Ahoj,
mám na vás jeden dotaz, i když je trošku mimo vzhledem k tomu odpornému horkému počasí, co teď panuje.
Přestěhoval jsem se na ubytovnu, mám pokoj cca 4x5 metrů. Předtím jsem měl kolo v garáži, teď garáž nemám, takže nocuji i s ním a s koloběžkou...
Když je sucho, fajn. Ale co dělat, až bude pršet či sněžit a kolo bude celé zaprasené? Na podlaze jsou kachličky, ale umývat podlahu se mi taky každý den nechce :-)
Nějaká moudrá rada by nebyla? (nejezdi v zimě a dešti - neberu :-)))
Dík!
Brůča
no já si pod kola a i pod koloběžku dávám takový igelit, aby se to svinstvo vykapalo na ten igelit a nemusím kvůli tomu furt vytírat jen občas pozametám, ono to bláto lepkavé, když uschne tak se dá pozametat a je s tím míň práce než s vytíráním :-)
karton na zem toho je všude dost, dávám ho i v garáži pod auto
takže žeby sendvič karton-igelit-karton? :-)
teď už jen dořešit, jak to kolo dostat až na pokoj bez toho, abych zasvinil celou chodbu... nebo vzít smetáček a teplou vodu, a umýt ho ještě na schodech venku? (máme schody z roštů do patra, takže to pěkně steče dolů :)
Na mokré kolo smetáček nedoporučuji. Akorát to rozmažeš a zasviníš smetáček.
otřela bych to jen hadrem nebo papírovým utěrákem, který lze okamžitě vyhodit.
Nebo postačí i "ruční vapka" v podobě plastové lahve s dírkou ve víčku.
Hele a nemáš v blízkosti nějakou benzínku?!? Třeba by se tam dalo kolo z nejhoršího opláchnout. Jen bacha na středy, aby sis do nich nezanesl písek- vlastní zkušenost...
benzínka byla tak kilometr od domu. jen mi ji teď mizerové zrušili...
a mám pocit, že by to finančně moc dobře nevycházelo, umývat skoro každý den - jezdím sníh nesníh :)
Fakt?!? Proboha a proč?!? Jak říkal "m"- co neopadne ani po třech ranách kladivem, to na kolo zkrátka patří :o)))
Mě při mytí kola vždycky strašně rozčiluje, jak vylézají drobné oděrky laku od kamínků a pod.
To na něm radši nechám trošku toho bahna z cest.
Možná by šly použít i plastové odkapávače na boty - viděla jsem onehdy i delší. Ty bych narvala pod kola, odkud toho teče nejvíc, mezi ně pak třeba ten karton nebo igelit. Možná by se to tímto způsobem nemuselo mýt/měnit tak často.
V zimě pak od hrubých nečistot omést starým smetákem těsně před vchodem a pak rychle provést
vidíš, a já koukal jen po spodních dílech od truhlíků na kytky a na ty na boty jsem zapomněl, díky :)
A co dva metry okapu 15cm širokého po stranách zaceleného aby voda z něho nevytekla? Po okapání vodu v pohodě vyleješ třeba do záchodu.
http://www.glynwed.cz/cs/pozemni-stavitelstvi...
Plastove odkapavace mam. 2 velke na tri pary a mezi nimi jeden s nizsimi okraji na 2. Nic moc. Porad se o rozleza, kdyz jsem to slepil paskou, neslo to zase vylit. Taky jsem kolem prejel okraj a jeste se o to kolo pritom oprel a ruplo to.
ProPa ma ve skrini nejakou nizkou vanicku z hliniku delanou na miru. To by bylo lepsi reseni.
Zahradni postrikovac pouzivam a to nejlepe ve spojeni se stetcem 50 mm sirokym.
Nechaval jsem kolo z nejhorsiho okapat venku, pripadne mu pomohl kyblem vody - v zime horke.
