Trošku jsem začal řešit, jaké pořídím brzdové desky, až ty originální doslouží. Něco jsem o tom přečetl, ale i tak mám nejasnosti.
Mám Avid BB7, tedy asi sintrované desky. Přijde mi, že nebrzdí špatně, ale nemám srovnání.
Můj scénář, kdy potřebuju maximální brzdový výkon: jedu 35 km/h po cyklostezce a někdo mi tam vleze, takže potřebuju zabrzdit skoro do nuly. Jedu 70 km/h z kopce a chci brzdit až těsně před zatáčkou, kde si troufám jet jen 40 km/h. V těhle rychlostech mi přijde, že by to mohlo brzdit lépe.
Mám silniční lehokolo, takže nějaké stavění na přední a let přes řidítka nehrozí. Jezdím nezávisle na počasí, terén minimálně, hlavně město. Pokud brzdím tak obvykle krátce a prudce. Obvyklá váha celé soustavy obvykle lehce překračuje 80 kg, rozložení cca 48/52.
Podle toho, co jsem vyčetl by pro mně měli být lepší organické desky, protože nepotřebují zahřát. Otázka je, jestli se pro BB7 dají koupit.
Vyčetl jsem, že sintry potřebují na plný brzdový výkon trochu zahřát. Otázka zní, jak přibližně dlouho a při jakém scénáři k tomu zahřátí dojde. Když budu brzdit z 50 km/h na nulu, protože tam je semafor, stihnou se zahřát?
Trošku mi přijde, že řešíš záležitosti Formule jedna. Pokud chceš laborovat se zahříváním a maximálním výkonem, především pořiď nějaké lepšejší hydry. A pokud už chceš zůstat u mechanik (pro tvoji váhu určitě víc než dostatečných), koukej po špičkových bowdenech, nejlépe s podélně taženými drátky. Ty především zamezí ztrátám při přenosu síly k destičkám a kotoučům a zabrání pocitu "gumové" brzdy. Laborování s deskama při tvé váze, rychlostech a četnosti brzdění bych viděl až úplně nakonec. Možná tak kvůli případnému kvílení brzd...
Řeším, jsem matematik a rád věcem rozumím.
Hydry nechci, první bod mého kola (se mnou nebo bez) který se dotkne země při pádu je obvykle brzdová páka, už jsem jednu měnil.
Špičkové bowdeny, myslím, mám - Jagwire L3.
Asi je pravda, že to je v podstatě jedno, jaké mám desky, ale i tak bych si to rád ujasnil. Hlavně by mně zajímalo, jestli při svém stylu ježdění mám vůbec šanci někdy dosáhnout optimálního zahřátí sintrovaných desek.
Když to vezmu "kupeckejma počtama", tak toho tzv. optimálního zahřátí dosáhneš spíš v downhillové extázi, kdy z takřka volného pádu co pár vteřin brzdíš na krev. Při občasném náhodném a jednorázovém zabrždění ne. Tím asi bude dáno to které užití. Pro ostřejší nástup brzdné síly možná větší průměr kotouče a držet ho ve stopro čistotě (i od té "neviditelné" mastnoty)
Organiky, neznám dostupnost. Na silnici bude dobrý kilometrový výkon. Kdy jsi naposledy desky odmašťoval? Nehrozi pak uz ztrata adheze? Na 23mm gumuju i s klasickými celisťovkami.
Organiky pro BB7 se koupit dají, jak jsem zjistil.
Odmašťoval jsem kotouče a asi i desky alkoholem (tuzemákem). Specializovaný odmašťovač nemám. Správně, špatně?
23 mm gumky nejezdím, přední kolo jsem do smyku zatím nedostal. U zadního není problém.
Asi lepší než nějaké improvizace je odmašťovák ve spreji. Co jsem si tak všimnul, tak "speciální" na kolo bývá o dost dražší (kolo je dnesak IN a COOL, tak cáluj !), vyplatí se pořídit prakticky totožný na brzdy aut. Mám pocit (musel bych luštit pidipísmenka), že jsou tam látky mnohem těkavější a k mastnotám akurátnější, než matlavý alkohol.
Co tohle: http://www.kupkolo.cz/cistic-cyklo-star-500ml... ?
To doma mám.
