Je tomu již více jak dvacet let, co se otevřely hranice a my máme možnost sledovat životní standard a úroveň ve světě kolem nás. Mám však pocit, že z nějakého prazvláštního důvodu si v našem pokroku dohánění „západu“ vybíráme pouze něco a mnohdy ne zrovna to dobré. Tento pocit má spousta lidí v řadě životních oblastí. Já se zaměřím na téma, které je mi blízké – na vztah lidí ke kolu coby dopravnímu prostředku, a k „individuu“, které se na tom šlapacím nesmyslu plete s neutuchající vytrvalostí každodenně pod kola automobilům na silnicích a křižovatkách měst.
Autor je KOKOT snadhledem činčily.....
typicka agitka automatu.....a o cyklistice v NL je tady vyborny članek :http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku...
A ty jsi, prosím, co???
To je prosím ten véééélmi tolerantní český šofér plechovky. :-)))
S jistotou mužu řict že mam na kole odježděno vic něž ty...nenapadlo by mně si chtit zajezdit po mněstě,to už bych musel byt pěkny kokot!
podle tvé češtiny je možné všechno :-))))
;-)
ne že bych po městě jezdil vysloveně nerad, ale taky se v tom nevyžívám. žel mi cesta do práce MHD zabere 45 minut, na kole jen 15 a na koloběžce jen 20. Takže nevidím důvod, proč jezdit MHDčkem
Neznáš mě a prý s jistotou. :-)) Ale stejně neznám já tebe a proto s jistotou neříkám že mám se svými 100 000km najeto více jako ty. No a asi sem kokot, protože jezdění po městě je pro mě stejně přirozené jako jezdění mimo něj. Naše město znám a dokážu se největšímu provozu vyhnout a sem na 100% rychlejší než plechovkáři. O hledání kde zaparkovat nemá smysl ani diskutovat, prostě katastrofa. Já složím skládačku, hodím ji v hospodě pod stůl a papám. :-)
Dekuji za odkaz.Pocetl jsem si. Jinak velmi hodnotny web.Uz jen jeho titulni logo-slogan dava vedet, o cem ze bude rec. Doporucil bych lavor s vlaznou vodou a ponorit cela chodidla.V techto letnich dnech velmi osvezujici a sklidnujici krevni obeh a tedy i horke hlavy.:-))))
Hezky a výstižně napsáno.:-) Já jsem se při čtení skvěle pobavil. Díky! A skutečně si myslím, že to je v lidech.
Já bych měl jeden trochu jiný i když v principu obecně podobný příklad.
Chodíme s dětmi druhým rokem hrát tenis.
Jezdíme do soukromého klubu do tenisové školičky. Přesto jsou klubové ceny více než příznivé i ve srovnáním s městkým klubem kdekoli jinde. Proč? Majitel je odkojen letitou praxí v Německu. A sám se doznává i k tomu, že tamnější zvyky v přístupu ke klientům se snaží přinést i sem a snaží se v pohodovém a klidném duchu i prostředí přivést do světa tohoto sportu co nejvíce dětí i dospělých - prostě "jsme tu všichni jako jedna rodina". Všichni se usmívají, všichni se příjemně tváří, zdraví, jsou milí a člověk se tam cítí tak nějak jako mezi svými. V pohodě. Je to prostě normální. Bylo to tak nastaveno a tak to jede. Všechno vám zdarma zapůjčí, vše si můžete vyzkoušet, do haly v zimě s dětmi v určitý čas zadarmo trenovat. Za tohle všechno byste jinde platili slušné peníze. Zde nikoli.
Pak jsem šel jednou letost trenovat do městského klubu u nás. Objednal a zaplatil si hodinu a pinkal s dětmi přes vlastní sítku. Po půl hodince přiběhl jeden chlapík a ptal se, jak dlouho ještě budeme jako hrát? Já říkám: "tak do sedmi , do ctvrt na osm. Máme placenou hodinku. Začali jsme trošku později, než se to vyřídilo." Přišel za pět sedm a nastoupil se smetáčkem na lajny a začal si je čistit, ačkoli my ještě hráli. Povídám mu, že ještě s dětmi hrajem...a on na to: " žádný takový, tady se ted´ hraje turnaj. Konec! Jde se dom. Je sedm hodin!" a prostě pokračoval dál ve své činnosti s tím, že nám začal přes hlavu ještě kropit kurt.:-() A moje žena řekla památnou větu: " Jo, holt, tady je to prostě jiný!." Ano, a tak je to i s cyklistikou v Čechách. "Je to tu prostě jiný."
Jsem individuum, co jezdí do práce na kole, ne sice každodenně, ale když se mi to hodí. Exota ze mě asi dělá fakt, že zatím mě při tom ještě nikdy žádný policajt nezastavil, natož aby mě pokutoval.
Nepochopitelný přístup Holanďanů k našim automoblovým výletům na kolo? Inu, nevím, nevím. Jakmile se trochu vyčasí, tak spousty Holanďanů brousí po Evropě s koly sice ne na střeše, ale na zadním nosiči svého automobilu nebo mobilního bydlíku. Celkem sympatické, že?
Ehm... no... a bromík je jistě dobrá skládačka, o tom žádná, ale na kole se dá po městě jezdit i na jiných strojích.
Autor myslím řekl celkem dost:-))
Přesně,jedno takové malé automobilní Holandsko máme přímo v sousedních Klánovicích, pěkně celou sezonu narvaný kamp holandskými auty, karavany a obytnými vozy .... většina aut z ciziny co jezdí po okolí je holandská.
Celkem často se dají potkat na kolech v lese
A já jim to vůbec nezazlívám. Proč taky. Taky vozímám kolo v autě Evropou. Zatím to nikomu nevadilo. I dresík si obleču, taky to nikdy nikomu nevadilo. Když jdu do obchodu, tak se třeba přepášu zavinovací sukní, vše v naprostém pořádku. Přilbu mi z hlavy taky nikde nervali. Pohoda, klídek. Zatím mě nikdy nikdo nenutil se nijak vymezovat. Nikdo nechtěl, abych kroutila nohama pozpátku, aby bylo vidět, že nejsem městský ale jiný cyklista:-)).
Mě to taky nevadí :)
Jen si z nich nemusíme dělat modly.
Průměrné holandské rodinné auto najede za rok víc km než průměrné české auto.
To je ovšem pravda. Dovedeš si ale představit, že se ty auta, co v Praze pět dní v týdnu stojí na ulici před barákem, rozjedou i jindy, než mezi pátkem a neděli?
No jo, čím to ale je, že se nerozjedou v týdnu?
buď nemají na benzín nebo stojí v koloně
To je fakt zvláštní. Porovnej s větou z článku:
"Zatímco my stále deklarujeme status svého osobního úspěchu nablýskaným automobilem a vše mu podřizujeme, ve městech západní Evropy se pohybují duševně i fyzicky zdraví a úspěšní lidé, kteří, ač automobily vlastní, jezdí denně do práce na kole bez toho, aby trpělo jejich ego.."
U nás tedy lidé, co auta vlastní, ale nejezdí s nimi denně do práce, jsou lidé duševně a fyzicky choří a jejich ego trpí?
Divné, jak my sami se jako národ vnímáme:-((
já nenapsal, že "jsme" duchovně choří ;-)
jen jsem hledal možná vysvětlení, že auta stojí :-D
A našel jsi jenom ty dvě?
ještě by jim mohla dojít nafta. nebo LPG. nebo CNG.
takže další 4. a teď jdu zas chvíli pracovat :-)
No mohla, mohla.
Já ovšem věřím pořád v to, že auta se bez lidí nerozjedou a že těm lidem, co ta auta rozjíždějí "docházejí" i jiné věci než benzín či nafta.
Občas totiž mluvím i s lidma co auto mají ale nejedou. Sama k nim patřím:-))
Nevejdou se na silnice jinak než naskládaná šikmo ke kraji.
Aha, takže oni nejezdí v týdnu svými auty protože je pro ně ekonomicky a časově výhodnější volit jinou přepravu (tak, jak to dělají ti slunéčkoví lidé na "Západě")?
Jo.
Ovšem na "západě" si postavili komunikační síť, aby po městě v těch větších intenzitách jezdit mohli, a teď nějak přicházejí na to, že to byla slepá ulička. Mě jen nějak nenapadá, jak u nás tuto marnou fázi přeskočit.
Mluvíš o Londýně nebo jen tak obecně?
Volně parafrázuju Újezďáka, ten tady vždycky tvrdí, že k tomu, aby si lidi místo auta zvolili jiný dopravní prostředek, se nejdřív musí postavit mraky autodráhových komunikací :-)
Mno, tak mi ukaž nějaké obdivované cykloměsto či alespoň dvě, které nemá udělaný alespoň jeden či rovnou dva až tři okruhy :)
I malá města v Rakousku mají mnohasetmetrové tunely nebo obchvaty zadem přes louky . Mě vždycky pobaví, když narazím na mimoúrovňové křižovatky u malé rakouské vesničky..
Moc pěkně prosím o příklad toho jak se v Amsterodamu, Mnichově, Vídni, Kodani nebo v Paříži či Londonistánu úplně ignorovala auta tak, že tam ty chudinky nemůžou město ani objet ani podjet tak jak je to uděláno v Praze...
No a protože takové město v Evropě neexistuje, tak se můžeme zasmát už teď
:)
Vídeň:
- Vnitřní okruh má z poloviny (má 2x tangentu a Gürtel, který má ovšem v zástavbě křížení vesměs úrovňová).
- Vnější (polo)okruh nedostaví.
- Rychlostních komunikací má na obyvatele míň než Praha
Kodaň: Má "střední" polookruh (ex. vnější), na úrovní našeho MO nic, všechno hezky v rovině v ulicích.
Pak je tu třeba takový Lyon, který sice vnitřní okruh má asi ze 3/4, ale má taky 48% podíl IAD a na milém okruhu se za průjezd některými tunely platí mýtné.
