Dobrý den, poprosila bych zkušené o radu. Elektrokolo pro mojí mamku, 66 let. Na vyjížďky do 30 km. Důležité je, že kolem máme kopcovitý terén, hodně by jezdila do kopců, většinou asfalt, 30% možná štěrk, lesní cesta. Na nohou skoro nemá svaly, prostě aby nemusela vyvíjet žádnou sílu, jen lehounce šlapat. Pouze přes léto. Skladování v garáži. Pokud možno s nízkým nástupem. Hlavně mi jde o tu kombinaci kopec bez nutnosti dát do toho jakoukoli sílu.
Tatík je celoživotní cyklista, tak by si občas mohli vyjet spolu. On by možná taky o elektrokole uvažoval, ale předpokládám, že u něj budou menší nároky, když i ve svých 70 letech je ještě dost vysportovaný.
Uvítám praktické tipy a rady. Děkuji.
Ještě doplňuji váha jezdce cca 80 kg :-)
Pokud jezdec nemá žádnou sílu šlapat i do mírně nakloněné "roviny" doporučoval bych se poohlédnout po idividuální přestavbě kola.
Žádné z prodávaných elektrokol nedokáže jen silou motoru 250W cyklistu vyvézt do prudšího kopce.
Další aspekt je výdrž baterie. Čím více kopcu tím větší spotřeba.
Na jízdu v hodně kopcovitém terénu by bylo potřeba pro ujetí 30km alespoň 15-20Ah baterií.
Cena takovéto baterie je více jak 20tis. kč a cena dalších kompnentů (motor, řj. ovládání) dalších zhruba 8-10tis. kč.
Další možnost je si zajít k nejbližšímu prodejci elektrokol a osobně si prodávaná kola vyzkoušet hlavně do kopců.
Udávané parametry prodejců o dojezdech je nutno brát s velkou rezervou.
Taky by bylo dobré se zaměřit na Elektrokola se středovým pohonem, tam je cena od 35tis. výše.
No 250 W samo o sobě je na vyjetí kopce víc než dost, leckdo to nohama nedá a kopce vyjíždí. :) Problém je s maximálním momentem motoru, resp. s maximálním proudem a ohmickým odporem vinutí. Středový motor by to měl elegantně řešit a netřeba jít po šílených výkonech. Ale jestli, jak a za kolik je kolo se středovým motorem sehnatelné nevím.
Nevim jestli to někdo s 250W motorem do kopce vyjíždí, je to jen teorie že to stačí, zkušenost je jiná.
Má vlastní zkušenost je že to není pravda, mám několik známych s tímto motorem a ani jeden nepotvrdil že by kopec vyjel jen silou motoru.
Osobně vlastním 2Kw motor a ani ten není schopen sám mně vyvézt do prudšího kopce.
Středový pohon to sice řeší ale i ten potřebuje dodat nějakou sílu aby fungoval, tak že ani zde to bez námahy nejde.
Do kopce stačí 250 W. To je výkon, ne název motoru. :)
Většina motorů "s nálepkou" 250 W asi stačit nebude, to víš ty lépe. Ale taky sám říkáš, že nemusí stačit ani s nálepkou 2 kW. A o tom to zhruba je, prostě ne jít za motorem s co největším číslem, ale hledat takový, co má rozumný výkon v nízkých otáčkách.
Na solo pohon bez síly jezdce je 250W nedostatečných, i u střeďáku je to na hraně.Nanejvýš po rovině, a to jěště s dost velkou spotřebou.
Otázka je , jestli se zdravotní stav, (svaly) má šanci zlepšit, nebo ne.
Asistenční pohony jsou velmi vhodné i pro rehabilitaci, kdy člověk díky nim postupně trénuje a jeho kondice se zlepšuje. Ale nevím, jestli je to tento případ.
Sice už je to poměrně offtopic, ale nedá mi to.
Výkon 250 W zvládne "normální" člověk, co rekreačně jezdí na kole udržet tak pár minut, jestli ho vůbec dá.
