Od tlačného elektrovozíku sem upustil. Nábojový elektromotor do zadního kola nechci, mám v něm zapletenou převodovku Shimano Alfine 11. Elektomotor do sedlové trubky použít nemůžu, jelikož mám v rámu excentrický střed pro napnutí řemene Carbondrive. Elektomotor do šlapacího středu jako Sun-star a nebo momentálně testovaný E-totem je jistě nejlepší řešení, ale myslím že při mé kondici zatím zbytečný.
Proto se mi jako nejlepší řešení pro mou maličkost jeví převodový elektromotor do předního kola. Pro hovoří nízká hmotnost, jednoduchost, nižší cena a hlavně možnost z elektrokola udělat během chvilky zase kolo obyčejné. Proti v mém případě hovoří jen velikost kola, mám 29" a nejsem si jistý, zda se vyrábí elektromotor s dostatečným převodem do pomala.
Na lehko do 120km žádný elektromotor nepotřebuju, ale při delších vyjížďkách na těžko bych ho v silném protivětru a do kopce uvítal. Jde o to, že bych podle potřeby jen prohazoval přední kola a dal nebo vyndal baterii z rámové brašny, tedy otázka 1 minuty kdy z elektokola udělám normální kolo a naopak. Těch pár deka kabeláže, senzoru a displaye z ovládáním uvezu, ale myslím že i převážná část kabeláže by mohla být při použití bajonetových držáků sundávací.
Na těžko a dlouhé štreky jezdím po rovině lehce nad 20km/hod, takže bych chtěl v řídící jednotce snížit rychlost kdy elektromotor vypíná z 25 na 20km/hod, myslím že se tím hodně ušetří baterie. Elektromotor by sepl až když klesne rychlost pod 20km/hod a to se mi stává jen v silnějším protivětru. Kopce jezdím kolem 8km/hod, z 250W elektromotorem bych měl v klidu ušlapat přes 10km/hod. Největší spotřeba je při rozjezdech a při nízkých rychlostech, takže pokud by to šlo, nechal bych v řídící jednotce nastavit rychlost kdy sepne elektromotor na 10km/hod. Při této rychlosti by už motor nemusel tolik topit, hlavně bude záležet na samotném převodu v elektromotoru, ideál by byl, kdyby byla nejvyšší účinnost mezi 10-20km/hod v 29" kole.
Tak raďte, předem díky.
Ještě bych dodal že elektromotor musí mít 6 děr na připevnění brzdového kotouče, 32 děr na špice a pasovat na rozteč vidlice 100mm.
Když nad tím tak přemýšlím, potřebuju vůbec nějakou řídící jednotku a čidla se složitým přeprogramováním? Cyklocomp na kole mám, takže nejdůležitější údaj o rychlosti mám, tak by mohl stačit jednoduchý vypínač zařazený mezi baterku a elektromotor. Nejlepší řídící jednotka je lidský mozek a když vyhodnotí že chtějí nohy trochu pomoct, tak jednoduše sepnu vypínač a až se kolo rozjede jak budu potřebovat zase ho vypnu. Žádné čidla, display, problémy s opožděným vypínání motoru atd., jednoduše si zapínám, vypínám podle potřeby a šetřím baterku.
Chápu že to nebude přesně podle předpisu EU, ale to je mi jedno. Jak tady avizuju, tak i bez omezovače více jak 20km/hod jezdit na elektromotor nebudu, kvůli šetření baterie.
Řj, být musí, nelze zapojit motor na přimo k baterii. K motoru potřebuješ tři fáze a bez řj, je neuděláš.
Takže z baterie jdou dráty do řídící jednotky a z ní jedny dráty k motoru a druhé k ovladači na řidítkách, na kterém budu pohon zapínat a vypínat dle libosti. Takže v podstatě nemá cenu řešit nějaké zjednodušování a nejlepší bude jít v zajetých kolejích.
Jindra tu někde psal že ten převodový motor 250W uvařil, ale tobě se to nevařilo a najel si na něm 7 500km než se ti rozpadla planetovka, která se dá celkem levně spravit. Co to byl za motor, dej mi tu prosím odkaz.
