Trochu zeširoka: V otázce kol opravdu nejsem technicky zběhlá. Co mi v servisu řeknou, že chce vyměnit, to jim odkývu a otázku komponent taky nechávám na nich. Na huštění kola máme doma starý kompresor z ledničky, takže když se mi naomak zdá kolo měkké, tak je dopumpuju "co kompresor dá" (on zas tak moc nedá) a tím to pro mě bylo donedávna vyřízeno.
Na lehu tedy mám zatím veškerou výbavu tak, jak jsem je koupila od předchozího majitele. Teď jsem si v nadšení koupila velkou pumpu s manometrem, přečetla na boku plášťů, jaké mají mít tlaky, nahustila zhruba na střed rozmezí a byla natěšená, jak mě teď určitě skvěle potáhnou ti správní PSI.
No, byl to celkem průšvih. Na silnici dobrý, na lesní cestě mi to uskakovalo na každém kamínku. Asi po hodině jsem ztratila nervy, kola upustila a už v pohodě jela dál. Nicméně se mi tak zazdálo, že než vozit současné, trvale podhuštěné pláště, by možná nebylo od věci je raději vyměnit za něco vhodnějšího. (Momentálně mám Schwalbe Big Apple vpředu a Schwalbe Supreme vzadu.
Co by se mi asi tak mohlo hodit? Extra terénní jezdec nejsem, takže asi nepotřebuju pneu vhodné do bahna atd. (na druhou stranu právě proto, že nejsem extra terénní jezdec, tak možná potřebuju pro dostatečný pocit stability trochu "terénnější" pláště, než by tabulkově byly nejvhodnější). Cíl je takové nějaké "trekově-turistické" využití...
Zcela obecně, přilnavost na nezpevněném povrchu a rychlost na zpevněném povrchu jsou dva zcela protichůdné požadavky. Jak jsi právě experimentálně ověřila, při vyšším tlaku na nezpevněném povrchu ztrácíš přilnavost.
Jistým řešením jsou široké pláště, které mají i při nízkém tlaku relativně nízký valivý odpor na asfaltu. Jelikož nic na světě není zadarmo, platíš za to vyšší hmotností a při vyšších rychlostech větším odporem vzduchu.
A když vezmeš v potaz ještě životnost a odolnost proti různým typům defektu, bude těch kompromisů ještě více, a navíc to začne lézt pěkně do peněz.
Co tohle? (Nevím, v jakém to potřebuješ rozměru, ale zrovna tyhle jsou od 12" po 28"):
http://www.schwalbe.com/gbl/en/produkte/tour...
Řekl bych, že odkazovaný plášť nebude výrazně lepší než obuté Big Apple a Marathon supreme.
Dávám to jen jako tip. Osobní zkušenost s nimi nemám, vídám je čím dál častěji na koloběžkách. Podle recenzí má být za mokra na asfaltu lepší než jabka, ale podle Schwalbe zrovna na wet má o hvězdičku víc jabko a ostatní parametry +- stejné. Tak fakt nevím.
Jasně, teoreticky jsou mi tyto věci naprosto jasné. Jen pak moc nevím, co s tím v praxi.
Že ten rozdíl bude tak obrovský, to jsem po pravdě nečekala... Na trekovi jsem měla nějaké pláště, co tam dával výrobce sériově a v servisu mi je, když bylo třeba, měnili za stejné a je-li to dobře, nebo jestli by jiné byly lepší, jsem nikdy nezkoumala. (Pravda, taky jsem jim nikdy neměřila tlaky. :-)
Teď mám kolo dělané "na míru" někomu jinému. Pomalu se dostávám ke zkoušení různých poloh sedačky a šlapáku, řeším, zda by mi nebylo lépe s nášlapy atd. Prostě se celkově snažím je nastavit spíš na míru sobě, a moc mi to nejde.
Podle mého a na tvůj styl jezdění budou vyhovovat klasické Schwalbe Marathon buď ve verzi 26x1,75 nebo 26x2,00 a to samé i ve verzi 20x1,75 nebo 20x2,0.
http://www.koloshop.cz/pneumatiky,-plaste-mtb...
Lepší odkaz
http://tinyurl.com/c4syzpn
Nevím, Marathony jsou poměrně fajn (i když teda dost kloužou), ale nepovažoval bych je za pláště vhodné k provozování na nízkém tlaku na silnici. Někde jsem viděl moudro (nevím kde, možná přímo od Schwalbe?), že nízkotlaký plášť na silnici by měl mít co nejměkčí bočnice, aby dobře jel. Zdůvodnění vypadalo rozumně -- bočnice se při jízdě deformují, tak ať v tom mizí co nejméně energie. Což bych řekl klasický marathon moc nesplňuje (i ve srovnání třeba se supreme) i když má minimum 2 bar.
Mimochodem, Ifčo, tobě přišly moc tvrdé Big apple na 3 bar? (to je prostředek rozsahu, ne?) Tak jako tak, plášť na dolním konci udávaného rozsahu by neměl být podhuštěný, že by mu to vadilo. Takže pokud se ti s takovými tlaky jezdí dobře, proč to měnit. :)
Přiznám se, že tím, že lehokolo má každé kolo jiné a každý plášť jiný, tak nevím, které z nich mi přišlo moc tvrdé :-) Každopádně jako celek to na písku a kamínkách bylo pro mě skoro neovladatelné (hladká mokrá silnice nejspíš nevadila, ale to jsem až tak nezkoumala). Možná mi vadilo jen to zadní, co já vím... Každopádně jsem nejspíš před tím, než mě napadlo ty tlaky změřit, jezdila na obou kousek POD doporučeným minimem.
