Na nově zrekonstruované křižovatce Patočkova x Střešovická nezapomněli ani na cyklisty, takže křižovatk aje opatřena značkami, pruhy a piktogramy. A také jedním semaforem, který ale podle mého spíš usiluje o zdraví cyklistů.
Je ve směru z centra na Střešovickou a tvoří ho jen dvě světla - červená a žlutá. Docela citelně tu chybí návod - jak jsem pozorovala, nejen já jsem měla trošku problém zjsitit, kdy vlastně mohu do křižovatky bezpečně vjet a projet ji.
Upozornění, že v případě poruchy máme použít přechod pro chodce o kousek vedle je poněkud nedostačující.
Semafor funguje následujícím způsobem:
- svítí červená (obr. 1)
- není důležité, zda se zmáčkne tlačítko "čekej", protože semafor pracuje ve stále stejných časových intervalech
- pak se rozsvítí žlutá (obr. 2)
- pak je asi 4 vteřiny tma, tzn. zhasnou obě světla (obr. 3)
- pak se opět rozsvítí žlutá (obr. 4)
- a hned na to opět červená (obr. 5)
Když jsem projížděla prvně, byli jsme tam dva. Oba jsme totálně zmatení vjeli do křižovatky při druhém rozsvícení žluté. Musím říct, že jsem stihla přejet jeden pruh a tram. koleje, pak jsem měla dost co dělat, abych to zamázla před rozjíždějícími se auty. A samozřejmě jsem si vysloužila pár pohrdavých pohledů a posunků...
Po této zkušenosti jsem u semaforu ztrávila několik minut a pochopila jsem, že cyklista má volný průjezd přes křižovatku mezi jednotlivými impulsy žluté, tzn. na první žlutou musí vjet do křižovatky, na další rozsvícenou žlutou by již měl být na druhé
straně.
Nevím, kdo tento semafor vymyslel, ale na kole asi nejezdí. Dost dobře jsem nepochopila, jak cyklista, který zrovna přijel k semaforu zjsití, jestli se žlutá akorát rozsvítila poprvé nebo podruhé, tzn. zda je to pokyn že smí vjet do křižovatky nebo již upozornění, že už nesmí...
Mě osobně přijde žluté světlo zcela nadbytečné. Podle mého by tam měla být červená a zelená. Na červenou jednoznačně stojím, na zelenou jedu. Je to zcela jasné a nezpochybnitelné.
Takže až se s tímto semaforem setkáte, tak bacha!!! Vyplatí se počkat si až projde jeden cyklus a pak terpve jet.
A ještě by mě zajímalo, zda jde někde upozornit na to, že takto fugnující semafor je ponekud nebezpečný - buď by bylo vhodné doplnit ho krátkou instruktáží nebo prostě vyměnit to žluté světlo za zelené.
Po pravdě řečeno, podle toho, jak to popisuješ, bych nepoznala ani to, kdy je to porouchané a mám použít přechod. Umím buď nesvítí vůbec nic (ale ta fáze tam je a podle prahounakole znamená jeď) nebo bliká oranžová a to pro mě znamená, dej všechny přednosti, jak máš a pak jeď.
Třeba nám to ještě někdo vysvětlí.
http://prahounakole.cz/2013/05/patockova/
A to tam opravdu nesvítí obě světla zároveň, jako signál, že bude "volno" (nebo teda nic)? Na rozdíl od samotné žluté, která znamená, že může přijít jedině červená.
Na obrázku to vypadá, že svítí obě. Jestli ne, tak je to fakt nesmysl.
Podle těch fotek to vypadá, že svítí buď:
1. červená samostatná (stůj)
2. červená spolu se žlutou (nejspíš by měla fungovat po stisknutí tlačítka a znamenat, připrav se na přejetí)
3. nesvítí nic (vyjeď)
4. samostatná žlutá (dokonči přejetí, ale už nevyjížděj, bude červená)
5. červená (stůj)
Ale kdoví, snad nám to někdo vysvětlí.
Snažila jsem se, ale holt to moc vyfotit nešlo. Takže svítí to postupně takhle:
1) jen červená
2) jen žlutá
3) nesvítí nic (cca 4 vteřiny)
4) jen žlutá
5) jen červená
A svítí vždy plným světlem, žádné blikání signalizující "připrav se".
Nevím, možná je to jen odlesk, ale mezi druhou a čtvrtou fotkou je vidět drobný rozdíl.
Jinak bych také předpokládala, že na cyklofázi nesvíti nic a svítí samostatná žlutá se autům někde rozbliká světlo žlutého kola.
To je fakt vymakané, funkci druhé žluté tam vůbec nechápu (když po červené svítí samostatně, znamená stůj stejně jako červená). Jinak semafory bez (svítící) zelené potkávám na Chodovské, ale tam to má postup tento:
1) blikající žlutá
2) souvislá žlutá
3) červená
4) blikající žlutá
Semafor jsem si dnes zevrubně prohlédla. Strávila jsem u něj cca 5 minut a nechala proběhnout několik fází.
Postřehy, jak to fungovalo dnes:
1. první fáze - samostatná červená, trvá delší dobu.
2. červená společně se žlutou, ta fáze je velmi kratičká, v podstatě takový problik, takže si možná člověk ani nevšimne, že opravdu svítí obě světla
3. nesvítí nic, trvá cca 4-5 vteřin
4. svítí samostatná žlutá, trvá cca 4-5 vteřin.
5. rozsvítí se samostatná červená.
6. fáze nejsou závislé na zmáčknutí tlačítka.
Za dobu, co jsem tam stála, projeli kolem tři cyklisté, jeden z nich rovnou bez zastavování zamířil na přechod. Další dva (dvojička) použili tento přejezd a celkem bezpečně se dostali na druhou stranu.
Za sebe myslím, že ta věc je poměrně bezpečná za předpokladu, že:
1. cyklista ví, jak semafor funguje,
2. cyklista se moc neloudá, rychle zareaguje na problik červená spolu se žlutou a svižně projede křižovatkou.
3 pro kolaře třeba s vozíkem nebo pomalejší to moc vhodné není, tak jak je to nastavené.
4. pokud by se takové řešení mělo používat častěji na více místech, je bezpodmínečně nutné, aby mělo oporu v legislativě a bylo všeobecně v povědomí cyklistů.
