Třeba to někoho zaujme nebo inspiruje a tak přikládám pár fotek přídavného motorku na azubu cé. Použitý motor je stejnosměrný 350w/24V , k tomu jsem pořídil řídící jednotku + rukojeť plynu + brzdovou páčku která při brzdění odpojí motor. Použité baterie jsou normální gelovky 9ah.
Motorek je připojený „natvrdo“ řetězem k přednímu talíři (52zubů) . . K motorku je přes vysoustruženou redukci přišroubovaný volnoběžný pastorek 14zubů z bmx.
Zatím to mám v „testovacím“ režimu – tudíž do budoucna chci předělat kabeláž a uchycení motorku + nějakou krabici na akumulátor.
Musím říct, že jsem celkem překvapený i když má motor pouhých 350w tak díky možnosti zpřevodování tak vyjedu v pohodě jakýkoliv kopec samozřejmě i rovinky jsou rychlejší
Dojezd jsem zatím pořádně neotestoval – motor používám převážně jako výpomoc do kopců.
Chystám se ještě namontovat ampérmetr abych zjistil aktuální spotřebu motoru v různých režimech a zatíženích…
Co se týče financí, tak jsem se vešel do cca 4tis. včetně baterií…
Takže takový furtšlap, pokud jejde motor?
Nikde tam nevidím volnoběžku.
Přípomoc si určuješ sám nebo na to máš taky nějakou elektroniku?
Ano, pokud jede motor tak je to v podstatě "furtšlap" - volnoběžka co je na motoru zajišťuje pouze to, že když šlapu a motor stojí tak jím netočím. Přípomoc si určuji "plynovou rukojetí"
Chtěl bych ještě jednu volnoběžku která by byla přidělaná přímo na převodníku ale nikde jsem ji zatím za rozumný peníz neviděl nabízet.
http://www.eclipsebikes.com/dicta-freewheel-p...
http://www.eclipsebikes.com/freewheel-crank-p...
nevím ale zda je to rozumná cena
nebo včetně trojtácu
http://www.eclipsebikes.com/chainwheel-cranks-p...
Tak sem si to nějak představil na mém ECU a shledal jsem to použitelné použitelné i vzhledem s provedením od mozimy, jen mi přijde ta kapacita akumulátorů vzhledem k vybíjecím proudům malá.
Původ motoru je prosím Tě jaký? Jaká je řídící jednotka?
Motor je jakýsi "číňan" - http://www.vdkelektronika.cz/?777,elektromotor... ale třeba na ebay nebo allegru se dá koupit levněji (já jej kupoval na allegru tuším)tak se dá sehnat za 1300,- + poštovné. Regulátor + rukojeť plynu + brzdová páčka to jsem koupil na ebay. Regulátor je třeba tady http://www.ebay.com/itm/24V-500W-Brushed-Speed...
Všechny komponenty se dají koupit i tady v čr ale když se to objedná z venku tak to vyjde levněji..
Jinak je to tedy insporováno Mozimného tříkolkou, ale ten jeho pohon stál mnohem více.. Baterie - já jezdím velmi rekreačně, tak jednou týdně se jdu projet 20-30km když vyjde čas, tak na to mi ty baterky stačí. Chtěl jsem nějaký kompromis mezi váhou a dojezdem. Gelovky jsem tam dal z důvodu ceny, nevěděl jsem zda ten motor bude vůbec použitelný.. Časem ale asi pořídím nějaké lifepo4. Jen pro info, celé kolo váží asi 25kg. Samotný motor má 3,5kg což je méně než většina ráfkových motorů..
Ak teda moozem nieco napad fakt gut. Ja by som pouzil v zadu naboj na diskovu brzdu a namiesto disku spravil tu volnobezku co by malo za nasledok ze to nebude furtslap. Ale to je len moj nazor a napad. Ale paci sa mi ten system pekne.
No to je sice možné řešení, ale nevýhodu je že bych přišel o zpřevodování - v kopci přehodím na "největší" a ulehčím tak motoru - naopak na rovince přehodzením dolů získám větší rychlost..
Mno je to mozne v podstate by si ziskal len vypomoc do kopca ktora by bola konstantna aj na rovine. Mne zasa by vadil ten furt slap hlavne ked ti zletia cangale z pedalov. Ale je to fakt vec nazoru a kedze tebe ako majitelovy to vyhovuje tak ako som vravel super.
Taky jsem o tom takhle přemýšlel, ale problém je, že volnoběžky, které jsem měl k dispozici byly široké a průměrově malé, takže volnoběžné kolo vycházelo do roztečné kružnice šroubů pro upevnění kotouče. Dal by se použít nějaký adapter, ale to už pak nestačí šířka vidlice a délka hřídelky náboje.
To by fakt nestačila na jeden šlapací talíř a jeden motorový?
Můžeš přišroubovat ozubené kolo místo brzdového kotouče, ale pak musíš mít volnoběžku na motoru, nebo na převodovce a při šlapání taháš navíc jeden řetěz s volnoběžkou. Ideální by bylo, kdybys měl volnoběžku, která má vnitřní průměr tak velký, aby jsi mohl místo brzdového kotouče přišroubovat něco( třeba závit na volnoběžku) a na tom něčem měl už volnoběžku. Za použití volnoběžek na náboj kola to fakt nijak nevyšlo.
Myslíš tohle? http://motokolo.net/index.php?route=product...
A jak se potom ten motor nastartuje když je tam volnoběžka?
Je tam pevná část a ta otočná a jsou tam dirky, kam se něco strčí, aby se to dalo nastartovat rozšlapáním. Pak se to zase musí vyndat.
Tak to tedy není dobrý system, to už by bylo lepší použít tu hondu co má juras a dát ji na nosič.
Poláci to tak dělají, odkaz nemůžu najít.
Myslíš tyhle draky? :) http://bimoto.pl/admin/uploads/files/gx25_0002.avi
Já měl před nějakou dobou pučené kolo s tím OMk motorem - je to dvoutakt takže to celkem smrdí a navíc dělá dost rachot. Na druhou stranu ten co jsem měl já měl 80ccm a jelo to jak čert - v podstatě lépe než kdejaký moped. Velkou nevýhodu je absence převodů...
Na to by šel dát rovnou ten wagwův motor a základní zelektropohonování je funkční, že? Do budoucna pak řešit to zpřevodování podle Jirky. Ale popis jsem kvůli neznalosti dílů nepochopil, znám jen jeho úpravy na bambusáku otce.
Mám v úmyslu to řešit takto:
Od motoru povede řetěz na rozetu, která bude na jednom hřídeli s kazetou. Rozeta vpravo, kazeta vlevo. Mezi - domečky s průmyslovými ložisky. Z kazety povede další řetěz přes napínák na rozetu přišroubovanou místo brzdového kotouče. Pomoci " přesmýkače" budu moci řadit rychlosti dle počtu pastorků kazety. Jedinou nevýhodou je, že při jízdě bez motoru budu protáčet řetěz z kazetou. Rozsah max. rychlostí je v tomto případě odvislý od velikosti pastorků a zadního kola. Pokud jsem dobře počítal, tak při použití kazety 8/11-32 a zadním kole 20" vychází nejnižší rychlost na 11,26 Km/hod a nejvyšší na 32,76 Km/hod u kola 26" to je pak 15,12 a 44 Km/hod. Což by mělo být dostačující jak po rovině, tak do kopců.
Tak jsem to zrealizoval a vyzkoušel na cestě do práce a zpět. Prozatím jsem zrušil větší pastorky, neb nepotřebuji pohon po rovině, ale pouze jako výpomoc do kopce. Díky dostatečnému zpřevodování je pomoc motoru prozatím dostačující. Při zařazení převodu 11/32 to sice jede hodně pomalu +- 10 km/hod., ale po práci to je někdy k nezaplacení. Prozatím využívám hlavně 15/32a13/32. Postupně budou určitě probíhat další úpravy, jako např. zpevnění konstrukce pod motorem a převodovkou, neb při prudkém záběru motoru současný základ zapruží a dojde k samovolnému přeřazení na lehčí převod.
Když se ten pohon dá takto na zadní kolo už zpřevodovaný (na motoru namontovaná převodovka), tak se může ten převod do pomala udělat jen jednou nebo se musí udělat taky dvakrát? Už právě ladím nákupní fárplán elektrifikace ECA a toto důležité. O nějakém řazení u mě není řeč, dal bych jen pevný převod na 20" vzadu.