Pokud máš pod 70kg, tak klidně u foukání lehce pod minimem zůstaň.
Pokud to přeženeš, tak to poznáš hned i za jízdy, plášť se začne už nápadně žvejkat.
Ehm... no, řekla bych, že na tom pracuju...
(Ovšem dostat se pod sedmdesát je má nejvyšší meta a to ještě počítám váhu ranní, nahou a hladovou :-)))
Zatím se mi nežvejkalo nic - teda ne dost nápadně na to, abych to poznala i já.
A šířka těch plášťů? Supreme se širší než 2" nedělá a BA se dělá i ve 20" až do 2,15" (a dříve i tenhle rozměr byl k mání i 2,35", ale bohužel už nějaký čas není).
Já teď budu poměrně brzo experimentovat s podhuštěním 20" BA 2,15" (chtěl jsem právě ještě ty 2,35", ale už jsem nenašel). Nahozené je mám na Croozeru a když si vezmu jak bude nízká hmotnost celé soustavy vozík + dcera + věci (oproti dospělému), tak určitě půjdu hodně pod povolené minimum.
Ty 2,15" mají povolené minimum 30psi, můj odhad před vyzkoušením je, že zkončím někde mezi 10-15psi.
Kopíruji raději vše, co v mailu mám:
vpředu Schwalbe Big Apple 2",vzadu Schwalbe Supreme 1,6".
Supreme 26"x1,6" mají povolené minimum 50psi. Vždy to tak bývá, že užší pláště mají povolené minimum na vyšším tlaku.
Tady je to ale dle mě navýšené poměrně dost a nebál bych se jít o něco pod minimum až někam ke 40psi, možná i ještě o nějaký ten psík níže.
Navíc na lehu je hmotnost rovnoměrněji rozložená na přední a zadní kolo (není o tolik více nebo vůbec není více dle typu leha zatížené zadní).
Takže narozdíl od zábradlí není třeba foukat zadní více než přední.
To je další důvod, proč bych klidně zkusil jít u zadního Supreme dost nízko.
Presne, zadni dolu, ale to jablko vepredu bych pod spodni hranici neupoustel.
Hlavni problem je, ze na kazdy hrbol, na ktery na zabradli jezdec odlehci predni kolo, najede lezak natvrdo. 20" hladkemu prejeti prekazky taky nenahrava.
Na "mestske" jezdeni mam MArathon XR a stridam je na lehaci i na "mestskem" MTB. Na zabradli jsem na nich odjezdil celou zimu do prace na hranici minima, predni mozna jeste trosku pod. Na lehaci bych volil pomer tlaku opacne.
Dobře, to mi tím pádem asi bude vyhovovat, když mi to stačilo doteď a na změnu plášťů tlačit nebudu. Jestli jse správně pochopila sled těch všech úvah - před dovolenou natěžko bych teda měla zadní kolo trochu přitlakovat, že?
Pri nalozeni urcite nejdi pod minimum. Jinak spis pocitove a pripadne i vizualne. Kolik tam dat je otazka opravdu jen cviku a zkouseni. Na lehaci jsem sveho casu jezdil na tak podhustenych kolech, ze se mi nachytala trava mezi rafek a plast. A to v terenu a bylo to hlavne na prednim.
Ja bych zacal na minimu, overil okometricky a pak pripadne prifukoval, az bych dosahl stavu, kdy by mi to uz nevadilo na asfaltu.
Když se "žvejkají" podhuštěné pláště, tak to poznáš hlavně na plášti - po stranách se udělají takové klikaté vzorky. Neumím to popsat, ale když pláště okometricky ohledáš, rozhodně bys to nepřehlédla. Buď je plášť čistý nebo má kolem dokola po celém obvodu rovnoměrný klikatý "vzorek", který je pak známkou podhuštění.
Občas to dělá dojem, že je to "jen" špinavá šmouha, ale není!
Je to přesně tak. A nejde jen o bočnice. Aby plášť dobře jel na tvrdém povrchu i při nižším tlaku, tak jak jsi správně uvedl je potřeba méně tuhé bočnice, ale současně nesmí být moc tuhý ani běhoun.
A to je pak na rozhodnutí co oželet. Opravdu rychlé pláště na asfaltu na nižším tlaku budou vždy málo odolné.
Typický příklad jsou Super moto. Ty opravdu letí i na dost nízkém tlaku.
Ale také odolnost už je minimální.
Co se týká těch 3 barů, tak neuvedla jakou šířku těch BA jezdí a také netuším kolik zhruba váží.
Příklad, pokud má BA 2,15" nebo dokonce 2,35" a váží třeba 60kg, tak 3 bary budou pro takovou kombinaci nabušeno na šutr a hrozně moc.
Pro srovnání co jsem tu už někde psal. Super moto 2,35" vozím při svojich 72kg nafoukané na 30/40psi (cca 2/2,7baru). A takhle už jsou slušně nabušené a letí parádně. A další přifukováním jim stejně téměř nepomůže ani na asfaltu.
Pokud chci ale opravdu pohodlí, tak klidně nafoukám jen 23/30psi. A pořád jedou na asfaltu slušně (i když samozřejmě o něco hůře než na 30/40psi).
