Víme, že ohýbání ocelových a profilovaných montpák je tvoje parádní číslo :-)
Bezdrátové na horáka mi jdou snadno s jednou montajznou sundat a bez ni i nandat. Jen na neohebný zimní s hřebama musím vzít dvě, ale i tak celkem dobře.
S drátovými plášti na treka taky nemíváme žádné problémy, jsou snadno.
To snad máš nějaký zvláštní rozměr ráfků, že ti to jde tak těžko, jinak to není možný.
...je to asi v toleranci rozměru patky pláště(i když by nemělo), taky se mi párkrát stalo, že na ráfek Remerx 28" jsem měl jeden plášť problém nasasadit a podruhé jiný dokonce usadit na ráfku tak, aby nevyběhl. v poslední době je to OK...
Nepomíchaly se ti doma pláště ? Ty z horáka půjdou na treka fakt dost fest :-)
Při nasazování je máš na protilehlé straně víc na středu ráfku ? Pak je u těsnějšího pláště potřeba postupovat po menších krůčcích. Jinak se to běžnému jedinci šprajcne a některé udělají navíc na montajzně uzel.
2,25 by se mi na treka ani neveslo pod blatniky. :-)
Tak jsem to zkusila z protilehle strany nejak priponatahnout smerem k tomu mistu, kde to neslo pres, a zabralo to. Mas u mne velke plus za radu. Budes ho chtit smourem z retezu na celo? ;-)
Něco jako při posledním pomazání, nebo teda umazání ? :-)
No hlavně si na to vem odpovídající oděv... ;-))
Tak uz mi jen skrtaji desticky o kotouc, ale tak slabe, ze na to kaslu a jdu spat. Kdyz jsem posledne resila skrtajici desticku, prestala ta brzda brzdit.
U našich postarších vehyklů mám poznačené polohy osiček vůči patkám a snažím se je vždycky nasazovat stejně. Většinou to pak necvrnká. Zkus osičkou po čtvrtotáčkách otáčet. Mělo by to pomoct. Kdyby ne, je poslední pomoc v přenastavení třmenu. Ale nemělo by to bejt nutný, když se ničím jiným nehejbalo.
V dílně používám tohle:
http://bike4u.cz/detail/11272/nastroj-na-montaz...
nasadíš s tím všechno.
Na cesty beru jen tu plastovou část...
Jinak z obyčejných montpák se mi osvědčily tyhle:
http://bike4u.cz/detail/11267/montpaka-plast...
jsou to ty, které se dají zacvaknout do sebe pomocí křížků. Zatím nejpevnější, jaké jsem měl, zbytek bylo bláto, které se ohnulo při sebemenším odporu...
K tomu by snad mělo být instruktážní video. Připadá mi to zajímavé, ale představivost selhává.
Plášť jsi už asi někdy sundaval, žejo.
Vyhodíš ho zhruba na čvrtině, vezmeš montpáku, zastrčíš ji po patku, objedeš celý obvod a plášť celý sundáš. Tohle funguje stejně akorát máš tu páku delší a konec je pod rychloupínákem, takže to můžeš rvát větší silou.
Dík za postrčení, už je mi to jasné. Zároveň jsem si mezi dotazem a nyní poposedl, takže už si nesedím na vedení.
Nemusíš sundavat na čtvrtině. Prostě sundáš tu plastovou část z páky, podebereš hákem plášť, nasuneš zpátky tu páku, nasadíš ji příslušným okem na osu (podle průměru) a už jen točíš pákou dokola. Na nasazování je tam jiný hák, z boku, ale ten nepoužívám, neosvědčil se, prostě jen tu plastovou část otočím celou vzhůru nohama a postup je téměř obrácený a vlastně stejný.
Plastová část je dost pevná a masivní a některé pláště sundavám i bez použití té páky, jen stačí objet tím hákem na plastové části v ruce...
Můžu ale říct, že s obyčejnou pákou se mi na nové Remerxy Grand Hill nasazovalo blbě. Přitom jsem porovnával všechny rozměry s jiným ráfkem, na který se stejný plášť nasazoval bez problémů a všechno bylo stejné, tak dodnes nevím, kde byl "zakopaný pes"...
Některé pláště s drátama jsou tak fest, jako kdyby byly udělaný na jiný rozměr ráfku.
Za nejlepší montpáky v posledních třech letech jednoznačně považuju tři kávové lžičky (pevné, neohýbají se, mají ty rukojeti pěkně zaoblené) a dva příborové nože - pěkně kulaté ostří. Štípnul jsem to Ane z kuchyně, sice to hledala, ale po čase se na to zapomnělo. Jde to s nima perfektně! :-)
Jo, něktrý pláště jdou fest, ale když to děláš po malejch kouskách a dvěma nebo třema montpákama, nakonec to jd. Akorát tedy ty plastový se mi povedlo zlomit a tak jsem ty dvě zbývající vyhodil a používám kovový profilovaný. Když to ani s nima nejde, tak sarej jednostrannej klíč, kterej je na jedný straně jen kulatej (bez klíče) a starý kombinačky, který maj takovej příhodnej tvar rukojetí...