MÚK na přivaděči od dálnice k rakouské vesničce nejsou totéž co MÚK na Vltavské. Co se snese v extravilánu, je v zástavbě brutální prasárna.
Počkej si na "Den Bl" v dubnu příštího roku a uvidíš, jak to Praze "pomůže".
MUK ( já se naučím věci :) malé rakouské vesničky není na žádném přivaděči od dálnice ale na obyčejné místní komunikaci kdesi v alpském údolí.... dálnice třeba 20-30 km daleko ?
Vídeň pro mě je město, které má dálnici i s tunelem nedalo centra :) v přepočtu na obyvatele nevím a je mi to jedno.
V Lyonu ani v Kodani jsem nikdy nebyl, ale s tím že Kodaň je na břehu moře bych předpokládal, že celookruh je logický nesmysl :)
Hezký článek, taky dojíždím do práce na kole. Je to nějakých 15km tam a to samé zpět v podstatě celoročně. No abych nepřeháněl, jen když je v zimě vytátá silnice.
Většina lidí mě nazývá podivínem a to hlavně proto, protože se otevřeně přiznávám že auto nemám a ani ho dokud budu moct na kole jezdit nechci. Někteří jsou pohoršeni(zavazím na silnici), někteří jsou znechuceni(považují mě za socku) a někteří mě litují(nemám řidičák tak si myslí že sem tak blbej že sem si ho nezvládl udělat :-)). Je velmi veselé tyto reakce zarytých plechovkářů pozorovat, ale když se nad tím zamyslím, k politování jsou spíše oni.
Už jsem to tady kdysi vyprávěl. V jedné místní firmě dělal na dost vysokém postu člověk, který dojížděl na kole, ostatně jako celý život, dokonce prý i v zimě, kdy byl problém aby projela auta on jezdil svých 13 km mezi Šluknovem a Horním Jindřichovem. No a když přešel do té místní firmy, dostal od majitelů zákaz jezdit do práce na kole "aby nedělal ostudu".
Mozna bych spise meli pro nej zbudovat nejaky stojan na kolo u firmy, pokud ho jeste nemeli. Protoze pokud by tak ucinili, lide by jiste uznale pokyvali hlavou a rekli by:"Safra, tak to je firma!To je pristup!Nastoupi jeden chlap, co rad do prace na kole a voni mu hned stojan.Tak tomu se rika vazit si zamestnancu!".:-) Takhle maj tak ostudu oni sami, za takovyhle pristup...:-(
Dělníci jezdit mohli, takže stojany u firmy byly.
Ten pán to vyřešil tak, že se domluvil s jedním kolegou a kolo parkoval u něj a docházel pěšky.
Mimochodem, zrovna jsem se dozvěděl, že u jedné zdejší firmy budou upravovat plac, kde si zaměstnanci nechávají kola, tak chci napsat majiteli, jestli by tam nedal nějaké stojany ohleduplné ke kolu. Jsem zvědav, jak to dopadne.
Když jsem před několika lety v sousedním městečku apeloval na umístění stojanů před jejich kulturním centrem s tím, že bych jim byl ochoten nějaké doporučit, odpověděli mi: "U nás je zvykem na koncerty jezdit autem."
Dodnes si tam kolo opírám o kandelábr.
Na koncerty jezdi autem, jak jezdi z nich? Tak doufam, ze tam stoji pak prislusnik a dava kazdemu taky dychnout.:-) Safra, to musi bejt sichta a tech balonku, co se musi spotrebovat, to snad bych radeji poridil i ty stojany na kola.....vyslo by to snad levneji.... Leda, ze by se ty koncerty konaly jen tak jednou-dvakrat do roka.:-)
Hezky sepsané, Ondřeji..
Moc a moc se mi článek líbí, ta jeho filozofie. Bohužel se už ve svém věku nedočkám u nás změny směrem, o kterém autor ve svém článku píše. Také nejsem "cyklista", ale jezdím na kole. Dokonce i v zimě, i když už je mi sedmdesát.
Nakonec nemusíme pořád chodit pro ty pozitivní příklady do zahraničí.
Tuhle jsem četla rozhovor s naším novým pražským celostarostou. Měl při tom rozhovoru v kanceláři elektrokolo a prý na něm i jezdí.
To je hezké ne? Skoro jak ten londýnský starosta:-))
A rekl take kdy a kam jezdi? Takovych pozeru, co si neco nekde vystavi vsem na odiv, aby byli "in", znam hned nekolik....ale jsou to takovi ti "Vyhlidkove"= Jo radit to ja umim, ale hrat to nehraju.:-))))
Ne, neřekl, ale můžeš se ho zeptat.
A jistě, mohu ti přímo teď na internetu najít několik videí s našimi nadějnými politiky, jezdícími na kole. Mnohdy doprovázenými aktivisty, potřásají si rukama a ujišťují se vzájemnou podporou, někteří z nich dokonce v čele cyklojízd:-)).
A proto se nestarám o to, kam jezdí Boris Johnson, já se podle něj stejnak řídit nebudu:-))
Slyšel jsem jeden tajný cykloaktivistický trik, o který se s vámi podělím: "Chcete-li od nějakého politika získat podporu cyklistické dopravě, zapůjčte dlouhodobě elektrokolo jeho manželce." Hudeček je ovšem, zdá se, v tuto chvíli ženatý s Prahou, takže asi zbývá jedině zavést urychleně bikesharing :-)
Jezdí, a snad i přiměřeně podpoří.
Inu, podivná existence, mohl by zase někdo říct:-))
Mimochodem říkal v tom rozhovoru, že chce pokračovat v reorganizaci a posílení městské policie. Tedy v tom smyslu, že na úkony, jako je špatné parkovaní a botičkování se vyčlení úřednící, aby se MP uvolnily ruce na pořádnou pořádkovou práci.
Musím ten článek někde najít, bylo to snad v Metru, jestli se nepletu.
Že by chtěl zavést postup ala Graz?
Jaké herein?
„Na ja, tak tedy VSTUPTE, Donner Wetter!"
Ech sorry, ich translate (oder so).
Parkování kontrolují úředníci magistrátu (nebo městských částí, teď nevím, jak přesně), veškeré pokuty a poplatky jsou příjmem obce. Nekoná se ani outsourcing (strážnici jsou tu kvůli pořádku mezi lidmi a ne kvůli vypisování odtahů), ani privatizace (odtahy se nevyplatí soukromé firmě).
Nevíte, o kterém konkrétním městě se v článku mluví (Brno)? Já žiju v Praze a tam to vypadá jinak než autor popisuje ... Navíc mám problém se podle článku někam zařadit, kromě kola máme v rodině i auto, vzhledem k jeho stáří je možné, že je jeho cena srovnatelná s cenou všech našich kol (nula k nule sedá), no a po Praze jezdím radši v dresu než civilním obleku (je mi to příjemnější), i tu helmu nosím bez reptání, nemáme s rodinou problém si na kole vyjet po Praze či do přírody s kolama kombinovaně vlakem nebo autem. A navíc kdykoliv jedu na kole, tak se cítím jako cyklista (protože zrovna jedu na kole, jinak to snad nejde). Tenhle článek mi teda dal ;)
Ano, je to Brno. Tam je všechno lepší (viz http://www.zitbrno.cz/ ).
Tak to se už nedivím ničemu. V Brně jsem byl jednou autem, na sídlišti tam kvůli parkujícím autům člověk musel jet po chodníku, pro domorodce normální chování, pro mě jako zhýčkalého Pražáka neskutečný (psychický) problém.
A PRO VELKY USPĚCH :http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku...
ALE JENOM PRO TY CO UMI ČIST....BOHUŽEL TADY JE JICH MENŠINA.
Coz mi pripomina, ze tenhle tyden jsem chtel jezdit do prace na kole, ale vzhledem k casu, ktery mi tech 16,5 km + sprcha a prevlekani sezere a k tomu, ze musim koupit par objemnejsich veci a par drobnosti zaridit ruzne po Praze, bude z toho auto. 8-(
No nevím, to nejsou nějaké velké objevy :)
Prostě v Holandsku jezdí lidé víc auty než v Česku a to díky české hromadné dopravě, kterou ovšem část místních cyklistů považuje za špatnou.
Předpokládám, že dfens autor JJ po několika schůzkách přijde na to, že rozvoj české městské cyklistiky je přímo závislý na potencionálním úpadku MHD a že většina nových městských cyklistů se v Praze nečerpá z napravených řidičů, ale práve z MHD.
To že v Praze auta mají menší modálšér než v Amstru je taková třešínka, která nikoho nepřekvapí :) ale někteří o tom hódně neradi slyší a prskají, pardon trollbeckují :D
Já se tak těším, že mi to snad příští týden bude vycházet a budu moct na kole. Už několikrát se mi teď v létě stalo, že jsem vlezla na totálně rozkopané Evropské do autobusu a rvala jsem si vlasy, proč jsem nejela na kole.
Já to mám v létě jasné. Jezdím na kole abych nemusela MHD:-))
Vazeni pratele,.....ANO! Ja to mam do prace a po meste rovnez do 5km a proto jezdim celorocne do prace i po meste na kole. Jsem rad, ze tak mohu zastupovat tu cast ceske populace, kterazto na kole jen nesportuje, ale vyuziva jej jako kazdodenni dopravni prostredek. O tom je ostatne jiz nadpis tohoto clanku na nakole.cz a timto si nam to jen potvrdil, ze i ja pomaham priblizovat nasi zemi holandskemu vzoru, kde 100 km jedou lidi autem a po meste se snazi dopravovat na kole a snazi se nesmrdet druhym pod nos. Kez by tento postoj zaujala do budoucna myslici vetsina tohoto naroda.:-)
Pěvně doufám, že se poslední věta, alespoň v Praze, nevyplní.
Představa, že by ty naše městské ulice zaplnila na kole většina obyvatel Prahy, to by byl teda masakr...
Osobně jsem toho názoru, nechť si každý jezdí do práce jak chce, na čem chce a jak mu to vyhovuje.