Pokud váží opravdu málo, tak bych se vůbec nebál experimentovat pod povoleným maximem.
Bez duší jsem jezdím mnoho let i při svojich 72kg na předním pod povoleným maximem. Až teď se to už téměř srovnalo když poslední rok, dva u Schwalbe snížily u dost 2,25" bikových plášťů povolené maximum. Bývalo 30psi a teď je 26psi. Já vepředu jezdím většinou 25psi.
S dušemi bych ty bikové pláště musel foukat o trochu více (a foukával jsem myslím na 30/35psi), ona ale může mít o dost kilo méně než já (takže i s duší může foukat méně než já).
Jo, ono to má i nějaké šířky?
V historii mailů jsem dohledala, že 2" (informace od prodávajícího při koupi).
Konečně jsem se horko těžko dostala z dolní hranice nadváhy na horní hranici normy (takže v kombinaci s tím, že mám skoro metr osmdesát se určitě nedá říct, že bych vážila hodně málo ani s hodně velkým přiblížením. :-)))
Ano má a šířka (která určí výsledný obojem) je zcela zásadní údaj.
Užší plášť je třeba foukat na daleko větší tlak jak pro podobný pocit za jízdy, tak aby vůbec nějak jel, tak aby se necvakala duše (nebo plášť a ničení ráfků při ježdění bez duší).
Takové extrémní srovnání pro představu. Silniční 23mm plášť nafoukaný na 100psi bude pocitově děsně měkký oproti 2,35" plášti nafoukanému na 50psi (ten už bude jako šutr).
A pokud máš oba ve 2" šířce a s tím doplněním o hmotnosti, tak bych se držel u povoleného minima a moc pod něj už nechodil.
Terénní pláště podle názvu jsou většinou právě "do bahna", mají výrazný vzorek atd. Taky mívají zpevněné bočnice, aby nešly tak jednoduše prorazit při jízdě pořádným štěrkem. Řekl bych, že ty naopak chceš měkký rozumně rychle jedoucí plášť se spíš minimálním vzokem, ne? To alespoň podle popisu pasuje na Big Apple a další tohoto typu. A pokud se ti na nich dobře jezdí na spodním rozsahu tlaků, proč ne.
Nejsem odborník na pláště, ale myslím si jakou máš asi potřebu a protože mám na mých "trekových" lehokolech Marathony, vím o čem píšu. Na polních a lesních cestách to drží obstojně a na silnici to celkem jede. Zkrátka podle mě, takový universál a když počítáš s jistým omezením, slouží velice dobře. To co tam máš teď jsou pláště na silnici, ale samozřejmě ti zde někdo poradí určitě další možnosti.
zvažuju Schwalbe Black Jack
dopředu i dozadu
http://www.nakole.cz/diskuse/16314-schwalbe...
na poslední vyjížďce BrnoBentu jsem měl maratóny na obou kolech, taky do Schwalbe
a pocitově nic moc co se týká jistoty
rychlost dobrá (jak jsem psal/říkal odhadem pocitově +20%)
ale do zatáček strach, navíc stačilo trochu šáhnout na brzdu a hned smyk
na druhou stranu kluci to vepředu klopili ve větších rychlostech mnohem víc než já - takže to možná/určitě bude i o hlavě a vyježděnosti
jinak normálně vozím vepředu nějaký 20" BMX plášť od Kendy, vzadu Karma taktéž Kenda - to je IMHO terénní plášť, který umí i podržet ...
(a má i dost měkký bočnice, mám ji v drátový verzi)
Já mám stejný pocit jako popisuješ po každém přezutí plášťů, hlavně na rychlejší. Chvíli trvá znovu získat cit pro to, na jakém povrchu si můžu dovolit kolik. Klasický Marathon mi v tomhle přišel možná nejhorší, protože má navíc takový vyšší a ne zcela kruhový profil, takže se při naklápění nechová tak hezky. A další věc je, že tu minulou něděli měli někteří z nás na tom samém kole za sebou 200km předchozí den, takž cit pro to klopení zatáček byl na dosavadním letošním maximu :-).
Zkus si trochu zvyknout na to co tam máš teď a kdyby se to nelepšilo, tak zkus najít něco, co má lepší adhezi a kruhovější profil (žádné vyskoké superodolné ochrany proti průrazu pod prostředkem pláště). Zaplatíš to (krom pořízení nových gum) menší životností a odolností. Ale dají se koupit i opravdu solidně přilnavé pláště. Naklopení 20" Marathonu Racer mám experimentálně ověřené až do ojetí okraje proužku na dynamo :-).
Díky za postřehy!
Marathony nevyhazuju (prozatím), leželi mi ve sklepě dva roky tak tam případně zase nějakou dobu ležet můžou ... :-)
Holt to chce fakt jezdit, jezdit, jezdit.
A pravda je, že se do nějakýho složitějšího terénu (bahno, louže, kameny, kořeny) poslední dobou moc nedostanu, ale jak se říká - štěstí přeje připraveným
Zkoušel jsem ledacos, ale nakonec jsem zůstal na předku u Kendy http://www.bike-eshop.cz/plaste-detska-kola...
Vzadu bych ten Schwalbe nechal, ústřel na zadek se nechá ustát.
