybaven, a okamžitě koupil asi 4 typy, protože vím prd, která se na ten můj řetěz hodí :-)
Samozřejmě je lepši používat kvalitnější a také pevnější řetěz než ty levné blátivé hrůzy. Jenže je taky potřeba řetěz pravidelně čistit, zvlášť když se jezdí víc prachem a blátem, tam je dobrý řetěz vyprat i po každé jízdě. To výrazně prodlouží životnost řetězu a převodů.
Při výměně řetězu se nerozladí převody, ale když se dá na ošlapané převody nový řetěz tak to může krapet zazlobit a pak může být potřeba jemné doladění.
Když se pravidelně čistí řetěz a převody, tak taky podle stylu a způsobu jízdy bude záviset nutnost výměny převodů. Většinou stačí na 3 výměny řetězů výměna pastorků a třeba výměna jedné - nejpoužívanější placky.
Agilka který používá HG40 a jezdí sním jizerky se značným zápřahem říká že kvalita řetězu nad 300Kč a vice je téměř stejná. Tak že použití dražšího řetězu nic moc na kvalitě již nepřidá.
Osobně taky používám HG40 a jsem sním spokojen.
Ovšem už 3 roky nejezdím silově tak že těžko soudit. Jednou jsem koupil nějaký za 600Kč a vydržel to samé co ten za 300Kč.
Výdrž řetězu je velmi hodně ovlivněna četností a způsobem čištění, stylem jízdy a hlavně prostředím, kudy se jezdí. Prach a bláto jsou ve spojení s olejem vynikající brusná pasta, která umí zlikvidovat i velmi kvalitní řetěz a převody i po pár kilometrech.
Tak třeba u Shimana je to jednoduché pro ty trošku dražší řetězy:
HG53, HG73, HG93 - všechny jsou stejné a liší se jen povrchovou úpravou. V praxi je pak rozdíl v tom jak moc jsou náchylné na reznutí (HG93 nejméně).
Výdrž je ale úplně stejná.
Pro desítkové (HG54, HG74, HG94) platí to samé.
Jsem zvědav teď na nové desítkové přepracované řetězy, už jsou v prodeji, např.
http://www.kolokram.cz/dily-mtb-trekking/retezy...
Mají mít o něco větší výdrž a být tižší. Uvidíme jestli to nejsou jen marketingové sliby a ještě aspoň nějaký minimální rozdíl bude.
Se silovou jízdou to není tak jednoduché. Síla působící na řetěz je daná především:
- zařazený převodník (čím menší tím je síla v řetězu při stejné síle na pedálu větší)
- absolutní výkon jezdce
- kadence jezdce
Pokud se přejde na vyšší kadence a současně se jede ještě stejný převodník jako dříve, tak to řetězu výrazně odlehčí.
Jenže často s vyšší kadencí dojde i k tomu, že už jedeš menší převodník a tak se taky někdy může i stát, že při vyšší kadenci bude větší síla působící na řetěz.
Třeba v takovémto hypotetickém příkladu:
- s nižší kadencí pojedu převod 42/22
- začnu jezdit vyšší kadence a ve stejné situaci a při stejné rychlosti pojedu převod 32/19
Síla působící na řetěz bude v druhém případě o 15% větší i přes vyšší kadenci při stejné rychlosti.
Jestli tvému vysvětlení rozumím dobře, tak čím více používám menší převodník, tak tím dostává řetěz mnohem víc zabrat a dřív se opotřebuje?
Jen se chci zeptat a pro informaci, nevíš jak jsou dobré řetězy Sram X9.93 ? Pokud nevíš, tak to nijak složitě nedohledávej. Já používám na moje 9 převody řetěz Campa a inzerovaná cena tohodle je dost zajímavá.
..na osmikole používám leta jedině Sram X8 .letos jsem měnil preventivně před cestou po Balkáně a po návratu jsem ho dal manželce na dojetí po okolí. měrka ještě nepropadla-držela na posledním zubu po 2350km a opravdu kopcových(nastoupáno 28000m). dvakrát jsem musel(sram nebyl momentálně) nahodit SH HG53 a oba vydržely kolem tisícovky v porovnatelném terénu,byly o něco dražší kvůli povrchové úpravě, ale nikdy víc....
Tvůj nazor na Sh HG40 8kolo?
Stačí a nebo raději povýšit?
Rovněž ho chci použít k převodu z motoru cyclone (14z) na troj tac 48/48/32z.
U toho nemohu sloužit. Osmikolečko jsem sice jezdil určitě přes 20tis. km, to už je ale strašně moc let zpátky. Opustil jsem osmikolečko myslím v roce 2003.
A když jsem ho jezdil, tak jsem vozil nejvíce HG70 a horší než HG50 jsem nikdy nejezdil, takže s tímto srovnání nemám.
za pokus nic nedáš- vyzkoušej SRAM X8 a nebudeš litovat-kvalitativně odpovídá min HG 53 od Shimana a bude levnější....
Stejná váha jezdce i kola. Stejná rychlost, stejné jízdní odpory. Dám lehčí převod a budu víc točit. Převedený výkon do mrtě stejný a přesto síla působící na řetěz větší (o tolik !) ? Nedostává náhodou fyzika na pérdel ? ;-)
Ne. Zkus znovu projít základy fyziky, hlavně páku a podobná témata a pak si to přečíst znovu.
A napovím dalším příkladem:
- všechno stejné (rychlost, kadence, jezdec, kolo, atd.) včetně převodového poměru a včetně síly působící na pedálu
- jediný rozdíl bude zařazený převodník a pastorek (při stejném převodovém poměru);
- jednou např. převod 44/22
- podruhé 22/11 (naprostou debilitu použití převodu 22/11 teď neřeším)
A přesto síla působící na řetěz bude v případě 22/11 převodu dvakrát tak velká než v případě převodu 44/22.
To je překvapění, co? :-)
A kdyby to nestačilo, tak další nápověda. Pomocí menší placky se vyvine při stejné síle na pedálu větší síla působící na řetěz, která se pak následně díky použitému menšímu pastorku zase sníží při převodu na zadní kolo. Přenesený výkon z pedálu na zadní kolo bude pořád stejný, ovšem síla působící na řetěz se bude lišit.
Převod s větším převodníkem tak sice šetří řetěz, ale zase více zatěžuje ořech.
A aby to nebylo tak jednoduché, tak s větším převodníkem je víc napnuté rameno přehazovačky a tedy i napnutější řetěz. Jaký to bude mít efekt nevím - nejspíš větší odpor a rychlejší únava pružiny v tom rameni přehazovačky.
Na lehokole to možná navíc bude mít nějaký vliv na průchod řetězovýma trubkama.
Ronda psal lehčí převod a víc točit.
22-11 proti 44-22, to není zrovna dobrý příklad.
Ale jo, z toho napsaného dřív se dá pochopit, že i když se bude točit při stejné rychlosti sice o něco větší kadence, ale na moc debilním převodu, tak řetěz se bude zatěžovat víc.
Nemíchal bych se do toho, ale nechápu tu úplně poslední větu. Že se s větším převodníkem víc zatěžuje ořech. Jestli je to myšleno při stejné kadenci a výkonu, tak jako proč? A jestli není, tak taky proč?
Ide o pomer pak: Kluka ma povedzme 170mm a prevodnik 130mm polomer. tak ze sila na retaz sa znasoby 0.170/0,130=1,3 a ked posobis silou povedzme 1000 N (asi 100 kg)na pedal tak to mas 1300 N teda 130 kg +- (pre lahke ratanie). No ked das v predu maly prevodnik tak ti nastane ina situacia :
Kluka je ta ista ale prevodnik ma mensi polomer povedzme 70mm : 0,17/0,07 =2,42 a to vynasobys silou na pedali nasich 1000N a mas na retazi silu 2420N = 242kg co uz je riadny rozdiel. Je to fakt len v jednoduchosti pre lahke pochopenie.
a s tym orechom je to podobne polomer kolesa vs polomer pastorceka a sila na retazi. Teda ak som to pochopil spravne
Asi ne, protože s tou otázkou to nemá nic společného.
colombo ti vysvětlil názorně rozdíl v síle na ořech u rozdílného převodu při jedné otáčce. kadence by měla být stejná- udržuje se řazením(a teda převodem). jestli to nemá s otázkou nic společného, pak byla zlá otázka, neodpověď....
