Chtěl bych si pořídit nějaké pořádné světlo na noční jěždění. Mám dost silné brýle. Doporučili mi Petzl Nao.
Zde odkaz:
http://www.vertical.cz/cs/katalog-zbozi/nao_12...
Cena je dost vysoká - Je tahle svítilna vůbec vhodná pro cyklistiku?
Má to LiIon 2300mAh - jaká nabíječka - myslím pro nabíjení ze sítě by byla nejlíp kompatibilní? Šlo by to třeba nabíjet skrz nabíječku na Auroru, která je na LION 2400 mAh, 3, 7 V nebo třeba skrz běžnou nabíječku k foťáku, USB (output 5 V..)?
Nemáte s tím někdo zkušenost? Doporučují taky stáhnout software z webu pro optimální výkon baterií.
Neexistuje nějaká obdobná hodně dobrá čelovka - avšak méně přetechnizovaná?
Čelovku bych bral jen jako doplňující světlo do hodně náročného terénu pro rychlou jízdu. Z mého pohledu je lepši mít pevné světlo přidělané na řiditkách.
Mám Fénixe 10 a zvládají se s ním i dost náročné jízdy v terénu.
Když pominu možnost nákupu z Číny:
Za půlku, stejný světelný výkon http://www.kronium.cz/led-svitilny-fenix/led...
Stejná cena, dvojnásobný světelný výkon: http://www.kronium.cz/led-svitilny-fenix/cyklo...
jestli chceš světlo jenom na kolo.
Při zakoupení článků a nabíječky o něco nižší cena, vyšší výkon: http://www.kronium.cz/led-svitilny-fenix/led... k tomu si za 50-100kč koupíš držák na řidítka nebo na přilbu.
Výhoda je že nepoužívají proprietární (a náležitě drahý) akupack a je možné použít běžně dostupné články.
Na kolo je bezva ta BT10 nebo BT20. Má kromě hlavního kužele ještě jeden "odraz" před kolo a široké nasvícení okolí. Takže neoslňuje přesvícený střed a okolo něj není neproniknutelná tma. Prostě hodně podobné nasvícení jako u auta.
BT10 mám odzkoušené jako bohatě dostačující, výhoda pro toho, kdo má už doma slušnější nabíječku a ideálně Eneloopky.
BT20 už jede na lepšejší baterie, ale musí to být teda masakr. Do pořádného terénu určitě špica.
Obě světla se dají přidělat i na přilbu, nebo nosit i jako čelovky, baterie jsou v kapse, v balení je prodlužka.
Jediný, zatím zjištěný nedostatek je povolování šroubku na rozbitý cestě. Ale to doufám vyřeší loktajt...
ta BT20 mě taky docela zajímala, ale má vcelku malý dosvit... teda aspoň když dělím ten udávaný 3, což bývá reálný...
od fénixů mě láká ještě E50, dá se použít i jen s jednou 18650kou a dosvit má vcelku fajný.
teď jezdím s LD40 (200 lumenů, papírový dosvit asi 200 metrů, reálně jde pěkně vidět na cca 50 metrů, dalších 50 je už trochu v šeru) a PD32 Ultimate edition - předchůdce zmiňované PD35. Ta pěkně osvětlí cca 30 metrů a jde víc do šířky než LD40.
Jezdil jsem i s kombinací čelovky a světla na řidítka, to bylo asi nejlepší - viděl jsem před sebe i tam, kam jsem se zrovna podíval.
a radši bych si připlatil za nějakou na baterky 18650, protože ta výdrž proti tužkovým se fakt nedá srovnávat. A to jsem docela zastánce klasických nabíjecích AAček ;-)
Budeš s tím jezdit na kole, nebo svítit na koncertě ? Nebo to máš na Rallye na nějaké čtyřistakoňové fáro ? Jinak tomu dosvitu fakt moc nerozumím. Jde ti o to vidět dobře na cestu i s dobrým výhledem do stran (ideál), nebo o lámání rekordů v dosvitu ? Když to budeš prát do úzkého kužele, tak ten sice jasně dozáří někam, kde už tě to vcelku nemusí zajímat, ale v blízkém prostoru budeš mít tmu jak v tom pytli. A ještě budeš oslněný tím kuželem. A mít světlo takové, aby dávalo jasných dvěstě metrů a ještě k tomu nasvítilo dobře okolí - hmmm, asi se budeš muset poptat nějakého mašinfíry, jestli jim nezbyde nějaká ta obloukovka z lokomotivy... :-)
Mam neco takoveho: http://www.led-expert.cz/ledshop/eshop/13-1-LED...
