Ahojky
Včera jsem zjistil, že budeme mít nedaleko 24hodinový závod (http://www.rozhoupej.cz/24hodin/) a zaujalo mě, že mají i kategorii pro elektrokola.
Pochybuju, že tam nějaké elektrokolo pojede, ale čistě teoreticky, myslíte, že by elektrokolo vůbec mohlo konkurovat nemotorovým závodníkům?
Nevím, zda to v pravidlech mají nějak ošetřeno, ale předpokládám, že baterie lze měnit bez omezení. I tak ale, myslíte že by někdo na svém elektrokole dokázal ujet třeba 600 km?
Vycházel bych pokud možno z reálných možností, takže kamión plný nahradních baterií asi nikdo nemá... ;)
Elektro nemůže konkurovat nemotorovým, ale proto má samostatnou kategorii.
Jak ukazuje Jindrova loňská cesta do Paříže, kamion baterek nepotřebuješ, stačí dvě + agregát.
Protože se jedná o okruh, není problém ho někde postavit a zatímco ty kroužíš, tvůj podpůrný tým ten druhý akumulátor za pomoci rychlonabíječky dobíjí.
Myslím, že elektrokolo umožní takový závod jet někomu, kdo by normálně si netroufl. Ale z čistě technického hlediska je to nerovná soutěž, vzhledem k velkému rozptylu vybavení.
Nejde jen o kapacitu akumulátoru, ale jak experimentálně ověřila Klika, rozdíl ve výkonu udělá u stejného motoru i průměr kola.
Domnívám se že dva aku stačit nebudou, jede se asi v dost kopcovitém terénu a nestačilo by to nabíjet vybité aku. 10Ah = 5-6H nabíjení, rychlonabíjení na tuto kapacitu není žádoucí, vede to k rychlejšímu konci aku.
Vhodné elektrokolo na takový závod by bylo kolo se středovým pohonem. Přímé motory by asi naměly šanci.
Vyloženě kopcovitý terén to rozhodně není. Podle map je mezi nejvyšším a nejnižším bodem trasy rozdíl asi 15m...
Většina trasy je v obci (možná dokonce celá), takže můžeš počítat s rychlostním limitem 50 km/h.
Jo tak u nás se to jelo je to pár dní ale dost kopečky. Elektrokola jsem tam neviděl. Je to ale jedno pokud pojedeš na výkon musíš jen na doraz baterie a tím je to stejné jako ty kopce.
Musel bys nutně točit 3 baterie jinak ti to česově nevyjde.
Takový závod je odtržený od reality. Kolik běžných uživatelů má víc než jednu baterku a agregát? Navíc získávat energii ze spalovacího motoru by znamenalo uznat, že fosilní paliva nemají rovnocennou alternativu, a rovnou by se měly připustit na start fichtly a mopedy.
Aby to trochu vycházelo z principu elektrokola, závodník by měl mít k dispozici jednu baterku, na začátku vybitou (jinak by bylo výhodné mít monstrum vybavené trakční baterií na celý závod, a byl by to závod elektromobilů) a jednu 230V zásuvku jištěnou zaplombovanou pojistkou (nikoliv jističem) na 16A (přepálíš a zbytek závodu nenabíjíš).
A pak, ať si každý jede s baterkou nebo bez, jak umí.
Jediný smysl takové akce vidím v "soutěži konstruktérů".
Ať chceme nebo ne, elektrokola se stanou běžnou výbavou hobby jezdců. Už dnes jsou díky MTB kolům cyklisté nalezlí všude, s elektrokoly se jejich počet jen zvýší. Jestli je to dobře či špatně, těžko vědět. Ale asi spíš dobře, za předpokladu, že se na elektrokole musí alespoň trochu šlapat.
Ad "soutěž konstruktérů": to vůbec nemusí být špatně. Jsou sporty, kde technika hraje velkou roli ve výsledkách. Třeba běžecké lyžování nebo motosport.
Bylo by nutné připravit kolo, které je schopno jet velmi dobře i bez baterky (po dobu nabíjení), nutné vyřešit rychlé dobíjení baterie a hospodárnou jízdu (poměr spotřeby a rychlosti). Co jiného potřebuješ v reálném provozu?
Rychlé dobíjení je problém. Rychlodobíječky používají vyšší proudy a to prej tĕm baterkám nedĕlá dobře.
