Jako každé jaro, i letos se ve zvýšené míře objevují potíže s bateriemi poškozenými zanedbanou péčí během zimního odstavení elektrokola. Přestože v návodech k obsluze je uváděno jak s bateriemi nakládat při provozu a skladování, majitelé často tyto věci nečtou, nebo zapomenou. Následkem je zničená…
Z tvého textu vyplývá, že balancování článků v baterii je něco nadstandardního a že to dokonce v některých případech mohou provádět jen prodejci. To je tedy hnus, přátelé.
U baterek s takovýmhle počtem sériově zapojených článků bych považoval balancování při každém nabíjení za samozřejmost.
Např. u mých baterií balancery nejsou a zatím fungují bez problému. Při koupi baterií se mužeš rozhodnout zda tam BMS chceš či nikoliv, neplatí to u všech.
A to, že fungují bez problému měříš jak?
Cycleanalystem
Ten cycleanalyst Ti meri kazdy clanek baterie (tj pripojuje se na servisni konektor?)
Byl jsem presvedcen ze je jen na hlavnim vedeni...
Ne to byla jen na blbou otázku blbá odpověď. Jinak máš pravdu je to na hlavním přívodu a docela dobře to informuje o stavu aku jako celku. Jezdím opakovaně několik tras a zaznamenávám si veškere údaje do tabulky a tak mohu jednoznačně posoudit jak na tom mé aku jsou.
Výše či jinde jsem se již o tom zmiňoval.
Ty mé sanya nemají žádné servisní konektory ani balancery a ta větší ani žádnou ochranu.
Ja nevím proč se tomu jeden teoretik stále diví. U té menší mně do hodiny po nabití klesne napětí z 42V na 41,7V a pak to drží i měsíc u té větší není pokles žádný, přes zimu jsem nabijel jen 2x a to jen udržovačkou.
z me strany to bylo take "stournuti"-promin prosim.
Opravdu pokud nemas servisni konektor nelze vedet v jakem stavu je kazdy jeden z clanku.
Na to se snilard svym obvykle nestastnym :-( zpusobem ptal.
Vzorne chovani Tvych baterii je pro mne prijemnym prekvapenim.
Jako pravdepodobna je zde moznost ze mas clanky v baterii "parovane"
tj vybrane tak aby jejich nabijeci/vybijeci cykly byly co nejvice podobne.
no a ted se prepinam do roviny teorie i ja- jednoho dne se Ti clanky "rozejdou" a potom ten nejslabsi rychle pojde.
(nijak Ti to nepreji!)
Zde chybi ten servisni konektor ci interni BMS.
Pokud si spravne pamatuji tak jsi jednu ze svych baterii po poruse otviral a BMS tam opravdu nebylo?
Nebo si Te s nekym pletu?
Neotvíral, jen mně vrátili ten modul (ochrana proti zkratu) a ten jsem tu někde již prezentoval.
Ano články jsou údajně párované.
Bohužel dostupných informací je málo a tak více o tom nevím.
Pokud se jeden čl. pos. tak to bude v pr. ale stím už asi nic nenadělám.
Zatím to tak nevypádá a ta velká je stejná jako by byla nová.
Tu menší jsem si pohnojil jednak zkratem a jednak prý přetížením. Stále z ní vydoluju 9Ah s poklesm napětí na 33V, mohl bych jít i níže tak by těch 11Ah asi ještě dala.
Jeden kolega má tyto baterie již tři roky, hodně ježděné a jsou prý stále ve stoprocentní kondici. Na jeho doporučení jsem si je taky kupoval.
Uvidíme jak mně dlouho vydrží. když to bude ty tři roky tak to ještě jde.
Ty minulé mně odešly již po půl roce zrovna když skončila záruka na kapacitu.
Nabíjení na menší napětí trovhu ubere na kapacitě, ale dramaticky zvýší počet nabíjecích cyklů! Proto pozor na nevhodné nabíješky, co nabíjí přes 42V! Když si do cesty s baterií vložíte vhodnou diodu, dimensovanou na nabíjecí proud, přijdete o cca deset procent náboje, ale zvýšíte cykly na dvojnásobek. Není nutno vždy nabíjet na maximum, ale je nutné nenechat vybít na či dokonce pod minimum! Přepětí i podpětí radikálně snižuje počet cyklů!! Holt to chce péči, nebo velké výdaje. Ale nelze u použité baterie vyměnit jeden článek, protože bude mít jinou kapacitu i historii a protože v bateriích vložené balancery neumí vše vybalancovat, tak pokud se na baterii jednou podepíšete zanedbáním, čekají vás neustálé problémy! Holt pečlivost nese svoje ovoce v podobě lepší spolehlivosti i kapacitě baterií.
