Dostal se ke mně docela zajímavý projekt bikesharingu v Praze, který se rozjíždí pomocí dobrovolného financování.
Chcete-li podpořit tak můžete zdehle:
https://www.hithit.com/cs/project/223/rekola...
Není to moje aktivita, ale ty lidi osobně znám a za naši firmu je budeme masivně podporovat. Hodně by se mi líbilo, kdyby se to povedlo a praha měla funkční půjčování kol.
Hele, tohle se tady snad předevčírem v nějakém tématu diskutovalo.
Má to jednu velmislabou stránku - když znám kód zámku od jednoho kola, snadno si ho pak vypůjčím i bez nahlášení...
Poslední dobou na nakole.cz chodím jen velmi sporadicky. Takže se omlouvám za duplicitu.
S tou stinnou stránkou je to pravda. Navíc kvalita těch zámků bude nutně slabá. Tedy to bude náchylné na vandalismus. Což se stalo na suchdole s podobným projektem. Stojanové bikesharingy (Parizsky velib, karlinsky Homeport) atd jsou navrhovany jako odolne proti vandalum. Fakt je dost tezke to kolo z toho dostat a kolo samotne je taky hodne bytelne a tezko znicitelne. Tady je to jinak.
Na druhou stranu - ten system neni novy, je to okoukane ze zahranici. Tak uvidime.
Ja to urcite sponzorovat budu.
Předchozí vlákno zde: http://www.nakole.cz/diskuse/16985-co-me...
Bude to chtít dopilovat, ne-li celé předělat.
Fandím vám a podporuji, začít se nějak musí.
Těším se na tričko a placku :-)
Zdá se, mi, že podobný systém mají v Porůří, tohle jsem našel minulý týden v Bochumi, ale nevyzkoušel.
všecno je na:
https://www.metropolradruhr.de/
Jen docela malou otázečku, musí být ta kola nutně tak růžovoučká, božíčku? :-)
K tomu je prý nějaká studie, že se takhle zhusněná kola míň kradou.
To dává smysl.
Ještě mě napadlo, asi moc čučím na ty americký filmy, jestli tam nebude nějaký právní háček v tom, že to kolo musí mít světla, odrazky a bůhví co ještě (třeba certifikát, že nepraskne rám) aby si nějakej chytrolín nepůjčil kolo, nehavaroval, a pak se nehojil přes právníky na poskytovateli služby.
Kluci do toho jdou s chutí, ale dobrý nápad, použít nějaké staré trosky, může narazit na právní minové pole.
Koukal jsem na cestách, tyhle komunitní kola má už hodně měst, ale vždycky se jedná o kola jedné značky, robustní, specielně vychytaná pro tyhle účely, dynamo v náboji, svítí furt jak jedeš, taky ty košíky na tašku a tak mají svoji funkci, nevím jestli by takový systém šlo vybudovat tak nějak poloamatérsky, jak je předkládáno, ale jak říkám, fandím a podporuji, už jim chybí jen 141 litrů, to do týdne dáme, nebo ne?
Ve čtvrtek mám s klukama z reKola schůzku. Rád jim podobné náměty předám. Sám jsem zvědav, zda na to mysleli.
Každopádně opravdu nevěřím, že jsme na tom tak špatně jak popisuješ. Tedy, že to uživatelé budou zneužívat a případně se vozit po provozovateli.
Domnívám se, že takový ten negaivistický ala dfens pohled, který tu prezentuje Joe a ViktorA, je mimo realitu. Lidi prostě nejsou většinově svině a nežijeme ve společnosti fungující na principech Darwinismu.
Důvodů proč si to myslet mám dost. Léta funguji s tím, že v lidech kolem mne (i neznámých) apriori předpokládám spíše slušnost. Párkrát jsem se spálil, ale celkově je tento přístup ziskový.
Jinak zcela souhlasím s tím, že by byl mnohem lepší stojanový systém s odolnými koly. Co jsem si ale zjišťoval, tak ten stojí na totální ignoranci státních úřadů. Systém Homeport se několikrát údajně pokoušel dostat z Karlína a nikdy to nevyšlo.
Takže tohle je znouzecnost.
Nemám negativistický postoj a jsem přesvědčen, že slušných lidí je mnohem víc.
Jen hledám skulinky, možné bugy, prostě snažím se sichrovat a předejít možným problémům.
