Nahradil jsem u prvního elektrokola přední přímý motor 500W (měl jsem seškrceno) za převodový motor 250W. Byl jsem dost zvědavý o kolik hůře to pojede. Nastavení řídící jednotky jsem nechal stejné a to na max. 12A. Zatím asi brzy na nějaké důsledné srovnání, protože nevyzkoušeno (s ohledem na neustálý déšť) ve větších kopcích (12%). Zatím zkušební jízda v naší vesnici do středního kopce se sklonem 5% dopadla však nadšeně. Vyjeto bez větší námahy a docela svižně a samozřejmě s příšlapem. Ovládání zůstalo PAS. S ohledem na životnost planetové převodovky nechám nastaveno proudové omezení na 12A. K tomu jsem bohužel nikde nenašel jaký maximální proud ještě výrobce připouští. Ale je mi jasné, že větší proud znamená větší moment a síly a kolečka odejdou dříve. Další věc je, že větší proudy by nebyly dobré pro životnost tohoto akumulátoru. Je škoda, že se přišlo o občasné oživení baterky při rekuperaci.
Když to shrnu, tak proti přímému motoru výhody: 1) ušetřených více jak 3kg, 2) bez odporu při vypnutém motoru, 3) možná jízda i bez baterie. Nevýhody: 1) je to o trošku více slyšet, 2) trošku mi chybí docela příjemná měkkost a bezpečnost rekuperační brzdy, 3) baterie už nebude sem tam oživena dávkou elektronů při brzdění.
Takže celkově se dá opět říci, že je něco za něco, ale pro tohle kolo se mi lehčí řešení začíná docela líbit. Uvidíme jak se osvědčí ve větších kopcích.
A nebylo by ještě lepší řešení se střeďákem které začína nabízet e-totem? Sice dražší ale lepší využítí převodu? Ty proudy jsou tam snad stejné možná o 2A vyšší.
Asi těch 15tis. (pokud to tedy bude ta cena) obětuji a přechodně to dám na své kolo.
Nevýhoda je jen jden tác.
Určitě ten středový motor bude "univerzálnější" do kopců. To jo. Tenhle můj pokus je spíš pro mírné kopce.
Mě právě fascinuje jak většina s tim 250W motorem s planetovku vyjíždí snadno kopce.
Zřejmě jsem předtím měl nějakého šmejda jelikož se to bez pomoci ani nerozjelo z mista po rovině.
Ten nynější crystalyte mě do kopce taky nevytáhne (ma jen 750W) s řj.25A. Kdyby tam byla 50A řj. tak by to šlo ale zase by to bleskem vycuclo baterie.
Kdo ví jek se chovají ty nové motory s planetovkou bez hallovek.
http://www.e-bicycles.eu/cz/user_order_comp.php
Já vím. Četl jsem ty zkušenosti jak tvoje tak Jindrovi a tak k tomu přistupoval s opatrností. Nakonec to není jen o výkonu, ale do jaké rychlosti je ten výkon posazen. Fakt je, že já to mám zapojené přes PAS, takže šlapu a tohle beru jako pomoc. Něco jako kdybych měl plachtu a vítr mi foukal do zad. Je to každopádně citelná pomoc. Kdybych to provozoval na tu akcelerační páčku, tak nevím, jestli by mi to stačilo. Asi ne.
Taky jsem to měl s PAS, začínám věřit tomu že jsem měl asi nepodařený kousek.
Zvažují návrat k lehčímu pohonu a nakonec i kdybych s tím ty kopce nevyjel, tak zustanu v rovině jako dosud a tam mně to stačí stoprocentně. Možná bych zkusil i ten z toho e-bicycles sada bez bat. vyjde na nějakých 7tis. včetně výpletu.
Tak to jde. Já to kupoval z e-pohonu. Řídící jednotku magic jsem měl z původního řešení (jednotka Magic), takže mě to stálo jen zapletený motor (asi 3,6). To je na tom docela hezké, že to je taková skládačka... Dá se něco koupit a použít řídící jednotka a baterka, kterou člověk už má a všechno se to dá dát na jakékoli kolo. Asi i ten střeĎík se dá snadno aplikovat na cokoli. Jen nevím jak je to s řetězovou linkou pro nábojovou převodovkou Shimano Nexus. U středového pohonu by teoreticky mohl být problém. Třeba u Dahonu Boost, kde je Sunstar tohle neměli přesné, ale naštěstí jsem sehnal profilovaný tác, který to skoro přesně srovnal.
