Chtěl bych dnes poděkovat všem cyklistům, kteří mi dnes chtěli pomoc při píchlém kolu za ochotu a upřímnou snahu vyřešit můj nenadálý technický problém na kole.
PS: Je moc fajn, kolik cyklistů je ochotno pomoc jiným cyklistům v nesnázích. Díky! :-)
Naposled jsme s bráchou pomáhali nějakému bezdomovci loni, cestou kolem Bečvy zhruba někde kolem Oseka nad Bečvou. Lituju, že jsem si to nevyfotil. Stáří kola asi sto let, duše prázdná, plášť visel na pár vláknech. A detekovaná závada? Nikoliv defekt, pouze povolený ventilek... To by jeden nevěřil...
Vzpomněl jsem si, že jsem vlastně loni ještě jednou pomáhal s defektem, na podzim, u Janohradu, pán s rodinou. No, teda pomáhal... poskytl jsem mu nářadí a lepení, chtěl si to udělat sám, asi se nechtěl nechat zahanbit před rodinou. Já jsem si zatím sednul do trávy a posvačil. To se to potom pomáhá... :-)
ideál, já kdysi počítám tak před třemi roky , na Vítkově zalepil člověkovi duši na čemsi co mohlo býti kolem z Mountfielda, díra jako prase, naštěstí jsem měl takový ty velký záplaty v sadě co mě koupila žena.
Jinak ten člověk sebou neměl vůbec nic, jen tak seděl s kolem opřeným o kandelábr a v ruce držel hřebík, térák, co z toho vytáhl...
Píchnu, vyndám novou duši, vymĕním. Píchnu znova, vyndám druhou duši, vymĕním.
Od té foby, co vozím tři duše, už nepíchám.
Sichruju to lepením, co kdyby.
Šéf vidí, že mĕ nepřekvapí, tak mĕ nechává bejt :-)
Stará dobrá zkušenost, že to, co sebou vezu pro jistotu - s jistotou nepotřebuju.
Naprosto spolehlivĕ to funguje.
Ale i naopak.
Vzal jsem jen jednu duši, a dojel a potupnĕ byl odvezen.
Pochopitelnĕ jsem si nevšimnul že mám nĕjaký svinstvo v plášti a pár kiláků dál to samé kolo prázdné.
Tak jsem začal vozit 2 duše. A občas píchnul, či lépe prorazil.
Velká váha, málo nahuštĕno, špatné pásky.
To všechno už mám v cajku, ale přesto vozím ty 3 duše. Vždyť to nic neváží a místa dost.
A bezpečnĕ to vozím k ničemu :-)
Máš tam překlep, nemá tam být "od té foby", ale "od té fossy"... :-D
kurňa, enem tlustej palec na dotykáči :-)
To byl jen takovy pokus o vtip, Fossy jsou nepichatelné duše a jak jsem ten překlep uviděl, tak se mi to asociovalo... S tlustými prsty na dotykáči mám vlastní zkušenost, pořiď si stylus nebo "trsátko"...
Na telefon se netrefím vůbec a i kdybych trefil, prd vidím, mám 7" tablet, když bych nebyl línej a otočil to na šířku, už je to dost vělký.
Mám i klávesnici, jenže to při tom nemůžeš ležet napuštěnej ve vaně :-)
Jako u většiny věcí, za všechno mlže moje pohodlnost :-)
tak jsem to zakřikl, včera jsem v Běchovicích u rybníčku nabízel pomoc, ale nebyl jsme potřeba :)
I taková nabídka pomoci potĕší.
Tak, tak...
Když už jsme u té pomoci, tak kdysi můj bývalý kolega, když jsem drsně prorazil nový plášť(super TPI) na Donauwegu udělal takovou dobráckou pitomost.
Zatímco jsem lepil duši, tak on se pokoušel z pláště vyndat ten kus železa co to udělal.
Nevím co ho to popadlo vzal to do zubů a odštípl si přední můstek :)
Přitom věděl, že mám náhradní plášť....
Pak jsem to měl na tapetě kolik let, co ho stály nový přední zuby :D
Ale všechna čest, pomohl mě pak dotáhnout se do grupeta...
Dobrý.
Takže by měl vozit ještě i náhradní přední můstek. :-)))
Vozím s sebou půl kola, ale dnes jsem selhal.
V Újezdĕ u Prúhinic mĕ zastavila dvojice, jestli nemám nýtovačku.