Jsou-li stanoviště takovej byrokratickej problém, je to teda tristní.
Pozdravuj ty kluky, až budu zase v Porůří, důkladně ocheckuju ten jejich systém, a podám report.
Objektivní odpovědnost provozovatele nemá nic společného s tím, jací jsou lidé. To je prostě fakt.
Zrovnatak za technický stav bude odpovídat provozovatel...
V každém případě snad kolega Lester klukům vyřídí Tvé i moje pochybnosti a doporučení konzultovat s právníkem.
Domluvit s redakcí reklamu zde http://www.nakole.cz/kontakty/
Souhlasím ta ružová by mi spíš evokovala zapomenuty a celkem nepovedeny? projekt ruzovekolo.cz.... PS: ty zámky budou muset být velmi odolné a tedy budou mít vetší hodnotu než samotné kolo a to je dobrý paradox :-D
Pokusil bych se spojit s těma z Porůří, možná budou mít nějaké zkušenosti, které by se daly použít.
Všechna ostatní sdílená kola co jsem zatím viděl, měli specielní kotvení do stojanů a ne ty řetězy. Počítám, že to nebude bezúdržbové, projekt trochu větší, než se na první pohled může zdát.
Nevím jak Dejvice, ale centrum města by si něco takového zasloužilo.
Ehm. Ten odkaz s pomlčkou. Takhle to moc vibruje. :-)
Takový zámek bude neúměrně drahý, a stejně to nebude zabezpečené na 100%. Za cenu předplacené karty získáš kolo i solidní zámek.
Naopak, kolo musí být tak nápadné a tak málo hodnotné (tedy neprodejné), aby o něj nikdo nestál ani nezabezpečené. Otázka je bezpečnost takového šrotu v provozu.
Čím víc o tom přemýšlím, tím větší se mi ten problém jeví.
Myslím si, bez jakýchkoliv hlubších znalostí, jen tak podle frňáku, že ten systém je ztrátový, nevydělá si na sebe. OK, lepší než betonové truhlíky na Smíchově.
Na druhou stranu se však tváří jako placená služba. A tak když si milostivá umaže legíny o řetěz, a podobný ptákoviny, může to být problém.
Když tak koukám na ta komunitní kola ze světa, vidím, jak jsou na všechny tyhle věci připravená, to růžový Favorit někde u zábradlí asi nebude.
Nejen aby ten krám neukradli, ale cokoliv se někomu na tom krámu stane, musí být ošetřeno tak, aby se nemohl hojit na provozovateli.
Jak píšeš, otázka bezpečnosti šrotu a s tím související právní problémy. Myslím si, že autoři podceňují tento aspekt věci, a soustředí se výhradně na technické řešení.
Možná se pletu, ale částka 150 tisíc k rozjezdu projektu, asi nezahrnuje pojištění, které bude pro tento typ "podnikání" nezbytné.
Uvozvky u slova "podnikání" jsou proto, že to bude vždycky ztrátový podnik, závislý na dotacích, nebo, dá li Bůh, sponzorech.
Viděl jsem v TV pořadu Koření nějakou reportáž o tom samém nápadu v Berlíně. Tam říkali že to funguje vyloženě na dobrovolnictví kdo daruje do systému sdílení své staré kolo a stejně tak dobrovolnicky probíhá servis, vpodstatě za pochodu. Takové kolo se potom opře někde o plot, označí jako sdílené, dostane svoje číslo, číslo zámku a vyvěsí se na to na net do mobilní aplikace... V ní jsou jednotliví uživatele registrovani podobně jako tady na diskuzi. Když si kolo potom najdeš podle mapky, vypujčíš si ho, zaškrtneš v aplikaci že si ho pujčuješ a když dojedeš kam potřebuješ zase ho zamkneš někde na vhodnem místě a uploaduješ pres aplikaci jeho polohu... Zní to krásně a ani to nepotřebuje žádné sponzorství a rozpočty, u nás ale asi nereálné...
Ono by to snad šlo nějak ošetřit, že s přihlášením do systému podepíšeš milion stran nějakého právního dokumentu, že přebíráš za technickej stav toho vehiklu zodpovědnost, nebo něco takovýho.
S tím zamykáním "kde se to hodí" vidím problém, systém pevných stanovišť mě připadá uživatelsky praktičtější.