To je saponát dobrý tak na opláchnutí rámu.
Tohle je třeba na kotouče :
http://www.kolonet.cz/eshop.php?id=952&det=1
Nejlepší je vyndat desky, upnout do ponku a aplikovat horkovzdušnou pistoli (nebo derivát). Krásně to zasmrdí (když jsou mastné).
To zní jako dobrá legrace, to zkusím :)
Tak nevím, kde je chyba. Slabounce viditelný čmoud šel jen z jedné desky. Doufám, že jsem je nespálil. Celkem by se k tomuhle hodil bezdotykový teploměr.
Při té příležitosti jsem zjistil, že tohle moje dilema je dost akademická záležitost, protože ty desky mají cca 3/4 původní tloušťky brzdové směsi. Tedy pokud jsem je nespálil…
Tys asi ještě neviděl svítící kotouče, co? Spálit jsi je nemohl. Leda bys na nich vytvořil hladkou glazovanou vrstvu (natavil povrch), ale to se pozná při prvním zabrždění.
Neviděl. Toho se dá dosáhnout za jízdy?
Tak jako na autě nebo motorce, podobně i na kole. Ale určitě ne z jednoho zabrždění. To už vyžaduje pořádnou a dlouhodobější zátěž na brzdy. Určitě jsi už slyšel pojem "vadnutí brzd". Prostě ta sklovitá vrstvička začne po kotouči klouzat a hůř brzdí.
Jsou lidi co to daj i z jednoho zabrždění. Nahoře zatáhnou a už nepustí :-) Ale u nás to myslím nejde, to je k vidění spíš v Alpách.
Na BB7 na 160mm kotouci jsem predni desky zesklovatel (NaKolacky sraz na Kolecku). Brzdy budto prestavaji brzdit, nebo naopak brzdi po zahrati vic a vic (Hope bez expanzky), ale jde to celkem pomalu a clovek ma vetsinou dost casu prudce zabrzdit, zastavit a nechat vychladnout. Co jsem tak odzkousel, podepise se teplota driv na kapaline, takze zesklovatet desticky jde jen ztuha.
Na mechanikach je to jine. Jeste jsem neslysel, ze by nekdo ohral brzdy tak, ze by se protahlo lanko. Tam to odnesou nejdriv prave desticky a kdyz clovek netusi, co hrozi, upece brzdy na jednom delsim sjezdu v terenu.
Sklo se da z desticek obrousit smirglem, ale odhadoval bych, ze i ta hmota pod sklem uz bude tepelne nejak pozmenena, kdyz jsem desticky osmirgloval, brzdilo to ze zacatku hur.
Doporucuji vetsi kotouc a sintr.
Vadnutí brzd, jsem si myslel, že je z uvařené brzdové kapaliny.
Uvařená brzdovka je vyšší level a při větším uvaření i óóóbr průšvih. To už nevadne, ale skrz páry se páka (pedál) rovnou propadá a buďto brzdí jen hodně gumově, nebo pak už vůbec.
A co uvařená voda, kterou do sebe natáhne brzdová kapalina. Kapaliny DOT jsou hydroskopické, ne?
Pokud spálím desky, tak to půjde vrátit jen šmirglem. Myslel jsem si, že vadnutí je dočasný jev.
Jo, proto se taky má brzdovka občas měnit. Jednak aby nehnily ocelové díly a hlavně aby neklesal bod varu. Taky skoro všude teď peru DOT 5.1. Ne že bych jezdil rallye, ale trošku tím oddaluju ten okamžik poklesu teploty :-)
Spálený desky se zas po chvíli odrbnou i o kotouč (litina je porézní, kotouče na kolech mají různé ty ozdobné hranky a i samotný materiál tu + - nic vrstvičku nějak pobere. Deskám to ale moc neprospívá, ubývají.
Vím, že jsi tu psal, že nechceš hydrauliku, nicméně se podělím o info, co jsem si dal na lowracera já, a rovnou říkám, že mi to brzdí lépe, než téměř všechny auta, se kterými jsem kdy jel (kromě jedné úplně nové oktávky)
Přední brzdu mám http://www.bike-eshop.cz/kotoucove-brzdy/set... s kotoučem http://www.bike-eshop.cz/kotouce/kotouc-a2z-ty... verze 180mm, vzadu pak http://www.bike-eshop.cz/kotoucove-brzdy... a kotouč jsem nechal originál od azubu. Samozřejmostí jsou pak dobré pláště. Mám oba schwalbe durano.