Bohužel dodavatelé na tyto problémy ne vždy upozorní zákazníky, a tak po zanedbání údržby vám raději prodají novou baterii za velký peníz. Zatím nevím o soukromníkovi, který by nabízel zimní péči o aku, protože odpovídající
cenu by mu nikdo nezaplatil. Stovka měsíčně by snad stačila jentaktak na vhodnou odbornou péči. Jednou měsíčně nabít a před sezonou řízeně nabít, vybít se změřením náboje u jednotlivých článků, dobalancovat a opět nabít naplno. Ale to je třeba dělat přes servisní konektor, na každý článek použít zvláštní mikroprocesorem řízenou na-a-vy-bíječku a pokud možno výsledek ještě vypsat na protokol.
Jedna takováto nabíječka stojí min.1500Kč, takže dvanáckrát víc by to stálo na celou baterii. Pokud by do toho někdo takhle šel, tak mu svěřím i ty mé baterie. Ať vám to šlape přeje Honza.
No, je to tak, že většinou jsou baterky osazeny jen jednodušším systémem, který pouze hlídá min. a max, ale neumí reálně balancovat. Pro takové baterie pak mají servisy buď nabíječky které po nabití zůstanou v provozu a udržují napětí, s tím že cyklicky částečně vybíjí (cca 5% mínus) a dobíjí zpět proudem kolem 0,1C. Není to ideální, ale nějak to také funguje.
Pak lze použít externí balancer, ale je třeba rozhodit baterku a napíchnout se na servisní konektor, což je ideál, ale pro většinu obchodníků s elektrokoly španělská ves, o koncových zákaznících nemluvě.
Proto jsme se s výrobcem dohodli na vylepšení baterek o balancer, jejich vývoj se s tím popasoval dobře, výsledek je uspokojivý. Jednak opravdu balancuje, takže si každý doma jednou za čas udělá cyklus úrdžby sám pomocí běžné nabíječky, a pak také mi a naše servisy jsme schopni vidět na PC co se s baterií dělo, vyvolat si paměť, což je nutné při dohadování, zda a kdy byla nebo nebyla nabíjená a podobně.
Zanedbaná péče je bohužel naprosto většinový důvod poruch.
Další výhoda balanceru v BMS je ta, že lze připustit i částečné nabití cestou, což není dobře, ale pokud se po dojezdu provede balancování, nic nehrozí. U starých baterek s jednoduchou BMS to byla cesta do popelnice.
Jinak, ještě bych upřesnil že balancer je v provozu vždy při nabíjení.
Cyklem údržby myslím jemné dorovnání baterie po nabití, které si uživatel může udělat jednoduše tak, že nechá připojenou nabíječku k baterii i poté co už signalizuje nabito po dobu 24h.
Uživateli pak stačí jen vědět, že když zhasla červená kontrolka, může jet, nebo pokud nechce jet, může to nechat a srovnat si baterku.
Myslíš že to 24h srovnání bude fungovat i u mých sanyo bez BMS?
Pokud nabíječka nepřekročí 42V tak bych řekl že ano, ale nesmí být žádný článek narušený.
Jinak ale tvoje články díky malému vnitřnímu odporu mají minimální rozdíl napětí už v průběhu nabíjení, takže pokud jsou všechny ok asi není nezbytně nutno si s tím dělat starost. Vhodné je zkusit nabít minimálním proudem, mělo by to dost pomoct.
Zkusil bych je po vybití nechat proudem max. 1A nabít, budou mít čas se porovnat.
Problém je spíš v tom, že u takového bloku se těžko hledá vadný článek, pokud by byl. Vzhledem k velkému počtu článků tam není servisní konektor který by umožnil je jednotlivě kontrolovat. Bývá tam někdy ale konektor, který umožní balancovat bloky mezi sebou a případně poznat který blok je slabší. Pokud máš 5 bloků po 10 článcích, konektor by měl mít 5 pinů plus a 1 nula. Pokud by tam byl, šlo by třeba ten slabší blok odděleně dobít na hodnotu těch ostatních. Samozřejmě proudem odpovídajícím kapacitě bloku, tedy 12Ah děleno 5 bloků je 2,4Ah. Použil bych tak 0,2C, tedy něco kolem 500 mA.
