V neděli 16. června odstartoval ve francouzském městě Chámbery závod solárních kol, jehož cíl je v kazašském hlavním městě Astana. Jediným účastníkem závodu z České republiky je Czech Solar Team ve složení Honza Galla a Karel Šebela, který se rozhodl ujet více než 7300 km dlouhý závod na ležatých tříkolkách se solárním pohonem.
Tak hodně štěstí, četl jsem o té první výpravě v cykloturistuce a tyhle stroje vypadají podstatně lépe vyřešené z hlediska manévrovatelnosti než ty původní, tak by to snad mohlo dopadnout dobře.
Mĕli to vystavené na For Bike, prohlížel jsem to důkladnĕ. Mám pocit, že to dopadne jako ten můj výlet na elektrokole s elektrocentrálou na vozejku.
To elektrovybavenI uveze samo sebe a kluci si to poctivĕ odšlapou. Ta soutĕž by mĕla smysl pouze pokud by se nesmĕlo šlapat, tedy pouze solární pohonl
Tak to je nesmysl. Kluci jedou takové dávky, které by rozhodně bez motoru na holých tříkolkách s taškami neujeli.
Chystají se jezdit 200 km denně, což pro takové borce jako je Honza Galla asi zase takovej nářez není, já sám natěžko na šlapadle bez motoru dám 150 km, a letošní rekord jsem měl 178, den před tím 166, pak 111, a to jsem tlustej páprda.
Takže bych je nepodceňoval, že by to neujeli bez toho haraburdí.
Mám s cestováním na e-kole do daleka poměrně živou zkušenost, tak bych tak rezolutní nebyl, motor a baterie dost váží, ty panely taky nejsou jako pírko a navíc asi dost zhorší aerodynamiku.
Mě by zajímalo, jestli se to dokáže vůbec hejbat bez šlapání, popřípadě jak rychle a kolik to přitom žere. Já se svým soustrojím jsem to bez příšlapu z místa nerozjel a to jsem měl kilowatu. Myslím si, že zátěž jsem měl podobnou, spíš lehčí, místo panelů jsem no vozejku táhnul elektrocentrálu.
Držím jim palce aby to vyšlo, je to hezký pokus o průzkum slepé uličky technologie :-)
Tak pro představu můžu říct, že tříkolky v tomto počasí dokážou i se vší tou zátěží jet po rovině bez šlapání celý den 25 km/h. Nad cca 32 km/h pak teprve spotřeba hodně narůstá kvůli horší aerodynamice.
Vývoj, přípravy a shánění sponzorů zabralo tolik času, že na nějaké trénování nezbyl čas. Rozhodně v tomto závodě nepůjde o to, kdo toho víc ušlape, ale spíš o to, kdo to bude mít líp zorganizované, bude mít lepší techniku, strategii a méně problémů s technikou hlavně na horších cestách na východě.
Koukal jsem na ten web, ale technických detailů minimum, jen žejde o Bionx. Výkon motoru, kapacita baterie a tak, to mi trochu chybí.
Na 10Ah/48V bez šlapání ujedu max 20 km, nezatíženei. S příšlapem 50 až 60, průmĕrná rychlost stejná, téch 25, i s vozíkem.
Problém jsou strmé kopce, tam se šlapat musí a fest abych udržel rychlost a netopil, tříkolka s menšíma kolečkama asi zvládne menší rychlosti.
Koukal jsem na to chlazení řj, aktivní bude asi o dost lepší, z tohouvaření bych mĕl nejvĕtší strach. Já po 500 km upek Hallovy senzory, ale jelo to dál.
Jestli to není tajné z nĕjakých soutĕžních důvodů, šlo by zveřejnit technická data k motoru, baterii, solárním panelům a tak?
Držím palce, sám jsem cestování natĕžko na elektrokole vyhodnotil jako blbej nápad, lepší je to bez motoru, mnihem míň se toho může pokazit.
Přidávám se k Jindrovi, taky by mě zajímaly technické parametry.
Honza je možná borec, ale rozhodně není moc trénovaný, Karel to samé.
Jezdit 200 denně se nechystají, oni už to jezdí, závod je už několik dní v plném proudu. https://www.facebook.com/CzechSolarTeam?fref=ts
Zkoušel jsi někdy Bionx?
Sice nevím proč se ptáš na bionx ale ti kluci jej rozhodně namají. Na fotkách je to vidět.
V jejich věku jsem jezdil 200km na kole zn. ukrajina a taky jsem nebyl nijak trénovaný.
Domnívám se že šlapat v leže 200km není zase až tak obtížné. Jezdit to ale denně je už hodně dobrý výkon. Záleží ovšem taky kolik se z toho vezou na motor. Každopádně obdivuhodný počin.