Pri danem vykonu a kroutaku, tedy i stejnych otackach jsou sily na loziska v orechu vzdy stejne... Rozdil je jen v namahani retezu danem pakou na prevodniku a pakou na pastorku...pokud mate stejny prevodovy pomer...Sila pusobici na loziska v orechu se muze menit jen v zavislosti na zarazeny pastorek, podel toho jestli je vic uvnitr kola, nebo vne. Ale to tady myslim nidko neresi, i kdyz vam to muze odpravit ani ne tak loziska v orechu, ale spis cvrka docela rychle...
Trosku ta poopravym krutiaci alebo ohybovy ci torzny moment je vektor sily a ramena cize nezalezi len na pastorceku ale aj od sili z retaze.
Nevim co ches rict, ale dobra z praxe: jezdim prevod 46/16 (prevodovy pomer 2,875) pri 90ot/min a 30km/h. Pokud budu vozit prevod 92/32 (prevodovy pomer 2,875), sily v retezu budou nasobne mensi, ale pri stejne rychlosti 30km/h budu davat stejny vstupni vykon, a vystupni vykon na orechu bude take shodny jako u prvniho prikladu. Tudiz na orech pusobi v obou pripadech porad tytez stejne sily...na stred v obou pripadech pusobi tytez stejne sily...
hmm len si zabudol na paku v kluke tam mas prvy prevod az potom ti to ide do pastorku voci tej 92zubovej sajbe tam sa ti toho dooost zmenii.
Cize tych 2,8... pomer nedosiahnes
Prepac, cely den sa citim zle. Premyslam sa tejto diskusi vyhnut. Ked zmensis kluku, urobi to aj iny pomer, ktory ide do celeho systemu. Ked mas kluku 170mm a 1,0ot/min, pri kluke 155mm budes mat moznost tocit aj 1,1x vasci otacky a pokial chces vyvinut rovnaku rychlost, zariadis namiesto 12ky, 13ku a poides rovnako rychle. Co na to vravi kolena neviem.
Neslo mi to editnut ...... tak som napisal blbost. Samozrejme ze pomer kluka vs prevodnik nahradi pomer pastorcek vs koleso.
V konecnom dosledku ano orech by mal byt namahany konstantne co sa torzie tyce no co sa tyka ohyboveho momentu tak ten sa meni so silou v retazi a samozrejme zaradenym prevodom len v smere normaly (dufam ze sa chapeme co pisem) cize cim lahsi prevod v zadu tym sa zvacsuje rameno od patky a cim mensi prevodnik tym vacsia sila v retazi a tym vacsi ohybovy moment atd...
vzdy mne dostane kdyz vidim treningove kolo jezdene od profi bmx ridera; oni pouzivaji bezne vzadu 9ku na 14mm plne ose, cvrka s 3 zapadkama a 3ma loziskama a vpredu 21-28z. Na 1/8 retezu delaji grindy atd, a ten retez vypada po mesici na U-rampe jako reseto, rolnicky jsou uplne vymlete, maji bezne vuli 1mm do vsech stran, diky tomu retez uz vetsinou sedi na prevodniku jen na clankovych tvarech k tomu frezovanych v prevodniku, o zadnim pastorku se ani nebavim, ten se meni cely jako combo s lozisky,cvrkem. Na bikros se zase pouzivaji velke pastorky 20z kvuli ucinosti v akceleraci, a tomu odpovidajici pila vpredu. Je docela bezne, ze profi jezdec ukrouti na startu prirubu zadniho naboje...
To s tím ořechcem jsem uvedl špatně (a tedy ptáš se naprosto správně), řešil jsem moc věcí najednou a už jsem při psaní té poslední věty moc nepřemýšlel. Moje chyba.
U ořechu záleží pouze na zařazeném pastorku při stejném síle působící na řetěz.
V tom uvedeném příkladu to tedy bude úplně stejné pro ořech. Síla působící na řetěz pro 44/22 bude poloviční a na ořechu se to díky pastorkům 22 oproti 11 zase vyrovná.
A k tomu prvnímu odstavci. Tam vůbec nemusí jít o debilní převod. V tom prvním příkladu jsem nezvolil zrovna nejlepší dva převody na srovnání, i když i tak se to v praxi stát může. V druhém příkladu už jsem vybral cíleně dva převody se zcela stejným převodovým poměrem a neřešil jejich vhodnost použití. To už bylo jen na lepší vysvětlení.
A ještě teď koukám, že jsem tam neuvedl ty kadence pro které jsem počítal. Tak ještě jednou pro poměrně pro jiné převody, kde se to v praxi tak často ve výjezdech stává a jsou "vhodnější":
- pro 9tku 22/32/44 + 11/34 kazeta (pro desítku to bude to samé, nějaké převody jsem ale vybrat musel) + obvod kol 2,1m
- převod 32/30 + kadence 70ot./min dá rychlost 9,4 km/h
- převod 22/26 + kadence 80ot./min dá rychlost 8,5km/h
V druhém případě vyšší kadence bylo nutné shodit na menší převodník, stejně lehký převod na středním převodníku už není. V prvním případě jezdec podává větší výkon, přesto na řetěz bude působit menší síla o cca 24%.
O debilním převodu v tomto případě nemůže být řeč, přesně tak to postupně řadím (jak na devítce, tak na desítce) a přesně tak je to i nejlepší pro maximální výdrž řetězu.
Důvod, proč by měla být vyvinuta dvojnásobná síla na řetěz při stejném výsledném převodu a výkonu ? Kam by se ta síla měla následně ztratit ? Že řetěz přejde u malé placky víckrát přes zuby, to jo, tam může vzniknout větší opotřebení. Teda pokud se tohle nebere jako ta zátěž.
A k další nápovědě - tam už mícháš to, že s malou plackou snadněji zabejčíme. To už je ale trochu mimo. Řeč šla o naprosto rovnoměrné jízdě s různými kvalty.
Je to obycajna praca cize P= sila x draha a ano je to v tom ze prejde retaz z mensim zatazením vecsiu drahu cize 3N x 2m =6J a to iste inak 2N x 3m =tiez 6J no a vykon len to vydelis casom cize ak je to vsetko za 1s mas z toho 6 W ak sa nemylim.
Cize pri mensej sile do pedalov a vysokej rychlosti das urcity vykon ale to iste das ked smatles tvrdo do pedalov ale pomalicky.
Už mi to opravdu nebaví vysvětlovat pořád dokola.
Colombo.ii už výše také dovysvětloval, že jde jen o poměr pák (délka kliky x poloměr převodníku).
A teď znovu jak je to s vypočtením práce.
Všechno to jsou úplná základy fyziky. Pokud to někdo nechápe, tak to prostě smůla.
Ani to druhé jsi nepochopil. Žádné větší zabejčení s malou plackou tam není (přesně naopak), když v tom příklad podává jezdec menší výkon (tedy i menší sílu na pedálu) a přesto v řetězu bude díky použití malé placky oproti střední větší síla v tahu.
Kurnik Lelku, z toho nejsem vůbec moudrý :-)
Na takovém tom treku, stylem blátem raději ne, zato natěžko, po kolika tisících bys tedy doporučoval řetěz měnit?
Když už to do toho servíce dám, nevyplatí se kromě teda fortelného řetězu vyměnit i ty pastorky jak se ptá kolega? A když už to bude mít dole, nevyplatí se mi tam rovnou dát devítikolečko místo osmi kolečka, lepší přehazovačku a vyměnit řazení?
Mám toho Authora Classic z roku 2000, vyměnil jsem ráfky za fortelné, šlapky za nášlapy, gripy za ergony, sedlo a sedlovku, mám za to, že jsem do toho krámu snad nastrkal víc než kdybych koupil nové kolo, ale všechny ty díly co jsem tam dal jsou snad na špici. Přes zimu určitě půjde o servíce na to rozebrání, pročištění, promazání, tak mě zajímá, jestli to má smysl, když už se v tom budou vrtat, ještě vylepšit ty pastorky a přehazovačku a s tím ten řetěz.
Je velký rozdíl budu-li mít 8kolečko nebo to 9ti či snad 10ti kolečko?
Taky mám přesmýkač a tři tácy, ale jezdím jen na ten největší, takže nějakou vůli jak si převodama pomoci furt mám. Takže abych neblbnul a nevyhazoval prachy zbytečně, ale pokud to smysl a nějaký užitek má, tak do toho klíďo půjde.