Ty ale pro sebe určitě preferuj velký průměr, je to lepší kvůli momentu a zároveň i převodům.
Mám tu 26" kolo s 500W zadním převodovým bez hall, stejný výrobce co jsem ti poslal to PDF. Na vyzkoušení by se dalo půjčit, ale je na kotouče (ráfek). Dělá se i s kazetou do 350W.
Ezee není špatné řešení dle toho co jsem četl.
Prosím, prosím co si o něm zjistil?
Osobně ten motor neznám. Jen vím, že to je tahoun, který díky převodu má hodně velký kroutící moment... Pokud je na předku, tak se dává dostatečně odolná vidlice, aby to zvládla... Samozřejmě lze řešit nastavením jednotky, pokud to ta jednotka umí... Třeba s Kelly by šlo v poho nastavit měkčí rozjezd atp.
Jinak nevím.. Něco jsem o tom četl na ebices.ca.
Tady v tom návodu na konci píšou trvalý max. 13A a špičkový 30A
http://www.e-pohon.cz/fotky4744/fotov/_ps_28GM...
PAS vypínám a zapínám dle potřeby spínačem co je na páčce.
V tom návodu je to kapku přemrštěné ty průřezy drátu.
zde nějaké výpočtové tabulky
http://danyk.cz/vypocty.html
http://www.ekoproud.wz.cz/v_prurez.htm
K čemu bys přirovnal hlučnost toho motoru za jízdy s pomocí a bez? Bez to bude zřejmě cvrkot volnoběžky, ale není volnoběžka jako volnoběžka. Některá cvrká jako prase a jinou skoro není slyšet. S pomocí ta planetovka bude určitě hlučnější jak přímák a čím vyšší otáčky tak to bude pištět čím dál tím více jestli se nepletu. Při nižších otáčkách do kopce při nějakých 12km/hod to bude asi v pohodě, ale co při 25km/hod? Ale zase je pravda že při vyšší rychlosti sviští vítr okolo uší tak že to stejně asi nejde slyšet a na cyklostezce to upozorní pomalejší účastníky bez vyzvánění.
Volnoběžku tam prakticky ani neslyším. Slyšet je možná ten planetový převod a to o to více oč více teče ampér a tedy oč více je zatížený... Pokud jede zlehka, tak je méně hlučný... Když srovnám převodový motor od e-pohonu se střeĎáke, od SunStar, tak každopádně SunStar je proti tomu tichá záležitost, ačkoli má taky nějaké převody.. K čemu ten převodový motor intentzitou hluku přirovnat nevím... Ale co můžu udělat je, že dám k cestě v stoupání hlukoměr a projedu okolo třeba 2m se SunStar, převodovým motorem a přímým motorem... To bych někdy udělat mohl.
Takže menší zatížení-vyšší otáčky na rovince a je tišší než při jízdě do kopce, no to je potěšitelná informace.
Pořád se nemůžu rozhodnout, ale mám na to celou zimu. Tlačný elektrovozík s motorem v 20" kole a nebo přední pohon do 29" kola. V zadním kole mám převodovku Shimano Alfine 11 takže tam nejdu. Středový motor kvůli komplikovaným úpravám pohonu řemenem který tam momentálně mám a určitě nechci zpátky řetěz taky ne, navíc mám excentrický střed a i to podle výkresů značí další úpravy uchycení toho středového motoru. Takže jediná možnost zbývá elektromotor v předním kole.
Přímý motor je těžký a bez šťávy brzdí, to je pro mě nepřijatelné. Převodový je lehký, není to takové velké monstrum a hlavně když dojde šťáva a nebo se něco pokazí, dá se na tom jet jako na normálním kole, jen o nějakých 6kg těžším což pro mě není žádná tragédie.
Už sem tu zakládal téma jaký je přední převodový nejlepší a nikam sme se nedostali. Klidně bych si připlatil, nejdražší je asi Ezze, pak asi 8 Funn a pak ten Ecotech. Nevíš jaký je v nich rozdíl co se kvality a funkčnosti týče?
Tak ono to s tím když se něco pokazí u planetovky, že dojedeš není docela pravda.
