AHojte cyklari,
mam zacatecnicky dotaz, chtel jsem si vycistit retez ale jak jsem ho otrel hadrem dukladne tak se mi asi dostali do tech mezer kaminky a ted jak s tim tocim tak to "chrasti" jak ty sutriky drou o kov.
Co s tim mam udelat? Muzu to umyt vodou aby se to smylo a pak to namazet? Nebo jak?
Diky
ahoj
novej řetěz ošetřenej konzervační látkou která lepí... klasika. já vždycky novej řetez prostříknu něčim abych toto rozpustil a pak mažu spíš něčim řidším. ale co člověk to vlastní postup takže si vyslechni i další. nakonec se propracuješ k vlastnímu receptu:)
A cim se to da rozpustit?
někdo se tu vyslovil o WD-čku jako o rozpoštědle spíš než mazadle, nevim, s tím nemám zkušenost. já mažu řetěz silkalem (někteří se možna chytají za hlavu:-P) a ten na to poslouží uspokojivě. nastříkat, nechat to chvíli vzajemně zápasit a vytřít hadrem. když mám v létě venku hadici tak to vypláchnu vodou. ale jak říkám, počkej na další příspěvky. nedělám si nárok na to, že tenhle postup ne správnej.
Prodává se na to Cyklostar ve stříkací lahvi. Řetěz nastříkáš, otáčíš a šmrdláš štětcem. Pak se to opláchne vodou a oschlé namaže. WDčko na čištění raději nepoužívat. To z toho povstane teprv lepivej humus. Jinak se pokusničení meze nekladou. On řetěz vydrží dost, dokonce i pečlivé zacházení. :')
Tady ovšem dojdeš k problému, jaký štětec je na to šmrdlání nejlepší :-)
Na kladky je nejlepší kartáček na zuby.
Z vepřových štětin. Prase mnohostranně využitelné. :')
a už se to raze veze, víc se Kolo k problému nedozví:-o)))
"raze" mělo být "zaseů. už sem asi přetaženej, dyk ty písmenka nejsou nedle sebe:-o
Tak to je super, ted nemam strach ze neco pokazim
můžeš zkusit naftu, nejen ted ale pak i na čištění. osobně teda nečistim, jen občas utřu hadrem.
Při nasazeném řetězu bych použil ten cyklostar + šmrdlání, při sundaném řetězu buď jemnější způsob = vetteho nafta, petrolej, nebo tvrdší způsob = technický benzín, perchloretylen. Prý je možno použít i tu kokakolu, ale to - jak znalci říkají - může ten řetěz i zmizet :-)
Kolo - ten cyklostar v rozprašovači stojí cca 80,-, dají se k tomu kupovat náhradní náplně.
A co takhle levnější náhražka nafty - fritovací olej? :-)
Ale to víš, že by to taky splnilo svůj účel.
Začátečník, píšeš. Jestli teda až teď čistíš řetěz po celý sezóně, tak třeba chrastí jen proto, že neni namazanej. On se může mazat docela často, třeba po 200km či míň. Podle toho, kde jezdíš. :')
Zacatecnik, mam to kolo teprv 2 mesice, retez jsem nechal tak ale ted jsem si rekl ze ho namazu ale zvoral jsem to :-(
tak snad ty kaminky pusti....potvory
Vette je moc skromnej, každej postup je správnej, jak se můžeš přesvědčit tady ve starších tématech.
:-D
máš pravdu, každej aspon pro sebe brblá jak to ostatní mužou dělat tak blbě, to že by on nikdy... možná snad... ale spíš ne:-P
Mazání řetězu je svým způsobem alchymie - co člověk, to jiný přístup.
Mě teď napadlo, že dobrý způsob by byl, kdyby se řetěz sundal, vypral třeba v benzínu a pak ponořil do ohřátého tuku A 00. Zavěsit, nechat okapat, na povrchu otřít - zůstalo by to uvnitř článků. Takhle jsem ošetřoval řetěz na motorce, jezdil jsem i v dešti, vydrželo to vždycky min. 2 tisíce km.
Konečně, někdo tu v minulosti psal, že to ponořuje do něčeho ohřátého.
Ja ho kdysi po vyprani v benzinu varil v grafitove vazeline... a potom po povrchu ocistit... asi to mazalo dobre, ale priserne porad spinilo... ted to neresim a mazu jakymkoliv olejem co najdu v garazi a je cistej a zivotnost tech retezu je rekl bych stejna.
Řetěz po určité době vyperu v benzínu a povařím ve směsi parafinu a motorového
oleje, řetěz je pak tichý dobře chodí
a je odolný proti vodě.
