Zdravím,
mám jeden takový dotaz. Koupili jsme si pračku na řetěz včetně "odmaštovače" a oleje (neco na způsob tohoto http://www.finebike.cz/cyklistika/prislusenstvi... ). Řetěz jsme vyčistili normálně, ale hádáme se o použití oleje. Podle mě se dává na vyčištěný řetěz "nakapáním". Kamarád mi tvrdí, že se to naleje do pračky, což je podle mě nesmyslné. Kdo z nás má pravdu? Děkuji za odpovědi :)
Po vyprání a vysušení řetězu na něj nastříkáš nebo nakapeš olej. Nenaděláš takový čurbes, ale hlavně toho oleje spotřebuješ mnohem míň.
Řetěz se z boku mazat nemusí, nejdůležitější je namazat tu „rolničku“ oprostřed. Mažu kapátkem, mazadlo se pak samo dopraví do patřičných míst – to jest mezi čep a rolničku, a i na boky doputuje. Pak je dobré vše co zbyde otřít – méně mazadla = méně špíny na řetězu a ještě ušetříš. :o)
Koupaly se kdysi řetězy na motocykly, navíc v horkém oleji, aby tam ty mazuty vů¨bec byly schopný zatejct. Dnešní olejíky snadno zavzlínají. Jak píší kolegové, nakapat, pak povrch dobře otřít, aby z řetězu nebyla mastná pracholapka.
Lepší než pračka na řetězy je rychlospojka řetězu. Snadno shodím, dokonale vyperu v mističce, navlíknu a je to. Rychlejší a bez čurbesu.
Se způsobem mazání souhlas.
S tou pračkou ovšem obecně pravdu nemáš. Víš, jaký je to opruz nandavat na lehokolo řetěz, když tam máš jednu vodící kladku a cca polovinu řetězu v trubkách? :)
Tak to potřebuješ cvičenýho křečíka s postrojem, aby ti to tím ropovodem protáhnul :-)
Fakticky a prakticky to taky není problém, háček na konec řetězu, protáhneš provázek rourou a po vyprání zas na oplátku provázek vytáhne řetěz :-)
Jsi-li ty žena tak by se měl kamarád naučit pravidlo číslo 1, že žena má pravdu vždy. Takže je lepší dávkovat olej nakapáním. Jednak je tam menší spotřeba oleje a druhak je to cvičení trpělivosti. Pro spěchaly tím nejlepším možným způsobem tzn. utrpením :-)
Také používám pračku na řetěz,ale na mazání je to podle mě blbé,protože se spotřebuje hodně oleje,který pak ztéká a zbytečně mastí další části kola,které se nemusí vůbec mazat-rám,ráfky atd-
Mazat je dobré jak tu někdo píše buď kapátkem (olejničkou)nebo nějakým sprejem
Ale pračka je podle mě dobrá
Vy nemažete ráfky? Správně namazaný ráfek je přece zárukou vyšší rychlosti, aspoň pokud jde o kola s ráfkovými brzdami.
To za mnou jednou přijel známý, že mu nebrzdí kolo. Koukám a brzdná plocha zaolejovaná až běda, olej stékal z kazety a řetězu dolů na kolo. Prý, že to chtěl pořádně promazat, aby to líp jelo. A taky že jelo. Ale bez možnosti zastavení...
Koupil jsem takovou obyč pračku asi v Lidlu, a byly k ní ampule s jednou dávkou pracího roztoku a jednou dávkou oleje. Ampule co když otevřeš tak už nejdou zavřít. To asi vede k úvahám, jak mazat. Jinak taky mažu kapátkem, výhody viz píšete v příspěvcích výše.
Jinak co děláte s tím použitým mycím roztokem po čištění, když už je černej? Jak to likvidujete? Byl jsem trochu rozpačitej kam to vylít, aby to bylo ekologicky v mých možnostech a aspoň trochu správně.
