Pro e-kolo(motor Magic pie 3 nebo Crystalyte) zvažuju jakou řj pořídit a zatím se mi nejvíce pozdává Kelly KBS72101L(35A,72V) - http://kellycontroller.com/kbs72101l35a24-72v...
Měl bych pár otázek, je tu někdo kdo bude znát odpověd?
- co značí písmeno "L" nakonci?
- lze po RS232 vyčítat provozní údaje napětí, proud z aku(snaha o využití HW řj pro zobrazování veličin)
- cena za dopravu při objednání přímo z Činy?
- co dalšího k řj je dobré z Číny koupit?
- jaká je funkce vývodu "Meter"
- pochopil jsem dobře, že lze řj naprogramovat, aby na jednom z vývodů vytvářela napěti 8-30V, 150mA?
- řj pouští skrz FETy do motoru plný proud(pulzně) nebo jej i nějak snižuje?
Tak cena za dopravu Kelly přímo z Číny je 35usd, když k tomu připočítám DPH21proc plus clo 3-10proc a poplatek 180kč poště vychází to bohužel podobně jako u Šikuly z Tišnova, který dá záruku 2roky a je za rohem. Závěr je, že to nemá smysl z Číny kupovat.
Právě mi dorazila řj Kelly KBS72101L z Číny. Celková cena včetně všech poplatků 4660,-Kč. Objednal jsem jenom samotnou jednotku, nakonec dorazila ve vodotěsné úpravě včetně protikusů konektorů, diod, odporu a kabelu RS232, takže spokojenost.
Kdo vlastníte řj. kelly dejte sem své poznatky a zkušenosti.
Ahoooj co scháníš za info??Máš asi KBS36051L?Ja mám KBS48101L.(35A 24-48V)
Fakt je, že těch info je hodně. Dosti zásadní je tam pochopit rozdíl v nastavení max proudu motoru a max proudu baterie...
Nemohl by jsi to rozvést?
Mezi proudem motoru a momentem je úměra... Při konstantním proudu baterie se se snižujícími se otáčkami motoru zvyšuje proud motoru a moment motoru. Když ale omezíš proud motoru, tak jakoby usekneš ten velký moment, který motor v malých otáčkách. Prakticky se pomocí těhle dvou variant dá nastavit jestli to bude hodně jedovaté při rozjezdu a samozřejmě i moment a max výkon... Ale samozřejmě záleží, co dá baterka... Já to zkrouhl tak, aby to nechtělo po baterce více jak 30A. Navíc jsem omezil i ten brutální moment na začátku... Pokud ladíš i rekuperaci, tak je to trošku komplikovanější v dosažení dobrého výsledku... Jednotku mám přitom na 35A. Na záčátku experimentování jsem tam nechal maximum a odpich jak drak, ale pojistku 40A to spálilo.... Ještě že jsem jí tam měl.
Podle toho, co jsem vyčetl v návodu a na webu Kelly to vypadá asi takto:
Jednotka 72101 má max proud 100A (jedná se o proud do motoru). Můj motor zvládne max 35A, takže v řj nastavím proud do motoru na 35%, abych ho neupekl. Tímto nastavením je celá jednotka nastavena na 35A, takže když nechám proud z baterek na 100%, bude to z baterek sosat max 35A.
Kolega baba500 má nastaveno bat. 40% a motor 60%
a říká že se mu zvýšil krouťák.
Neomezíš ho tím že si na motoru nastavíš 35%?
Není bezpečnější omezit proud z baterie?
To právě nevím, ale nerad bych velkým proudem upekl motor. Budu to zkoušet a dám vědět.
Není to tak že když poteče 35A z baterie tak do motoru víc jak 35A nemůže. Řj. kelly to přece nemůže nijak navýšit. Mohu se ale mýlit s jistotou to nevím.
To právě nevím, nikde jsem k tomu zatím nic nenašel, jenom to co jsem psal výše:
The controller current rating is the motor current. Basically motor current=max motor current *percentage, battery current=motor current*percentage.
For example, KEB72450, we set Max Motor Current and Max Battery Current to 80% and 60% respectively. The motor current will be 150A*80%=120A peak. The battery current will be 120A*60%=72A.
Právě že to tak není... Proud baterie a proud motoru se svým průběhem v otáčkách motoru liší... Pro nízké otáčky, kde je moment a výkon motoru dán omezeným proudem z baterie, tak jsou proudy motoru vyšší a to tím vyšší čím jsou nižší otáčky toho motoru. Pro vyšší otáčky, kde dochází k poklesu odebíraného proudu bez ohledu na nastavené maximum ř.j., tak ty proudy jsou skoro stejné...