Jeden drobny priklad za vsechny.
Donedavna jsem mel alespon z jedne strany bytovky zelene prostranstvi. Ovsem nenazrana auta mi ho sebrala. Protoze vetsina lidi dnes neudela krok pesky ci na kole, vsude stoji auta.V nasem malem mestecku postupne beton nahrazuje zelen.:-( Jen kvuli tomu, aby auta mela kde stat.Na fotu vidite stav pred a stav nyni. Nekteri lide,kdyby mohli, pojedou s autem snad az do bytu.:-()
V tomhle máš pravdu. Obecně se na můj vkus leje toho asfaltu po krajině příliš moc.
http://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy...
Jenže lidi to chtějí, líbí se to a využívá, dobře se na čerpají různé dotace a dobře se na tom všem vydělává.
Horší je, že to už není jen podél řek. V sobotu jsme krapet pojezdili Jizerské hory a bylo tam tolik nově asfaltovaných cest až hrůza. Ale co, vždyť na to máme a když ne, tak on nám už někdo půjčí.
Lidé to chtějí nebo jim někdo vtloukl do hlav, že by to měli chtít?
Kde byly v Jizerkách asfaltované cesty? Když jsem tam byl naposled, tak jsem si opravdu užil spoustu panelů.
Když jedu na treku tak se mi rozhodně líp jezdí po asfaltované cestě než třeba po rozhrkané panelce nebo velkých kamenech a pokud možno si vybírám asfalt. Ale jsou tisíce lidí na dobře stavených a kvalitních horákách, co z asfaltu pokud možno nesjedou. Nádherně to bylo vidět teď v sobotu v Jizerkách. Plná parkoviště, na promenádách stovky lidí na horákách a kousek bokem na pěkných šotolinách nikde nikdo, mě to teda vyhovuje, klidně ať si na promenádách všichni zůstanou, alespoň mám víc prostoru a můžu jet jak chci já.
Myslím že můžeme být v klidu, za pár let nebude jediný panel nebo kámen na cestě a všude jen nádherně vyluxovaný asfalt.
Na to nemusíš jezdit do hor, sedni si k stezce Kostelec nad labem- Brandýs a tolik celodpružených strojů lategorie luxus neuvidíš ani na horách :)
Já se třeba děsím toho, že zlepší povrch od Hiltonu po Libeňský most, to pak sbohem dopravnímu ježdění na kole, hlavně odpoledne se to zaplevelí lidičkama co budou na bruslích vyřizovat telefonem agendu, to víte už jezdím, ale co bych pro vás neudělala :(
V horach to podle mne je mene skodlive, nez kdyz kvuli stezkam vybetonuji a jinak upravi puvodni prirodni breh.
To neumím posoudit co je a není škodlivější, ale umím porovnat obrovský nárůst asfaltovaných lesních a polních cest a cest podél vodních toků, třeba jen proti stavu před nějakými 6 lety.
Ono to s tou vyasfaltovanou a upravenou stezkou kolem Tiché Orlice není tak hrozné jak to je popisované, já tu stezku docela dobře znám. No a když tam přijde velká voda, Orlice se má pořád kam dostatečně rozlévat a když potřebuje, tak zaplaví i stezku.
U asfaltu v zaplavove zone mi prijde trochu problematicke, ze po zatopeni je misty podemlety a zniceny, trva dlouho, nez se nekdo dostane k oprave, a oprava je drazsi, nez kdyby to byla sotolina.
To ano, ale zřejmě na asfalt se mnohem snáz dostane mnohem víc dotací než na nějaký uválcovaný kámen, který nemá evropské parametry cyklostezky
Stoji vic sotolina z vlastniho, nebo prispevek z vlastniho, ktery doplnuje EU dotace na asfalt?
Ono se to hodně hraje na prašnost, bohužel, podle mě je 10x lepší mít nějaký makadan než to kosmeticky vyasfaltovat po česku a čekat, až se na jaře probudí pár kořínků udělá z toho luxusní zpomalovací pruh po celé délce...
Makadam :-)
To je dobré české slůvko vytvořené z jména vynálezce tohoto povrchu, pana Johna McAdama :-)
No, on ten asfalt, speciálně, když je blbě udělanej, celkem rychle podlehne vodní erozi. Jo, příroda je mocná čarodějka! Ani ty EU dotace ho nezachrání (spíš přitečou další na opravu).
Mimochodem je zajímavé, že v extrémních klimatických podmínkách (tropických i arktických) se osvědčuje víc spíš ten dole zmiňovaný makadam, je levnější na údržbu a jezdit se po tom dá stejně.
Jezdím po Praze na kole taky, ale dosud mě nikdy nenapadlo ráno vstát, vytáhnout kolo a říct si: No, nechce se mi, ale musím to udělat pro tuto zemi a toto město, abych ho zasejc jednou přiblížila holandskému vzoru:-))
Naopak, říkám si zcela sobecky, jak je to fajn, že jsem zatím zdravá, že mě to baví, že jsem si dokázala najít každodenní trasu, která sice není nejkratší, ale je klidná a vyhovuje mi.
A leckdy mě zarazí a zamrzí, jak se nám tady občas někdo snaží namluvit pocit viny z toho, že nejsme jako oni v tom Holandsku nebo v tom Londýně. Přitom jsou u nás města, kde je podíl přirozené dopravní cyklistiky větší než v tom Londýně, ale nikdo to moc nebere, nikdo o tom nepíše, nikde se nedozvíš, že lidé v Hradci Králové nebo třeba v Soběslavi jsou předvoj společnosti a jezdí na kole za naše světlejší zítřky.
S takovým přístupem ovšem ten socialismus nevybudujeme!
Ano, správně, podivné existence, které se snaží brát ohledy na společnost, je zapotřebí řádně zesměšnit a izolovat od zbytku společnosti, aby se nám příliš nemnožily. Dokud si budou prostí lidé navzájem kálet na hlavy, nezbyde jim čas na důležité věci :-)
Blbců bude vždycky dost, o to strach neměj.
Zesměšnit a izolovat od společnosti je potřeba všechny ty "proroky světlých zítřků" kteří svůj názor považují za tak výjimečný, že jej potřebují vnutit všem ostatním, ať už oni o to stojí či nikoliv.
Na kydy o "společnosti" fakt nejsem zvědavej, na to jsem až příliš dlouho žil v "reálném socialismusu".
Lanna to napsala naprosto jasně, ráda jezdí na kole a nehledá v tom ideologii. Ten kdo v tom hledá ideologii, je podle mé zkušenosti potencionálně velmi nebezpečný.
Nejde o ideologii, jde o navyknuti si na zivotni styl, kterym co nejmene ublizujes prirode a ostatnim lidem. Uvedomeni si, ze vyber mezi autem a kolem nemusi byt jen otazkou me pohodlnosti, ale ma i dopady na okoli, ktere nejsou nepodstatne.
To je všechno v pohodě, Lucie.
Nebezpečné je, když někdo začne "svůj životní styl" ostatním vnucovat právě pod pláštíkem něčeho "velmi ušlechtilého" jako jsou "dopady na okolí".
Tyhle "hurá ekologisty" co se přikovávají k branám Temelína nebo okázale jezdí na kole v lásce moc nemám, mám za to, že "ekologie se dělá kosou". Je to méně efektní, možná to ani není vůbec vidět ale nepomíjí to s mladickým "zápalem pro dobrou věc".
Domnívám se, že alternativou k autu či MHD není kolo, ale "nedoprava" vůbec ale nedělám si nárok na to vnucovat každému programátorovi, aby pracoval z domova a už vůbec na něj nebudu vyřvávat hesla o ekologii. Kolo nesmrdí, ale smrdí výroba například plášťů či kovových součástí, proto zcela nejekologičtěji se chová ten, kdo se nepřepravuje vůbec. Nebudu vyvozovat, že Tvůj zájem nepracovat z domova je neekologický a čistě sobecký, a že pro společnost by bylo lépe, kdybys seděla 8 hodin u počítače v obejváku :-)
Prostě nedělejme si ambice myslet si, že náš způsob života je nadřazený a lepší než způsob života někoho jiného. To je cesta k totalitě.
Obcas se doprave nevyhnes, takze kdyz uz to kolo mas, jeho provoz je dost nizkodopadovy na okoli, coz se o provozu auta rict neda.
Z domova bych pracovala rada, jdi to, prosim, vysvetlit vsem potencialnim zamestnavatelum, aby to zacli podporovat.
Samozrejme ze neexistuje objektivni na nicem nezavisla metoda hodnoceni zpusobu zivota, ale i v nasem bezvereckem svete stale ma vetsina lidi viru v nejake hodnoty a mame zakony na jejich dodrzovani, aniz by to z naseho zrizeni delalo totalitu. Ale chapu, ze to vypada efektne mavat neustale takovymi slovy, ackoli to vubec neni na miste.
Nikoliv Lucie,
Protože nĕkteří pamatujeme tu dobu, kdy pod ušlechtilými hesly nás drželi za ostnatými dráty, jsme nĕkteří ponĕkue citlivĕjší na kydy o celospolečenském zájmu.
Vidím, že ze svobody je nám neustále ukrajováno, a že za ušlechtilými cíli jsou často sobecké zájmy jednotlivců (třeba řepková katastrofa krajiny, nebo fotovoltaický tunel).
Každé další nařízení, regule či zákon nám kus té svobody zase bere, a konce nedohlédnu. Proto, třeba, ač celoživotní nekuřák jsem striktnĕ proti zákazům kouření v hospodävh. Princip je pro mĕ důležitĕjší, než můj osobní zájem.
Evropa se valem řítí k socialistické totalitĕ, tak to vidím a proto prskäm.
Tohle heslo je boží, to si musím pamatovat:
"Za ušlechtilými cíli jsou často sobecké zájmy jednotlivců."
Jen tak dál, plebs už je tak zblblý, že nedokáže odlišit sobecké od ušlechtilého :-)
Plebs k rozhodování nepustí, ten jen s otevřenou hubou kouká, že platí o čtvrtinu víc za elektřinu, protože nĕjaký grázl vymyslel, jak vydĕlat na ušlechtilém boji proti oxidu uhličitému.
