Ahoj.
Před dovolenou si připravuju mapy a body zájmu do Garmina. Denní trasy neplánuju předem. Není totiž jasné kde budu.
*
Přesto nejsem spokojený. Občas přepínám do režimu „kompas”, když mi vyhledaná trasa připadá hloupá.
*
Dospěl jsem k tomu, že vypínám většinu detailů na displeji. Routuju na nejkratší možnou trasu. A jak to děláte vy?
To bude asi problém všech navigací, trasu na kolo nenaplánuješ naprosto přesně na několik dní dopředu a i kdybys naplánoval, stane se něco, co se nedá předvídat, kus cesty je zavřený, zaplavený, přeměněný v chodník nebo stavbu.
Navigace je pak užitečná spíše ve městě při hledání konkrétní ulice.
Cestu mám rozmyšlenou z domova, včetně denních cílů, které se nepodaří naplnit, nebo naopak, dojedu dál. Snažím se "umět" mapu a názvy měst a obcí po trase.
Večer, před usnutím, si dopodrobna prohlížím mapu na příští den, záchytné body, většinou řeka nebo kanál, ve Francii funguje celkem spolehlivě pravidlo "koukni jestli je cesta podél vody a té se drž". Používám na to google maps a satelitní nastavení mapy. V terénu pak v každém okamžiku, kdy si nejsem naprosto jist znovu vytahuji maps a funkci najdi mě. Off line mapy má velmi slušné OSMand, ale zaberou dost místa.
Vlastní navigaci pak upotřebím spíš ve městech, pomáhá rychle najít cestu ven žádaným směrem a tak do ní zadávám nikoliv cíl etapy ale spíš jnejbližší ves na trase za městem.
Tedy odpověď je poněkud neurčitá, natrasovat navigaci abys jel přesně kudy chceš lze, ale je to v terénu dost komplikované, raději se na to vyprdnu a jedu podle mapy (elektronické).
Pořád se chystáš na Paříž?
Trefně napsáno! To mne utvrzuje v přesvědčení, že dokonalá route za pohybu je těžko dosažitelná.
Opravdu dobrou službu mi GPSka dělá při dohledání kempingu. To je podstatná úleva na konci každého dne. Také projetí městem je hladší.
Na trasu Paříž > Praha se moc těším. Pořád mě něco zdržuje (povodeň, zranění) ale už se to blíží.
Dokonalou dokazes udelat az budes skoro dokonale znat vlastnosti routovani konkretni verze software a chovani konkretni mapy. To se netyka jen Garmina. Android mne svymi googlovskymi mapami taky odmita poslat na nektere destinace v Rakousku z Prahy pres Linz, i kdyz by to bylo rychlejsi a kratsi.
Musis vedet presne, co chces, routu prekontrolovat po vytvoreni a pak pridavat body, abys ji doladil. Jinak sice dojedes, ale delsi, zato mene pohodlnou cestou. 8-)
Jednodussi je naplanovat routu jako celek pred odjezdem v PC a pak po ni jet a na ni take spat. Tedy kdyz mas predem jasno.
Až se budeš chystat, napiš.
Kdyby ještě letos, pojedu tam kolem 19tého září se Soňou, mohl bych ti pomoci s cestou tam.
Zpátky to ovšem bude nekonečně zábavnější, jel bych hned.
Terenem, nebo po silnici?
Kdyz presne vim, kudy chci, pouziji dostatek bodu, abych navigaci nedal prostor pro fantazii.
Kdyz to nejde (cesta neni v mape, neni routovatelna, ...) pouziju radsi routovani po prosle trase. Tu si vytvorim bud v mapsource rucni editaci, nebo treba v cyklotrasach, stahnu nekde z netu, ...
V pripade routovani v rezii GPSky je hlavne dulezite nastavit spravne, cemu se chci vyhybat. To pak dokaze s cestou nehezky zahybat. 8-)
Jezdím po silnici „na těžko”. Před dlouhou dovolenou se mi neosvědčilo tvořit routy. Na místě je totiž dost věcí jinak. Například tunel se zákazem vjezdu bicyklů. Také jsem zavrhl podrobné TOPO mapy. Používám routovací mapy jako motoristé. Když nehledám konkrétní adresu, stále častěji používám přímou navigaci na azimut.
Znacna cast TOPO je zaroven i routovatelna.