Nebo taky můžeš dělat, že tam nic takového není a jet tedy když nic po silnici nejede, protože barevná sestava červená-oranžová-nic je pořádná volovina.
Když nepoužili sestavu červená-zelená, tak je jasné, že to není bezkolizní přejezd silnice, takže člověk musí tak jako tak dávat pozor jestli něco nejede, ať něco svítí nebo ne.
Zítra budeš moct posoudit sám, do jaké míry lze tvůj návrh realizovat.
Podle mého je to reálné jen mezi 23:00 - 3:00.
Jen to odhaduju jak to asi je a hlavně co měli na mysli. Předpokládám, že když svítí červená, tak je velká pravděpodobnost, že něco pojede, zřejmě mají na silnici pro ten směr zelenou, takže bych to považoval spíš za výstražné světlo s upozorněním "Pozor, nelez tam, jedou".
No jet můžeš tak možná o půlnoci. Jinak tam to místo je značně frekventované. Takže když je červená, tak to tam mydlí všichni. Když k té červené blikne žlutá, tak všechny směry stojí a stojí až do další červené. V tomto ohledu by ke kolizi dojít nemělo. Teda, pokud jsi dost svižnej.
Proč to nevyřešili klasikou tříbarevnou, to netuším a nahoře taky píšu, že pokud by se toto řešení mělo zavádět, tak je potřeba to legislativně ošetřit.
No uvidíte zítra, ale předpokládám, že v sobotu odpoledne tam budou intenzity podstatně nižší než o pracovním týdnu.
Když se použijí tříbarevná, nebo alespoň dvoubarevná světla (červená-zelená), tak to musí být jednoznačně bezkolizní přejezd a tam zřejmě není, jinak to nedává smysl, takovýhle experiment.
Buď by to chtělo nějaké vysvětlení od projektanta nebo podrobné přezkoumání situace a přesné měření změn signálů na světlech v okolí.
Jinak teda jednoznačně musím říct, že pokud bych nebyla tady předem Radkou varována a přijela bych tam na blint, tak bych to zkoumala hodně-hodně dlouho a jednoznačně bych se jen tak na zhasnutá světla do křižovatky nepustila, protože opravdu netušíš, v kterém okamžiku by ti tam mohlo něco vlítnout. Po delším očumovaní jsem ale zjistila, že na tu krátkou fázi - červená spolu se žlutou až po znovu červená - všechna ostatní vozidla stojí.
Já když tam přijela prvně, tak tamse mnou byl ještě jeden cyklista. Evidentně taky nevěděl.
Musím říct, že zhasnutím obou světel jsme byli totálně zaskočený a vrhli jsme se oba do křižovatky až když se rozsvítila podruhé ta žlutá. Já osobně jsem se domnívala, že prostě byla porucha zelené nebo něco takového.
Druhý cyklista nejel přímo, ale točil to na kolejích do Cukrovarnické. Evidentně testoval, k čemu mu ten semafor bude. Rovně jsem nakonec jela jen já.
No a jak jsem již psala výše - dojela jsem jen do 3/4 křižovatky. Naštěstí se auta v těch pruzích za tram kolejema rozjeli o chvilku dřív než jsem tam stihla vlítnout. Ten první, ten mě viděl, ale ten v druhém pruhu o mě nevěděl. Tomu bych se byla bývala usadila na kapotu zcela bez problémů.
Jj, takhle to vidím rovněž.
Cyklista holt nesmí lelkovat a musí dávat bacha, kdy se rozsvítí ta žlutá, aby vyjel. Jak to prošvihne, je bezpečnější počkat až celý cyklus proběhne.
Dneska jsem tam opět jela a dávala jsem si pozor na semafor z centra - opravdu mají červenou a šipka doprava na Střešovickou nesvítí.
Přemejšlel jsem proč je to taková tajuplná mrcha a jediný co mě napadlo je, aby si toho nevšimli chodci :)
Takže to bude čtvrtá signalizace co znám a používám.
Klasický semafor, signalizace pro tramvaje to když jedu po kolejích, pěšácký semafory a teď tohle... no vlastně pátá, nedávno u Národního řídili pár dní policajti ručně a taky na ně mladší řidiči koukali jako z jara :)
Chodci mají na sklíčkách panáčky. Takže tady by stačilo dát na sklíčka kola.
Ale to už tu bylo, proč nezkusit něco nového. :-)
Nĕkdo navrhne, dostane královsky zaplaceno jako ten cykloaktivista za cyklogenerel Prahy 3 ...
Konečnĕ se vybarvují, profesionální revolucionáři co jezdí na kole hubou.
Tady jsou sklíčka se znakem kola zbytečná. Semafor je přímo u výjezdu z parku jako pokračování cyklostezky a cyklistu směruje piktogramy na přejezd nejširšího místa v křižovatce, kde by nepřecházel ani sebevrah :o)))
Myslím, že pro chodce je tento semafor zcela nezajímavý.
Lanno, schválně si to tam zkus projet. Tvůj osobní názor by mě docela zajímal. Vím, máš to trošku zajížďku, ale ze studijních důvodů... :o)))
Tak to ziram, o tom jsem nikdy ani neslysel a mam pochybnosti o tom, zda to ma vubec oporu v zakone.
Predpokladam, ze uvaha autora se mohla ubirat v tom smeru, ze kdyz sviti cervena, je to signal stuj a jet nesmis. Zluta tam je, aby ses pripravila na zmenu (ovsem tezko poznas jakou) no a zelena tam neni, protoze pak by si cyklista myslel, ze ma prednost a muze jet.
Misto toho nesviti nic, takze ti sice jizdu nikdo nezakazuje, ale musis se ridit znackami, ktere predtim semafor prebijel... a kdyz pojedes a neco se ti stane, tak je to tvuj problem... proste dalsi stupen alibismu. :)
Ne, kdybych to potkal, nevedel bych co mam delat. Magorina na n-tou.... :-D
Můžu ti říct, že když jsem při prvním průjezdu smykem zabrzdila před rozjíždějícími se auty, tak mi moc do smíchu nebylo.
Tahle křižovatka je docela náročná na průjezd (nyní i pro auta, protože nesvítí zelená odbočovací šipka) a ztěžka odhadneš, kdy máš zcela volno, protože když už pro některý směr je červená, tak dojíždí auta, která odbočují.