Na některé otázky ti mnohem líp a odborněji odpoví třeba Ronda, ale budeš si muset počkat až zaparkuje :-)
Řetěz na treku i horáku měním až když to je potřeba, netuším po kolika kilometrech ho měním, ale určitě tak po 6 tisících (na horáku to bude mnohem dřív), možná i víc. Máme měrku, změříme a když je moc ojetý, tak hned s ním pryč, dřív něž začne ničit převody, což je zbytečně dost drahá sranda proti řetězu.
Naše kola ještě servis neviděla (mimo vycentrování po výměně špic). Pastorky měníme až když to je potřeba, když řetěz přeskočí, jde okamžitě pryč. To samé je i u převodníku.
Já myslel, že tam máš 9 kolečko. Rozhodně to rozdíl je a zvlášť v kopcích. Kdo jezdí po rovině, nebo má sílu v nohách a dobré plíce, tak to asi tolik nepotřebuje. Já nejsem žádný silový jezdec a větší stoupání mi dělají problém, nemám sílu a neudejchám to, přesto rád jezdím v kopcích. Na treku máme v předu horské 44-34-22 a vzadu 9 kol 11-34 a můžu zodpovědně říct, že jsou místa, kde bych velmi přivítal mít vzadu 36. Až ten pastorek co mám ojedu, tak tam určitě přijde 11-36.
Nevím to jistě, ale výměna z 8 na 10 je už moc složitá a musí se měnit snad úplně všechno, ale to by ti přesněji řekli jiný.
To vůbec nejezdíš na prostřední nebo nejmenší placku ani když dáš vzadu 28 nebo 32 nebo co tam máš? Jednak hrozným způsobem křížíš řetěz a ničíš převody a pak se zbytečně hrozně dřeš. Zřejmě máš v nohách tolik sil a výkonu, že lehčí nepotřebuješ (tohle ti dost závidím :-) ), ale i tak je lepši v kopci nohy tolik nervat a spíš mírně zvýšit frekvenci šlapání.
Já jezdím docela pomalu a asi víc silou, když vidím nějakého kolegu na kole, vždycky šmrdlá nožičkama rychleji než já.
Zlobil mě nějak ten přesmykač, dolů to šlo, ale nahoru zpátky to docela zlobilo, tak jsem se rozhodl, že na to programově rdím, a peru to do svahu silou - říkám si, až opravdu bude nějaký drsný kopec, mám ještě něco v záloze :-)
Počkám na Rondu co poradí.
Cokoliv co pomůže bude určitě k dobru, raději si připlatím za lepší kvalitu, než aby mě to nechalo někde ve štychu.
Když já naposledy jezdil se čtyřkolečkem, tak mám nějaký blbý návyky a na motoráči jsem to pral furt na ten nejtěžší, přehazovačku jsem nepoužil :-)
Zase tak pomalu nejdeš, když máš jízdní průměr na dlouhé štreky 17. Samozřejmě záleží na profilu cesty.
Přesmykač je potřeba seřídit, pokud nezvládáš, tak servisák ti to udělá na počkání za 5 minut i s placením.
U tvého myslím bez problému půjde vyměnit 8 za 9 kazetu a nebude to nijak drahé, ale určitě to stojí za to, zvlášť když se chceš vydávat na jízdu do kopců, je dobré mít v rezervě ještě nějaký převod, když se silnice ztopoří.
Desítku bych nedával, to už vyžaduje velké zásahy a výměny kde čeho, takže zbytečně moc drahé.
Jak jsem psal v tom dalším příspěvku, tak bych v žádném případě nepřecházel na devítku (to jsou za mě vyhozené peníze). Když už tak jedině na desítku.
Vyměnit toho bude muset úplně stejně. Jediný rozdíl by mohl být u přehazovačky, tam je i nějaká šance, že by ji mohl při přechodu na devítku nechat. Spíš ale také ne, nemusí pobrat největší pastorek a nemusí stačit pro větší rozsah převodů délka ramínka.
Vyměnit toho bude muse více tak jako tak, v každém případě kromě kazety ještě řazení. A slušné řazení je zrovna na nejdražší položka.
Takže když už, tak desítku.
Asi bych se vyjadril trosku jinak nez Lelek.
Nezbavuj se 8 kola.
Zivotnost retezu je pri stejnem pouzivani a stejnem jezdci v pomeru 2500/1600km v neprospech 9 rychlosti. (jezdec ja, rovinne jezdeni po hrazi s obema koly stejne.)Pokud chces mit "vecne" kolo, podivej se po obchodech zda nemaji nekde v koute vitriny zaprasene nepouzite (neprodane)dily razeni Shi LX/XT z doby 8kola.
(tj cca do roku 2005-mohu dohledat) Tyto dily jsou opravdu drzaky vhodne pro expedicni kola.
jo a nech si nastelovat presmykac, driv nez Ti zblbnou kolena.
Byl jsem to teď zkontrolovat, mám řazení Shimano Acera 8, integrované v brzdících pákách a přehazovačku rovněž Acera, to zůstalo z toho původního kola Author Classic z roku 2000.
Přesmykač i přehazovačku bych snad měl umět seštelovat sám, ale jsem na to strašně línej :-)
To kolo 11 let stálo v komůrce, než jsme jej osedlal, Soňa na něm ujela tak 10 kiláků, maximálně, čili nové, 12 let staré kolo :-)
Zádrhel je v tom, že Acera je skoro ta nejnižší řada, co můžeš koupit.
To tam bylo, myslíš že to mám vyměnit?
Co bys doporučil?
Na ty kilometry co najíždíš za různých podmínek i v kopcích by bylo rozumný to vyměnit alespoň na Deore. Nemusíš asi hned, ale jak to bude dosluhovat, tak jo.
No jestli budou měnit řetěz, tak už to tam můžou šoupnout včetně toho 9ti -10ti a řazení, Deore nebo je něco ještě lepší?
Spíš co do robustnosti, na váhu moc nehraju.
9 a 10 neni robusni.
robusni jsou neosizene sady od LX nahoru
vyznam neosizene viz prispevek
http://www.nakole.cz/diskuse/17148-retez.html...
zavřít
Ok, rozumím, vždycky je něco za něco.
A já bych to neměnil. Základem je, že dole máš pořád 11, nahoře podle toho, co koupíš, max 36. A mezi tím 6 nebo 8 převodů (8-10 kazeta). Takže jen zjemnění přechodů mezi tím, nic víc. Zbytečná hysterie kolem toho (byznys), i kdybys tam narval třeba 20-ti kolo, tak pořád budeš mít dole max. 11 a nahoře max 36.
U Tebe bych spíš doporučoval naučit se jezdit míň silově, pokud chceš šetřit komponenty. Je to lepší i pro kruhové šlapání (efektivnější).
Selským rozumem - když to budeš rvát do kopce 48x11 (extrémní příklad, ale funkční), pak je přece jasné, že rveš velkou páku do minima materiálu (viděl jsi někdy nejmenší pastorek, kolik je tam materiálu fyzicky?). To je lepší si zašmrdlat, jak říkáš, ale menší silou jdeš do více materiálu, kde se ta síla i líp rozloží (víc zubů).
Tady ovšem radí kovář, co má sám bosou kobylu, protože já taky řadím minimálně, do kopců jdu ze sedla, protože nechci ztratit tempo, a taky nerad šmrdlám, ale ty komponenty tím prostě trpí, pedály servisuju několikrát za sezónu, měnil jsem už středové složení, teď půjde řetěz i pastory. Je to cena za styl jízdy...
"i kdybys tam narval třeba 20-ti kolo, tak pořád budeš mít dole max. 11 a nahoře max 36"
No to ani tedy ne.
Stačí jeden pastorek přidat na 11sp. a použít XX1 sadu a hned tam bude 10-42 kazeta. Tedy až na tu cenu :-)
http://www.roadbikeshop.cz/roadbikeshop/eshop...
Tak to je síla!
Ale tohle půjde dát jen na 29", protože na 26, už musím tahat ramínko přehazovačky po zemi. :-D
Ten je hodně fuj. A ono vůbec odstupňování té kazety je nic moc celé.
XX1 sada je speciálně konstruovaná pro jeden převodník, proto za každou cenu snaha rozšířit rozsah převodů.
A celé je to cílené spíše na enduro kola.