Pokud někdo moc omezí proud motoru, tak bude mít pomalejší nástup momentu při rozjezdu... Pro maximální průběh momentu se musí nechat proudy motoru na 100% a omezuje se jen proud baterie s ohledem na použitou baterii a samozřejmě i s ohledem na jednotku.
V manuálu ke Kelly mají uvedenu vlastnost: current multiplication. Což evokuje násobení proudu mezi aku a motorem, což ale zase není možné - perpetum mobile nefunguje. Chtělo by to vysvětlení co se za tím reálně skrývá.
Podle mé velmi malé zkušenosti to opravdu nefunguje. když jsem nastavil 40% na baterce a 60% na motoru tak do řj. teklo jen 12A nyní mám na baterce 55% a na motoru 100% a teče tam 23A.
Časem udělám pár testu kde na motor to snížím na 40% a uvidím co bude za výsledek.
Pokud někdo neřeší rizika spojená s velkým momentem motoru při rozběhu a řeší jen maximální proud baterie, tak máš pravdu, že stačí omezit proud baterie... Ale třeba u tvého budoucího Cyclone taky platí, že omezit proud motoru přinese bonus v tom, že při záběru v nízkých otáčkách nepůjde do řetězu brutální síla... Schválně jsme zvědaví, jak to to ti borci z Cyclone přednastaví... Pak dej vědět.
Zatím nevím jaká to je je to na cestě. Šiklo by se nějaké schéma zapojení a co a jak nastavit.
Na netu jsem zatím nehledal.
Proudem motoru a baterie nastavuju kroutící moment u přímého motoru a výkon W.Pak by se ti mohlo hodit nastavení otáček motoru.Jinak se dá nastavovat rekuperace já používám plynovou(uberu a rekuperuju)rekuperace je i závislá na nastavení proudu motoru ale jestli to máš na ten středovej motor tak tam rekuperace není.Zapojení mám nakreslené na přímej motor a plyn tak pokud bys něco potřeboval mrknu se a pošlu.
Mě se osvědčila kombinace rekuperace při zavřeném plynu a druhý stupeň při sepnutí brzdy... Takže z kopce přibrzďuji zavřením plynu a když chci brzdit intenzivněji, tak zmáčknu brzdovou páčku... Zkoušel jsem i plynulou rekuperaci, ale to jsem jen testoval a pak se na to vykašlal... ta dvoustupňová mi stačí.
Mé nastavení řj kelly prosím o připomínky
pokračování
Hlavně jak nastavit teploty?
Co se týká teplotního čidla motoru, tak s tím zkušenost nemám, jelikož takové čidlo v motoru nemám... Pravda je, že asi by nebyl problém jej tam přidat... Cyclone má takové čidlo? Pokud ano, tak fajn. Jen nevím jakou teplotu nastavit.... Asi bych odhadl maximálně tak 80°.
Takže
Throttle Senzor Type… nevím co tam máš za typ… já mám Hall Active Throttle… Prostě jak točím, tak se dva magnety přibližují či oddalují od hall sondy a podle toho to dává nějaký signál. S takovým nastavením pak dále definuji počáteční a koncovou pozici velikostí napětí na signálu což je tuším 1-4V.
Max motor Curent Max Battery Curent mám na 50 a 70% ovšem s jednotkou, která má I max = 100A… Skutečné maximum proudu z baterie s tímto nastavením mám cca 40A. 50% na proud motoru mám proto, abych usekl proudy motoru a tím i moment v nízkých otáček… Mám totiž přímý motor a nechci aby mě to urvalo patky. Sice tam jsou záchyty reakce, ale stejně… Ty s Cyclone máš zase důvod pro snížení proudu motoru ten, aby ti to v nízkých otáčkách tolik netahalo řetěz… Průběh při neomezeném proudu motoru je totiž ten, že moment je maximální u nula otáček a postupně klesá… Při omezení proudu motoru se dá dosáhnout toho, že ten vysoký moment na začátku prostě usekneš na konstantní hodnotu… Tak asi tak.