Zadej si 250 W sem: http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm a uvidíš sám. Pokud kolo s 250 W motorem nejede do kopce, tak ten motor prostě 250 W nedává.
U nábojového motoru beru, že je problém s točivým momentem, protože vinutí ani zdroj/měnič nedá tak velké proudy při malém napětí. Proč ale pak nefunguje středový motor?
Tabulek a výpočtů můžeš mit tisíce, stale je to jen v oblasti teorie, skutečnost mnohokrát ověřená je jiná. Je mně jedno jestli je to název nebo výkon prostě to ten motor nezvládne.
Ten můj 2Kw by to zvládnul ale s jiným jezdcem. (80kg a 128kg je rozdíl) Díky onemocnění kýč. kl. já nejsem schopen ty potřebné otáčky udržet.
Další věc je že takovému motoru nebude stačit 30A ale musí dostat aspoň 50A což většina levných aku nedá. Ten motor vetšinou do kopce stratí otáčky a pak už není schopen ten výkon dodat. Proto jezdec musí i do kopce poměrně dost zabrat aby to šlo. Kecy prodejců o tom jak lehce na tom šiditku vyfičíš kopec jsou zcela mimo realitu. Většinou si elektrokola pořizují lidé s nějakým hendikepem a očekávají že jim to pomůže i do těch kopců, mnohdy jsou zklamání že tomu tak není.
Kolik na tom máš najeto, že jsem tak smělý??
Středový by to asi zvládnul při ultralehkém převodu, ale tady se bavíme o jízdě, tedy myslím normální jízdu na obyčejném kole.
Motory 250W jsou primárně určeny jako asistenční, takže dobře pomohou cyklistovi zvládat kopce a udržet rychlost s přiměřenou námahou.
Samostatně se po rovině na těch 25 bez šlapání motor sice rozjede, ale s trvalým příkonem kolem 550W (15A)Je to plný výkon a limit baterie, takže se nedá čekat , že by to bylo možné praktikovat trvale nebo v kopcích. Jednak proto, že baterie 10Ah při těchto hodnotách za 20 minut dojde, a taky proto, že motor je počítán na použití s trvalým zatížením na zhruba poloviční úrovni, jinak by jeho rozměry a váha musely být daleko větší, baterie výkonnější, kabely atd...
Já teď třeba jezdím do práce na jednom našem kole(Rocket) , kdy na 16 km trase jedu průměrem 32km/h do práce a 25 zpět. Tímto stylem mi baterie 10,4 Ah vydrží asi 55 km. Ale šlapu dost, i když ne na max, v rámci možností netrénovaného lenocha 75kg a 20 cigaret denně.
Takže myslím, že 250W je OK pro zdravého cyklistu a výrazně mu pomáhá i když není v kondici, ale nesmysl je myšlenka na provoz bez šlapání v kopcích
Na čem bych měl mít najeto? Nerozumím otázce.
Tvrdím celou dobu jedinou věc. Reálný výkon 250 W které skutečně pohání kolo stačí jak na poměrně rozumné vyjetí kopce, tak na jízdu po rovině rozumnou rychlostí (při městském kole s posedem ve stylu "křeslo" bych od boku odhadl těch 25 km/h plus mínus něco, to už dost závisí na aerodynamice). Tohle je základní mechanika, která nesouvisí s tím, jestli kolo pohání nohy, elektromotor nebo křeček v kolečku. :)
Na technické detaily se snažím ptát, protože mě to docela zajímá, ale "oblíbené" odpovědi pořiď si x kW motor, nic jiného nefunguje, mi nepřijdou jako odpovědi. Prostě by mě zajímalo, co je u malých motorů tím omezujícím faktorem. Je to takhle pochopitelné?
Když už jsi nadhodil odběr 550 W při rychlosti 25 km/h po rovině. To má ten motor tak mizernou účinnost? Nebo zdroj? Při konstantních 25 km/h po rovině za bezvětří prostě kolo potřebuje řádově půlku pokud má nic moc aerodynamiku, pokud by na kola šel větší výkon, bude zrychlovat. Neprudím, ptám se.