Jako celek to dává docela smysl. Ušetří se řazení na přesmykači. Díky jedné placce se dále používá speciální převodník s vyšším zuby, který daleko lépe drží řetěz (nešlo by na tom už řadit, takže tohle u více placek nelze použít).
A díky tomu v pořádném terénu na fullech jen tak nepadá, což je ještě zlepšeno přehazkou s "brzdou" (u Sramu to je type 2), která daleko více napíná řetěz.
Díky tomu všemu to hodně lidí na enduro kolech vozí už i bez napínáku a řetěz drží.
Pro dost lidí to nebude, rozsah je pořád relativně malý (jen 420%) a odstupňování bídné.
A ještě to komplikuje fakt, že je třeba speciální náboj, protože na běžné náboje nejde dát už pastorek s 10 zuby a XX1 kazeta je navíc celá v kuse a má speciální uchycení na ořech/náboj.
K tomu to vyžaduje XX1 přehazku.
A celá XX1 sada je drahá jako prase.
Řetěz se mění když je vytahaný, tedy přesně jak píšeš.
Měrku raději nepoužívám, některé měrky měří +- autobus a 0,2mm není žádná míra. Vícekrát jsem měl v ruce dvě měrky současně, kde jedna měřila o zoubek jinak než ta druhá.
Řetěz se mění při vytažení na 132,8-133mm. To rozpětí je dle toho kdo to jezdí. Většinou tu platí pravidlo, že ten kdo musí měnit řetěz hodně brzo (typu 800-1500km), tak současně musí měnit i dříve, klidně už na 132,8mm.
Těm co vydrží řetěz déle, tak i snese pozdější výměnu. Toto rozdíl ve výdrži pro jednotlivé jezdce ještě výrazně zvětšuje.
Já patřím mezi ty co jim vydrží hodně dlouho a bez problémů můžu měnit při 132,9mm a vždy si nový sedne. Párkrát jsem měnil i při 133mm a nový si také sednul (to ale cíleně už neriskuju).
Výměna na 10tku bude složitá úplně stejně jako na devítku.
Pokud už by to chtěl měnit, tak devítka je nesmysl. Devítka má menší životnost než osmička, rozdíl je poměrně velký.
Desítka ale už horší životnost než devítka nemá, spíše o chlup lepší.
K tomu devítka Shimano je 1:2 převodový poměr, desítka už má 1:1. Desítkové Shimano chodí o hodně lépe než devítkové a je méně náchylné na problémy v bahně.
U Sramu už to není tak jasné, tam už devítka měla 1:1 převodový poměr a chodila výborně.
U desítky přešly na 1:1,2 poměr, který zase už není kompatibilní s devítkou Sramem.
A desítka Sram je mírně "gumovější" při řazení, mně třeba ale vyhovuje maximálně.
Vnitřní šířka devítkového a desítkového řetězu je totožná, takže v případě ponechání osmičkových převodníků je fuk, jestli bude přecházet na devítku nebo desítku.
Že desítka vydrží déle než devítka, to slyším poprvé. Tohle by mně vážně zajímalo. Tah lanka 1:2 vidím jako velkou nevýhodu Shimano devítky.
Jaké řetězy přesně porovnáváš? Čím je technicky dané, že desítka vydrží déle? Boční díly článků musí být tenčí, když je vnitřní šířka stejná.
Je tedy možné, že by desítkový SRAM řetěz vydržel déle než devítková Kampa C9? To se mi prostě nezdá.
Srovnávám větší množství řetězů HG94 x větší množství řetězů HG93.
HG94 jsem zatím měnil jediný na celopevňáku, kde jsem si už najel svůj rekord výdrže od přechodu na devítku před deseti lety.
Dal jsem na něm 4300km.
Další dva kousky mám na dvou fullech, kde už jsem na jednom také překonal těsně výdrž devítkového a ještě něco málo vydrží. Aktuálně má 3600km.
Na devítkovch HG93 jsem měl z mnoha kusů průměrně 3500km.
Na osmičku to ale pořád nemá, tam jsem dával vždy něco přes 5000km.
Boční díly článků u desítky nejsou tenčí, jsou jen jinak profilované a tím je dosaženo že je užší (ale i tenhle rozdíl je hodně malý). Materiálu má devítkový i desítkový řetěz +- stejně.
Proč vydrží mírně déle nedokážu jednoznačně určit. Může být mírně jiný materiál.
A pak je tu další vliv jiných převodů, které to mohly trochu ovlivnit a je možné, že při stejných převodech by to bylo +- nastejno. Každopádně jako celek desítka mi řetěz vydrží déle.
Na devítce jsem jezdil 22/32/44 + 11/34 kazeta.
Na desítce teď na všech třech kolech vozím 24/32/42 + 12/36 kazeta a rozdíl který má trochu vliv na výdrž je v následujícím:
- malá placka je o 2 zuby větší, takže v případě, že jedu malou, tak je o cca 10% menší síla působící na řetěz
- na střední placce je to nastejno, ale rozdíl je v tom, že střední placku u desítky nechávám nepatrně déle, jak mám vzadu 36 pastorek a tedy později musím shodit na malou
- na velké placce je sice méně zubů a tedy síla na působící na řetěz je větší u desítky, mnohem výraznější faktor tady ale bude, že velkou placku jezdím výrazně více jak je mírně menší a mám větší pastorky (u devítky jsem velkou jezdl naprosto minimálně)
C9 na tom nebude nejspíš hůře než desítkové Shimano a Sram.
Já C9 ale nikdy dlouhodobě nejezdil, mám hodně dobrou výdrž i na Shimano řetězech, tak jsem neměl nikdy potřebu C9 jezdit. Tedy svoje srovnání nemám.
A při zkoušení mi vždy přišlo, že to s Shimano řetězem řadí mírně lépe, zvlášť na desítce s tím směrovým.
Nevíš jak je to s možností kombinavat desítkové řetězy a Sram spojky?
Půjde Sram spojka 10sp na Shimano 10sp řetěz? Půjde na C 10?
Z toho co píšeš mi vychází, že ta důležitá změna není v řetězu, ale v převodech, které používáš. U mně by k takové změně převodů určitě nedošlo. Převodníky bych neměnil, rozsah kazety pravděpodobně také ne.
Co je zajímavé, že kazety Shimano a SRAM mají jiné odstupňování. Z těch běžně dostupných by pro mě byla zajímavá buď 11-32 od SRAMu nebo 11-34 od Shimana.
Nejlépe by mi však asi seděla kazeta s vlastním odstupňováním: 32-26-22-19-17-16-15-14-13-11. Tam by my vycházeli jemné převody pro rychlosti mezi 20 a 30 km/h, tedy pro rychlosti ve kterých nejvíce jezdím dlouhé trasy. Jen nevím, kolik různých kazet bych muset koupit, abych to dokázal složit a ještě bych muset vyměnit hliníkový ořech za ocelový. Je škoda, jak je cyklistika svázaná "standardními" řešeními. Zrovna ty kazety s vlastním odstupňování by mi přišly zajímavé, stejně jako vlastní velikosti převodníků (ty mám).
Na mém C9 mám teď najeto necelých 7 tisíc a nejvíc jsem naměřil 132,5 mm. Takže bych si myslel, že ještě něco vydrží…
U mě mít vliv změny převodů nějaký může, co ale vím od dalších spousty případů, tak nikdo nemá s desítkou s výdrží problém, nikomu neklesla pod výdrž devítky a více lidí má výdrž u desítky řetězu delší.
Ono se to při malém rozdílu stejně blbě hodnotí.
V každém případě bych udělal určitě závěr, že to v žádném případě není horší než devítka.
To odstupňování moc nechápu proč o tolik jemněji ve středu kazety, ty rozdíly jsou pak strašně velké:
16-17 je jen 6%
oproti tomu
11-13 je 18% a k tomu na těžkém převodu, kde to vadí nejvíce
Touhle cestou šlo Shimano u desítky, kdy má právě kazety jemněji odstupňované ve středu kazety.
Z mojeho pohledu je to pěkně debilní a Shimano kazety jsem u desítky kvůli tomu opustil. Když už by se měly skoky měnit, tak bych uvítal nepatrné zvětšování skoků postupně k lehčím převodům (zhruba tak v rozsahu 10% skok na začátku kazety s postupným navyšováním až na 15% skok na konci kazety). To ale stejně nejde zařídit.