Vĕdĕl jsem že byla v tý sadĕ nářadí aale tu jsem nechal v elektrokole, a tak marnĕ hledal.
Takže okamžitĕdoplňuji servisní balíček o spojky na řetĕz
Nýtovat cestou asi nebudu, sle spojka se fakt může hodit.
Vzpomínám si, že s bráchou v roce 1979 jsme pomocí téhle blbé spojky získali srdce dvou mladých dederónek.
Tak nýtovačku vozím vždy a všude. Už jsem si párkrát v lese (asi nejčastější problém u mě na kole), když jsem přehazoval přední, utrhl řetěz.
Osobně spojky nepoužívám, spíše zkracuji řetěz.
Budu se to muset naučit.
Nikdy jsem nenýtoval, ta spojka v pohodĕ stačila. Jenomže to jsou zkušenosti 35 le staré, to jsme vozili i náhradní přehazovačku a nĕkolikrát ji použili.
Teď mám na tom bezmotoráči 4 tisíce, a vůbec nic se s ním nestalo. Nepíchnul jsem, nic se nepovolilo, jen občas mĕním brzdové špalíky. Ale to kolo, i když jako nové, je taky z roku 2000? Madam na nĕm ujela 20 km a pak bylo 11 let v komůrce.
Docela mĕ ten přetrženej řetĕz vylekal, to kdyby se stalo mĕ, tak jsem dojel a to vozím s sebou půl kola. Smutnej příbĕh.
Ještĕ jedna vĕc mĕ zajImá. Všude čtu o vytahaném řetĕzu a mĕ se zdá, že ten můj je furt v cajku. To je problém MTB, nebo jsou dnes jiné řetĕzy než před cca 15ti léty?
Jindro za více jak 40 let ježdění jsem řetěz nikdy nepřerval. Řetěz měním jednou za rok až dva, podle toho jak je vytahaný.
Pokud chceš mít jistotu tak stačí na to tato nýtovačka
http://www.cyklovybava.cz/product/nytovac...:1582/
Ohledně řetězu...
Všude píší, že by se měl měnit po 850km... Jenže osobně najezdím za jeden měsíc 1300-1600km, tedy bych musel měnit co 3 týdny. Sám jsem se rozhodl, že jej buduměnit co druhý měsíc.
Když měním řetěz starý za nový, tak hned cítím, že se mi s novým jede nějak lépe, pohodlnějí a přehazovačka lépe přehazuje...
Dle mého to je problém všech kol. Materiál má své fyzikální vlastnosti a je jedno, kde se používá. Holt nic není věčné...
http://www.srovnanicen.cz/q/Merka%20retezu/
Už jsem trhl řetěz i na lehokole :-( byl už za zenitem = vytahaný a tak šel do šrotu. Jezdím Sram se spojkama, ale i když tam mám spojky tak nýtovačku vozím. A někdy i na použití spojky je potřeba nýtek vytlačit z článku, tož ji doporučuji přibalit. Už se sice opakuji, tak to berte jen jako postřeh z jihu moravy :-D
Řětězy se dělají lehčí, užší... Takže se také rychleji vymačkají.
Kup si měrku třeba http://www.kupkolo.cz/merka-na-retez-bikehand... a můžeš si ho kontrolovat sám.
Dost dlouho se dá jezdit i s vytahaným řetězem a nic se neděje. Pak to začne střílet, řetěz vyměníš a zjistíš žes to udělal pozdě a že musíš vyměnit také kazetu (a třeba i převodníky).
Na silničním kole stačí měnit jednou za iks tisíc km. Na MTB se dá řetěz na bahně zničit za jeden závod.
Když je řetez z kvalitnějšího materiálu, tak na treku vydrží hodně dlouho pokud kopce nerveš ve stoje, tam dostává zabrat. Když treka protáhneš blátem a prachem, tak je potřeba ho občas vyprat a pak vydrží, používám řetěz C9 a úplně běžně kolem 10 tisíc km, hodně záleží taky na váze cyklisty s kolem a jestli se šlape víc silově nebo frekvenčně.
Retez jsem pretrhl jednou na nakolackem sraze na lehaci. Ale roznytoval jsem parkrat.
VYtahany retez postupne znici nejdriv nejcasteji pouzivana kolecka na kazete a pak casem i tacy. Zmrkni kazetu, jestli na zatezovanych hranach nemas otrepy. Jestli ano, bude uz na vymenu i kazeta. Tacy snad jeste nee.