Jestli to chces na kolo, tak je lepsi mit svetlo na riditkach - vidis stiny za prekazkami. Kdyz svitis nad urovni oci, svitis z vlastniho pohledu i za prekazky a teren je plochy. Mizi i diry v asfaltu.
To NAO je hezka hracka na kempovani a ruzne outdoorove aktivity, kdyz je clovek prilis pohodlny prepinat rezimy rucne a ma prebytek penez.
Mám tohle a je to naprosto božské světlo.
http://www.kronium.cz/led-svitilny-fenix/cyklo...
je, prosím, ta výdrž opravdu taková, jak se uvádí? skoro 4 hodiny na 450 lumenů? když je sucho, jak daleko před sebe vidíš?
Používám druhé nejslabší nastavení a vydrží mi hodně dlouho (nikdy jsem neměřil čas). Ale upozorňuji, i když je to druhé nejslabší nastavení, tak je to pořádné světlo...
Pisou, ze 300 lumenu, s tim se jezdit da.
to je jasný, že se s tím jezdit dá :-)
jen záleží, jak dobře ta optika rozdělí světlo.
Mám LD40 s 200 lumeny a PD32UE, která zvládne 700 lumenů. A připadá mi, že to svítí skoro stejně :-D
proto hodně váhám mezi BT20 a E50, kterážto vypadá, že by mohla svítit víc do dálky...
Přijde mi zbytečné kupovat E50 když máš PD32UE. Proč?
Kdyby ses chtěl PD32UE zbavit (nebo s doplatkem vyměnit za PD32), dej vědět. Docela mě mrzí že tohle světlo nebylo k dispozici když jsem kupoval nové.
já se PD32UE zbavit určitě nechci, spíš bych vyměnil tu LD40 za E50, jako světlo do dálky ;-)
Aha. Myslel jsem že chceš jako hlavní světlo E50 místo PD32UE a to mít jen jako "záložní" a nebudeš tolik využívat maximální výkon (který by se mi občas hodil).
na kolobku mi UE stačí bohatě, ale i tak jezdím většinou na nejvyšší výkon, co to jde :)
a na kolo bych případně kombinoval tu E50 nebo BT20 s PD32UE. Záleží, jak se pojišťovna rozšoupne s trvalými následky :-D
včera večer jsem si na chvíli vyjel za město porovnat LD40 a PD32UE... takže jako hlavní světlo teď budu mít určitě tu PD32, protože svítí krásně doširoka. u LD40 mám osvětlený tak ten pruh, ve kterém jedu, PD32 to bere včetně krajnic a příkopy. Užitečný dosvit do dálky skoro stejný.
I když asi není fér porovnávat 700 lumenů vůči 200 :-)))
takže ta BT20 začíná vypadat lákavěji...
i když nevím, jestli si nepočkám na BT30 :-)
http://www.svitilny-fenix.cz/novinky-2013
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread...
Jak daleko potřebuješ svítit? To máš do terénu, v noci sjíždíš těžké terény a jak rychle?
terén nejezdím, a v noci už teprve ne.
"ideální" pro mě je, když vidím aspoň na těch 50 metrů slušně, aspoň kvůli srnkám, které tu často postávají po krajnicích - radši o nich vím dřív.
a jedna věc je, kolik toho člověk vidí, když je hezky, a druhá když třeba jede v noci v dešti...
z kopce není problém jet kolem 50 km/h, po rovině 25 - 30.
na brndu by mi stačilo i o něco míň, protože na té v noci nejezdím tak rychle (za to ve dne a z kopce...)