A tady nastupuje další problém, tok kol městem není vyvážený, v Paříži jsem vypozoroval dostředný pohyb Velibů, večer stanoviště na okraji města prázdná, ráno zase plná, nějaká údržba ty kola musí vozit zpátky.
Bezúdržbově na bázi dobrovolnosti to asi nepoběží, i ty udržované Veliby jsou někdy dost dorajtované.
Čili, někdo se o ty stroječky bude muset starat, a i z toho důvodu by bylo dobré mít fixní stanoviště.
Asi se taky poměrně často musí měnit kódy zámků.
Problémů asi bude dost, ale za pokus to stojí.
Podle fotek funguje půjčovací kolo jako nosič reklamy. Kdyby se to moc nekradlo, mohlo by to bejt klíďo ziskový.
Což je problém v zemi, kde je zisk a úspěch sprosté slovo a soukromý majetek patří přerozdělit potřebnějším.
Já ti nevím, náklady na provoz toho systému budou dost velké, oni mají ty stojany on-line, a ty poplatky, naopak, jsou nizounké.
Ale máš pravdu s tou reklamou, jako vyšité pro nějakého mobilního operátora, to by mohlo výrazně pomoci, ale to by nesmělo jít o růžové trosky ale něco robustnějšího.
Mimochodem moje zásadní výhrady k systému nejsou ani tak rázu bezpečnostního. To je prostě sázka do loterie.
Nejvíce mi vadí ta hra "najdi si kolo". Aby bikesharing fungoval je nutné zajistit, že se v mém okolí do pár minut chůze nachází volné kolo. Jinak to nemá smysl. U stojanového systému se prostě člověk naučí, kde je stojan navazující na jeho MHD trasu či blízko parkoviště. A jenom ověřuje, zda je plný.
Tady se může hledání kola docela protáhnout. Zejména pokud se kola trochu roztáhnou po ploše.
Souhlas.
Bez stanovišť nepraktické, jen pro zábavu, nebo by těch kol muselo být safra moc.
Je nějak vyřešeno aby ten kdo si kolo půjčí ho neodvezl třeba někde na druhý konec města a tam ho nechal? A i když nahlásí kde kolo je, tak ho budete hledat a svážet zpátky?
No při pokusu nahlásit zamknutí mimo zónu to bude mobilní aplikace nejak kricet. Obejít se to pochopitelne dá.
Celé to prostě stojí na slušnosti uživatelské komunity.
Aha, tak to nevím jestli budete mít v zásobě tolik kol.
Nejde ani tak o nějaké krádeže nebo ničení, ale obávám se, že obyčejné lajdáctví a nezodpovědnost k cizím věcem to budou dost komplikovat.
Stojí to na celkem jednoduchém principu. Někdo chce jezdit, tak platí. Ne moc, ale platí. Někdo se i stará a tak jezdí zadarmo. Tito členové jsou pro projekt klíčoví. Místo platby přispívají péčí o kola.
Na stejném principu stojí řad a komunitních projektů v ČR a zahraničí. Každé lepší město má například síť nadšenců, kteří provozují wifi síť. Na přesně tom samém principu. Pochopitelně, že toto je proti lajdáctví odolnější, ale bez dobrovolníků by žádný z těchto freenetů nepřežil. Funguje tak celá řada klubů a zajímavých míst.
Jen pro úplnost - nejsem z projektu. Jen procházím kolem ;-). Takže mé odpovědi nejsou oficiální reakcí od reKola.
Aha, takže to celé je jen pro velmi úzký a omezený okruh lidí, kteří se buď o kola starají nebo si půjčená budou platit, ale především se budou osobně znát. Tak to pak ho, to může fungovat, ale jak to bude pro širší a hlavně anonymní veřejnost, tak mám obavu, že bez větších dotací už moc ne.
Asi je třeba začít trochu víc zeširoka.
Zkuste si přečíst něco o "sharing economy". Filozofii a projektech. Z toho vychází i reKola.
Celkově a velmi stručně:
- je přebytek zdrojů
- je ale neefektivní aby všichni vlastnili všechno (každý má auto, bazén, sekačku na trávu, .., které ale využívá jen z velmi malé části)
- člověk je motivován mimo jiné i radostí z komunikace s druhými a sdílením
- anonymitu lze překlenout pomocí sociálních sítí. Sice se neznáme, ale funguje systém doporučení a hodnocení
Česká společnost je stále ve fázi velmi hlubokého a tápajícího individualismu. Což je pravděpodobně pochopitelná reakce na předchozí režim. Ale mění se to a dosti rychle.
