Tak jo... pamětníci si možná vzpomenou na začátky, kdy jsem řešila otázku, jak dostat i druhou nohu na pedál a nespadnout přitom...
S tímhle bych už byla docela srovnaná, ale čím dál víc zjišťuji, že nejde jen o to, nohu na pedál dostat, ale taky ji tam udržet a nevyplácat na to zbytečně moc sil a že zřejmě bez nášlapů nemá můj lehocyklistický život dále smysl. :-) Pokud se pedálů týká, tak zřejmě vybírám mezi Shimano PD-M520 nebo PD-M324. Jsou-li jiná doporučení, info samozřejmě uvítám.
Větší problém mi ale dělá otázka bot. Takhle od pohledu by se mi líbily tyto: http://www.rockpoint.cz/boty-keen-commuter-ii-w...
Jsem spíše cykloturistický typ, dosud jsem i na klasice jezdila většinu roku v trekových sandálech a otevřené boty mi vyhovují. Hodně otevřené Lake se už, pokud vím, nějakou dobu nedělají a tyhle jsou tak nejblíž tomu, co bych si představovala. Nicméně značka Keen má nějakou tu pověst v outdoorovém obutí, co od ní čekat pro cyklistické použití, toť otázka... Má někdo zkušenosti? Či jiný ozkoušený tip?
ty sandály vypadají pěkně ale marně na těch obrázkách hledám, kde ty sandály mají pohlaví. V popisu je uvedeno, že mají pohlaví dámské ;-)
Mĕl jsem na doporučení Murphyho SPD 540.
Spokojenost, fungovali, jen drobný zádrhel. Zhruba po 100-120 km mĕ dost bolely plosky v místech došlapu, po 140 km se bolest stávala nesnesitelnou.
Debatil jsem to s klukama, co jezdili na kole o závod, a bylo mi vysvĕtleno, že potřebuji XTéčka, že mají vĕtší roznášecí plochu došlapu.
Našel jsem si tyhle:
http://www.bike-eshop.cz/pedaly-naslapne/pedaly...
Opravdu fungují jak slibováno, snadnĕji zacvakávají ale hlavnĕ mnohem lépe uvolňují než ty 540ky, zdá se, že chodidla bolet nebudou, ale zatím jsem na tom dal jen 2x 100ku a pak nĕkolikrát po 80ti, na delší vÿlet nebyl čas.
Vyhovuje mĕ, že mají odrazky (v Nĕmecku snad povinné), takže mĕ nemůžou prudit, kdyby náhodou chtĕli.
Jediná nevýhoda, jsou trochu dražší.
Boty mám MT 71, doporučil mi je Heky, a mĕl recht.
Dobré botky.
Jen protože Shimano, tak jsem kupoval na 2x, jejich číslování je o číslo vĕtší než naše. Potřebuji-li 42, musím koupit Schimano 43.
Takže mám jedny nové Schimano MT 71 velikost 42 (v našem 41), jestli je nĕkdo užije, dám mu je, jen tu prudí.
Radil jsem od 520 vys. (5 na zacatku je uroven Deore)
Na ty bolesti chodidla by nejspis pomohly jeste tvrdsi boty. Ifca ale asi bude chtit spis mekci kvuli chozeni a pak ji nepomuzou ani ty Tvoje a bude potrebovat nejake s kleci ( http://www.kupkolo.cz/pedaly-shimano-pd-m545... )
Takže ty 324, když mají na začátku trojku, jsou nějaká "nižší" úroveň?
Rozumím tomu poměrně... no, vůbec ne... celkem by mi vyhovovalo, že jsou jednostranné, ale na oboustranné se zas dá nacvaknout platforma, jestli se nepletu.
Mě poradili právě ty 7čkové, říkají tomu XT, prý mají obecně větší dosedací plochu než ty 5kové.
Ty jsou prý skvělé na kratší vzdálenosti, na celodenní vysedávání na kole to prý není. Ale čert se v tom vyznej, protože mě bolela vždycky jenom pravá noha a levá bylo v pohodě. Ovšem je možné, že jako pravák pravou podvědomě víc zabírám, jinak nemám vysvětlení.