Na kole mě teda ještě srnka pořádně neohrozila, ale budiž. Tím spíš potřebuješ světlo, které jde víc do stran a krajů, než aby šajnovalo do dálav. Překvapí tě srnka 10 m od tebe startující z příkopa, 50 m od tebe je to jen safari a než tam dojedeš, bude někde pryč. I tou třicítkou jedeš padesát metrů skoro deset vteřin. Dlouhatánská doba na řešení situace, pokud dobře vidím i so stran.
no, mně vystartovala za zatáčkou, kterou jsem projížděl přes 50 km/h. Je tam takové moc pěkné klesání...
Jel jsem jen s blikačkou, viděl jsem jen zadek, který se mihnul tak půl metru přede mnou a pod kopcem jsem pak skoro 10 minut stál a rozdýchával to :-)))
načež jsem teda hned druhý den pořídil pořádné světlo. ale i s ním už jsem měl na cyklostezce večer namále, když mi ta gulášová mrcha vystartovala z trávy těsně před kolem. naštěstí už jsem viděl tak 100 metrů před sebou svítící oči, takže jsem jel pomalejc a středem stezky. jet normálně a po kraji, tak bych se asi okoupal v Moravě :-D
No srnky mi vetsinou prebihaji pres cestu v dalce, ale jednou nebo dvakrat se mi mihla kousek pred kolem, vyskocila nekde ze krovi, co rostlo vedle silnice a myslim, ze tam by ani supervykonne svetlo nepomohlo, proste bych ji predem nevidel.
Ovsem nejsilnejsi a nastesti jediny zazitek mam se skupinkou divokych prasat. Byl jsem pekne rozjety z kopce (obvykle 50) a v dalce se pres silnici neco mihlo, rikam si srnka, po chvilce ve stejnem miste znovu. Kdyz prebihalo treti, to uz jsem brzdil, protoze tak srnka nevypada... jeste ze jsem mel nove brzdove spaliky, protoze jsem dobrzdil cca 2m od posledniho. To se uprostred silnice zastavilo, chvili se na me koukalo, v kuzelu svetla vypadalo fakt desive, pak si asi reklo, ze me dneska nesezere, zachrochtalo a uteklo za ostatnima. Zbytek kopce jsem jel krokem a premyslel, co by ze me asi zbylo, kdybych do nej narazil... :-(
Vzhledem k tomu, ze jsem divocaka videl maximalne na obrazku, dost me prekvapilo, jak jsou ty potvory ve skutecnosti veliky...
Takovéhle malé skupinky to je v pohodě, když jim necháš alespoň pár metrů odstup, tak jsou z cesty a zmizí, když vodí malé, tak mají víc starosti o ně aby šly z cesty. Takových potkávám v našich poměrně dost.
Ale jednou jsem se takhle odpoledne na polní cestě dostal do směru hodně vyplašeného obrovského stáda snad 50 divočáků, které pádilo mým směrem po poli. Něco podobného se odpoledne hned tak nevidí, normálně přes den na volné a nezarostlé plochy nevylezou. Vypadalo to dost děsivě, protože jsem neměl kam uhnout a blížili se dost rychle. Naštěstí si mých hodně zmatených pohybů vedoucí bachyně všimla a nějakých 30 m přede mnou uhnuly pěkným obloučkem a vzaly to přes políčka, zahrádky a fotbalové hřiště na okraji vesnice. Jen jsem čuměl a dýchal dost zhluboka, na foťák jsem si ani nevzpomněl, stejně bych nic nestih, jaký to byl fofr.
Kdybys ho vzal prevodnikem lehokola, mel bys hodne dlouho co jist.
Tak ja zviratum vubec nerozumim, ale co jsem slysel o odolnosti tehle potvor, myslim, ze ja bych mu narazem v podstate ublizit nemohl, zatimco nastvane prase by mi mohlo ublizit i dost fatalne.
