Pořádný teréňák na 29palcových kolech s indiánským jménem, to vše doplněno o kvalitní elektromotor, to je stručná charakteristika elektrokola Apache Tanka Tate 29“. Kolo je určené pro aktivní cyklisty, kteří si libují v terénu, ale z jakýchkoliv důvodů již nemohou spoléhat jen na svoji kondici a potřebují pomoc elektromotoru.
Díky za recenzi. Uvítal bych, kdyby u každé recenze bylo pro srovnání naceněno normální kolo osazené totožnými komponenty. Dalo by to trošku více práce, ale pro srovnání by to bylo fajn. Pak by třeba člověk zjistil, že je lépe si koupit poctivé kolo za 65 tis. než šizené kolo za 50 tis. atd. To je jen příklad.
Souhlas, je to velmi příjemné kolo, mám ho odzkoušené. Problém je ale umístění motoru, který zasahuje hluboko pod středovou osu i mimo obrys převodníku, což je přijatelné u cestovního kola, ne však u MTB. Na našem jsou již rozbité plasty z terénu. Bohužel je nelze nikde koupit, stejně tak výrobce nedodá ani náhradní baterii nebo displej. Bosch je výborný pohon, ale má mizerný servis, alespoň v cz.
Je prima, že píšete o elektrokole se středovým pohonem. Článek však není příliš objektivní, tedy pro doplnění - Apache je první českou firmou, která osadila své kolo pohonem Bosch - ve světě je v současné době více jak 25 firem. Umístění pohonné jednotky "pod rám" má své výhody i nevýhody jako v případě jejího umístění "do rámu". Umístění pod rám znamená, že nedochází k jakémukoliv narušení geometrie oproti "běžnému" horskému kolu. Apache totiž upravil stejnojmenný rám používaný na neelektrifikovaném kole (model 2013 označuje Hawk). V případě otočené pohonné jednotky do rámu je nezbytné upravit - zalomit sedlovou trubku, a tak zkrátit i sedlovku. Také spodní rámová trubka má jiný úhel a ne každý přední blatník upevněný do vidlice bude pasovat.
Také je škoda, že redakce testuje a zároveň hodnotí model Bosch 2012, který byl co se týče ovládání zcela přepracovaný. Sice o této změně informuje, ale domnívám se, že je natolik zásadní, že by měl být testovaný právě model kola s Bosch 2013.
Dále kryt převodníku má Bosch nejenom kvůli čistotě nohavic, ale především kvůli zamezení padání řetězu. Co se týká ceny kola s tím souvisejících zvolených komponentů, autor článku zcela opomněl srovnat další terénní elektrokola s pohonem Bosch. Zjistil by pak, že prakticky srovnatelné elektrokolo za tuto cenu není! Takže očekávat kvalitnější komponenty sice může, ale to je asi tak vše... to nejpodstatnější na tomto elektrokole je totiž samotný Bosch!
Dále Bosch v roce 2013 oproti loňskému roku změnil - navýšil kapacitu baterií a s tím souvisí i dojezd. Na letošním modelu není větší problém dojet na jedno nabití i 100 km. Jeden z dalších důvodů, proč je vhodné testovat aktuální model, tedy 2013.
Nakonec mě napadá, pro koho je vlastně tento test kola dělaný, když Apache Tanka Tate 29 je již dávno vyprodaný a případný zájemce si ho už nemůže koupit?
Tak snad jen pro ty, koho zajímá nástupce, tedy model 2013 - Apache Hawk 29 Bosch, seznámit se s ním může například zde:
Informace o elektrokole Apache Hawk 29 Bosch (model 2013) zde:
http://www.rebelbike.com/index.php?clanek...
Informace o středovém pohonu Bosch (model 2013) zde: http://www.rebelbike.com/index.php?clanek...
V komentářích se objevila nepřisná informace o dostupnosti "náhradních dílů Bosch". Je možné kromě baterií o kapacitě 300 Wh a 400 Wh koupit také náhradní díly - LCD Display, kryty a podobně. Toto totiž umožňuje každý výrobce, který používá na svých kolech pohon Bosch, případně centrální evropský distributor.
A snad jen poslední - nerozumím závěrečnému negativnímu hodnocení umístění baterie v plastovém držáku... jestli to je z důvodu, že baterie "klepe", pak stačí vymezit vůli - tedy držák baterie správně nastavit :-)
teď o víkendu jsme tak 14-16x museli projíždět oblastí okolo, mezi Lužnicí a Novou Řekou vodou 30-35cm a tady se ukázala velká výhoda motoru v předku nezávislém na jakýchkoliv čidlech, plášt rozhrnoval vodu jako pluh as nohama i motorem ve vzduchu se krásně těch 20 - 80m vždy projelo. Jak by asi projel takovýto střeďák? Jo, po Praze a prosluněné náplavce určitě jede.
test,test-kde je? i srovnávací tabulka dosažených, naměřených v porovnání s ostatními. dojezd: 70 - 145 km (při 20 km/h, 20 °C, 75 kg váze, lehkém terénu) ???
Další nic nevypovídající PR článek.
Taky by mně zajímaly nějaké podrobné údaje ale kde nic tu nic.
I ty uváděné dojezdy s 8Ah baterií 70km v kopcích jsou z říše snů a zbožných přání, a po rovině 145km je fakt k smíchu.
Ná tyto těžce zavádějící a klamavé údaje by se měla zaměřit obchodní inspekce.
145km odpovídá spotřebě 2Wh/km což je spotřeba pro vyrovnání váhy a motoru a dopomoc je nula.
Kdo ujede takto tuto vzdálenost tak mu na to stačí normální kolo od 5 tísíc výše.