Nĕkde jsem četl, že zkoumají zdroj nĕco jako kondenzátor, ne klasické aku, to by mohlo pomoci.
Všechno je to ale strašnĕ drahé.
Pokud je tam kategorie elektrokola tak to jistě není ani moped ani fichtl ani elektromobil. Pokud vím tak většinou je v depu přístup k napájecí síti a není potřeba žádný agregát.
Nevím kde jsi přišel na to že princip elektrokola = jedna baterie. Je hodně elektrokolařů kteří nají dvě i tři baterie.
Taky nechápu proč by měl mít na začátku závodu vybitou bateri. To je jako by běžný jezdec měl být na závod nevyspán a byt aspoň po 500km jízdy.
Co je na tom nejasného?
Když povolíš baterie na začátku nabité, nastoupím ti s monstrem 3000W poháněným třeba 48Vx1500Ah. Nechám si tam na ozdobu pedály a řetěz (= elektrokolo), ale ve skutečnosti to bude elektromobil schopný jet 24 hodin na plný výkon.
Když budu moci cyklovat více baterií, bude to 24h závod elektromopedů. Opět použiju tak silný motor, že šlapání bude zbytečné, a stačí jen dost rychle dobíjet výměnné baterie, nebo jich mít na začátku připravený dostatek.
Na oba uvedené příklady existuje technické řešení, je jen otázka, kolik do toho jsi ochoten nasypat peněz. Naproti tomu s mnou uvedenými omezeními by to mohla být zajímavá soutěž konstruktérů završená citlivým využitím energie elektrické i lidské.
Pokud nezakážeš agregáty, tak si jej povezu rovnou na kole nebo na vozíku, a budu dobíjet baterku přímo za jízdy. To je ovšem technicky nesmyslné řešení, efektivnější by bylo připojit náhon přímo na agregát (= moped, fichtl).
Zcela jistě tam nebudou připuštěna elektrokola která nesplní předepsanou normu což je 250W a pedelc. Tak že stím tebou popsaným monstrem můžeš soutěžit jen ve své fantazií.
Navíc pochybuji že by jsi baterií 1500Ah vůbec uvezl, 600kg baterií je opravdu pírko. Cena takové bateie je asi půl milionu. Na takové monstrum by byl odběr značný a možná by ti to vydrželo tahat dvě hodiny a pak končíš.
Tak že vrať se na zem a nemel nesmysly.
Já jen přemýšlím, jak by smysluplný závod elektrokol mohl vypadat.
S vahou baterky máš pravdu, asi není účelné s sebou vozit jednu obrovskou.
Pokud by se tedy někdy někde jelo podle tebou uvedených pravidel, stačí přijet s něčím, co má zvenku nápis 250W, a dostatkem baterií.
Kdybych závodil čestně jak MIrek Dušín, s 250W motorem, tak na 24h potřebuji při 48V celkem asi 120Ah. To už je řešitelné. Pedelec asi není problém, stejně by se člověk celý den bez šlapání trochu nudil :-)
Tak to už je lepší, i tak by jsi musel nechat kolovat 3 baterky a ty se na omezenou dobu dají zapůjčit od kolegů či kamarádů elektrokolařů.
I tak by mně zajímalo které elektrokolo zvítězí ale to se asi nedozvíme.
Bylo by zajímavé mít veškeré údaje z takového závodu. Možná by to byl ten pravý test elektrokol, ne tá fraška která probíhá na těchto stránkách.
Tak kdybych byl fanda elektrokol a na takový závod jel, pár baterek bych možná i koupil. Zjevně je výhodné mít na závod nové, a jelikož mají omezenou životnost, využil bys je následně třeba na ježdění do práce.
Jak by asi vypadal bicykl na takový závod? V podstatě časovkové kolo (na 24h se moc v balíku nejezdí) nebo leho, rychle vyměnitelná baterka, a hlavně skryté odpojení omezení na 250W a 25km/h, pokud by se takové pitomosti v pravidlech vyskytovaly :-)
Tak určitě by šly udělat i kategorie s motory od do, s omezenou a neomezenou rychlostí. Na to se ale zřejmě pořadatel nenajde.
Možná by to někdo uspořádal jen z recese.