Já teda nevím, o těch gumách je to moc pěkné čtení a dobré rady od vás, ale myslím, že by nebylo od věci vzít do úvahy (protože se jedná o ležák) také komplet: gumy + váhu jezdce + jaké jsou na kole vlastně tlumiče a jak jsou nastavené, myslím že i tyto věci mají nezanedbatelný vliv na komfort jízdy, jako vyvážený celek, hm?
No já měl na předku 20" Rubenu a za první rok (2500km) byla na hadry. Tak jsem tam dal Schvalbe Marathon Plus 20x1.35. Musím to foukat dost natvrdo, leho je tím trochu neklidnější a citlivější na řízení. Ale na plášti zatím nepozoruju opotřebení. Blátu se vyhýbám, tak jsem zatím ani "nelehnul". Vzadu mám obyč Rubenu a ta drží, je na ní asi 4000km.
Právě taky řeším, co obout na lehokolo (mám obě kola 20"). Jezdil jsem na Schwalbe Maraton Racer. Spokojenost, přestože mokrý asfalt mě párkrát vyděsil. Nedávno jsem trochu experimentálně přezul na Rubeny s hrubším vzorkem, neb se dost často dostávám do měkčího terénu. Moc dlouho jsem si nepojezdil, při jízdě po hladké cyklostezce mi explodovala Rubena na předním kole (rána jak z děla). To má mimo jiné za následek skutečnost, že teď se bojím pouštět stroj z kopce do vyšších rychlostí :-/ a když jedu s dětským vozíkem, tak už brzdím pořád.
Máte někdo zkušenost se Schwalbe Road Cruiser 20 x 1.75 ?
Tak bych řekla, že výměna těch plášťů už pomalu začíná být žádoucí i kvůli opotřebení a že bych to tedy ještě před dovolenou měla stihnout.
Mám pocit, že původní Holfiho doporučení Marathonů už nejspíš tak bezvýhradně neplatí (taky se přidávám ke všem ostatním, co přejí rychlé srůstání)... tak co by se mi doporučilo teď?
Jsem spíše bojácný typ cyklisty (i když na lehu se to proti zábradlí o hodně zlepšilo), takže pláště typu "trochu to podkluzuje, ale dá se to ustát" pro mě nejsou to pravé, ale zas bych to nehnala do nějakých extrémů vhodných do hlubokého bláta apod.
Azub 5, tj. 20 vpředu, 26 vzadu.
Já to budu muset časem taky řešit, nejspíš to skončí znovu na Marathonu Racer, akorát tentokrát koupím Evo verzi, nikoliv drátovou.
Mimochodem, jak se pozná že plášť potřebuje vyměnit? Předpokládám že měřítko které jsem používal v dobách svého mládí už dnes není použitelné (měřítko: "není ještě vidět tkanina --> není třeba měnit" :-)
Jo, to je, myslím, docela případná otázka...
Já k tomu závěru dospěla ryze subjektivně. Se mi zdá, že už místy není vidět vzorek (ale upřímně řečeno, netuším, kolik toho ty pláště mají za sebou a jaký vzorek vlastně původně měly mít) a hlavně začínám mít pocit, že mi jaksi hůř "sedí" na podkladu i při tom nižším nahuštění.
Marathon s přídomkem "supreme" narozdíl od klasického Maratonu opravdu prakticky vůbec neklouže (na silnici, terén nejezdím, ale na něj nemá vzorek), takže pokud se ti Marathon líbí, ber tenhle. Výdrž a odolnost proti píchnutí velmi slušná, ale asi to nebude plášť vhodný na extra nízké tlaky (i když je IMO znatelně měkčí než klasický Marathon).
Na předním kole jsem teď najel skoro 3000 km s Maxxis DTH a hodně se mi líbí (neklouže, po asfaltu pěkně jede, a odolnost + výdrž vypadá velmi slibně). Ale je to vysokotlaký plášť, takže moc nesplňuje původní zadání.
Jo, na silnici se mi líbí hodně.
Vyloženě terén nejezdím, ale už nějaké ty polní a lesní cesty s troškou nasypaného štěrku a sem tam písek nejsou nic moc. To je sice částečně v hlavě, ale stejně by možná bylo k tomuto použití něco vhodnějšího... Popř. jestli by tohle bylo lepší, když bych u Supreme zůstala, jen bych místo 26 x1,60 tam hodila 26 x2,00? Ovšem co s předkem?
No a je teda lepší supreme nebo racer? Podle webu Schwalbe je racer o něco lehčí (390 versus 440 g v rozměru 26x1.5, resp. 26x1.6), stejná směs, stejná ochrana proti defektu. Akorát v té tabulce nahoře uvádějí menší valivý odpor Raceru a větší odolnost proti defektu u Supreme.
Po ojetí sady Supreme (vpředu přes 20 tisíc, vzadu 2x přes 10 tis. km) jsem Azub 5 pasoval do role terénnějšího a hlavně ještě pohodlnějšího kola a dal tam Kendu Khan 1.75" K-935. Vzadu verzi K-Shield, dopředu obyčejnou, ve 20" se v téhle verzi nedělá.
Jezdí to dobře i při relativně nižším tlaku a pěkně tlumí třeba i kostky. Doporučoval to tady i HonzaK, vozí ji vpředu. Výdrž zatím dobrá a že by to jezdilo výrazně pomaleji, to na tomhle kole pocit nemám, ani psychologicky.