Na asfalt bych asi pouzil CNEU, u nas v republice by mohla byt zajimava letosni CYKLO, ktera umi routovat po cyklotrasach. Kdyz zakazes routovani po nezpevnenych, melo by to navigovat s vyuzitim tras sjizdnych pro silnicniho turistu.
Ale porad plati, ze routa bude maximalne tak dokonala, jako je mapa. Takze kdyz jsem chtel jet podel Bojovskeho potoka ze Spaleneho Mlyna do Mechenic, musel jsem navigovat po tracku, nikoliv po route, protoze ty cesty na zadne mape nebyly.
Navigace jen na cilovy bod muze znacne zkreslit. Cesta rovne bude stoupat nekolik set metru na vrchol a tam bude koncit, cesta skoro vzad kopec objede. S tim jsem se setkal nekde v Krkonosich jeste se starym Legendem, ktery routovat po cestach neumel.
Obecne navigaci pouzivam na kole jako doplnek k mape a jako logger. V aute podle ni jezdim a moc routy nekontroluju, kdyz se nejedna prave o rozdil Rakouska pres Mnichov nebo Linz a s vyjimkou zaverecnych pasazi v horach, kde riskuju, ze mne to posle do sezonnich uzavirek nebo na v zime nesjizdne zkratky.
Když jsem ještě jezdil s GPS, tak jsem ji používal právě jen na navigaci na azimut. Po přímce. A trasu jsem hledal v papírové mapě. Dle mého asi nejlepší a nejrychlejší kombinace. Pokud jezdíš jen po silnici, jak sám píšeš, tak pak ti stačí obyčejná automapa. Rychlé, levné, spolehlivé a bez nervů.
S GPS už nejezdím. Už i ty kešky najdu bez ní:-)
Ano to jsem dělával. Ale spíš jako hobby u tras kde jsem měl jasno.
V cizině a bez počítače, po několika dnech v sedle, už ne.
A vadi v cizine tolik, kdyz si trosku zajedes? Chce to mapu a GPS jen na overeni skutecne pozice. Nebo se smirit s tim, ze o ceste nerozhodujes Ty. 8-)
Murphy, to vadí strašně.
V autě tolik ne, ale na kole je 20 kiláků průšvih. Místo 170ti 190?
Pro mladé kluky prd, pro mě otázka života a smrti :-)
Pokud jedeš stylem "toulám se krajem" nejde o nic. Jakmile chytíš "soutěživou" a lhostejno že účastníkem závodu jsi sám, žádná chyba se nepromíjí.
A v tom je taky krása a naplnění, které nedochvilní tuláci nikdy nepochopí.
Postupně plnit plán, být šťastný, že to funguje jak sis předsevzal a naplánoval, je-li úterý, mám být v Bar-le-Duc. :-)
To není japonský styl turistiky, je to jakási touha, dokázat si, že to furt jde, kterou člověk o málo mladší chápe stěží.
Užívat si toho zběsilého trysku, dokud běžíme.
Kráčet zvolna, toulati se krajem a očima laskat každý kopeček či mýtinu, toho si užijeme v stáří dosyta, soudím.
Dopřejme si ten luxus rychlosti, nedělání chyb, přesně cílených směrů, nechybování.
Courat se budeme celý zbytek života.
Asi uz jsem starej. Pocitam tak od 15 let. Na zavody mne neuzije, radsi se toulam.
V tekovemhle pripade mas ovsem pred odjezdem dost casu si trasu presne naplanovat a kdyz v realu neco nesedi, za chvili se na trasu muzes vratit, ne?
Já to měl promyšlený do posledního detailu, přesto jsem zakufroval, ale to z blbosti, protože jsem si moc věřil a neujistil se, jestli "ta odbočka" je správná....
Přesto, žižkovský Jindra to popsal, stanou se věci, které prostě z mapy nevyčteš. Třeba předělávají zdymadlo a uzavřou cestu po obou stranách kanálu, to se mi stalo 3x, něco na silnici kopají, ženou tě jinudy a ty objíždky jsou nastavený na auta, když se koukneš do mapy, podaří se ti vymyslet rychlejší, nebo alespoň kratší trasu. Francouzská specialitka je bez varování mrsknout na silnici "zákaz vjezdu cyklistů" bez šance uhnout na nějakou stezku. Nebo průjezd vesnicí uzavřen kvůli májové veselici.
Protože těch šancí, kdy něco bude jinak než má být je spousta, mám za to, že se nevyplatí naroutovat trasu do navigace dokonale na vzdálenost 1000 km.