Kopce: beru, že lehký motor bude mít maximální točivý moment zřejmě limitovaný (poměrně velkým) odporem vinutí. Snažím se zeptat, proč tohle středový motor nevyřeší. Co je ultralehký převod? Nemůže mít středový motor takový fixní převod, aby jeho výkon byl rozumně využitelný třeba v pásmu 7-20 km/h (řekněme rozsah zadního vícekolečka bez přední přehazovačky)? (Já jsem osobně potkal snad výhradně lidi, co když už by uvažovali o motoru, tak kvůli kopcům, ne kvůli uhánění po rovině velkou rychlostí.)
Odpovím ti na to slovy člověka s dlouholetou zkušeností v oblasti Elektrokol a baterií.
jedná se o porovnání účinnosti dvou motorů zn. crystalyte HT a HS.
"Mám teď oba - HT i HS. Je to asi takhle (když se podíváš do charakteristik
> motorů - teď je nemám před sebou, ale nastřelím).
> 1) oba motory mají zhruba stejnou sílu, ale každý vykazuje nejlepší výkon (ne
> příkon) v jiné oblasti. U HT se to pohybuje mezi cca 12 - 15 km/h (26" ráfek) -
> 36V - výkon cca 500W, při vyšší rychlosti klesá výkon i spotřeba, při nižší
> rychlosti klesá výkon, ale roste spotřeba - totiž neúměrně klesá účinnost (např.
> při cca 5-6 km/h je účinnost motoru cca 30% a výkon je cca 250W, ale příkon je
> až 850W - 500w se mění na teplo). U HS se tato optimální oblast pohybuje okolo
> 20-25 km/h.
> Takže když jedu do kopce s HT, tak se snažím držet rychlost mezi 12-15 km/h, kde
> mi motor nejvíce pomáhá - u nižší rychlosti to rapidně slábne a u HS pak držím
> 20 - 25 km/h. Takže z toho jasně vidíš kam je který určen - v kopcovitějším
> terénu a při potřebě větší síly - HT - jedu pomaleji - nemusím se tak hnát (nad
> cca 20km/h mi již motor moc nepomůže) a HS do rovnějších tras - jede rychleji,
> ale při poklesu pod cca 20km/h mi přestává pomáhat (klesá účinnost), ale žere
> baterie.
> 2) V obou případech mám obavu zda budou stačit baterie - oba motory berou v
> maximu až 25A a já měl případ, že když baterie nestačila dodávat potřebný proud
> (na MP stačila - bere cca 15 A), tak na ní klesalo napětí tak, že (byť nabytá)
> jí odpojovala podpěťová ochrana - velmi nepříjemné, kdykoliv jsem přidal do
> kopce, tak motor chcípl a musel jsem baterii odpojit a zase připojit aby se to
> chytlo a jelo to dál."
Snad ti to bude stačit na vysvětlení.
Jinak se můžeš podívat zde:
http://www.rebelbike.com/index.php?clanek...
Pokusím se tedy svoji odpověď objasnit:
Doporučuješ tazatelce 250W pro paní která nemůže šlapat na základě praktických zkušeností s takovým pohonem, nebo na základě tabulky stažené z netu?
Já pracuji s takovými pohony stále, ale takto odvážné tvrzení bych si nedovolil.
-U seriových elektrokol a sad 250W je účinnost nábových převodových motorů mezi 60 až 80%, přímé nevím, ale závisí na rychlosti.
-Středové mají účinnost podobnou, ale díky převodům lépe hospodaří s energií. Na rozdíl od nábových se střeďáky optimalizují na kadenci, cca 60, +/- 20 za minutu, zbytek se doladí převodama podle typu kola.
Střeďák by pak tedy asi pro paní byl nejlepší, ale bez odzkoušení ani u něj nejde tvrdit, že ji bude bez účinného šlapání vozit 30 km po horách.
Pak je třeba připomenout, že silnější motory než 250W v EU nejsou v souladu s normou pro jízdní kola s asistencí, ježdění na nich je příjemné, ale v rozporu s předpisy.