Ale jak jsem již psal - na fungování reKola jsem zvědav. Zatím mne to přesvědčilo natolik, že tomu dáme nějaké peníze na start.
Může to fungovat a bude pokud to nebude na komerční bázi a bude to fungovat na bezmezném nadšení dvou až tří lidí.
Jasně, pokud to bude jen pro omezený okruh lidí co se budou znát, tak ano.
Když to bude fungovat, bude jen dobře. Jsem docela zvědavý jak to bude vypadat tak za dva až tři roky. Bylo by pěkný pokud by pak někdo podal širší report.
Já bych to takhle politicky neviděl.
Sleduji to druhým rokem, nejrozsáhlejší pařížský Velib, ale v řadě měst se něco podobného objevilo, Norimberk, Karlsruhe, Dijon, ale i Barcelona nebo Gandia.
Nejde o žádnou ideologii v pozadí, prostě je to praktické, a to nejen pro místní lidi, ale i pro turisty.
Laciný způsob dopravy s tím, že vidíš mnohem víc než z potrubí metra. Právě ta možnost si s kreditkou půjčit kolo na jednom místě a na jinék vrátit je velmi atraktivní.
Jak funguje Velib a milánský BikeMi jsem ozkoušel a napsal do blogu. Jde o dopravu, ne sport nebo politiku. Čím hutší síť, tím lépe.
O kolo se nestaráš, nemáš strach že ho očešou nebo ukradnou, daní je to, že si připadám jako malej kluk na velkém dámském kole, tak nějak nemotorně, ale po pár kilometrech si zvykneš.
Tenhle projekt beru jako sympatický nástřel správným směrem, ale asi by to chtělo postavit mnohem profesionálněji, ale to by stálo mnohem víc. Začátky jsou složité, díky klukům za iniciativu a odvahu.
Rozumím a vyřídím ;-)
Sharing economy není politika ani ideologie.
je to spíše důsledek technologických změn promítnutý mimo internet.
Velib a další systémy jsou super. Bohužel Praha dělá pro cyklodopravu to co dělá (tedy prakticky jen populistické akce beze smyslu). Takže se celopražského systému stanovišť s koly (ideálně integrovaného s MHD) jen tak nedočkáme ;-(
A pro úplnost netoužím po tom, aby to město nějak platilo. Velib a další fungují celkem slušně komerčně. Stačí ochota města dát či rozumně pronajmout velmi malou část veřejného prostoru na stojany.
To mě právě zajímá, a nikde (ale pátral jsem povrchně) žádné údaje.
Sám, přes ten palec počítáno, vidím ohromné náklady, teda toho Velibu. Kola pravidelně obnovují, udržují, přemísťují, a vybudování té sítě taky stálo dost, zcela jistě.
Oproti tomu ty poplatky jsou malé, i když za překročení času grátis dokáží efektivně inkasovat, a dělají to rychle, narozdíl od Milana, kde tím vyhrožují, ale nevybírají.
Město jako Paříž se s Prahou srovnat nedá, efekt desetinásobného měřítka se asi v číslech ukáže.
Zajímala by mě efektivita v těch menších městech, Milano, Strasbourg, Dijon nebo nám blízký Norimberk.
Pokud to fakt vydělává, někdo by se toho mohl chytnout, ale moc tomu nevěřím. Jestli umíš nějaká čísla, hoď prosím linky.
Pak místo amatérského snažení šikovných kluků by mělo smysl postavit akciovku, co by tohle zřídila.
Co vím, tak Velib nevydělává na samotném jízdném, ale na reklamě. Existuje dohoda mezi ním a radnicí ve smyslu:
- uděláte kola v dostupné cenové relaci
- můžete spravovat městský mobiliář a inkasovat za reklamu
Tohle je, pokud vím jádro velibu.
Máš pravdu, chtělo by to něco většího. O to se pokoušel Homeport, za kterým stáli velmi zkušení a bohatí podnikatelé. Ale krachlo to na úřednicích a tak Homeport zůstal jen v Karlíně.