Jednostranne jsem si na lehace na zacatku koupil a byl to nejpitomejsi kauf, ktery jsem kdy ve sve cyklohistorii provedl. 8-(
Vzdycky nahmatnes presne tu opacnou stranu, nez chces. Za par km stejne uz nic jineho nebudes chtit. Ty odkazovane s kleci by mely byt pouzitelne i v bezne obuvi. Mozna Ti nekdo poradi lepsi klecovky, ja je nikdy nemel a dal je sem jen pro ilustraci.
3 nebrat, 4 je otazka - Alivko nekdy neni spatne, ale chce to vedet.
Aha... kamarád právě měl na horácovi ty 520 a na lehu má 324 a pěje na ně nadšené ódy, o kolik se mu s nimi líp jezdí (a notabene jsou proti 520 i o kus dražší), takže jsem je tak nějak rovnou dala do užšího výběru.
Hmmmm... a já si původně myslela, že budu mít problém jen s výběrem bot.
Mám jednostranné 520 už mnoho let a jsem naprosto spokojena.
A sandály mám rovněž - v létě v ničem jiném nejezdím. Mám Exustary, které mají docela tvrdou podrážku, ale u těch sandálů mi to vůbec nevadí.
Já ty jednostranné mám a vyhovují mi právě tou možností volby. Ve městě, kde potřebuji zastavovat častěji, jedu bez zapnutí boty a do kopců vždycky zacvaklé. A když mě tak po cca 50km začnou pálit chodidla, tak boty vycvaknu, změním polohu a chodidlo si odpočne.
Co jsem docela vychytával bylo nastavení zámku na botách. Prostě tak, aby nebolela ani kolena ani chodidla :-)
Jezdím pedály PD-M520 s botama SH-MT42 na delší a botama SM102 na kratší vzdálenosti. Sandále vozím s sebou při výpravách na těžko pověšené na brašnách ( viz. foto ). Chodit na výlety s kuframa na nohách mi moc pohodlné nepřijde a stejně se večer přezouvám do sandálů ( měkčích ) jakožto druhé obuvi. Jezdit v sandálech s kufry se zřejmě taky dá, ale osobně mám raději pevnější obuv, proto bych sandále s nášlapy nechtěl.
PD-M520 a MT42 taky. :) Podrážka boty mi v místě zámku připadá dost pevná, než aby pedál s rámem udělal jakýkoliv rozdíl.
Ale boty si chce fakt vyzkoušet, nejlíp ještě s někým, kdo ti podrží botu tak, aby noha visela jako na lehokole. Tretry mívají patu dost tvarovanou (předpokládám že proti vyzutí boty při šlapání), což může při otočení gravitace o 90 stupňů někomu vadit na achilovce. Šárce vyhovují (oficiálně spinningové) WF23 od shimana (po zalepení větracích děr v podrážce termoplastem jsou dobře použitelné i venku :)).
Ještě drobnost -- k SPD pedálům existují dva typy "kufrů" (železo, co se montuje na botu), jedny jdou vycvaknout opravdu jen otočením paty, druhé i dostatečně silným zarváním "nahoru" (k sobě) od pedálu. Liší se barvou, černé jdou myslím vyrvat, stříbrné ne, ale radši se zeptej. Co je lepší je hodně subjektivní otázka. Možnost vyrvání boty tě může zachránit od nějakého pádu, ale zas nečekaně vycvaknutá bota při rozjezdu do křižovatky je dost nepříjemná.
Mám sandály shimano SD65 a pedály PDM 540 a ještě nějakě turistické boty. Pokud jde o sandaly jsou ok, pali mi chodidla až po 250 km, co není tak špatné - málo kdy dělám v kuse za den větší délky. Jen na ultramaratonech. Proto na závody jsem si koupil silniční pedály Shimano Ultegra i k tomu boty Gaerne. Bohužel nebylo to to pravé oříškové... Začaly mě pálit po 100 km. Je ale pravda, že přenos sily v silničních je mnohem lepší než v MTB.
Na K24 měl jsem zpátky sandály. Ty, oproti těm turistickým botám, nemají díry až k chodidlu skrze kterou zimou fouká studeny vítr. Sandály jsou také slušně tvrdé - je to velice důležité pro to aby tlak na pedály byl od jak největší plochy chodidla.