Doba závodů elektrokol ještě nepřišla i když první vlaštovka se již objevila.
Na veřejné komunikace oficiálně připustit k závodu kola silnější než 250W (= vypsat pro ně kategorii) by bylo koledování si o průser.
Mnou navrhované omezení na jednu prázdnou baterku na startu by imho dost smazalo výhodu výkonného, ale tím těžkého a žravého motoru, a celý sport značně zlevnilo a přiblížilo reálně používaným kolům - přitom bez blbého zákonného omezení.
Nabíjet na začátku 5-6h nebo i více dle kapacity baterie tak nevím k čemu by to bylo.
Nezbude než respektovat základní parametr, motor 250W, pedelec, omezení rychlosti dopomoci 25km/h, kolik pojedeš ve skutečnosti nikoho zajímat nemusí.
Nooo, závodník by si moh dát 5-6 hodin po startu šlofíka, zejména při startu o půlnoci:-) Popřípadě by to byl test toho, jak se na kole dá jet, s vybitou baterií, což je také z praxe:-)
Jak se bude kontrolovat, že řídící jednotka nemá naprogramovánu nějakou skrytou ovládací sekvenci, která všechna omezení vypne?
Velice snadno, jsou řj. kde se to propojí konektorama a jsou řj. kde se to nastaví buď ovládací jednotkou nepo počítačem.
Vše se dá namátkově zkontrolovat, tedy když se chce. To ale asi nikdo řešit nebude.
Jak se v tom bude nějak pravidelně závodit, tak klíčová bude asi ta poslední věta Tvého příspěvku;-)
Tak kdo chce pravidelně ZÁVODIT si na to nepořídí elektrokolo…
No a proč by nemohly být i závody elektrokol když se závodí skoro ve všem možném?
Závodit se určitě může, jenže jak tady vyznívá, tak bude mnohem složitější pohlídat regulernost kategorií závodních strojů, to už je příliš technicky složité na rozdíl o normálních kol, takže se tím nikdo nebude moc zabývat, zvlášť ne u takovýchhle vesnických sranda závodů.
Dají se vyhlásit otevřené závody elektrokol, kde si může každý přijet s čím chce, ale to by víc zaujalo různé konstrukréry a kutily, ale určitě by to nebylo o srovnávání výkonu jezdců, tak jak tomu je u obyčejných kol.
Podle me by ta kontrola tak slozita nebyla. Stacil by GPS logger obsahujici wattmetr a ze zaznamu by bylo jasne patrne, zda nepodvadel.
V zasade by asi stacila i indukcni proudova sonda (aby se nemuselo sahat do zapojeni), ktera by se pricvakla na drat vedouci do motoru a zapecetila.
Kdyz by do motoru tekl proud pri rychlosti nad 25 km/h, je to jasne, kdyz bude pouzivat vyrazne vyssi vykon nez je povoleno, taky by se na to prislo. Vsechno se da samozrejme obejit, ale uz s rizikem...
Kazdopadne pokud by nekdo uvazoval o ucasti v zavode a uz predem vymyslel, jak bude podvadet, to by bylo docela k zamysleni....
Jak se v čemkoliv závodí pravidelně (a ani nemusí jít o nějaké zajímavé ceny), vždy se najde pár vykuků, kteří zkoumají, jak ojebat minimálně smysl, když už ne výslovné znění pravidel a jejich kontrolu a prokazatelnost. S tím musíš počítat...
Jedeš? Jaký to je závod? Jaké je zázemí? Jaká kvalita povrchu?
I když by to bylo takhle na rychlo, tak o tom vážně uvažuju.
No já to našel úplně náhodou teprve včera. Na těch stránkách toho moc nemají, pokud bys chtěl jet, tak buď zítra v 9 ráno před hasičskou zbrojnicí v Dolním Dobrouči.
Já mám aktuálně problém s tím, že
- chtějí přilbu (i když na webu to není napsané)
- zadní ani přední světlo nesmí blikat (viz téma osvětlení)
- číslo musí být umístěno čelně (což chápu, že zepředu)
- mám oteklý kotník a bolí mě hlava (nevím zda to souvisí)
Takže já zatím rozhodnutý nejsem, zvažuju zkusit vyjednávat o pravidlech... pokud by jelo lehokol víc, jedině dobře. :)
Co ujedeš na šlapadle, ujedeš i na elektrokole.