Mě z toho vychází jediné - je to semafor na redukci cyklistů, protože na druhé straně křižovatky stihnout přejet tu dvouproudovou silnici, když netušíš, zda druhý pruh nemá náááhodou už zelenou pro odbočení, to je docela vo držku...
Asi budu srabácky volit přechod po přechodu pro chodce i když bude cyklosemafor fungovat. Tam mám toži naprostou jistotu, kdy se mohu do silnice vrhnout a kdy ne.
Když je řeč o semaforech, častěji se setkávám s anti-cyklo semafory. To jsou takové, kde svítí pořád červená. Zelenou dostane jenom auto, když se blíží předepsanou rychlostí. Na cyklisty to nereaguje. Většinou. Když jsem jedním takovým místem musel jet znova a auta zrovna nikde, rozjel jsem to co to šlo, že to proletím prostředkem pruhu a ještě zamávám do kamery. A kupodivu žlutá blikla, akorát když jsem projížděl. Asi díky tomu, že jsem nebrzdil.
Pak taky na odbočovacím pruhu některých křižovatek, kde se zelená prostě neobjeví, dokud se nepostaví auto na smyčku. Tam jsem jednou rezignoval a vzal to pěšky přes sérii přechodů. Když o tom vím, už to objíždím jinudy.
Nedávno jsem ne jedné takové křižovatce ukazoval paní, která zastavila s autem až za mnou, že si má najet vedle mě. Potřeboval jsem, aby najela na tu proklatou smyčku. :-D
Tohle jsem řešil v neděli v Neustadtu. Také jsem nemohl řidičku chvíli přesvědčit ať si popojede.
Kdybych opravdu stal o prepnuti na zelenou a nechtel to obchazet, resil bych to tak, jako kdyz se na Barrandove pravidelne porouchavala prave ta zminovana smycka. Vystoupil jsem a dosel zmacknout tlacitko pro chodce.
Nebo v danem miste tohle reseni nelze pouzit?
Tady ne.
http://mapy.cz/#!x=17.287890&y=49.589551&z=19
(směr zprava při odbočování doleva)
Co udela prislusny mistni urad na oficialni stiznost? Docela by mne to zajimalo. Je sance tu smycku vyladit, aby byla citlivejsi?
V Praze jsem jednu smyčku, která nereagovala na cyklistu řešil přes místní TSK. Byly ochotní citlivost upravili co to šlo, ale stejně to není 100%, přeci jen je ta cívka projektována na jinou masu kovu.
Na Ukrajiny? 8-)
A za uhlikatou silnickou aby clovek vozil konzervy na provazku...
Ono to asi moc nema reseni. Snad jen kdyby tam dali vedle odbocovaku sloupek s tlacitkem.
Možná že pro začátek jednodušší by bylo vymyslet nějakou upozorňovací značku, když se v rámci lidové tvořivosti může vymyslet cyklosemafor, tak proč ne toto.
Nevím, je vždy patrné, že před semaforem je smyčka?
Je tam rozrezany asfalt. Ale fura lidi to vubec nezna. Uz jsem videl i ridicem ktery stal pred smyckou, aby dobre videl na semafor. Pak to nevydrzel a projel na cervenou. Zelena mu naskocila ve chvili, kdy opoustel krizovatku. 8-)
V Hradci jsou na pár místech také smyčky, zpočátku to byl dost problém, zvlášť když je slabý provoz, pak to nějak pořešili a už to na kola snad i funguje, ale jak spolehlivě nevím. Naštěstí jsou ty smyčky dost dlouhé, že i když stojí cyklista, tak auto co zastaví za ním stojí také na smyčce a to už spolehlivě zafunguje.
No jeden takovej býval v Čelákovicích u nádraží,chránil chrabře přechod, než ho seřídili tak komukoliv kdo k němu jel , tedy i cyklistům hodil červenou tak 15-20 metrů od čáry... moc šikovná věcička na nasrání co nejvíc lidí.
To jsem z toho také jelen. Nemýlím-li se, do křižovatky řízené světly můžu vjet na zelenou. Oranžová signalizuje brzkou červenou. Není-li tam zelená, asi tam nelze vjet:)) Možná zkušební provoz jen na 2 barvy. Tři už jsou fakt moc :)
Hele, tohle asi bude ten kámen úrazu - když tam dají zelenou, je jasné, že cyklista má volný průjezd.
JENŽE tady zase až tak volný průjezd mít nemusí díky odbočujícím autům, takže místo zelené semd ali oranžovou, která ti sice povoluje vjet do křižovatky, ale zároveň tě upozorňuje, že musíš dávat pozor na provoz a nějaké to auto se ti tam může mihnout.
Hmmm, čím víc nad tím přemýšlím, tím víc jsem toho názoru, nechť jdou s těmahle vynálezama do brusele...
Ještě by mě zajímalo, kolik ta vopičárna stála. V celkovém rozpočtu rekonstrukce křižovatky to asi bude nicotná položka, nicméně korunka ke korunce...
Ale i na zelenou musíš dát přednost např. protijedoucím vozidlům... Už jsem se ne to zeptal, odpověď, věřím, brzy dorazí.
To samozřejmě ano, ale tady by ta zelená byla rozhodně lepší než ta oranžová.
Navíc tady v 90% křižovatky nehrozí, že by musel dát někomu přednost. Rizikový je až ten poslední pruh, ze kterého mohou auta jet rovně (po Patočkové) nebo vpravo (na Střešovickou) a cyklista nevidí na tenhle semafor ani nemá pořádný výhled do tohoto pruhu.
Docela by mě zajímal tvůj názor na tuhle křižovatku - nechceš se na to zajet podívat?!?
A také by mne zajímalo, jestli by se s tím dalo něco rozumného udělat. Nebo kam upozornit na to, že tahle funkčnost není nejlepší. Aspoň ten "návod" kdy jet kdyby tam byl.
V tuhle chvíli jsem dostal tuhle velmi stručnou odpověď: "trocha českého legislativního
alibismu kvůli mezičasům," prý je to na delší pokec.
Ale nějakou vysvětlující ceduli by to tam rozhodně chtělo. Zatím by tam mohl někdo, kdo to má blízko, přilepit A5ku s textem "Když nic nesvítí, můžeš vyjet."
Omyl - JEĎ, když se po červené rozsvítí žlutá.