Jen k tomu Velibu trochu detailnější info.
http://en.wikipedia.org/wiki/V%C3%A9lib'...
Ale je to jak jsem psal. Velib (resp. jeho vlastn9k JCD) to dělá výměnou za reklamu v ulicích.
Jak to tak čtu, taky to není extra čistý, jak by se mi to líbilo. Platí to ta soukromá firma, ovšem pařížská radnice jim za to nechala podstatnou část reklamní plochy na těch bilboardech.
Takže Paříž neinkasuje z reklamy, ale inkasuje to ta soukromá firma, a jistě se ziskem, a ta za to provozuje ten Velib, který ovšem slušně funguje.
Dovedu si představit jak by podobná věc dopadla u nás, smlouva STBfriends by dostala smlouvu na 99 let o bezplatném užívání reklamních ploch ve Stověžaté výměnou za zřízení systému půjčoven kol. Kola by k dispozici byla 4, na OpenCard, a nešlo by s tím hnout, protože smlouva je na 99 let. :-)
Takže Velib není financován z reklamy, ale prostě je součástí většího kšeftu, ale když to funguje, zaplať Bůh.
K dokresleni jak to dopadlo. V Praze ma ta sama firma tez ve sprave mestsky mobiliar.
http://www.jcdecaux.cz/
Akorat, ze za to dava zpet akorat najem, ktery je dle ruznych zdroju dost nevyhodny pro Prahu.
Jestli jsem si to nemyslel :-)
To je náš šílený průšvih, všechno se rozkrade, rozdělí mezi STBfriends v.o.s. a pořád raketově letíme do dluhů, přitom se stejnými prostředky, co se z lidí vytřesou, by náš veřejný prostor moh vypadat jak alpské městečko ve Švajcu, vyšpíglovanej a kvetoucí.
Nevím jestli francouzsko-německá firma (viz http://www.bizbiz.cz/v2/firmy/128415/jcdecaux... patří patří do kategorie "STBfriends v.o.s.". Spíš bych to viděl tak, že každá firma si dovolí přesně tolik, kolik jí dovolí společnost/stát/municipality v té které zemi. Proto je takový rozdíl mezi českým a britským Vodafonem, českým a britským T-Mobilem a pražským a pařížský JCDecauxem. :-(
EDIT: oprava překlepů
Koukám na to, že pár korun klukům přibylo, ale furt žádná hitparáda, myslel jsem, že to bude větší rachot.
Konečně to někdo vzal za správný konec, a vy, kolegové přešlapujete?
Tímto naprosto brutálně agituji: nebuďte škrti, za pokus to stojí!
Škrti nebudeme;-)
To s tou kontrolou co se píše dále nechápu. Nicméně lidi co to dělají, nejsou žádní šmejdi. Úspěšně a poctivě podnikají a tohle je vedlejšák. Myslím, že nějaké zpronevěry se v tomto případě není třeba bát.
Omlouvam se, ale smazal jsem prispevky vedouci na osobni flame, ktery mne v ramci tematu nezajima.
Vzal jsem smahem i Joe-CUBE, protoze bez te odpovedi to nedavalo smysl.
Jinak historka k financovani. Uz od rana se pokousime poslat na hithitu penize. Nejdriv to hazelo HTT 500 a ted hlasi, ze je server v udrzbe. Ach jo.
Koukám, že jste to už prostřelili a konto potěšitelně narostlo, půjde-li to takhle dál, mají to do tejdne doma.
Jen si dovolim strucny report po dnesni schuzce s autory. Libi se mi to jeste vice a cele je to vice promyslene, nez jsem cekal.
Zakladem je, ze cele pojmaji jako postupne se rozvijejici projekt, kdy se postupne overuje jeho zivotaschopnost.
Takze netvrdi: "tohle je super myslenka a je to nejlepsi".
Naopak jsou si plne vedomi rady rizik (vcetne vsech zde zminenych). A postupne budou zkouset zda to funguje. Kdyz ano, rozvine se o dalsi kus. Kdyz ne, koncept se upravi nebo pochopitelne v extremnim pripade zrusi. Hodne mi to pripomelo metodiku agilniho programovani.
Pilotni provoz, ktery by mel nastartovat behem jednoho az dvou tydnu slouzi prave k tomuto overeni minimalniho konceptu.