Když budeš v kondici, ujedeš dál, protože pojedeš rychleji.
Tolik obecnĕ.
S jednou bateriI to nedáš, na 150 km potřebuju zhruba 3 x 48V/10Ah, tedy cca 18 kilo zátĕže, ale pofrčím 30 km/h průmĕr, což na šlapadle já nedokážu. Pak musím nĕkde minimálnĕ 2 hodiny nabíjet.
Jiná možnost je, mít to logisticky vychytaný a ject s jednou baterii a 2 postupnĕ dobíjet a jen prohazovat. Pak pojedu jen s 6 kilama, o nĕco rychleji, ale potřebuju k tomu manšaft co by mi dobíjel a dopravil na příslušné stanovištĕ.
Pak bych mohl asi namakaným jinochům konkurovat. Kdyby navíc na takovém elektrokole sedĕl takovej namakanej jinoch, všem by ujel, hádám, že by dokázal držet průmĕr kolem 40 km/h.
Soutĕže elektrokolo versus šlapadlo nemají smysl, elektrokolo vyhraje vždycky, je to jen otázka penĕz, kolik a jakých baterií povezeš, nĕkteré jsou o dost lehčí než mám svoje LiFePo4.
Soutĕže elektrokol by mohly posunout vývoj, ale nesmĕla by být žádná bruselská omezení. Prostĕ postav mašinu jak umíš, bem si baterek co uznáš za vhodné, a jedem třeba 300 km.
24ka je hloupost, tam zase rozhoduje fyzická kondice jezdce a samotná vychytanost elektroaparátu sama o sobĕ nestačí.
Myslím si, že na elektrokolech by pak soutĕžili týpci jezdců na koních, čím lehčí, tím lépe. Samotný výkon elektrocyklisty by proti výkonům motorů byl zanedbatelný. Byl by to souboj baterií a účinnosti motorů.
Teď mě napadá taková asociace. Klasická kola omezuje USI, elektrokola EU. Každé z jiného důvodu, ale vývoj to křiví oboje.
Pokud by existovaly regulérní závody na elektrokolech, kde by byla velká motivace vyhrávat, tak by z toho vznikly závody elektro-lehokol. Dost možná spíš elektro-velomobilů, to by záleželo na kopcovatosti trati.
Dle simulátoru na http://www.ebikes.ca/simulator/ mi pro lehokolo vychází, že bys měl zároveň větší rychlost i větší dojezd :)
Kolegynĕ Klika tohle má ovĕřené.
Leho nebo tříkolka jsou pro elektropohon mnohem efektivnĕjší.
Dokládají to i Honza s Karlem z Czech Solar Teamu co právĕ chlapsky valí na Kazachstán.
Ta pravidla chápu, 25 km/h s přípomocí, na cyklostezce skoro ažmoc. Ale proč omezovat výkon?
To v normálním provozu. V soutĕžiby to mĕlo být jinak.
Má nĕkdo na TDF zvonek, odrazky na šlapkách, svĕtli vpředu i vzadu?
Soutĕž mä hledat nová řešení a ne vymýšlet jak vyrobit vo nejlehčí zvonek:-)
Jen pro poradek zrovna zvonek (uz spousty let) povinny neni, odrazky mohou byt nahrazeny reflexkama nekde pobliz a svetla jsou LOGICKY povinna jen za snizene viditelnosti.
I tak ale predpokladam, ze vetsina zavodnich kol by silnicnim predpisum nevyhovela.
To jsou mi vĕci, bez zvonku :-)
Já ho montoval specielnĕ kvůli Nĕmcům, prej na tom bazírujiu.
Pokud u nás občas vjedu na cyklostezku, bez zvonku bych tak neučinil. Bruslařů víc jak cyklistů a takový bruslař zabere celou šíři cyklostezky. Už mě nebavilo milionkrát opakovat žádost o průjezd, teď jenom cvrknu zvonkem a mám průjezd volný.
Jenže hafo bruslařů má v uších vřaženy špunty od přehrávačů a na zvonek nereagují, v tom případě nastupuje silnější kalibr, houkačka.
Mnozí tupci se špunty v uších neslyší ani jí.