Tak jsem vnoci udělal pokus a nechal jsem tu 11Ah bat. na nabíječce 4h po nabíjení. I po 4h od odpojení nabíječky drží 42V.
Předtím jsem ji odpojoval tak do 15min. až hodiny. Že by stačily 4h k tomu aby se články vybalancovaly? Nabíjím nabíječkou 1,8A.
Včera jsem také pří výletě použil tu 19Ah a vysosal jsem z ní 14Ah tak že tam "zbylo" 5Ah a zbytkové napětí 35V. Tak že mohu konstatovat že bat. jsou ve velmi dobré kondici i přes mou jinou doměnku.
JJ, vidíš, to je dobrý, malé proudy jsou přínosem. Jen dej pozor aby ti nestoupalo napětí nad 42V, ale snad je nabíječka správně řízená. Většina automatů na trhu udržuje napětí, i když signalizuje konec nabíjení ( pokles proudu).
Nabíječka nedá vice jak 42V, ta 5A nabíječka dokonce nabíji jen do 41,5V, tu ale používám jen občas.
Nějak si nedokážu vysvětlit jak to že najednou to i po 8 hodinách je bez poklesu a stále drží 42V, proč to předtím padalo skoro ihned na 41,7V.
Váš přístup je velmi zodpovědný a líbí se mi, kéž by takhle zodpovědně fungovali všechny firmy, hlavně ty čínské. Tedy hodnotím pouze z vyjádření zde na fóru.
Proč u BMS bez balanceru bylo částečné nabití cesta do pekel?
Chápu to dobře, že pokud se balancer integruje přímo do baterie, tak se zvýší její zahřívání během nabíjení? Tedy externí balancer by byl lepší, ale interní je rozhodně mnohem lepší, než žádný.
Při vestavěném balanceru se teplota moc nezvýší, ale to platí pro nabíjení a balancování malými proudy, což je náš případ. Samozřejmě u externího s chlazením a silným zdrojem teploty porostou, ale to by se zase nevešlo rozumně do baterie.
Neúplné nabití má často za následek rozdílné nabití jednotlivých článků, chybí ukončovací fáze, kdy na srovnaném napětí klesá proud. Při následném vybíjení jízdou se problém prohloubí, slabší články s nižším napětím jsou zatíženy větším proudem... Pro balancer není problém to příště porovnat zpět, ale bez něho se to nepovede, nebo jen částečně
Malé proudy? 0,5 C?
2A nabíječka na 10Ah baterku, na monitoru ale většinou ukazuje nabíjecí proud kolem 1800 mA, takže cca 0,2C. Teplota uvnitř baterie vyleze během nabíjení tak max na 28°C , při dorovnání po nabití pak ještě méně.
A co tady toto? Když pominu objem a cenu, tak to může být hit na cesty :-)
http://www.mobilmania.cz/clanky...
Jo, to asi časem, zatím to pro malé proudy funguje, ale ještě nějaká doba uplyne... Je to řešení, které dokáže dosavadní pokusy o rekuperaci posunout na opravdu funkční rekuperaci. Nějaká studentka nedávno představila podobné řešení, ale kondenzátor je ve formě folie, takže pro mobilní zařízení super.
Ale podobně jako u F1 , kondíky pracují s vysokým napětím a zatím to nelze udělat zcela spolehlivě bezpečné při vysokých výkonech
Jen bych to doplnil, že stávající pokusy o rekuperaci jsou použitelné, pokud to brzdění jde rozložit do delšího času. Takže pomalé zpomalení a nebo brzdění z táhlého kopce. Viz. skvělá funkčnost BionX. Samozřejmě se superkondenzátory by šlo uložit i větší energii z rychlého zastavení kola. Ale tak si říkám, jak často by to bylo potřeba? Plynulé zpomalení dejme tomu s brzdícím výkonem mínus 300W je celkem v pohodě.
Do města by něco takového nemuselo být špatné.
To jo. Jednou jsem četl, že nějaký šikula si udělal kolo se setrvačníkem pro akumulaci energie. Na červené se mu uložila energie a na zelenou to použil pro rozjezd kola. Dost možná, že to bylo účinnější než by to bylo s elektromotorem.