Ahoj. Mám na motoru 250 W s planetovkou 14 tis. km bez problémů.
Podívej se na ecotech, má tam motory 500 W s planetovkou a volnoběžkou (bez ní nebrat) a také má programovatelné ř.j. U 250 W motoru počítej s tím že 10 km/hod. je malá rychlost a když si nebudeš hlídat proud který poteče do motoru tak ho uvaříš. Také doporučuji "plyn" jako na motorce, dá se velmi jemně přidávat - oceníš na blátě a ledu.
Všechny standardní motory vyrobené pro tyto účely jsou bezkartáčové a třífázové, potřebují řídící jednotku.
Baterii bych volil Li-FePO4 s BMS a originál nabíječkou, tyto baterie nesnesou žádné experimenty.
Já mám na kole 2 ks 36 V 14 Ah s dojezdem cca 130 km.
Do terénu je lepší středový pohon, s nábojovým zase můžeš jet bez šlapání jako na mopedu.
Pokud se těch 250W uvaří při 10km/hod, tak to opravdu nebude pro mě. Já chci dopomoc od 10 do 20km/hod na 29" kole. Myslíš že by těch 50OW při 10km/hod obstálo a nebo by se to taky uvařilo? Ale myslím že sem ten 500W převodový elektromotor viděl a je v podstatě stejně těžký a má stejný průměr jako ten 250W a v tom vidím velký problém co se životnosti týče.
Díval sem se na naše e-shopy a všechny prodávají tyhle motorky se směšným průměrem a dokone píší že ten stejný motor se dá použít do všech průměrů kol(20-28"). Při tom je to z mého pohledu, který o elektrice ví prd ale v mechanice se myslím trochu vyznám, naprostý nesmysl. Aby ta planetová převodovka fungovala jak měla, musí se z velikostí kola zvětšovat i průměr planetovky. Ty motorky co se běžně prodávají jsou použitelné maximálně do 20" kola. U 29" kola co mám já si představuju průměr motoru minimálně 25cm a takový převodový motor sem nikde neviděl. Proto čekám až mi tu někdo poradí převodový elektromotor pro můj účel, tedy aby měl nejvyšší účinnost při rychlosti 10-20km/hod v 29"kole.
Zřejmě ti nikdo neporadí jelikož takové motory zde asi nekoupíš. Zřejmě na to je nejuniverzálnější ten středový motor který jsi zavrhnul.
Ale nezavrhnul, moc dobře vím že střeďák je to nejlepší co na trhu je. Nicméně sundávání a nandávání střeďáku by byl opruz, takže by byl namontovaný na trvalo a tato možnost přichází v úvahu až když neseženu pořádný převodový motor do předního kola. To co je u nás na trhu je bída a rozhodně bych do těch malých prdítek nešel, ty na 29" kole nemají šanci, ještě tak na skládačce s max 20" koly.
Otázka je, jestli není opruz i ta výměna předních kol. Mám na trekingovém kolo převodový motor (původně jsem měl přímý, ale ten teď odpočívá v krabici) a poslední dobou jezdím stejně hodně bez baterky a nějak ten o několik málo kilo těžší předek neřeším. Víc jak 3 kila navíc to stejně nejsou. Proti mému pupku je to nic.
V tom případě už bych tam rači dal střeďák.
Tak pokud máš vzadu Alfine, tak máš vpředu stejně jeden tác, tak je středový pohon dobrá volba. Jen si asi budeš muset zvyknout na šlapky dost daleko od sebe...
Přidělat řemenici na sřeďák asi nebude problém, jediný problém vidím aby byly obě řemenice za sebou a řemen byl v lince, což nevím jestli bude.
No tak to nemáš fakt jisté... Sežeň si k tomu výkres a přeměř si to, než to koupíš. Já řetěz v lince u SunStar taky řešil a naštěstí se podařilo.
Bobbob by ten e-totemacký měl v dohledné době koupit, takže si to změřím na živo. Pak by přicházel v úvahu Sunstar který prodávají v rebelbiku, a tam prodávají i ten řemenový převod a rám jaké mám já, takže myslím že by mi poradili.