Občas na takového debila/lku co to má puštěné na plné pecky narazím, ale na štěstí to není často. Sluchátka v různých podobách mají snad všichni a je na posluchači jak nahlas si to pustí a podle toho slyší okolí. Já je vozím taky, hlavně na dlouhé štreky, ale mám velké zrcátko které sleduji s pohledem do předu 50% na 50%, takže si můžu dovolit i hlasitější muziku. :-) Takže lidi se sluchátky neodsuzuju, pokud přemýšlí a používají je rozumně, nevidím problém. Spíše vidím problém v různě gestikulujících řidičích, které sluchátka na uších cyklisty dohánějí k šílenství, ale velkého zrcátka si nevšimnou. A že slyším víc jak on v plechovce si vůbec nepřipouští. No a hluchoněmé lidi by zřejmě zavřeli do ústavu a zahodili klíč.
Montoval jsi ho správně. Na zvonku a neblikajícím světle se opravdu bazíruje.
Nojo, tak ja zatim resil akorat CR, protoze za hranice nejezdim.
Tak me napada, existuje nekde nejaky souhrn/prunik pozadavku na kolo, aby splnovalo predpisy vsech zemi v Evrope? Je to vubec mozne nebo se nektere pozadavky i vzajemne vylucuji?
Něco je tady
http://www.uamk.cz/component/turistika/?Itemid...
Našel jsem ještĕ tohle'
http://www.cyklistikakrnov.com/Clanky/09...
Není to přesná kopie textu z UAMK? ;)
Nevím, ten jsem nečetl :-)
Mě zajímaly hlavně ty přilby, povinně nebo ne, světel vozím habaděj kvůli sobě a kvůli klukům z Krnova jsem teda namontoval ten zvonek. Ještě jsem ho nepoužil a to mám s ním 4 tisíce najeto.
Sehnal jsem i nášlapy s odrazkama, mám pláště s reflexním pásem a ještě jsem na dráty navlík nějaký ty reflexní trubičky, odrazky se mi nepodařilo do výpletu dostat, mám silný dráty ale i tak si myslím že jsem "vybruselštěnej" dostatečně :-)
No jestli pocitam dobre, tak LEGALNI elektrokolo naopak moc sanci nema, protoze kdyz motor nesmi pomahat nad 25 km/h, vychazi na rovine maximalne 600 km, pokud by jel nonstop a diky vymenam baterie a potrebnym pauzam to bude podstatne mene.
Z meho pohledu by legalni elektrokolo melo nejvetsi sanci ve velmi kopcovitem terenu, protoze do kopce muze motor jezdci usetrit spoustu sil a dolu s prudkeho kopce nebude vubec vadit, ze je motor vypnuty nebo rekuperuje.
Ono je asi hlavne otazka, co by si kdo od zavodu elektrokol sliboval a od toho by se pak odvijela pravidla.
Tobe zrejme dokonce vadi, ze by rozhodovala fyzicka kondice jezdce. Z meho pohledu je to naprosto v poradku, protoze na elektrokole se musi slapat, jinak by to uz prece byl elektroskutr... :)
Když elektromotor vypne neznamená to že nutně jedeš jen 25km/h. Když přišlápneš můžeš valit i 50km pokud na to máš sílu.
To mas samozrejme pravdu. Jenze v takove situaci uz je pro tebe elektrokolo jen zbytecna zatez a na obycejnem kole bys jel jeste o kousek rychleji.
Aspon pokud si predstavim trat jako uplnou rovinu, tak dokud dokazes uslapat vic nez 25 km/h, tak te pohon jen brzdi a mozna by se pak vyplatilo odjezdit prvnich N kol uplne bez motoru co nejrychleji a teprve az dojdou sily, vyuzit motor pro 25 km/h rychlost. Pak by opravdu mohlo vyjit i vic nez 600.
V kopcích by elektrokolo se středovým motorem asi kralovalo.
Do kopce určitĕ rychleji, a s kopce, protože tĕžší vlastnĕ taky.
Na rovince bys mu ujel. Já teda ne, protože držet déle 25 bych asi taky nedal.
Pokud chceme od soutĕže aby přinášela technické inovace, bylo by účelné eliminovat co nejvíce vliv jezdce.
Pokud bychom ignorovali bruselštiny, jednalo by se vážnĕ spíš o souboj elektromopedů.