Rozhoduji se prostě na místě, vytáhnu krám, najdu se na mapě (s přesností na 2 metry) a rozhlídnu se kudy dál. Za chyby jsem trestán krácením času určeného k spánku tak se snažím je nedělat.
Stavidlo a rozkopana cesta? Objedu po pesince, protahnu se krovim, ... a pokracuju po trase.
Uzavrena vesnice? Objedu ji po okraji.
Silnice se zakazem cyklistu? No, i tohle nakonec musim nejak objet. Co mi i v tomhle pripade brani se casem chytit na puvodne planovanou trasu?
Nerikej, ze Te nektera z tehle veci odvede od puvodni trasy tak daleko, ze uz se na ni nevyplati vratit.
Vždycky si poradíš, pochopitelně.
Někdy si zajedeš, někdy je to méně pohodlné, někdy aby ses "protáhl" musíš odstrojit kolo, vynést brašny a potom vynést kolo, a zase naložit, všechno se dá a když ti přitom hustě prší můžeš se radovat, že nefouká :-)
Nevím, jestli by se ti podařilo naroutovat 1000 km, jestli by se ti to vůbec vešlo do paměti mašinky, mě se použití navigace na bezmotoráči ukázalo jako nepraktické, toho legenda si vozím jako tachometr a počítadlo ujetého.
Navigace mi velmi dobře sloužila jen při hledání toho ubytování za tmy. Ale každý jsme zvyklý asi na jiné postupy.
V neposlední řadě je tu furt ta otázka toho zatraceného nabíjení. (Už jsem zase na začátku, Xperie na moje záložní zdroje dost kašle, dávají na ní moc nízký proudy aby jí to nabíjelo :-))
Pro tohle vsechno pouzivam outdoorovou vodotesnou navigaci na AA. Dobijeni za provozu neresim.
Vodotěsnost mám už vyřešenou, před chvilkou mi dorazila externí baterie od číňáků, je zabudovaná ve futrálu na ten mobil, slouží zároveň jako zadní kryt, uvidím co snese, vypadá to zatím slibně.
Na plně naflákanou baterii to vydrželo navigovat 5 hodin v kuse, tedy s jednou externí batetkou by to snad mohlo celý den fungovat, když se bude používat jen občas.
Jinak proti starému Samsungu Tab 2, nebo mobilu LG P700 je ta xperie z fakt žihadlo, jak mobilní net tak wifina jezdí fakt výrazně rychleji, prohlížení map i v satelitním rozlišení naprosto plynulé, zatím jsem neobjevil slabinu, tedy kromě ceny a té ohromné spotřeby energie.
Až to pořádně povozím, poreferuji, zdá se, že tohle by mohla být věc, která si najde místo na řídítkách cykloturistů.
1000 km naprosto bez problémů a myslím, že by zvládla i 2 tisíce. 200 km klikatá trasa v členitém terénu má asi 120 kb.
To pracuje asi s nějakým chytřejším softíkem, ten můj krám mi nevypočte ani 1500 km najednou, když tam nastavím "vyhýbat se dálnicím", po zhruba 1000 kilácích mě zahlásí "překročen počet analyzovaných silnic (error 4) a mám po vtákách. :-)
Mají tam asi natvrdo něco nastaveno.
Ale stejně je to k prdu, protože cesty podél kanálů to nemá, pokud tam je zákaz vjezdu motorovým vozidlům, nebo pro dopravní onsluhu.
Zkoušel jsem náš Smartmaps, a ten zase za sjízdné považoval polňačky oraništěm, slušnej softík, co by umožnil nastavit více úrovní povrchu stezky jsem zatím neobjevil, dokonce ani soft, so by kromě dálnic z výpočtu vyřadil i silnice pro motorová vozidla.
Ale všechno letí strašným tempem kupředu, za rok už to může být zase jinak.
Jůů, tak to já mám asi nějaký obrácený životní vývoj. Jako courač jsem se narodila, takže teď už se budu jen zrychlovat až do maximálního trysku...:-))
No, řeknu to takhle.
Zdálo se mi, že nějak blbě vidím, tak jsem navštívil oční. Ta milá paní doktorka mi povídá: "máte to překorigované, ubereme čtvrt dioptrie".
Tak jsem se jí nadšeně zeptal: " To se mi jako zlepšil zrak?" a ona na to suše: "to ne, jen stárnete".
A tak nějak to bude i s tím zrychlováním....
I cesta je cíl!!!!