Včera dali 220 km za 8 hodin. To by prostě ani jeden bez motoru nedali. Nehádej se se mnou, já je znám.
Ale ja se stebou nepřu, naco by asi ty motory měli kdyby je plně nevyužili?
Jen jsem chtěl podotknout že i kdyby je neměli tak by se to dalo taky ujet, sice za delší čas ale jde to. Viz Jindra a to jak on říká je kulatý strec oproti těm hochům.
Jel jsme s motorem loni, bez motoru letos, skoro stejnou trasu, takže mám dost srovnání.
Kolo s motorem,3 baterkama, elektrocentrálou a 3 nabíječkama má soro přesně o 40 kilo zátěže vícíc, než papoušek + ten vozík - 10kg.
Takže kvůli motoru s sebou vláčím 50 kilo navíc, a to je safra znát. Vleče to ale ten motor, a člověk šlapáním tomu pomáhá. Ta souprava se pohybuje poměrně rychle, jel jsem stejně rychle, asi jako ti kluci na těch tříkolkách. V kopcích se musí fest dřít, ale opravdu fest, protože v malých otáčkách motor topí. Já měl nevýhodu, že zhruba po 60 km jsem musel nabíjet, a to 3 hodiny. Výhodou nabíjení je, že si člověk rozloží lehátko a ty 3 hodiny odpočine a klidně i zdřímne. Ovšem kvůli pauzám na nabíjení se krátí čas na vlastní jízdu a tak s nabíjením pro mě nebylo reálné uject víc než 150 km za den.
Na papouška je to jiné. Člověk se šine pořád vpřed, v kopcích si pohoví na lehký převod, pořád jedu. Já teda rychlostí 12.5 km/h průměrně. Za 12 hodin 150 km, za 15 těch 178 km. Jedu mnohem více v klidu, protože vím, že se skoro nic nemůže pokazit, to u elektrokola je to vždycky otázkou, zejména je-li motor trvale zatížen, a to při dlouhé cestě je.
Fyzicky je jízda na papouška náročnější na záda, zadek a ruce - prostě sedím na zábradlí asi o 7 hodin déle, než na elektrokole, abych ujel stejnou vzdálenost. Protože lze účelně používat převody, je cesta na papouška v kopcích výrazně příjemnější.
Další aspekt cesty s vozíkem je ten, že se se s ním nevejdeš všude, jízda na horších površích je mnohem namáhavější a nepříjemnější než bez vozíku. Tedy loni jsem nemohl využít některé zkratky kolem kanálů, prostě bych se tam s vozíkem neprotáhnul.
Tak musím uznat, že máš pravdu. Kluci mají motory Magic Pie. Bionx byl původní plán, ale s těmi prý nefungovalo dobíjení.
Tak to je přesnĕ ten motor, na kterém jsem jel a jezdím sám.
Pokud ho nepředrátovali, čekal bych problém, že to nĕkde uvaří. Jak oddĕlají Hally, mají po rekuperaci, kurnik, už je pozdĕ.
U té řj je tam zrada, ty drátky jsou tam dost blízko sebe. Fázové kabely dost hřejí, mĕ přetavili izolaci tĕch Hallových kabílků a je to v řiti. Jede to, ale při rozjezdu klepe a nerekuperuje.
Pokud se to totálnĕ zastaví, stačí nechat řj vychladnout a odpojit nejen baterii ale i fázové kabílky k motoru. Nechat 10 vteřin resetnout řj a pak znova pozapojovat, a zäzrak, znovu to jede,
Asi nĕjaká zádrhel v sw, když je řj přehřátá, prostĕ to kousne a hotovo. Motor samotnej je témĕř nerozbitnej. Mám s tím najeto asi 2000 natĕžko a dával jsem tomu za uši, snad kluci vĕdí co dĕlat, když nepojede.
Tak jsem si znova prohládnul fota a mají tam tyto motory.
http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/4-1...
Řj. mají tu samou jako ty a chladí ji ventilátorem.
Tak to není Magic Pie ale ten co měl Robikl.
Ventilátor na tu mrchu řídící asi stačit stejně nebude, jsem v tomhle pesimista. Ona se taky nehřeje jen ta jednotka, ale při silné zátěži dost ten kabel k motoru, předpokládám, že kabely od baterie mají pořádný.
že si raději nevzali ř.j. Kelly....
píší že tlačí kola, jednotka se jim přehřívá
https://www.facebook.com/CzechSolarTeam?fref=ts
To se dalo čekat, ten krám je strašně těžkej a do kopce víc topí než jede.