Nĕjakých 200 -300 Watů co borec ušlápne proti 2-3 kW které bych do krámu asi pouštĕl nehraje roli. Hmotnost jezdce by dĕlala asi víc,. No od toho by byl takový závod, ovĕřit theorii a trochu ty stroje natůnit.
Podle toho simulátoru mi vychází, že na mnou uvažovaném kole ten rychlý clyte by už neměl v takových otáčkách plný výkon, takže by nějakých 200 W jezdce smysl mělo, navíc by to výrazně zvýšilo dojezd.
Já bych do toho šel silou motoru, právĕ v tom by takový závod mĕl smysl, porovnání koncepcí, technologií a tak. Vložit do toho pár drsných kopců, které by trochu zahřály motorky, to by mohlobýt zajímavé. Šikula má 3,5 kW hovado, s tím by to už byla docela prča :-)
Ta k silnému motoru bych potřeboval i velkou a těžkou baterku.
Pokud by byla pravidla, že nesmíš cestou nic vyměňovat ani nabíjet, tak by to bylo IMHO nevýhodné mít tak těžké vybavení.
Nevidĕl bych to tak tragicky, třeba tahke má 34Ah/48V a váží 7 kg.
http://www.linergy-shop.de/product_info.php...
Na 300 km bych teď potřeboval 2, tedy 14 kg, to není taková tragedie.
Ale asi bych do toho šel jinak, ne 48 V ale 72 V, tím by se dal dohnat výkon při nižších proudech, technicky řešitelné, jen safra drahé, ty baterie.
Ono nepojedeš furt na 3 kilowaty, ten veliký výkon je nutný jen do strmých kopců, aby se udržel motor v otáčkách.
Teď na to koukám, na 300 km závod bych postavil kolo s motorem Crystalyte a 4x36V/34Ah, zapojené po dvou abych mĕl 72V, mĕlo by to dávat asi 2 kW, to by mĕlo stačit. Snažil bych se sehnat nĕjaký vyžle co by to řídilo.
Elektrovýbava by vážila 7 kg motor, zhruba kilo řj a kabeláž a 4x5,5 kg baterie, dohromady tedy kolem 30 kg. Kdyby to řídil klukco má 60 kg místo 90 co mám já, je to vlastnĕ doma.
Počítám, že s takovým soustrojím se popasovat tak by nikdo na šlapadle nemĕl šanci
Teď koukám že Crystalyte má motor 4065 co bere i 100V, 4.5 kW,dávají to do elektrokol Stealth, ty jezdí 80 km/h :-)
30 kilo je IMHO moc. Na takovéhle řádění ve velké rychlosti by už asi bylo potřeba celoodpružené lehokolo.
Jezdec pod 60 kilo, to bych splňoval :)
Tyhle debaty jsou takové dost akademické, regulérní závody elektrokol nejsou.
Ani ne, zvykneš si, taky už mám nĕco s takhle naloženým kolem najeto.
Potřebuješ slušnou silnici, nikoliv celopéro. Hodnĕ naložené kolos hůř ovládá, nĕjaké kličkování nebo nájezdy a sjezdy na chodník a dolů dost otravují, průjezdy nĕmeckými mĕstečky jsou potom otravné.
Také rozjíždĕní stojí dost energie, lhostejno jestli z baterie nebo nohou. S pĕknĕ naloženým kolem to chce furt ject, brzdit co nejménĕ a mít slušnej povrch. Stačí horší asfalt nebo nedej Bože polňačka, a už prudce klesá dojezd a cestovní rychlost.
Taky musíš mít fest nahuštĕno abys neprorážel duši.
Osvĕdčila se mi odpružená sedlovka, na našich silnicích.
Pokud pojedeš závod, 95% trati pojedeš na plný výkon, a ten zbytek budeš před zatáčkama brzdit na plný zátah.
Konkrétně na elektrokole by ti stačilo tlačítko zapnuto/vypnuto, nebo napojit natvrdo motor na baterku a jen odpojovat na zmáčknutí přední brzdy;-)
Proč?
Závod zäsadnĕ jen na páčku, stejnĕ tak rekuperaci, použila-li by se na páčku, jako motorovou brzdu.
Záleží na terénu, s kopve motor nepotřebuješ, spíš nedoststek pudu sebezáchovy :-)