Pokud pevný převod, tak raději motor s vyšším výkonem. Zase bude výhoda, že to bude jednodušší... Ikdyž je pak otázka proč teda rovnou nedat převodový nábojový motor?
Protože do budoucna počítám s rohlíkem v zadním náboji, ale napadla mě taková věc, že v zadu by mohl být 8-nexus a motor by šel přes třírychlostní náboj jako převodovku. Tak jak to má na bambusáku pan Hebeda, jen by na ten 3-rychlostní náboj přišla ještě volnoběžka od motoru. Ale to už začíná být na mě složitá úvaha kolem technického provedení zralá na zakázkovou práci.
Fakt je, že za cenu technické složitosti jde ledacos... Osobně bych to řešil jednoduše přes Cyclone, který bude pohánět přímo řetěz a nebo Cyclone se zdvojeným volnoběžným kolečkem, které je určené právě pro stroje, kde je hodně daleko mezi šlapáním a poháněným kolem.
Nejhorší je, že si to podle popisu nedovedu představit..., proto tu mám ty polopatistické dotazy.
Takhle nějak by to mohlo být...
tady...
http://www.greenspeed.com.au/Cyclone.rear.drive...
http://www.goldismoney2.com/showthread.php...
Chtěl bych totiž někdy dojel na kole od nás z Náměště nad Oslavou do Kyjova necelých 100km za rodiči a zpátky. To že mi to umožní "nákladní výlety" k druhým rodičům 30km vzdáleným beru jako samozřejmost.
Člověče já ti nevím, jestli elektropohon je v současné době zrovna to nejlepší do dálkové štreky... Ale pokud u rodičů dobiješ, tak proč ne... Na 100km by při úsporné jízdě mohlo stačit tak 600 až 800Wh... To je reálné sebou táhnout...
Už jsem aj přemýšlal o univerzálním zpřevodování, do kterého bych "volitelně" montoval hondu nebo elektro :-D Ale to je pro mě ve výsledku neúnosná zátěž... Jirka a Murphy mě poradili přední vidlici s kotoučem, takže toto bude první krok.
A nebylo by jednodušší víc trénovat a ujet to jednou vlastními silami? Já jsem na Ecu vozil svého času Kojaky a na nich to jezdilo vážně pěkně.
Začal bych tím, že to pojedu nadvakrát. Třeba v sobotu tam a v neděli zpátky. Dát 100 km za den přeci není žádný výkon, to je jenom o vůli.
A vážíš přes metrák s pohotovostní hmotností 130Kg?
Ne nevážím. To, že máš metrák je nějaká zábrana v ujetí 100 km? I kdybys to měl jet 12 hodin.
Moje zkušenost je, že dlouhé, hlavně časově, trasy mají značně hubnoucí účinek. Ale musíš doopravdy valnou většinu času jet, třeba pomalu, ale jet. Pak samozřejmě během jízdy dostatečně jíst a pít.
Přijde mi, že s tímhle přístupem nemůžeš nikdy nikam dojet.
Pokud si na těch 100 km nenecháš za začátku víc času, nikdy se na těch 5 hodin nedostaneš. Samozřejmě, že by se to dalo nahnat i tréninkem na kratších tratích. Ale i tak těch 100 km musíš někdy zkusit, abys věděl za ja dlouho to dokážeš.
2Arnošt: 2 dny = 2*12 hodin ?
to pak vychází průměrná rychlost na cca 4 km/hodinu
to by si ušel pěšky rychlejš
kdyby si jel jenom 2*5 hodin, pak je to 10 km/hodinu
a to taky IMHO není moc
to se dá zvládnout i během jednoho dne - do 12 hodin by si se měl vejít ...
Arnošt co tu citam tak mi s toho vychadza ze nehladas cestu ako prejst 100km ale hladas vyhovorku ako to nemusis slapat a cakas az ti to niekto oddobry. U nas v cykloklube mame pana co ma 68 rokov ma teda len cca 80kg + vybava vozii toho dost ak sa ide na 2 -3 dni vezie aj 40kg a v ramci rekonvalescencie jazdii denne 100km ano budes argumentovat tym ze je trenovany je lebo jazdi nehlada vyhovorku preco nie. Nejazdii rychlo cca 20 km/h priemerka okolo 17-18 km/h ale jazdii a ver alebo nie jazdieva zatial memorial cca 220km za cca 16hod aj z prestavkami je tam casovy limit na dojazd a nejde sa na umiestnenie len na dojazd. Tak nech mi niekto netvrdii ze sa nemozes vytrenovat na 100 km ak spravys 2-3x do tyzdna 25 -30km trasy a o 2 tyzdne pridaas po 5-10 km ku kazdej ver alebo nie o 1,5-3mesiace das 100km z usmevom na tvary samozrejme z tempom tebe vlastnym nikto od teba necaka a ani ty nie rekordne casy ide len o vylet. Prikladam aj foto dotycneho aby si neargumentoval ze som si ho vymyslel
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos...
Objektivně posoudit to, proč to Arnošt nezvládne nelze bez potřebných informací. Z hlediska toho, že není trénovaný, a tím pádem si to netroufá zvládnout chápu. Otázkou je, proč není trénovaný, jestli je to z důvodu, že nechce, nebo je ten důvod jiný, třeba zdravotní. To že máte v klubu 68-letého pána, který dokáže to co dokáže, vypovídá jen o tom, že je fyzicky zdatný a pravděpodobně bez zdravotních potíží.
Ač tohle nemám rád, může to být i tím, že na ten trénink prostě nemá čas a proto hledá jinou cestu jak dosáhnout vysněného cíle. Třeba časem zjistí, že je fyzicky zdatnější díky tomu závaží, které si nabere navíc (motor a akumulátory), odmontuje zátěž a ujede těch 100 km vlastními silami.
Ocuvaj ja sa ho snaziim motivovat a ty mi to tu cele kaziis :-D
Když chceš někoho motivovat, tak mu nemůžeš napsat, že 68-letý důchodce, ( vzhledem k průměrné délce života - člověk před smrtí) jezdí v pohodě štreky nad 100 km. Naopak, musíš ho podpořit v tom co chce sám udělat, aby si zvýšil výkonnost a věřit, že postupem času zjistí, že ten motor vlastně nepotřebuje. Pochopitelně se může stát i to, že na motoru zůstane závislý, ale to ani ta tvá motivace neovlivní.
Jak jsem zde již psal, zkoušel jsem elektropohon minulý týden, od pondělí jezdím bez něj a porovnávám. Pokud nejsem extra unavený, tak jsem schopen projet nejhorší stoupání domů rychlostí cca 9 km/hod. ( s motorem 15 km/hod.) Když jsem K.O., tak by bylo téměř lépe jít pěšky, oproti tomu s motorem mi neklesne rychlost pod 12 km/hod.
Když spravedlivě posoudím všechny klady a zápory obojího, tak ideální by bylo jezdit bez motoru a ke konci pracovního týdne motor vždy namontovat. To se mi pochopitelně nechce, tak jezdím nyní bez něj, ale stále je doma v záloze.
No, tak u nás v kopcách krátké tratě do 30km mám s průměrem 15km/h a vše od 30 do 65km s průměrem 10km/h. Trénovat můžu až po 18hod a o víkendech kvůli práci. Letos to nestálo za nic, protože jsem byl na nervy a měl aj zlomenou nohu s dlouhou rekonvalescencí. A proč jsem byl na nervy? To až zase někdy nejlépe u piva, protože popsat systém náhradní rodinné péče v kostce prachsprostě nejde...
No ked si po zlomenine tak to netreba silit ale chcel som povedat ze urcite na tych 100km do buducna mas nikto nevravy ze ake mas mat priemery ten pan bol priklad ze vek nieje prekazkou. Je to len v hlave a moznostiach tela a telo ak sa mu da cas tak si zvykne. Treba pridavat km velmi rozumne a casom sa urcite dostavia vysledky.
PS: Ako pisal snirad nenechaj sa od nas odradit jazdi ako chces kolko chces tak aby ta to bavylo a uzival si si jazdu ono tie km pridu same ani nevies ako. ;)
Dobře děláš Arnošte,
namontuj motorek a jezdi. Ta 100ka bude pro Tebe znamenat, že zjistíš, že theorie a praxe se dost rozcházejí a že ti jedna baterie, či jedno její nabití stačit nebude.
