Už zase na Balkán?
Po loňské, skoro sedmitýdenní cestě na kole s vozíkem a dětmi po Balkáně, jsme se tam zatoužili ještě jednou vrátit. Jednak je to na dlouho asi poslední taková cesta (děti vozíku pomalu ale jistě odrůstají, letos naposledy v něm sedí oba dva) a jednak nám tam zůstalo ještě mnoho…
moc fajn se to čte. Těším se na pokračování :-)
Paráda, pěkné čtení.Zvláště Slovinsko mě potěšilo.Jezdím do této země pravidelně (autem) několikrát do roka od roku 1995.Je málo roků které bych alespoň jednou nejel přes sedlo Predel a kolem řeky Soči do Tolminu a Nove Gorici.Zvláště Vipavská dolina kolem Ajdovčiny je nádherná. Rodí se tam dobré víno a milí lidé. Kobala, Lijak, Kovk jsou vinikající terény pro paragliding za kterým se do Slovinska vždycky rád vracím.S kolem na těžko jsem tudy nikdy nejel, máte můj hluboký obdiv.
No, přiznám se, že jet ten Predel hned první den cesty a natěžko byl zejména pro mě docela záhul. Jinak souhlas, Slovinsko je krásné, krásná příroda, ale na druhou stranu, pro nás je to taková "normálnější" země, máme trochu radši ten jižnější a divočejší Balkán....
Zde je odkaz na celou trasu, přes tu Vipavu jsme jeli - tam jsme si zrovna trochu odpočali po těch kopcích z prvního a druhého dne.
http://www.bikemap.net/route/1898646#lat=45...
To s tebou souhlasím, že Slovinsko s „divokým“ Balkánem nemá nic společného, spíš s Itálií. Rozhodně v Julských Alpách asi tomu tak bylo vždycky i v dobách Jugoslávie. Vzpomínám si, když jsme s bráchou do Tolminu přijeli poprvé v květnu 1995 a spali jsme na pozemku u Johnsona vedle řeky Soči, padlo nějaké slovo u piva o Jugoslávcích. Johnson se tehdy skoro urazil a vysvětlil nám, že pro Slovince jsou Jugoslávci Srbové a ti Slovinsko „okupovali“ jako nás Rusové. V roce 1991 Slovinci vyhlásili nezávislost, „vyhnali“ Jugoslávskou armádu a bylo po ptákách. Válka naštěstí tehdy ve Slovinsku trvala 10 dní.
No je docela zajímavé i to, že Slovincům je nejhůř rozumět ze všech bývalých Jugoslávských republik a některá slova, která jsou ve všech slovanských jazycích velmi podobná, má "slovinština" úplně jiná a nevím čemu podobná. Např. chleba = kruh, dítě = otrok ... a jiné, které mě teď momentálně nenapadají... :)
Jo, Chorvatům je rozumět lépe. Některá „zrádná“ slovíčka, která zní stejně jako v češtině, ale jejich význam je zcela jiný nebo posunutý bývá zdrojem humorných historek. Slovinština má hodně nářečí a v těch Julkách kam jezdím, je to příměs italštiny a nevím čeho ještě. Zrovna příští týden se tam chystám, pokud počasí dovolí.
Kus Zrmanje jsme jeli na lodích - docela nářez :o)))
Ovšem na Vinetoua jsme si tam zavzpomínali všichni :o)))
No jo, tak z lodi jste to měli opravdu z první ruky :-) Byla taky Vaše kanoe děravá jako ústa staré ženy? :-))))
Nebo proč to byl nářez?
Řeka byla nádherná. Adrenalin byl přenášení vodopádů a hlavně přenášení toho velkého, který "účinkoval" i přímo ve Vinetuovi :o)))
Tam se lodě házeli se shora a my slaňovali po laně.
Nemáš z té akce nějaké fotky někde na webu?
Tady http://www.nezenmese.cz/foto/2005-07-29...
A tohle bylo u toho velkého vodopádu
http://www.nezenmese.cz/foto/2005-07-29...
http://www.nezenmese.cz/foto/2005-07-29...
http://www.nezenmese.cz/foto/2005-07-29...
Zavidim,moc krasne vodak :-)
Letos v lete 2013 zrušim Maly dunaj,bohužel bez zajemci,jen ja sama zajem,oni vybrali Morava s učast cca 30osoby,nakonec vybram Ploučnice s učast 4osoby. Nechci Morava. Hodne tešim Ploučnice :-)
Ahoj, můžu se zeptat jak se celkově osvědčil ten vozík extrawheel? A jedeš s ním prostě tak jak je koupenej nebo jste ho nějak upravovali? Jaký jsou na něm brašny?