Vytahani retezu:
Ta složitější je vzít šupleru a nastavit na ní 132mm a vložíš do mezer v řetězu. Roztáhneš v mezeře řetězu šupleru na maximum kam tě to pustí a mrkneš kolik to hodilo. Pokud to bude míň než 132,8 je to v cajku. Pokud to bude víc tak vyměnit a pokud budeš přes 133 tak to bude nejspíš v tahu i kazeta.
[http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/domaci...]
Retez se nevytahava, jen se opracuji nyty a vznika vule.
Suplerou merim jednou za cas. Na silnicce to byly tisice km a kazeta prezila a jeste nedavno na te puvodni jezdil Hrabosh, na fullovi po par bahnitych projizdkach retez vetsinou neprezije ani 500 km.
Já to nechám asi v servisu zmĕřit a kdyžtak vymĕnit.
Jen mám strach, aby mĕ můj starej poctivej řetĕz nevymĕnili za nĕjaké bláto a nezačal jsem ho trhat a natahovat jako vy všichni :-)
Jak tu píše kolega, k opravĕ řetĕzu jsem místo nýtovačky používal šutr a hřebík. Ale řetĕz jsem míval vyspojkovaný, ne proto, že bych mĕl s ním problém, ale abych mohl vymĕnit přehazovačku.
Už si nevzp8menu co na ní odcházelo, ale oddĕlal jsem jich nĕkolik.
Taky me jeden cas trapilo, ze nemam nytovacku. Vloni syn pri dojezdu na Dvoracky v prudkem kopci pretrhl retez a na betonovem obrubniku jsem ho snytoval cedicovym kamenem z makadamove krajnice. Opraveny retez slouzi bez problemu dodnes. Ze mi chybi nytovacka uz me nestresuje :-).
Vozíš sebou betonový obrubník a kus čediče ? ;-)
Na šutr spolehlivĕ narazím i v naprosto šutruprosté krajinĕ.
Stačí postavit stan a snažit se ho přikolíkovat. Ve 3 ze 4 rohů budou šutry :-)
Nojo, ale kdyz jedu bez stanu, musim ten obrubnik mit s sebou. Jo, a musim si vozit i popelnici, abych mel o co oprit kolo.
Nechci ti do toho kecat, ale nebylo by lehčí vozit ten stan, tedy jako vyhledävač šutrů?
Popelnice je dobrej nápad. Příštĕ s sebou vezmu dvĕ. Pro sichr. Kdyby jedna selhala :-)
S tim stanem to promyslim. Je pravda, ze dobry nebo aspon objemny stan navic zahani dest? Ad popelnice: Urcite je to lepsi nez pokazdy stavet cihlovou zed...
Necham ti svůj dvojplášťak tesco :-)
Spojka se občas hodí. Ale (roz)nýtovačka taky. Když roztrhneš řetěz, tak musíš z toho řetězu nějak odstranit zbytek článku který chceš nahradit tou spojkou. Bez nýtovačky to jde dost blbě. Doporučuji vozit obojí.
Já vozím tohle: http://bbbcycling.com/accessories/minitools/BTL... je to už docela těžký, kdybych to hodil po mamutovi, určitě ho zabiju. Ale má to nýtovačku, centrklíče a taky hvězdičku (torx). Nechápu kterej kretén to (hvězdičku) začal dávat na kotouče místo normálního imbusu. Montajzny se dají docela použít. Imbus 8 není k zahození (dotahujou se tím kliky na čtyřhranu).
Přesně tak. Bez nýtovačky jsou si spojky na prd... Místo spojek ale raději vozím pár článků řetězu.
Navíc naučit se nýtovat řetěz není zase až tak těžké. Je to druhá z oprav, kterou zvládám. První je výměna duše.
Tím ovšem končím :o)))
Už jsi tu nýtovačku použil? Kdysi jsem si v záchvatu lakoty koupil podobnou samotnou a vyhodil jsem ji brzo, ohýbala pásky. Nemá ten dutej opěrnej protišroub.
Mám tento a ještě se mi to nikdy nestalo...
http://www.kellys.cz/cyklo-prislusenstvi/naradi...
Spojky používám na C9, úžasná věc. Ale narazil jsem s nima na řetězu Shimano 8q. Tak se ta sramácká osmičková vychytávka nevešla. Netuším, jak to je na Sh 9q řetěz, budu muset zkusit, když už jem jeden dostal.