A vozím teď pro mě nejlépe odestupňovanou bikovou kazetu co jsem kdy jezdil a to Sram 12/36:
12/13/15/17/19/22/25/28/32/36
Pro začátek bych jako vylepšení uvítal výměnu pastorku 13 za 13,4 zubu :-)
Jo desetiny zubu by se hodily :)
Jak píšu. Tahle kazeta by byla na dlouhé trati, kde mám nejběžnější rychlost mezi 20 a 30 km/h. Skok 13-11 by byl nepříjemný, ale nutný, možnost jet na prostřední převodník 40 se hodí. Navíc ne dlouhých tratích přes třicet často vůbec nešlapu. Nakonec by se mohl nejmenší pastorek nechat s 12 zuby, snížení maximální rychlosti by asi zas tak moc nevadilo. Velké odstupňování do kopce by mi nevadilo.
Musel bych to zkusit, třeba bych zjistil, že mně to strašně štve. Na ježdění do města by to bylo asi hloupé, tam jezdím často přes 30. Tam by se mi hodilo něco jako: 32-26-22-19-17-15-14-13-12-11. A asi o zub, dva větší převodník :)
Ale asi nejvíc by pomohla lepší fyzička :)
Skok 11-13 mi vůbec nevadí, protože do těchto končin se na kazetě skoro nikdy nedostanu. Horší a větší skok je 15-18 (na osmikolečku Shimano), což je při 48z převodníku někde kolem 32-33km/h.
Tak 15-18 je už opravdu hrůza, to už je 20%. Když nepotřebuješ 11 pastorek, tak by stálo za úvahu použít jinou kazetu, která začíná až někde na 12 nebo 13 a eliminovat tím skok 15-18.
Už ale nemám přehled co je k mání na osmikolečko, to jde už mimo mě.
36 zubů mi na 9 kolečku přijde extrém. Na crossu vozím 11-32 a je pravda, že těch 34z mi v létě 1x chybělo, a to v prudkém stoupání na podmáčené lesní cestě. 32z by možná stačilo, kdybych nebyl podělaný a prostě to risknul, ale já raději na ten kousek slezl. Na horáku 26" na 11-34 trvám, ale je pravda, že 34z je sporně použitelné, protože tak prudký kopec je v terénu zpravidla se štěrkem a pak je 34z moc. Má to sílu, ale kamínek ustřelí, stojím na místě a je hotovo. Na nedrolivém podkladě je 34z na horáku skvělých. Kdybych jezdil prudké kopce na crossu nebo často natěžko, tak 34z na krosu má smysl. 36z je podle mne moc, pokud se nejedná o MTB 29" nebo o desetikolečko s jiným počtem zubů vpředu.
Ty to nepotřebuješ, máš velkou sílu v nohách, výdrž a dech, já ani jedno a tak ty zvedáky musím utočit lehčím převodem. Na horáku převod 36 využívám docela dost často, chodí dobře a bez potíží. Když je povrch drobivej kámen nebo kluzký klacky a kořeny a dojde mi dech a kolo proklouzne tak musím taky dolů, ale dokud to udejchám, tak mi hodně pomůže. Jsem s ním spokojený. Na treku by se taková 36 docela určitě hodila třeba na takovém zvedáku z Rokytnice na Dvoračky. Nerad chodím pěšky :-)
Ty by ses měl nejprve načit řadit. Jezdit pořad na největší převodník je nesmysl.
Pokud ti stačí rozsah převodů a jejich odstupňování, není moc důvod přecházet na víc rychlostí. Jinak devítka by ti přinesla větší výběr komponent. Naopak destítka kratší životnost řetězu.
Na tom není nic moc k učení na to stačí palec :-)
Říkám si s Kutuzovem "těžko na cvičišti, lehko v atomovém hřibu" - když si nožky zvyknou na to pořádně zabrat, ulevit si převody můžu vždycky, tak se snažím jezdit na co nejtěžší, co jsem schopen zvládat.
Ještě je čas, vidím co člověk, to názor, snad to budu schopen nějak vyhodnotit. Blátem a terénem pokud to jde nejezdím, a taky mám normální kolo, a ne toho tříčtvrtečního čudlu, co na něm teď všichni kolem rajtujou.
Teď jsem zatím rozpolcen, ale stejně na špalky půjde až v zimě tak mezitím možná dojde odborná komise ke konsensu :-)
Takhle to určitě nefunguje. Tělo si zvykne na ježdění určitých kadencí (ať už jsou nesmyslně nízké, vysoké, +- akorát) a výrazně jiná kadence je pak problém. Zvyknout si na výrazně odlišnou kadenci trvá dlouho, v řádu měsíců (a to pravidelného ježdění).
Ježdění na co nejtěžší převod co jsi schopen zvládat, tak tohle je špatně určitě.
Zkus jezdit kadence aspoň v nějakém trošku rozumném intervalu, tzn. tak 60-100ot./min.
Pro každého je optimální kadence trochu jiná.
Já když začínal tak jsme moc jinou možnost neměli, i to velké kolečko vzadu bylo proti tomu co tam teď mám, dost mrňavý.
Pokusím se teda šmrdlat nožkama rychleji, třeba se to poddá.
Řekl bych, že si zvykneš celkem rychle na méně namáhavý způsob šlapání, zvlášť v kopci nebo v protivětru.
Jenomže když nebudu rychleji šmrdlat nožičkama, pojedu pomalu, to teď řeším jako zásadní cíl, zrychlit pohyb krajinou.
Ono to není totéž jako zvýšit průměrnou rychlost, protože se musí započítat i pauzy, kdy stojíš ať už z jakéhokoliv důvodu. Ten tachometr mi počítá průměrku jen z jízdy, to je smutné zjištění.
Takže nejen zrychlit, ale i méně pauzírovat, to jsem si na sebe vymyslel bič.
a proč chceš proboha zrychlovat pohyb krajinou? A proč vypouštět pauzy? Vždyť o pauzách se jí a to je na výletě to nejhezčí.
Chci ujet vzdálenost zhruba 1800 km za zhruba 12 dní, maximálně 14. Vím, že posledních řádově 150 km zřejmě nebudu fyzicky schopen jet rychleji než 50 km/den.
Z toho mě vychází, že se potřebuji pohybovat rychlostí zhruba 180 km/den, než dojedu pod ty hory.
Na kilometry to už zvládnu, mám to vyzkoušeno, nacvičeno, nevychází mě hodiny - od nevidím do nevidím, vychází mě pár hodin za nevidím, a to mě vadí. Plně naložený mám rychlost 12,5 km/h (pohyb krajinou), když zrychlím na 15 km/h ujedu těch 180 km za 12 hodin, tedy na jaře se zhruba budu krýt s délkou světlého dne.
To je jediný důvod.
Nechci jíst o pauzách, ale kurnik rád bych, alespoň občas, stihnul večeři a taky se trochu vyspal, protože vstávat se musí za tmy, není čas na žádné oplendání - proč - protože jedu moc pomalu.
Když zrychlím, budu si moc zaoplendovat, takový závěr jsem si odnesl z letošních výletů.
Dokážu to dojet, dokážu vstát, druhej, třetí i pátej den, dokážu ignorovat liják, ale tmy se se bojím, nechci jezdit po tmě.
...to je dost odvážný plán. já dokážu taky "dát" jednorázově natěžko do 180km,ale...ne v hornatém terénu a ne dlouhodobě. při plánování mám radši mírnou rezervu(nikdy není vše bez problémů), dávám průměr 100km/den s přestávkami na odpočinek a prohlídky zajímavostí(a kochání se krajinou), vyjíždím max. do sedmi ráno a končím max.o 19.30 večer- za tmy nerad jezdím a už vůbec nikdy nebudu za tmy stavět stan atd..
dát teda 1800km za 14dní jde, ale raděj bych pár stovek vynechal,či pár dní přidal ;-)
Já taky, ale nevyjde to.
Stan a spacák odložím, pojedu po hotýlcích řetězce Accor, letos jsem to haraburdí vezl, a použil jednou, to výrazně odlehčí, vyřeším tím nabíjení všeho na elektriku a i trochu zredukuju oblečení, bud se prát.
Koukám do kalendáře, můžu být pryč 16 dní a pracovních to bude jen 8, ty květnové svátky vychází na čtvrtky a přes pátky budou všichni kluci "přemosťovat" tak by to mělo klapnout.