Semafor nesvítí asi 4 vteřiny, což tak akorát stačí na průjezd tou křižovatkou. Rozhodně ne na to, aby se ckylista rozjel a vyjel.
Možná řekneš, že to zní blbě, ale párkrát už jsem tam jela a fakt je to časově docela našponované.
"Když nic nesvítí, můžeš vyjet, ale nemáš přednost."
Jen pro jistotu, aby to nedopadlo jako s těma "absolutníma přednostma" na přechodu.
Tady ale fakt není komu dávat přednost - "vo hubu" je až na ten poslední pruh (ze strany od semaforu).
Naznačila jsem to do mapy - semafor je tam, kde je "Start" a semafor umožňuje ckylistovi přejezd křižovatky směrem do Střešovické.
Vratislave, od koho je ta odpoveď?
A nezlob se, takhle řešit semafor? Jeďte tam a dejte tam ceduli, když zhasne můžeš jet?
To jako fakt?
Asi požádám o vysvětlení sama:-((
Od Tomáše Cacha. On za to ale asi nemůže, protože výsledné řešení je vždycky nějaký kompromis, a protože se v jeho komentáři objevil termín "alibismus", tak odhaduji, že původní návrh vypadal hodně jinak, akorát se zase objevily nějaké požadavky, které to takhle zmrvily.
Vůbec se nezdráhej pro tohle použít označení ouřední lidová tvořivost.
Alibismus je přesnější. Vyjadřuje stav, kdy je vše přesně podle litery zákona proto, aby to mohlo být alespoň nějak. Tady jsou všichni krytí, mají alibi, udělali to nejlepší, co se dalo za daných podmínek, které předpokládám zahrnovaly mimo jiné něco jako "ty cyklisti z parku nám nesmějí snížit kapacitu křižovatky pro případ, že by Blanka jánevímco."
Čímž to neomlouvám, jenom vysvětluju, protože tohle návěstidlo se u mne začíná stávat kandidátem na cyklistickou absurditu roku.
mě je jasné co myslíš tím úředním alibismem, pro některé úředníky to je nutnost pro některé snadné vyřešení problému.
Jenže když se někde použije a umístí nějaké dopravní zařízení, které není upravené ani vyhláškou, tak to to je lidová tvořivost. Vyhláška něco podobného nezná a světelné zařízení: červená - oranžová - nic těžko nazvat jinak, než lidovou tvořivostí. Vyhláška zná pouze tříbarevné světelné zařízení pro cyklisty nebo jiná vozidla.
Jo tak na absurditu roku by to teda kandidovat mohlo, to je fakt.
Nicméně abych to jen nehaněla - jak jsem měla možnost sledovat, tak cyklisté, kteří tudy pravidelně jezdí, tak si na ten semafor zvykají.
Takže kdo ho zná a pochopí jeho systém, ten tudy projede v pohodě.
Slabší jedinci (kam se ale přesunuji i já) pak volí přechod pro chodce.
Absurdita roku je úžasně krásná věc. Ovšem, pokud ta absurdita vyvolává nejasnosti a v konečném důsledku může ohrozit bezpečnost osob, tak je potřeba buď vysvětlit, jak ta věc funguje nebo tu věc co nejrychleji odstranit.
Pěstovat si ji jako mediálně dobře prodatelnou absurditu je absurdní.
Vráťo, teda, celou cestu domů o tom přemýšlím.
Nezlob se na mě, ale tebe běžně média titulují a citují jako dopraního experta. Stejne jako pana Cacha. Ty se tak necháš titulovat. A tak já se tě teď ptám, jako pražský dopravní cyklista, jak mám správně interpretovat předmětné světelné signalizační zařízení se dvěma světly. Ptám se, protože to potřebuji vědět, kvůli své bezpečnosti. Té bezpečnosti, o které vy neustále vedete akademické kecy. Ptám se na konkrétní kus dopravní infrastruktury, o kterou tak neustále urputně bojujete.
A promiň mi to, ale kecy o jakémsi alibismu a jakési podivné hře zakončené prohlášením: "Ať tam někdo zajede, kdokoliv, kdo to má blízko a lípne tam žvejkačkou cár papíru, že když to nesvítí tak se vrhni do křižovatky...
Tak to, nezlob se, považuju vůči všem dopravním cyklistům za nebetyčnou drzost.
A ty si myslíš, že experti mají výsledek 100% pod kontrolou? Já se tu snažím o maximální otevřenost ke komunitě, což považuju za dost důležité. Navíc expert není totéž co děd vševěd. Tomáš honí na tom pražském cyklodopravním poli asi sto zajíců najednou a pokud nestíhá vypracovat půlstránkové vysvětlení včetně historie, není to proto, že by nechtěl, ale prostě proto, že nemá čas pracovat v intenzitě 2-3 úvazků naráz, jako tomu bylo ještě před pár lety. Oni i experti a cykloaktivisti mají rodiny.
Dovolila bych si Vás poprosit o Váš odborný názor a vysvětlení, jak přesně má dopravní cyklista interpretovat zvláštní účelové světelné zařízení pro cyklisty se dvěmi světly - červeným a žlutým. Prosím o vysvětlení, jak se tyto signály na návěstidle střídají, jaký mají pro cyklistu význam, kdy má cyklista přes silnici přejet a zda je v některé fázi přejíždění chráněn. Jak funguje tlačítko na takovém semaforu a zda je dotyčný semafor spřažen s ostatními světelnými zařízeními, zda i další účastníci provozu mají povědomí o možnosti přejíždění cyklistů.
Dále pak o sdělení odborného názoru, zda toto signalizační zařízení má oporu v platné legislativě a zda bude používáno také při jiných realizacích.
Za případnou odpověď předem děkuji.
Mě by to v téhle míře detailu zajímalo taky.
Zkuste to poslat na [email protected], oni to zprocesují.
Tak z TSK mi odpověď přišla.
Píše se v ní, že:
"vše funguje jako standardní návěstidlo s jediným rozdílem, že tam není zelená = jezdí se tedy ve chvíli, kdy semafor zhasne"
a dále, že:
"Tyto semaforky pro cyklisty už jsou na více místech v Praze, např. křižovatka Kap. Jaroše x Dukelských hrdinů je komplet osazena."
Protože mám kpt. Jaroše z ruky, tak se chci zeptat těch, co tam jezdí, zda jsou tam tyto semaforky se dvěma světly bez zelené?