Ono je to všechno vždycky trochu složitĕjší, než se rozjařeným bojovníkům za lepší svĕt zdá.
Copak se asi skrývá za tvými ušlectilými slovy o lidské svobodě?
:-)
30 let života v nesvobodĕ.
Tomu rozumím a dokážu to tolerovat, dodnes ti vadí svoboda shromažďování, existence nestátních organizací, nezávislých občanských iniciativ, ale ruku na srdce, chlape prober se, totalita už skončila :-)
To je nepravdivé tvrzení.
Svoboda shromažďování mi nevadí, vadí mĕ terorismus, vydävaný za svobodu shromažďování.
Tedy takové počínání, kdy skupinka lidí, z jakéhokoliv důvodu zámĕrnĕ blokuje a omezuje práva jiných občanů.
Zase vĕc principu.
Chceš li se shromáždit a vyjádřit svůj občanský postoj, můžeš to jistĕ udĕlat tak, abys nikomu nepřekážel v jeho cestĕ kamkoliv. Dost veljej plácek je třeba Letnä, nebo Staromák či Vávlavák.
Pochody odborářů či průjezdy hrstky cykpoaktivistů po magistrále omezují svobodu často lidí, kteří s vĕcí nemají nic společného.
Nepřekrucuj fakta.
Säm jsem byl nĕkolikrát uvĕznĕn buď stävkujícími či blokujícími mamlasy ve Francii, s jejich problémy jsem nemohl nic dĕla5, i kdybych chtĕl, přesto si ze mĕ tetoristé udĕlali rukojmí a vĕř mi, že jsem mnohdy mĕl dost vážnĕ důvody spĕchat domů.
Terorem nikdy nic nezískáš, maximálnĕ nepřátele.
Tedy Ti vadí automobilisté, což je skupinka lidí která jiným záměrně blokuje a omezuje právo shromažďovat se kde se jim zrovna zachce.
Prostě se smiř s tím že veřejný prostor ve městě má více funkcí a ne všechny funkce může plnit ve stejný okamžik. Chvíli je k dispozici jedněm, jindy zase oněm. Co s tím máš pořád za problém?
Hraboši, to je demagogie na kvadrát.
Automobilisté nic neblokují zámĕrnĕ, prostĕ se přepravují a je jich moc, na historická centra našich mĕst.
K cestĕ autem mají svoje důvody, a pohodlnost či lenost bych považoval za marginální důvod, protože cesta centry mĕst autem bývá zdlouhavá a nákladná.
Ale budiž. Auta ti vadí, nechceš aby jezdila tvou ulicí. Jako demokrat přesvĕdčíš své spoluobčany a pomocí voleb a volených zástupců průjezd tudy či onde zakážeš. K tomu, abys získal d8st příznivců budeš pořádat happeningy, konzerty, vařit guläš, co chceš.
Nebudeš blokovat magistrálu či vypouštĕt kola.
Rozdíl mezi demokraticky projeveným názorem a terorismem v praxi.
Ono se dá jezdit autem neúmyslně, případně si neuvědomit že zabírá místo a vypouští z výfuku jedy? 8-O
Jako demokrat přesvědčím své spoluobčany aby za určitých okolností umožnili veřejné prostranství užívat i jiným lidem než motoristům. Poté mnou volení zástupci takový zákon sepíšou a prosadí, dokonce ho nacpou do ústavy, a budeme mu říkat zákon shromažďovací. Tak nějak jsi to myslel?
Ta houkačka co tĕ vezla z té předposlední taškařice byla šlapací?
Můžeš se schovávat za shromažďovací zákon, ale princip zámĕrného teroru, blokäd a jiných chujovin je jasný, a je ve svém důsledku kontraproduktivní.
Blokáda zůstane blokádou a bylo by fajn, kdybyste to pochopili. Teror příznivce nevytváří.
I v tomhle máš gulåš, milý kolego.
To byl Leningrad :-)
Clovek tak dlouho zije obklopen lzi a polopravdami, ze pak pravdu nepozna, ani kdyz do ni drcne rypakem.
V tomhle jsme to mĕli o dost jednodušší než třeba moje dĕti.
Bylo celkem špíglklár co je špatné a co je lež, a v podstatĕ nikdo, včetnĕ tĕch komunistů ničemu nevĕřil.
Průšvih byl, že jsme nevĕdĕli ani jak to má být správnĕ a tak v nadšení pro "dobrou vĕc" jsme nĕjaj nepostřehli, že po našich zádech, s hesly o osobní zodpovĕdnosti každého za svůj život šplhali ke korytům furt ti samí lidé, kteří dříve k stejnému účelu používali komunistickou partaj. Náš zápal pro svobodu a svobodné podnikání pak přetavili v kmotrovsko-mafiánský systém. Stejnĕ tak dnes jiní manipulují Lucií či Hrabošem v jejich jistĕ naprosto rozumném náhledu na ekologickou budoucnost a potřebu přestst huntovat přírodu.
Stejní, jen o generaci mladší paraziti jim budou šplhat po zádech a zatímco Hraboš bude dostávat přes hubu, jiný chytřejší frajer bude fakturovat nemravné prachy za nĕjaký blábol, kterému říká generel.
A lidi v tom mají zmatek, protože odlišit my a oni není tak prosté, jako bylo tenkrát.
Pořád nevím, jak to udĕlat správnĕ, ale po létevh zkušeností dokáži dost dobře poznat, jak se s dobrými úmysly manipuluje a jak jsou permanentnĕ tyhle dobří lidé zneužíváni.
Ja treba na rozdil od Tebe verim Vratovi, ze to mysli dobre a ze se snazi. Velke prachy v tom stejne nebudou.
Na druhou stranu se celkem shodujeme v tom, ze nam to neprijde prilis ucelne. Jini maji jine potreby a pro ne to muze byt dulezite.
To, co předvádí třeba v těchto dnech s "cyklistickou etiketou" je zcela zřejmá práce pro práci, aby bylo co vykázat. Nějak se nedokážu přesvědčit, že o tom neví.
Kdybych to považoval za zbytečné, tak to nedělám. Myslíš, že se v Auto*Matu od rána do večera dloubu v nose?
Jsi za to placen, a jsi na to hrdý.
Tvoje slova.
Moje slova: Kradeš. Necháš se platit za hovadiny, kterými se snažíš legalizovat svoji zbytečnou pracovní existenci.
A ty to víš, protože nejsi blbec. A víme to i my, já a Viktor, z úplnĕ stejného důvodu.
Nemyslíš, že by ses dokázal živit poctivĕ a nedĕlat onuci a nosiče vody lobbystům, dojičům rozpočtů, podržtaškům politiků, prostĕ profi prostituta?
Cyklistika Tĕ nepotřebuje, byla před Tebou a bude dál.
Jako chlap na orahu dospĕlosti by sus mĕl vybrat. Budeš žít jako slušný človĕk, nebo chceš být nástrojem korupčníků v boji o veřejné prostředky?
Je to na Tobĕ, ale ta sračka, kterou si naposledy vyplodil jako nĕjaký etický kodex Tĕ dost ponižuje. Je to na Tobĕ vratislave.
Chceš žít jako parazit, nebo jako chlap?
Jako strejc blíže k hrobu než k školním lavicím si troufnu tvrdit, že to druhé je pro klid duše lepší.
Urážel jsi mě tady mnohokrát, a vím, že tě o smyslu toho, co dělám, nepřesvědčím, protože to, co dělám, odporuje tvému světonázoru. Osobně se domnívám, že Praze a společnosti posloužím líp, když budu dělat intenzivně něco, co mě baví a čemu věřím, než kdybych bez zájmu dělal dobře placeného otroka pro nějakou soukromou firmu.
Jestli mě ale chceš obviňovat ze zlodějiny, tak si to raději rozmysli, protože takové věci bys měl mít možnost nějak prokázat. Co takhle podat na Auto*Mat trestní oznámení? Na to ale nemáš koule, špinit na webu, to je ovšem jiná.
Vratislave, já osobně tu snahu nepovažuju za úplně zbytečnou. Já mám někdy pocit, že někteří cyklisté ani netuší, že třeba chodník jim nepatří. Někteří se prostě řítí, nevnímají tě, nekoukají na tebe. Tak v tomhle je dobré jim připomenout, že to takhle není normálka. Dokážu tolerovat jízdu po chodníku - pomalou jízdu, kdy je cyklista vždy připraven seskočit a uvolnit cestu pěším. Stejně, jako dokážu tolerovat, když třeba dodávka zabere chodník na nezbytně nutnou dobu, když potřebuje vyložit náklad.
Na druhou stranu sleduju tu anketu na tvém serveru a pokud by to mělo být pouze proto, aby to nám cyklistům vylepšilo imidž, tak to se mi nelíbí.
Styl: No, jo, milá paní, je možné, že vaše dítě má obtisklý můj převodník v obličeji, ale já jsem ho ohrozit nemohl, protože jsem podepsal tadyhle to memorandum... tak to by ničemu nepomohlo. Lidi nejsou blbí a slepí.
Hm, když někdo obtiskne dítěti převodník do obličeje, tak se zjevně podle toho memoranda nechoval :-)
Od pravidel očekávám, že splní v různé míře všechny tam vyhlášené cíle. Jak se to povede, závisí jednak na formulaci (která šla úmyslně od pravidel vágně definovaných směrem k názoru, za kterým si mohou cyklisti stát, a v současné podobě ji považuji za zdařilou), jednak na marketingu. A ten už se chystá.
Marketing čeho? Marketing slušného chování a pravidel silničního provozu?
No, nic, pro mě to nebude, já nic takového podepisovat nemusím. Na pravidla silničního provozu mám řidičák a pravidla slušného chování si podepisuje každý z nás sám se sebou.
Jistě, pravidla má vymáhat policie.