Ke konkretnim otazkam jen strucne.
- je rozmysleno jak resit zavady atd.
- je rozmysleno jak zbytecne nezjednodusovat ukradeni kola.
- problem s odpovednosti provozovatele byl predbezne diskutovan s pravniky a podminky pouziti jej budou osetrovat
Nebudu to do detailu popisovat.
Kdyztak skocte sem a ptejte se primo tvurcu https://www.facebook.com/RekolaCZ
Navic jsme se dohodli, ze kluci udelaji stranku s FAQ, kde by byly odpovedi na obavy popsany.
Ja se tesim ;-)
Díky za informace.
Samé dobré zprávy, to mám rád.
Upřímně, věřím, že to vyjde tak 50 ba 50, ale zkusit se to musí.
Vidím, že i příspěvky se hromadí, jsem rád, když něco jako "občanská iniciativa" fakt funguje, na bázi dobrovolnosti, a ne grantů.
Nepotřebujeme veřejné peníze, jsme dost silní sami, to se mi fakt líbí.
Ten náš svět zase není tak špatný, díky za připomenutí.
tak to je rachot, 123 litrů,to už hoši dají :-)
Nevymýšlíte vymyšlené? Podle našich pisálků už to v Praze funguje:-)
"Bike sharing funguje v řadě evropských měst, například v Praze nebo ve Vídni."
http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/staci...
A stojany "většinou na sluneční pohon".
:-)
Pusť Brňáka do světa, vidí i co není :-)
To se musí fakt číst pozorně, třeba ten čip v kole, co odpočítává dobu vypůjčení, to už je přímo patentovatelná úvaha
Lehce mimo téma, ale docela mě zajímá, kde nejdál se podaří identifikovat ukradené kolo.
Třeba Velib má rekord zhruba 4000 km vzdušnou čarou...
S tímhle se nijak nepočítá. Určité ztráty jsou prostě povoleny a ukradené kolo nepůjde nijak detekovat nebo nalézt.
To jako že Velib detekoval svoje kole na 4000 km ? :) Mocný systém...
Prostě ho někdo z česka uvidí, vyfotí a třeba oznámí. Tak jako to kolo v Bamaku :
Aha špatně jsem pochopil Tvoji otázku. Myslel jsem, že se ptáš jak daleko se zatoulají kola z reKola.
Tak odpovídám, že to asi nikdo nebude vědět, protože ta kola nepůjde kromě barvy nijak identifikovat.
To, že se není problém se při cestě po Paříži na kole omylem dostat v Alžíru, je známý fakt ;-)
Nemyslím si, že ho někdo šlehne, aby se na něm projížděl, ale jde buď o recesi, nebo vandalismus.
V podstatě jediná možnost, jak ho šlehnout a nemít viníka, je ukradnout ho z toho stojanu. A to u Velibu i BikeMi jde docela ztuha, jsou v těch stojanech dost fortelně zakotvený.
V okamžiku, kdy ho vyndám ze stojanu já, jako zákazník, zodpovídám za to kolo do té doby, než jej zase vrátím do stojanu. Výslovně píší, abych ho nikde jinde než ve stojanu nenechával.
Jako zákazník jsem dost dobře identifikovatelný pomocí té kreditní karty, která je podmínkou toho, abych si kolo mohl půjčit. Když mě ho ukradnou, kolo hradím já. Měl jsem ho vrátit do stojanu, nebo na něm sedět (či se o něj opírat).
Moc jsem nepochopil, jako tohle mají ti kluci ošetřený, myslím si že v té Bochumi se přihlašuješ a po odevzdání zase odhlašuješ mobilem, takže asi také vědí, kdo měl kolo naposledy, a zase, zamyká se do stojanů, ale už zdaleka ne tak brutálně jako ve Francii nebo Itálii.
Nó, vzhledem k tomu jak je snadný si od někoho kolo vzít přímo bych se hodně divil, že by majorita z 3000 Velibů ukradených první rok činnosti z těch zhruba 10,000 co tou dali do systému, byla účtovaná někomu kdo si je půjčil.
v dalších dvouch letech bylo vandalisováno 80 procent ( cca 16,000 kousků)
Celkem bylo ukradeno 8000 kousků v prvních třech letech...
Takže nevím jak to mají pochystaný ale když by do toho nesypali těžký prachy formou oprav a nahrazovaní, tak by to krachlo...