Přestal jsem být optimistou, určitá vyjádření (nevyjádření) E totema naznačují že to tak brzy nebude. Musím hledat nějaké řešení jelikož nemoc kloubu se značně zhoršuje. Po nedělnich 100 km se spotřebou 7Wh/km což je pro mně makačka nejsem ještě dnes schopen pohybu. Nakonec i ten výlet byl pro mně z druhé poloviny jen značné utrpení.
Ahoj. Po mých zkušenostech bych se převodového motoru nebál. Volil bych ten 500 W. Řídící jednotku s možností nastavení max. proudu. Ovládání plynem jako na motorce, pas v terénu není vhodný,torzní systémy složité. Na řídítka bych dal jednoduchý ampérmetr. V malých rychlostech jezdil na 2/3 max. proudu.Na mém kole to už poznám podle zvuku, ani měřák nepotřebuji.
Jezdím i méně než 10 km/hod.
Po pár stovkách km to poznáš také, měřák pak už netřeba. Možná ti to připadá složité. Mám vyzkoušeno, po 14 tis. km je motor a převody ok, jen oproti novému trochu volnější ložiska. Můj odhad - ještě alespoň 10 tis.km za stejných podminek.
V rovinatém terénu stojím na šlapkách a jedu jen na motor. Prima svezení. Kola 26 palců.
To se nedá v řídící jednotce nastavit nějaké omezení na teplotu motoru nebo omezení proudu v závislosti na rychlosti? Nepřestávám vycházet z údivu, jak se něco co má řídící jednotku, může samo utavit.
Ahoj. Mám tovární kolo. Měřil jsem proud při různé zátěži a rychlostech.
Max.proud je v mém případě omezen na 14 A.
Pomáhá do 30 km/hod.
Do 20 km/hod. stále 14 A.
Do 25 km/hod. 10 A
Do 27 km/hod. 5 A.
Postupně pokles až k cca 1 A.
Proč to uvádím ? Při 20 km a 14 A se motor uchladí (chladí se pouze sdílením tepla mezi rotorem a statorem, prouděním vzduchu kolem pláště motoru)
Při 10 km se teplo nestihne odevzdat, když neubereš proud, přehřívá se. E - totem tvrdil že je to zanedbatelné. Asi si nikdy na motor po jízdě do kopce nesáhl.
Tepelná čidla moje kolo nemá. Byla by za trest.
Nějak nerozumím co jsi tím chtěl říct.
Pokud něco vyrábím a vím, že tomu hrozí zahřívání a zničení teplem, tak tomu nainstaluju ochranu, která bude při přehřívání výkon snižovat nebo ho úplně odpojí, nebo to vyrobím tak, aby se to zvládlo samo uchladit. Třeba procesory v počítačích mají teplotní pojistku a při překročení kritické hodnoty se silně podtaktují a nebo rovnou vypnou.
Podle toho, co píšeš bych čekal, že řídící jednotka nepustí do motoru plný výkon, pokud jedeš déle jen těch 10 km/h.
V mém případě bohužel ano, pokud nenastavím nižší dopomoc která odpovídá těm 10 km/hod.
Protože to vím tak buď musím nastavit nižší dopomoc, nebo ubrat "plyn".
Nedělám si iluze že u ostatních ř.j. je to jinak. To by se pak žádný motor nemohl "spálit" (tedy kromě zmetků).
Tak když dám dopomoc na max. použiji PAS tak jsou parametry tak jak uvádím.
Co jsem chtěl říci ? Že systém je velmi primitivní a když si proudy nebudu hlídat tak se zařadím do zástupu těch co už motor spálili.
Ahoj, ono to máš tak, pokud je systém vyvážený, mělo by to fungovat jak píšeš, první se ohřeje kontroler a vypne. V motoru senzory nebývají, je to fůra drátů. Problém je ale u jednotek pro vysoké výkony, které pro Strejčka Příhodu montují lidi na kola se slabším motorem. Výkonová část je postavena na vyšší proudy a pokud je nastavená na cca 15A, součástky se nezahřejí a motor asi ano.