Takže budeš řešit problém nabíjení během cesty, mě Ronda vymyslel poněkud neobvyklé řešení s elektrocentrálou (představa že nějaká zásuvka je všude je mylná). Pokud na trase ovšem o zásuvce víš, je lepší si koupit rychlonabíječku (bacha aby ty proudy zvládala zase baterie).
Celá cesta do daleka se pak smrskne na problém nabíjení. Čím víc elektroharaburdí vezeš tím je ta souprava těžší a možná nastane okamžik, kdy si řekneš: kurnik já se dřu jak bez motoru.
Jinak loni s elektrokolem jsem jel cestovní rychlostí 13 km/h (včetně času na nabíjení) nejdelší úsek měl 145 km. Letos stejnou vzdálenost 1000 km jsem jel bez motoru rychlostí 12,5 km/h, nejdelší úsek měl 180 km a dojel jsem o den dřív. Fyzická námaha dost podobná.
Elektropohon mě ovšem umožnil na těch kratších tratích postupně obnovovat a získávat sílu a kuráž a mít přitom radost z jízdy. Je to dobrý způsob jak se vrátit, nebo vyšvihnout do sedla.
Nenech se odradit.
Chtěl jsem to vyzkoušet tak, aby mi to pomohlo při jízdě z práce, což se celkem povedlo. Kdybych měl uvažovat o tom, že budu s pomocným motorem jezdit dlouhé trati, tak bych tam dal jedině spalovací motor. Co se týká tvého dotazu ohledně převodů, tak bych ti doporučil si prvně vše spočítat. Pochopitelně, že motor s převodovkou může stačit i na přímý pohon, přes řetěz, který máš na kole, popř. jak je tady uvedeno přes zdvojenou volnoběžku, ale vždy musíš mít spočteno jak silný motor budeš potřebovat a jakou rychlost tím pak docílíš. Ideální stav je treninkem dosáhnou požadované kondice a odjet si vše vlastníma silami, jenže ti musí zbývat síla na zvýšení té kondice, což může být problém, který třeba ještě nedávno problémem nebyl.
Na jednou týdně 20 - 30 km je potřeba motor?
Popravdě jsem čekal kdy s tím někdo začne. Důvody proč si lidé pořizují přídavné motorky jsou různé - buďto zdravotní, nebo jsou zdechlí šlapat:-) a nebo prostě proto,že se jim to jednoduše líbí. Já to tady dal jako ukázku možného technického řešení a mé důvody instalace myslím nemusíme řešit...
To chce klid, taky to nechápu, taky mám dojem, že většinou je to totální zdechlost daného jezdce, který by mohl bez toho, kdyby chtěl, ale na druhou stranu vždycky mě hlodá takové "co když". Někdo to třeba ze zdravotních důvodů opravdu jinak nedá, nemusí to na něm být vidět, nemusím to o něm vědět. Tak radši mlčím :-).
To je tak těžké vzít možnost že se na ekole dá jezdit pro radost ? Je to stejné jako kdybych řekl že na tříkolce jezdíš proto že jsi baba která neudrží stabilitu.
Jezdím na ekole tisíce km ročně a jsem již zvyklý na absolutní opovržení ze stran jedině správných cyklistů a prodejců jedině správných bicyklů. Takže bych mohl již být imunní ale občas mi to nedá se ozvat. Nejsem ani zdechlý ani nemocný. Baví mě to. Je to špatně ?
Ano, je to těžké. Elektrokola jsem zkoušel vždy jen krátce, vzpřímená i ležatá. Motor mě vždy zcela připravil o radost z pohybu, která se na normálních kolech dostaví okamžitě s prvním šlápnutím do pedálu. Je to sterilní jízda na něčem motorovém, žádný pocit uspokojení z dosažené rychlosti nebo vzdálenosti. Rozumem chápu, že někteří to můžou mít jinak, vždyť některé lidi údajně dokonce baví řídit auto. Ale představit si, že z jízdy na elektrokole mám požitek, to nedokážu. Já ho nemám, ani trošku ne, a asi nikdy mít nebudu.
Ono to bude podobně jako s robertkem, některým ženám přiníši radost jiným né.
Až přijdeš do věku kdy se přihlási různé nemoci a ty nebudeš moci jezdit již vlastní silou, tak pokud jsi cyklista tělem i duší budeš vděčný za to že zde elektrokla jsou. Dokonce budeš mít radost že na takovém kole můžeš jezdit.
Nakonec to nemusí být jen věkem ale může se ti taky při té radosti z pohybu přihodit něco co ti radosti nepřidá.:-)
Vyloučit to samozřejmě nemůžu. Ale pak jsme u té kategorie lidí, co mají elektropohon pro nemoc. To budu mít elektromotor, protože musím. A mě tu primas tvrdí, že i bez ní lze na tom jezdit pro radost a na to jsem mu psal, že si to neumím představit.
Máš malou představivost :-)
Představ si třeba, že někteří lidi jezdí i autem nebo na motorce pro radost - vezmou to delší klikatější cestou, protože je to větší zábava. Podobně kolo versus běh - kolo mám radši, protože se na kole dostanu dál a neplahočím se furt na jednom místě. Podobný argument může platit i pro e-kolo versus kolo. Koneckonců vždycky je to na jezdci, jestli u toho i šlape a kolik šlape. S e-kolem toho může projet víc.
E-kolo nemám, nechci a (zatím) nepotřebuji, ale docela dovedu pochopit, proč si to lidi pořizují.
Já si umím představit, že existuje dost lidí, jaké popisuješ. Co si neumím představit je to, jak je zábavné nebo příjemné řídit auto, motorku nebo jet na elektrokole. Krom motorky jsem to více či méně zkoušel, auto bohužel řídím i celkem pravidelně, ale neumím si představit, jaké to je, když to někoho baví. Chápu, že to někoho baví, ale nemám ponětí proč.
Co se týká pochopení pro lidi, kteří to pořizují, tak to někdy mám a někdy ne. Chápu borku, jejíž manžel jezdí rád na rychlé jízdy s kamarády a jejich manželkami, a ona jim stačí díky elektromotoru. Funguje jim to stylem jízdy s Bionxem, funguje jim to co do dojezdu a podobně.
Opačný příklad by byl starší pán, co si koupí skládací elektrokolo, ale pak ho nikdy neskládá, protože je tak těžké, že se mu s ním blbě manipuluje (v podstatě ho vodí jak motorku, jet s tím někam vlakem je vyloučeno), a jezdí paradoxně kratší vzdálenosti než dřív, protože se bojí, že by mu došla baterka a pak by to na tom těžkém kole nedojel domů. Tak toho zas nechápu.
Ale podobně, jako mám jen velmi mlhavou představu o pocitu z třeba co já vím letu na rogale, tak podobně blbě si dokážu představit, že někoho baví nebo těší jízda s motorem. Chápat to rozumově je jedna věc, umět si představit ten pocit je něco jiného. A právě to jsem psal primasovi, že to opravdu neumím.
Nojo, co už. Možná si to fakt neumíš představit. Zkoušels někdy motokáry? RC vrtulníky nebo letadla? Digitální autodráhu? Letové simulátory? Sjet od Zouvalky k Šulákovi bez brždění[*]? Prostě něco kde je pocit rychlosti a zároveň nutnost soustředění. Tak něco takového.
Další aspekt je čas - já mám čas jen omezený a dostupných cest v akčním rádiusu od domu je taky omezeně. Pokud bych chtěl zas pro změnu jezdit něco jiného, může být zvětšení akčního rádiusu baterkama řešením.
[*] Jako kluci jsme to měli natrénované, že na Favoritu šlo jet až dolů bez brzd. Jednou na podzim jsem to takhle jel, ani jsem neměl ruky na brzdách. A v poslední pravé zatáčce pak nečekaně ležela vrstva navlhlého spadaného listí. Skončil jsem v křoví ani jsem nevěděl jak - to teprv byl adrenalin :-)
Zkoušel jsem leccos. Nic co produkuje jen adrenalin nebo jen endorfiny na mě nemá ten efekt jako kombinace adrenalinu z rychlosti a endorfinu z námahy, která vyprodukovala tu rychlost. Po dvou a půl hodinové jízdě z práce domů ten pocit dokonce drží ještě několik hodin. Záhadou mi je, proč při stejně velké námaze přípomoc motorem jaksi likviduje ten požitek, bude to nějaká psychologická záležitost, které nerozumím.