Jinak dobrá cesta. Dík :-)
Ahoj, díky za vzkaz :-)
Začnu od konce.
1)Brašny jsou k němu pěkný, originál od výrobce, polský, žluto-černý, velký, nepromokavý, rolovací systém - hned mi byly taky zabaveny (muž s nimi jezdí už 2 roky a je s nimi spokojený) tak jsem si koupila nějaký od Vaude a padnou na to také.
2) Vozíček jsme nijak neupravovali, akorát jsme vyměnili jejich praporek za českou vlajku + naší speciální oranžovou s rodinným logem :) Ono to je v podstatě svým způsobem geniální - je to jakoby třetí kolo a na něm nosič + ty bágly. Jo, vlastně, natáhli jsme si na něj dráty, abychom měli světlo vzadu ...
3) Vozíček se osvědčil, pokud potřebuješ vézt hodně krámů, což s děckama máme - co se jízdy týče, vlastně o něm ani nevíš, na rozdíl od dvoustopých tento je méně náročný na vezení - dvoukolák znám tedy jen ten dětský. Samozřejmě, když ho odpojíš, cítíš, že se ti jede lépe, ale když si zvykneš, ani o něm nevíš. Nemusíš se omezovat v rychlosti sjezdu, nic. Jediné, na co si dávám pozor je šikmé najíždění na nějaké obrubníky při rychlejší jízdě apod. Když jsme s tím jeli údolím Bobravy u Brna (měla jsem to na vyzkoušení) a cesta údolím byla hodně hrbolatá, ve smyslu že tam byly vyjetý hlubší koleje a když jsem chtěla při rychlejší jízdě přejet z jedné té koleje do druhé, tak se vozíček sám odpojil. Nic jiného se nestalo a od té doby si dávám pozor. Mluvím samozřejmě o kolejích cca 15 cm hlubokých, to samé s těmi obrubníky. Pokud najedeš pomalu, nic se nestane, ale pokud bys chtěl vyskočit nebo seskočit, může se stát, že se vozíček sám odpojí. Ale to si člověk zvykne, když vezeš vozík s dětmi, na nějaký divočiny to taky není. Má to takový zajímavý systém uchycení, zpočátku jsem tomu nevěřila, ale najela jsem s tím odhadem 7 tisíc kilometrů a ten výpadek se stal jen jednou.
Nevýhody vidím dvě:
a) je to další krám, takže když pak řešíš nastupování do vlaku, musíš to odpojit a přenášet
b) stane se, jako mně vloni, že díky tomu vezeš zbytečnosti, protože máš prostě dva velké bágly navíc
Děkuju za odpověď. Viděl jsem vozík naživo a zaujalo mne jak je jednoduchej, ale majitel byl dost divokej francouz a nedalo se s ním mluvit.
Ještě: používáš stojánek? Jakej? A stojí celá souprava, nekácí se to?
No tak se stojánkem je problém, je docela náročný sehnat stojánek, který by vydržel naložené kolo. Kupujeme tak co dva roky nové stojánky, vždy ten nejrobustnější, co mají, ale stejně to nevydrží, protože udělají nějakou tu nejdůležitější součást hliníkovou, protože ocel je strašně těžká ... :-( Každopádně ale ten vozíček sám o sobě stabilitu kola nijak nezhoršuje.
Zhoršuje ovšem manipulaci s kolem - to jsem nenapsala - takové to couvání, což je pro mě, jakožto ženskou, problém dvojnásobný :-) Ale zase, není to nic, na co by si člověk nezvykl.
S těmi stojánky a naloženým kolek řešíme neustále stejný problém a každý rok nějaký zničíme. Zkouším teď americký skládací přenosný stojan na kolo Click-Stand a zatím to vypadá, že by mohl vydržet déle než jednu cestu. Koukni pro inspiraci na: http://www.click-stand.com/
Já jsem to už viděla, ale problém vidím v operativě - přeci jenom s normálním stojánkem člověk seskočí z kola a nohou ho během dvou sekund postaví, to samé při nasedání, jenom zakopnu nohou a je to.
Nebo jak se s tím pracuje?
Klasický stojánek je pohodlnější, operativnější, rychlejší k použití, ale není většinou konstruován tak, aby udržel naložené kolo, proto většinou dlouho nevydrží. U toho Click-Standu jde spíše o lepší rozložení váhy naloženého kola a o zvyk při jeho používání. Teleskopická skládací tyčka se složí rychle i jednou rukou, jako třeba tyčky od stanu. Je v nich předepnutá pružná šňůra. Další vychytávka je u toho gumička na zaaretování brzdové páčky do polohy zabržděno, takže naložené kolo neujíždí na nerovném terénu dopředu nebo dozadu a stojánek tolik nenamáhá. Jednoduché, geniální, myslím že šikovný kutil by to dokázal vyrobit za pár korun.Na obrázku (staženo z internetu) je vyrobená kopie (ne moje), tyčky jsou použité ze stanu f. Jurek.