Až přejedu Švábsko, bude to tisícovka podél vody, tedy snad rovina. U těhle cest podél kanálů je ale trochu problém, že se nemáš čím kochat. Zdymadla se za chvilku okoukají, a volavky nebo kachny na vodě taky. A pak jinak je to vlastně pořád ten samej obrázek. Odsejpá to, ale je to na hlavu, teda pro mě.
Tohle jarní období s sebou nese klid, i na stezkách, které by v létě byly málo průjezdné, není ani noha, ale má i nevýhodu, spousta kempů nefunguje, tak stan vláčet je omyl. Další věcí je, že světlý den je kratší než v létě a i to, že jsi západněji je znát, ve Francii tak hodinový posun, pozdéji se dozední, později stmívá.
Asi nebude vedro, ale může intenzivně pršet.
Uvidím, nemusím za každou cenu do cíle dojet, ale je to výzva a to dlouhodobá, nelze sednout na kolo a jet, není mě 19, tak poctivá příprava, a technické rady jak kolo ostrojit, i ty co se týče stylu jízdy, frkvence a tak, jsou dost užitečné.
Zapojit fyštróna a neprat všechno silou, to je poznání co si fest pamatuji z naší debaty s kolegy.
Na to, co popisuješ, ti musí stačit jedna brašna - třebas 450 od Arsenalu. Teda mne aspoň na takové akce stačí... ;-)
Mám ty krásný Ortlieby, povezu oboje, i když asi jedna by fakt stačila. Nejvíc místa zaberou ty drtiče deště, nejsou těžký, ale zabaleno dost objemný.
Nějak jsem už nacvičil postup, že za jízdy lezu jen do jedné brašny, téch čtvrt kila nebo kolik váží druhá navíc uvezu.
Arsenal jsem měl a mám, zásadní nevýhoda, nemá popruh na rameno, dalších nevýhod spousta ale tohle je fakt blbý.
Nešlo o druh, ale o velikost... Základem prostě je zbilíčkovat vybavení... ;-))
Už mě snad znáš, kromě trenek a trika povezu 3 duše a lepení, všechny klíče na kolo a to nejmíň dvakrát, náhradní lanka, bowdeny, špalíky (mockrát), pak náhradní mobil, tablet, spoustu powerpacků a nabíječek všeho, ono se no nahromadí.
Taky si vezmu ponorněj vařič, a několik těch blafů v pytlíku, už několikrát jsem se večer ládoval nějakýma těma tyčkama z automatu, než mi došly drobáka, a to je fakt nic moc.
Ono se to nahromadí, a pak budu redukovat ale dvě brašny to budou....
To víš, já těch iVerků vozím co nejméně.. :)
Ten vařič a pytlíkoblafy je dobrý nápad, taky už jsem jednou narazil na "nevaříme" a jinam už jet už nešlo... Nakonec jsem teda vyloudil k pivu alespoň nějaký klobásek...
Faktem je, že se pohybuji (zatím tedy) v oblasti, kde jsem schopen se do cca 24 hodin vrátit domů... Ale myslím si, že o nějak moc víc věcí bych asi i tak nevezl (a řekl bych, že během přejezdu čs hranice "horama" je té "civilizace" méně, než na cestě do Parisu; např na první otevřený obchod jsem narazil čtvrtý den)...
Jedeš furt velkou vesnicí, to máš pravdu, ale když se ploužíš jako já, není čas něco hledat, a na kolo už vůbec. Třeba jsem zjistil, že na malých benzínkách nekoupíš tužkové baterie, maličkost, ale na prvního máje jinou šanci než pumpu nemáš. Mimoto leckde i ty malé benzinky nejsou, začínají je nahrazovat autonaty na kartu 24/24 (pro cestovatele autem bacha, neberou naše karty).
To co se může pokazit, vezu raději s sebou, pak pár matiček, šroubků, pár drátů, nic jsem nepoužil, popravdě za 1000 km jsem ani nedofukoval, jen jednou utáhnul šroubek u nosiče.
Měl jsem zbytečně moc hadrů, zbytečně džíny (teda civilní gatě se hodí, když jdu na véču a cyklobuznoobleček se vypranej suší, ale džíny jsou zbytečně objemný a těžký).
Redukovat je kde, ale na pár šroubkách nebo dvou duších si moc nepomůžu. Vozit s sebou mokrý džíny, když do rána nestačí uschnout, to je ptákovina, to je jak přihodit cihlu.
Rychlost po rovině je v pohodě, to celkem snadno udržíš v potřebném dlouhodobém průměru 18, ale spíš než vypouštět nějaké pauzy na jídlo a krátký oddych tak mnohem víc získáš když zrychlíš ve stoupání, zvlášť v těch táhlých a tam by ti zvýšení frekvence točení (šmrdlání) na mírně lehčí převod mělo výrazně zvýšit rychlost a zkrátit čas stoupání s menší únavou.
Koukal jsem, že vedle tachometru používáš i GPS a ta ti měří nejen průměrnou rychlost jízdy, ale také celkovou průměrnou rychlost a to vůbec není špatný údaj na delší trase.
Když nejedu příliš kopcovatou trasu, tak třeba na 160 km mám běžně celkový průměr kolem 14 - 15. Ve větších kopcích to je slabší, tam jsem rád za 11.
Mám toho eTrex legenda, koupil jsem to starší jako navigaci, ale pa, protože je to nemapové, začal používat jako tachometr,registruje to dost údajů, co mě pomáhají odhadnout, kdy tak dojedu.
Přesně si to vystihnul, kopce zdržují, pro mě to v těch horách bylo utrpení i z kopce. Strašně lilo, po silnici se valila blátivá břečka a já jel dolů pomaleji než nahoru, nechtěl jsem to položit, prostě už se nějak o dost víc bojím.
Musím víc šmrdlat, to je rozumný závěr.
Tím se celkový pohyb zrychlí. Pauzuju, na krátko, ale pauzuju, jíst a pít se musí, ale nemusím si sednout do knajpy.
V sobotu na to vletím, zkusím ty lehčí převody a víc fofrovat.
Ty jsi takový hračička, tak bych ti doporučil tachometr se snímačem kadence.
O tom uvažuji, ale ne jako tachometru ale GPS, ty slušnější garminy to mají, aj export do androida.
Ale drahá hračka, a nevím, jestli snímání kadence mi v něčem pomůže. Šmrdlat nožkama rychleji a hlídat tachometr asi bude stačit. Tyhle velmi namakaný snímače jsou adi víc pro výkonnostní borce, já jsem strejc, co chce někam dojet, závod to určitě je, takovej privátní, soukromej.
Jak jsem psal, zajímá mě zvýšení rychlosti a kolegové radí, nervi to a víc šmrdlej. To mě zatím musí stačit.
Tak budík by ti ukázal, jak šmrdláš. Člověk si občas ani neuvědomí, že šmrdlá málo.
Já to třeba poznám snadno, začnu se zadejchávat a když to přeženu, tak to neudejchám.
Podle dechu poznáš, jakou jedeš frekvencí?
Samozřejmě, když už se zadejchávám, tak moc velkou, takže musím mírně snížit, srovnat dech a je to akorát, když si ještě můžu povídat a nezadejchám se, tak jedu pod limit.
No to ale pořád mluvíš o výkonu, ne o kadenci šlapání. Stejného výkonu můžeš dosáhnout při různé kadenci.
Ať to nazveš jak chce, tak prostě mám nějaký limit, který nejde překročit, nejde točit víc než můžu udejchat.
Jenže to pořád souvisí s výkonem, který držíš.
Jen kadenci tak poznat nelze. Do mírného kopečku (skoro rovina, jen aby se to samovolně nerozjíždělo a nějaký minimální záběr tam byl a nebylo to tedy šlapání zcela do prázdna) na asfaltu jsem jednou při hecování kdo dá jakou kadenci vytočil 201ot./min (samozřejmě jen na okamžik).
A klidně bych dokázal po více minut v takové situaci točit 140ot./min a zadýchaný bych nebyl vůbec, protože to v daném terénu a na daném povrchu dá tak malou rychlosti i přes tu kadenci, že netřeba žádný větší výkon. 12km/h na skoro rovině na asfaltu netřeba skoro žádný výkon.
A naopak nemám problém se v prudké stojce hodně zadýchat a vyletět tepově až k maximálce i na nízkou kadenci při těžším převodu při ostrém nástupu ze sedla.