Když už se objevilo "navrchu" téma plášťů přihodím sem ještě jednu pozitivní zkušenost s plášti na 451 kola (před nějakou dobou se na ně ptal Snilard, možná je používá i někdo další). Maxxis DTH, vyrábí se jak 406 tak 451, s 451 verzí má teď Šárka najeto asi 3000 na Thysu, já podobnou vzdálenost se širokou verzí na 406 ráfek.
Pláště jedou na asfaltu pocitově rychle (exaktní porovnání neumím udělat), ani na mokrém asfaltu neklouzají (nemám potřebu zkoušet nadoraz kdy ustřelí :), ale i hodně rychlé silniční sjezdy v zatáčkách naprosto v pohodě). Po těch 3kkm ani jedno píchnutí a vzorek na pohled skoro stejný jako u nového pláště (plášť na předním kole).
Díky za radu, pohledám to na netu. Já teď obul veslák na jakousi Rubenu V89 37-451. První plášť vydržel asi 30km než se sám od sebe začal trhat. Tlakoval jsem ho na předepsaný maximální tlak a najednou se na něm začla dělat boule. Po sundání jsem našel uvnitř natrženou strukturu kostry. Prostě šmejd. Nicméně z nedostatku jiných zdrojů jsem koupil další dva a ještě tomu dávám šanci. Při ceně těsně nad 100Kč za kus mě to nějak zvlášť netrápí.
Ještě z dob kdy jsem jezdil na silničce mám čistě soukromý názor, že Rubenu nebrat za žádnou cenu. Sice se v přepočtu ceny na kilometr asi mírně vyplatí, ale viděl jsem na nich pár podobných velmi nepěkných a velmi náhlých selhání na to, aby mi to stálo za ty nervy. :/
Jiné zdroje jsou třeba Primo přímo od Derka (http://rowingbike.com/site/EN/Store/Other-parts... pravda není za stovku, a na mokru dost klouže, ale možnost je to taky. Vzhledem k tomu, že ho standardně používá jak Derk, tak M5, asi bude alespoň co se rychlosti týká fajn.
Mozna se budu opakovat, ale na svych kolech jsem vystridal ledacos. Dnes mam vsude prave Rubeny. Ja mam treba nejhorsi zkusenosti s Kendami. Pokud by byly Rubeny skutecne tak spatne,myslim, ze by se mi to nekde uz za tech zhruba deset let muselo projevit.Ale neprojevilo. Ono i Rubena ma zakladni rady za par korun na karky a detske kocarky a potom vyssi rady.Ja pod 250 Kc za plast nikdy nesel a vyplatilo se.Vzdy si kupuji kvalitni vyssi radu s odolnosti proti prorezani v oblasti patky a prurazu v oblasti behounu. S reflexnimi prvky a nemohu si v zadnem pripade na Rubeny stezovat. Takze ona je Rubena a Rubena.Nejezdime na karkach ci kocarcich i kdyz si to nekteri neznalci lehokol mysli, ze je to pro vozickare:-))) Kupujme tedy Rubeny urcene pro narocnou cyklistiku ne pro kocarky.:-)
Ještěže Tě tu máme, agente firmy Rubena, nepochybně znáš zpaměti jejich katalog a poradíš nám, jaké kvalitní pláště pro náročnou cyklistiku nám Rubena nabízí v rozměru 451mm. My neschopní blbci si totiž jinak budem dál myslet, že v tom rozměru dělá Rubena jen svůj obvyklý šmejd za 150Kč co praská sám od sebe po 20km jízdy. A to se na mě nezlob, ale vyrobit BMX gumu co vydrží 20km je buď katastrofální neschopnost nebo vědomé tahání peněz z lidí za produkt, který nefunguje. Tak jako tak další hřebíček do rakve značky.
Bez urazky,Jirko.Davno jsem pochopil, ze Ty ses pasoval nebo snad byl zde prohlasen jakymsi kralem lehokol a odbornikem na lehocyklistiku,neb Tve sahodlouhe elaboraty zde jsou mi dobre zname,ale nerozumim,proc se zde timto zpusobem vyjadrujes k memu prispevku. Nejsem agentem Rubeny, jsem jen majitelem kol s plasti Rubena mnoho let a nemam zadne negativni zkusenosti z duvodu,ktere jsem uvedl vyse. Stejne tak jsou i levne Kendy ci kvalitni drazsi rady. Pokud se podivam na sva kola i lehokola, neznam hazejici plast, prodreny,vybouleny ci praskly plast ani po letech provozu. A domnivam se, ze z duvodu vyse uvedenych. Katalog nastudovany tedy nemam, mam jen dobre zkusenosti a netrpim tak zadnym predsudkem vuci teto znacce. Vybiram vyssi rady a naprosta spokojenost.
1. už zas vytahuješ svou osobní zkušenost s Rubenou, kterou tu nikdo jiný nemá na svých lehokolech zopakovanou, ačkoliv ji všichni dávno známe zpaměti a už to vážně psát nemusíš.
2. vytahuješ ji v reakci na poptávku na 451mm plášť, který Rubena dělá jen jeden, vyzkoušel jsem ho a byl to nejhorší propadák co jsem kdy měl v ruce.
Pokud máš potřebu "svou" značku prosazovat i v tomto kontextu, a v situaci, kde evidentně hledaný rozměr a vlastnosti ani nevyrábí, tak se nediv, když je na to kousavá odpověď.