Pokud se ti vylámou silonová kolečka tak jsi dojel. To se ti u přímého nestane ale zato si bez jeho pomoci dost mákneš.
Pokud ale jsi schopen dobrého výkonu tak to zas tak hrozné není. Jel jsem tak osobně i přes značný hendikep 10km a ušlapal jsem to.
Zdravý jedinec by tak s klidem v rámci zátěže ušlapal i 50km.
Není třeba se toho bát.
Kluci, to je někdy na mrtvici tady číst, nechcete si napřed zjistit třeba jak to vlastně opravdu funguje?? Například NEPOCHOPÍM, PROČ BY VOLNOBĚŽKA MĚLA CVRKAT??
Dobře, a co jim tam teda rachotí?
Nejspíše tam rachotí planetový převod a to tím více čím větší síly přenáší. Ale na druhou stranu jiná planetová převodovka a to v zadním náboji slyšet není. Takže že by ten hluk dělal motor? Člověče nevím. Ale třeba e-totem nám klukům to vysvětlí, až nebude na mrtvici.
Volnoběžka existuje i se cvrčkem a zoubky a ta hold cvrká. Už to chápeš a nejsi už na mrtvici?
Jinak díky za fotku volnoběžky z motoru, kde vážně nemá co cvrkat s ohledem na princip.
A jak jsem psal, tak fakt není slyšet nic, takže i v mém motoru bude na 90% ta z obrázku.
jj, pár motorů jsem už viděl, ale cvrček s praporky nebyl v žádném, mohu se mýlit, ale myslím že u nás nic takového nejezdí.
Hluk motoru je způsoben z 90% fázováním, tedy pulzací v tahu, proto je intenzivnější v tahu a malých otáčkách. Velký vliv na hluk má hlavně výplet (jako struny na hudebním nástroji) a vůle v hlavovém složení u předních motorů, vzadu vůle v pastorku, velikost rotoru diskovky atd.. Tento hluk lze snížit kvalitnějšími jednotkami se sinusovou regulací, správným nastavením proudů- prostě je to o jednotce, o ceně a správném SW. Nadměrná hlučnost je známka přetížení, nebo také volných spojů na kabeláži motoru,volného nebo naopak moc tvrdého výpletu, je toho víc. Pokud se vyvaruješ častého provozu ve spektru velkého hluku, motor ti dlouho vydrží. Je vyzkoušené , že do kopce se někdy snižuje výkon a kolo táhne stejně, spousta uživatelů to potvrzuje. Je to proto, že při plném tahu a malé rychlosti motor je na hranici sil a nadbytek proudu jen přehřívá, ale výkon už nezvýší.
Tak sorry, já znám jenom volnoběžky z kola a tam je cvrkot závislý na počtu praporků, čím více tím jemnější cvrkot.
Omlouvat se netřeba, nejsme mazánci v politice. Ale čte tu fůra laiků a pak mají v hlavách totální hokej. Proto pokud nevím jistě, postavím to jako dotaz, on na ti určitě někdo odpoví a debata bude čitelnější. Jen názor...
Taková asi blbá otázka, když se kousne přední převodový motor 250W s volnoběžkou, koná se let přes řidítka? Jindra s tím měl docela problémy, ale ten měl tuším silný přímý motor.
Nestraš. :) Co vím od Jindry, tak po zapečení hallů a následně motoru, tak se s tím prý tím díky volnoběžce dalo normálně jet. A když se zamyslím nad tím, jak to je udělané, tak mě to přijde i logické. To by musela nějak zklamat ta volnoběžka.
Ten tomu ale podle vyprávění dal zpátečku :-D Naštěstí přežil.
Letěl jsem celkem třikrát.
Poprvé proto, že jsem dal zpátečku - pozapojoval jsem poctivě všechno, a to jsem neměl, protože jsem zapojil i reverzi ovládanou tlačítkem na páčce, dost blbej fór.
Přeletěl jsem naštěstí u nás na polní cestě, ještě rozbahněné a tak jsme se moc nepotlouk. Ovšem stalo se to, že se mi při tom pádu poškodili drátky.
A to bylo příčinou druhého letu. Drátky z poškozenu izolací, drátky od hallů se potkali s fází a já letěl znova, motor přestal pracovat a já koupil nový.