Pod kolem jsem mel pruh stareho koberce 0.5x2m
Pod kobercem kus igelitu.
Kolo jsem pronasel bytem na rameni, proto musel byt okapane z nejhorsiho.
V pokoji kde bydlím teď má kolo prostě vyhrazený obdélník špinavé podlahy:-)
Když jsem bydlela v pokoji kde byl koberec, tak jsem tam měla na zemi poskládanou krycí plachtu z Obi (takovou tu modrou, co se dá použít třeba na auto nebo hromadu dříví), pokud se hodně zaprasila, tak osprchovat. Když bylo jó hnusné počasí, tak jsem na ní ještě rozkládala noviny (Metro a Kaufland).
Dělám to stejně. Igelit nebo sundat koberec a nechat lino + větší noviny. Mám ještě zásoby Obchodního věstníku, což je formát bývalého Rudého práva. Totál zprasené kusy pak překrývám čistými listy nebo staré jednou za čas vyhodím.
Když je sníh, musím kolo ještě na chodbě omést smetáčkem a následně před bytem vytřít. Břečka leze pod blatníky a kdybych ji nechal na kole, tak bych se v bytě nedovytíral.
Když je sněhu moc, nejezdím. Než bych se nechal nějakým troubou zajet a pořád šaškoval s hadrem a kýblem, jedu raději autem.
Jinak kolo do pokoje přenáším.
Zabahněné kolo rychle opláchnout a pak bych pořídil slušné ofukování, nějaký výkonnější fén, stačí vlažný vzduch, ale velké množství a kolo během minuty můžeš uskladnit suché.
Uvažoval někdo o tom, že by zřídil "sdílenou garáž" pro několik kol? To by řešilo dost problémů se špinavým vozidlem.
To už zrovna můžeš nechávat kolo ve společné kolárně domu. A to dotyčný asi nechce, chce mít kolo stále pod dohledem.
Společná kolárna, kam může každý, kdo kdy v domě bydlel, není zas až tak výhodné řešení. Ale pronajmout si třeba ve čtyřech garáž - proč ne?
A k tomu dohledu - kupuji si takové kolo (auto, mobil, motorku, ...) abych, kdyby mi ho ukradli, mohl druhý den jít a koupit si jiné. Pokud někdo nespí strachy, aby mu kolo neukradli, zvolil špatnou cenovou kategorii.
spravna cenova kategorie je ta ktera prinasi nejvic radosti.... coz kolo kterych si mohu koupit nekolik za jeden plat obvykle nebyva.
(ale je to OT, tak to radsi nerozebirejme)
To je chybné uvažování, typické pro lidi, co utrácí nad poměry (čímž netvrdím, že je to tvůj případ). A pak pro politiky, kteří je v tom podporují, a záměrně tak vytváří jejich závislost na svém politickém programu(sociálních dávkách, bezplatných službách státu apod.).
U věcí, které si kupuji pro radost, a které na sebe nevydělávají, je důležité, aby mne jejich pořízení, provoz a případná ztráta finančně nezatížily, nebo alespoň ne tak, abych to poznal.
To ale neznamena, ze takovou vec budu chtit nechaval nekde ve spolecne kolarne, ne? Tam bych nechtel nechavat ani kolo za 15.000 Kc, natoz celopero, lehace, nebo snehulaka.
Tak to bych samozřejmě taky nechtěl. Zamykat to furt někde je otrava. Já bych chtěl libovolné kolo, třeba i karbonové za sto litrů, nechat opřené o strom před domem (a ráno jej tam samozřejmě zase najít).
Za co mínus? Co tu má kdo proti tomu, že chci, aby se tu nekradlo?
To je taky můj sen - nemuset nosit pořád po kapsách klíče a všechno zamykat. Přijet večer domů, postavit kolo do stojanu před domem a ono tam bude ráno pořád ještě stát.
Ale tohle je u nás zřejmě utopie.
Nejenom u nás. I v Německu vídám kola zamknutá ke stojanu zámky, které mnohdy překračují svoji cenou cenu kola.
