Až když je to potřeba.
p.s. po kolika km kupuješ nové boty ? ;-)
Dík :-) no boty měním až,když je mám už hodně špatný, do tý doby měním kufry :)
Teda abych to úplně nezlehčoval - u solidnějších vidlic je dobré občas měnit olej, ale také v závislosti na intenzitě použití. Totéž u hydraulických brzd. Nebo třeba lanka a řetězy. Tabulky výrobců ale platí víceméně pro dravce, kteří z kola téměř neslezou a dávají mu co proto.
Na základní šeřízení kola nepotřebuješ servis, to by měl zvládnout téměř každý dospělý cyklista.
Jinak když kupuješ nové kolo tak prodejce ti určí garanční prohlídku. (vše ti seřídí a popřípadě dotáhnou špice pokud je to potřeba)
Taky máš dvouletou záruku a tak do servisu můžeš v průběhu této doby kdykoliv to bude nutné.
Potom už se řídíš podle toho co se pokazí po záruční době.
Do servisu se může kdykoli i mimo záruční dobu.
Rozdíl je jen v tom, že v záruční době nehradíš výrobní vady, které se ještě vyskytly. Výměnu běžných spotřebních součátek (řetěz, destičky, ...) samozřejmě platíš.
Stejně tak s úhradou za servisní práce - pokud jde o záruční opravu,nehradíš nic, pokud jde o servisní práce mimo záruku, pak práce platíš.
Mám za to že každý rozumný člověk vi co je záruční oprava a co pozáruční a není na to potřeba nikoho upozorňovat. Zcela jistě nepujdu do servisu když mně praskne lanko na brzdě a to ani v záruční době. To by se mohlo stát že bych byl bez kola třeba i více ja týden. Né všechny servisy jsou ochotny banální závadu odstranit na počkání.
Většinou dávám kolo do servisu 2x ročně - na jaře (když je sleva za práce) a někdy na podzim.
Ostatní záleží na tom, jak je třeba opotřeben řetěz nebo co se v průběhu roku vyskytne.
Já si nakole maximálně umyju a namžu řetěz, odmítám na něm cokoli jiného dělat, takže do servisu jedu, když potřebuju.
Tohle je strašně individuální věc. Záleží kolik na kole najedeš km, za jaké období, v jakých podmínkách a co si umíš udělat sám. Já dodržuju každoroční předsezónní kompletní servis.
Během roku je to pak o tom, s čím si chci nebo nechci hrát sám. Jsou i věci, které nemá smysl dělat bez zkušeností a vhodného vybavení sám a učit se na vlastním kole.
Střídám 3 kola, tak při mém ročním nájezdu km to na horáku vychází na servis po cca 5000 km. Ale jak říkám, je to hodně individuální a píšu to spíš proto, abych odpověděl přesně na položenou otázku než aby to někomu mohlo pomoci.
Kdybych vedel o servisu, kde se mi o kolo za primerenou cenu postaraji a ja nebudu muset nic resit, to by bylo fajn. Bohuzel me uz vsechny cykloservisy v okoli stihly nastvat, tak jsem si rekl, ze dokud to nebude absolutne nutne, uz jim kolo nesverim a stouram se v tom sam, i kdyz tomu moc nerozumim a vubec me to nebavi!
Kdybych se ridil nekterymi pouckami o ujetych kilometrech, muselo by nejspis kolo do servisu aspon jednou tydne... :)
Slušné servisy jsou, vím asi pěti, kde jsou schopni mechanici, jenže na to aby člověk se vším jezdil do servisu a všechno si nechal dělat, by musel taky na to přiměřeně hodně vydělávat.
Tak nějak.
Jako kluka mě bavilo si favorita rozebrat "do šroubku". Teda to na co stačilo vybavení dílny - speciální stahovák na pětikolečko jsem neměl - pokud už to fakt potřebovalo promazat, což bylo tak 2x za životnost - použil jsem prostě větší kladivo.
Od té doby nemám dílnu, no a taky mě to už nebaví, když už v tom není to objevitelství, jak to vlastně funguje. Ale dobrý servis nemám, takže si i přesto řeším věci sám, pokud to jde. Naštěstí vývoj pokročil k dobře utěsněným a často nerozebiratelným ložiskům, takže ani není nutnost během zimy úplně všechno rozebrat a vyměnit maziva.
Tento rok již mám dvakrát (jednou z důvodu nehody). Nu, vidím to ještě jednou...
Jinak první servisku si nechávám dělat před sezonou, kdy kolo převážně zimuje ve sklepě nebo doma, další podle potřeby.