Schvalne jsem se na ten jejich katalog kouknul,protoze od roku 2008 jsem toho nepotreboval,bo jsem plaste od te doby nepotreboval menit z zadneho duvodu. Menil jsem akorat Kendu na tandemu,protoze ta mi narozdil od Ruben dvakrat po sobe praskla v oblasti rafku. Prohledni si ten katalog rovnez, nez zacnes startovat.Mozna zjistis ,ze nemas pravdu.Ostatne, co myslis,ze mam na kolech ja? Ten jedinej "propadak" na karky jak pises? A jinak zde vyvstava prosta otazka?Proc to kupujes a dokonce ve vetsich poctech a pak to sem chodis hanet,kdyz jses s tim tak nespokojenej? Proste zakladni rada nepatri na lehokolo, maximalne tak na detskou dvacitku, ktera ma vahove naprosto jine zatizeni. Ja jsem kuprikladu Kendu uz nikdy vice nekoupil pote, co mi na tandemu odesly dve behem jedine sezony vzdy na stejnou zavadu - trhlinu v patce. A to mi prodejce tvrdil, ze to na tandem bude v poho.
Když mám na výběr koupit šmejd, zkusit na něm jezdit a snad to nějak půjde, nebo druhá možnost nechat to kolo stát drtivou většinu roku doma, nebo třetí možnost nechat si vyrobit zakázkovou vidli a vyplést nové kolo s 406 ráfkem, tak furt ještě vychází klidně i tři tyhle šmejd gumy nejlíp, pokud se teda potvrdí, že 20km dojezd je výjimka a ne střední hodnota. Tak proto to kupuju. Tvoje rada o řadách je super, ale v případě 451 gumy v ČR je platná jak mrtvýmu zimník. Kupuješ co seženeš, nemáš na výběr různé řady. To je snad každému jasné.
Je to vzdy jen a jen tva volba. Prave proto bych nesvadel danou vec na vyrobce. Ostatne, vzdy je tu moznost uvedene zbozi reklamovat a ver, ze trhlina plaste je obzvlaste zasadni vadou. Mimochodem jakekoli trhliny jsou vzdy vadou zasadni. Nechal bych si tedy vratit penize a vice bych do toho neinvestoval. Ale hlasat koupil jsem smejd,prestoze jsem to vedel,protoze to vyslo nejlevneji v teto souvislosti jako argumentace neobstoji. Nic to stale nemeni vsak na mem postoji k vyrobkum Rubeny na velo. Ja mam jen pozitivni zkusenosti ale jak jsem psal, predem vim, ze nekupuji to nejlacinejsi ale naopak to nejlepsi od tohoto vyrobce a za danou kategorii si rad priplatim. I tak mne stale plast od Rubeny vyjde ve srovnani s konkurenci nejlevneji.
Obvyklý průběh reklamace: "Při dovoleném tlaku a normální jízdě po asfaltu plášť částečně praskl a vyboulil se." Odpověď: "To jste ho musel přetlakovat, při dovoleném tlaku se to nemůže stát, reklamaci neuznáváme." Tohle už jsem zažil víckrát ve víc obchodech.
Pak si můžeš zaplatit ze svého soudního znalce, který pokud potvrdí, že šlo o vadu výrobku, bude zpětně uhrazen prodejcem výrobku. Půjdeš do toho kvůli blbosti za stovku? Těžko. A ten obchod to ví.
Jestli se ti nelíbí ekonomický výběr jedné ze tří dostupných variant řešení problému tak jakou argumentaci bys ještě chtěl? Co ti na tomhle vadí?
Jestli máš vyzkoušené pláště co vyhovují tvým kolům pro tvůj způsob ježdění, tak to máš super a leckdo ti to může závidět. Ale nikoho to samo o sobě nemůže přesvědčit o tom, aby na svoje kolo a svoje ježdění koupil stejnou značku, pokud s tou značkou sám někdy měl špatnou zkušenost. Pokud je něco argumentace, která neobstojí, tak je to tohle.
V jistem smeru rozumim Tve argumentaci. Zatim vsak se mi v cyklistice nevyskytla jakakoli vec,kterou bych nedokazal vyreklamovat. Pokud nezareagoval sam prodejce, vzdy jsem uspel primo u vyrobce.A to jak u nas tak v cizine. Obzvlaste,pokud by se mi vada v zaruce opakovala na vicero kusech. Samozrejme chce to zvolit spravnou argumentaci. Ale blahe pameti jsem vyreklamoval i tachometr, ktery meril vysokou rychlost doma na stole.:-))) ale na kole se nehnul. Dalsi kus mi vycucal za tri nedele baterii.U prodejce jsem neuspel u vyrobce primo ve Svycarsku zadny problem. Poslali dva nove a oba dva na mou zadost i prezkouseli.Jeste dorazily i noce baterie. Stejne tak jsem vyreklamoval i pedaly na Dahona - oni funguji, ale opadalo z nich vsechno, co nebylo prisroubovane. Tak poslali par krytek a kdyz to opadavalo stejne ,poslali od vyrobce nove jine pedaly. Takto bych mohl pokracovat do nekonecna. Takze zde by stacil dle meho prosty zatezovy test a natocit to na video.:-)
Já zažil výše popsanou reklamaci u prasklého nosiče, který mě dokonce sundal z kola (Sport Arsenal koupený v dnes už myslím zaniklé kamenné prodejně), u brašny (eshop, značku si nepamatuju). Z doslechu (spolužák závodní cyklista) vím o stejné reakci na prasklý představec na silničce a odpruženou vidli na mtb, obojí s následnou škaredou nehodou. V případě té vidle (Manitou) uspěl jak popisuješ u výrobce. V případě toho magnéziového představce za několik tisíc to skončilo u toho znalce, ten našel mikrobublinku a pak reklamace uspěla u výrobce, který ji původně odmítl. Ve všech případech prostě obvinili spotřebitele z nesprávného použití a nechali na něm, ať dokazuje svou nevinu, resp. jejich vinu, slušně se zachoval jen Manitou.