A nejenom v Německu.
V Norsku jsem narazila na kola, kde si majitel od uvázaného rámu raději odnesl celou přední vidli.
Po zkušenostech s panem Bartošem vážu svoje kolo vždy a všude, i když jdu jen do trafiky pro noviny. Zejména v zahraničí za to sklízím dost pohrdlivých pohledů a uštěpačných poznámek že "tady se přece nekrade".
Já vím ale svoje a pěšky z výletu se mi teda znovu jít rozhodně nechce.
Jenom jestli si ji odnesl opravdu majitel...
Minuly tyden, jsem uvazal kolo vecer u Intersparu v Brne a sel si koupit veceri. Nez jsem se vratil, bylo kolo "odlehceno" o sedlovku se sedlem...
Takze od ted objimku na imbus a uvazuju, ze bych to same udelal i s RU. Kola jsou ted to jedine, co se jeste da v rychlosti bez vercajku sebrat (i kdyz vlastne vecka bez imbusu nepovoli :p). Nakonec ale muzu byt rad, ze dotycny nesebral rovnou cele kolo.
V vyhakne a je to, ne?
Lepsi by bylo dlouhe lanko s ocky a visaci zamek. Muzes to pak protahnout i skrz predni kolo a liziny sedla.
Jo, pravda. Nebo vypusti dusi. Doslo mi to az zpetne...
Jasne, akorat pak budes vozit 5m retezu z kalene ocele a k tomu kilove zamky. Kdybych to parkoval pres noc venku nebo pres den nekde na nadrazi, tak jo, ale na tyhle akce se samoskou, postou nebo tak je to na pytel. Dokavad pujde sebrat cokoli i pod kamerama, aniz by za to neco hrozilo, tak to bude blby. Fakt mam nekdy pocit, ze nektere prvky saria, bychom od tech arabasu prevzit mohli... :(
Treba liziny sedla muzes mit trvale lankem zamcene k ramu a kolo pak zamknout pres ram a predni kolo.
Ach jo. Ja vedel, ze si nabiju hubu. Mate pravdu no... (doted bych ale byl prisahal, ze jsem se za svoji zakladni, stredoskolskou ani vysokoskolskou karieru se slovem "lizina" nepotkal, hmm...)
Já se přiznám, že jsem se s tímhle slovem setkala jen v mluvené podobě. Doposud jsem neměla potřebu ho psát. A přiznávám, že ani ve snu mě nenapadlo, že je to "ližina"... :o)))
Takže díky za osvětu.
Za poslednich cca pul roku se to tady probiralo tusim dvakrat. 8-)
Par měsíců jsem sem nechodil, tak vidím, ze mi unikly významné informace :-)
Jinak normálně češtinu nikomu nekomentuju, ale tady mi to fakt přišlo divné. Nebyl jsem si jisty, tak jsem zkusil jenom rychle "lyžina sedlo" - hnedka vyběhlo pár diskuzí na BF a všude "lyžiny". Tož jsem ťal a vedle... ;-)
epo: v takovém případě je lepší google dotaz např. lyžina vs. ližina.
Autobazarníci podélným lištám na nosič říkají zásadně lyžiny, popřípadě hagusi:
http://auto.bazos.cz/inzerat/26663266/Prodam.php
:-)
No, netahá. Ližina jo. V tom nehledej logické zdůvodnění, prostě je to poměrně málo používané slovo, notabene je tak osmdesát procent lidí napíše špatně, takže si to člověk opticky pořád víc zafixovává... až se mu ten správný výraz začne jevit "neestetický"...
Radka: co je líha. Mám v hlavě obraz, kdy nám paní družinářka vysvětluje, že to po čem jezdí ten pán s růdlem a vozí basy piva z auta do obchodu se jmenuje líha. To tajuplné slovo, které jsem do té doby (a nikdy potom) neslyšel mi způsobilo, že dodneška vidím ten nákladák, u kterého jsme stáli.