Je to vtipný, to souhlasím, ale neumím si fakt představit běžný provoz. Jako když třeba stavím kolo na delší čas (třeba při noclehu), tak pak jo, ale vytahovat to 20x za den, když zastavím třeba jen na vyčurání .... nevím nevím ...
jj, jak v běžném životě, něco za něco... Po roce provozu dám vědět, jak "test" dopadnul. Vidím to možná na kombinaci "obého". Kratičké zastavení a rovný terén = klasický stojan, delší zastávka, terén nerovný, popřípadě vítr a pod. = Click-Stand. Vozím ho na dosah pod gumicukem. Na kole jsem měl naposledy i masivní stojan německý (Cube) za "hříšný peníz" a taky ve zdraví nepřežil měsíční cestu, tak "bádám"... Nakonec bez toho "bádání" by to byla nuda a výrobci všelijakých udělátek pro cyklisty by mřeli hlady. :-)))
Jestli chápu dobře, tak není Extrawheel koupený u nás, ale asi v Polsku. Tady se neprodává s brašnama. Prohlížela jsem jej na internetu a zaujala mě i ta varianta s těma sítěma a do nich ty podélné brašny, ale odkaz na koupi v tomto provedení jsem nikde nenašla, ani na PL stránkách. Uvažuji o něm též, nechce se mi jít do předních brašen. Co se týče odpojení a naložení do vlaku, tak předpokládám, že s ním samotným najedu ke dveřím vlaku a pak vyšoupnu nahoru.
Mně ho sice donesl Ježíšek, ale ten ho prý kupoval v Polsku :-))) https://www.extrawheelshop.com/
Včetně brašen, tu síťku neměli, ale lepší jsou podle mě ty brašny, protože ty použiješ i normálně, jsou to slušné a nepromokavé a objemné bágly.
Doporučuje nekupovat v eurech, ale ve zlotých.
Jinak nerozumím větě "předpokládám, že s ním samotným najedu ke dveřím vlaku a pak vyšoupnu nahoru"
Představ si, že máš třetí kolo, které je volně uchyceno za rychloupínák zadního kola mechanismem, že se nevyklání na stranu, ale nahoru a dolů ano. V momentě, kdy začneš zvedat celé kolo, ten vozíček (třetí kolo) se začne sklápět dolů. Při nakládání ho vždycky odpojujeme - není to zase tak snadné, jak to vypadá na videu, musí to vždy dělat ten silnější z nás, tedy chlap.
Pokud je to nízkopodlažní vlak, pak ano, ale pokud je to "normální" vlak, tj. vyšoupnutí = zvednutí minimálně o 3/4 metru, neumím si představit, že to dáš v jednom člověku. Ve dvou možná, že by ti ten druhý vozíček přidržoval, aby se nezlomil.
Napsala jsem to asi špatně, myslela jsem, že pokud jedu já sama žena(60kg), podám samotné kolo bez brašen do toho zavazadlového vagónu, a s tím odepnutým extrawheelem, na kterém budu mít brašny popojedu ke dveřím vlaku a vyšoupnu to celé nahoru do vagónu (mluvím o těch vagónech s nástupem po schůdcích do výšky). U nízkopodlažního to je pohoda. Jinak díky za odpověď (myslela jsem si, že byl zakoupen v PL). Ta informace o placení ve zlotých je perfektní.
Jo jinak díky za Vaše všechny cestopisy (mám přečtené i to co je na Vašich stránkách), a těším se na další pokračování.
Tak to určitě uzvedneš sama, to jo, sice to kolo moc není za co to chytit (jedině za blatník) - ale těžké to je samo o sobě asi 6 kilo + záleží na obsahu báglů.
Pokračování bude snad tento týden :)
Já bych doplnil jeden postřeh, jen z fotek, snad se nepletu: nemusíš vozit extra náhradní duši pro vozíček, stačí ta co má člověk pro kolo.
Je to tak?
Ano, to třetí kolo je stejný průměr jako má klasické horské kolo. A on by se dal použít i ten plášť - kdyby náhodou praskl třeba na zadním kole a byl dál nepoužitelný pro kolo, tak se můžou prohodit - na tom vozíčku by třeba ještě stačil na dojetí někam do prodejny (není tak zatížený). Rezervu samozřejmě vozíme, ale tohle je taková jakože druhá rezerva. Přeci jenom se tolik nesjíždí.