Bolest chodidel je z platfusu. Pomůžou tvrdé boty a šlapat frekvenčně.
Na zábradlí také může pomoci laborování se sedlovkou a přesným umístěním kufrů. Zvednul jsem ji asi o 7mm a bylo to o hodně lepší.
Na lehaci udela vzdalenost sedla od pedalu taky hodne. Jen se musi brat v potaz, ze na leku se vzdalenost od pedalu neda zmerit uplne presne - kazdy se na sedle "sesedne" trosku jinak, takze jde o nastaveni daleko vic individualni.
Dulezite je hlavne to, ze s naslapy se da posunout sedlo vic dozadu (nebo slapak vic dopredu) a rozdil vzdalenosti muze byt znacny. Ja protahl kokpit snad o 5 cm.
Zdá se, že pedály jsem už vyřešil, teď mám jinej problém, ten na leháči asi nebude, ruce.
Furt mě brní ruce, už asi dva měsíce. Koupil jsem si nějaký Specialised gelový rukavice, trochu lepší, ale jinak furt naprd.
Hejbu se sedlem, s řídítkama, nic nepomáhá. Furt brní, najedu zhruba 500 týdně, tedy žádný 24 hodinový marathony.
Jo, to mne na klasickem kole brni ruce taky. Po navratu z tydenni cesty natezko se to dva tydny davalo dokupy a jeste ted se musim koukat na levou ruku pri hrani na kytaru, protoze nemam odezvu od ukazovacku a prostredniku, jestli jsem spravne trefil strunu. A taky brni. Mozna to bylo ve spojeni s ockovanim tyden pred odjezdem... 8-(
Mám podobný problém a co mi dobře pomáhá tak měnit polohu rukou, způsob držení a zatížení rukou. Nauč se na to pamatovat a včas a často měnit polohu rukou a držení řiditek, třeba po 3 km. Mám naučeno několik způsobů držení a jak to jen trochu jde, tak to střídám a docela to funguje a třeba po 10 hodinách na treku mě ruce ani moc nebolí ani nebrní.
Trochu horší to je při delší jízdě náročnějším terénem nebo na rozbité cestě, kde musím držet řiditka co nejlépe, i brzdama, takže dlouhodobě v jedné poloze, pak začínají také brnět. V loni v létě jsem si takhle blbě zřejmě poškodil nerv v ruce a trvalo to řadu měsíců než se to zoufalé trvalé brnění tak nějak srovnalo. Teď si na časté střídání dávám velký pozor a je to bez problémů.
Zkusil bych vyměnit gripy, Mě se osvědčily tyhle:
http://www.bikesport.cz/cz/rohy+gripy+-omotav.-gripy/ritchey-gripy-wcs-ergo-truegrips_1405
Nebo můžeš přímo zkusit gripy Ergon, ale tam je cena od 800 do 1500 Kč.
Pěnový neee, ty nic nevydrží a když se nacucaj (potem) ble.
gentleman se nepotí :-)
Potí, ale nesmrdí :P
To ne, správnej chlap má mít brejle, pupek, a má smrdět, ale pokud je gentleman, tak se prostě nepotí :-)
Díky za rady, jsem konzervativní, na kole se má sedět a né ležet. Mimoto, jak jsem furt na plech, neudržel bych balanc. A na tříkolku jsem už moc starej :-)
Zkusím ty super gripy, Lelkovu fintu měnit polohu rukou provádím, ale pomáhá jen částečně.
Zdá se, že taky budu muset trochu uklidit na řídítkách, mám tam navěšeno tolik krámů, že místa na ruce moc není.
Kup pořádné gripy. Co tam teď máš?
Třeba tohle: http://www.bikestore.cz/ovladani/gripy-omotavky...
Také pomůže vyměnit (třeba široké vlaštovky) nebo pootočit řidítka, změní se úhel který s nimi ruce svírají. Také můžeš koupit nějaké rohy (často se dělají ingegrované s okřídlenými gripy) - umožňují měnit polohu rukou a ty se uvolní a nebrní.
Můžeš zkusit dát kratší a vyšší představec, možná na těch rukách máš moc váhy.