Přeci nechceš celou dovolenou jezdit jak otrok za šipečkou na GPS? Co si odpočinout a prostě jet za nosem. Jen občas zkontrolovat stav, aby jsi nejel úplně mimo.
To může mít každý jinak. Já rád cesty detailně plánuji a činí mě potěšení, když věci které jsem si načetl někde na internetu jsou tam, kde mají být. Takže ježdění za šipečkou mě nijak nevadí.
Letos jsem to zkusil i bez toho. Poflakoval jsem se v okolí městečka Kamenz s tím, že jsem koukal do mapy, když mě přišla nějaká cesta zajímavější, tak jsem se po ní vydal a GPS jsem měl jen kvůli kontrole polohy a jako logger.
Závěr pro mě byl, že jestli jedu za šipečkou nebo ne, je úplně jedno. Nijak mě to neomezuje.
Já taky plánuji. A docela dost. Ale nepotřebuji k tomu šipečku na GPS. Zvláště u dálkové trasy.
Já furt nějak nechápu, že se ten svět tak zvrhl a v době, kdy je vše všude značené (turistické značení, cyklistické značení, dopravní značení) musíme používat navigaci:-) Copak se dá v Evropě zabloudit tak, že by se člověk motal v kruhu několik dní???
Jedu po cyklostezce a silnici do Paříže a mám GPS navigaci:-) Pro Boha na co? To si bez té techniky už ani neuprdneme?:-)
Já když někam jedu na kole, tak relaxuji. Načtu doma informace, zakroužkuji v mapě, napíšu na kus hajzlpapíru základní info a jedu. A světe div se, nebloudím, nezajíždím si, vidím vše co jsem si naplánoval (a někdy i více, protože člověk potká i to nenaplánované - takhle už jsem objevil spoustu zajímavých míst) a dokonce se i vrátím domu.
Naopak. Před pár lety jsme jeli 14 dní jih Moravy. Měl jsem naplánovaný kilometr po kilometru (začínal jsem tenkrát s dálkovou cyklistikou) a hned první den odpoledne jsem to mohl hodit do koše, protože po prvních pár kilometrech jsme v dálce viděli něco, co jsme chtěli navštívit. A bylo to absolutně mimo naplánovanou trasu.
Mapa, kolo, ešus a dobrá nálada a jet. Víc člověk snad ke štěstí nepotřebuje.
Podle znaceni se casto neda jet, nebo je vyhodnejsi jet jinou trasou. Cyklotrasy rady zajizdi do vesnic, aby tam turisti utraceli. Kdyz nemas mapu nebo gps, budes zbytecne klickovat. Mapa zdrzuje - vyndat, rozlozit, najit se, podivat se na prujezd, slozit , uklidit. GPS je pripravena na riditkach, staci jen zmena meritka a hned vidis, kudy trasa pokracuje. A navic pak mas log.
Samozrejme muzes jet na 40 let starem favoritu s baglem na zadech, ale ja dam prednost radsi slusnemu soucasnemu kolu. Prave tak gpsce a podobne. To mne nijak neomezuje, kdyz chci trasu opustit a jet jinam.
Loni jsme jeli po hranici - Bile Karpaty, Javorniky, Beskydy, ... a kdyz nas kopce prestaly bavit, otocili jsme to k Vahu a vratili se udolim. GPS nas v tom sebemene neomezovala. Jen jsme v Povazske Bystrici nenamotali zbytecne km pri hledani cyklotrasy a na nekolika dalsich mistech rovnez.
http://www.bikemap.net/en/route/1886108-2012-09...
Murphy. Jezdím na kole na těžko a delší trasy několik let. A "problémy", které tu popisuješ nějak neznám.
Naopak se mi už několikrát stalo, že mi GPS nestačila. Plánovat na pididispleji zabere víc času, než "vytáhnout mapu, zorientovat se, zjistit kudy, složit mapu". Několikrát v praxi vyzkoušeno a to i v místech, kde se navigovat opravdu potřebuješ.
Každý víkend sedím na kole. Každý víkend jezdím po cyklotrasách a turistických trasách. A nevšiml jsem si, že bych někde něco objížděl, abych mohl v nějaké vesnici utrácet. Když se mi zdá, že už teda objíždím, vytáhnu mapu, najdu se, navrhnu trasu a jedu. Otázka 30sec!. A hlavně. Vidím 30km dopředu, protože těch 30km se ti na papírovou mapu vejde. Na displej GPS ne...určitě né s detaily.
