*Koukám koukám a v té rubrice "náš typ" se střídají fotky a jedna z nich je lehokolo. Už se tak trochu považuju za lehocyklistu, i když stavět kolo teprve začínám, a tak oceŇuju, že tam autor těchto stránek lehokolo také začlenil.
Myslíš tu druhou shora co je na ní kdosi evidentně na Azubu, tipuju model 2002, před několika dalšími cyklisty nebo máš na mysli ten semilow co jsem myslím někdy zahlíd na té první shora?
Myslel jsem tu v rubrice Náš typ. Ta spodní, ta je tam už dlouho (tj. od té doby, co jsem objevil tenhle web). Zato ta horní se tam objevuje jen někdy.
Tak ta vrchní je Challenge Hurricane, moc pěkný stroj, a typický holanďan.
Moje lehokolo je zatím jen na papíře. Ale už hnedle 1:1, víc se na prkno nevešlo. Až bude, také bude typický ... co ale??? To nikdo neví :-))
*** Člověče, vyšlo mi to nějaké vysoké, až se bojím, že při naloženém nosiči půjde předek do vzduchu v kopci. Ale prý se zas extrémy na lehokole vyjet stejně nedají. Neodhadneš to, kolik % stoupání to asi může být? Kvůli poloze těžiště. Zase se mi nechce zbytečně kolo prodlužovat kvůli přepravě apod. Dík.
Pokud jsem někdy něco nevyjel, nebylo to kvůli stoupání, ale terénu. Pokud ti při určitým stoupání nakopne kořen nebo šutr přední kolo, převrátíš to na záda. O Azubu Max někteří tvrdí, že se jim to povedlo i bez kořene, jen svahem a nákladem na nosiči, ale šlo o nějakou mez, okraj úvozové cesty a podobně, kde je to dlouhý metr a půl a má to stoupání tak 50%. Na asfaltu vyjedeš fakt všechno co někdo dokázal vyasfaltovat.
Taky to jde spočítat. Odhadni polohu těžiště a vypočítej si úhel který svírá spojnice bodů v nichž se kola dotýkají země se spojnicí zadního z nich a těžiště. Tohle odečti od 90° a máš úhel silnice, při němž budeš na hranici stability při jízdě konstantní rychlostí. Pokud se ti chce, můžeš přidat ještě točivý moment vyvinutý šlapáním, který to pomáhá převracet. Uvažuj tak cca jedno- až dvojnásobek (podle kondice) svojí hmotnosti (krát g) jako sílu která působí na pedál v místě, kde jí máš nejvíc (na lehokole to je zhruba horní úvrať nebo hned vedle, podle konstrukce). Délku kliky znáš, moment na ose pedálů má průběh přibližně jako usměrněná sinusovka s amplitudou toho maxima (viz výše). Tenhle moment proženeš pákovýma poměrama podle zařazenýho převodu a poloměru zadního kola a máš mement snažící se tě převrátit kolem místa dotyku zadního kola. Moment setrvačnosti soustavy můžeš vzít podle hmotnosti a vzdálenosti těžiště od té osy otáčení (bod doteku zadního kola). Můžeš z toho všeho pak spočítat sklon svahu, při kterým začne tvoje síla šlapání na nejlehčí převod být dostatečná pro odlepení předního kola ze země. Zjistit sklon dostatečný nejen pro nadskakování předku ale pro úplné převrácení už bude trošku komplikovanější.
Docela mě to zaujalo, asi to zkusím nějak spočítat. Případně dám vědět.
Jirko, teda vzal jsi to důkladně. Já bych tvou úvahu zjednodušil- není podstatná délka klik a všechno ostatní. Ono to "všechno" má jediný výsledný efekt. A sice - výsledek silového působení nohou má za důsledek to, že kolo stojí na svahu a nejede zpět dolů. Kupodivu i při jízdě vzhůru je to v rovnováze! (Nad tím jsem se musel fakt hluboce zamyslet, ale je to tak :-). Jenom pokud zrychluješ, je mezi silami nerovnováha ... do doby opětovného vyrovnání sil např. odporem vzduchu.) Všechno platí pro stálý sklon s vyloučením dalších vlivů.
***
Tedy... tohle ti píšu jen proto, že, jak vidím, jsi šťoura. Z praktického hlediska mi stačí, když napíšeš, že svah se na lehokole vyjede zhruba stejný, jako na klasice. Polohu těžiště si pak podle sklonu samozřejmě patřičně posunu. K tomu rezerva pro naložení zadního nosiče a pro ty kořeny, o kterých píšeš. Ta by mohla být radši větší (to je otázka na tebe!), protože na rozdíl od takového klasického kola,na ležáku není asi dost dobře možné vyrovnávat tak, jako třeba když na horáči jedeš na nejlehčí převod do vršku a podle potřeby přeneseš vlastní hmotnost nad řidítka, aby př. kolo nešlo do vzduchu.
***
Teda, esi naši debatu bude číst někdo jiný, než my, tak ho lituju.
Tak ano, na lehokole vyjedeš opravdu to samý co na klasice, co se týče sklonu. V terénu to může být náročnější na techniku jízdy, ale pokud si vzpomínám na svůj starý trekink, tak tam, kde se mi teď zvedá na lehátku přední kolo právě při nájezdu na hrbol, tam jsem se sice mohl předklonit abych tomu zabránil (což vleže moc nejde), ale tím zatížením předku se odlehčil zadek, prokluzovalo to a stejně jsem tam nevyjel, takže je to jedno.
Mluvím celou dobu o zkušenostech s Azub 4, což lze asi aplikovat na všechna 20/26 kola, s určitou rezervou. Hůř (ne o moc) na tom budou dual26, jako je Azub Max, protože mají vyšší težiště. Ale ten rozdíl není velký.
Náklad: vyzkoušel jsem toho víc, asi jestabilnější je když dostaneš něco dolů pod sedlo, co nejvíc dopředu. Jak jsem to udělal na 4ce možná uvidíš tady:
http://lehobrno.borec.cz/DSCN7591s.jpg
http://lehobrno.borec.cz/DSCN7592s.jpg
Jednou jsem jel s cca 20kg, přičemž asi polovina byla v tech předních brašnách a polovina v zadních. Připadlo mi, že co do převracení na záda to určitě není horší než s prázdným kolem. Kdybych dal všechno dozadu, bylo by to horší, protože ty zadní jsou skroro za osou zadního kola, ale ty přední brašny posunou těžiště nákladu dost dopředu a dolů na to, aby se směr spojnice bodu dotyku zadního kola a těžiště celého stroje s jezdcem v postatě nehnul, takže ta mez stability zůstane stejná.
Jirko, dík za rady. Své kolo mám navrženo na 26/26 a pro standartní rozvor. Vcelku jsi mi potvrdil moje podezření, že to zadek mám přehnaně podsazený pod opěradlem, takže to ještě mírně natáhnu. Bude to asi za cenu toho, že už kolo nejspáš nepověsím na zadní nosič favorita, ale zas nebude problém s brašnami na zadku.
Když se mi kouknete na Nick, tak zjistíte jak vypadá nejlepší lehokolo na světě. :-))
Doufám, že je to rozeznatelné.