Já používám naftu, kterou po umytí řetězu sleju do litrový sklenice. Za pár dnů se ten bordel usadí dole a když se to zase sleje, tak zhruba 80% nafty se dá použít znova. Pět litrů nafty už mám takhle asi čtvrtej rok:). Ne proto, že bych byl tak šetřivej a nechtěl koupit trochu nafty, ale že je problém to někam vylejt. No a ten humus, co zůstane v tý sklenici,vyhodím se sklenicí na hromadu při svozových dnech, třídiči z Technických služeb si s tím poradí:).
Na rozdíl od míry používám benzínový čistič. Jinak postup obdobný. Na první omytí použiju "jetý", slitý ze sednutého čurbesu. Pak cvrndnu trochu čistého na mytí do čista a ten pak zas přileju do toho humusného. Benzín má tu "výhodu", že se časem odpařuje a tak mi ten humusný při mytí pěkně ubývá a nemusím řešit, kam s ním. Předpokládám, že tak za deset let budu mít flašku sedliny a ta pak půjde taky do sběrného dvora.
Koukám, jak se to zvrtlo. Nevinný dotaz a jsme hned u kalu. Já to dřív lil do umyvadla, ale ta šichta uvést pak umyvadlo zase do použitelného stavu. Taky používám technický benzín, takže dnes nechávám odpařit a vzniklý sediment vydlabu do směsného odpadu.
Ty jsi opravdu tohle svinstvo lil do normálního odpadu?!?
To si snad děláš legraci, ne?!?
jaké svinstvo? vždyť to je prach z cest tvořeným směsí hlíny, mletých pneumatik a ropných zplodin. Nic jiného než to co člověk normálně dýchá. :-)
když si meješ ruce od "šmíru", myješ si je ve speciálním umyvadle, napojeném na nějaký speciální odpad ? :-)
Já nemám ruce od šmíru.
Zásadně vždy používám rukavice - takové ty tenké chirurgické. Vozím je sebou i na kole.
Rukavice jen stáhnu a hodím do odpadu. Netříděného :o)))
Jak jsem pochopil, tak při servisu kola máš ruce špinavé akorát od peněz ;-)
Moje peníze jsou čistě vypraný :o)))
V pračce na řetěz? :-)
Nejste vy dva bráchové?!? :o)))
Tak jdou takový hlasy.
Já pračku na řetěz nemám, takže s nima musím do banky :-)
A s řetězem chodíš kam?!?
To je zajímavá otázka, jak bych to jen řek, já provozuju výměnný obchod, za svačinu dostanu vypraný řetěz :-)
Rukavice používám taky a taky vozím na kole, protože černé ruce a hlavně nehty se v mém povolání moc nehodí.
Chirurgické bílé se mi ale neosvědčily, protože se rychle trhají, tak používám pevnější modré nitrilové, do rizikových prostředí (koupeno ve Zdravotnických potřebách, 180 Kč/100 ks), vydrží hodně, navíc se po práci jednoduše otřou a jsou znovu k použití. A ruce čisté, jak slovo boží. Dělají se ještě pevnější, fialové, ale ty jsem nesehnal.
A když už jsme u toho, tak ze zdravotnických potřeb ještě používám a na kole vozím igelitové návleky na obuv (např. od zubaře). Používám je na sedlo, když prší a musím kolo nechat venku, tak abych pak neměl mokrou ... víte co. A taky když obracím kolo vzhůru "kopyty", abych sedlo neušpinil a neodřel.
A kam jinam? To jsem to měl slít do lahvičky a odnést do sběrného dvora? To by tam na mne koukali jak na exota. A dlouho to skladovat v paneláku taky moc nejde, že bych tam po letech šel třeba s něčím větším.
Časem jsem pak přišel na to, že to mohu nechat odstát a ono se to odpaří (technický benzín). Sediment pak dám do běžného odpadu, protože taky nevím, kam jinam s ním. Je to míchanina prachu a maziv, technický benzín už se odpařil. Kam to dáváš Ty?