Na 9-Shimano řetěz jde 9-Sram spojka v pohodě. Sám to používám a spokojenost.
Děkuji cyklistovi, který dnes ráno na Petříně odstraňoval z cesty spadané větvě po včerejší bouřce.
Hmmm, takový u nás bohužel nejsou :o( Včera mě v lese dojeli dva bikéři na švihu (švihali to). Tak jsem se chytil, pak uhli po modrý doprava a mě bylo celkem jasný, že po kilometru uhnou na zelenou, která je vrátí do původního směru - takovej velkej trojúhelník. Chtěl jsem jim nadjet zkratkou, co znám, že by jako nechápali, kde jsem se vzal před nimi :o). Ovšem na mojí zábližce byly popadaný stromy napříč a větve ještě od přívalu sněhu počátkem zimy. Takže jsem už jen sledoval dvě čerstvý stopy přede mnou ...
Jo ještĕ jedna vĕc, když jsme u té techniky.
Je k tomu nĕjaké vlákno, ale užvdost staré.
Co ta odpružená sedlovka s tí para...gramem, koukal jsem na nĕjakej Suntour 12. Asi 1400 Kč. Terén nejezdím, jen silnici ale taj mnohdy vlastnĕ terén. Sedím, nikdy nevstávám, co nezvládnu zse sedu, vyvedu.
Mä to smysl kupovat?
Dík.
Mám ji, už několiik let ji vozím na treku a když se správně nastaví, tak krásně drží a utlumí vetčí rázy do zad, když je cesta hrbolatá, děravá a záplatovaná (takových je u nás většina), tak je rozhodně prospěšná. Samozřejmě něco stojí a o něco zvyšuje váhu kola, ale to nijak neřeším, podstatné je pohodlí a bezbolestná jízda.
Já takovou sedlovku určitě doporučuju, má velký smysl.
Díky moc. Objednávám.
Snažil jsem se dohledat co to mám za sedlovku, ale asi jsem si všechny ty odkazy a objednávky smazal při změně počitače.
Řekl bych, že mám tuhle sedlovku
http://www.bikeservis.com/sedlovka-272352...
Dělají ještě jedno provedení a hodně podobné, je o krapet lehčí a levnější, ale to nemá ty dvě výkyvné packy z masivního odlitku, ale jen z lisovaného plechu. Ty nejsou dobré, snadno se vymačkávají, deformují a pak se kroutí a nechodí tak hladce.
Jo, je to tak, mám model SP8 NCX - ta v odkazu, pak na té stránce ještě nabízejí model SP8 NEX a ta je z lisovaného plechu, tu určitě ne.
Doporučuju si k té sedlovce koupit také nabízený textilní kryt, jednak to líp vypadá, ale hlavně se dovnitř nedostane bordel, nevydírají se pak ocelové válečky a neničí se pryžové válečky.
Hele, ten textilní kryt není nutný. Suntour už teď dělá pěkně zakryté válečky.
Kupovala jsem ji naposledy před cca 2 lety s novým kolem.
To nevím, ale nějak si neumím představit aby to bylo úplně zakryté, pořád tam musí být dost prostoru a za zadním kolem se hodně víří voda a prach a zaleze i do malých mezer. Ta textilie toho hodně pochytá. Válečky a zvlášť ty pryžové jsou dost náchylné na otěr a špínu.
Textilní kryt nutný není, ale já bych ho doporučoval a bez něj nejel.
Vím stopro, že je to zakryté z boku - o to mi tehdy šlo, protože u původního byl blbý nýt a ten mi trhal nohavici u kalhot. Udělala jsem si na to tehdy obal z prubanu, protože ten pryžový potah jsem nemohla sehnat.
Jestli je to zakryté i jinak, to se budu muset kouknout. To mě nikdy nijak netrápilo.
Tahle sedlovka je určitě už 5 let pořád stejná jako jsem dával v odkazu, je možné, že máš jiný typ, já jiné pořádně neznám.
Nevím, jaký typ přesně mám - vím, že mám suntourku na tu nižší váhu (cca 70 - 80 kg).
Dřív to bylo jak je na obrázku, teď jsou ty boky zakrytý krytkou, takže ti ty nýty netrčí a netrhají ti kalhoty. Našla jsem tenhle obrázek
http://www.bike-forum.cz/ajax/getCommentImages...
Jinak uvnitř to bude pořád stejné.