Tak v pohodě, jen straší, vezmu teda zejtra tři, jeden pro mě, druhej promadam, a třetí pro tebe jako provizi.
Uděláme na nich cyklojízdu z Újezda do Velkejjch.
Vzal bych víc, ale mám jen tři kreditky :-)
Teda mě docela vystrašili, aj oproti Italům zvládají počítat přetažení výpujčního času, a to rychle. Prostě mi ty prachy sebrali z karty (v souladu s tím, s čím jsem souhlasil).
Možná se zlepšili, možná s karty mohou sebrat jen to, co tam je, a tak je tu prostor.
No četl jsem někde, že ten londýnskej systém vydělává právě na pokutách ...
To nejsou pokuty, spíš smluvní sazby.
Nepamatuji si to přesně, ale platím něco malého (do 2 eur) jako paušál na den. Kolo pak mám grátis prvních půl hodiny.
Blbě jsem četl, Lanna mě na to upozornila.
A zase kecám, v Miláně je to půl hodiny, v Paříži si nepamatuji.
Ale zdá se, že stačí kolo do půl hodky na chvilku dát do vidlic, a jedeš znova za paušál. Milano má prudících 10 minut.
Nevím jak Paříž, ověřím zítra.
Paříž mě za půl dne, co jsrm jezdil na jejich kole a včas nevracel penalizovala asi 7 eury.
Milánský systém nikdy.
Taliani v to maj bordel :-)
Jen info - projekt je spusten v neverejne bete.
Testuje se mobilni aplikace.
K vybrani zbyva neco pres 10tis a je na to dalsich 23dnu. Ale trochu zrychluji kvuliva pocasi. Aby alespon nejaky pilot probehl pred zimou.
scénárista Jíša: Pane režisére, na co je tady ten kůl?
režisér Kohoutek: (Ukazuje ve scénáři.) Je svěží jitro. Před hájovnou stojí zaražený pilot.
scénárista Jíša: Ale né, pilot... To je ten pilot toho práškovacího letadla, ten nápadník té nejmladší dcery.
režisér Kohoutek: Jo, vy jste myslel toho Korna?
scénárista Jíša: No jistě. Mě vůbec nenapadlo, že by tady mohlo dojít k nějaké nejasnosti.
režisér Kohoutek: (Volá na techniky.) Mládenci, změna! Ten kůl vyndejte a do tý díry postavíme pana Korna!
scénárista Jíša: Ale on není zaražený do země, on je zaražený, že nikdo není v hájovně doma, chápete? Je prostě zaraženej.
režisér Kohoutek: Jo takhle vy jste to myslel. A nevadilo by vám, kdyby stál v tý díře, když už tam ta díra jednou je? To by byl fór, ne?
produkční Šus: Ta díra stála patnáct tisíc osm set, jestli vám to nevadí, pane režisére!
Ano omluvte moji poněkud ajťáckou terminologii ;-)
Oni to hoši v tom filmu taky moc nezvládly.
Ve stavařině hovoříme o pilotách, a pokud je jedna, je to pilota - dle statického působení jsou v podstatě dvojího druhu, opřené nebo plovoucí, dle provedení můžou být rovněž ražené, nebo vrtané a dle materiálu pak používáme dřevěné nebo železobetonové, ocelové piloty jen u dočasných staveb.
:-)
hoši -i
Ale běžně se všude i v naučných textech používá, že něco stojí na pilotech a ne pilotách
Koukal jsem na to, zdá se že podle benevolentního přístupu wikipedie jsou oba tvary možné, i když mužský rod pilot je řidší.
Mám ze školních let zafixováno - zakládání na pilotách a všechny stavební příručky a učebnice co jsem kdy měl v ruce mluvili o pilotě, ta pilota.
Co se v mládí naučíš...
Nová doba z piloty stane klidně transka, nebo se nechá předělat na mužskýho :-)
http://www.zakladani.cz/cz/piloty
http://www.vrtanepiloty.cz/?p=154
http://www.eurogema.cz/cs/piloty/
http://www.boreta.cz/cinnosti/piloty-vrtane.html
mám pokračovat?
Ale jo, já netvrdím, že pilota není správně, jen, že jsem se zatím běžně setkával jen s pilotem. Tvar pilota mě docela překvapil.