Pokud se bavíme o legálních pohonech, s limitem do 25km/h, tak to bych při svém ježdění využil tak možná 5-10% času a zbytek cesty bych to jen naprázdno táhl s sebou.
Podobně zvětšení akčního rádiusu baterkama asi taky nefunguje každému. Vím, že deset kilo navíc mi zkrátí dojezd o deset procen, baj voko, podle terénu, a jestliže s rychlým lehokolem se vyskytuju pod 25km/h jen malé procento celkové vzdálenosti, tak pomoc na tomhle malém procentu musí napřed kompenzovat tu ztrátu z velké váhy a odporu ve zbytku cesty než začne prodlužovat dojezd, takže efekt bude neúměrně malý vzhledem ke složitosti a ceně.
Prostě pro mě to není a dlouho nebude ani pro požitek, ani pro užitek. Ale znovu říkám, vzhledem k existenci lidí, které baví řídit auto a lidí, co se bez auta nedostanou ani do hospody vzdálené 500m chápu, že existují lidi, kteří pomocné pohony chtějí a mají je rádi. Jen si neumím představit, jaké to je.
Tak to se dost mýlíš, ono i na e-kole se můžeš fest sedřít a radovat z cesty a dosaženého cíle.
Dokonce bych řekl, že taková dlouhá štreka na e-kole je náročnější, než bez motoru, hlavně psychicky. Ono nikdy nevíš, co se na tom krámu pokazí, a něco se jistě na dlouhé štrece pokazí, a narozdíl od vlastních nohou, to nemáš tak zcela pod kontrolou a nemůžeš to moc ovlivnit.
A tak ta radost z dosaženého cíle má i ten aspekt, že kromě sám sebe si překonal i ten blbej stroječek, a dotál ho, byť vyspravovanej izolačkou, improvizovaně chlazenej, prostě jsi zvítězil i nad hmotou.
Mýlím se ve vlastní zkušenosti? Ty mi tu budeš tvrdit, že já se mýlím v tom, jaký mám já pocit z jízdy s motorem? To snad nemyslíš vážně.
Pokud to s pocitem úspěchu při dosažení cíle vidíš takhle, a motor si na kolo montuješ proto, aby tam bylo víc věcí, co se můžou pokazit, a výlet pak byl psychycky náročnější, tak proč si rovnou nenařízneš brzdová lanka pilkou, neschováš pár kamínků do plášťů a podobně? Kolo snad dělám tak, aby jelo co nejlépe, ne? Motor si tam lidi dávají proto, aby jim to s ním jelo snadněji/dál než bez něj, ne aby byla "dlouhá štreka ještě náročnější". To by bylo trochu ujeté. Chápu, že někoho baví třeba zvládnout náročnou cestu na kole bez převodů a jiného moderního vybavení. Ale vzít nějaké kolo a udělat ho cíleně horší montáží přídavného zdroje poruch? To snad nikdo nedělá, nebo jo? Ty sis motor nemontoval kvůli tomu, aby Ti pomohl se šlapání, ale kvůli tomu aby kolo jezdilo méně spolehlivě?
Ano, bylo by to ujeté,
je to poněkud zkratkovitě řečeno. Motor si nasadíš s tím, že se domníváš, že to bude jednodušší.
Vyvine se to ovšem tak, jak jsem napsal, takže je to fyzicky stejně vyčerpávající a navíc ješté ten stres "co se zase vysype".
Něco málo jsem o tom četl :-)
Tvoje argumenty mi nějak nedávají smysl... Proč by pro jízdu na elektrokole musely být jen zdravotní a nebo zdechlostní důvody? :)
Tak v zásadě jsou asi jen dvě možnosti, ne? Buď člověk bez motoru nemůže nebo nechce...
Musíš to brát tak, že to "zdechlostní důvody" je prostě jen trochu jiná formulace toho, že "nechce" :-)
Důvod, který mám na mysli, je, že někdo nechce jet do kopce pomalu... Nedá se tedy říct, že nemůže a nebo nechce. On chce šlapat a tak šlape a díky dalšímu výkonu od pohonu jede rychleji, než by jel jen za svoje síly. :)
"nechce jet do kopce pomalu" a vzápětí se nedá říct, že nechce...? Sorry, ale odporuješ si. Takový člověk si prostě vybral použít pomocný motor proto, že se mu nechce. Nechce se mu investovat buď úsilí nebo čas vyplývající z toho, že musí sebe a kolo dostat na kopec. Chce šlapat, ale nechce šlapat tolik, aby se na kopec dostal jen šlapáním. Jak víc by tohle ještě mohlo spadat pod "nechce"?
No, elektrizace kola pro mě znamená, že dojedu k rodičům těch 30km výrazně dříve než za 2,5-3h a ještě se vrátím zpátky nestrhaný kvůli profilu cesty a mé pneumatice v pase. Motivace jsou různé...
Však jo. Ale vždycky je ta motivace kombinací "nemůžu" a "nechci". Třeba nemůžeš investovat tolik času, protože ho nemáš, ale furt je to lepší na kole s motorem než jet kvůli času autem. Nebo bys mohl investovat čas, ale nechceš. Nebo kombinace obou. Zatím nikdo neuvedl motivaci, která by nebyla jedno z toho. Robikl napřed tuto argumentaci napadl, ale zatím taky s jiným příkladem nepřišel.
Problém je, že to svoje původní vyjádření o zdechlosti posouváš přes nechtít šlapat k obecnému výkladu slova nechtít. Samozřejmě že nechtít může být zdůvodněním pro cokoli. Nechci aby mě bolel zadek, tak si koupím lehokolo. Nechci aby mě narostl hrb, tak zahodím lehokolo a koupím si klasické kolo. Nechci jet pomalu do kopce, tak si koupím elektrokolo. Nechci vyměknout, tak zahodím elektrokolo a koupím si normální kolo. Takže nevím kde je chyba, ale je dobré se vrátit k podstatě... Prostě elektrokolo není jenom pro lenochy a nemocné. A neříkej a neposouvej prosím fakt, ež právě takto jsi to myslel.
Nikdy jsem netvrdil, že elektrokolo je výhradně jen pro lenochy a nemocné. Tyhle dvě kategorie jsou nejčastější, tak jsem je uvedl s tím, že nidky nevím, jestli ten člověk není ta druhá, kterou je evidentně nemorální jakkoliv soudit.
Máš pravdu, není to jen pro lenochy a nemocné. Přesně jak jsem napsal později, když ses Ty a jiní začal toho opomenutí zuřivě chytat. Jestli máš důvod jezdit s motorem, který je mimo Tvou kontrolu, ale urazilo by Tě být zaměněn za nemocného, tak se Ti tedy omlouvám osobně, že jsem na Tebe zapomněl. Pak měl ale překvapuje, že Ti to tu najednu stranu stojí za takový flame, ale na druhou stranu nejsi ochotný jej rázně ukončit zveřejněním toho důvodu.
Důvod pro motor jsem přece psal.
Pokud myslíš jízdu do kopce rychleji, tak to je přece zmíněno hned na začátku - lenost, zdechlost, nechce se, nebo jakkákoliv další synonyma pro totéž. Prostě svobodné rozhodnutí nejet za vlastní a pomoct si motorem. To není důvod rozčilovat se nad tím, že jsem napsal, že většinou má pomocný motor tento důvod.
Aco třeba fandovství, je spousta těch kteří fandí elektrokolum a vyvoji techniky v tomto směru. To není ani lenoch ani nemocný je to prostě jen fanda.
A jak jsme si vyjasnili už několikrát, ani jednou jsem nedělil uživatele elektrokol na výhradně lenochy a nemocné. To mi jen Robikl a Jindra8526 opakovaně podsouvají. Psal jsem "většinou", a za tím si stojím.
Obecnému rozdělení na ty, kdo v tom mají volbu a kdo ne se tu mnozí zuřivě brání. Asi jim připadá, že zařazení do kterékoliv z těch dvou kategorií, navíc nazvaných negativně "nemůže" a "nechce" jezdit bez motoru, je pro ně nějak ponižující nebo urážlivé.
Tvůj příklad je někdo, kdo nechce jezdit bez motoru, protože s motorem ho to baví víc, protože ho baví ty motory. Fajn, nic proti, ať si užije.
Nechtít jet pomalu do kopce a nechtít šlapat jsou přece dvě různé věci, tak nevím proč říkáš, že si odporuji.