V poslední době zkouším na řetěz mazadlo FAB na zámky, co jsem si koupil původně na zámek u auta. Je to balené ve flaštičce s pumpičkou, dá se na to nasadit injekční jehla a prostříknout i bowdeny. Obsahuje silikonový olej rozpuštěný v nějakém alkoholu, takže i rozmrazuje. Krásně to zbavilo nový řetěz lepivosti.
Já jezdím na koloběžce a řetěz jsem ještě nemazal.
To jseš teda v pěkným průšvihu. :-]
Proč? Když mám chuť mazat, namažu se sám :-))
Mrkni na www.andykolar.wz.cz - servis, údržba hnacího ústrojí. Jen další přístup k věci...
Ako bolo spomenuté čo človek to iný prístup. Môj prístup(postup) je takýto: v prvom rade používam retaz z rychlospojkou, reťaz vždy demontujem z kola(nemusím potom čistiť aj iné súčasti kola), 2-3 krát ho vyperem v tech. benzíne, ktorý ho dokonale odmastí a po vysušení sa odparí(neviaže sa z mazadlom),to či je dobre vypraný zistím pomrvením článkov medzi prstami, ak niečo chrastí postup opakujem. Potom retaz zavesím tak aby bol čo najviac vodorovne. Na mazanie používam vosk(Yarrow Line).Vosk dobre premiešať a po kvapkách ho dávkujem na každý čap. Jednak to šetrý vosk a nemusím potom tolko utierať. 3 hod. nechám zaschnúť, pretrem handrou nahodím a min. 200-500 km(podla terénu) mám pokoj. Ked jazdím dalej vozím silikonovy sprej a ked treba streknem a doma nasleduje hore popísaná očista.toď vsjo
Pardon zabudol som dodať 8 rokov sam sa živil ako cyklo mechanik.houg
To jsou ti profesionálové, perfektně vyčištěnej řetěz namontujou na zasviněnej pastorek.
Dotaz sa týkal reťaze, samozrejme všetko zo všetkým súvisí. Inak takto ošetrená reťaz pastorky moc nešpiní, čo je dalšia výhoda. Stačí ich vytrieť handrou, ošetrenie nie je obzvlášť nutné- pastorky sú povrchovo upravené, takže hrdza nehrozí.(mám na mysli priemerné a lepšie sady)
8 let ses tím živil, dobře, ale pořád nějak nemůžu překousnout proč benzín. proč řetěz odmaštovat? to přece není cílem. chceme ho vyprat, dostat z něj drusnou směs maziva a prachu...
Mně se zdá "tvrdý" odmašťování také zbytečné - ta nafta by měla stačit (navíc je tak trochu mastná).
Na mastnem povrchu se drží prach a nečistoty, proto je asi důležité řetázek odmastit.
Před lety v Rakousku jsme po jízdě v celodenním dešti byli nuceni namazat řetězy čímkoli, co by nás zbavilo šílených zvuků. Po ruce byl pouze slunečnicový olej ze sámošky. Kupodivu pomohl.
Moje pôvodné remeslo je strojarina. Ako človek od železa nemôžem stráviť myšlienku akéhokoľvek postupu pri ktorom sa kov oplachuje vodou, a benzín používam práve preto aby sa odstránili zbytky starého maziva, prachu a zodratého kovu. Reťaz sa totiž nepredlžuje vyťahaním(na ťah udrží tonu), ale práve jemním obrusovaním dosedacích častí vo vnútri čapov za pomoci pasty, ktorá vznikne v čapoch. Čo sa týka nafty len jednu vec, mazivá ktoré sa používajú majú rôzne chemické základy, ak požijete mazivo, ktoré sa z naftou "pobije" vznikne mazglavá hmota ktorá sice urobí super "cyklokérku" ale retaz nemaže. Preto som zástancom používania tech. benzínu, ako dobrého odmastňovača. prípravky typu Cyclostar sú dobré na bežnú očistu celého kola, ale reťaz, práve preto že je taká dôležitá, si vyžaduje dokonalú očistu. Skúste do motora auta vktorom je syntetický olej doliať olej minerálny v servise vás určite pochvália - dobre si totiž zarobia. A to že niekto najazdí na reťazi 11000 km z min. údržbou...?
Ježíši, to je věda.
Vychází mi z toho jediné - co se týká řetězu budu i nadále "za dámu" a péči přenechám servisu.
A doma zůstanu u Cyclostaru a WDčka.
Žádná věda, fundamentalisti jsou v sobě. Používej cokoli, stejně je to jedno. :-)))