To je důvod, proč výrobci seriovek používají více typů jednotek, není to ani tak o ceně, určitě by bylo snazší mít jednu velkou a řešit to jen softwarově...
Sem rád že seš tady, mohl bys mi napsat zda jsou moje požadavky reálné a případně doporučit nějaký převodový elektromotor do předního kola?
Ahoj, psal jsem mail, ale koukám že asi nedorazil... Celkem vzato je to s předním převodovým motorem větší velikosti trochu potíž: O žádném momentálně nevím, což samo neznamená že neexistuje. Mám v regále prototyp, co jsem nechal postavit, je malý, ale má o dost kratší převod. Jenže jsem ho nakonec nikdy neotestoval, tak ani nevím jak to chodí. V praxi je zkušenost s předním malým motorem v 29" s vozíkem u nás špatná, jeden člověk ho má a jezdí po evropě, bohužel je smířen s tím že dlouhodobě motor nevydrží, zatím se dožil nanejvýš 5000 km a bylo černé vinutí, sice ještě jel, ale montovali jsme jiný. S vozíkem natěžko je to zátěž, jako bys jezdil na samotném kole bez příšlapu, rychlosti jsou poměrně nízké. Pomalá jízda a velký obvod kola 29" znamená trvalý provoz mimo optimální režim. Také se mi nelíbí zvýšené namáhání pouzder odpružené vidlice a rámu v oblasti hlavové trubky, přijde mi to zbytečné. Na tvém místě bych šel do zadního, tam je ve velkých převodových docela výběr. U nás ale máme jen sadu ve verzi 36V/350W nebo 24/250W. Třistapadesátka je ale na kazetu 8/9sp normální shimano, dvěstěpadesátka má šroubovací pastorek 8 nebo 9 sp. Oba standardní rozteč koncovek rámu 135mm.
Nedorazil. Takže je to jasné, když ani ty nevíš o převodovém motoru většího průměru tak už nikdo. :-) Popravdě hledal sem i na zahraničních e-shopech, ale prostě nejsou, tím pro mě převodový motor ztrácí smysl, do kopce a na těžko jsou ty malé prdítka k ničemu.
Zadní nechci jelikož mám převodovku v náboji shimano Alfine 11 a řemenový převod Carbon Drive. Takže to vypadá na středový pohon, ale tam mám obavu z uchycení řemenice na motoru aby byla dodržená správná řemenová linka s řemeničkou na převodovce.
http://szbaf.com/sys_web/nihao/UploadFile...
Zde máš potřebné rozměry zbytek si snad dovodíš.
Výkresy číst umím, ale taky z něho všechno nevyčtu. Například jak je upevněný převodník k tomu unašeči, vypadá že na přímo, ale jak to je záhada, to člověk prostě musí vidět na živo. I ten průměr unašeče 120mm bude tak tak abych tam tu řemenici pomocí nějakého přípravku vně namontoval. Bude to oříšek, jelikož teď tu řemenici mám v podstatě při pohledu s hora zarovno se středem rámu, ten unašeč je 10mm široký, takže řemenice musí být přes něj navlečená aby byla co nejblíže rámu, jinak by řemen sjížděl, není z té strany osazení.
A je tu ještě jeden problém, mám v kole tento střed kvůli napínání řemene http://www.youtube.com/watch?v=W9y5VDjbYZA . Nevím jestli mi tam ten motor vůbec vleze, ve výkresu ten rozměr chybí. A když náhodou ano, tak teď ho mám vytočený tak že by motor směřoval kolmo dolů, což není zrovna nejlepší pozice kvůli rozbití o obrubník nebo nějakou nenadálou překážku. Holt to asi vypadá, že mi nezbyde než dát ten převodový motor do předního kola. :-(
Myslím že by se musel nechat vypálit plechový (AL ? ) převodník bez ozubu, ale s otvory pro šrouby po obvodu, na ty uchytit věnec řemenice. Stávající řetězová linka je 50 mm , což je standard který předpokládám bude i u tvého rámu, pokud tam byl dřív přesmyk, je to dost pravděpodobné.
Už abych tu měl ty objednaný kusy, bohužel to visí na přepravě. Tím pádem ho můžu Bobbobovi dodat až po výstavě Eurobike, která je na konci měsíce a jeden kus tam potřebujeme mít.