Být tebou, tak zkusím pro proud motoru a baterie nejdříve 100 a 40% a s tím to projed. Zjistíš, že tě to vystřelí jak raketa a že to asi není dobré pro řetěz… Pak zkus 40 a 100%... Zjistíš, že rozjezd je línější… U obou nastavení by proud neměl překročit 20A, protože v tvém případě platí, že 0,4*50A=20A. Když se pak obě hodnoty kombinují, tak to není tak prosté… Ale prostě optimum bude asi někde mezi těmito nastaveními, pokud bys teda nechtěl krátkodobě pouštět vyšší proudy… Ale s ohledem na životnost baterky asi ne.
No a rozsah napětí pro baterku Li-mn máš nějaký moc velký... Tam je amximum pro 36V baterku 42V... Minimum nevím... Ale to někde najdeš. Fakt je, že maximum v tom nastavení ale nebude mít žádnou funkci... U mě to třeba má tu funkci, že kdyby při rekuperaci byla baterka už plná, tak jí to ochrání a nebude to tam cpát další šťávu. Ale minimum si nastav... Tam jde o to, že když se napětí na baterce blíží tomu minimu, tak jednotka bude omezovat proudy a tak z ní můžeš vysosat více než při max odběru.
Až to namontuju tak budu experimentovat.
Jinak ty teploty asi snížim horní hranici dám 90°C a spodní 80°C.
Baterka - ten horní limit tak byl tak jsem ho tak nechal nemá na nic vliv.
Dolní hranice by mohla být i na 29V ale raději jsem dal 31V, minulá řj. byla nastavena na 31,5V.
Jo to bude ještě věda než se to vychytá ale končí sezona a do další už to bude klapat.
Pro ty kdo by si chtěli řj. kelly vylepšit o tempomat.
Dá se zakoupit upgrade a po jeho instalaci do řj., plyn který se podrží ve vámi stanovené poloze po dobu 6s bude pomocí jednotky kelly fungovat jako tempomat.
Upgrade se provede přes PC stejným kabelem který slouží pro nastavení řj. kelly (USB-RS232)
Tento upgrade se dá zakoupit u p. Šikuly -
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1...
Cena zatím neznámá, odhad 200-400Kč.
----jaká je funkce vývodu "Meter"-----
Tak má to být náhrada bočníku pro měření proudu tekoucí z aku.
Kdo máte Kelly, nemohl byste mi někdo oměřit zda opravdu napětí na tomto vývodu(proti plus5V, NE proti zemi) je úměrné proudu do aku?
Ahoj radši se zeptám než to zapojím.Pokud omezím na kelly proud mohu použít 48V baterku na 36V motor nebo třeba 24V motor??A je tam vůbec tato možnost??Mám KBS48101.Píšou tam prpvozní 18V-60V a pracovní 24V-48V.Dík
Pokud je to přímý motor, tak bych se toho nebál... Zvedne se o něco moment a v poměru napětí se zvednou max otáčky motoru... Můžeš pak tedy užívat vyššího výkonu, ale jen pokud se ten motor nebude přehřívat. Pokud by se přehříval, tak prostě snížíš proudy a bude to v pohodě. Nebo vymyslíš lepší chlazení. :) Klidně bych navrtal ty dírky a motor ošetřil proti vodě... Samozřejmě nesměl bys pak s tím brodit...
Mám informace, že Kelly má potíže při nízkých rychlostech do 15kmh s většími výkony - škubání, vrčení.
Nic takového jsem nezaznamenal a to jezdím do kopce 7 až 15km v hodině. Kolegové taky nic takového nezaznamenali nebo aspoň o tom nemluvili. Pokud by se to někomu dělo mohlo by to být i špatným nastavením třeba teploty nebo i jeného parametru.
Nic takového jsem nepozoroval. Mám přímý motor a není problém se rozjet na plný plyn z místa. Absolutně tiché to samozřejmě není, ale o nějakém nepřirozeném vrčení taky nemůže být řeč. A o škubání už vůbec. Možná někdo špatně zapojil hally a pak mu to zlobí, kdo ví? Škubnout to může jen, když s tím při couvání šahneš na brzdu a máš zapojenou rekuperaci. Ale to není zase tak častá situace...
Myslím si, že vrčení způsobují vibrace vinutí při velké proudové zátěži. Vrčí mi to i s originální řj. Koupil jsem pryskyřici a chci zkusit zalít vinutí. Buď to pomůže, nebo konečně koupím Crytalyte :-). Inspiroval mě tento článek: http://www.mmspektrum.com/novinka/izolacni...
Hmmmhmmmm zajímavé.Co to máš za pryskyřici a kde se to dá sehnat.
koupil jsem ji tady: http://web.elchemco.cz
http://web.elchemco.cz/epoxidova-pryskyrice-pro...