Já pomalu přecházím na všech kolech na ty 520, vyhovujou mi. Možná jednou zas budu řešit na něčem nějakou váhu nebo tak něco, a koupím dražší, ale prozatím jsem sjednotil boty (kufry) na $hitmano a mám na Oceláčích, lowraceru, i SnowZombii ty PD-M520. Veslák má cosi jiného, ale Shimano kufry v tom drží, Greenspeed zatím není pojízdný, ale asi na něj dám taky PD-M520.
Ty mas Greespeeda? jakeho?
SLR. Koupil jsem ho s modifikovaným čumákem, navíc udělaným blbě, ale já si ho modifikuju jinak. Krom toho mu dám 20" kola, jiné řízení a upravím řetězové kladky. Mělo by to získat světlou výšku asi 50mm (oproti původním 20mm). Pak na to přijde coroplastová celokapotáž. Taková rychlostní mašinka na pěkné cesty za pěkného počasí. Možná i na nějaké závodění. Ale pořád ne a ne se k tomu dostat.
Měl jsem jakési jednostranné Exustary, na lehokolo nešikovné řešení. Navíc mají zámky neskutečně daleko od klik.
Teď už mám asi přes rok Shimano PD-M540 a spokojenost. Vydržely i několik pádů, kdy jsem jednomu úplně odřel bok.
Jo, to můžu potvrdit, tyhle i M520 snesou hodně drastické dodření o asfalt a na funkci rostlináře to nemá vliv.
Ještě dotaz k pedálům, nechci zakládat nové téma:
Jak lehce mají jít ložiska od pedálů?
Já si pamatuju že na Favoritovi když jsem rukou roztočil pedál bez klipsny, tak se klidně točil deset i víc vteřin než se zastavil. S klipsnou samozřejmě míň kvůli nerovnoměrnému rozložení hmotnosti kolem osy. Později jsem měl nějaké malinké jednostranné nášlapy Shimano, tam už to bylo horší, ale i tak to nějakých 10-20 otáček udělalo, než se to zastavilo. Teď mám Shimano M324, a tam to udělá tak otáčku a půl, maximálně dvě, pak se to zastaví:
http://www.kupkolo.cz/pedaly-shimano-pd-m324_z310/
Je to normální a mám to přičíst lepšímu protiprachovému zatěsnění ložisek, anebo se mám snažit to nějak štelovat? Jde to vůbec seřizovat - jsou tam kónusy? Když s tím otáčím rukou, tak to jde hladce, nic tam nedrhne. Jen to prostě má o kousek větší tření.
Mno pravdepodobne maju gumovu prachovku a to dost brzdii. Ta trosku WD40 alebo ineho oleja okolo prachovky to trosku pomoze. Ale rozhodne 1 ci 2 otacky ak je to vyvaazenee je maalo. Mne sa osvedcilo v rozumnej miere pouzivat riedenie vazeliiny troskou oleja na loziska (ale opatrne s tym). Predsa len vazelina je urcena do urcitych teplotnych podmienok co pri beznych otackach nikdy nedosiahnem. (viem ze tu je vela ludii co nemaju toto riedenie radi tak ale mne sa to osvedcilo) Pri zapuzdrenych loziskach je tiez pouzita vazelina a su urcene na 10 000 a viac otacok za minutu ak to dosiahnete na biku potom berem argumenty proti riedeniu vazeliny :-D
vetsina Shi pedalu ma konusy nebo jejich obracenou variantu -sroubovaci misku , tj je seriditelna.
Prosim, na prachovky nedavat WD-40 a silikonovy olej. oboji rozleptava gumu. Trosku vazeliny / klasickeho oleje pod brit.
hmm teda ja maam naslapy Look a tam tie prachovky su su inak riesene tak tam mi to poleptanie gumi nehrozii.
Ale pri mazanii retaze som sa chitil olejovou rukou gripshiftu a tam to teda poznat je sice len pocitovo ale stve ma to (trosku zacal lepit na ruku) da sa to nejako stabilizovat alebo mam zacat setrit na novy gripshift??
Bohuzial poleptanie gumy je nevratne.
Kym nie je guma rozleptana natolko ze nedrzi na rucke mas to v pohode.
Ale maknutie gumy bude pokracovat a po nejakom case to bude na vymenu.
