V některých vašich debatách zmiňujete to, že si nastavujete poněkud citlivější řízení. Pochopil jsem, že spodní řízení systému páka-táhlo to umožňuje. Samotného by mě nenapadlo použít jiný poměr než 1:1. U stojatého kola i koloběžky to vyhovuje (ale taky to ani jinak v podstatě nejde). Je to fakt šikovnější, udělat to citlivější? Mám si pro to už při výrobě nechat možnost štělování?
Asi bych to nedělal nijak extra citlivější. Nejcitlivější nastavení Azubu bych si tipnul tak na 1,1:1, nanejvýš 1,2 ku 1. Spíš to nejméně citlivý je málo citlivý, mírně do pomala, možná až 2:3. Někdo to tak radši, ale mě celkem vyhovuje spíš to druhý nejcitlivější, protože hodně jezdím ve městě a někdy dostanu řídítka na doraz (třeba v U-zatáčce na rampě pro invalidy u školy, tu jezdím s řídítkama na doraz a balanc držím šlapáním/nešlapáním, celkem hustý, za mokra jsem tam lehnul).
Nevím, jakou konfiguraci budeš stavět (SWB, LWB, velikosti kol) ale osobně bych doporučil pro začátek zkusit udělat mírný rozsah nastavení, třeba tři díry na páce u vidle nebo u řídítek, z nichž prostřední je 1:1. Až se na tom naučíš jezdit, můžeš to zkusit hodit do jiné, třeba když to bude moc divoký, a zjistit, jestli to není lepší nebo horší. Ale taky se na to jde úplně vybodnout a dát to 1:1 natvrdo. Tohle nastavení je jen taková vychytávka pro pokročilé, kteří už neví co ještě by chtěli na svým kole nastavovat na přesný osobní komfort:-).
To zní rozumně. Bude to 1:1. Ono na papíře se staví snáz, než ve skutečnosti a když už jsem z plánu vyškrtul štelovák na vzdálenost středu, vyškrtnu i tohleto.
TAky jsem lehce zvažoval i variantu předního náhonu. Tam je manévrování asi hodně omezené tak jako tak. Ale konstrukčně to vychází příznivě v jiných parametrech. Nezabýval ses tím hlouběji? Nebo někdo jiný? Na webu jsem pár předních náhonů také objevil.
////
Jaks to myslel, že sis v zatáčce "lehnul"? Ležíš přeci při jízdě normálně, ne :-))
Patrně si jenom přelehnul. o^-°O
No ustřelila mi obě kola (jsou tam dlaždice a na mokru to je jak namydlený) a najednou jsem ležel o půl metru níž. Teda ne uplně, za levou ruku jsem visel na zábradlí.
Předním pohonem si podle mě moc nepomůžeš. Je potřeba najít takovou polohu hlavní kladky, při které ti nebude řetěz moc tahat za řízení v rytmu šlapání, a to není lehký. Pak musíš co nejblíž k ní napasovat i netahovou kladku, abys co nejmíň omezil manévrování, který ani tak nebude nikdy supr. A musíš do vidlice dostat 135mm náboj, to vede na spešl přední vidlici.
Pokud nestavíš nějaký ultralowracer jak má nink, tak zadní náhon podle mě vychází jednodušší.
Kdyby směr tahu řetězu byl rovnoběžný s osou vidlice, nemělo by to myslím do řízení vnášt zatáčející sílu. Ale stavět to nebudu, i když to jedna ze zvažovaných variant byla.
Když nebudeš hýbat středem tak jak nastavíš tu správnou vzdálenost???Sedačku taky doufám na pevno.Máš naprosto jasnou představu o sklonu?
Právě podle mě na tu citlivost má vliv nejenm poměr řízení ale taky sklon vidlice + závlek a asi ivelikost předního kola. Na mejm stavěném kole jezdím v pohodě a s přehledem a když jsem na srazu zkoušel maxe tak to bylo tak citlivé že jsem měl spočátku co dělat abych se na tom udržel.....
Je třeba definovat pojmy. V tom jak pohodlně nebo nepohodlně se kolo pilotuje se mísí několik pojmů. Citlivost bych považoval za to, jak moc velkou výchylkou s přímé jízdy reaguje kolo při jednotkové výchylcé řídítek. Pak je tu ovšem ještě něco, pro co mě nenapadá lepší název než časová konstanta (poznamenaný řízením a regulací, jestli to čtete pane profesore Vavříne tak se určitě smějete), tedy za jak dlouho po tom impulsu z řídítek dojde ke změně směru. Tady je asi lepší co nejmenší, protože s moc dlouhým zpožděním se to pilotuje blbě. Celkově má tohle vliv na dojem "živosti" nebo "lenosti" kola a podle mě to závisí na tuhosti rámu i řízení, hmotnosti atd.
Spešl kapitola je stabilita a tyhle věci, třeba když má vidle flop, tak cítíš, jak při překročení určité meze chce zatočit ještě víc, padá do zatáčky. Když je kolo hyperstabilní, má obrovský trail a rozvor a tak, tak to znamená, že z vychýlené polohy se chce samo vracet do jízdy přímo a to zatáček ho naopak musíš nutit. Trošku mě to připadlo na tom tvým, že rádo jezdí rovně. Můj Azub 4 mi přijde vybalancovaný pěkně, nasadím zatáčku a ono to v ní skoro drží, pěkný kruhový oblouk. Ale je to hodně otázka preferencí. A citlivost řízení nastavovaná v tom plechu u řídítek s víc dírama na to nemá vliv, je to v geometrii té vidlice.
Další věc je, že když seš zvyklej na jedno lehokolo, tak na něm umíš jezdit perfektně, ale jen na něm. Sednout na další, odlišný typ lehokola není sice tak těžký jako sednout na svoje první, ale furt se na to člověk musí soustředit. Jak se naučíš jezdit na víc různejch, už umíš na všech. Takže do toho posudku citlivosti maxe ti zasáhlo i to, žes byl zvyklej na hodně odlišnej stroj. (Zajímalo by mě, co bys řekl na ninkovu hliníkovou žehličku, protí té je max naprosto krotkej, přinejmenším v malejch rychlostech.)
No na Ninkově žehličce (to je ale název) jsem zkoušel a je to fakt těžké se na tom rozjet a ještě dávat bacha na křížení řetězu. Myslím že azbu 26/20 mi po chvilce nedělal problém ale Max... asi je to fakt o zvyku. Pravda je, že mi to chvilku trvalo než jsem se naučil na ležáku jezdit a jsou lidi co napoprvé sednou a jedou..
Ale upřesnění pojmů bylo na místě - kdaždý si pod "citlivostí" představuje něco jiného...
Jak pokračuješ ¨s výrobou přívěsu? Občas se mrknu na tvoje stránky a žádný pokrok (teda zdokumentovaný:-)
Bohužel ani nezdokumentovaný. Končí semestr, jsou předtermíny zkoušek a odevzdávání nejrůznějších věcí na zápočty a tak. Přes Vánoce se tam snad nějaký update objeví.
No, když on nedavno mě kdosi tady v diskuzi přesvědčil, že kolo je na míru jezdce a ne pro půjčování. Riziko, že se to napoprvně netrefí tu samozřejmě je. Ale když jsem stavěl první koloběžku, tak jsem ji taky několikrát přefik a znovu svařoval, než jsem našel optimální míry.
Jasně nastavení jde eliminovat. U tříkolky jsme to tak udělali, za základní míru jsme vzali tatínka a ten je teď jediný kdo tvrdí, že mu to přesně sedne.