Brzdy mám TEKTRO NOVELA MECHANICAL DISC, 160MM ROTOR (F/R). A opravdu nejsou nic moc.Přední brzdu používám spíše méně (abych nešel přes řidítka), takže jsem myslel, že mám řešit zadní.
Ba ne, přes řidítka nepůjdeš, pokud se naučíš brzdit přední s citem, ale účinně. Zadní ti ji nikdy tak dobře nenahradí. V přímém směru na pevném podkladu se brzdí víceméně jen přední, zadní jen pro nějakou korekci. Zadní přijde ke slovu při složitějších situacích.
Napřed mrkni, jestli nemáš zamaštěný kotouče, v jakém stavu jsou destičky (taky bacha na mastnotu). A protože jsou to mechaniky, je důležitý i stav bowdenů. Ty můžou být jednak vydřené a zahumusené (lanko jde tíž), ale taky se mohou do sebe nepatrně bortit a pružit a pak můžeš mít pocit, že brzdy špatně brzdí. Všechnu energii z páčky narveš do špatného bowdenu a na desky se už moc nedostane.
Doporučil bych ti začít výměnou bowdenů za DOBRÉ (nejlepší zkušenost mám s Jagwire, dražší, ale pevné a vydrží věky) a do nich broušené lanko.
S mechanikama jezdí dost lidí a nestěžují si na ně. Hydry to nejsou, ale brzdit by měly.
Od laciných hydraulik taky nečekej zázraky, tam nebude až o tolik větší účinnost, jako spíš menší námaha při ostrém brzdění a jemnější dávkování účinku.
Zásadněji by ti pomohl ten větší kotouč, ale ten se dává právě dopředu. (vozím vepředu 203, vzadu 180)
Kolo je právě skoro nové. Mastnota není,hlídám.Kolo skoro nové- všechny komponenty super stav. Čekal jsem, že až brzdy zajedu, tak se to zlepší. Teď před sezónou jsem si ho navíc nechal seřídit, ale přijde mi to proti starým destičkovým slabší. Tak jsme se rozhodl, že tomu nějak pomůžu.
njn, jestli jsi předtím měl na kole nějaké jen trochu solidnější Véčka (co jsou ty destičkové ?), tak je možné, že brzdily skutečně líp. Za necelou desítku chtít kolo z dobrách komponent a materiálů jde jen ve velmi omezené míře. Osobně bych začal právě těmi bowdeny a destičkami. Na taklhle levném kole budou nejspíš ty nejlevnější ("neviditelný" díl - nejsnazší úspora).
Mohl bys pořídit i Shimano hydry, dělají docela levné, ale možná jen v sadách přední i zadní. http://www.kupkolo.cz/brzda-kotoucova-shimano... a mají tam i něco levnějšího. Samostatně bývají jen ty o dost dražší modely.
Takže abych to shrnul, myslíš že je lepší za těch patnáct stovek koupit větší kotouče,adaptéry, příp. i lepší bowden, nebo nějaký ten komplet co jsi mi odkazoval? Co je podle tebe rozumnější?
Od těch brzd (ale ani celého kola) nejdou čekat zázraky. Investice do bowdenu a lanka je nejmenší a v případě, že bys stejně pořídil hydry není ztracená. Bowden půjde použít i na řazení a navíc je to jen pár korun. S destičkama těžko soudit, zkus na ně mrknout, jemně odřít pilníkem (ne šmirglem) a kotouče otřít třeba perchlorem nebo jiným opravdu účinným odmašťovačem (benzínový čistič je mastný !!). Destičky mohou být taky mastné, i když to bude okem nezřetelné, ale mohou být i mizerné už z výroby. Tím vyčištěním ale nic nezkazíš.
Stejně si ale myslím, že důležitější je naučit se správně brzdit. Pokud nejedeš na kluzkém nebo v prachu, tak brzdit víc přední a zadní jen přibržďovat. Účinnost zadní je vždycky menší.
Mám je na jednom kole taky a mohu jen potvrdit,že to zrovna extra nešlajfuje. Chtěl jsem mechaniky kvůli cestování,lanko vyměníš v každé tramtárii. Nevím jak tobě,ale mně dalo dost hledání,než jsem se dopátral po nových destičkách. Překvapilo mě,jak rychle odešly! Lanka,bowden,odmaštění sice může být někdy příčinou,ale tady je to podle mne konstrukcí brzd,budou navržený pro rekreační kola. Větší kotouč asi nepomůže,destička je sotva ve velikosti jednokokuny(zrovna porovnal)a tam se mi zdá,že bude ta síla stejně malá. Já kdybych se rozhodoval u sebe,tak vyměním celou brzdu,ale na moje účely to stačí,ale lepší než solidnější véčka to neni.
Ano,plánuju spíše výměnu celých brzd,ale zas si nejsem jistý jestli má smysl kupovat kotoučové brzdy s investicí do 1500Kč, jestli bude vůbec vidět rozdíl.Neporadíš jestli se v té ceně mám dívat spíš po mechanických nebo hydraulických?Klidně něco doporuč..
Jestli máš řazení vcelku s brzdovými pákami, tak bude také potřeba nové. Hydraulika má jiné páky.
Nejnižší hydraulika od Shimana je M395, dá se koupit i samotná zadní:
http://www.roadbikeshop.cz/roadbikeshop/eshop...
Co se týče velikosti kotouče, dozadu podle mě nemá cenu dávat cokoliv většího než 160 (pokud se bavíme o 26" kolech) právě proto, že zadní brzda je ta méně důležitá.
No já už bych spíše koupil komplet.Jen mám právě obavy jestli budu u takto levných hydraulik videt rozdíl..
Rozdíl nejsíš poznáš. Ale zdaleka největší když potom začneš víc používat přední brzdu (to i se stávajícíma). Ne teda tak, že bezhlavě zahamtneš přední, ale postupným promyšleným přidáváním na předku. Dostaneš se do toho citem a zkušeností. Pokud budeš tahat hlavně jen zadní, rozdíl zas takový nebude.
Bowdeny a lanka dělají opravdu srašně moc, mám je teď vyměněné za kvalitnější a rozdíl je obrovský, brazdy chodí snadno, lehce, přesně, dvěma prstama se dá dobře dávkovat brzdná síla. Předtím jem musel hodně bejčit celou rukou stejně to stálo za nic.