Uz vidim ten titulek "Lehokolistu pri ceste z prace sezralo divoke prase..."
Kolega nedávno srnku trefil. Spěchal do práce, valil z kopce, do práce ho dovezl jiný kolega autem. Kolo do servisu, přilba do popelnice a on byl celý domlácený, samá modřina a podlitina, naštěstí na rentgenu žádná zlomenina. Srnka se ani neohlídla :). Taky přišel, že by teda potřeboval světlo.
Dosvit 50 metrů, oslnění na 100 metrů?
jasňačka. A přes den vozím zaplé strobo, co má nějakých 350 lumenů :-)
ale mám ho namířené víc do země a vozím ho spíš jen když jedu po silnici. přeci jen už si ten pobyt v nemocnici nechci zopakovat. (i když minule jsem ho měl zaplé taky a vzadu blikačku mars 4, a stejně to nepomohlo)
Jak psal vyse Ronda, dosvit je nanic, kdyz to sviti uzkym kuzelem.
Mam dve varianty osvetleni
- silnejsi Fenix na riditkach a slabsi na prilbe, abych si prisvitil do zatacek
- 1000lm (nominal) cinska potvora se 4x 18650 batterypackem (siroky kuzel).
Potkavacky auta maji spravne mit dosvit nejakych 20 m pred auto. A to by melo stacit na bezpecnou rychlost 50 kmh. 50 metru je dost na cokoliv na kole. Kolik metru by sis predstavoval Ty?
u LD40 mi nepřipadne, že by měla nějaký extra úzký kužel. okolí jde pořád vidět...
viz http://fonarevka.ru/ a timpark 1
snažím se mít polovinu toho jasného "kolečka" či kužele tak kolem 15 metrů před sebou - vidím i okolo sebe i do dálky.
když světlo skloním moc, tak mi to akorát vypálí oči a vidím prd, když málo, tak sice vidím 150 metrů, ale pod kola nee
Mam E21 (ja v tom samem timparku na konci Fenixu) a takhle vypada dost podobne. A pritom je prilis uzka i na rychlou silnicni jizdu. Tu beru jako doplnkove slabsi svetlo na prilbu.
na přilbu jsem vozil čelovku HL20. Měla sice jen 100 lumenů, ale na přisvícení to stačilo.
I když, když jsem na ni přešel z normální blikačky Smart, která teda svítila taky pěkně, tak jsem si připadal, že svítím jak kamion :-D
ale víš jak, s jídlem roste chuť
Tak hlavně aby ses po nějakém čase nezačal shánět po silnějších tmavých brýlých vhodných pro noční jízdy :-)
Máš na mysli brýle Čučanta, co nosil Zafod Bíblbrox? :-)))
"
Zalovil v kapse a vytáhl dva páry slunečních brýlí. Kromě toho nahmátl v kapse kus hladkého, tvrdého a velmi těžkého kovu. Vyndal ho z kapsy a překvapeně na něj zamrkal. Kde tohle sebral? Nasadil si brýle. Trochu ho rozladilo, že mu kovový předmět poškrábal jedno sklo. Ale stejně si s brýlemi připadal mnohem líp. Byly to dvoje superchromatické nebezpečnostní sluneční brýle značky Čučanta 200. Podporovaly příznivý návyk zaujímat ledabylý postoj k nebezpečí. Při sebemenší známce nějakých nepříjemností skla zčernala, takže jste neviděli nic, co by vás mohlo znepokojit.
"
tak to téma opět vytáhnu :)
včera mi konečně došla ta E50.
proti LD40 má jinou diodu a trošku širší kužel. když zapnu naplno LD40 s 200 lumeny a E50 se 700 lumeny, tak dosvítí stejně daleko, zhruba se stejnou intenzitou. E50 na 200 lumenů tak daleko nedosvítí.
na druhou stranu nemá vypálený "střed", takže si ji dovedu představit i v roli jediného světla.
tož tak.
do BT20 asi nakonec nepůjdu, páč má stejnou diodu i výkon a nic "nového" by mi asi nepřinesla :(
EDIT: ještě jedna poznámka - čekal jsem od ní "víc", ale kdo moc čeká, však to znáte...
každopádně je menší, lehčí a je na 18650, takže mi s sebou, když někam jedu, stačí vozit jednu nabíječku :)
I kdyby 4 hodiny, a co pak?