Ty máš Bion-X ?? Jsi první uživatel, který nebrečí že přínos je max +2 až 4 km v celkovém nájezdu
Bion-x nemám. A brečet není vážně důvod, ikdyby rekuperace vrátila třeba jen 5 až 10%... I tak by byl přínos alespoň pro oživení baterky, což je dobré pro její životnost. Samozřejmě nesmí se tam ládovat zase velké proudy... Já mám LiFePo4 Headway, takže nemám šanci tam ani ládovat povolené maximum.
Měl bych dotaz... Koupil jsem z druhé ruky elektrokolo (china) a baterie značky schimastu gel 12-12V 12Ah (3x) a mám problém s jejich výdrží. Můj dojezd je 3,5 km. Poté jsou vybité (pravděpodobně). Po nabití mají po změření 18V a po vybití mají 15V. Nejedná se náhodou o paměťový efekt od předchozího majitele? Popř. jestli se jedná o úplně něco jiného. Uvítám každou radu.
Gelovky nemají paměťový efekt.
Směrodatné je jaké mají napětí při zátěži.
Jinak 18V po nabití je pro 12V gelovku moc a nebo je vadný měřák nebo vadná nabíječka.
Po nabití by měla mit bat. 14-15V
Jestli těch 18V jsou všechny tři v sérii, tak to zas až tak moc není ;-)
No, podle mě je to systém 36V, tedy 3x12V v serii. Ty gelovky si nechaly líbit hrozně, sice hrůza provedení a váha, ale jezdívalo to spolehlivě. Pokud je tam ale 18V na konci, je to nejspíš jeden blok KO a odebírá z dalších (možná). Potřeba to rozhodit a rozpojit, jednotlivý bloky by po nabití měly mít 13,8V. Jednotlivý bloky by se postupně daly nabít malou autonabíječkou, podle mě 13,8V a cca 1A po dobu 12h, nebo do poklesu proudu na cca0,3 při 13,8V. Ale spíš se dnes všude prodávají ty malé automaty pro dobíjení i motorek, ta to zvládne taky, jen je třeba kouknout, kolik umí proudu, resp. tam bývá uvedeno pro jaké kapacity aku je určená. Pokud je některý blok vadný , nabíječka bude protestovat.
Řekl bych že řeč je o jednom článku.
Pokud by to měl v serii tak je to hyn všechno.
Ty baterie jak jednou spadnou pod 9V tak už je snimi ámen, osobně to mám ověřeno.
Nabiješ je sice na nějakých 12V ale vydrží to tak 5 min. zátěže a konec.
Olovo snese hluboké vybíjení i přebíjení ze všeho nejlíp, ale rychle stárne, tady bych řekl že asi budou starý. Olova v elektrokolech jsou tak na 2 roky max, ale zas taková 36V 10Ah stojí cca 2 tisíce. Číňani ve skútrech a rikšách říkají tak rok, ani ne a je po nich, ale to jezdí furt i v mrazu.
Mám další poznatek u svých baterií. Naposledy jsem nabíjel obě 8.11.2013, dnes jsem je poměřil a na té kde není BMS (li-mn 18,9Ah) ani ochrana má napětí 42V.
Na té druhé je elektronická ochrana a tam je napětí 41,5V. Tety pokles za měsíc díky zmíněné elektronice je 0,5V.
Relativně tak do jara bych na ně nemusel šáhnout.
Otázka jak se na jaře projeví půlroční nečinnost.
Vybíjecí křivka baterek není lineární, takže prvních 0,5 V mohlo jít dolů za měsíc, dalších 0,5 V už třeba za dva.
Btw. skladovat lithiovky v plně nabitém stavu není úplně ideální.
Nevím proč by neměly být plně nabité. přežily tak už dvě zimy a bez následků. Jinak tam mám články sanyo a ty se moc nevybíjejí.
Je jenoznačné že u té jedne to žere ta elektronika. Uvidím kolik tam bude za další měsíc.
Četl jsem, že když se skladují plně nabité, tak rychleji stárnou. Samozřejmě záleží i na teplotě. Ta taky hraje roli.
Já jsem četl pokaždé něco jiného a jsem s toho Hujer.Takže budu dbát aby byly nabité a nad nulou.Stejně je projedu i přes zimu.Víc pro ně dělat asi nebudu.
JJ, měly by se skladovat na 75% nabité, ale kdo to změří doma tak, aby bylo jisté, že je vše ok a některý článek třeba není slabší? Proto se doporučuje nabít doplna, je to jen kvůli samovybíjení, které je na úrovni 75% nejnižší. Počítá se s tím, že baterky klesnou na těch 75% a pak už vydrží dlouho.