Na druhou stranu, mně rodiče nikdy neříkali, neber cizí věci, protože tě chytne policajt a půjdeš do basy.
Ŕíkali, nekradni, protože to je ošklivé, hnusné, nedělá se to a způsobíš tím druhému škodu.
No a když se někteří holt chovají jak malá neznalá děcka, musí se jim tyhle věci připomínat. Ovšem pokud si to ti lidé nevštípí bez podpisu jakéhosi desatera, tak jim ten podpis na nějakém papíře stejně nepomůže.
No tak jde o text, který v několika bodech s nechutí konstatuje, že aspoň některé požadavky zákona stojí za respektování, v dalších bodech pak nabádá cyklisty, aby nezapomínali na slušné vychování.
Jaký by to mohlo přinést efekt mimo toho, že se to nechá vytisknout na kvalitním papíře a prohlásí se to za jeden z výstupů nějakého bruselského projektu, to opravdu nejsem schopen dohlédnout.
- - -
Upřímně - myslím si, že kdyby se celý Auto*mat věnoval toliko dloubání v nose, nebyl by to takový rozdíl, ba naopak. Ale to je samozřejmě jenom můj zcela subjektivní pohled. Třeba jednou potkám něco, co mne přesvědčí o opaku. Tenhle text to ale opravdu nebude ;-)
Přijď se na podzim nějakou sobotu podívat na Smetanovo nábřeží :-)
Jinak "bruselský" projekt to vážně není. Na přípravu není žádný grant, to jedu o své vůli, a na tisk půjdou peníze z projektu placeného od nadace, která má zdroje od soukromých donorů.
To je ovšem nehezké, Vratislave. Koukni se do darovací smlouvy, myslím že máš za povinnost všude kde projekt zmíníš cpát informaci že projekt podporuje NP :-P Nebo se za ty roky něco změnilo?
Jinak beru tvůj názor opakovaný několikrát na různých místech, že by to chtělo kvalitní výklad pravidel provozu pro cyklisty. V tuto chvíli máme na webu tohle: http://prahounakole.cz/wp-content/pnk/uploads... (můžu to upopředit).
Akorát nevím, jak takový podrobný a férový výklad uchopit. Mám to pojmout jako "deset situací, kde se musíte ohrozit, abyste se chovali podle zákona"? Nebo jako "deset tipů pro agresivní jízdu bez porušení zákona"? To asi ne, viď.
A zkusit to neutrálně "Jak přežít v provozu, někam dojet, a neporušovat při tom zákon?" Pak mi asi nezbude než začít úvodní radou "nenaučili-li jste se v simulátoru odbočovat vlevo z třetího pruhu mezi auty jedoucími 60 km/h, dejte kolo na střechu auta a vyrazte si zajezdit do lesa..." Neutrální výklad tě totiž stejně dostane do situace, kdy budeš muset manévrovat na hraně zákona, abys mohl poradit bezpečné chování, nebo zamlčovat věci, abys lidem neradil, že mají být za blbce. A nakonec skončíš vlastně u toho, co doporučuje tahle etiketa. Zkrátka a dobře si nedovedu představit, že bych s tím, co vím o příčinách porušování předpisů ze strany cyklistů, mohl napsat použitelný výklad jak jezdit podle litery zákona a necítit se přitom jako totální alibista. Od toho, aby psali takové výklady, jaké by se ti libily, jsou tu lidi z magistrátu a policajti. Ti mají alibismus v popisu práce, já ne.
Jiná věc je, že možná najdu způsob, jak zařídit, aby se kromě desatera rozšířilo trochu víc také zhruba padesátistránkové kompedium návodů bezpečné jízdy po městě, které máme na webu ( http://prahounakole.cz/jak-do-mesta/ ).
Vrato, kdo se nedokaze zaradit do leveho pruhu pred odbocenim, ten si budto najde jinou cestu, kde vicepruhe ulice nejsou, nebo zastavi u kraje a prejde. Ostatni situace, kdy to treba strihne pres pruhy, nebo jinak porusi pravidla, urcite neni vhodne uvadet na netu jako doporucene.
Budto porusuju predpisy, protoze jsem liny neco objizdet, cekat, ... , pak se tim nechlubim. Nebo je nejsem schopen dodrzet a pak nemam na te dane komunikaci co delat. V aute jsme taky vsichni museli ukazat alespon nejakou schopnost existovat v provozu. Co jsem slysel, tak kdo nezvedne silnou motorku ze zeme, ten na ni nedostane papiry. Proc by cyklisti meli byt vyjimka?
Ano, prosazuj upravy infrastruktury, to smysl mit muze. Samozrejme tak, aby byl zohlednen modal split vzhledem k prujezdnosti a pouzitelnosti komunikaci. Jestli pojedu do prace na kole, MHD, nebo autem, to se rozhodnout muzu, pracovne mam na vyber jen auto. Opacnych pripadu asi mnoho nebude. Proto dle meho ma porad prednost VHD + IAD, proti cyklistum.
Ale trefil jste se, právě ten neutrální přístup je zapotřebí. Protože právě o to jde - "přežít v provozu, někam dojet, a neporušovat při tom zákon". To je to naprosté minimum, které musí všichni zvládnout. Jestli se někdo vlídně usmívá je vcelku lhostejné, pokud nezvládne dodržovat to absolutní minimum domluvené, tedy zákon.
A rada, aby se řidič nejprve naučil ovládat vozidlo a teprve poté až/jestli se to naučí, vyrazil do hustšího provozu, to je asi rada, která by měla být hned na začátku hodně tučným písmem.
(zakon_vytah_cyklo.pdf je, pokud se nemýlím, již neaktuální.)
Dokážeš dost dobře poznat, jak se s dobrymi úmysly manipuluje. Sebe řadíš mezi permanentně manipulované, nebo se špatnými úmysly? Velkým rybám tvoje názory rozhodně vyhovují, mohou se potrhat smíchy, když vidí, jak tady sardinka dobrovolně a navíc zadarmo(?), hájí jejich zájmy :-)
Nenech se vysmát, velké ryby vůbec nezajímá nějaká manipulace s lidmi.
Slovy klasika, který to perfektně vystihl :
"Celý život jsem měl takový divný, nevysvětlitelný pocit, že se na světě děje něco velkého, možná i zlého, a nikdo mi to nedokázel vysvětlit."
"Ale kdepak," chlácholil ho stařec. "To je normální paranoia. Tou trpí ve vesmíru úplně každý."
:)
Samotné starcovo-klasikovo konstatování, že paranoiou trpí ve vesmíru úplně každý, je očividně kardinální blbost. Tímto způsobem jsi chtěl obhájit vlastní paranoiu?
Nebo se snad domníváš, že velké ryby hrubě podceňují manipulaci s lidmi?:-)
No chtělo by to zjevně zapracovat na sečtělosti.
S tou sečtělostí je to často jako s kilometry najetými na kole. Čím víc kilometrů, tím blbější cyklista :-) Nejlépe se tito poznají dle toho, že se počtem kilometrů rádi pochlubí, většinou také neopomenou zmínit průměrku.
Kolego Šíravíku, vĕtší blbost jsem už dlouho nečetl.
Čím víc čteš, tím míň víš? Tebe je pro nás škoda, ty patříš do Brusele!
Stejnĕ tak ta teze, že čím víc najezdíš, tím horší jsi cyklista.
To je fakt myšlenka hodná cykloprudiče z desetikilometrové exhibice na magistrále.
Alespoň jsi jasnĕ řekl, o co ti jde.
O ježdĕní na kole zcela jistĕ nikoliv. Ty chceš prudit.
Pro "šíravníka", neb je tam již závora.
Tušil jsem to, ale od této chvíle jsem si naprosto jistý.
Vám jsem již na tomto webu vykal, tak je je vám co dlouholetému prudiči asi jasné co to znamená...
Pokud jste se chtěl maskovat, tak by to skutečně nechtělo psát prakticky stejný příspěvek pod jiným nickem.
Takže zapracovat nejenom na té sečtelosti ale i na databázi co jste jako kdo, kdy a komu řekl :)
Nebo mi chcete namluvit, že kopírujete staré příspěvky někho jiného ?
I vy filištýne
Také mám už asi týden ten samý dojem a dnes už celkem dobrou jistotu, že se sem opět vpašoval :-)
Takže pan Újezďák citoval slova klasikova za účelem obhajoby vlastní paranoiy :-)
Pro Jindru - tys nevěděl, že někteří blbci umí číst, zrovna tak rychle a vytrvale, jako jezdit na kole?
A nevztahujte si ti hned na sebe vážení, prosím, pouze jsem se snažil naznačit, že citát z díla klasikova nic nezmění na skutečnosti, že Babiš koupil velké nakladatelství :-)
Myslím, že jsem to napsal jasnĕ.
Mám pocit, že v porevolučním nadšení jsem byl manipulován velkými slovy a nevšimnul jsem si, jak za tĕmi slovy je jen snaha dostat se ke korytu a u nĕj co nejdéle vydržet.
S odstupem času jsou nĕkteré vĕci zřetelnĕjší.
Snažím se stejné chyby neopakovat a také před nimi varovat ostatní, což se zhusta nedaří.
A kdyz uz tomu chces rikat ideologie, rikej, prosim, ideologie i nazoru, ze kazdy ma pravo delat si co chce, srat na ostatni a nikdo nema pravo mu do toho kecat.
Co tohle je zase za výkřik?
"Srát na ostatní" :-)
Použil-li bych Tvoje tvarosloví, formuloval bych to jinak.
"Nesrat se jiným do života"
To je poněkud vulgarizovaný liberální princip svobody jednotlivce, která je vymezená svobodou jiných jednotlivců - tedy moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda někoho jiného.
Chces-li, klidne Ti to preformuluji: At se mi pls neserou motoriste do zivota v Praze zacpami a emisemi. :-)
Více tolerance, Lucie.