A s tím jsem letěl znova, a nikdo neví proč. Pracoval slušně, měl jsem tam nastavenou rekperaci, zdálo se že to bude v cajku. Asi po 200 km se z ničeho nic zakousnul, stál a já zase letěl, tentokrát dost blbě, na silnici, v zatáčce před kostelem. Zachránilo mě to, že jsem měl připřáhnutý vozík a tak mě kolo jen vyhodilo a neudělalo se mnou kotrmelec. Zničil jsem motor, vidlice, brejle a tablet. 10 metrů za mnou stihla ubrzdit tatrovka, tak jsem řek 3x a dost a motor šel dozadu.
Podezírám, že za to mohla rekuperace. Vyjížděl jsem s nabitou baterii a hned z kopce a jak stiskneš brzdy, rekuperuje, a asi to nemělo kam ten proud štosovat, tak mě to ztrestalo, ale nevím to jistě, jen se domnívám.
Motor vzadu je mnohem bezpečnější, tomu jsme asi po 600 km sice oddělal hally, tedy jeden odedešel, škrundalo v tom a tak jsem je odpojil, a jezdí to normálně, jen při rozjezdu občas škrundá a malinko se klepe, to by v předním kole bylo na hlavu, vzadu to nevadí, zvláště když víš o co jde.
Máš svatou trpělivost a odolnou kostrč já to je nebudu ani zkoušet.
To né, spíš jsem zaťatej, když se pro něco rozhodnu, tak za tím jdu fakt fest.
S tím elektrokolem jsem snad vyzkoušel úplně všechno, co se dalo pokazit, takže si můžu otevřít poradnu, "takhle teda ne, přátelé" :-)
No, ono při tom experimentování se člověk občas musí smířit s tím, že se něco nezadaří... ale zase to baví.
Jinak k dotazu, pokud by se někomu něco takového stalo s převodovým motorem, u nás budu první, kdo za to dostane na frak, protože je všecko v záruce a zákazník si nenechá líbit co nemusí. Naštěstí musím opakovat, že jsme zatím nikdy nic takového neměli. Jediná věc, co byla varující, že se sem tam někdo nepodíval do návodu a při montáži sady špatně nasadil pojistky proti protočení do vidlice, v horším případě nesmyslně upravil duralovou odpružku a došlo k uvolnění kola nebo prasknutí očka vidle. Takže tam bych doporučil být důsledný a hlavně nic nepilovat, a pokud už pilovat, tak jedině jemným kulatým pilníkem, aby nevznikl vrub (hodně staré typy odpružených vidlic to někdy opravdu vyžadují, ale to se bavíme o 15 a více let starých kusech).
Motor je poskládaný tak, že i pokud by se něco vysypalo a zaseklo, jsou místa která nejspíš tu sílu nepřenesou a něco se jen ustřihne. Volnoběžku jsem tu někde dával na fotce, za ní už nic není a ona sama podle mě nejde zaseknout tak, aby udržela sílu odpovídající páce na poloměru kola. I kdyby se rozpadl nekterý váleček, větší fragmenty nemají kam se zaseknout,a menší to neudrží patřičnou silou, ta vnitřní část nemá žádné hrany a má malý průměr
Vidlici mám pevnou, duralovou, upravenou z tandemové, takže je předimenzovaná a 250W motor by jí neměl ublížit. Spíše mi šlo jestli se v tom motoru nemůže něco posrat elektricky a poslat mě to přes řidítka. Volnoběžka ani planetový převod když se poserou by podle mě zablokovat kolo neměly a když, tak to musí hmotnost jezdce 80kg přetlačit. U někoho hodně lehčího možná ne ale já bych se toho nebál.
Jasný, tyhle malý 250W motory se dávají běžně do vidlic že by jeden brečel a vydrží to, kupodivu. Třeba nedávno někde byla u jednoho prodejce na kontrolu 25 let stará liberta s elektrosadou, prej jezdí už dva roky jako prd a pytel brambor ze zahrádky přes řídítka není problém... Člověk někdy zírá.
Ta vidlice sama o sobě nepraskne.
Slabým místem jsou ty ploché úchyty s žlábkem na kolo, ten jsem viděl už prasklý, asi nějaká vada materiálu a následný křehký lom.