Bobbob píše o tom, že baterie s elektronikou klesá, to je jasné, BMS je pod napětím, takže minimální spotřeba tam je, u domácích výtvorů tedy doporučuji odpojit od všeho, nebo na to pamatovat. U našich nosičových baterek od roku 2012 přepnout do režimu spánku podržením tlačítka indikátoru,(elektronika se zcela odpojí) na jaře nahodit připojením nabíječky.
Baba 500W bude jezdit, to je pro baterky daleko nejzdravější řešení, akorát je vhodné je nosit po jízdě do tepla. Pozor, některé systémy jsou nastaveny tak, že pod bodem mrazu blokují nabíjení, jako třeba naše. Stačí dát do tepla a je to ok.
Ja taky čtu ale zcela opačné doporučení.
Zatím se držím tohoto uvedeného bez následků.
Jak už bylo řečeno, pokud aku nenabijíš na plnou kapacitu nedochází tak k vybalancování článků. To má potom za následek rychlejší likvidaci aku.
Když jsem u těch minulých udělal opak a skladoval jsem je nabité zhruba na 40V tak šly do kytek velmi rychle.
Optimální podmínky pro skladování lithiových akumulátorů jsou 0 až +25 °C teploty a 65 ± 20 % relativní vlhkosti. Povolené rozsahy pro skladování najdete vždy v technických specifikacích.
Lithiové akumulátory a baterie se skladují vždy v nabitém stavu.
To jestli dochází k vybalancování vůbec nezáleží na nabíjecí kapacitě. Balancovat se dá na libovolné napětí. Jen to musí umět ta elektronika. Což je, jak koukám, běžné zřejmě jen u modelářských nabíječek.
Bavíme se o bateriích pro elektrokola a tam se dá balancovat jen na plném napětí. Není důvod aby výrobce umožňoval laickému spotřebiteli ckoliv nastavovat v elektronice baterie. Jinak při dlouhodobém skladování (6-12 měs.) jsou baterie údajně nabité jen zhruba na 50%.
Já mám ale na mysli krátkodobé skladování 2-4 měs. Tam plné nabití není na závadu.
Ono se to liší i podle typu článků, balancery se nedávají u fabrických elektrokol do nabíječek, protože by musel být vyvedený servis konektor o počtu pinů odpovídajícím počtu článků plus nula. Takže je to řešené vestavěným zařízením v baterii, které nabíječka pouze krmí. Pak je to na výrobci, jakou BMS tam dá , jestli to bude jen se srovnávačkou, nebo reálným balancerem.
U článků co má Bobbob je sofistikovaný balancer celkem nedůležitý, cylindry se díky malému vnitřnímu odporu balancují i bez ničeho samy. U prizem (polymery) je hodnota vnitřního odporu vysoká a naopak vyžadují co nejlepší řízení balancování.
Máme též ověřeno že nenamontované články v krabici mají samovybíjení téměř nulové, ale po sesazení baterie díky interferenci je vše jinak, pokud je obvod uzavřen nějakou elektronikou, je třeba s tím počítat. I nejlépe sortované články mají nějaké výkyvy, které se dorovnávají z vedlejších článků a tím dochází k poklesu kapacity během skladování.
Na linergy si můžeš obědnat i baterie bez BMS se servisním vývodem. Laický elektrocyklista to ale rozhodně dělat nebude.
JJ, ale vidíš na sobě, že pokud koupíš cylindry a máš rozumnou nabíječku a nedovolíš proudové přetěžování, nemáš problém.
U nás to spěje k podobnému závěru, v budoucnu asi úplně vyřadíme polymery, protože s těmi cylindry je jednodušší život. Sice jsou proudově měkčí, takže jim pod zatížením dost klesá napětí a řídící jednotky to musí pracně řešit, indikace nabití a dojezdu je vyšší dívčí a skoro se tomu nedá věřit, ale to je menší zlo než každoroční jarní dohadování se zákazníkama co zapoměli že mají baterku ve sklepě od září. Ty cylindry jsou prostě blbuvzdornější, což je pro sériovou výrobu a laické provozování rozumnější varianta
Jen abych si to ujasnil, klasické 18650 jsou cylindry a polymery třeba ploché modelářské pohonové li-polky?