Řeknu ti to takhle. Já sekám louku kosou a serou mĕ chataři, co rajtujou celé víkendy smotorovejma sekačkama. Nebudu však požadovat jejich zákaz, každého to s kosou nebaví, neumí to, nemá na to fyzičku, zdravotní stav, či je jen línej, mnoho možností pro neekologické sečení, že jo.
A protože nĕkdy je to fakt k nevydržení, beru o víkendu kolo a jedu pryč, protože se moje po celý týden klidné údolí mĕní pro mĕ v peklo.
Chataři jsou ovšem nadšení, že jsou v klidu na zdravém vzduchu :-)
Chce to toleranci.
Tolerovat zlo (mnozstvi emisi prokazatelne zdravi skodlive) se nema. Muzu tolerovat veci, ktere me pouze obtezuji, ale nikoli veci, ktere mi skodi.
Lucie, ty už nejezdíš autem?
Jezdim. Nikde jsem nepsala, ze se auta nemaji pouzivat vubec, ale nemaji se pouzivat tak casto, jak se pouzivaji. A mely by se zakazat osobni diesly. Nizkoemisni zony, mytne a podobna opatreni jsou holt donucovaci metody, kdyz neni dost lidi dostatecne ohleduplnych.
Přesnĕ to je totalita.
Ty víš, jak mají druzí žít.
Proč mají neekologicky nĕkde jezdit po cizinĕ, proč mají vůbec jezdit!
Pol Pot vytvořil bezemisní společnost, dĕkuji, nechci.
"Ty víš, jak mají druzí žít."
Pokud jsi z toho vyvodil toto, tak mas dost bujnou predstavivost.
Mám diesla, osobák :-)
Pomĕříme emise ze sousedovic Škoda 105 nebo zakážeme SUV, protože v Praze čtyřkolku nepotřebuješ? Nebo čtyřkolkou budu smĕt jen od nás na silnici a tam povinnĕ přesednu do elektrovozítka?
Co mi chceš ještĕ nařídit popřípadĕ zakázat?
Lidé se jistě dokážou na lecčems shodnout, ale předpokládá to, že se poslouchají a vzájemně uznávají své potřeby. K těm různým opatřením regulujícím pohyb aut dochází a dále docházet bude. Jen je potřeba je dělat s rozmyslem a rozumem a vědět, čeho se chce a má dosáhnout. Čili koncepčně nikoliv podivnou salámovou metodou.
Já osobně třeba z hlediska snižování emisí nepovažuji za moc rozumné vytvořit v uzavřeném prostoru jedné městské části poměrně rozsáhlou zonu 30. Ke zklidnění to lokálně jistě povede, ale že by to zklidnění přineslo snížení emisí...? No to jsi nejsem moc jistá.
Proč zklidnění nepřinese snížení emisí? Lze předpokládat dva efekty:
1. celkové snížení objemu automobilového provozu
2. snížení spotřeby. velkou část spotřeby ve městech představuje energie spotřebovaná k akceleraci, která pak skončí jako teplo v brzdách. Když budou auta projíždět křižovatky rychlostí 20km/h, tak na akceleraci na 50km/h spotřebují 5x více energie než na akceleraci na 30km/h (aby to o 150m dále zopakovali).
Co nastane, aby tyto, z hlediska snižování objemu emisí pozitivní jevy, byly kompenzovány a nedošlo ke snížení objemu emisí?
To je ovšem v protikladu k plánu cykloaktivistů prudit instalací prahů, zavádĕním předností zprava a tak.
Tyhle byrokratický vopruzy budou jen škodit.
Vytlačit auta z mĕst lze pouze ekonomicky. Zdražím parkování tak, že bude neúnosné pro normálního smrtelníka si ve mĕstĕ držet auto.
Je to brutální ale bude to fungovat.
Odserou to ti chudí, ale ti, protože mají staré křápy, škodí emisemi nejvíce.
Pak by to chtĕlo trochu customisnout daňové regule, neumožnit si osobní auta a s nimi spojené náklady odepisovat. V Leedsu mají prudící opatření rychlých pruhů, kam smí jen mhd a osobní auta s více jak jedním pasažérem, tedy řidičem.
Chceš ject rychleji, ať vás teda jede v autĕ víc.
To je taková přijatelná šikana.
Přednost zprava se nemusí zavádět, tak prostě je všude tam kde nejsou značky i když mnozí tomu odmítají uvěřit :)
To je už horší pavouk z jednosměrek, pokusím se to najít, ale četl jsem kdysi jak si nějaká holandská rodina stěžovala, že kvůli jednosměrce musí projet jejich "zklidněnou čtvrtí" místo cca 150 metrů jednu cestu z hlavní asi 1,8 km, což je samozřejmě ohromně prospěšné pro ekologii a emise zvláště...
To, Hraboshi, asi záleží na tom, jak to celé promyslíš a zrealizuješ. Jak to provedeš, jak se zbavíš těch aut, která chtějí projet plynule a rychle, zda tam jen nasekáš třicítku a ležící policajty a nebo to zasadíš do širšího rámce s nějakou rozumou návazností. Nevěřím tomu, že tohle lze dělat tak, že holt udělám čáru v mapě, ocud - pocud, protože tam máme zpřízněnou radnici a ta nám to tam zrealizije. No a příště to třeba prosadíme na druhém konci Prahy, nebo hned vedle, kdo ví, jak to bude příště. Salámová metoda naprosto stejná, jaká se použila v případě budování cyklostezek a cykloopatření - dnes tuhle kousek toho, zítra támhle kousek onoho, jak zajíc u bubnu. Dopracujeme se nakonec k tomu samému - sice máme docela dost cyklostezek a i těch pruhů a tak, ale dohromady to moc nedává smysl, protože to nenavazuje.
Tranzit v Karlíně je, máme tam nově postaveou čtyřpruhovou Pobřežní, která rozhodně není využívána na 100%. Na obou koncích je napojení na další dosti kapacitní komunikace. Radiální směry nemají význam z jedné strany je řeka z druhé kopec a železnice.
Máš tedy nějaké jiné důvody proč by nemělo dojít ke snížení emisí kromě "neexistujícího" trazitu?
A jak to tam tedy je s těmi emisemi.
Snížily se?
To nikdo neví, emise se měří jen na Rohanském nábřeží.
a to se docela divím, člověče měli jsme zde projekt zklidnění a nikoho nenapadlo měřit v zóně zklidnění nějakou dobu před a nějakou dobu po ?
Tak to se fakt docela divím a už se těším jak někdo za rok vyleze a řekne, že "extrapoloval" snížení emisí díky zóně.:)
A přiznám se , že si z toho ani nebudu dělat srandu, protože to bude úplně zbytečné...
Tak tomu, že nikdo ta srovnávací měření nedělal se zase já vůbec nedivím. Ono tam totiž o ty emise skoro vůbec nešlo.
http://www.urm.cz/cs/clanek/512/karlin-pohodlne...
Pobřežní vede od úzkého hrdla k dalšímu úzkému hrdlu.
Tyhle vĕci je potřeba řešit koncepčnĕ a odbornĕ, stojí to prachy atrvá to dlouho.
Nemají se k tomu pouštĕt politici, amatéři a aktivisté už vůbec ne. Jsou to vĕci odbornĕ a lidi s příslušným vzdĕláním máme. Prostĕ zubaře nenechäš operovat slepák, i když je taky MUDr.
Tak nenechávejme dopravy mluvit architekty nebo kartografy.
No nevím, politici/občané/amatéři/architekti/aktivisté by měli formulovat CO chceme a lidé s příslušným vzdělání pak říct JAK to provést.
Čistá vláda fachidiotů má většinou různé vedlejší efekty (jako třeba koncentráky, zničené severní Čechy, Černobyl).
Ale máš pravdu, že odborníci by měli bez větších politicko-společenských tlaků vypracovat varianty řešení a z nich by se pak mělo vybírat.
Problém je maličko v tom, že příslušné CO nemusí být za myslitelných podmínek realizovatelné. Což například zmíněné aktivisty často vůbec nezajímá, protože hlavní je ušlechtilá myšlenka, o prachy a podobné prkotiny jde až v druhé řadě.
Tak nenechávejme dopravy mluvit architekty nebo kartografy.
A výsledek? ZÁKOS!
ZAKOS byl politická záležitost, Hraboši.
Když se ta prasárna stavĕla, studoval jsem stavárnu, a dost otevřenĕ tam dopravní specialisté ten systém kritizovali. ZAKOS je klasická ukázka jak to dopadá, když rozhodují politici.
Dneska má ČVUT Dopravní fakultu, kde se ti mladí lidé ravdu slušnĕ vzdĕlávají v oboru, a my, jako laici bychom jim mĕli vĕřit. Ono tĕch souvislostí je mnohem víc, než jsme jako v oboru nevzdĕlaní, či vzdĕlaní jen povrchnĕ a heslovitĕ, jako jsem byl já jako mostař, schopni domyslet.
Aktivismus je špatnĕ, řešení musí být necinknuté.
Jenže to je furt theorie, protože tyhle stavby znamenají veřejný prachy a veřejný prachy jsou úplatky, lobbystický tlaky, porcování medvĕda.
Tlumit vášnĕ, tlumit aktivismus a uvĕdomit si, že všichni chceme žít v pohodĕ a musíme komunikovat, ne válčit, to je pomalä cesta vpřed.
Ty nĕjak Hrabošovatíš.
Jistĕ, bylo by ekologičtĕjší aby v§ichni sedli na kolo, a jeli s dĕtma na Lipno, ale ta sobecká hovada nasedají každý rok do tĕch smradlavých plechovek a jezdí po milionech na Jadran.
Řešení už tu bylo, a pamatuji si na nĕj :-)
Odjakziva mam dost ekologicke nazory, ale mam pocit, ze Ty nejak nedokazes ekologii oddelit od socialismu, ackoli to spolu nijak nesouvisi. Plechovky pri ceste na Jadran nejsou takovym problemem jako plechovky kazdy den ve meste, ale odbihas uz dost mimo od puvodniho tematu. Nebo me podezrivas, ze chci, aby lidi jezdili na Jadran na kole?