Nevím, co učili ve fyzice tam, kde jsi chodil do školy, ale u nás to nebyly dvě různé věci. A praktické zkušenosti mi to zatím potvrzují, paní učitelka nekecala. Když chci jet rychle do kopce, musím hodně šlapat. Když nechci šlapat, nepojedu rychle. Ty dáváš příklad člověka, který chce jet rychle do kopce, ale nechce šlapat tolik, aby to jelo rychle do kopce a tvrdíš, že o němu nemůžu říkat, že nechce šlapat. Odporuješ si.
Problém je opravdu v tom, že ty mluvíš nejspíše o celkové energii, a já o výkonu, který je u cyklisty omezen. Rozdíl mezi mnou a tebou je hlavně v tom, že já se snažím chápat cos myslel, ikdyž to píšeš nepřesně, a ty se snažíš za každou cenu se přít.
Dávat desítky tisíc jenom proto, že chci jezdit do kopce rychleji?
Pokud bych to investoval do lehčího nebo efektivnjšího kola, tak to bych chápal. Ale do něčeho co tě sice vyveze do kopce rychleji než silnička, ale radost z předjetí silničky ti to vezme, bych nešel.
Zkriplit si kolo motorem, by pro mně znamenalo nemožnost na něm jezdit sportovně. To už mi dává mnohem víc smysl ten Crab.
... Řekl sportovec Snilard. Jenže to nebude platit pro dost lidí, kteří kolo chápou také jako dopravní prostředek.
Tak já kolo z velké části mám také jako dopravní prostředek. Ale kdybych si na něj dal motor abych jezdil ve městě rychleji, tak bych ho pak mohl používat jenom jako dopravní prostředek. Už bych na něm nemohl jezdit akce typu K24 a podobné "závody" či "jízdy".
Navíc s legálním motorem bych si po městě stejnak urychlil pouze jízdu do kopce a možná trošku rozjezdy na křižovatkách.
Ty sám píšeš, že nechceš jezdit do kopce pomalu, ale že i tak šlapeš, takže bych si myslel, že také bereš jízdu na kole sportovně. Protože pomalu IMHO znamená méně než 30 po rovině. Na což ti legální motor nepomůže. Tak nevím, proč mám být sportovec a ty ne. A navíc moje přezdívka, jak sis asi nevšiml, se píše s malým s na začátku :)
Nemyslím si, že 25km/h by byla pomalá jízda. Na mlatové cyklostezce i po rovině většina lidí stejně nejede rychleji. Za se nemůžeš vše srovnávat dle svého silničního rychlého lehokola.
To máš jistě pravdu, že většina lidí nejde po rovině rychleji než 25. To ovšem IMHO nic neznamená, jak velká je to rychlost.
Obvykle jezdím trochu rychleji, obvzláště na krátkých tratích do 100 km. A velmi často se mi stává, že mně předjíždí někdo na silničce. Tedy pro silničáře je normální jezdit po rovině přes třicet.
Nechci tě úplně chytat za slovo. Psal jsi, že nechceš jezdit pomalu do kopce. Tedy do kopce jedeš třeba 25. Po rovině to samé? Nebo jak si to mám vykládat?
Omlouvám se za příspěvky mimo téma, ale nedá mi to. Mám diskutovací náladu :)
Robikl píše "po mlatové cyklostezce". Což znamená že ne asfalt. A přes 30 obvykle nejdu mimo asfalt ani já na celopéru, natož ty na neodpruženém jeklu. Nebo se pletu?
No ale jinak - ve vedlejším vlákně se probíraly sporttestery. Moje žena má sporttester, a co jsme tak spolu jezdili, je problém do kopce nepřelézt ten anaerobní práh. Takže pokud by mi do kopce pomohl motor, mohlo by to být efektivnější z hlediska spalování tuků, protože bych se delší dobu držel v tom správném tepovém pásmu pro spotřebu tuků.
Tak i mimo asfalt se dá jet 30, záleží na velikosti děr :) Ale uznávám, hladký asfalt je na to lepší.
Jestli ty ty prahy nebereš moc striktně. To, že se jízdou do kopce vždy dostane nad anaerobní práh IMHO značí to, že je málo trénovaná a/nebo neumí šlapat a/nebo má špatně změřené prahy. Navíc rozlítaný tep je v cyklistice normální. Stejně tak ty poučky se spalováním tuků nelze brát IMHO úplně striktně. A pořizovat motor jenom proto, aby se člověk udržel v nízké zóně do kopce mi přijde trochu uhozené. Ale kdo chce kam… :)
Dle typu kola, povrchu a stoupání kopce jedu samozřejmě různě rychle. Máme celkem tři různá elektrokola a každé má jiné parametry. Nejpomalejší bude skládačka se Sunstarem, jmenuje se Dahon Boost. Takže člověk je na tom dost vzpřímený a při rychlosti 30 to už fakt brzdí. Včera jsem s touhle skládačkou jel takové docela krátké 17% stoupání rychlostí 12km/h, ale to jsem se fakt snažil pořádně šlapat. Bez pomoci pohonu bych to nedal. Pravda je, že tohle je extrém. Jinak v okolí mám z delších výšlapů 12% kopec. Většina kopečků tady je ale tak těch 6% maximálně 8%. Takové ty kopečky přes údolí Kačáku, Berounky a tak. Většinou na tom Dahonu Bost se ve středním kopečku dá držet rychlost dejme tomu 15 až 20km/h. Na trekingovém elektrokole je to o něco rychlejší, ale tam je to i tím, že se mi na něm nějak lépe přenáší můj výkon. Ale abych to shrnul, tak na elektrokole mám pocit, že na výjezd kopce jsem více odpočatý a není nutno šetřit vlastní sílu, když to vyjedu třeba za poloviční čas.
A to víš, že by mě lákalo i nějaké rychlé a lehké kolo, ale na druhou stranu se mi na silnici do provozu moc nechce a na cyklostezce takové kolo nemá moc využití. Jednak tady u nás fakt většina cyklostezek asfalt nemá. Ty cyklostezky, které asfalt mají, tak tam se často pletou bruslaři. Tedy nic proti nim, protože já se pro změnu často pletu na cyklostezce se psem nebo s dětma. :)
Chápu-li to dobře, tak nemáš žádný zdravotní problém a mohl bys jezdit bez motoru. Nechybí ti občas ta možnost jet někam sportovně? Nějakou pořádnou trať přes 100 km?
Pokud chce člověk jezdit rychle a/nebo daleko, tak samozřejmě nelze jezdit po klikatících se hrbolatých cyklostezkách. Jízda po silnici je často bezpečnější než cyklostezka.
Onehdá jsem se nechal zákazy vjezdu pro cyklisty vyhnat na cyklostezku a málem jsem se tam srazil s jiným cyklistou, několikrát jsem musel prudce brzdit, abych zatočil do pravoúhlé zatáčky. Byl jsem dost naštvanej na místní značení a tak jsem otestoval, že ta cyklostezka doopravdy nebyla konstruována na 30 km/h. A legálně jsem nemohl po silnici jet, protože tam byly všude zákazy vjezdu. Takže v tom daném místě jediná legální cesta byla zbytečně dlouhá a nebezpečná.
Řekl bych že fakt nevíš o čem píšeš, Crabu satačí rosa a nejedeš. Tam to jsou fakt vyhozené peníze. Jinak jezdíš rychleji ne jen do kopce. Taky se dostadeš mnohem dál než by jsi stihnul bez motoru. Těžko se to ale chápe tomu kdo o tom mnoho neví.
Mnoha lidem motor pomohl se vrátit do ztracené kondice a rozhýbat tělo. Na elektrokole se jen nevezeš ale taky makáš.
Z těch 5000km co ročně najedu je doprava sebe sama někam tak 3500-4000 a zbytek je jízda jen tak, pro radost nebo pro sport. Proto chápu snilardovu pointu, i když neplatí pro každého. Moje kolo (podobně jako jeho) potřebuje na 25km/h tak málo výkonu (na rovině asi 100W nebo i méně), že potřebuju kopec větší jak cca 4% abych vůbec spadnul pod tuhle rychlost. Tím pádem pokud investuji vstupní peníze, obětuju hmotnost prázdného kola, budu ochotný ho furt dokola nabíjet a smířím se s tím, že už je to jen dopravní prostředek a na těch 1000km ročně sportování to není (nebo ne v podobě, v jaké jsem zvyklý sportovat), získám za to všechno nějakou pomoc na velmi malém procentu najetých kilometrů. Pro mou situaci se to prostě nejeví výhodné ať to počítám jak chci. Mému ježdění do práce to nemá šanci prospět. A určitě nejsem jediný.