Když se vrátím k tomu plášti: nechce se mi věřit, že by Rubena systematicky jeden kus jak druhý dělala plášť co má na sobě napsáno 85psi a je na bmx, jedeš s ním po asfaltu na 85psi 20km a rupne. Proto ho považuju za nešťastnou výjimku, s mizernými jízdními vlastnostmi i před rupnutím jsem smířený a za tu cenu (tuším 137Kč nebo kolik) jednak nečekám lepší a jednak mi to nestojí ani za investování do řešení reklamace s výrobcem (čas, poštovné). Jiný plášť toho rozměru jsem v ČR nenašel, tak jsem koupil další a Rubena má šanci prokázat, že těch 20km byla opravdu jen výjimka.
Ty mrňavé maximální tlaky u tenkých verzí mně dost děsí. Jinak to vypadá moc zajímavě.
EDIT: Máš zdroj, kde to koupit?
Ten tlak nevím, žádnou podstatnou odlišnost mezi 406 a 451 verzí, která by to opodstatnila nevidím. (Asi bych se úplně nebál trochu přidat, mám pocit, že 1 3/8 měla Šárka většinou nahuštěný na trochu víc než těch 65 a žádné negativní následky nepozorovány. Jiná věc je, jak je to podstatné kvůli valivému odporu, to fakt nevím; na vesláku je spíš problém moc měkkého pláště v tom, že se pak hodně houpe předek při záběru.)
Už si úplně nepamatuji, kde jsme je kupovali (resp. obchod, který z toho podezírám má teď nějak podivně rozbitý web a nic tam nejde najít), ale vidím ho třeba tu: http://www.bikester.se/maxxis-dth-bmx-daeck-20... resp. http://www.fahrrad.de/fahrradteile/bmx-teile... (je to jeden a ten samý prodejce, jen jiný web, ale anglickou verzi asi nemají :( ). Nebo z Británie tu: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx... . Zdroj v ČR nevím.
Tak pláště bych měla. Zadní se mi povedlo vyměnit už před delší dobou a dnes konečně došlo na ten přední. Dvacítka s autoventilkem... zakoupila jsem i odpovídající novou duši a v tom začal ten problém. Dokážu tu duši napumpovat, pokud je venku z kola. Jakmile prostrčím ventilek ráfkem, ani ťuk. Jak jsem to zkoumala zevnitř, ráfky jsou zřejmě dvojité a páskou vyložené - prostě toho ventilku nekouká ven dostatečně velký kus, aby ho pumpička dokázala chytit.
Připadám si sice jako totální dement, ale ani za vydatné pomoci obou synů se nám to nepodařilo...
Co s tím? Máte někdo na takhle blbou otázku nějakou chytrou odpověď? (A fakt si nedělám srandu...)
Jestli mas opravdu tak vysoke rafky s dirou na autoventilek, ze to nejde (zatim jsem se s tim nesetkal), budes muset koupit jine duse s delsim ventilkem.
Hmmmm... blbé, když chci pozítří odjíždět na sraz a do té doby si nadehnat ten volný pátek v práci. :-(
Notabene, jestli má duše dostatečně dlouhý ventilek, nejspíš poznám, až ho tam začnu cpát... Asi je tu pořád ta možnost nacpat tam tu původní duši.
Doufala jsem, že je někde nějaký fígl, na který už někdo narazil.
Dej tam puvodni a nekde zkus koupit dusi a zdurazni, ze chces dlouhy.
Ale vazne jsem jeste nevidel tak kratky ventilek, ze by to neslo. To nekouka ani trosicku? Ani na zachyceni slauchu ke stare favoritacke pumpicce?
Právě že kouká docela hodně - proto mi přijde, že sehnat někde delší nebude jen tak. Ale nestačí to. Vzhledem k tomu, že volnou duši pumpička nahustí bez problémů, nemůže to být ničím jiným, než že nějaký milimetr, možná jen zlomek milimetru chybí.
Jo, jiná pumpička by asi taky mohla být řešení. Takové ty co se nasadí a páčkou zajistí máme doma dvě, a nejde to s žádnou.
Některé ventilky mají gumový potah a to může vadit. Originál Schwalbe má ventilek bez potahu. Zjistil jsem to, když jsem nedávno poprvé píchnul. Hned jsem si koupil lepení a náhradní duši od Schwalbe.
Tohle bude asi "bingo"... gumový potah to má a řekla bych, že vadí... Sice je zvláštní, že venku z ráfku nevadí, ale nejspíš to bude ono. Takže Schwalbe je na jistotu bez potahu... díky.
Ten gumový potah může vadit jedině pokud je díra v ráfku malá, pochybuji že bys měla na 20" kole vysoký ráfek. Stačí trochu zvětšit díru a bude po problému.