Já jsem taky ekologicjej až je to na palici, ale nemám ambici, svůj ekologickej přístup k bydlení a krajinĕ vnucovat ostatním, viz ty sekačky.
Vnucování je socialismus, tak to prostĕ je.
Tolerance je svoboda.
Ono to vždycly nèjak dopadne, jen to dýl trvá. Ten boj proti autům je minulá válka, jezdit autem pri potĕchu či z lenosti je už safra drahé.
Tolerance je svoboda, jen pokud máš možnost se dopadů svobody ostatních vyhnout. Nicméně nežijeme v ideální společnosti a tudíž je nutno i svobodě dát jisté hranice. V případě automobilů je ta hranice jasná, jsou to limity znečištění životního prostředí (fakt nechci aby moje děti dýchali to co jsme musel jako dítě dýchat já).
Možná řešení vidím dvě:
1. Liberálně-represivní: Stanovit limity a nechat každého ať se zařídí jak umí. A po překročení limitů stanovit efektivní represi a tu efektivně vyžadovat.
2. "Socialistický": Postupnými kroky dosáhnout snižování zatížení životního prostředí.
Bohužel se domnívám, že na ten liberálně-represivní model nemáme jako společnost dost koule.
Nicméně musím říct, že se mým, zvlášť v zimě, hranice svobody pohybu zužuje téměř hmatatelně a hodně mi to vadí.
Limuty chování jsou vĕtšinou nastaveny ekonomicky. Proklamace a zákazy fungují hůř, drahá a málo účinnä je kontrola.
Takže třeba ve mĕstech, celkem logicky pod ekonomickým tlakem bude ubývat či alespoň neporoste emisní zátĕž vlivem osobní automobilové dopravy.
Tentýž ekonomický princip ale bude čím dál tím víc dusit naši vesnici. Topit plynem je drahé, pálí se sajrajt a podřadné uhlí. Emise jako u koksovny.
Řešení rebusu neznám, nemám žádný rozumný nápad, jak z toho ven.
Řešení je už na cestě.
Zákaz kotlů s ručním přikládáním, místo polen jen pelety.
A k tomu případně ještě kontrola spalinových cest, zda si neuvědomělý občan netopí něčím necertifikovaným.
Dobrá bruselština.
Kamna asi nezakážou, protože by půlka vsi pomrzla, budou asi muset nainstalovat ty mĕřáky na komín.
Firma, která jediná je bude dodávat s požadovaným certifikátem právĕ nĕkde na Kajmanských ostrovech vzniká,
.
Ne, nezbavila. Jen netvrdím, že emise z mého auta jsou menší zlo, než emise z cizího auta a že moje jízdy autem jsou důležitější než cizí jízdy autem.
(P.S. omlouvám se, že porušuju tvůj zákaz:-))
A to až do chvíle, než nebudu potřebovat jet autem sama, třeba odstěhovat skříň, odvézt dítě k doktorovi, nakoupit babičce velký nákup nebo bude ta jízda autem pro mě jakkoliv vhodnější než jízda na kole. To pak ať všichni sklapnou a nechají mě jet a neserou se mi do toho.
Můžeš mi prosím co máš na mysli pod termitem potencionální nebezpečí?
Každý, kdo si myslí, že má právo jinak než demokraticky prosazovat svůj názor, pod záminkou "celospolečenského zájmu" je potencionálnĕ velmi nebezpečný.
Dobré úmysly se rychle mĕní.
Doporučená literatura: Mňačko, Jak chutná mic.
On tu nekdo neco prosazuje nedemokraticky? A kdyz je neco demokraticke, tak to je nutne spravne? A kdyz je neco nedemokraticke, je to nutne spatne? Zkus se nekdy zamyslet nad svym cernobilym videnim sveta.
„Pochybuji, tedy jsem“
sv. Augustin
Ano,
už minimálnĕ polovinu vĕcí nám diktují nedemokraticky z Brusele.
Vůbec, i náš systém "zastupitelské demokracie" je dost nevyvážený a postrádá dost demokracie.
Otázka o správnosti demokratického rozhodování je ba místĕ, v zásadĕ v čisté demokracii se bude rozhodovat spíše špatnĕ, protože blbců je víc.
Ale i tak, je tenhle nedokonalý systém lepší než byť osvícená diktatura, protože ta rychle degeneruje jk despocii a tyranii.
Vždycky je nĕco za nĕco, tak lepší nedokonalá demokracie než efektivní totalita.
Ty máš pocit, že krajina zničená řkou je výsoedek demokratického rozhodnutí obyvatel Evropy?
Možná máš na mysli potenciální. Ale stále nechápu proč místo toho používáš jakési slovo jehož význam ni není zcela znám.
Hovorová, přípustná forma slova.
To, že ty nĕco neznáš, není smĕroplatné :-)
Jindro, i když to zavěšuji pod Tvůj příspěvek, není to reakce pouze na Tebe, ale pozastavuji se nad tím, že někteří mají touhu odůvodňovat si, proč na kole jezdí. Přiznám se sobecky, že jsem v pozdním věku začal jezdit (znovu) proto, že mi byly cizí nářky a výmluvy na zdravotní stav v důsledku stáří. Znám příliš mnoho těch, kteří jsou staří ve třiceti a právě naopak (aktivní i ve věku vyšším). Není to pro mě dáno "módou", ekologickým uvažováním či jakýmkoliv nepoznaným důvodem. Sobecky si odůvodňuji tuto činnost tím, že mi to prospívá (nebo si to namlouvám), baví mě to a nijak si to neodůvodňuji ideologicky a moc o tom nepřemýšlím. Dokonce se přiznávám, že pokud by došlo k tomu, že by nějaká jiná "zábava" či koníček převážil nad ježděním na kole, kolo hodím do škarpy a budu se věnovat tomu, co mě zaujalo více. A hlavně - ideologicky bych si to neodůvodňoval!!
Velmi dobře napsáno. Proč si něco zdůvodňovat nějakou společensko ekologickou rádoby prospěšností.
Jezdím na kole protože potřebuji posílit svaly na nohách, jelikož mám všechny vazy v prdeli a svaly mi drží nohy pohromadě. Kdybych přestal, nejspíš skončím na vozíku. Takže sem čirý sobec který hledí jen a jen na své zdraví a že za mnou musí občas nějaký plechovkář přibrzdit mě žíly netrhá.
Nejsem sportovec ani ekoterorista, sem sobec který se přepravuje na kole z 99% za svými povinostmi, udržuje si zdraví a proboha neukřižujte mě, mě to fakt baví. :-)
Když se nad tím člověk zamyslí, ono to tak je a vždy bylo, že na kole jezdil ten, kdo kolo měl a kdo na něm jezdit chtěl. Nedovedu si představit dělníka s bandaskou, jak štráduje v šest ráno do rachoty a říká si, jak je to ideologicky správně. Nedovedu si představit rybáře, který jede zakrmit na kole, jak si říká, že teda podporuje ten holandský západní model. A nedovedu si představit tetu z Hodonína, jak si říká, že k tomu doktorovi na kole prostě musí, bo jinak by to mohlo být politicky nekorektně.
Vždyť je to kravina. A kravina je, že se pomalu budeme snad muset i stydět a omlouvat za to, že si jezdíme jen tak nebo dokonce vůbec nejezdíme:-))
Chteni cloveka je rizeno i vnejsimi okolnostmi.
Ve meste, kde jezdi na kole hodne lidi, clovek automaticky sahne po kole jako dopravnim prostredku. Kdyz ve meste nejezdi skoro nikdo a vetsina lidi tvrdi, ze je kolo k doprave nevhodne, sahne po kole malokdo. A obe tato mesta pritom mohou byt na kolo objektivne stejne vhodna. Jde o to, aby se zmenil ten prevladajici nazor.
A jde opravdu o to, aby lidé všude a ve všech městech jezdili na kole? Vězí ten problém, který řešíme, v nedostatku lidí na kolech, nebo řešíme něco jiného? Co vlastně řešíme?
Budeme lidem ve městě, kde se jich přepravuje do práce 43% v MHD a 20% pěšky vyčítat, že jinde se jich do práce přepravuje 30% na kole?
Samozrejme ze resime problem udrzitelneho zpusobu zivota nezamorujiciho svymi zplodinami okoli. Ale to bys mohla klidne naformulovat sama bez teto navodne otazky. :-)
Samozřejmě, že bych to mohla naformulovat sama.
Já mám třeba kamarádku, která neskutečně dbá o životní prostředí, je tam u nich ve městě ve všech možných spolcích nesmírně aktivní, dokáže přesně rozeznat, který materiál kam vytřídit, buší do jejich radnice, aby se starala a sama se taky stará....
Ale na kolo nesedne. Nechce. Nemá kolo ráda. Je ji odporné.
No, co s tím?
Pokud nejezdi kazdy den do prace autem, tak nic. On tu snad nekdo brojil proti MHD ci pesi chuzi? Pokud vim, tak proti MHD tu brojime jen kvuli jejich staremu vozovemu parku, ktery zamoruje okoli vic, nez spousta osobaku dohromady, a kvuli neefektivne rizenym podnikum, ktere ji zbytecne prodrazuji. Je zbytecne to hrotit smerem, ze chceme, aby kazdy vzdy jezdil na kole, kdyz to neni pravda.
Ne, ona fakt nejezdí každý den do práce autem. Ona nejezdí ani MHD, ani jinou HD. Ani na kole nejezdí.
Ona chodí pěšky.
Učili nás rovnici tvrdnutí malty, váže se ze vzduchu CO2 a tvrdne ve vápenec.
Rovnici tvrdnutí betonu nás neučili, bude to o dost složitĕjší. ale typnul bych si, že taky bere CO2 ze vzduchu.
Tedy z toho mi vychází, čím víc přírody zastavíme, tím lépe pro naši uhlíkovou stopu :-)
A sakra! Teď mi došlo, že mám smrtelný hřích. My totiž, abychom nemuseli kupovat a vozit autem pití v PET flaškách, tak si děláme sodovku doma v sodovkovači. A pozor! K tomu máme doma jednu poloprázdnou a jednu úplně plnou 0,6-ti litrovou bombičku carbon dioxidu.