Podobně to bude s tím dojezdem, jestli na tom umím ujet 250km v jednom dni teď, tak vážně montáží přídavných odporů a váhy s baterkou na nějakých 50km příšlapu dojedu "o hodně dál"? O trochu dál jo, o hodně ne.
Samozřejmě je i hodně těch cyklistů, kteří se naopak nikdy nevyskytují nad 25km/h vlastní silou a tím pádem můžou využívat motor celou cestu a jet ji celou těch 25km/h. Těm to naopak dává velký smysl pomocný pohon mít, pokud jej ted chtějí. Ale není to tak, že každému na každé dopravní kolo by se hodil a jen potrhlí sportovci ho odmítají.
Pro někoho je to naopak, ještě když jsem motor neměl (před 3 léty) tak jsem měl pro zábavu a radost z pohybu najeto ročně 6-8tis km. Pokud jedu na delší výlet tak jedu s naloženýma brašnama. V našem kraji by ti 100W nestačilo a průměr 25km/h na 100-150km trase dá málokdo. Dobrý průměr je 18-20km/h.
Zřejmě jsi mladý, mně je 60let a tělesně postižen. Elektrokolo mně prodlužuje výlety o 100km jelikož bez motoru bych možná ujel tak 30km prům. rychlostí do 10km/h. Nyní jezdím s přípomoci třeba 100 a více km pr. rych. 18-19km/h. Baterie mám na dojezd 160km tak že mně nikdy nehrozí že bych někde zůstal viset.
Tu poslední větu jsem nikdy neřekl a nikdy neřeknu. Je každého svobodné rozhodnutí jak a s jakou pomoci bude jezdit ať je starý a nebo mladý. Nikomu elektrokolo nenutím.
Já mám sice k výkonům tabulkově zdravého netrénovaného člověka mého věku daleko, ale mám dojem, že pouhým ježděním do práce se i tak dostanu nad výkonnost většiny populace. Většina totiž nejezdí skoro vůbec. V rovinatém terénu nemám problém ujet 100km průměrem 25km/h a i těch 150km by se asi dalo. Nedávno jsem jel v kopcovatém terénu z práce domů 61km průměrem skoro 28km/h. Možná to dá opravdu málokdo, ale když to svedu já, nejspíš by to dokázala většina lidí, kdyby chtěli. Mě na dosažení takového výkonu stačí jet 10km ráno do práce a odpoledne 10km zpátky. A pochopitelně i rychlé lehokolo, nedal bych to tak rychle ani na pomalém turistickém lehokole, natož na klasice (na té jsem ostatně ani 100km nedokázal ujet za den). Lidem jako já (relativně zdravý a relativně fit) stačí trénovat jen vhodnou metodou dojíždění a neplýtvat svým výkonem na zbytečné odpory (hlavně vzduchu). Pak jde jet 25km/h průměr půl dne vlastní silou.
Zaujaly mě parametry pohonu co máš. Jak popisuješ svou situaci, dává to smysl. Jakou má kapacitu ta baterie na 160km a kolik váží, nevíš? A na jakém kole Tě sveze tak daleko? Málokdy se udává, jaký výkon podá daný pomocný pohon vzhledem k tomu, na jaké kolo je namontovaný, protože u klasických kol je to jedno, všechna jedou zhruba stejně. Ale u lehokol jsou drastické rozdíly v tom, kolik energie žerou na kilometr jízdy při jaké rychlosti, takže z toho pohledu mi to přijde velmi relevantní.
Jeden typ pohonu si dokážu představit, že bych jednoho dne používal, ale komerčně to myslím nikdo nedělá: http://www.recumbents.com/wisil/tetz/E... Jde o to, že to má celé i s baterkou asi 1kg a když to nejede, tak to neklade žádný odpor (jediná volnoběžka v řetězu). Až budu jednoho dne na nějaké formě cargo biku nebo velomobilu vozit potomka/y ráno do školy, hodil by se právě takovýhle malý boost, který pomůže s rozjezdem velké váhy z místa přičtením asi 100-200W k síle jezdce a pak se vypne a už o něm člověk neví.
Neříkej že nejsi trénovaný když dáš 60km průměrem 28km/h. Jak jsem si asi všimnul tak to bude na leháči nebo se mýlím? Osobně takový průměr nedám ani na elektrokole i kdybych jel jen na baterky. Věř tomu že většina lidi by to nedokázala, tedy myslím cykloturisty ne závodníky.
Baterie má kapacitu 30Ah a váží jedna 2,3kg a druhá 3,6kg (11Ah a 19Ah).
Ta výdrž na 160km je samozřejmě se šlapáním, kdybych se jen vezl tak to je po rovině tak na 80km. Jsou to hodnoty měřené cycleanalystem a ověřené tříletým testováním.
Krom Dahonu do vlaku nic jiného než lehokola neprovozuju. Tyhle rychlosti dosahuju právě díky lehokolu.
Trénovaný asi jsem, protože se snažím trénovat. Pak můžu fungovat i s astmatem a alergiemi aniž bych musel pojídat prášky, stačí nosit filtrační masku když je alergenů v luftě hodně. Vtip je v tom, že když se různými metodami změří, jaký výkon jsem schopný podávat po jakou dobu, tak vyjdou čísla, jaká by zdravý dospělý měl být schopen podat i bez tréninku. Jinými slovy pokud nějaký zcela zdravý třicátník řekne, že tak rychle by tuhle trasu neujel, ani na tom lehokole, tak nejen že netrénuje, ale nechává své tělo chátrat a nedosahuje ani parametrů zdravého netrénovaného. Ostatně většinu historie lidstva bylo normální, že člověk trávil podstatnou část dne chůzí a občas musel běžet. Dnes se málokdo hýbe a z těch co ano se málokdo hýbe tak, aby se srdíčko trochu roztočilo a dech zrychlil.
Nebo to ten člověk jen nikdy nezkoušel, to se taky stává. Člověk zvládne dvakrát víc než si myslí a třikrát víc než si myslí jeho maminka :-).
6kg na takový dojezd není až tak špatné, celý pohon se pak asi do 10kg vejde, ne? Na jakém kole to máš? Vzpřímeňák, nebo leho, a jaké?
Mám to na lehoučkém bidle Merida, vaha sady je 12kg brašny tak 15kg a jezdec 125kg.
Tak v takové váze se baterka a motor "utopí" snadněji, budou dělat menší procento. Já mám kola bez brašen asi 14-18kg (jak které) a sám vážím momentálně 63kg. Tím pádem stejně těžká sada by byla asi jakoby víc cítit když je vypnutá a víc by sváděla k zapínání.
Mluvíš o lehokole, když říkáš méně než 100W na rychlost 25km/h?
Jo, semilowracer na vysokotlakých středně širokých gumách. Vzpřímeňák bude žrát o polovinu víc a s rostoucí rychlostí rychle roste i ten rozdíl, takže udržet průměr 25 pomocí cestovních rychlostí kolem a nad 30 stojí už skoro dvojnásobek sil.
Aha, takže proti azubáckým lehokolů něco nižšího a rychlejšího. Vygooglil jsem si to a hezký.
Třeba tu: http://hebi.rajce.idnes.cz/Brnobent_-_vylet_26...
Modernější verze tu: http://hebi.rajce.idnes.cz/Brnobent_-_vylet_26... a tu: http://bettvodarna.rajce.idnes.cz/Sraz_lehokol...
Jirko, díky za odkazy. Sice podle příspěvků si o tobě myslím, že jsi trošku demagog, co se týká vedení diskuze, ale co se týká lehokola, tak uznávám, že máš dobrý vkus. Máte fakt dobré stroje.
Díky za kompliment o kolech, velice to potěší.
Pokud se Ti chce, rád se dozvím, kde a jak jsem se dopustil demagogie. Nejsem si toho vědom, velice dobře vážím co a jak říkám a vždycky mě mrzí, když si to někdo vyloží jinak, než jsem to myslel. Chyba v takovém případě není nikdy jen na jedné nebo druhé straně a vždycky se z toho jde naučit něco nového. Pokud s tím nechceš dál mrvit téma o elektropohonech lehokol, ale psát se ti to chce, klidně mi to dej do obálky. Díky.