Ono jde o prd, já zase jak vidíš mám z běžné stavební terminologie v krvi ten ženský rod, v mužském rodě se pilota nikdy v našich textech nevyskytovala.
Možná texty od lidí z jiných oborů, jako historiků co popisují stavby nebo tak, používají ten tvar v mužském rodě.
http://www.drevoportal.cz/clanky/clanky-z...
A mám pilota.... :-)
Zřejmě se to do tohohle textu dostalo špatným překladem z němčiny, překladatel asi neměl zkoušku ze zakládání staveb :-)
Pilotů je všude plno :-)
http://www.odbornecasopisy.cz/index.php?id...
Pilota nevidím, ale lávka je to hezká.
Mě bylo dopřáno před 30 lety si udělat jedinou lávku, můj první a předposlední most, ale i tak jsem na ní pyšný a vodil jsem k ní děti a budu vodit vnoučata.
Kdyby odbourali ty paneláky, zůstala by jen ta krása :-)
V odstavci Projekt a konstrukce : " Spodní stavbu tvoří podpěry z monolitického betonu, každá založená na třech vrtaných pilotech."
Aha, tu lávku drží tři piloti, Korn doufám je uprostřed :-)
Jen pro info - penize vybrany. Diky vsem.
Kola jsou uz par tydnu v testovacim provozu a behem ca. tydne nasratuji naplno.
Dobrá práce, držím palce, dík za info
Teď na zimu?!?
Je to opravdu ten pravý čas?!?
Zatim bych rekl na podzim ;-)
Myslíš, že bude jezdit v tričku Bikesharing, nebo zase jen buzeruje a rypákuje?
Praha chce do půl roku spustit půjčování bicyklů, později i aut
http://praha.idnes.cz/bikesharing-ma-byt-v...
Praha podepsala s Českou spořitelnou smlouvu o studii k bikesharingu
http://www.praha.eu/jnp/cz/home/magistrat...
Půjčování aut je určitě dobrý kšeft a o jeho provoz bude slušný zájem, zvlášť když to bude jistit město.
Dneska o to psala tištěná MFD, zmínila zdejší projekt bratří Žilkū (nevěděl jsem, že se tak ti kluci jmenují, ale buď pochválen jejich počin) a zároveň psala, že cykloaktivista Vratislav Filler doručuje (rozuměj lobuje) za komerční firmu která Bike Sharing dělala prý v Londýně, Paříži i Moskvě.
Kluci něco rozjedou na bázi veřejné sbírky a dobrovolnosti, a mrchožrout zavětří kořist a už se chystá lobovat.
to je showbusiness
Dejte šaškům rolničky, pamatuješ?
Myslim, ze tady jsi k Vratovi Fillerovi nespravedlivy. Mimo jine s rekoly spolupracuje.
Kdyz cela akce vyusti v to, ze se Praha konecne rohzoupe resit bikeshaing, tak to stalo za to.
S rekoly spolupracuje - zakládá s nimi eseróčko nebo uvažuje, jak podojit městskou kasu?
Opět tu vidím nikoliv diskusi, ale jakousi podivnou prezentaci předsudků. Omlouvám se, ale tohohle se fakt účastnit nebudu.
Nicméně k věci - spolupracuje, znamená že je propaguje na svém webu (článek, mapa) a pokud je mi známo přispívá k vymýšlení jak to udělat aby to fungovalo.
Mě se ta akce zamlouvá, že je čistě privátnī aktivitou.
Jak se k tomu začnou nachomejtat lidi, jejichž profesí je sosat veřejné rozpočty, jdu od toho.
Jako privátní počin je to skvělé, podaří-li se klukům do toho vtáhnout fakt silného privátního partnera, jako je Vodafone, mohlo by to jít prostřelit.
Pochopitelně, že lidi, jejichž profesí je za erární peníze tlačit kolodopravu se u toho budou chtít přihřát taky, a to už je nepěkné a nelíbí se mi to.
Rozumim. Rozpor je v tom, ze ja konkretne Vratu nevnimam jako nehoho jehoz profesi je za statni penize prosazovat cyklodopravu. Naopak pro mne je to velmi schopny clovek, co cast sve energie venuje necemu, cemu veri. Coz ocenuji.
Ale nikomu jeho nazory brat nebudu.