Jak píšeš o pádech na páčky, tak s tím jsem problém nikdy neměl.
Toto píšu jen jako inspiraci, protože mi to brzdí opravdu perfektně, tak pokud si vyčteš, jaké jsou destičky u těch shiman, můžeš se inspirovat...obzvlášť ta přední brzda je ďábelská ;-)
Chápu-li to dobře, máš lowracer od Azubu, ten má jiný typ řidítek. Já mám supermany.
Jestli mi to brzdí lépe než většině aut, nevím, lepe než našemu Transitu určitě :) Brzdový výkon mi občas nestačí pouze, když mám kolo s naloženými taškami. Brzdy měnit nechci, moc peněz. Jen bych rád optimalizoval v rámci nutného nákupu ojetého spotřebáku.
Ano, mám lowracer od azubu. A je pravda, že ty brzdy jsou dost drahé, ale já to taky nechávám rád pořádně rozjet, tak jsem to bral jako investici do zdraví :-D nicméně pokud chceš zlepšit brzdný účinek za co nejméně peněz, zkus sehnat, co nejplnější kotouč buď 180 nebo i 203mm. To bude znát mnohem víc, než typ destiček. A to, že bude ten kotouč hůř chladit nemusíš brát v úvahu pokud nesjíždíš kopce desítky km prudkými zatáčkami, ale stačí ti jen jednorázová brždění - křižovatky atd.
Ahoj,
já mám na kole taky BB7, ale v road verzi vzhledem k tomu, že je to "silnička".
respektive BB7 vpředu, BB5 vzadu. Nevšiml jsem si toho při přebírání kola, dobře mi tak.
Mám originální desky i kotouč, takže taky předpokládám, že je to sintr.
Připadá mi, že brzdí dost dobře, teda aspoň minule jsem dokázal ubrzdit z kopce 50ku, když mi tam zleva vběhli malí haranti na pokyn maminky "volno". Stejně tak na cestě, když mi tam nějaký Ijáček vjede z vedlejší a nedá přednost a tak podobně.
Mám cca 115 kg + k tomu kolo s výbavou a brašnama má dalších 20 kg.
organické koupit jdou - http://www.kupkolo.cz/brzdove-desticky-avid-pro...
ale asi bych se na to vykašlal, když ty sintrované tak krásně piští :-)))
Mám za to, že originální na BB7 jsou organické.
Na Oceláči mám původní, na Azubu už ne, měním je asi tak každý rok a dávám tam zas organické.
Brzdy nikdy nezklamaly, limitem je smyk.
Pokud nenarazím na něco levnějšího, beru náhradní od BBB, typ BBS-42. Všechny obchody na netu u nich mají špatný obrázek, ale je to ověřené, pasují tam na 100%. Typ 41 ne! I když tam píšou BB7, je to na starou verzi. Naštěstí jsem je poprvé bral v kamenném obchodě, takže jsem se nenapálil.
Originály jsou sintrované. Dokonce to má Avid na webu, jak jsem teď zjistil: http://www.sram.com/avid/products/bb7-mountain... , záložka specifikace.
Co tohle: http://www.kupkolo.cz/brzdove-desticky-force... ?
Jestli je to tak, tak ten rozdíl nepoznám. Na Azubu jsem měl chvíli i každou jinou. Ty originální za mokra s trochou bahna taky rychle ubývaly.
Nové brzdy na Oceláči brzdí líp - k tomu pocitu stačí, že jsou tam páčky s jiným poměrem síly (delší chod) a kolo je taky o něco lehčí.
Ty destičky z odkazu by šly, zatím náhradní mám.
Jak jsou na tom kotoučové brzdy s odolností? Já uvažuju, že bych na přední kolo dal někdy v budoucnu kotoučové, ale u 20" kola se bojím, že bych ten kotouč při prvním pádu poškodil.
Vy co máte kotouč na 20" kole - už jste s tím někdy spadli na "tu správnou" stranu? Jak to brzda přežila?