Měkkost těch cylindrů není daná vnitřním odporem? Já myslel, že mají naopak větší vnitřní odpor a proto jim pod vyšší zátěží klesá napětí výrazněji oproti plochým modelářským li-polkám.
Mám doma oboje (na svícení), proto mohu porovnávat. Btw. když má člověk několik aku-packů složených z úplně jiných článků, to je potom indikátor nabití prakticky nerealizovatelný. Nebo spíš dost nepřesný.
JJ, tak to je. Akorát ten vnitřní odpor teda mají cylindry menší, je to při stejné chemii dané tou rozdílnou konstrukcí, fyzicky se u cilindrů jedná o to, že je tam méně materiálu , ale ve svitku se docílí velké plochy dostatečně pevně stlačené k sobě, aniž by nylo nutno mít pevný obal a velké vrstvy pasty mezi deskami.
Právě modeláři dobře ví, že polymery jsou pro motory s obrovským odběrem proudu použitelné, na rozdíl od cylindrů, které ty extrémy nedávají, díky subtilní konstrukci. Modeláři ale mají akupacky o počtu jen několika článků a používají je napřímo , nabíjejí vždy přes balancer nebo jednotlivě. U elektrokol to je jiná, zatížení není tak extrémní, ale zase je tam článků hodně a nelze předpokládat, že to laický uživatel dokáže obsloužit, takže nezbývá než pevně nastavená elektronika. U cylindrů pak může ta elektronika být podstatně jednodušší a ve finále je i baterie lehčí,v poslední době už i levnější, takže jí člověk tu ztrátu tvrdosti rád odpustí a pokusí se to vykompenzovat lepší řídící jednotkou.
Já měl prvně ty polymerové baterky, pak jsem rozkuchal pár notebookových baterek s 18650 a zjistil, že je pro svoje světlo můžu také používat (vejdou se mi do rámu, kde je vozím). Tak jsem to trošku zkoumal a dospěl jsem k závěru, že pro účely svícení jsou ty "nízko-proudové" cylindry vhodnější než "vysoko-proudové" polymery. Mají mnohem lepší poměr kapacita/hmotnost. A pro moje účely by mi umožnily narvat do rámu mnohem větší kapacitu, než polymery, pokud bych koupil nové.
Jen mi přijde, že ten tvar tam není úplně to hlavní, spíš chemie a konstrukce. Ve všech mobilech, tabletech, ultraboocích a dalších elektronických hračkách jsou ploché články. A tyhle hračky jsou podobně "malými" žrouty energie jako světlo, vybíjecí proud v extrému 1C, mnohdy i mnohem méně, třeba 0,2C, Takže evidentně existují "nízko-proudové" ploché lithiové akumulátory. A důvod je jasný, efektivní využití prostoru. Určitě by se daly vyrobil ploché polymerové články vhodné pro použití u elektrokol a acupacky by pak mohly být menší. Jen se to musí objednávat, typuji, po tunách.
Máš v zásadě úplnou pravdu, a pokud jde o ty ploché polymery do mobilů , tak jasný, při těch nízkých odběrech v řádu miliampér je jedno jaká to je baterka, jde jen o místo.
Pro elektrokola se polymery používají dávno, až v poslední době se přechází na cylindry, právě z důvodů co jsem psal, plus se to líp skládá do různě tvarovaných kastlíků, nebo i do rámové trubky třeba. Pro domácí stavitele je výhoda, že když si vyhraje, může si články vyskládat do libovolného tvaru a má baterku skrytou. Taky se bez maléru dají přidávat paralelně další stejné bloky, cylindry to jakžtakž skousnou. Kdybych stavěl nějakou baterku, určitě z cylindrů, protože se s tím líp dělá. Akorát pro extrémní proudové rázy by jich hold muselo bejt víc nez srovnatelných polymerů. Když to přeženu: s polymerama se dá svařovat, ale cylindrama nee.
-Pro zajímavost: při offroad výpravách se nouzově svařuje na dvě silnější autobaterie v serii, bazickou elektrodou 2,5 mm jako nic, i poloosa se povede nouzově na dojetí sesoplit. stačí mít kabely s kleštěma, elektrody a kuklu v kufru.
Cylindrické články Headway LiFePo4 dají klidně 10C, takže asi to neplatí obecně to, co píšeš. Na druhou stranu fakt je, že placaté články od Hobbyking zvládají taky hodně vysoké proudy. Asi to tedy je o více věcech... Asi i o tl. vrstev atd. Cylindr má výhodu, že je v pevném obalu, což taky nevím jak moc hraje roli. Vím, že u nějakých placatých článků se doporučovalo to stáhnout, mezi dvě desky.
tyjo, zase... Kdo je headway? Ukaž nám technický list, kde je výdrž v cyklech při vybíjení 10 C ??