Neviem ako dnes, kedysi sa dali gumy na Grip-Shift kupit.
Na lepenie gumy na ruku pomoze "klouzek" - mastencovy prasok ako sa dava na gumove rukavice.
Pouzit v rozumnej miere, inak ti smyka ruka.
Kupit sa da v "chlapskej" drogerii.
tak ked som pisal ten odkaz hore uz som mal umyty ten grip saponatom dnes az tak moc nelepil iba v 1 mieste tak som pouzil ten klouzek (detsky zasip s mastencovym praskom) cisty ked som pytal pozerali na mna ako na dieta z marsu a voobec cicusky v drogeerii netusili ze mastenec davaju do toho detskeho zasipu. Holt mame kvalifikovany personal.
No vysledok je ten ze je to ako teraz kupene uvidiim co to spravy casom
Tak nevím, ale co jiného je na ochranu, impregnaci a mazání gumy než silikonový olej?
(I když na grip-shift bych si ho nedal, to by asi trochu klouzalo. Asi jako zapomenout rukavice a zpocenou rukou při 37,5°C jsem s tím už prostě nehnul. Tohle Rohloff nevychytal.)
No a pomůže to jako konzervace té gumy? Já mám asi stejný problém - gripshift je teď taky jakoby lepivý. Mám třeba nějaké mazivo ve spreji určené na kluzné plochy odpružených vidlic. Tak to snad taky bude nějaké takové, aby to nerozleptalo těsnící o-kroužky vidlice, ne? Že bych to třeba večer nastříkal a ráno setřel nebo tak něco.
Jinak totéž jsem nastříkal kolem té prachovky u pedálů, a pedály se teď točí o poznání líp. Tak snad to bylo jen tou prachovkou.
WD-40 bych se bál, že mi rozpustí mazivo ložisek vevnitř, nehledě na tu gumu samotnou.
Lepivá guma gripshiftu se mi stala najvíc na strojích parkovaných venku a na gumičkách slunečních brýlí. Že by UV záření? Pot? Obojí? Nevím, ale cestu zpět jsem nikdy žádnou neobjevil.
http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/domaci...
Zneužiju tohle téma....nemáte někdo zkušenosti se systémem nášlapu Shimano Click´r ? V testu Cykloservisu z něho byli nadšený, ale nějaký jiný test jsem nenašel, alespoň ne v češtině :-)
Není to to, o čem skoro úplně nahoře píše Jindra?
Máš pravdu, to mi nějak uniklo....existuje jich víc typů....
Nemáš odkaz na ten test, nebo alespoň nějaké stručné shrnutí, jak je hodnotí?
Já ty Jindrovi pedály zkoušel a jsem nadšen z malé nacvakávací a vycvakávací síly, ale nejsem nadšen z malého úhlu pro vycvaknutí. Přišlo mi, že bych se často vycvaknul omylem.
Časopis Cykloservis č.20, když nebudeš zlobit, tak ti to k Ježíšku oskenuju :-)
Takovou cihlu. Proč nekoupíš klasické silniční? Na gauči musí jít nakopávat lépe než na zábradlí.
Třeba protože nemám silniční boty.
Přeci jenom používám kolo hlavně ve městě a potřebuju boty ve kterých se dá chodit a zvládnou i nějaký ten bordel.
Trochu pokukuju po Speedplay The Forg.
Kup si Shimana A520, je to pedál něco mezi silničním a horským nášlapem.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn...
Fakt ta klec okolo něčemu pomůže?
Další pedály na bázi klasického SPD kupovat nechci. Když nastavím pružinu tak, aby nepustila při silném záběru, je celkem tuhá a nacvaknutí vyžaduje soustředění a obvykle i přestat šlapat. Vycvaknutí je ve městě v pohodě. Ale na K24 ,po těch hodinách, každé vycvaknutí už bolelo v kyčli.
Možná bych mohl zkusit jednostranné kufry a povolit pružinu.
Vycvaknutí tě bolelo v kyčli?!?
Tak to bych spíš viděla v nastavení nebo utažení nášlapů. Vycvaknutí by mělo jít zlehka. Aby to šlo až do kyčle, to se mi zdá velmi prapodivné.