Lícha, n. líha: plocha podlouhlá, na jakovéž dělí se zahrada nebo pole, je to větší záhon. (Česko-německý slovník zvláště gramaticko-fraseologický).
dále též:
http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=6675
http://mur.rajce.idnes.cz/2012-01-08_Snow...
Tenhle uz je sice prodany, ale bude jiny.
No, vezmu-li cenu nějakého celkem obyč kola, byť ne úplně supermarketové provenience 10.000,-, tak tohle je částka, kterou v rozpočtu "nepozná" člověk s platem od padeáti tisíc výš. O něčem dokonce lepším už ani nemluvím... Takže na kole může jezdit jen nějakých horních deset procent lidí a pro ostatní je to koníček nad poměry...
Řešením je neplatit takové věci z běžného rozpočtu, ale mít na ně vyčleněnu rezervu, do které průběžně přidáváš (buď % z příjmu nebo např. mimořádné příjmy, pravidla si musí nastavit každý sám).
Takové věci se nedějí každý měsíc, ale jednou za rok skoro určitě (pračka, lednička, ukradené kolo, menší autohavárie, ...), tak je lepší s nimi počítat předem, než si pak půjčovat u Providentu nebo být třeba měsíc bez kola.
Prostě s tím výdajem počítám předem, a pak to "nepoznám" na běžných výdajích, například za střelivo nebo za nedělní rumpsteak:-)
To samozřejmě, pokud by byl hovor na téma, zda si na věci půjčovat.
Pokud ošem mluvíme o tom, že si mám kupovat jen tak drahé věci, aby mě jejich ukradení vůbec nebolelo, tak bych to viděla tak nejvejš na plastové odrážedlo. (A to jsem příjmově v nadprůměru.)
Bolí každá ztráta, zcela nezávisle na způsobu financování kompenzace této ztráty (půjčka, vzdání se obnovy věci nebo vzdání se jiného požitku).
Navíc pojem bolesti je dost subjektivní. Buddhistům je to u prdele (navenek tvrdí, že je mrzí špatná karma a tím nutné utrpení zloděje, ve skutečnosti je to sere jako každýho jinýho, ale to je vyváženo jejich sebeuspokojením z výše zmíněné a hlavně navenek prezentované pózy), keynesiáncům to dokonce dělá radost (nevida pro svůj malý stromek celý les, věří iluzi, že koupí dalšího kola podpoří ekonomiku).
Proto píšu "finančně nezatížilo".
A dopr.... to mi něco uniklo, pračka 6let lednice s mražákem 7 let a autonehoda ještě žádná. Kolo mně naposledy ukradli před vice jak 10 léty. Jestli to nebude taky tím že si kupuji kvalitní věci když je neměním každý rok.
Sorry, ale tohle je magorárna. Pokud jezdím denně, nemohu si dovolit nechat ukrást žádné kolo, protože 30 dní v měsíci krát cokoliv je prostě neúnosná škoda. A i kdyby mi to kolo nekradli tak často, tak prostě nic, co denně potřebuju, si nemohu nechat snadno ukrást.
Kromě toho při denním ježdění musím mít něco, co takové intenzívní používání vydrží a půjde opravit. Supermarketové modely tak padají ze hry. Na kratší a rovinaté trasy mohu použít něco historického, pokud to v rodině je k dispozici. Taková kola nejsou výstřelkem dnešní techniky, ale vydrží provoz. I to si ale asi nenechám ukrást, protože kde vzít další?
Ahoj,
no, pokud bych k tomu měl takhle přistupovat, tak bych byl bez mobilu i kola. Na kolo jsem si musel našetřit, předtím jsem jezdil na starém favoritovi (žel nepřežil nehodu). Teď mám krásnou Konu Dew drop, stejně tak koloběžku, na kterou jsem šetřil půl roku, a prostě ji do společné nezamklé kolárny nestrčím. kamery nekamery.