Každý strmější kopec kluci budou muset vytlačit, to fest zamává s cestovní rychlostí, ale výhoda je, že i když jdou furt nabíjejí, takže po rovince budou moci zase ject rychleji.
Jo Maďarsko, to byla jiná :-)
Koukám na ten FB, že už jsme v kontaktu.
Jednu řj už upekli a to ještĕ nejsou v Asii. Kluci do toho jdou s chutí, trochu po hlavĕ, ještĕ klika, že pár dní pojedou civilizací, tak by ten systém mohli odladit za chodu, dál už budou vĕdĕt co můžou a co ne.
Průkopníci slepých uliček, na tĕch stojí budoucnost.
Vážně myslíš, že to má budoucnost, nebo to je jen takové hraní si s technikou a pro praktické využití slepá ulička?
Slepá ulička to nebude, vše nasvědčuje tomu že to funguje docela spolehlivě až na pár technických problémů s řj.
Možné to je, třeba za pár desítek let to půjde, ale zatím si to nějak v běžné praxi v našich zeměpisných šířkách neumím představit.
I poznání "tudy ne" je přínosem :-)
Pojízdný solar smysl asi u nás mít nebude, zato elektropohon jistĕ nĕkdy v budoucnu ano.
Ekektropohon a baterií má dost velký význam už teď, elektrokol už běhá poměrně dost. Co je zajímavé, tak výrazně víc elektrokol je u nás v rovinách než třeba v podhůří Orlických, nebo na Vysočině, kde převládají různé skůtříky.
Tomu se nediv, né každé elektrokolo navzdory tvrzení pordejců do kopce vyjede.
Většinou kopce vzládájí elektro kola se středovým motorem.
Cena kvalitního e-kola se středovým motorem je ovšem od 50tis. výše.
To je mi jasný, kola za 19 tis. co tady prodávají nejsou na šplhání v kopcích, ale spíš jen na pohybování po městě a vesnicích podél Labe a údolím Orlice, ale už téměř vůbec nejsou vidět ani za městem kde jsou 20 metrové hrboly, kde bych je očekával mnohem víc než na naprosté rovině.
Vše závisí na bateriích a jejich cenĕ.
Když do toho krámu pustím 72V, dostanu se na výkon 1500W a to už si poradí i s kopcema i s přímým motorem.
Moje kilowata zvládá český terén v pohodĕ, pokud jí nepřetížím.
Kluci s tím solärkem to mají ale dost přetížené, tak hoří.
Troufám si říct že když ztratíš do kopce rychlost s přímým motorem tak ti nepomůže žádné napětí.
Je to i můj případ kdy jsem si koupil jen 25A řj a tak mně motor dá jen 950W. 40A řj. da 2Kw.
Tento výkon bohužel na kopce nestačí jelikož mně klesne rychlost na 8km a motor takzvaně "chcípne"protože potřebuje minimálně 12km/h.
Jediným rozumným řešením je jen středový pohon.
Jo, jak ztratíš rychlost, si v loji.
Ten vysoký výkon by tomu mĕl zabránit. Pochopitelnĕ tomu musí odpovídat jak BMS, tak ŘJ a kabeláž.
Šikula postavil kolo 3,5kW
Tak v našem kraji jsou kopce i roviny, ty to vlastně víš a i zde jsem potkal e-kola většinou po rovinách jen s mírným stoupáním. Kluci co jezdí kopce tak říkají že e.kolo potkávají jen vyjměčně. Nevím proč tomu tak je ale domnívám se že tam hraje roli vysoká cena a možná pohodlnost.
Já kdybych byl schopen se vyškrábat do kopců tak nejezdím jinam. Nahoře je vždy nádherně a že je i u nás výběr pestrý víš sám.
No jo, Beskydy jsou nádherné a je tam kde pojezdit. Škoda, že jsou pro nás už tak z ruky, ale zase jsou víc vzácné a vždycky se tam těším.
Takže jedna ŘJ úplně mrtvá?
Vypadá to tak.
Ale když ji pan Šikula rozlouskne, možná ji opraví.
Na tom webu píší, že mají Bionx Bobe.
Nezkoušel jsem jej, onobtaky co je to "zkoušet", aby se človĕk trochu zorientoval, potřebuje uject tisícku, a pak si začne s motorkem trochu rozumĕt.
Ono v tom rozdíly zas takové nebudou, spíš jen v kvalitĕ provedení, vždyť je to nakonec pár cívek. Jedou na páčku, to říkali na tom For Bike..
A co ty, když máš takové moudré otázky kolego Snilarde, jak daleko jsi ty dojel na elektrokole s plnou zátĕží natĕžko?