Tak já toho nikdá nemám tolik, vždycky jen tu jednu kádinku, když myju řetěz. A navíc meju řetěz nějakou tekutinou, co není technický benzín ani nic již použitého - někde jsem to dostala.
A zbytek po mytí
- buď naliju do nějaké nádobky a vyhodím do popelnice
- nebo má taťa v garáži na tyhle sajrajty sud a o jeho likvidaci se pak nestarám. Rozhodně to ale do kanálu nelije - právě on mě cepuje, že tohle do odpadu lít nesmím. Když už toho potřebuji tu svoji trochu vylít, tak je ochoten akceptovat kanál u chodníku, ale nesmí mě u toho vidět, páč by si přednášku neodpustil :o)))
Kanál na ulici je ještě horší varianta než odpad doma. Pokud není oddělená dešťová a splašková kanalizace, skončí to všechno v městské čistírně odpadních vod. Pokud to náhodou oddělené je, tak to z kanálu na ulici skončí v nejbližším potoce (maximálně to ještě projede nějakou DUN - dešťová usazovací nádrž, ale tam s nějakým čištěním nelze moc počítat).
Dyť říkám, že je to velmi výjimečně. Ani vlastně nevím, dky jsem to udělala naposledy.
Radši to chlístnu taťkovi do sudu s odpadem než bych kvůli tomu otvírala garáž, vážila 20 metrů ke kanálu a zase vše zpět.
Jo a od nás to jdou kanály do sračkárny v Podbabě :o)))
Ten technický benzín je docela řešení, protože se odpaří a kalu je opravdu málo. Samozřejmě je pak otázka, co s tím Pražské služby následně udělají (skládka, spalovna), ale to už podle mne nemá smysl řešit.
Mám pocit, že to taťka vozí někam ke známým do servisu, kteří mají ofiko likvidaci.
Ale mě je to v podstatě fuk kde to končí.
Já mám jen nařízeno, nelít to do kanálu a do odpadu v umydlavu ani do záchodu a když to udělám a jsem přistižena, tak dostanu přednášku, takže mě jen zarazilo, že to jiní (a navíc chlapi) klidně dělají :o)))
Tím bych to za sebe ukončila.
Oni by si ve sběrném dvoře zvykli. Já jim normálně nosím těch 50 či kolik ml oleje z Rohloffa a oni už dávno ví, že jsem exot.
https://www.youtube.com/watch?v=V0IUtGJ-lFw
Jinak mi táta z fabriky přinesl nějaký ekologický čistič, fungovalo to bezvadně, nesmrdělo jako benzin, ale dodneška jsem z něj nedostal, jak se to jmenuje, abych to poptal koupit. Tak ho ještě zkusím "vytěžit" a dám vědět.
Na čištění všech mastných a špinavých částí kola používám tento výrobek
http://www.dookie.cz/odmastovac-bikeworx-clean...
čístí se stoprocentím účinkem vše včetně řetězu.
http://www.dookie.cz/cistici-prostredek...
Tohle mi doporučili v cykloobchodě a je tam toho docela dost. A tak peru řetěz častěji než kdykoliv předtím.
Taky používám často podobné spreje, ale na řetězy trošku drahý provoz (a umeje dobře jen povrch, zákoutí mohou váznout)
Na mazání požívám WD, ale tekuté, v kapátku. Kapání je sice drbačka, ale nejúčinnější a nejčistší. Kapu nejlíp na večer, přes noc to navzlíná do rolniček, ráno jen řetěz utřu zvenčí. Kdo má něco proti WD, ať čte zde: http://cykl.cz/item/megatest-maziv
A ještě jeden užitečný článek: http://cykl.cz/item/hobbybastler-cisteni-retezu
WD není špatný, ale dnes jsou opravdu lepší přípravky typu CLP (clean-lubricate-protect).
http://www.strelecky-portal.cz/zbran-a-stelivo...
Já používám CX Professional CLP, protože je to malá lahvička bez hnacích plynů (stříkáš mačkáním). Funguje to stejně jako WD, jen to nenechává mastný povrch a nechytá na to prach.