Je to spešl rám na zakázku pro použití řemene, nicméně na soustruhu by se nějaký mezikus vyrobit určitě dal. Ale jak sem psal, to asi nebude ten největší problém, problém bude ten excentrický střed, který nepustí tělo elektromotoru do vodorovné polohy, směřovalo by přímo dolů k zemi, což je nepřijatelné. Až ho Bobbob bude mít doma, přeměřím ho a hned budu vědět na čem sem.
Nezdržuj se a pokud s tím nejezdíš vysloveně terén, tak dej přední převodový, ať můžeš jezdit. Pokud chceš extrazáběr, tak kup eZee. U nás jsem našel, že to prodává cyclestar... http://www.cyclestar.byznysweb.cz/product/ezee...
Jen je možné, že to bude chtít docela bytelnou přední vidlici. Dost možná, že pro tebe to bude až zbytečně silné. Uvidíš.
Terén nejezdím a koupi mám v plánu až někdy na jaře, takže budu hledat a možná se v novinkách na rok 2014 objeví něco co by mi mohlo vyhovovat.
Ten motor z odkazu mě docela zaujal, převod 1:6 s průměrem motoru 180mm při 250W je asi to nejlepší co sem za tím viděl. Tím kovovým ústrojím je myšlený kovový planetový převod? Jinak v značkách se nevyznám, jde opravdu o kvalitu? A proč extrazáběr, má to jenom 250W sice zpřevodovaných, ale když ho budu zapínat někde mezi 10-20km/hod, vidlice by trpět nemusela. Přeci jen to není 1000W přímý motor.
Vyzkoušené to nemám, ale díky převodu to umí ve výsledku větší moment a leoší účinnost pro nízkou rychlost než třeba Crystalyte HT na stejném napětí a proudu... Mrkni a nasimuluj zde http://www.ebikes.ca/simulator/. A co se týká výkonu, tak těch 250W je řekl bych uvedeno jen kvůli legislativě.
No, nevím teda, máte to někdo opravdu vyzkoušený?? Je to dost nastřelená cena a některý díly se mi moc nezdají. Motor nevím, možná ok. Nabíječka slušná,podle vzhledu je to z lepších. Ostatního bych se bál, mám tu hodně podobný díly pod stolem ze starých vzorků, myslím že je to trochu retro...
Co je na tom retro?
PAS pomalej s jednou sondou, ten nejlacinější co existuje, plyn...
Vysvětlíš to ještě prosím. PAS má jednu hall sondu a na kolečku nějaký počet magnetů. K čemu by bylo aby mělo více jak jednu sondu?
No, my třeba jsme si udělali 4 sondy na 8 magnetů, tedy 32 pozic na kruhu. Je tam pak rychlejší reakce, menší kroužek. Pak máme rychlost vypnutí motoru dostatečně rychlou, aby nebylo nutné mít odpojovací páky.
Běžně se ale dnes používá 2x12. Na obrázku je 1x12
To ale není motor na 29" s 32 špicemi.
Tak 29" je vlastně 28" ráfek jen má větší balonový plášť, motor zaplétají do 26" a 28" ráfků takže by měl vyhovovat. S těma 32 špicema to nebude až tak zásadní, DT Swiss děla ty ráfky co mám na kole i s 36-ti děrama. Mnohem důležitější je že má 6 děr pro upevnění kotouče brzdy. Jinak určitě bych ho nechtěl v sadě, chci si zbytek poskládat z toho nejlepšího co mi tu doporučíte.
ráfek si objenáš jakej chceš v každým cyklokrámě,tady v cz asi teda Remerx, dráty dej 2,3 objednáš tady: http://www.sroubmarek.com/Czech/firma/firma.htm A pozor na šrouby diskovky (délku), semtam mi někdo reklamuje že se mu novej motor netočí... zatím se ale vždy po sundání rotoru točit začal :D . I tací lidé se živí montáží elektrosad. Pro velký motory je výborný ráfek se směrovými dírami, ale dělá ho jedině Rodi typ WEB19 new /HLQC19A http://www.sportservistocik.cz/cs/sport...