Ty třeba takový příjem máš, že si to můžeš dovolit, ale já vydělám 10 tisíc a musím z nich zaplatit nájem i všechno ostatní, což v jednom není moc velká legrace.
Samozřejmě že třeba mobil si nekoupím nový za 15 tisíc (byť takové Blackberry Q10 by se mi moc líbilo :-), ale vezmu radši nějakou bazarovou 8520 třeba za 1500. Ze dva roky vydrží a pak zase obměním
Jenže koupit si kolo za 2.000,- v obchoďáku je strašně drahý nákup. Už jsem s takovými čest měl a děkuji pěkně. Proti nim je i starý favorit úplně zlatý...
Jó, člověk si musí ujasnit priority. Samozřejmě, i s desetitisícovým platem lze mít nové kvalitní značkové kolo, u kterého nespím strachem z odcizení, i módní koloběžku.
Ale za litr na Aukru se dá koupit pěkné, funkční a zábavné kolo (minulý týden dokonce kombinace Favorit + starý horák, oboje ve slušném pojízdném stavu), koloběžka se dá oželet (malosériová výroba + móda = vysoké ceny a/nebo nízká kvalita komponent).
Pokud požaduji více, je poměrně osvědčeným řešením najít si lepší zdroj příjmu.
brnda pro mě není "módní" věc - mám ji hlavně kvůli zádům po úraze. je sice fakt, že jsem ji pořídil 14 dní před nehodou, ale to fakt plánované nebylo. letos už na ní mám najeté 1200 km - víc jak na kole ;-)
jinak mám Mibo Mastr s "profi" koly ;-)
nejde mi ani tak o značku, na ty peču. spíš koukám cena/výkon, což mi kolo z obchoďáku nesplňuje. proto jsem kupoval předváděcí kolo s rokem výroby 2009 za polovinu.
starého favorita samozřejmě mám, jen musím sehnat nový rám a dát ho po nehodě do pořádku - pak půjde bráškovi jako druhé kolo nebo si ho nechám do rezervy.
víc nepožaduju - nájem zaplatím a jídlo a další věci taky. kolo mám jen díky plnění z úrazovky. jinak by nebylo a já bych jezdil dál na favoritu. ale ten by neměl prasklou vidlici a rám kvůli někomu, kdo řídí auto a čučí po holkách místo aby koukal na cestu... :(
Když jsem bydlel v prvním patře měl jsem 20m hadici, tu jsem vyhodil oknem na ulici a za chvíli bylo kolo jako nové. Ve vyšších patrech pak podobnou funkci plnil kýbl teplé vody a kartáč na nádobí.
Poslední možnost je, že nechávám kolo z toho nejhoršího okapat zamčené na společné chodbě/balkónu. Přeci jen se tam uklízí svinčík lépe.
to bych chtěl taky umět vyhodit kýbl teplé vody a kartáč na nádobí oknem a dole je ještě použít :-)))
u mě bude problém v tom střešním okýnku :-)))
asi ho vždycky očváchnu vodou a pak nechám zamčené v patře na schodech.
Nastěhovat se k ženské, která ráda uklízí. Ta by Ti nejen umyla kolo, ale i Tebe. Mám to tak zařízené, je to fajn.
Karton z cyklokrabice. Vyhni mu rohy a zcvakni sesivackou, aby ti smir a blato neodtekalo na dlazbu. Mel jsem to takhle loni celou zimu v praci a nikdo si nestezoval. Ani koberec ne. Karton byl dost tlusty a nikdy z toho neodkapalo tolik snehu/vody, aby se promocil uplne durch. Behem dne to vsechno uschlo. Po zime skoncil karton v popelnici se sberem...
Nejlepsi je samozrejme umyt, ale ne kazdy bydli u benzinky s wapkou a ne vzdy je po dojezdu nalada vzit kybl s hadrem a pul hodiny surovat...