Třeba tady je to uvedeno pokud se tomu dá ovšem věřit
Headway LifePO4 38120S 10Ah
Single Headway 38120S LifePO4 Cell 10AH with screw terminal & high discharge rates. The cylindrical Headway cells are widely used in EVs including electric bikes, electric scooters, electric cars / hybrid electric cars, UPS batteries, storage batteries for solar power systems, starter batteries for cars & motorbikes etc.
Nominal Capacity: 10000mAh (0.5c)
Nominal Voltage: 3.2V
Charging Voltage: 3.65V ± 0.05V
Cut Off Discharge Voltage: 2.0V
Charging Method: CC/CV
Max Charge Current: 2C (20A)
Max Discharge Current (Continuous): 3C (30A)
Max Pulse Discharge Current: 10C (100A)
Cycle Life: 2000 Cycles 1C 80% DOD
Energy Density: 105Wh/KG
Power Density: 850W/KG
Initial Internal Impendance:
Některé modelářské Li-pol jsou psané i 60C...
No, ono je to vytržené z kontextu, na těch e-shopech a podobně.
Obchodníci uvádějí informace šikovně tak, aby to vypadalo , jako že články snesou 2000 cyklů PŘI 10C vybíjení.
Bohužel to ale tak není, správná definice by měla být:
2000 cyklů při vybíjení kolem 1C nebo 100 cyklů při vybíjení 10C. Maximální bezpečné zatížení 25C (xA) po dobu 5 minut..
Třeba 50C snese každej článek, aniž by se rozpadl, ale k tomu je třeba dát grafy se životností při tomto.
Modeláři to znají, dávají článkům zabrat a je jasné že jim dlouho nevydrží, přesto že je většinou důkladně balancují nebo jednotlivě ošetřují.
Co na to znalci a odborníci?
http://www.battery-matrix.com/DIY-36V15Ah-12S1P...
Tohle samozřejmě 2x
Je to dobrá volba a nebo raději vzit tohle ale o 4tis dražší?
http://www.eclipsebikes.com/eclipse-commute...
Tohle taky 2x
Nebo jit do tohohle 1x?
http://www.linergy-shop.de/product_info.php...
Jsem z toho volajaký zmetený:-)
Ta hmotnost limn je bezkonkurenční a máš to v celku jen to zobnout do kola a frčet takže za mne linergi.Dnes jsem jezdil jen s jednou baterkou limn a vůbec nevím že ji mám,pokud přidám druhou lifepo4 jednou tak těžkou tak je to dost znát.
Tak ty těžké by byly nejspíše do vozíku.
Zase jsou levnější a mají delší životnost.
Tak uvidím co vyhraje zda váha a nebo cena.
1 varianta je 30Ah za 16-18 tis. 16kg
2 varianta je 30Ah za skoro 25 tis. 16kg
3 varianta je 29Ah za 24tis. 4,6kg
Když se na to koukám tak jak to mám seřazené asi vyhraje 3 varianta ta navíc ušetří další 2tis. za vozík.
1 varianta je 30Ah za 16-18 tis. 16kg
2 varianta je 30Ah za skoro 25 tis. 16kg
3 varianta je 29Ah za 24tis. 4,6kg
Hlavně záleží na hmotnosti.Pokud ti na ní nesejde tak bych šel do 1 popř.2.Pro mne by přicházela v ůvahu jedině Č3 protože 16Kg je hrozně moc.Těch 8Kg co maj moje obě stávající baterky je docela dost a to je polovina prvních dvou variant.
Nějak blíž to nezkoumám, ale Bobbob u střeďáku nemusí mít obavy ze životnosti, protože už nebude potřebovat využívat tak vysoký proudy jako u přímýho motoru.
Šel bych do 3 varianty z předložených.
U střeďáku asi i ta spotřeba může být jiná, takže bych si v takovým případě koupil bloky třeba po 5 Ah a poskládal. Výhoda je, že pokud klekne jeden blok, nebude to takovej ranec a na zbývající pojedeš. Taky netřeba to tahat s sebou furt, i když jedu třeba jen do krámu.
Jako skládat akublok paralelně z těch 5Ah? A vynechat elektroniku bo není potřeba pro ty články 18650?