Požádala jsem cyklokoordinátora TSK o svolení překopírovat sem jeho celou odpověď, což mi bylo povoleno, takže tady je:
" Dobrý den,
semafor Patočková - Střešovická. Já tam jezdím pravidelně a projel jsem vždy normálně, jen jsem měl radost, že to tam je.
Jinak zde jsou slova ing. arch. Cacha (cyklisty), který to vše dohadoval a projednával: "Vše funguje jako standardní návěstidlo s jediným rozdílem, že tam není zelená = jezdí se tedy ve chvíli, kdy semafor zhasne. Je to inženýrsko-legislativní alibismus kvůli mezičasům... "
Tlačítko pro cyklisty funguje tak, že po zmáčknutí dá signál do "počítače"
křižovatky, a ten cyklistu zařadí při nejbližším cyklu. Samozřejmě je
semafor pro cyklisty spřažený s ostatními světly křižovatky. Je to stejné jako tlačitko pro chodce.
Tyto semaforky pro cyklisty už jsou na více místech v Praze, např. křižovatka Kap. Jaroše x Dukelských hrdinů je komplet osazena.
Kolu zdar !
Petr INTROVIČ
Cyklokoordinátor
Technická správa komunikací
Cyklosemafor je zařazený do cyklu semaforů v křižovatce a tlačítko nijak jeho chod neovlivní - specielně na tohle jsem byla zvědavá, takže jsem si tam s tím chvilku hrála a cyklus je stejný ať tlačítko zmáčkneš nebo ne :o)))
Souhlasím, když jsem tam byla, tak jsem to také tak vyhodnotila. Cyklokoordinátor tam také jezdívá, tak teď fakt nevím, jak to je. Zvláštní?
Hm, aspoň že se všichni shodnem na tom, že tam ta zelená není. Používat se to dá, ale fakt netuším, proč to nemůže být klasický tříbarevný cyklosemafor.
Jinak teda nevím, zda to má být to "přelomové řešení" nebo ta "absurdita roku". Podle situace by to mohlo být obojí:-))
Nemůže být tříbarevný, protože to není bezkolizní přejez, Normální cyklista nestihne přejet celou šířku vozovky, celkem bezpečně dojede do poloviny a pak už mu můžou zprava jet auta a musí normálně dávat přednost, chová se stejně jako by tam žádný semafor nebyl.
Chápu to teda dobře, že se na návěstidle vypnou světla, já pak můžu vjet do křižovatky, ale protože to není na zelenou, platí dopravní značky a dávám přednost všem vozidlům na hlavní? Auta sice stojí, ale to ještě nic neznamená, cyklista tudíž musí jet pomalu a opatrně, aby v případě, že se auta začnou rozjíždět, mohl jim okamžitě dát přednost.
Jak jsem viděl, tak vyjedeš hned jak se rozsvítí ozanžová a tehdy snad všechno na vozovce stojí (nevím jak tramvaje, to jsem nezjišťoval) bezpečně dojedeš asi do poloviny a pak se můžou zprava rozjet auta a asi i tramvaje, takže dáváš přednost a přejedeš zbytek když nic nejede, nebo tě pustí, ale protože auta mají zelenou, tak se nedá očekávat, že někdo zastaví, takže čekáš na mezeru.
Pokud bys vyjel když vše zhasne, tak už by pro pomalého cyklistu bylo dost pozdě a dostal by se do dost nebezpečné situace. Vyjíždíš hned jak se rozsvítí první oranžová.
Aha, takže tady se doporučuje porušit silniční zákon, to je dobré vědět (žlutá nikdy neznamená jeď, buďto zastav pokud můžeš -samotná žlutá- nebo připrav se k jízdě -žlutá a červená dohromady-). Jinak člověk zůstane viset v půlce silnice na kolejích, což mi u cyklisty nepřipadá nejvhodnější.
Říkají, když nic nesvítí, je to jako zelená a tak jeď. Doslova: "Vše funguje jako standardní návěstidlo s jediným rozdílem, že tam není zelená"
Na tom přejezdu silnice není nikde místo, kde by se měl cyklista uchýlit v případě, že by měl dát někomu přednost.
Viděla jsem tam přejíždět dva cyklisty najednou. Byli mrštní a v pohodě to překonali na jeden zátah. Ale když se tam naštosuje víc pomalejších cyklistů (rodinka s dětmi) a pár jich zůstane viset uprostřed na kolejích, tak fakt nevím...
Takže já si k tomu výčtu nezelená/nečervená a tlačítko/netlačítko přidávám ještě standardní/nestandardní:-))
Tak to věším (třeba) sem.
Pokusil jsem se získat podrobnější informace k režimu křižovatky a situaci. Dozvěděl jsem se od Cacha zhruba následující:
- Řešení s trojbarevným signálem by znamenalo přidat nějaké vyklizovací doby, takže to prostě bylo zamítnuto. Přijatelnou alternativou by byla stavební příprava na přejezd pro cyklisty (snížená obruba) zahrazená zábradlím do doby, než se do křižovatky opět sáhne - a dneska tedy "cyklisto, použij přechod (že je na blbé straně Střešovické, nás nezajímá)".
- Řešení, které tam je, se opravdu může používat, specifikuje ho prováděcí vyhláška k dopravnímu značení (číslo někde vyhrabu), takže to opravdu není lidová tvořivost, ale vážně legální a legislativou známé, byť atypické řešení. Ovšem, v zákoně není přímo popsáno, jak se u takového signálu má člověk přímo chovat. Nepřímo to ošetřuje paragraf, podle kterého má řidič při vjezdu na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo, případně z cyklostezky, dát přednost všemu, co jede kolem. To je v detailu to, čemu se říká alibismus.
- Cach se celkem divil, že jsou tam ty časy na průjezd nastavené tak divoce, jak se tady píše (a že cyklus hází "nesignál" automaticky). Podle jím viděného signálního plánu by tam měl být čas na to dojet do Střešovické. Vyjádřil názor, že poté, co viděl signální plán křižovatky a tuto si ve zkušebním režimu projel, to možná ještě upravovali (třeba tím, že u cyklistům dali na křížení rychlost 15 km/h, původně asi měla být menší). Pojede se tam podívat.
Potom snad dodám nějaké další upřesňující informace.