Bože, bože, co s námi bude???
No, zastřelit u zdi za úsvitu!
Zasypat hašeným vápnem a nechat ztvrdnout!
Ale, beze srandy, příštĕ si to lIp hlídejte!
Ne, prosím, ne! Ušetřte mě!
Já tu pěstuju spousty máty (teda ona se pěstuje sama). Nechám ji přes den vyrábět ten kyslík. Ale přísahám! Já ji teď na večer ostříhám, když už nemůže, mrcha, fotosyntetizovat a vrazím ji do mojita.
To zní rozumnĕ.
Večer ostříhat, aby nevydechovala ten hnusnej oxid, a přes den naopak nechat bujet., ať vyrábí kyslík.
Místo mojita však doporučuji ekologické šampaňské, čím víc bublinek vypiješ, tím menší Tvoje uhlíková stopa.
Fakt to máte v Praze takhle složitý ? V HK nebo PU se prostě jezdilo a jezdí jen podle momentálních okolností a potřeb.
No mé ženě, která jezdila denně po HK, trvalo v Praze 2 roky mého každodenního ježdění, než začala jezdit také. Prostě to vnímala jako příliš velké riziko.
Kudy prosím tě v HK jezdila ? Tady se naprostá většina kolařů pohybuje jako ostřílení kaskadéři. Provoz neprovoz, bez rozhlížení, bez ukazování, kamikadze protisměrem po krajnici... Po Praze to musí být oddychovka. Ne že bych tam byl furt, ale masově jako u nás jsem tam tyhle úlety nezaznamenal.
Složitý to má jen ten, kdo si z ježdění na kole dělá životní styl a potřebuje se s kolem nacpat všude tam, kam vjede i tank.
My, co na kole jezdíme pro radost, jedeme na něm do práce jen když chceme a klidně si i nějaký ten kilometr zajedeme přes park, tak s tím žádné problémy nemáme :o)))
Nechci aby byl vzduch "vidět". A pokud chci i po ostatních v tomto směru změnu (a zkus mi říct proč bych neměl chtít), musím se zamyslet nad čím můžu k "průhlednému" vzduchu přispět.
Je "vidĕt".
Bejvalo to horší ale jsou dny, kdy je to naprosto zřetelné.
Vyjedu na Bartošky nebo ke Křížku a nad Prahou je vidĕt zřetelný žlutozelený poklop.
Nĕkdy väm to vyfotím.
V tom jezdit na kole asi není ideální pro zdraví. A bude hůř. MHD stäle dražší, prý jsou rekordy v prodejích mopedů. To teprve bude žrädlo
Takhle jsem jednou za slunečného podvečera viděl Vídeň od jihu, z dálnice. V té rovině byl ten dekl zvlášť zřetelný. To bylo pokoukáníčko.
Ono je to docela hezky vidět když jedu ráno do práce zhruba od kopce nad Kralovicema. Záleží na sezoně, když je vedro tak je fotosmog vidět i nad dálnicemi.
V zimě nad Prahou sedí poklop, nad každou vesnicí sedí poklop a když si člověk vyjede vejš třeba na Strašín či Hradešín, tak vidí jak nad Mělníkem smrdí pražské metro,tramvaje a ústřední topení lidiček z domácností :(
Hradec Králové sice jízdné v MHD nezdražuje, ale aby nemusel zdražovat, tak upravil některé linky, příměstské zkrátil a končí na kraji města a ještě k tomu u většiny linek o malinko natáhl intervaly mezi spoji. Většina lidí bude muset přestupovat a kdo nemá roční jízdenku, vyplatí se mu jezdit autem.
K čemu zoufat ? Ideální situace pro městskou cyklistiku.
S tím si nejsem tak jistej, ale co vím určitě, tak to rozhodně nesníží počet aut ve městě.
To je furt prd proti invazi tĕch mopedů, vlastnĕ skůtrů, co nás zřejmĕ čeká Snadno zaparkují, málo žerou, jen dĕlají šílenej kravál a ty levné dost smrdí.
Jestli se to bude vyvíjet jako v západní nebo jižní Evropĕ, což zřejmĕ bude, budou mít cykloaktivisté brzy o nepřítele víc.
Ne že by mě to nějak těšilo, ale ubyde díky tomu automobilů. A mopedy jsou vůči kolům od dost přátelštější než auta. Nemají "letální hmotnost". Také se dá předpokládat větší tlak na zobousměrnění. Na cykloinfrastrukturu se tolik cpát nebudou, většinou jezdí po ulicích jako auta.
Nevidĕl bych to tak pozitivnĕ, mám s nima škaredé zkušenosti z ciziny. Velmi neukáznĕní a naprosto všude.
Ty chrchlající motory taky obvykle smrdí víc.
Díky bruselštinĕ je ponĕkud omezena dobrä varianta elektrokol.
Do mĕsta typu Praha by se hodil krám co mám já, ta kilowata na páčku. Dojezd 20 km zaručen, nabíjení 2,5 hodiny, váha celého krámu tak 26 kg. Pokud nevezeš nic tĕžkýho, šlapeš v podstatĕ jen když chceš, popřípadĕ do velmi strmého kopce.
Solidní alternativa mopedu, žel nelegální.
Nemůžeš vidĕt furt jen sebe.
Ta neukáznĕnost je obecnĕ nebezpečná pro všechny, zejména pak samotné mopedisty. Jak klučkujíbskulinami mezi auty dost znepříjemňují provoz, na chodnícícj jsou pak nebezpeční chodcům.
Jízda mĕstem plnĕm mopedistů je značnĕ vysilující a tĕkavá, a tím roste nebezpečí, že nĕco přehlédneš a neštĕstí hotovo.
Pokud jde o přemĕnu ekola na legální moped s rz, nebude to tak jednoduché, určitĕ by se to muselo nĕjakým tím ouřadem homologizovat, muselo by se k tomu asi lecos přidĕlat a upravit, nestojí to za námahu.
Stačila by malá zmĕna v Bruseli. Neomezovat výkon a nenutit PAS. Omezení rychlosti na 25 km by zůstalo. Stejnĕ je to ptàkovina, protože benzinové přomoci tohle omezení nemají rovnĕž. Tedy na stejnou vĕc jinej metr a ekologický elektromotor je proti neekologickému benziňáku znevýhodnĕn a faulován.
Proč myslíš, že tě srážka se skutrem nezabije? Věř tomu, že zabije úplně stejně jako srážka s čímkoliv jiným.
Menší sice je, ale určitě ne o hodně, takže tvoje tvrzení, že tě to nezabije je přinejmenším plácnutá volovina. Ona každá srážka s autem tě taky nezabije.
Kategorické tvrzení :) to víš jezdí to na dvou kolech musí se to chránit :(
Otázkou je, že takový skůtr se kolikrát daným místem pohybuje mnohem rychleji než auto.
Viz moje dnešní příhoda v koloně v Uhříněvsi popsaná na mém chatu.
My jsme jeli v rámci kolony +- 25 a to prase na skůtru mě zezadu minulo, při mém odbočování vlevo, o pár centimetrů a jen se mihlo, čili klidně mohl jet 60kou.. z toho mě vychází, že jsme mohli být mrtvý nebo těžce zraněný oba...
Nedávno v Česku zemřela cyklistka zraněná v rámci srážky dvou cyklistů, dle některých je to asi úplně nemožné, protože cyklisté nemají ty miláškovský plechy kolem sebe a proto nemohou nikomu ublíšit...
17.06.2013
Stařeč, Čechočovice - Nehoda dvou cyklistů, ke které došlo 1. června večer mezi Starčí a Čechočovicemi (Horácké noviny informovaly), má bohužel tragickou tečku. Pětadvacetiletá cyklistka ve středu v nemocnici v Brně-Bohunicích svým zraněním podlehla.
To ano, skůtříků neustále výrazně přibývá. Zatím není problém s jejich parkováním na chodníku nebo na placených místech pro auta, na kterých zatím neplatí.
O víkendu jsem vzal madam místo na vrchol, jak mi bylo doporučeno kolegy zase do Milána, škoda že jsem si to nevyfotil.
Parkoviště pro mopedy na kraji chodníku. Namalované na asfaltu, chlívky tak po 90 cm, ale úplně prázdné. Protože mě to zaujalo, hledal jsem vysvětlení a zjistil, že se jedná nějaký úřad. Těch parkovacích míst tam byla snad stovka. Stojan na kolo ani jeden, i když městských cyklistů fakt habaděj a aut v tom centru naprosto minimálně.
Zřejmě se na úřad jezdí v kravatě a sáčku a to na kolo není tak ideální ohoz jako na moped. Někdy si na to budu muset udělat čas a zkouknout to, jakej to je cvrkot, když takhle při pondělku přijede na devátou do úřadu těch sto mopedistů :-)
Hlavně si nezapomeň vzít alespoň nějaký dýchací přístroj abys nám mohl popsat dojmy :-) Mě jich doma pod oknem projede po chodníku tak 5 denně a i kdybych je neslyšel, tak nejméně dva z nich dost výrazně cítím.
Tak jste se tu na konci od kola propracovali ke skutru....vam se na kole ani jezdit nechce jenom prudit ostatni!
Ejhle, podivná existence:-))
Standardní cyklobijec :-)
Standardní cyklobijec :-)
Standardní cyklobijec :-)
Přesnĕ, nechce, ale dokáži to v sobĕ zlomit, když vím, že si můžu trochu zaprudit :-)
Původně jsem chtěl rozebrat pár "nepřesností" a drobných "posunů významu" v textu článku, ale asi je to zbytečné, navíc bych se v této diskusi opět opakoval. Tak jen vypíchnu pěknou sebereflexi autora textu:
" Zatímco my stále deklarujeme status svého osobního úspěchu nablýskaným automobilem a vše mu podřizujeme ..."