Milý Jirko. Děkuji ti za obohacení diskuse o elektropohonech. Ukázal jsi jak si dobrý sportovec, nad tebe není.
Líbí se mi tvé kolo, na lehu jsem kdysi jezdil ale nebylo tak pěkné.
Jakým právem vyslovuješ odsudky o těch co jezdí na ekolech to nevím.
Na fotkách je pár kolegů co mají motor na leháči, taky jsi se jich ptal na důvod? Nebo jsou rovnou ve škatulce lenoch nebo kripl?
Co tak vymyslet pro leháče název super lenoch a nebo super kripl:-) Jedou na kole a ještě se přitom válí jak na gauči:-)
Neber to vážně dělám si jen legraci.
Pokud někomu uvedu další důvod pro využití elektrokola a on píše něco o zuřivých reakcích lenochů, kteří nechtějí spadat do kategorie lenoch, tak mám celkem jasno. Prostě Jirka je normální jako většina lidí. Bohužel většina lidí jsou egouši.
Samozřejmě se jich neptám, co když jsou vážně nemohoucí a už jim jde na nervy, jak se jich na to furt někdo ptá? A pokud do nich někdo vrtá nebo si stěžuje, že ho předjíždějí do kopce (což na srazu dělají), tak ho i okřikuju, ať je nechá. Letos jsem ale nikoho stěžovat neslyšel. Jediný, kdo si hlasitě stěžoval jsem byl já a bylo to tehdy, když nás všechny zadýchané předjel Luboš se svým spalovacím motorem. I 50m za ním je cítit smrad jak ze staré škodovky, proč nám to dělá když nemusí, to nechápu. Ale když mě předjíždí ti električtí, jsou mi zcela fuk, ať si jedou. Není důvod, aby mi to vadilo, stejně jako není důvod, abych nějak vyzvídal, proč to tak mají. Já si o tom myslím svoje, ale nemám ani potřebu nad tím přemýšlet pokaždé, když někoho z nich vidím.
Kdes přišel k těm 100 W při 25 km/h, ty máš wattmetr ??
Wattmetr nemám. Bylo by to super ho mít, třeba ten do klik by se i relativně snadno přehazoval na různá kola, ale je to drahý špás.
Ale pokud nehodláš měřit výkony na jedno dvě procenta přesně kvůli tréninku, ale chyba třeba 15% se snese, protože srovnáváš věci odlišné o 50%, tak existuje mnoho metod, jak výkon zjistit. Já kombinuju ty, co se zrovna naskytnou, a jestliže dávají vzájemně konzistentní výsledky tak vím, že jsem někde velmi blízko reálných hodnot.
Pro počáteční odhad se hodí http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
To je samozřejmě relativně přibližné, ale dává to pěkný první nástřel. Jestli je aproximace aerodynamických a valivých odporů v tom kalkulátoru pro Tvoje kolo spíš pod- nebo nadhodnocená zjistíš porovnáním jeho předpovědi s realitou v nějakém testu. Asi nejjednodušší je vědět, na jak prudkém svahu ti kolo drží bez šlapání jak velkou konstantní rychlost. Pak spočteš výkon pro tuto rychlost velmi přesně - je to rychlost utrácení potenciální energie. Uděláš to na daném kole pro dva nebo tři různé svahy a hned víš, jak si poupravit číslo z kalkulátoru.
Třeba když do něj zadám lehokolo bez kapotáže s horním řízením, přepnu gumy na wide high pressure slick a zadám svoje tělesné paramtery, vyjde mi pro 25km/h jen 76W. Jenže gumy nemám úplně slick, takže to bude spíš kolem 80 pro kompenzaci gum. Ale testy s jízdou z kopce ukazují, že pro Oceláč Mk.2 musím asi 20-25% přidat na aerodynamickém odporu. Hádám to dělají blatníky, brašna a oblečení. Takže to mě posune pro těch 25km/h na nějakých devadesát něco. Tak jsem to pro účel diskuze zaokrouhlil na 100W.
Pokud mám v tom postupu někde chybu, kterou jsem přehlédl, a může výsledek ovlivnit zásadním způsobem, tak sem s ní. Vždycky se rád dozvím jak to vylepšit.
Toho Craba podceňuješ. Ale nechci tady rozvádět další věc mimo téma. Tak sorry.
http://www.nakole.cz/diskuse/17062-sraz-lehokol...
V dešti nepoužitelný.
Aha. Díky, to jsem nečetl... Ale je mi to stejně divné, že by to prokluzovalo... Loni jsem se o tom bavil s konstruktérem panem Přibylem a vím, že to při testování i polévali vodou do docela extrémního stoupání a neproklouzlo jim to. Takže fakt o tomhle problému slyším prvně.
Jak píše Ifča, vystihla to. Možná nám ale oběma něco uniklo? Máš důvod, který nejde dát ani pod nemůže (důvody, které člověk nemá pod kontrolou) ani pod nechce (důvody, které má pod kontrolou a rozhodl se tak)?
To slovo nechce a nemůže jsem z kontextu tvého příspěvku pochopil jako že nechce či nemůže šlapat a to není prostě přesné.
Kdykoliv se chci od někud někam dostat šlapáním do pedálů nějakou rychlostí, tak si to vyžádá tím šlapáním dodat určité množství energie. Buď jsem připraven ji vydat, nebo jí tolik vydat nechci. Vydat jí kousek a pak se bránit slovu "nechci" tím, že kousek jsem vydal, to je jako když se žák ve škole dožaduje lepší známky "za snahu". Když jsem šlapal napůl, tak pořád prostě nechci šlapat tolik, kolik bych musel, abych se tam dostal šlapáním. Pořád mám motor, protože se mi nechce.
Nechápeš. Já se bavím o podaném výkonu a ty se bavíš o vydané energii. Ano elektrocyklista na stejné trase vydá méně energie. Ale pokud to vztáhneš k času, tak třeba za hodinu jízdy mu nic nebrání, aby vydal stejnou energii a dojel dále.
A proč nevydá ještě víc a neujede to celé za vlastní šlapání? Buď nemůže, nebo nechce. To jsem přece napsal už desetkrát. O co Ti pořád ještě jde? Zuby nehty se bránit tomu, že je něco co někdo nemůže nebo se mu nechce? Proč?
To je slovíčkaření k prdu.
On chce, na elektrokole.
Ty to tady hrotíš v podstatě do dvou poloh:
1) je krypl
2) je línej
doplň to ještě o třetí kategorii
3) je línej krypl
a bude se ti líp dejchat :-)
Snilardovi jsem napsal, že je klidně možné, že na 20-30km někdo potřebuje motor, a že bychom do toho neměli vrtat my kdo to nechápeme. Ozvalo se na to spousta línejch, že jim vadí, že je vidím jako líné nebo kryply, jako kdyby něco z toho byla nějaká urážka či co. Pokus vysvětlit, jak to vidím, případně reakce na příspěvky, které mi něco podsouvaly, měly za následek ještě silnější útoky. A teď jsem já ten, kdo tu něco hrotí? Já, který jsem to začal příspěvkem "nevrtej do toho, nech to být" a schytal za něj podrážděné reakce, já to hrotím?
Dýchá se mi dobře (na astmatika), především díky všem, kdo jezdí vlastní silou a neznečišťují ovzduší. Díky za optání.
Zase to je dost nepřesné, a týká se to pouze kol s pas, když motor ovládáš páčkou, máš celou škálu možností, od toho nechat se vozit až po odšlapat to celé.
Zábavný je pak i ten souboj s baterií, tedy snaha prodloužit dojezd na jedno nabití, šetření energií, zdaleka pohyb na elektrokole nemusí být nudný a někdy je i dost fyzicky náročný, přetahuješ tíhu motoru a baterií a když jedeš na "úsporu" tak vlastně ten motor veze sám sebe, až k takovým paradoxům jsem to dotáhnul.
Pro začátečníka, nebo pauzéra, je pak elektropřípomoc dobrá v tom, že se může radovat z dálek mnohem rychleji, než by stačil nabrat přijatelnou kondici. Jako dopravní prostředek na cca 30 km vzdálenost je elektrokolo za slušného počasí pak téměř ideální. Protože si pomůžeš trochu víc, dojedeš na místo pomérně rychle a hlavně nezpocený.
Rovněž bych e-kolo doporučoval partnerkám velmi fyzicky zdatných borců, co jezdí s chutí a silou a děvče je pro ně brzdou. Pak dorovnání hendikepu fyzických schopností motorkem, může učinit společné putování příjemnější.