Sorry za ten minus,vzdy kdyz chci dat bod z telefonu,tak na to macknu a samo si to uhne a preskoci vedle...Chtel jsem ti dat velike plus.Bingo!Proste zvetsit diru v rafku a drive,nez to udelas,Ifco,a mas dvouplastovy rafek a jeste navic s vlozkou a gumovou velkou placatou kruhovou patkou,tak vem kulaty pilnik a z vnitrni strany rafku zahloubi kolem dokola rafek vcetne vnitrni pasky a presvedc se, ze ta paska neni posunuita mimo otvor.I to kolikrat staci kousek a nejde tam poradne protahnout ventilek.:-)Delal jsem to takto jiz nekolikrat....A pokud mas rafek v oblasti spici jakoby do paraboly a tim se zvysuje vyska rafku, tak dej z druhe strany vne na ventilek krouzek,kterym ten ventilek pritahnes nahoru postupnym dotahovanim.
Někdy mě standardní Grand Rock nebo Grand Hill ráfky na 20" kolech od Azubu právě v té kombinaci s běžnou duší s potaženým ventilkem (Rubena, Kenda, Innova) dělaly podobný problém. Obvykle jsem si s tím poradil tak, že jsem to vyfounkul úplně, palcem promáčknul plášť zvenku proti ventilku tak, abych ho podržel co nejvíc zasunutý do ráfku a proti tomu palci nasazoval pumpičku. Ale setkal jsem se i s tím, právě u 20" kola, že to s jednou duší fakt nešlo, prostě jsem ventilek nedokázal vysunout dost.
Tak je to pro mě přinejmenším pozitivní sdělení ve smyslu, že snad fakt nejsem úplný dement. :-)
Zkoušeli jsme to dokonce se synem, že jeden palcem tlačil ventilek skrz a druhý rval v protisměru pumpičku... Palce mám skoro vykloubené ještě teď, pocitově se mi to jevilo, že jsem už "na dně"... a ani ťuk.
Tak jsem zatím ideu nové duše k novému plášti vzdala a nacpala tam tu, co tam byla původně.
Bohužel si nepamatuju, co to přesně bylo za značku duše, ale narazil jsem na to, že do některých ráfků mi vůbec nešly právě kvůli délce ventilku a přitom to nebyl nějak extra vysoký ráfek. Bylo to u 20" duší a tak hádám, že je asi výrobce myslel na dětská kola s jednostěnnými ráfky, kde čím delší je ventilek, tím snadněji se ukroutí při pumpování (aspoň podle některých lidí). Dneska většinou kupuju duše co jsou běžně k dostání, různé značky, žádné spešl dlouhé ventilky, a nepamatuju si, kdy naposled mi to nevyšlo. Takže to asi není zas tak častý problém.
Jeste me napadla takova myslenka, pouzil jsem to jednou v dusledku omylu obchodnika pri naslednem defektu.Kupoval jsem nahradni dusi s autoventilkem a on mi zrejme omylem prodal s galuskovym ventilkem. Zjistil jsem to az po defektu,kdy jsem prodrel dusi v patici pod prasklym plastem Kenda na tandemu.Tak jsem ji tam vrazil a dotahl krouzkem z horni strany a nic se nestalo, jelo to normalne. Takze zkus misto autoventilku dusi s galuskovym ventilkem.Ten se ti tam urcite vejde.:-)
A máš tip na dvacítku s galuskovým ventilkem? Já na ni ještě nenarazila... (Ale je pravda, že mám jeden oblíbený cyklošop a moc jinde nehledám.)
Nicméně on se mi tam ten autoventilek vejde - venku kouká ještě i pár milimetrů toho gumového povlaku, takže nemyslím, že by byl problém v tomto, řekla bych, že je venku opravdu "na doraz". Ale jak jsem psala, dala jsem tam tu duši, co už jsem měla, takže urgentní to snad není.
Napr. Zde:
http://www.bikestore.cz/kola/duse/194/bbb-bti...
Jen dodám, že v rozměrech duše je napsaná šířka 32/37, čili už 1,5" pláště na ni budou trochu široké a bude se muset hodně našponovat. Obvykle to funguje a někdy mi to drželo i dlouho, někdy to ale bývá náchylnější k defektu. Do široké 2" gumy bych ji rozhodně nedoporučil.
na srazu vyzkouším, toto: http://www.mall.cz/plaste/schwalbe-black-jack... na první pohled to vypadá dobře, ale uvidíme co to pode mnou udělá. Pak poreferuju.
Takže referuji: Zatím najeto cca 250km, foukám na max, zadní kolo. Z toho asi 150km po tvrdém hladkém, zatížení 95 až 110kg + kolo. Zbytek terén včetně volného štěrku a šotoliny. Opotřebení minimální, zatím nemizí ani vroubky na jednotlivých kostičkách. Odval velmi dobrý, pocitově nijak nebrzdí. V bahně slušný záběr i držení stopy. Na kořenech trochu klouže, ale v normě. Při "trialu" po velkých kamenech v pohodě i na vlhkých. Shrnuto: za ty prachy výborná volba, objednávám i na předek místo drahého Mow Joe a pak zase dám vědět
já jsem si koupil Schwalbe Rapid Rob s takovým vzorkem, který je jako jak na silnici tak do terénu. Jezdím na něm asi čtvr roku a zatím spokojenost. Na silnici je znát mnohme menší odpor. V terénu drží jak do kopce, na kamenech tak hlavně při rychlé jízdě z kopce. Jsou trochu dražší, ale mají kevlarové vlákno, takže by měly něco vydržet a být antidefektní. Zatím bez defektu, tak to snad vydrží i dál.