Tedy je to hlavně o samotném výkonu.
Já tomu rozumím, co je myšleno, samozřejmě, že neudejchám větší točení při záběru. Rozhodně jsem nemyslel šlapání do prázdna, ale i to má svůj limit, ale nevím k čemu by mi to bylo, když chci jet a někam neuštvaně dojet. Když šlapu do záběru lehce před zadejcháním, tak mám tu moji správnou frekvenci. Nějaké měřiče mi sice řeknou kolik tepu a točím, ale nijak mi víc nepomůžou.
Tohle samozřejmě bude platit jen pro mě a pár dalších co jezdí podobně. Kdo chce na kole podávat větší sportovní výkony je měřák nutností.
Hele, hoši, s tím šmrdláním to fakt funguje, zrychlil jsem.
Musím na to myslet, abych držel vyšší kadenci, a jak říká Mlok, sežere to nějaký kilometr než to přejde do krve, ale bude to fungovat, dík za radu.
Přesně tak to plánuj, čím víc šmrdlám nožkama, tím víc se zadýchám, a protože jedu jak pantáta, vyhýbám se tomu.
Ze všeho co tu čtu to vypadá, že pokus chci zrychlit, budu muset odložit ten klobouk a trochu se zadýchat, a tak to zkusím zatím takhle.
To je prostě nesmysl. Pokud je člověk na vyšší frekvence zvyklý, tak se nezadýchá. Zadýchávání souvisí hlavně s výkonem, kterým jedeš.
Kdybychom jeli vedle sebe stejnou rychlostí a každý si točil svoji příjemnou frekvenci, tak bys zjistil, že já točím možná i dvojnásobek toho co ty a zadýchaný, stejně jako ty, nejsem.
Samozřejmě, pokud člověk na vyšší frekvence není zvyklý, tak to může ze začátku vést k zadýchávání, ale tělo si zvykne a pak to bude už jen o výkonu.
Přesně tak. Vyšší frekvencí (zjednodušeně řečeno) posiluješ srdce a plíce, což jde daleko "dále a více", než svaly nohou (nemluvě o přetěžování kloubů, což je můj hlavní problém)... Takže ve výsledku pak jedeš stejnou rychlostí s vyšší frekvencí šlapání, ale s menší únavou nohou... Anebo se stejnou únavou nohou, ale rychleji (což je tvůj cíl).
Taky jsem to "rvával" na těžké převody, ale rozhodl jsem se přeučit se. A přeučil... Teď je má normální frekvece šlapání kolem 100 rpm, připadá mi to normální... ;-)
Včera jsem našmrdlal 80, teda funěl jsem jak sentinel, ale rozumím tomu, tělo si zvykne.
Zdá se, že nejrychleji pojedu, když budu šmrdlat na nejtěžší převod, že jo, a tudy se tedy zaměřím :-)
No ano na najtazsi prevod budes smrdlat pomaly ale pojdes rychlo. Skus 3 najtazsi a smrdlaj o nieco rychlejsie ... rychlost sa ti upravy a klby podakuju o srdci ani nevravym. Tiez prechadzam procesom na frekvencne slapanie a uz zacnam citit vysledky.
Věřím tomu, co Ty i klucí říkáte, chce to se na to soustředit, začínám opravdu uvažovat o tom, že nějakej ten měřák kadence pořídím, abych měl dostatečnou kontrolu, jestli opravdu šmrdlám, nebo vešvindluji.
Nevíte o něčem, co by se dalo připojit na Androida 4ku?
mám Xperia Z, Android 4.2.2, Bluetooth Smart to podle Bluetooth.com má.
Víš o něčem?
Třeba tohle: http://eu.wahoofitness.com/devices/wahoo-blue...
Ale výrobce nic o Androidu nepíše. Někde jsem zahlédl, že podpora Bluetooth smart chybí v software. Takže to si nejprve zjisti. Jó ty Androidy... Na iPhone by to fungovalo :-P
Možná bude jednodušší koupit cyklocomputer, co umí měřit kadenci...
Dík moc, přesně k stejnému závěru jsem došel taky a objednal jsem nějakou tu Sigmu.
Na androida lze nahrát něco co similuje to Ant+ ale reakce byly rozporuplný a zdá se, že jak komu a jak na čem to chodí nebo nechodí.
Před 20 lety jsem taky jezdil extra těžké převody, když jsem začínal s jedním převodem, pak 1x3 převody a dále 1x5 převodů na Favoritu.
S 48 jednou plackou a pětikolečkem s malým rozsahem to ani jinak nešlo než drtit supernízké kadence ze sedla, když přišel nějaký prudký kopec.
Na vyšší kadence jsem přecházel cca rok. Prvních cca dva měsíce se mi jezdilo hodně špatně a nadával jsem. Pak už se mi pocitově jezdilo ok, ale delší dobu trvalo než jsem jezdil stejně rychle jako původně až nakonec jsem jezdil o malinko rychleji než na těch extra těžkých převodech.
Hlavně mi ale zmizely občasné problémy s koleny a to i v dalších letech při výrazně větším nájezdu kilometrů.
Souhlas. I já jsem jezdíval hodně silově a přeučení trvalo taky cca 1 rok. Dnes jezdím po rovině rychleji, do kopce pomaleji (dřív podřadím a tolik to nervu). Celkově spíše mírně rychleji. Velký rozdíl je ale v opotřebení komponent. Řetěz mi teď vydrží 2x déle, a to jezdím prakticky totéž a na stejných kolech.
když nepraskne, tak měním řetez tak cca po 15 až 30ti tisících kilometrech
Tohle je výhoda Rohlíku, že můžeš použít pořádný masivnější řetěz a nejsi omezený na ty uzoučké hodněrychlostní řetězy.
ale já tam myslím mám klasický osmikolečkový. Něco od Sramu snad. Ani nevím, kupoval jsem ho tak před dvěma až třemi lety...
Když jsem ale na tom kole měnil řetez prvně, měl jsem ještě devítikolečko a bylo to tuším něco přes 30tisíc kilometrů, ale fakt nevím. Pastorky šly ale samozřejmě i s tím řetězem. Přišlo mi to ale lepší než měnit furt řetez několikrát do roka jako pár kamarádů
Osmičkový docela vydrží. Ještě tu bude jeden faktor a to žádné řazení na jiné pastorky/převodníky + žádné křížení řetězu, takže nedělá problém jezdit vše do úplně smrti.
Na Azubu měním 2,5 řetězu taky po 15 tis. km, až pak začínám mít strach, aby neprasknul. Je tam HG-40. Kazeta je taky HG-40. Po poslední výměně řetězu fungovalo řazení bezchybně i s původní kazetou, tak tam zůstala na dalších 15 tisíc. Jenomže jsem si nezapsal, kolik tam bylo najeto, takže teď už to bude jenom od oka. Zatím řetěz vypadá dobře a má 133,8 mm. Až to bude k 144,5 a kroužky budou přečnívat z profilu článků, pak bude čas na výměnu a doufám, že už i s kazetou.
Převodník je pořád stejný, ale ten by neřadil. Naštěstí je jenom jeden, řadí se DualDrivem.
Na Oceláči je Rohloff a HG-70. Tam se uvidí, na kolik bude po zničení řetězu opotřebovaný pastorek. S tím zkušenost nemám. Má 13 zubů a na rozdíl od pastorků kazety si na chvíli neodpočine.
Těch 133,8 mm a 144,5 mm není překlep? Vážně měníš až při 9,5% protažení řetězu?
Většina pouček říká měnit při 132,8 mm, nejpozději při 133 mm.
Nebyl by k tomu Rohlíkovy lepší jednorychlostní řetěz?
No jo, promiň. 133,8 je správně, další údaj má být 134,5.
Teď jsem to měřil po srazové akci a má pořád 133,8.
Všiml jsem si, jak má vychozený řetěz Pedro. To bych rád změřil. Až tak bych ho dojít asi nenechal. On ale vůbec nejezdí silově, tak je možné, že kazeta ani moc poškozená nebude.
Jaký je ten jednorychlostní řetěz a v čem by mohl být lepší?
Tak ten řetěz je Shimani Nexus CN-NX10. Píšou tam o odolné povrchové úpravě a je fakt levný.