Realně bych to vydělil dvěma (35km kopce 70km rovina) pak by to mohlo odpovídat.
Doporučuji kolo vyzkoušet. Znám spoustu majitelů kol se středovými pohony Bosch, kteří pravidelně najíždějí v Jizerských horách i 100 km na jedno nabití. Středové pohony hospodaří s energií daleko lépe než nábojové technologie. Z tohoto důvodu není potřeba taková kapacita baterie. Vcelku srozumitelně to je popsané zde: http://www.rebelbike.com/index.php?clanek...
Nic to ovšem nemění na tom co jsem výše uvedl.
Jinak ten článek od Aleše mám přečtený a jsem s ním i v kontaktu.
Mimo jiné Aleš píše:
"Reálně se dojezd pohybuje u 10 Ah baterie mezi 20 - 40 km (u Bosche 30 - 60 km). Já abych měl jistotu, že nikdy neskončím bez energie, vozím na nosiči ještě přídavnou 20 Ah (LiMn 4.3 kg) a ani při 75 km výletě mi "šťáva" nikdy nedošla. Vždy musíte počítat s tím, že pokud chcete větší výkon, tedy i výkonnější motor, musíte použít výkonnější akumulátory a tyto musí být schopné potřebný výkon dodat."
Stále je pro mně udaj o dojezdu na 8Ah báterie 70km v kopcích a 145km po rovině nepravdivý a to i u bosche.
Ono je to těžké, záleží na profilu tratě a na zvolené asistenci. V mém případě věřím, že se dá těch pro tebe přehnaných hodnot dosáhnout. Holt po rovině minimální asistence abych srovnal vyšší hmotnost kola a do kopce abych šlapal zhruba 50% vlastního výkonu proti kolu bez motoru. Pokud bych jel mou oblíbenou trasu ValMez-Světlá nad Sázavou, věřím že s přestávkou na oběd a při něm dobití baterie, by se tato vzdálenost cca 240km dala zvládnout i z 10kg nákladem v brašnách. A to se jede přes táhlou Vysočinu.
Totéž ovšem zdravý cyklista ujede i bez motoru.
Dám příklad, když pojedu z Velkých Karlovic do Přerova tak i já motor téměř nepotřebuji jelokož je to stále z kopečka (asi 100km).
Pojedeš li opačným směrem, 8Ah ti na to stačit nebude. To co říkám mám podloženo tříletým intenzivním testováním.
Říkám že v drtivé většině si elektrokolo kupují lidé kteří již nemají potřebnou sílu či kondici a lidé zdravotně postižení.
Nemít nemocné kyč. klouby nikdy bych do elektrokola nešel.
ja mam nastupce tohohle TT, tedy Apache Hawk a rad bych odpovedel na par veci, ktere se (nejen) tu omilaji univerzalne ke vsem kolum:
1) mam 100kg, na nove (!) baterce na stabilni eco mod dojezd cca 70Km po +/- rovine
2) dojezd je silne zavisly na tom, jak se s kolem naucite hospodarit, spravne zvolene prevody k prislusne dopomoci delaji strasne moc
3) jsem zdravy, 34 let, presto jsem si koupil ekolo. proc? protoze nejsem extra sportovec, nejsem "biker" a ziju v 21 stoleti, nevidim jediny duvod, proc bych se mel z vyjizdky vracet zbroceny potem a klepajicima se nohama, rad se projedu v terenu, ale ja(!) si jizdu uziju prave kdyz po ni nejsem na hranici smrti vysileni. Nekdo se rad fyzicky odrovna, ja ten typ proste nejsem a nebudu.
4) dest nebo obcasnou nedobrovolnou koupel motor snese, pravidelne brodeni nikoliv. prodejce resil reklamaci prazaka, ktery kolo behem povodni stabilne brodil a s reklamaci neuspel.
5) pokud chcete nahodit "sport" dopomoc(eco-tour-sport-turbo)a nehlede na potrebu takto silne dopomoci na tom jet, dokud to nechcipne, pocitejte s dojezdem kolem 30km
6) zejmena pokud jste tezsi kategorie, zapomente na pohon v naboji, zadni kolo bude trpet jako zvire, motor taktez
7) vyhoda bosch neni v baterii (uprimne mnoho levnejsich kol ma papirove mnohem silnejsi baterii) ale v tom, ze motor je vskutku vyladeny a pocita s tim, ze s nim budete aktivne s citem spolupracovat a ne "zaradim a jedu dokud to nevybiju"
8) cena kola (apache hawk) je nekde na 18-19k, cena baterie je cca 12k, zbytek ceny kola dela motor, pocitac, elektrifikace a urcita uprava ramu na podveseni motoru
9) diky velkym kolum spodni podveseny motor nehrozi pruserem rozbiti pri beznem cestovani. Pokud uz s nim drknete v terenu, pravdepodobne jste tam, kde to kolo uz je na/za hranici pouzitelnosti, kazdopadne po testovani rikam, ze zvladne temer vsechny turisticke stezky
10) apache hawk bez dopomoci motoru jede slusne. po rovine a z kopce. Do kopce je to rehole ikdyz ma jen asi 19Kg
Mám také Apache Hawk a pro někoho mohou být mé poznatky potřebné. Mám nemocná kolena, vážím 125 kg a 60 let. Po špatné zkušenosti s pohonem v předním kole jsem volil pohon Bosch. I v kopcovitém terenu Chřibů je dojezd s mými parametry i k 40 km. Kolo se chová skvěle i na občasných lesních cestách. Informacím o zbylé energii se dá věřit. Pro mně je to jediná možnost, jak v našem terenu vůbec jezdit.