Je to tahoe:
http://www.bike-eshop.cz/odpruzene-sedlovky... tvrdí že lze dokoupit kryt, ale namjí ho, někde to najdu
Vypadá dobře, v reálu jsem ji neviděl, hlavně aby ta kyvná ramínka byla z pevného materiálu co hodně vydrží a nebyl to jen obyčejný lisovaný plech aby ušetřili pár gramů a mohli snížit cenu. Přece jen při naši váze už ten materiál musí být festovější :-)
Zítra přijde, jsem na to zvĕdavej.
Váží to třičtvrtĕ kila, to už by mohlo bejt fortelnĕjší. Hned jsem přikoupil nýtovačku a pár spojek, takže mám jistotu, že řetĕz nepřetrhnu :-)
Až budeš štelovat tuhost, tak se toho neboj, v ruce ji nesmíš promačknout. Při normálním nasednutí se nesmí promačknout o víc jak půl cm, při sezení se nesmí vůbec pohnout a musí pevně držet a až teprv při prudším dosednutí se musí zhoupnout a tlumit.
Toto ale platí jen u váhy cca do 100 kg. U vyšších hmotností to můžeš mít zatažené na doraz a houpe se to furt.
Pak se musí vyměnit pružina za tužší pro váhy nad 90 či 100 kg aby to správně fungovalo. Houpat se to nesmí, to bere moc sil.
Tak to samozřejmě.
Ale i tak, pokud je váha nad 100 kg, tak to pak pruží furt.
Je docela škoda, že se to nedělá i pro váhy 100 a více kg - tihle lidé by to rozhodně uvítali.
Co vím, tak nabízejí pružiny do 120 kg, při vyšším zatížení už by mohlo zase zlobit limitované uchycení a čepy. Já jsem sedlovky pro váhy nad 120 kg nehledal, ale určitě by se někde nějaká slušná našla.
Pokud vím, tak běžně nejsou. Alespoň u nás.
Do 120 kg se dá sehnat, nad 120 už to asi bude problém, bude se muset zřejmě víc hledat ve světě. Takový člověk prostě musí mít pevnou a sundat váhu. Tihle lidi stejně už na kole moc nejezdí a když, tak jen tak, že nemají potřebu odpružené sedlovky.
anebo si dají pevnou a postupně ji ohnou než zhubnou :-) a když zhubnou tak se vyserou na klasické kolo a pořídí si lehokolo aby se jim dobře jezdilo :-) (no jestli tohle není můj případ :-))
Ok, poladím to.
Jinak zy SPDéčka jsem nechal povolené jako ty. Nevypadává to, nemám důvod přitahovat. Zatím po 400 kilácích jsem spokojenej, jen jednou jsem nečekanĕ musel stát na fleki a jak jsem se pomalu kácel, podařilo se mi vytrhnout tu nohu, takže to tak nechám.
A co jsem zjistil, že je ještě dobrý, tak pedály občas vyčistit a krom nastříknutí pružin olejem taky udržovat lehce mastné plochy pedálu do kterých zapadají kufry. Když jsou suché tak po delší jízdě mají tendenci jakoby "srůst" a pak jsou hůř vycvaknout a mohl by být problém.
Je výborná, mám jí asi pět let. Asi budu muset už pořídit novou, ta SP12 vypadá už líp, než ta moje (taky duralový ramínka). Nemám blaťáky a jak jezdim blátem a pískem, futra čepů čtyřkloubu a hlavní od pístnice trpí, vydírají se a už maj slušnou vůli. Před dvěma roky jsem si jí nechal vyfutrovat nově (čtyřkloub), kvalitní bronzí, tak jsem chvíli jezdil s pevnou - a to byl rozdíl na první posez. Jak si zvykneš, už pevnou nebudeš chtít.
A kdybys chtěl zainvestovat do lepší:
http://www.krabcyclesshop.cz/KOMPONENTY...
Jj, tu 12ku jsem koupil.
Tĕším se na pošťaka Ondru.
Dovolila bych si oslovit některé rychlé silničkáře.
Já vaši rychlou jízdu obdivuji, ale moc snažně bych poprosila, když vidíte, že na cyklostezce zpomalím a objíždím malé dítě na malém kolečku (objíždím s velkým bočním odsupem, jak se na slušného člověka patří), tak abyste se mi do těch zbylých 50 cm vpravo příště nenacpali, jeden za druhým a druhý za třetím. Já o vás vím a hnedle, jak to bude možné vás pustím a budu dále obdivotat.