Problém dĕlení jsem vyřešil 2 svĕtly. Jedno svítí na dálku, druhé před kolo. Čínu nebrat, vyzkoušel jsem, je to nĕkde v debatĕ o čínském zboží.
Za prvé zdaleka nemusíš celou dobu smažit mouchy maximálním výkonem. A když Ti dojde šťáva, vyměníš články.
To asi jo, jä mám nĕjaký to svĕtýlko skoro fénix, na 18650ku, asi za 700, svítím jak je trochu pod mrakem furt, abych byl vidĕt.
Ten akumulátorek si taky jeden vozím s sebou. Ale pak jsme zase u toho samého problému, nabíjení.
Druhé svĕtlo mám na 4 AA, asi za 400, tĕch pár gramů :mĕ nezabije
1x18650 mi stačilo na týdenní ježdění do práce (cca 70-80minut denně). Kdybych jel dál, vezmu si druhý nabitý článek. Znova nabiju až po skončení akce. Když vím že potřebuju natáhnout životnost, tak s tím nebudu pražit na maximum když to nepotřebuju (přepínám na minimální řežim abych se mohl rychle procvakat k maximu; kdbych zhasnul světlo si pamatuje poslední použitý mód). Jak často se dostanu do situace aby mi nestačily dva články?
Při nĕkolikadením cestování zhruba po svou dnech, pokud dojíždíš v noci. Tedy stejný problém jako s mobilem nebo tabletem, dobíjení.
Z tohoto důvodu bych příštĕ volil nĕco na AA než na ty 18650ky nebo s vestavĕnou baterií.
Blbost. Dojezd v noci znamená že se světlem jedeš dvě tři hodiny. Takže s PD32 a dvěma články bych musel smažit mouchy na maximální výkon celou dobu a stejně by mi to ještě svítilo. Jasně píšu, že při stále dosti extenzivním používání vydrží jeden článek cca 5-8hodin svícení. Jenže když to šmrdláš 15km/h po prázdné silnici (imho spousta času), prakticky svítit nepotřebuješ.
AA mají v porovnání 18650 strašně nízkou hustotu energie. Kdysi jsem si koupil Fenixe na AA a měl ho tři roky než ho někdo ukradl. Nenabíjecí články jsem v tom měl jedinkrát.
Místo toho abys používání světla (a obecně vybavení) přizpůsobil situaci, snažíš se mít vybavení takové abys za všech okolností mohl udělat to co si zamaneš. Takhle cestuje spousta Čechů, považuji to za hloupost, nebudu Ti to rozmlouvat.
Takhle to nelze zevšeobecnit, záleží na typu svĕtla, kolik žere a na počasí a roční dobĕ, jak dlouho musíš svítit.
AA se mi jeví praktičtĕjší, právĕ pro tu možnost okamžité náhrady.
Snažím se mít vybavení takové, abych mohl bez problému svítit celý den, takže jsem vozil 4 kusy 18650. Když je zataženo a hustĕ prší. jsi s tím svĕtlem o dost víc vidĕt než bez nĕj a to se může hodit. On ten v tom autĕ taky blbĕ vidí, ten déšť a stĕrače, je to lepší.
Druhé svĕtlo jsem pořídil až doma, po zkušenosti, že kromĕ toho osvĕtlení dopředu se hodí dost jasnĕ vidĕt i blízko před kolo, možná jsou lidi co vidí líp, mĕ to vysilovalo tal jsem to vyřešil.
Spousta cyklistů bohužel nesvítí vůbec, nebo jen nĕjskejma blikačkama, a to i v noci, ne jen za snížené viditelnosti a to je průšvih.
Stejný průšvih je, když dojdou v noci baterky.