Domnívám se že měl na mysli tohle
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_...
Mate mně u toho že ta baterie má vývod na BMS rozdělen na 2x5 vývodové konektory.
K tomu jsem našel BMS za dobrou cenu ale ten má 10pinový vývod.
http://www.ebay.com/itm/36V-37V-42V-10S-30A...
Šlo by spojit paralelně čtyři ty akupaky ale nevím jestli by stačilo jen jedno BMS a nebo by musely být taky čtyři.
Nejsem na to odborník, někdo zkušený by to mohl popsat jak to zapojit a nakonec taky čím to nabíjet vše najednou.
Nápad je to dobrej přidávat baterku k baterce jak bude potřeba.Spíš jestli to bude jako celek spolehlivé,jednoduché a nebude tam někde zakopanej pes.
Robikl jednu má a zatím si nestěžoval, už jsme spolu i probírali jak to zapojit ale bez rozebrání by to asi nešlo.
Třeba nám někdo poradí, pak by jedna 5Ah baterie včetně BMS by vyšla na asi 3000Kč.
20Ah bat. by byla za 13tis. a pokud by stačila jedna BMS tak by to vyšlo na 10tis.
Pokud bys to spojil paralelně na úrovni celého packu, pak bys potřeboval ty BMS čtyři. Pokud na úrovni jednotlivých článků, pak by stačila jedno. To by bylo asi nejjednodušší udělat nějakou přídavnou deskou nebo kabelem, kde budou čtyři ty samičí balanční konektory + konektor pro BMS. Na připojení do motoru by se muselo udělat něco podobného jen pro ty silové vodiče. Pokud bys jednotlivé packu odpojoval a připojoval, tak bych si dával pozor, abys spojoval pouze packu velmi podobně nabité, aby nebyly proudy, kterými se to bude dorovnávat moc velké.
Ja bych je propojil paraleleně trvale. Tak že lepší by bylo použít na každý 5Ah pack samostatnou BMS. Pokusim se to zapojení nakreslit a pak se tě zeptám zda to tak bude fungovat.
Pokud paralelně propojíš i balanční konektory, stačí pouze jedna BMS.
Tak nějak by to mohlo být? Viz nobrázek.
Viděl jsem k tomu i patřičné kabely k propojení těch balančních přívodů.
Bohužel nenašel jsem na 10S ale jen na 6S ale i to by šlo vyrobit.
Ty konektory by měly mít i v českých obchodech, u pecky je mívají.
Přesně takhle jsem si to zapojení představoval.
Můžeš prosím tě blíže specifikovat "pecku", nevím co hledat:-)
Jak jsem již uvedl i na to paralelní spojení jsou již hotové kabliky i s konektorama ale našel jsem jen 6S.
10S jsem našel už taky našel na linergy tak že bych to nějak zkombinoval.
Dalo by se použít i tohle
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_...
Muselo by to být dvakrát protože z toho packu lezou konektory dva a dva na každé větvi by nebyly zapojeny. A nebo by se dalo použít 6 těch 5Ah packů.
Ahoj, chlapi pro účel použití jedním poučeným člověkem bych se asi klonil k verzi bez bms, ale jednotlivé bloky v packu chránit diodou.
Pokud by se počet bloků měnil během provozu, asi by se musely dát nabíjet solo, čili adekvátní nabíječkou. Taky při poruše to není dobré.
Pak bych tedy se na tohle vykašlal a koupil x bloků bez bms a k tomu adekvátní bms nastavenou podle toho. On totiž i ten Linergy akupack je poskládaný tímto stylem, takže ta bms to umí, akorát ze servisních důvodů bych to kupoval takhle rozdělený a pospojoval doma, jednak se dá malé bloky rozmístit líp po kole a jednak když jeden klekne, je to na výměnu bloku, ne celé baterky, kompletně sortované.
Bobbob podle mě otestoval ty Sanya dostatečně a asi bych jim věřil, osobně si myslím že je to ve skutečnosti vyrobeno panasonic, což je špička.
http://www.peckamodel.cz/
Jen se ti nekouknu, jestli to doopravdy mají. Jsem na pomalém připojení.
Nakonec jsem to našel
http://www.zj-hobbyshop.de/jstxh...
k tomu bude tohle 2x
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_...
a 6x toto
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_...
a nakonec tato BMS
http://www.ebay.com/itm/36V-37V-42V-10S-30A...