Další problém je, že do těch různých stojanů u hospod dávám leho předním kolem - u zadního vadí přehazovačka. To by s kotoučem taky nešlo.
185 mm (nebo kolik to je, ta "prostřední" velikost) na 20" kole bez problému. Podle mě není šance aby se dotkl země, obzvlášť se spodním řízením. Plácnul jsem sebou poslední zimu nepočítaněkrát :), takže i prakticky ověřeno. Šárce se na kole s horním řízením a 451 kolem s tenkým pláštěm povedlo jednou při nějakém divném pádu zrušit plastovu čepičku šroubu seřizování destičky brzdy (Avid BB7), ale kotouč bez poškození. (Mmch, brzda po improvizované náhradě čepičky nadále funguje a už ji nic dalšího nepříjemného nepotkalo.)
Stojan problém může být, záleží jak který. Ale IMO je stejně mnohem praktičtější mít stojánek na kole. :)
P.S.: počítám teda s cestami, v terénu nejezdím ...
OK, díky.
K možnosti výměny V za mechanické kotouče: předpokládám že budu potřebovat akorát nový střed. Páčky jsou kompatibilní, anebo ty taky je třeba vyměnit? A návarky na vidlici jsou standardizované nebo je třeba vybírat brzdu ještě podle nich?
Páčky od Véček budou téměř určitě fungovat, ač "oficiálně" jsou k mechanickým kotoučovkám jiné (předpokládám, že jen mírně jiné zpřevodování). Osobně mám BB7 s nějakými obyčejnými levnými shimano pákami kombinovanými se řazením a brzdná síla i nastavitelnost v pohodě. Ale nemám srovnání se "správnými" pákami, tak možná jen nevím o co přicházím. :)
Úchyt označovaný občas jako "I.S." (plocháč se dvěma dírami rovnoběžný s kolem) je poměrně univerzální, mezi samotnou brzdou a tímhle plocháčem je mezikus (koupíš s brzdou, dá se sehnat i zvlášť), který určuje, jestli bude brzda pasovat na přední nebo zadní kolo a na jak velký kotouč. Samotné těleso brzdy je vždycky stejné (mluvím konkrétně o BB7, je možné, že pro jiné to tak úplně neplatí). Existují i vidlice s jinými návarky, ale k nim neumím nic moc povědět.
A aby to nebylo tak jednoduché, tak je ještě několik způsobů přidělání kotouče k náboji. Tj. potřebuješ kompatibilní kotouč a náboj.
Nemyslím si, ze jsou oficiálně k BB7 jiné páky než k véčkům. Mám páky Avid FR5, v návodu k nim bylo nastavení jak kotoučovak tak těch véček.
Mám taky tyhle páky. Pro zajímavost - poloměr, kterým se tahá za lanko, je u nich 33 mm. Na Azubu mám páky Tektro, ty mají 36 mm. Destičky nastavuju u obou pečlivě na co nejmenší mezeru. Po přesednutí z Oceláče na Azub je ta rychlost nástupu brzd někdy nečekaná, když už si zvykám na krok páky o něco delší :-)
Jestli ono to nebude rozdílnou konstrukcí páky. Ty Tektra, pokud vím, mají lanko uchycené v ohnutém plechu na čepu. Zatímco ty Avidy mají lanko uchycené v páce a je tam dráha, která asi trochu upravuje chod brzdy. Ty Avidí páky mi přijde, že chodí lépe.
Když jsem ty BB7 na Oceláče pořídil, měl jsem představu, jak jsou ostré a špatně dávkovatelné, jak často člověk vyčte na netu. Ale ani jedno není pravda. Jejich ovladatelnost je naprosto skvělá.
Ja mam teda len BB5 ale zatial sa nestazujem a uz dostaly pekne zabrat cca z 67km/h na nulu limit bol smyk kolesa a ziadny probleem som nepostrehol oproti klasickym V brzdaam super . Trosku bola sranda z prvotnym nastavenim ale potom uz parada. BB7 maju vyhodu pri nastaveni vonkajsej dosticky. Nemal som moznost vyskusat BB7 ale fakt je ze aj BB5 je dobraa.
ty BB5 se fakt nastavují inbusem? myslím tu destičku, co je napevno... u té hýbací se to nastavuje tím šroubkem, co je nakonci bowdenu, ne?
mám vpředu BB7 a tam to nastavím v pohodě rukou obě dvě, a vzadu BB5 a tam to rukou bez nářadí až tak v pohodě nejde :-D
bud nimbusom alebo tym koleckom ako na BB7 len ta pohyblivaa sa steluje napruzeniim lanka na brzde respektyve na pake.