Důvodů, proč použít ekolo je nepřeberné množství, a že ty důvody jsou dokládá raketový nárůst prodeje těch strojků.
Co je nepřesné? Bavíme se obecně o kombinaci pohonu člověkem a elektromotorem dohromady a motivaci pro ni. Pro účel diskuze je irelevantní, jestli běží oba pohony ve stejnou dobu, postupně, nebo i jestli je jeden z nich nějakou dobu záporný.
Komu bys elektrokolo dopručil už je naprosto mimo téma.
Co by sis myslel o člověku, který použije raketový nárůst prodeje heroinu jako argument pro to, že pro někoho je tím pádem určitě heroin dobrá věc? Nárůst prodeje není ničeho dokladem v debatě o to, jestli lidi používají elektropohon protože bez něj nemůžou nebo nechtějí. Může to dokládat stoupající počet jedněch nebo druhých, může to být projev doby, která je šíleně uspěchaná a zároveň posedlá nepocením se a může to mít spoustu dalších důvodů. Ale to "nepřeberné množství důvodů" jde snadno přebrat a každý z nich hodit do kategorie Nemůže nebo Nechce jet vlastní silou. To je původní tvrzení, které to tu vyprovokovalo a všichni do něj teď šijí, aniž by na to měli racionální argument.
Je zřejmé, že toho o elektrokole víš mnohem víc, tak já to balím.
Hezkej den.
Ani jeden z tvých argumentů nepřesahuje "nemůžu" nebo "nechci".
Se nechám štengrovat vod někoho, kdo se vodráží patou vod země jak batole :-)
A jejda. Takovouhle až vášnivou diskusi jsem nechtěl vyvolat.
No reagujou tu na mě, ne na Tebe, jsi v tom nevinně. To já jsem vytáhl červený hadr na stádo býků když jsem veřejně napsal v podstatě to, že všechny motivace k pomocným pohonům jsou buď "nemůžu" nebo "nechci" šlapat vlastní silou, že ty co nemůžou nechávám zcela na pokoji a nikdy nevím jistě, kteří to jsou. Ozvalo se zdá se dost těch druhých, kterým to nějak vadí...
Už si viděl tahle "kola"
http://stealthelectricbikes.com.au
Ty už jsou totálně jiná kategorie. Ty zařadíš do které, z těch dvou škatulek? :-)
typicky i tady:
http://www.nakole.cz/diskuse/16701-enduro-kolo...
Ty fakt buď neumíš nebo nechceš umět číst. Nebavíme se o kolech, ale o lidech, kteří na nich jezdí. Nikde jsme neřešili dvě kategorie kol, ale dvě kategorie motivace lidí.
O dvou kategoriích lidí se bavíš jen ty a Snilard.
A Ty. Byl jsi první, kdo reagoval na to, že jsem napsal dva možné důvody pro pomocný pohon a od té doby se vleče řetěz vzájemných reakcí na to téma, většinou mezi námi dvěma. Neházej to na druhé, tohle je Tvůj úplně stejně jako můj flame.
Přidal jsem třetí důvod, fanda nebo koníček ani jedno nespadá do tvých škatulek.
A odpověděl jsem ti na něj. Ve vší slušnosti: čti pořádně na co reaguješ, než se do toho pustíš.
Jo tvá rekce byla rychlejší než jsem došel ke konci a zpět, tak že klidek i to se stává.
Jen jsem tim chtěl říci že těch kategorií a důvodů může být mnohém více.
Ja spadám již tři roky do té "kripl" a nikdy jsem to netajil. Až mně opraví tak třeba budu v kategorií fanda.
A ještě něco, ber to trochu i s humorem.
Tož jestli je šance vlastní biomotor mít jednou opravený, tak fandím, ať to vyjde. Jestli tě elektromotory budou bavit i dál, tak jen do toho. Jako někdo, kdo je někdy potřeboval a teď je má jen ze zájmu, budeš mít vcelku výjimečnou možnost dvojího pohledu na věc.
S humorem jsem myslel, že beru ten příspěvek, kterým to celé začlo, ale nějak mi to nevyšlo :-).
O jednom takovém chlápkovi bych možná věděl :-)
O jednom takovém chlápkovi bych možná věděl.
Měl bych pro tebe parťačku do debaty, připrav se ale na to, že můžeš být předvolán na policii :-)
Něco podobného jsme teď viděli na srazu v třííkolkovém podání. IMHO kategorie motorka.
A kde to má prosím tě spalovací motor?
Motorka musí mít spalovací motor?
Předsatv si že jsem ještě motorku bez spalovacího motoru neviděl, tedy viděl když byl motor vykuchán.
Jinak jsem viděl skutr s elektromotorem, pokud maš zrovna toto na mysli.
Vše má svá názvosloví a tak se vyjadřujme přesně.
Kluci z e-pohonu stavěli motokrosovou elektro-motorku, nevím jak jsou s tím daleko.
Tyhle Stealthy taky musí být žihadla, už se tam nesnaží dávat ani přehazovačku, Snilard má pravdu, že tohle se už blíží spíš motorce než kolu. Asi to musí mít nějak ošéfovaný, v Austálii pro elektrokola mají limit 200W.
Ale krasavec, to projet náplavkou, zděšení koloběžkáři by skákali do Vltavy :-)
Neboj, začíná lejt, dobrý okamžik nasednout a ukázat tomu nahoře, že mě nezastaví, mažu na Prahu :-)
inak ten môj systém je na predaj. motor, kabeláž, baterky. funkčný komplet, len namontovať a jazdiť. info na e-mail: [email protected]. cena za komplet velmi lákavá. dôvod predaja: prechod na firemný BionX
Hmm pěkně se ta diskuze zvrhla. Já jsem zde prezentoval svůj výtvor v dobré víře, jednak třeba jako inspiraci pro druhé, kteří chtějí za relativně malý peníz "omotorovat" kolo, jednak jsem třeba doufal, že někdo přijde z nějakou radou (převodník z volnoběžkou se dá sehnat tam a tam , případně tady mají lifepo akumulátory za dobrou cenu. Místo toho jsem se dozvěděl že jsem patrně krypl a nebo lenoch ... Příště bych se mohl z vysoka .... jsem něco psát a myslím, že to odrazuje i jiné od případných prezentací což je škoda...
Holt jsme to se snilardem neodhadli a oba napsali co neměli, flame už z toho tak potom běžel až nečekeně dlouho a daleko. Za to se Ti omlouvám.
Co se týká volnoběžného řešení tak to mě napadlo, ale nevím jestli by se Ti líbilo nebo jestli je na Cé rozumně proveditelné. A něco váží. Původně jsem to ani nechtěl psát, protože Ti to asi nepomůže.
Napadlo mě, že kdybys použil pod rámem zavěšený midjack z jakéhokoliv náboje, mohl bys jeho výstupní část pohánět od talířů natvrdo a jeho vstup s volnoběžkou motorem. Měl bys stejné převody, stejné zpřevodování motoru přes pohon člověkem atd. Jediné rozdíly by byly o jeden řetěz navíc a to, že řetěz od motoru stojí když motor stojí. Ale furt by Ti to točilo pedálama když motor jede.
Další možnost by byla místo midjacku z náboje s jednou volnoběžkou vyrobit midjack se dvěma. Šlo by udělat hřídel na ložiskách, která by nesla natvrdo daný výstupní pastorek (nebo třeba i třeba trojtalíř) a kterou by poháněly dva volnoběžné pastorky udělané tak jak je na hřídele montuje Atomic Zombie. Něco jako tohle, jen bez toho brzdového kotouče: http://www.atomiczombie.com/FDAX34%20Trike... . Pak by byly oba pohony zcela nezávislé, může zabírat jeden, druhý nebo oba. Řetěz neaktivního pohonu stojí. Záleží, jak máš přístup k vysoustružení něčeho s "divným" závitem, ale mohlo by to být i levné řešení co do nákladů.
Hele, nevzdávej to kvuli pár jedincům co si myslí že jsme lenoši či krypli.:-)
Osobně nevím kde byse dalo koupit to co sháníš ale zeptej se přes obálku třeba jurase.
Akumulátory ti poradit mohu ale nevím co je to pro tebe dobrá cena.
Osobně před cenou dávám přednost kvalitě a váze.
Kupuji zde
http://www.linergy-shop.de/index.php?cat=c2...