Asi už ho máš dávno nasazený, ale když jsem tuhle zkoušela měnit plášť já a většina slovních popisů tady i jinde mi byla od půlky nesrozumitelná, jsem nakonec postupovala podle tohoto:
http://www.youtube.com/watch?v=x9sY3-3dnas
A jak jsem tak zkusila mrknout, i ostatní videa uživatele SterbaBike jsou velmi srozumitelná a použitelná.
Ale ty ceny...
Tak já ten plášť už měla. Jen jsem s ráfkem seděla u noťasu a podle videa se snažila napodobovat ty směšné pohyby (frut mluvím o výměně pláště), až se mi to povedlo.
Ceny mě v této souvislosti nezajímaly.
Takže trochu teorie.
Pláště i ráfky mají jakési výrobní tolerance a když se sejde plášť v minusové toleranci a ráfek v plusové toleranci, tak je problém. Plášť se těžko nasazuje a sundává a někdy plášť na ráfek vůbec nesedne, zůstane vždycky v jednom místě v ráfku "utopený" a celé kolo pak poskakuje. To pak někdy pomůže hustá mýdlová voda nanesená v místě utopení mezi ráfek a plášť, když se pak guma nafoukne na max. tlak (případně i trošku více), tak většinou plášť z ráfku vyskočí a sedne si jak má. Když ale ani to nepomůže, tak pak asi jedině nový ráfek.
Tak veliké plus mínus tolerance, aby k sobě pláště a ráfky nepasovaly můžou snad být jen u nějakých obchoďákových srágorek. Slušnější zboží sice nějaké plusy a mínusy taky bude mít, ale tak maličké, že si to bez problémů sedne. Dojem většího, nebo menšího může zapříčiňovat odlišný tvar a konstrukce plášťů a ráfků. Ve finále se ale kompatabilní vždycky porovnají.
Máš celkem pravdu. Problémy bývají většinou u různých supermarketových šmejdů z Číny apod. Tam si s nějakými tolerancemi moc hlavu nelámou. Ale zažil jsem už i problémy s jednou várkou ráfku Remerx Grand Rock 622. Ale to bylo už dost dávno. Borec, co ráfky ve fabrice dělal, byl asi po flámu.
Horší nasazování a sundávání je ale dáno i průřezem ráfku. Některé ráfky - třeba zrovna ty Grand Rocky - nejsou uprostřed nijak moc prohloubené a to dělá trošku potíže. Taktéž úzké silniční ráfky nejsou směrem ke středu průřezu o moc hlubší, takže stejný problém. Ale v zásadě jde 9o% plášťů sundat bez potíží a nasadit většinou jen rukama.
A ještě něco technických rad. Mluvím z praxe a stejný návod měla kdysi na svém webu i Rubena.
Sundání pláště.
Vypustit co nejvíce duši. Bok (drát) pláště natlačit po celém obvodu co nejvíce do středu ráfku, kde je ráfek nejhlubší. Plášť začneme vyndávat u ventilku. Podebereme jednou montpákou, montpákou zabereme a když je "našponovaná", tak ještě jednou natlačíme celý obvod pláště co nejvíce do středu ráfku. Pak naasdíme z druhé strany ventilku druhou montpáku a zabereme. Opět ještě můžeme natlačit obvod pláště do středu ráfku. Pak postupně montpákama zabíráme dále a dále, až plášť uvolníme.
Nasazení pláště.
Postup je opačný. Samozřejmě nejprve nasadíme vypuštěnopu (nebo lépe skorovypuštěnou) duši. Plášť začneme nasazovat na opačné straně, než je ventilek. Plášť se dá většinou nasadit jen rukou. Plášť postupně nasazujeme vlevo i vpravo a postupujeme po obvodu k ventilku. Když už nasazování začíná jít ztuha, tak je třeba opět "nahnat" obvod pláště do středu ráfku, kde je ráfek nejhlubší. Pak dokončíme nasazování pláště, pokud to nejde rukou, tak si pomůžeme montpákami. Ale opatrně, ať necvaknete duši. A jedna VELMI DŮLEŽITÁ věc. Než nasadíte plášť těsně u ventilku, tak musíte ventilek zatlačit co nejvíce dovnitř ráfku a pak teprve dokončíte nasazení pláště. Je to proto, aby jste si pod okraj pláště neskřípli duši. Pak Vám kolo při jízdě poskakuje, protože u ventilku je na plášti hrb. A duše se vám časem procvakne. Skřípnutá duše pod okrajem pláště je velmi častý jev.