A neni to take hrozne ako tu niektory piisu. Nepotrebujem ziadne srandy tipu brzdove svetlo a tak. písal som o ucinku ze som spokojny.
BB5 bych kupoval maximálně ve finanční nouzi. Těch pár korun navíc za jednodušší nastavení má smysl.
cvaknout o jeden zobáček inbusem za měsíc, což je asijediná údržba taky není tak složité :-D
A co prvotní nastavení, nebo když tam dáš kola s jiným kotoučem.
Tím imbusem ale posunuješ jen tu vnitřní desku, ne? Jak nastavuješ tu vnější?
prvotní nastavení dělali v servisu a jiná kola nemám.
tu vnější šteluju tím černým šroubkem, co je na konci bowdenu
http://www.ecovelo.info/images/bb5-step-4.jpg
jde to i jinak? dělal jsem to podobně i na favoritovi, jen ten šroubek byl krapet jinde :-)
No zřejmě nejde a to mi přijde hlouhé. Tím šroubem přitahuješ lanku a tím i pružinu, vlastně stejně jako u véček.
Nastavování pístku u BB7 mi přijde lepší, že v poloze nezabrzděno není v systému skoro žádný tah. Stavěcí šrouby na pákách mám vlastně dost pro ozdobu.
ked das iny kotuc musiis menit ten drziak brzdy a tam ta kolecko na vonkajsej strane nezachraani :-D. Ale nie je fakt ze prvotne nastavenie je horsie ale furt je BB5 lepsia nez nejake ine mechaniky shimano ci tektro ci ako im nadavaju. A brzdia tiez super aspon mne sa to tak na LR javy. A parkrat mi uz zadok zachranila. Niektory sofery su fakt HOVADA. To nastavovanie lankom neni zas tak hrozne a vnutorna sa nastavuje tak isto ako na BB7 ak ti to ide z tuha zoberes nimbus ci torx abo co to tam je.( pouzivam to kolecko tak neviem aky kluc tam treba)
Na BB7 je urcite torx.
aj na BB5 teraz som to bol kuknut
Přesně jak píšeš. Jen se na vidli dává adaptér, ten musí být odpovídající velikosti kotouče.
Nepředstavuj si, že je nějaký výběr. Jiné mechaniky než Avid BB7 nemají moc smysl. Tam je důležité koupit MTB verzi, aby dobře chodila s pákami.
Já s tím také problém nikdy neměl. Při pádu mi jdou na zem řidítka a pedály, kotouč ne. Do stojanů kolo nedávám, i kdyby to nekolidovalo s kotoučem, což obvykle koliduje, tak by mi to odřelo špice. Kotouč mám 160 mm.
Když kolo pokládám na bok na zem, tak ho dávám na stranu kotoučů, aby se neohnula přehazka.
já se nedávno proběhl rovnou z kola - přejížděl jsem z jedné strany polňačky na druhou a přehlídl jsem vyjetou kolej. Kolo lehlo a já pokračoval během v před, ani jsem sebou neplácl, heč :-)
každopádně kolo padlo na stranu, kde jsou kotouče, a bez problému. jedině jsem musel vyklepat trávu a hlinu z dualů :-))
Ja som sa natiahol tiez na polnacke. Neviem co ma napadlo sa brat s Lowracerom do lesa e este na slickoch ale stalo sa. Polozil som to sa stranu kotucu (160mm) jedinee co sa stalo ze som nabral hlinu do brzdovej paaky a potom nasledne cistenie. (ale ze ju to tam riadne naducalo ako keby som vyskrabaval stvrdnutu sadru)
Koupil jsem si kotouce a je na nich napsano
"for resin pad only" (nebo for organic...)
Docela mne prekvapilo ze je tato specifikace i u kotoucu. Domnivam se ze je zde pouzit mekci material kotouce.
Setkal se s tim nekdo z Vas?
Muzete mou smyslenku vyvratit/ potvrdit?