Osobně mi přijde nastavení vyklizovacího času cyklisty v mírném stoupání pro rozjezd z nuly na 15 km/h podobné zvěrstvo jako nastavení zelené na dlouhatánském přechodu na normou dovolené minimum 5 sekund.
Moc a moc díky a plně souhlasím se vším, co píšeš.
Po té diskuzi tady a také díky tomu, že už tuhle cykloatrakci znám, tak můžu říct, že je to s určitou mírou bezpečnosti použitelné jen pro zručné cyklisty, kteří vědí, jak to funguje.
"Bezpečný" průjezd křižovatkou lze opravdu zrealizovat jen tehdy, pokud člověk vystartuje okamžitě při první oranžové a šlápne do pedálu.
Jakákoli prodleva znamená, že křižovatku celou neprojede, což ale bohužel zjsití jen tak, že náhle vidí, že se auta v křižujícím pruhu rozjíždějí.
S tou kombinací červená/žlutá je to opravdu neskutečný alibismus - ano, pro cyklsity jsme tady vybudovali přejezd, ale je plně na jejich odpovědnosti, jestli to přežijí...
Tím nechci říct, že by se pro cyklisty měly budovat opevněné a zabezpečené přejezdy, ale uvítala bych alespoň přejezdy, které by byli schopni zvládnout i méně zdatní cyklisté a bez předchozího studia "jak to vlastně fugnuje".
Jsem docela zvědavá, jaký bude názor p. Cacha po návštěvě křižovatky. Lze předpokládat, že on průjezd zvládne bez problémů, ale doufám, že vezme v potaz i slabší jedince.
Ještě, prosím, příležitostně zkus napsat to číslo prováděčky, kde to je. V 30/2001 to není.
A ke krátké zelené na přechodu bych to nepřirovnávala. Zelená je jednoznačně definovaný signál a každý ví, co znamená.
Tady zelená není, takže cyklista vyhodnocuje:
1. červená - ten signál znám, jednoznačně stůj!
2. červená + žlutá - to znám, to je připrav se k jízdě
3. nic - to neznám, tudíž aplikuj pravidla o přednosti, přesvěč se, že můžeš jet a pak vyjeď
Ale, při takhle aplikované trojce nevyjedeš nikdy, protože to všechno nepostíháš, než ti zase padne žlutá.
Tak bych měla ještě jeden podnět k cyklosemaforu.
Včera když jsem tam tak stála, tak jsem si to uvědomila.
Pokud přijedu ke světelné křižovatce, koukám na semafor na druhé straně ulice a díky tomu periferně vidím i situace ve značné části křižovatky.
Tady je, bohužel, "návěstidlo" na mé straně a abych stihla průjezd, musím na něj bedlivě koukat. Malá prodleva by znamenala počkat na další cyklus nebo to risknout.
Tím pádem když mi blikne žlutá, nejprve musím zjistit stav v křižovatce - naštěstí jsem to včera udělala, protože jeden dobrák jel zcela evidentně na červenou...
Znamená to ale jednak krátkou časovou prodlevu (a čas je tady velmi našponován) a jednak - my co hůře vidíme, tak je tu další chvilka, kdy se musím rozkoukat do dálky...
Zkrátka, nešlo by se zamyslet nad tím, že by se třeba to žluté světlo rozsvěcelo na sloupu přes křižovatku?!?
Naprosto ideální by asi bylo, kdyby se rozsvítilo a pak blikáním upozornilo, že se blíží konec bezpečného průjezdu.
Jakmile totiž cyklista vjede do křižovatky, pak nemá šanci vidět, jak se světla na "návěstidle" rozsvěcejí, tj. neví, kolik má ještě času na relativně bezpečný průjezd.
proto mají v americe semafory za křižovatkou :)
Kdepak Američani, ty maj všechno lepší :o)))
Hele, dneska jsem zkoušela se tam postavit nějak, abych viděla aspoň trošku i do křižovatky, ale ať člověk dělá co chce, auta v pruhu, který přejíždí jako první má při čekání na žlutou za zády.
A řeknu ti, je to bezva, když čučíš do světýlek a pak máš hned sednout na kolo a vyrazit.
Už to znám, takže mi to nedělá až takový problém a troufnu si vyrazit i mírně "na slepo" než se pořádně rozkoukám.
Nicméně ať dělám, co dělám, když dojíždím přes poslední pruh, slyším, že se auta v tom prvním přejížděném už rozjíždějí.
Budeš muset asi zajít na cyklistickou dráhu do Motola a potrénovat tam 200m s pevným startem. :-))))
Doufám, že bude hodně dlouho trvat, než tyhle "vychytávky" dorazí až k nám na východ.
Jen se neboj, trénuju.
K semaforu dojíždím s (pro mě) optiámlním anstavením převodů a stojím na chodníku našláplá v pedálu, abych měla co nejrychlejší odpich, až blikne žlutá :o)))
Trošku mi teda startovní koncentraci pak naruší ještě to poslední rozhlédnutí po křižovatce, jestli fakt někdo nejede ještě na červenou, ale po předposlední zkušenosti se raději rozhlédnu :o)))
Musim potvrdit, ze to je na Stresovicke nastaveno dost na knop. Zde jsou ma pozorovani za nekoli prujezdu:
1) Ridici aut v krizovatce si prejezdu pro cyklisty nejspis nejsou prilis vedomi. Mam pocit, ze tam pusobim spis jako strelec pres krizovatku nez jezdec na cyklisticke infrastrukture. Mne osobne to nevadi, ale obavam se, ze to neni druh infrastruktury, kde by se neotrkani cykliste citili dobre. Jinak tedy existence toho prejezdu dost usnadnuje prujezd od Hradu k Petrinam.
2) Kdyz je zacpa smerem dolu, tak se ani neda skrzeva auta v krizovatce rozjet hned rychle nebot ta auta netusi pri svem popojizdeni, ze jim tam vleze nejaky cyklista.
3) Kdyz jsem to projizdela po te, co skocila cervena na oranzovou 5 m prede mnou, startovala auta tesne po mem prujezdu, takze to urcite neni delane na vahaveho jezdce.
Dlouho jsem tam nejela autem, ale pokud to tam neni, hodila by se tam nejaka znacka upozornujici na cyklisty, idealni blikajici cyklista na semaforu v dobe, kdy muze vlezt cyklista do krizovatky.
K bodu 1. To tam nemůže ten cyklopruh přes křižovatku být namalován červeně?