Není to vůbec o nějakém starém Favoritu:-) Je to o tom si cestu užít a opravdu si navrhnout trasu tak, abych neztrácel čas a viděl to co chci a hlavně abych jel tam, kde chci já a né stroj. Já GPS vozil dost dlouho. Místo kompasu. Nějaký čas jsem jezdil i za šipečkou. Ale přineslo mi to víc průserů než když jsem jezdil bez šipečky.
Příklad. Stojíš na křižovatce a nevíš kudy. A potřebuješ se dostat k hradu, který je 30km od křižovatky. Co uděláš s GPS? A co s mapou. Já si v papírové mapě najdu optimální trasu do půl minuty. Zatím co ty budeš zoomovat na pididispleji, optimalizovat trasu a nutit GPS aby tě navigovala i po té neroutovatelné cestičce kolem pole, protože ty tam prostě jet chceš:-) Nakonec jak ovce pojedeš po trase, kterou za tebe vymyslí stroj... Možná bude nejkratší, možná bude nej nej, ale možná bude lepší opravdu jet kolem toho pole po té pidicestičce...
Občas mi přijde, že bez GPS bychom neměli ani vylejzat z baráku.
Kombinace GPS a papírové mapy mi stále vychází jako nej kombinace....
Tím to pro mě končí. Je to furt dokola... Ať si každý jezdí jak chce. Jen se občas divím, jak se lidé omezují a na truc používají něco, jen aby byli IN a nejezdili na staré Favoritce, protože to vypadá blbě:-)
Ja gps k nicemu nenutim. S trasou si muzu vyhrat doma, v terenu stazi zazoomovat, jestli mne neceka zrada a klidne jedu na bod, nebo jen podle displaye obcas zmrknu, jestli jsem jeste na te spravne trase, kdybych nekde prehledl odbocku. Usetrim vytahovani a rozkladani mapy a pripadne hledani, kde ze to jsem (vzhledem k tomu, jak casto se do mapy divam, se klidne stane, ze se hledam po 10 km v neprehlednem terenu, nebo po 30 km na silnici). Tot vse.
Samozrejme tim myslim kratsi vzdalenosti. Na delsi je mapa, jak uz jsem taky psal.
Myslel jsem, že se tu bavíme právě o delších trasách. Alespoň dle toho, co psal žižkovák to vypadá, že jede někam na těžko. Na "treninkových" akcích, kdy jsem po práci neměl moc času a chtěl jsem něco ujet, jsem taky jezdil za šipečkou. Ale přiznám, že mě to moc nebavilo. Připadal jsem si jak otrok. Ale posloužilo to tak, jak mělo.
Zkus si večer ve stanu plánovat trasu na pidi displeji na další den. Buďto ti chcípnou baterky a nebo nervy:-)
Taky jsem to měl dlouhou dobu takhle. Mapa a šmytec. K čemu GPS? Před letošní dovolenou jsem si pořídil Xperii s gps, nahrál do ní mapy Kréty, Heraklionu a jelo se.
V polovině cesty jsme se ztratili v horách. Jedna partie šla jednou cestou(mimochodem správnou) a my druhou cestou. Dostali jsme se do nějaké vesnice, nebylo tam jméno, byl večer a nikde nikdo koho bychom se zeptali. Zapnul jsem mobil, zjistil kde jsme, jak se to jmenuje a kudy máme jít, abychom se potkali v dědině, kde jsme měli scuka. Samozřejmě jsme měli papírovou mapu, ale v té chvíli nám byla k ničemu.
No a pak jsem mobil utopil v moři. A bylo po ptákách.
Poslední tři dny jsme bydleli u známých v Heraklionu. V takové strašné prdeli na periferii. Absolutně minimální možnost zjistit kde jsme a jak se dostat do centra. No nakonec jsme to zvládli díky synovi co tam půl roku studoval.
Ale ta GPS a mapa v telefonu by nám hodně pomohla. Neříkám že to bez toho nejde - člověk si vždycky poradí. Jen to dost pomáhá a ušetří zbytečné starosti a bloudění.
GPS je dobrá v terénu na určení pozice. Věřím, že je spousta lidí, kterým to dělá problémy (a nemám jim to za zlé). Ale pak v mobilu něco plánovat mi přijde zvrhlé.