Když se podíváš na fota z FB tak tam bionx nemají, zřejmě potom jedou na něčem jiném než předložili na foto. Ten web jsem nečetl.
Navíc tam jednoznačně mají i řj. pro magic pie která se zde na foru již propírala mnohkrát.
Nakonec máš pravdu u bionxu platíš za "značku" a možná lepší kvalitu materiálu. Mrkl jsem na ten web a tam už je fotka s bionxem.
Koukám na ten FB, zajímavá data, která bych asi čekal:
denní Spotřeba spotřeba na km vzdálenost průměrná rychlost
16.6 40 Ah 18.5 Wh/km 108 km 16,4 km/h
17.6 52 Ah 12.0 Wh/km 215 km 26,7 km/h
18.6 62 Ah 13.0 Wh/km
233 km 27,0 km/h
Ale jedou dva, na dvou strojích, proto by mě zajímala data spotřeby od obou kluků, z toho by mohlo být vidět, jak moc dělá příspěvek šlapání, nepočítám že oba kluci šlapou do pedálů naprosto stejně, a jedou na páčku, ne s PAS.
Ta spotřeba odpovídá tomu, co jsem měl loni do Paříže na ekole, ten solární krám jim tedy musí naflákat nějakých 60-70Ah, to je dost slušné.
Jo to jsou reálné hodnoty 13-18,5 Wh/km a né vylhané od mnohých prodejců 2Wh/km.
Je vidět že kluci elektrophon dostatečně využívají.
Ještě by to chtělo vědět jakou kapacitu baterií používají.
Oni to asi časem prozradí, asi nebylo taktické, když de o závod, aby se všema technickýma detaily vylezli hned.
Počet piv mě tolik nezajímá, jako převýšení, to by taky hoši mohli doplnit, zdá se, že první den jeli v kopečcích, proto spotřeba byla dvojnásobná.
Ta malá kolečka na tříkolce asi budou proti mým 28" kolům výhodou hlavně v těch kopcích, i při nízkých rychlostech se motor točí rychleji, proto se nebude dusit při 10-12 km/h a přehřívat, Klika taky psala, že na tříkolce má výrazně nižší spotřebu než na papouška. Myslel jsem si, že je to aerodynamikou, ale spíš to bude těma prťavejma kolečkama.
Možná na tříkolce bys nepotřeboval ani středový motor a dal bys větší kopečky, chtělo by to vyzkoušet. Ten střeďák je príma věc, ale jistě o dost náročnější na údržbu než motorek v nábě.
To máš pravdu. Teď jsem přehodila motor Magic pie z treka na horala tj.z 28" na 24" a spotřeba energie mi klesla o více než polovinu.
Azubáci mají tříkolku s 20" kolama, takže by to mohlo vypadat ještě lépe.
Půjde-li to takhle dàl, tak když si půjčím od vnoučete to odrážedlo s kolečkama 12cm, mĕl bych jezdit na tužkový baterie :-)
Trochu jsem googlil, hezký přehled 3kolek je tady:
http://www.industrialbicycles.com...
Nikam, nepotřebuji na jízdu natěžko motor.
Chtěl jsem jen naznačit, že není motor jako motor.
No, právě, to není pravda.
U těhle přímých elektromotorů je to skoro pravidlo, že je motor jako motor, je to jen pár cívek a magnetů, všechno z Číny i u Bionxe. Rozdíly jsou spíš jen v té kvalitě provedení a v řídící jednotce, než ve výkonu motoru a tomu odpovídající spotřebě.
A pak designové provedení, marketing a reklama, střeva a pajšl jsou si velmi podobné.
Tak už je to tady, slunce nesvítí, baterie prázdné, leje, takže buď stát, nebo táhnout ten vehikl šlapáním.
Kluci jsou borci, furt jedou.
Držte jim palce.
Tak koukám že borci dali včera 266 km, to je nářez.
Kluci to vyhrajou, jestli takhle pofrčí.
To teda! Moc se mi líbí jak systematicky naklápějí ty panely proti slunci při každé příležitosti. Dovolují pravidla i jízdu i s naklopeným panelem? Dovedu si představit dlouhou odpolední štreku monotónní krajinou, kde by se to mohlo vyplatit. Každopádně to jsou velmi dobrodružní borci a moc jim fandím!
Myslím, že jim spíš než pravidla nedovolí s tím oklopeným drandit aerodynamika a vítr.
Teď psali na FB, že víc než na závod se soustředí na to, aby dojeli. To je rozumné. Nebudem je hecovat, když dojedou, tak jsou vítĕzové tak jako tak. I když by se nĕco nepovedlo, už jen to co dokázali doteď je na metál a portét na desce cti před Azubem :-)