On tam není vůbec žádný. Ani piktogramy.
Zkusím to zajet nafotit.
Teď si nejsem stopro jista, ale myslím, že značení na silnici není ani směrem z Petřin ani na Petřiny.
Osobně mám dojem, že tahle křižovatka projde v nějaké bližší době rekonstrukcí a pak doufám,ž e vše bude domalováno.
Teď byla ukončena rekonstrukce ulice směrem k tunelům, směrem do centra byla rekonstruovaná loni nebo předloni. Křižovatka již nese vysoké známky opotřebení a v těch dvou rekonstruovaných úsecích je trošku jako tankodrom.
Z mých nyní bohatých zkušeností z Lipska musím uvést, že tam je na silnici cykloznačení často jen v křižovatce. Takže cyklista jede normálně v provozu, ale pár metrů před křižovatkou začne cykloznačení, které ho protáhne křižovatkou a za ní zase skončí. Spatřuji výhodu v tom, že v křižovatce pro cyklistu udělá prostor (třeba vyhrazeným úzkým pruhem mezi auty co odbočují vpravo a jedou přímo), pro řidiče je jasnější, kde může očekávat cyklisty.
Co jsem naopak během těch 14 dnů ježdění po Lipsku pořádně nevstřebal, byl "tah koněm", jeden na to prostě není zvyklý.
Radka: Presne tak. Cyklopruhy ba dokonce cara uprostred silnice mizi v uzsich mistech, neb norma, pres svetelnou krizovatku cyklopruh nevede, nebot u nas nikdo neni ochoten prilis omezit motoristy, takze kdyz se z jednoho pruhu oddeli druhy odbocovaci, na cyklisty neni misto. A kdyby bylo, prijde Jindra nebo nekdo podobny a vsem vysvetli, ze je cyklopruh pres krizovatku nebezpecny.
Tady je třeba křižovatka, přes kterou jsme jezdili velmi často
http://goo.gl/maps/H0Xw4
Já jsem se s tím setkala na okraji Berlína (cestou zpět do Erkneru) http://goo.gl/maps/tGTD2
Takovéhle křižovatky přejíždět, to byla radost.
Díky za tvůj test.
Musím říct, že v autě jsem se nad tím cyklosemaforem nikdy nezamýšlela, ale je fakt, že v autě si jeho existence vůbec řidič nevšimne.
Navíc nejsou ani na silnici pikťáky nebo něco podobného, takže řidič jedoucí z Petřin do centra vůbec netuší, že se zrovna v tomto místě může objevit cyklista.
Navíc i když tam ten cyklista stojí na chodníku, tak asi řidičům vůbec nedojde, že stojí na legálním počátku průjezdu přes křižovatku.
Jinak souhlasím i s tím, že kdo to umí projet, tak je to velmi rychlý a snadný průjezd přes křižovatku.
Podmínkou jsou ale znalosti a zkušenosti s tímto zařízením.
Možná pro vás z města je to normální, ale mě se loni podařilo pár cyklosemaforů v Drážďanech projet na červenou. Pruh pro cyklisty je namalován na okraji silnice a tak si to v něm hasím a až na několikáté křižovatce mě dojde, že ten malý semaforek na společném sloupku s velkým ukazuje posunutě, tedy zelená i červená nastává dřív než na velkém semaforu.
To je i na té Patočkově - kvůli vyklízecím dobám.
A tohle mluvíš o kterém cyklosemaforu na Patočkově?!? Nějak si neuvědomuji, že by tam někde nějaký cyklosemafor byl.
Ten, o kterém píšu já, je na A15 na výjezdu z parku (od Brusnice) - slouží k přejezdu křižovatky Patočkova x Střešovická směrem do Střešovické.
Je na sloupu zcela osamocen a je zcela mimo všech ostatních semaforů.
Takový pidižvík na sloupu: http://prahounakole.cz/wp-content/pnk/uploads... (je tam vidět). A dost možná i ten druhý na křižovatce s Myslbekovou ( http://prahounakole.cz/wp-content/pnk/uploads... ). Ty tu fázi mají oproti hlavnímu světlu posunutou.
V Německu přes takovýhle semafor dost často odbočuju doprava. Na červenou stojím, na zhasnutý jedu, ale dávám normálně přednost, pokud je komu. Oranžový jsou tuším přechody od červený a k červený. Funguje to normálně.
Vyplašenější jsem ale byl z plechový odbočovací zelený šipečky vedle červenýho světla semaforu. To nějak přežilo v části DDR. Než jsem se poprvé a ještě asi podruhé, potřetí osmělil, byl jsem hodně nejistej :-)
Nekde jsem ji urcite taky vidal. Nebyla nahodou pri prijezdu od Vltavy na Karlak smerem doprava?
To musela být ale spíš nějaká místní lidová tvořivost, co vím, tak u nás nikdy nic takového v pravidlech nebylo, podobně jako ten zmiňovaný dvoubarevný semafor.
Zelená šipka vpravo na plechu, sice řídce, u nás bývala. Bylo jich málo, málokdo o nich věděl. A bylo to i v pravidlech, žádná "lidovka".
Je to možné, nějak si ale nevzpomínám, zkusím hledat. Můžeš připomenout v které to bylo vyhlášce a kterou to skončilo?
Nemůžu, čísla vyhlášek v hlavě nenosím. Řidičák mám od roku 1972.
Nemýlím-li se, pořád platí, že na svítící zelenou šipku vpravo, vedle červené, můžeš odbočit, ale dát přednost těm, co jedou na zelenou v příčném směru. Jen ta šipka nyní svítí a dříve bývala jen plechová.
Vyklízecí šipka nebo světelná šipka umožňující odbočit vpravo je ale něco jiného. Vyhláška 100/1975 už ty trvalé plechové šipky neznala a nemyslím, že je znala předchozí 80/1966. Text vyhlášky č. 80 mám, tam ale nic takového není, nemůžu ale najít obrazovou přílohu se značkama a světlama. Předpokládám, že když jsi podle ni dělal řidičák, že ji máš doma, zkus to nafotit a dát sem, ať si to připomenu.
Nevím, proč sem motáš vyklízecí šipku?
Proč bych si, proboha, měl schovávat starou neplatnou vyhlášku? Nejsem archivář:)
A dokonce již před rokem o tom kolegové diskutovali: http://www.nakole.cz/diskuse/14809-cyklisticka...