Za hloupost považuji, s možností, že by mohli dojít nepočítat.
Predni svetlo bez stavy je problem, ale horsi je nemit baterie do blikacky.
Vozim jako zalozni takove to jednoledkove gumove svetylko, co se natahne a zahackuje na sedlovku a taky bile na riditka. Jistota je jistota.
Ze stejných důvodů jsem si koupil čínskou levnou Auroru na dva tužkové akumulátory, že kdyby byla nouze, tak tam můžu cpát obyčejné baterie. Omyl, alkalické články nedají tolik proudu a hned jim klesne napětí, takže Aurora na ně na maximum vůbec nerozsvítí. I ve slabším režimu je velice brzy vybije. Na jiné než Lion nebo NiMetalHydrid články to prakticky nejde provozovat. Takže si klidně kupte světlo se zabudovaným akukulátorem a dobíječkou, vyjde to nastejno. Na cestě dobiju své Eneloop články do světla a do navigace za hodinu a při večeři v hospodě to v pohodě zvládnu.
Tak ja jsem se na to (pred par lety) dival tak, ze kdyz mam AA baterie ve fotaku, bude prakticke mit AA i ve svetle, protoze v nouzi pujdou prohodit. Pravdepodobnost, ze bych nutne potreboval svitit a soucasne fotit, jsem povazoval za minimalni.
Za celou dobu jsem te moznosti nevyuzil, predevsim protoze dostat se do krabicky, kde ma moje svetlo baterie, by stalo moc prace. Novy fotak uz ma nejakou Lithiovou potvoru od Olympusu, takze AA zustaly jen v tom svetle.... :)
Používám již skoro dva roky nepředimenzovanou svítilnu Sigma Pava a ve většině situací obstála skvěle. Výdrž na 4ks AA je neuvěřitelná. Krmím ji dobíjecími Sanyo Eneloop (snad jsem se nespletl v označení) a jsem nadmíru spokojen. Pokud jedu terén v noci, nahodím čelovku a mám vystaráno.
Já mám baterku z DX za nějakých 12 dolarů, svítivost cca 1000 lumen, zoom, k tomu držák na řídítka asi 4 dolary, nabíječka na články 18650 asi 12 dolarů - no a články 18650 máte úplně zdarma, pokud rozkucháte nefunkční baterii z notebooku.Je v ní zpravidla 6 článků 18650 a všechny jsou dobré. Vykuchal jsem už pár baterií z noťasu a všechny články OK. Zdají se mi dokonce lepší, než články 18650 z DX.
NAPROSTÁ spokojenost! V lese potmě žádný problém.
To bude 1000 lumen, jako magneťák od čongů 2x450W na čtyři malý monočlánky, že jo :-))
A než z DX budou ty baterie ze solidnějšího NB lepší určitě (zkušenost s bateriema z DX zrovna popisuju vedle)
Da se pocitat s tim, ze 1000 lumiku z DX se rovna cca 750 lumikum od Fenixu. To staci, ne?
BT20 ma 750, ja mam 1000 od MagicShine (ocekavam 750) a 3800 z eBay - predpokladam, ze maximum by mohlo byt 1x 1000 + 2x 250, realne to bude davat tak 1x 750 + 2x 150.
Muzeme to nekdy porovnat.
A tak možná že jo. Netuším, kam dneska ceny těch diod poskočily. Co jsem ale postřehnul, tak před nedávným časem jen ta samotná dioda stávala o dost víc, než ty cca dvě stovky za celou baterku. A nechce se mi věřit, že by soudruzi z DX zrovna v tomhle kousku použili alespoň průměrný matriál. Vím, co jsem si tam kdy objednal a vidím, co mi chodí...
ono nemusiis az tak hadat staci typ diody a pozret datasheet. A mas dost realnu predstavu co ta caka. XML T je napr 850 lumikou - optika tak nech z toho capujes do priestoru 800 lm. Urcite mas ale pravdu v tom ze na DX tam pisu lumeny ktore by z toho nevyzdimali ani nahodou.