Teď jsem jenom zvědav, kolik lidí mi bude oponovat, že sundávání pláště se má začít naproti ventilku a nasazování pláště se má začít u ventilku. Taková diskuze už tady byla.
Se sundaváním nemusíš začínat u ventilku. Když začneš na "třetí", nebo "deváté hodině", efekt to bude mít stejný. Plášť natlačíš do středu ráfku. Totéž při nasazování. Ale v polopatickém návodu pro začátečníky je jednodušší to napsat jednoznačně z jedné polohy. Nemusí se pak tolik vysvětlovat proč vlastně... :-)
Není to tak úplně jedno, protože pokud nebudeš začínat přímo u ventilku, tak ten plášť úplně neuvolníš, protože v místě, kde je ventilek, plášť prostě do středu ráfku, kde je nejhlubší, nedostaneš, protože je tam holt ventilek. Ale samozřejmě pokud je plášť "volnější", tak je celkem skoro jedno, kde začneš.
To by platilo u opravdu hodně těsných plášťů. A to už obvykle zouvané (jeté) nejsou.
Občas se stává, že i mírně jetý plášť je extra těsný.
Celá situace ohledně plášťů se velmi změnila s příchodem tubeless ready verzí.
TLR pláště, zejméně u Schwalbe, mají cíleně daleko těsnější patky (z důvodu jak lepšího zatěsňování patek, tak aby příliš volná patka za jízdy při použití bez duše nevyskočila z ráfku).
A k tomu se přidává, že některé ráfky, které nejsou TLR, tak mají velmi nevhodný tvar patek (střed žlábku ráfku je příliš málo zapuštěný).
Už se mi stalo u snake skin TLR RaR, že jsem ho bez velkého násilí nedokázal dostat z patek UST ráfku do středového žlábku. S nahozený plášť bez duše (tedy patky pláště zaskočené v patkách ráfku) jsem asi 30 minut bojoval. Nejprve jen rukou, pak jsem už ze zoufalství upnul samotný plášť do svěráku a páčil za ráfek a ani tak to nešlo.
Nakonec jsem musel vzít dva šroubováky a větším násilím je narvat pod patky pláště a i tak to šlo blbě.
UST ráfky mají ještě jinak tvarované patky a mají tam takovou nizkoučkou hranku, která zabraňuje patce pláště (když už je zaskočená v patce ráfku) skočit do středového žlábku.
Dříve když ještě nebyly TLR patky (tedy nebyly vůbec TLR pláště) a nebo dnes u verzí, které nejsou TLR, tak to do středového žlábku jde naprosto samo.
To jen na ukázku jak dnešní TLR pláště mohou mít těsné patky (tedy v místě patky tak malý průměr).
Na stejný ráfek co jsem bojoval s tím jedním snake skin TLR RaR, tak neTLR jiné kousky jsou volné a jdou úplně lehounce z patek ráfku do středového žlábku.
Třeba u kombinace užší UST ráfek (19mm vnitřní šířka) a UST plášť se musí postup končit u ventilku při nasazování dodržovat naprosto vždy jinak to vůbec nejde.
Tam je to zase ještě jiné o to, že UST patky jsou hodně široké a současně se obě dvě pořádně ani do hlubokého středového UST žlábku nevejdou.
Nejvíce to ale stejně ovlivní ten kdo to dělá. A většina problémů je způsobený rukama.
Opravdu problematické jsem měl pouze dva případy. Jeden jsem popisoval pod Rondou.
A druhý byl UST silniční plášť (Hutchinson Fusion 3) na 2 way Fit Fulcrum ráfek.
To byla jediná situaci co jsem kdy zlomil několik plastových montpák.
A pro zaskočení do patek ráfku při nafoukání nestačilo ani pořádné namydlení a nafoukání na 125psi (maximum povolené pro ten plášť) a musel jsem fouknout ještě lehce přes maximum.
Jo a ještě k montpákám. Raději používám plastové, protože nepoškozují plášť ani ráfek. Pokud už občas použiju kovové, tak musí mít pěkně dokulata obroušené hrany (když je koupíte, tak jsou hrany ostré) a pracovat je třeba velmi opatrně. Vryp na ráfku není celkem žádná tragédie, dá se to vybrousit. Ale jakmile si poškodíte okraj pláště a nedejbože, že vám z pláště "vykoukne" obvodový drát, tak můžete plášť rovnou vyhodit. Pokud jej nevyhodíte, tak se vám jednou v té nejnevhodnější chvíli plášť urve z toho drátu a duše vám vystřelí ven. Ideální je to ve sjezdu při 60 km/hod.