No, nevím. Já si teď testuju ty nášlapy na kole upnutém v trenažéru v obýváku. Koupila jsem nakonec ty doporučované M520, povolené je mám téměř na doraz, vycvakávat jdou na první dojem poměrně lehce, při delší souvislé jízdě by asi žádný problém nebyl, ale když si to tak zkouším trénovat, několikrát po sobě nacvaknout-vycvaknout, tak mi docela naříkají kolena. (Na ty jsem háklivá, umím si představit docela dobře, že to může jít při jiné tělesné stavbě i do kyčle.)
Mám pedály utažené tak, aby nepustili ani při silových rozjedech. Nebo spíš o trochu míň, protože už párkrát s novými kufry pustily.
Kyčle mám blbě narostlé, mám s nimi problémy. Ta bolest se dostaví třeba až po dvaceti hodinách jízdy na K24.
Utažené na krev?!? Tak to jo. To máš na bolesti kyčlí docela nárok :o)))
Tedy někdo neumí číst….
Povolené tak, aby se ještě nevytrhla noha při rozjezdu. Se starými ojetými kurfy na druhých botách si musím dávat hodně pozor, abych se rozjížděl pouze tlakem a ne tahem.
Tak já teda nevím, ale když napíšeš, že je máš "utažené tak, aby nepustily ani při silových rozjezdech" (není to doslovné, vím, ale dovolila jsem si opravit hrubku), tak to chápu jako "utažené na krev".
Nevím, co je podle tebe silový rozjezd - pro mě je to rozjezd třeba do prudkého kopce, kdy potřebuji okamžitě pořádně zabrat do pedálů.
Ale ve finále je to fuk...
Koukám, že jsem tu hrubku napsal jen jednou a mohl jsem dvakrát :) Děkuju.
U mne to jsou hlavně rozjezdy na semaforech, aneb rozjet se na 35 rychleji než auta. Nikdy jindy se mi vytrhnout nohu z pedálu nepodařilo.
Mám to stejně, starty ze semaforu jsou jediné situace, kde nohu z pedálu vytrhnu. Teda na jednostopém, na tříkolkách jsou nebezpečné akcelerace ze zatáček, kde je člověk tělem vykloněný do boku a nechtě šlape chodidlem nakřivo.
Jo na tříkolce jsem se už také několikrát nakopl kvůli volnému pedálu. Nemám zrovna závodní tříkolku, takže tam problém s bolestivým vycvakáváním nehrozí, neb na ní nikdy tak dlouho nepojedu.
To je jednoduche, kdyz K24 pojedes nonstop, tak vycvaknes jen jednou (na konci zavodu), takze tebe nebudou bolet kycle a lehokolo konecne zaboduje vy vysledkach...
To se vyplati, ne? :-D
Budeš mi dělat zajišťovací tým? :-D
Tak aspoň na čůrání bych si dovolil sesednout. Já jsem ke konci vycvakával z každého kopce, ale to by s novými botami nemuselo být tak akutní.
To chce rebrovu sedacku a nemusiis zosadat ani pri curani ako na tour de france :-D.
Srandicky srandicky ale nasledujuci rocnik by som chcel absolovat. Rebrovu sedacku uz maam :-D. A naslapy mam LOOK (cestna sranda ) Nacvaknutie je niekedy sranda ale vycvaklnutie je uplna malina. Mam to nastavene na minimum a este som to ani az nevytrhol.
Jestli ony nejsou silniční pedály dělané pouze na vycvaknutí pouze do boku…
Jinak čůrat za jízdy doopravdy nehodlám.
no konkretne moje ako som pozeral (dalo by sa vycvaknut tahaniim paty) ale z istotou to nepoviem. proste da sa to dotiahnut ale v mojom pripade mi to vyhovuje na to minimum co sa da. S tym curanim ti to schvalujem dal som to ako moznost usetrit na K24 minutku ci 2 :-D . (len srandujem tak ale ... )
Nebudu, zatim me jeste bavi se ucastnit.... a ja si na vycvakavani nestezoval, abych hned nedostal stejnou radu zpatky... :-D
Kazdopadne jestli jsi vycvakaval z kazdeho kopce, bude problem zjevne jinde nez v SPD.... ;)