Oprava textu, teď se mi to podařilo dohledat :
Vyhláška č. 80/1966 upravovala platnost pevných plechových bílých tabulí se zelenou šipkou, která mohla být umístěna vedle se semaforu a umožňovala odbočit vpravo i na červenou. Tohle platilo do 31.12.1975, Od 1.1.1976 byla účinná vyhláška č. 100/1975 a ta už tohle pravidlo neznala a zrušila ho.
Mám prosbu, jestli máš doma obrazovou přílohu k vyhlášce č. 80, nemůžeš ji najít a přílohu naskenovat a dát sem, jen pro doplnění a připomenutí? Mám i starší předpisy a tohle by bylo hezké jejich doplnění.
A ještě jedna perlička k tomuto semaforu - dneska jsem zcela náhodně zjsitila, že se u výjezdu z parku skrývá cyklocedule :o)))
První obrázek je realita (teda až když se sejde z cesty, protože z cesty je z té cedule vidět jen cípek), u druhé fotky jsem si pomohla rukou, abych zjistila, co tam je.
Nechci nikomu sahat do svědomí, ale tahle křižovatka je v provozu zhruba dva měsíce. A tenhle strom je tam rozhodně mnohem, mnohem déleji, i s takhle rostlým větvovím...
Xakru, to jsou nejsou někteří schopni použít mozek ani při tak triviální záležitosti jako je osazení cedulí?!?
Jj, tu ceduli jsem tam taky zkoumala:-))
Jinak některé tyhlety žluté tabule, jsou vyvedeny tak komplikovaně a "umělecky", že jsem se s úspěchem naučila je ignorovat. Člověk aby u nich zastavil a zkoumal a když se rozjede stejně záhy zapomene, co na nich vlastně bylo vymalováno.
Naštěstí jsou jenom orientační (dezorientační) :-))
Neříkej, že jsi si té cedule všimlahned napoprvé.
Já jsem ji letmo zaregistrovala v pondělí, dneska jsem se u ní zastavila. Do té doby jsem o ní nevěděla.
Jo a další taková pěkně "srozumitelná" je ještě dole před tunelem. Resp. je v takové vzdálenosti, že cyklista od té cedule vůbec nemůže vidět, jak to vypadá v reálu :o)))
Chystám se jí jednak prozkoumat blížeji a jednak vyfotit, protože to při zběžném průjezdu rozhodně není možné :o)))
Možná bychom to kolem ní zítra mohli vzít také. Když už chlapci chtějí vidět ty pražské rarity :o)))
Všimla, však jsem tam taky šla celou cestu ostražitě "kritizovat":-))
Už jsem si několikrát říkala, že pár "pěkných" žlutých cedulí nafotím:-)).
Jedna je o kus níže u letohrádku, tam je to pěkná změť souznačí a navíc korunovaná bazénky.
(bazénky říkám těm vysokým ostrůvkům uprostřed vozovky, vždy si představuju, jak do nich naprší voda a děti se tam budou moci brouzdat, jednu sadu vypuštěných bazénků jsem tuhle potkala v Kladně)
Tak si to zítra užijte, škoda, že už mám něco jiného:-))
Na ty cedule by stálo za to založit téma.
Opravdu se mnohdy najdou opravdové skvosty :o)))
Ještě k těm značkám - u dopravních značek s edá nahlásit, když je něco špatně, ale funguje tohle i pro cykloznačky?!?
Pokud myslíš ty žlutý, tak to jsou značky směrové. Mám pocit, že v Praze se o ně stará TSK, mimo Prahu snad ČTK. Ale nejsem si jista a netuším, jak to koordinují.
Cyklo i turistické značky spravuje Klub českých turistů.
http://www.kct.cz/cms/turisticke-znaceni-kct
V odkazu je také email, kam hlásit zjištěné nedostatky: [email protected]
Je to možné.
Když jsem se na to ptala přímo tady nakole před necelými dvěmi lety dostala jsem tuto odpověď:
"Žluté směrové tabule vyznačuje, eviduje a s vyjímkou dvou krajů i spravuje KČT. Praha je v tomto směru odlišná - žluté tabulky tu spravuje pražská firma Technická správa komunikací. čísla cylotras v Praze také nejsou v evidenci KČT, spravuje je prostřednictvím TSK město Praha samostatně.
Ostatní prvky jsou obvykle záležitostí správce komunikace (u silnic I. třídy Ředitelství silnic a dálnic, u ostatních silnic je to velmi rozdílné, nejčastěji obecní správce komunikací).
[ Zpět ]
Datum: 23.10.2011
Autor: JitkaHodnocení: 0 0
http://www.nakole.cz/diskuse/13914-cykloturiste...
Mam dotaz - kde se daji hlasit nesmyslne znacky, aby to melo nejaky ucinek?
Nemyslim teda v Praze, ale Pardubicky kraj. Mail starostostovi nejblizsi obce nepomohl - sice mi odpovedel, dal mi za pravdu, pry to predal kompetentnim, ale je to minimalne pet let a znacka stale stoji... :-/
Pritom tady mame spoustu cyklotras, kde cyklista muze legalne kolo akorat tlacit (zakazy vjezdu vsech vozidel) nebo nove treba znacku cyklisto sesedni z kola v miste, kde neni ani prechod ani chodnik...
Tohle ještě jde, ale na okraji Hradce při příjezdu do města nic netušící cyklista jede a vůbec netuší že tam jsou pro něho hodně důležité značky.
Když je teprv asi tak 3 m od první tak teprv vidí v roští nějakou značku, o té další zákazové vůbec nemá ponětí, protože ta se stydlivě krčí za označníkem zastávky autobusu (1. fotka).
Že tam je nějaká příkazová značka, za kterou následuje zákazová vidí jedině pokud by jel pěkně v protisměru u levého okraje (2. fotka)
Klídek. U nás jsem jednou zahlídnul, jak na skororovném úseku výpadovky na slou roubují výstražnou značku "Zatáčka doprava". Vrátil jsem se k nim a upozornil je, že se tam ale silnice stáčí velmi nepatrně doleva. Oni na to, že prý jedou podle projektu a že tam asi někde bude. Já zas, že nejbližší velmi mírně pravá je až asi o tři kilometry dál. Druhý den definitivně zmizela.
Takovíhle vozembouši ti dají klidně značku do stromu.