Keramicka loziska - ano ci ne a proc?
V mem pripade tedy na bajka.
http://www.kupkolo.cz/kladky-t4025-tacx-ceramic...
http://www.kupkolo.cz/kladky-t4095-tacx-ceramic...
Ty druhe jsou podstatne levnejsi a jsou urceny pro "pro SRAM Race, Force & Rivel". V cem je rozdil? pujdou pripadne pouzit na shimano 9 a 10 speed?
Já vidím hlavní rozdíl v počtu zubů.
Jako ze jsou na jiny retez? Nebo maji ruzny obvod a ty vetsi by se nemusely vejit?
Sice jsem se v tom trochu motal, ale tuším že Campa má 10 zoubků, Sh a Sram 11. Ale starší Sram má navíc horní kladku s šroubem mimo střed. A nižší Sh mívají nějaké obludné kladky. Asi ty rozměry lovit podle používané přehazky.
Ložisko by mělo mít hladší a lehčí chod, než pouzdro.Jen abysme my v tomhle případě byli schopní poznat a ocenit rozdíl. Ale pro ten pocit... :-)
Pocet zoubky by snad na funkci mit vliv nemusel, ne?
Sroub mimo stred? 8-o
Jak je to s počtem zoubků netuším, ale uvádějí je.
Starší Sram X.7 a X.9 mají horní kladku se šroubem mimo střed. Je tam větší válečková vložka s dírama po obvodu. Jednou dírou to sedne na čep a druhou proti jde šroub, samotná kladka pak už běží kolem té vložky.
Celkem rád bych viděl nějaké srovnání obyčejných kladek s třecím ložiskem (třeba Deore, co mám) s nějakými lepšími. Jestli to má smysl investovat do něčeho lepších.
L:epsi asi budou, takze pri vymene urcite dam loziskove. Jen je otazka, jestli priplatit za keramiku a co s tim bude delat bahno.
Teď jsem se někde dočetl, že keramické kuličky by měly být odolnější než ocelové, protože jsou tvrdší, takže se hůř poškrábou. Takže do bahna by na tom měla být ta keramika. Ale jestli se to vyplatí připlatit, to nevím. Spíš mi přijde, že to nemá smysl.
Ty potřebuješ měnit kladky?
To prave nevim. 8-)
Jednu s ocelovym loziskem mam doma. Ale zatim jsem nikdy nemenil. Jak se vubec pozna nutnost vymeny? 8-D
Třeba takhle (pro porovnání, ta nahoře je funglovka)
Já myslím ze je to ještě v pohodě. Zbytečně mrhas penězma.
Copak o to, ty dolní dvě vpravo ještě řetěz vedly a řadily, ale měly už takovej vakl, že v hiníkovým vodítku byla pěkně hluboká drážka od řetězu (průvodní zvukový efekty nepočítám). Ta vlevo je po utržený přehazce a nějak to divně škobrtalo...
Takze podle stavu po rozebrani? Nebo pri nejake hodnote vaklu?
I bez rozebrání. Varovný je, když mají velký výkyv do boku, nebo na nich už řetěz dobře nesedí. Zapříčiňuje to pak nepřesnost řazení. Ty hrkneš dejme tomu o 10 mm přehazkou doleva, ale vůle v kladce a vymleté vedení řetězu "sežere" 5 mm.
A druhý nebezpečí, jak už jsem psal, že řetěz načne vodítko a to pak může prasknout. A taky to nehezky o to vodítko chrastí.
Voditko je jeste OK. Ale kladky maji urcitou vuli uz od vyroby.
Tu mít musí, když nejsou na nějakých přesných ložiskách, jinak by se to blbě točilo. Těžko to popsat. Nejlíp zkusit "naomak" na nějakém novém kole ve kšeftě a porovnat. A dokud řadí "na ťuknutí" a neblíží se řetěz vodítku, tak bych je nechal být (jinak se to chová při rovné lince, jinak při španělákovi, jinak navolno a jinak při záběru)
No prave. Asi bych potreboval videt nejake opravdu znicene. I na kole z 1991, kde byla cca 1996 menena prehazka jsou puvodni a vuli maji podobnou, jako na rok jetem fullovi. A to to kolo ma najeto minimalne o rad vic, ne-li o dva.
Neopravuj, co se nerozbilo !
Jestli spolehlivě řadí a nic nedrbe, nech to být. Jestli už mají hodně za sebou a chceš dát ložiskové, výměnou nic nezkazíš (keramika má svoje mazadla !).
Kilometry nejsou rozhodující. Spíš podmínky provozu. Jako u řetězu. Čurbes a drsné řazení kladky odrbává víc než jen běžný provoz. Na treku je nemáme měněné za celé roky, na horácovi mizí před očima. Prach a bláto ve vazelínce jsou dobré abrazivo :-)
Já jsem teď měnil na skládačce, na horáku a crossu to ještě drží, i když najíždějí podstatně víc km a v horších podmínkách.
V servisu mi řekli, ať tam dám cokoliv se stejným počtem zubů. Šla tam tedy keramika, rozdíl při jízdě jsem ale nepoznal.
Můj problém je ten, že horní kladka má jen 9 zubů, zatímco spodní 10. Zatím jsem nenašel, kde devítizubou kladku koupit. Desetizubá se tam, bohužel, nevejde. Skládačky mají tu minipřehazovačku strašně zdrclou, minimum volného prostoru, je to skoro zoubek na zoubek.
Keramika vs. ocel - jednoznačně keramika. Keramika vs. kluzné, to je otázka. Pročetl jsem různá fóra a pisatelé se shodují, že pokud to dostane opravdu pořádný záhul v blátě, je to nakonec jedno. Někdo doporučuje kladky rozebrat (třeba po bahnitém závodu) a kuličky vyčistit a znova promazat. Někdo pak nemění celé kladky ale jen ložiska. Vlastní zkušenost nemám, skládačka takový terén nejezdí a ostatní kola do výměny ještě nedozrála.
Diskutéři se shodli i na tom, že největší problém je zareznutí ložisek. Pak se kladka zasekne a je vymalováno (minimálně pro danou kladku). Z tohoto důvodu se spíše kloní ke kluznému uložení. Keramika by ale podle mne neměla zareznout, ale to nikde neřešili.
U mne se nutnost výměny projevila tak, že mi na nejrychlejších převodech (tedy při maximálním skřížení řetězu) začalo řazení podivně chrochtat. Při pohledu shora bylo vše OK, řetěz nestřílel. Při pohledu zdola bylo vidět, že kladka někdy navede řetěz na ramínko, ze kterého pak řetěz zpátky spadne na kladku. Po výměně kladky se vše srovnalo do normálu. Ohnutí přehazovačky (patku skládačka nemá) bylo v servisu vyloučeno.
Kladka se omele a i o trochu zúží a pak po ní řetěz cestude do stran a při křížení se může i vyvracet. Na dobré kladce sedí rovně, nedovolí mu dělat vylomeniny.
Ta keramika asi bude mít největší význam pro špičkové závodníky, kde rozhodují setinky a eliminace i takhle maličkého odporu má význam. A takoví pak po závodě buďto čistí, nebo mění. Pro nás to nejspíš bude jenom pocitovka.