U slabého motoru by měli postačit k zajištění ty roznášecí ramena. Silný motor mi to i přes zajištění dokázalo z vidlic vyrvat. Ta ramena jsou přidělána k vidlici objímkami, a ty nejsou extra pevné, i když se dotáhnou co to jde.
No jo ale ta záchytná ramena musí být upevněna tak aby se ten nápor opíral o vidlici a né aby to držela jen ta páska.
Páska je tam proto aby to drželo linku.
http://www.ecotech.cz/wp-content/uploads/2011...
No jo no, ale já sem se ptal na převodový motor, když má volnoběžku, tak by tam ty tvoje problémy neměly vůbec nastat, nebo se pletu?
Snad ne, volnoběžka se snad nekousne nikdy, ale ta roznášecí ramínka si tam stejně raději dej a kontroluj pravidelně dotažení kola ve vidlici a i dotažení těch ramínek.
Mám na vidlici návarky pro uchycení blatníku, někde sem viděl nějakou zajišťovací podložku která se k těm návarkům přišroubuje a kolo jistí ve vidlici. Myslím že u tak slabého motoru i když převodového, by toto řešení mohlo stačit. Ty roznášecí ramena chápu u motorů 300W a více. Teď jen jestli ty podložky e-totem dodává, když ne, tak něco vypiluju.
Nejsem strojař, ale mě ten termín "roznášecí ramena" tak nějak nevyhovuje, ono se tam nic roznášet asi moc nedá, ta vidlice nepotřebuje nějaké roznášení, spíš by bylo lepší používat termín "zajišťovací", jde o prevenci aby top přední kolo nevyskočilo z vidlic.
Na nějakém videu jsem viděl jak si chlápek udělal takovou podložku, co přišrouboval do té díry, jak se tam chytá blatník, ta je kousek od toho žlábku, u mého kola.
To mě připadá asi jako nejjistější, z obou stran tyhle podložky a kolo prostě nevypadne ani po úderu kladivem.
Mám tušení že se to jmenuje záchytné rameno kroutícího momentu a jeho funkce je zabránit protočení osy v uchycení vidlice a taky jak ty říkáš k zabránění vypadnutí kola z vidlice.
Neřekl bych že nějaká přišrubovaná podložka dokáže zabránit protočení osy.
Myslím že ten slabý motorek problemy dělat nebude, ale pro sychr tam tu podložku dám. Tuším že ta osa je z jedné strany zbroušená, takže když se podložka přesně vypiluje, nasaddí na osu a přišroubuje do blatníkového návarku na vidlici, nehrozí protočení ani vypadnutí kola.
Tenká podložka protočení jistě neudrží.
Na zabránění vypadnutí kola to stačí.
To rameno má sílu 4-5mm a je to z kvalitní ocele, přesně kopíruje tvar osy.
V nějaké hliníkové vidlici se to protočí ani nevíš jak.
Tak hlavně ať to nevypadne a na to to stačit bude. Myslíš že se i ten 250W motor může protočit? Já plánuju zapínání e-pohonu až po rozjezdu na nějakých 12km/hod pod kterých ani do kopce nepůjdu. Když to v této rychlosti neušlapu, tak pohon vypnu a budu šlapat pomalu za své a nebo tlačit. Myslím že se tím pošetří celý systém a nebudu tolik šťavit baterku, co myslíš?
Taky si myslím, že podložka na tvůj motorek bude stačit, až to postavíš a proženeš, dej vědět.
Jak říká Bob, rozjíždět se vlastní silou strašně šetří baterku, ale zase to pěkně na křižovatce odšťouchnout taky není od věci.
To bude až někdy v květnu, pak určitě něco písnu. Chci celý systém co nejvíc šetřit a styl jízdy na elektropohon od 12km/hod si myslím tomu hodně pomůže, né jen baterce. Taky si myslím že se tím docela dost prodlouží dojezd.
Juras já si to také vyrobil z 2 mm plocháče,pro jistotu jsem to dal na obě strany u zadního kola a drží to a motor má 1000W.
Hlavně chlapi nevrtejte do rámu, ať vám neupadne co by jinak nejspíš vydrželo... Dural není sranda, má malou vrubovou hoževnatost. Když už vrtat, tak srazit hrany a vše vybrousit dohladka. Není vhodný dělat v duralu závity na namáhaných místech a uvnitř trubek nejde otřep začistit.