Pokud je to sada tak ho asi samostatně neprodají, jinak řj. by byla vhodna ta co je k tomu v sadě. Rovněž ovládání je vhodné mit k tomuto konkrétnímu motoru. Jinou můžeš mít jen baterií.
ten rám je speciální kvůli tomu excetru a jinak používáš standartní rozměr a typ středové osy? Pokud je středová mufna atyp, tak to tam asi nepůjde, protože těleso ložisek má průměr aby se dalo vložit tam kde jsou normálně našroubovány misky a mezi pouzdrem motoru a tělesem je mezera +/- 10 mm
Jo, kvůli excentru a dělené zadní stavbě pro nasazení řemene. Jinak by tam měly jít všechny standardní středová složení, momentálně tam mám toto http://www.mastersports.cz/kliky-city-bike... jen místo převodníku a rockringu je tam řemenice.
Problém spíše vidím v natočení elektromotoru který standardně směřuje do předu k přednímu kolu, v mém případě by směřoval dolů k vozovce, více by ho excentr myslím nepustil z důvodu jeho natočení při správném vypnutí řemene. Budu moudřejší až to uvidím u Bobboba.
Po proštudování výkresu toho střeďáku to vypadá že mi tam nejspíše nepůjde namontovat. Tak asi chtě, nechtě budu muset vyzkoušet převodový motor do předního kola. Ten prototyp je k mání a případně za kolik? Můžeš mi oněm napsat nějaké parametry?
Ajaj, bude se hledat... vyměnil jsem mezitím počítač, tak uvidím, zapátrám. Ale není to podle mě dobrej směr, je to čistý prototyp, kdyby něco, nemáme na to nic a nedělá se... Měl jsem v plánu změnit převodový poměr z 4,7 : 1 standard na 6,5 : 1 . Zdálo se mi tehdy, že ve velkých kolech (28+) to musí být lepší. Ale s nástupem dokonalejšího vinutí atd. to pak už nebylo aktuální...
Aha, takže by na to stejně nebyly náhradní díly až by se ten planetový převod ojel a to je jak sem se dočetl nejčastější a neodvratitelná závada. Takže ho ani nehledej.
jj, nehledám... ale převodu se neboj, to jsou pověry, neviděl jsem z 2500 prodaných kusů ani jednou problém s převodem
Tak já ze 4 kusu 4 kusy, jeden putoval minulý týden na opravu. 3x to byly přední motory z toho jeden již jednou opravovaný a 1x zadní.
Zřejmě smůla na kvalitu.
Vše ale kupované již vice jak před dvěma rokama a jedem před třemi léty. Tak že starší šunky.
A opotřebená tam byla ta plastová kolečka? Taky se toho trošku bojím. A taky, že s opotřebením stoupne hlučnost... Uvidíme.
Ano dokonalé osekaná. U jednoho motoru dokonce po třech měsících provozu. Celkově tři nedožily ani 3 tis. km
Aha. Příčinou bylo zahřátí od motoru?
Pocybuji že v březnu by se motor přehříval. ostatní byly běžně užívané vice po rovinkách jak v kopci.
Ale jak říkám smůla při výběru. Další kolega ma tento motor již třetí rok a stále je v pohodě.
Takže kdy si budu elektrokolo stavět sám, je jen moje blbost, že jsem to špatně poskládal a můžu to upéct.
A pokud koupím kolo už hotové a upeče se mi, je to chyba konstruktéra.
I tak by mi u součástky, co se dá upéct přišlo vhodné mít nějaké chlazení nebo teplotní pojistku.
Asi tak to bude, nerad to slyším :) . Chlazení je oříšek, uvědom si , že stator na kterém je vinutí máš uvnitř, s obalem nemá kontakt.I proto se převodový motor na dotyk zdá většinou studený, ačkoliv uvnitř to nemusí být docela pravda. Pokud jde o měření teploty, většina jednotek ho umí, ale 2 vodiče navíc v konektoru jsou dost, už takhle je to elektrárna. Nezbývá než se pokusit slabé místo přesunout jinam, a to je právě jednotka.