Já už to tu psal několikrát. A i z příklady. Včetně obrázků, kde bylo jasně vidět, že to, co je na papírové mapě v GPS prostě nebylo (ani na google mapách). A bylo to opravdu v místech, kde jsi se musel navigovat (opuštěný sever Skotska).
GPS má jednu nevýhodu. Když odzoomuješ, ztratí se ti detaily. Prostě to, co se ti vejde na mapu, která ti zabere plochu cca 35x25km do pididispleje nenarveš.
Nehledě na to, že můžeš mobil, GPS....třeba utopit:-) A pak jsi úplně v ).(
A i S příklady.
To je hodně okaté:-)
------------------
Jinak jsem to našel. První fotka. Výstřižek z klasické papírové mapy. Druhý obrázek...google mapa (jak ji zde někdo na cestování strašně moc doporučuje). A pak fotogoogle.
Všimni si té cestičky na klasické mapě. Kdybych měl tenkrát jen mobil s GPS a s google mapou, tak bych na Rubha Hunish nikdy nedošel. Cesta přeci dle mapy neexistuje. A to by byla sakra škoda...je to moc krásné místo.
Měl jsem tenkrát i GPS s turistickou mapou. Naprosto nepoužitelné. Naplánovat jen pár kilometrů bylo zběsilé. Uzoomoval bych se a asi by mi i došla baterka. Měl jsem to jen jako kompas. Což je naprosto skvělé:-)
A někde jsem tu i psal, že jsem se několikrát potřeboval navigovat na neznámém místě a v blbém počasí a že jsem to zkoušel s GPS (tenkrát jsem byl ještě takový velký propagátor GPS). Najít cestu, která by mě zavedla do bezpečí byla naprostá šílenost. Odzoomuješ, ztratí se ti detaily. Přizoomuješ, máš čtvereček o velikosti pár stovek metrů a v něm nic. Takhle jsem vytáhl papírovou mapu, koukl a během 10sec jsem věděl, kudy jít.
Představa, že na pidi displeji plánuji každý večer trasu na druhý den...nějakých 100-200km. Díky, nechci:-) To si u toho ohně raději lehnu k mapě a hned vidím, kudy druhý den pojedu....
Nic není zvrhlé. Je to jen o tom, čemu kdo dává přednost. Žádné řešení není dokonalé, ale jejich kombinace může být užitečná.
"Věřím, že je spousta lidí, kterým to dělá problémy (a nemám jim to za zlé)."
No ještě abys tak měl.
V tom terénu to opravdu problém byl a to jsme tam byli tři a podle té mapy se to fakt poznat nedalo.
Jinak mapu Ti může roztrhat a odnést vítr. Což se nám taky málem stalo.
Mapu mám v mapníku:-) A když mi ji odnese vítr, tak si ji v prvním Ičku koupím za pár babek znova.
Jo. Je to o prioritách. Mě jen rozesmívá, že se GPS bere jako modla, bez které se snad po horách nedá chodit.
Za chvilku mi budou tvrdit, že nemůžu po horách chodit, protože nejsem přes mobil online na FB (abych se třeba na něco zeptal). Děti bychom taky neměli ven vypouštět bez mobilu, co kdyby se jim něco stalo (a přitom my jsme mobily nepotřebovali).
Ale aby jsi mě neměl za nějakého zvrhlíka, který na GPS jen nadává. Já mám mapy rád (papírových mám asi 230). A to i elektonické (v PC a na tabletu jich mám několik). A i hračičky kolem elektronických map (pár mi jich rukama prošlo). A jeden čas jsem byl hodně velký blázen do GPS. Ale mě prostě v reálu, až na pár výjimek, nic nepřinášela. Stále jsem hledal důvod, proč ji mít u sebe. A nikdy jsem žádný zásadní nenašel. Takže ji mám teď jen jako doplněk (v mobilu). A vytahuji ji hlavně ve městech a když lovím kešky. Ale i u těch kešek to jde bez ní.
Před dovolenou si podle mapy jde připravit nekonečné množství tras. Ani v hodně členitém terénu není problém vytvořit po routovatelných cestách přesnou trasu třeba o délce 200 km. Je dobrý si předem vyznačit a uložit důležité body. Nikde není napsané, že se musíš bezpodmínečně držet vyznačené trasy, když uhneš z trasy tak navigace vždy vede k vyznačeným průjezdným bodům.
I bez počitače jen s navigací a mapou jde připravit i docela složitou trasu. Mám vyzkoušeno, že po troše cviku se dá třeba takový 120 km okruh zvládnout do jedné hodiny.