Ty jednorychlostní řetezy jsou teda zajímavé, co jsem se tak díval. Někdy to třeba vyzkouším. Jenom asi budou všeobecně těžší.
1/8 bude urcite tezsi, ale pro tebe by na Rohlika byl ucinejsi standartni 16z pastorek, ktery by sam o sobe zarucil vyssi zivotnost a muzes jej pak pri vymene retezu otocit - to same s prevodnikem, jen bys pak mel vozit vetsi prevodnik(48z?) asi nejlepe od Gebha, nebo Alight, ktere maji integrovany kryt. Na tlusty retez totiz treba i tlusty pastorek a prevodnik a to bys musel vymenit uplne vse a bylo by to nasobne tezsi + spesl pastorek na rohlika...pak ale prakticky neznicitelne.
No nevím, singlespeed řetěz mám na skladacce a odchází taky velmi slušně. Pravda jezdím občas trochu bordelem. :-))
normal, když je jak prase tak ho okoupu petrolejem a mažu jakejsi "chain lube" Před tím sem tam měl 8-kolo a shimano hg53, přijde mi, že životnost je velmi podobná
Mas tam planetu, nebo jeden prevod? U jednoho prevodu bych to chapal, muj retez na singlespeedu vydrzi tak 1500 max - tipuju. A jak rikas, 8ka je taky drzak retez, zvlast u planet. Kdybych to mel napsat jako prepicela matka, tak 8ka vzdycha a 1/8 zpiva :) Ja bych si dal na Rohlika s 8kou retezem: 20z dozadu a Alight 60ku s krytem dopredu. Kdyz totiz zmerim 8ku retez na svym byvalym FWD lowraceru s prehazkou, tak merka davno zapadla a to ma ten retez nalitano asi jen 2500km, vpredu byly nove 60/39 a novy Sram 11-28, uhel opasani pastorku cca. 120°...
Nexus 7, 44/24 řetěz vrci přes kladku napinaku. Krásný zvuk, který schová spoustu jiných vrzani a skripeni. :-))
To mas pekne odolny pastorek :) Nezaznamenal jsi prosimte ktery prevod mas direct 1:1? Snazil jsem se to nekde najit u SH i u SR, ale nasel jsem jen tabulku u Rohloffa, ktery ma direct na 11 prevodu - ten co se pouziva na rovinkach. U SA to tusim vychazelo ze by retezovy prevod mohl byt 1:1, takze uplne naopak.
Všechno by šlo, kombinace 48-16 by vycházela dobře, v porovnání s 38-13 by tam byl trochu posun k těžším převodům (2,5%?), ale zas bych si přidal dalších pár deka k už tak těžkému kolu. Možná by to šlo vyrovnat dražšími komponenty, hlavně řetězem, který by pak vydržel ještě míň.
Hlavně se mi asi nelíbí ta velká pila vpředu, na Azubu mám taky 38. Takže u toho zůstanu a uvidím, kolik to vydrží.
Myslim ze pastorek od Rohliku je opravdu kvalitni ocelova vec. Ja pokud bych chtel zvysit zivotnost 13ky a potazmo retezu, asi bych si pohral s uhlem opasani na napinaku (ale neni to jednoduche), pokud by byl cca. 160°, muze to vyjit stejne jako 16ka s uhlem opasani 120°. Kdysi jsem jezdil tenkou 14ku s uhlem opasani 160°, a vydrzela jedno otoceni a asi 6 tenkych retezu a 2 Al prevodniky, tipuju tak 5-6000km... Ale pokazde, kdyz jsem tento driveline v kopci vydrtil silove, okamzite se to vsechno natahlo a vymacklo. Pak jsem sel do 1/8 aby mi nepraskaly clanky. Ale ty spise praskaly protoze jsem retez nytoval a vytlacovaly se zuby na Al prevodnicich do stran, takze to roznytovalo retez v miste spoje na jedne strane a pak to vzdy prasklo - otazka jednoho vetsiho zaberu z krizovatky, od te doby uzke retezy spojuju spojkama...
Jakou máte životnost řetězu 10sp?
Co jsem četl, tak by životnost měla být větší než u 9.
Moje zkušenosti:
Cyklokroska - 10sp, originál nějaké KMC vydrželo 3200km, teď tam mám SRAM 1031 - 2800km a už je pomalu zralý na výměnu. Na to že jezdím víceméně po silnici, je to dost málo.
Bajk - 9sp. vozím Shimano HG-53 a životnost od 2OOO do 28OOkm, za ty peníze to ujde.
Přemýšlím, jest-li nejít do C10, ale cena je zhruba dvojnásobná než SRAM a nevím jestli by si sedl na už jetou kazetu.
Prosím, prosím, mám dotaz na vás zkušené.
Mám problém s 5 a 6 kolečkem na pastorku http://vrstevnice.rajce.idnes.cz/140118...
ale nejsem schopná z toho vykoukat, jestli jsou zuby "obroušené" nebo ne.
Mám nový řetěz a hlavně na 5 kolečku přeskakuje. Teď váhám, jestli mám prudit v servisu na seřízení nebo tomu dát pár desítek km, aby si to sedlo.
Ostatní převody v pohodě.
Jestli přeskakuje řetěz, tak jsou už zuby obroušené, to bude chtít vyměnit.
Pastorek mám první od začátku, tzn. od srpna 2010, což znamená, že na něm budu mít více jak 4,5 tis. km...
Na 5 kolečku řetěz přeskakuje okamžitě po zařazení bez ohledu na tom, co se jede. Tohle kolečko se nedalo vůbec použít.
6 kolečko se občas použít dalo, občas to přeskakovalo.
Ostatní v naprosté pohodě.
Hele, neděs mě. V servisu ho měli rozebraný a čistili ho. Teda aspoň říkali.
To mohli ty dvě kole v pohodě vyměnit, ale buď to nechali, co to udělá nebo si toho nevšimli.
Asi je teda znovu navštívím a budu se mračit.
Tak to je na výměnu. Jestli ten pastorek čistili, tak to měli vidět a když nasadili nový řetěz tak to museli vidět, že to blbě sedí a při záběru bude přeskakovat. Asi bych se na ně mračil a hodně.
Změň servis, to jsou lemplové a ne mechanici.
Stále můj stejný servis a stále jsem odhodlaná si ho nechat :o)))
Akorát pan majitel změnil mechanika a zaučuje nového.
Tak to mlaďasovi teda nezávidím :o)))
Asi by z něj měl majitel udělat nezaměstnanýho :-)
Musím konstatovat, že to má jednu pozitivní stránku - musela jsem jet s vyšší zátěží a teď to slušně cítím v nohách :o)))
Jistě, znám, to se daj o tři těžší a víc se přišlápne :-)
Minulý týden jsem měnil řetěz, ve stoupání v záběru přeskakoval, tak se musel vyměnit i ten, jenže nový pastorek doma nebyl, tak se dal jiný, ještě krapet použitelný mimo 4., 5. a 6. kolečko, které už taky byly ochozené, tak se nedaly použít. Daly jsme si na rozdejchání jedno 100 km kolečko ve větším tempu a po návratu hned koupili novou kazetu.
Ještě tak dvě - tři taková kolečka a už by si řetěz sednul. :-)
Vůbec se mu to ale nelíbilo a hrozně nadával, tak dostal novou kazetu a už jsou zase spokojený :-)
Hele, zvažuji, že na to moje kolo nechám zpátky vrazit ten starý řetěz a pastorek dojedu.
Není to hovadina?!?
Kazetě by to už tolik nevadilo, ale co by tomu asi říkaly převodníky a kladky ?
No právě...
Ale jsou také původní, takže proč by se s bývalým řetězem hádaly :o)))
To je tak, když člověk sahá do něčeho, co funguje. Kolo jezdilo parádně, ale už jsem byla dost nervózní z toho, že jsem řetěz dlouho neměnila. Nějak mi ale nedošlo, že na té kazetě mám najeto už tolik...
No, nějak to budu muset dořešit - ojíždět okolní kolečka a jezdit s vyšší zátěží mému tělu evidentně nesvědčí...
To budou ojeté pastorky.
Ale mění se celá kazeta, ne jen ty ojeté!
Tedy vyměnit by šly i jednotlivě, ale nadají se sólo koupit.
Jen tak mě napadlo přeměřit řetěz po dnešní bahnité vyjižďce a je nejvyšší čas hodit ho do popelnice. Zítra ráno budu mít co dělat.