Vím, že pro některé případy by byly vhodné , ne-li nezbytné, ale tak to prostě je.
Já jsem žádný konkrétní motor nedoporučoval, to bych si fakt nedovolil.
Jen říkám že dobře využitých 250 W by mělo stačit a zajímá mě, proč to v praxi nefunguje. Z toho odkazu co poslal Bobbob jsem se dostal k středovému motoru Bosch, kde se chlubí momentem 30-50 Nm u malé 250 W verze. Předpokládám, že jde o moment na hřídeli klik, což by při převodu 1:1 na 26" kolo mělo v pohodě (plus-mínus hmotnost cyklisty) stačit samo na 10 % stoupání. To mi nezní vůbec špatně.
Jasně, možná to bude nechutně drahé (nevím) a uvádějí jen 1:2 šlapání vs. asistence motoru (ale to je na druhou stranu možná jen věcí software (?) a žádný zákon tohle konkrétně snad neomezuje). Každopádně Bobbobe, dík za odkaz.
Takže pro jistotu ještě jednou: nedoporučuji žádný motor, když píšu Watt myslím tím jednotku výkonu. Jen jsem chtěl trochu postrčit diskuzi jiným směrem než "co největší motor". Pokud to vyznělo jinak, tak se omlouvám.
Ještě je něco i zde o skorostředovém motoru cyclone
http://www.nakole.cz/diskuse/15114-s-motorem...
Ten by možná jezdce utáhnul i bez šlapání.
Jenže Bobe, to už je slušná babeta :)
Dávali jsme nedávno sadu 24V/180W 20" na tříkolku pro postiženou slečnu, je fakt, že to s ní po rovině jede v pohodě i samo, ale větší kopce prostě musí přišlápnout, podle svých možností. Silnější pohon jsme vyloučili, protože pak by zase hrozila nehoda při rozjezdu a zatáčení, měla problém s rovnováhou díky omezené hybnosti.
Jde o to, že motor má pevný převod, optimalizovaný na jízdu kolem 15 až 30 km/h.
Pokud dojde k rozjezdu, nebo jízdě do kopce rychlostí třeba jen 8 km/h , jednotka dává maximální proud a motor nemá dostatečné otáčky, takže to dříve nebo později odnese vinutí. My se snažíme o to , aby se dřív ohřála řj a odpojila ochrana, což zabezpečí ochranu celého systému. U MTB a Crossů montujeme torzní snímač, který reguluje výkon podle síly šlapání, takže také chrání systém před přetížením.
Stejný systém má i bosch, tam taky musíš šlápnout, jinak nejede.
Tyhle věci jsou prostě vyvinuty pro asistenci, ne jako hlavní pohon, se vším co k tomu patří- malá váha a rozměry atd.
Hlavní pohon potřebuje pro rozjezdy a akceleraci jiné , výkonnější motory a baterie, dimenzované na daleko vyšší trvalé zatížení, pak to funguje. Bohužel ale na tuto alternativu nepamatují normy, takže to nikdo nestaví, dají se koupit komponenty a postavit, ale je složité nastavit systém svépomocí tak, aby motor svým velkým výkonem neohrožoval jezdce se zdravotním postižením, který často nemá možnost dost rychle reagovat atd. A pak je tu i nutně vyšší hmotnost výkonnějších systémů a z toho plynoucí potíže s manipulací třeba do auta , nebo sklepa.
Jo když to zde zpětně vše pročtu včetně úvodní otázky tak mně nezbývá než konstatovat že takové elektrokolo kde by se nemuselo šlapat nebo jen lehounce do kopců neexistuje.
Pokud ano tak to není kolo ale elektrický skůtr, tam se šlapat nemusí vůbec.
Možná by stálo za zamýšlení tohle
http://www.kola-jakr.cz/detail/motorova...
Nebo tohle (Juras promine)
http://jurastrike.rajce.idnes.cz/Nova_slozka/
To určitě vyjede skoro každý kopec a šlapat se na tom dá taky.
Děkuji moc za všechny komentáře, jsem ráda, že se k tomu rozjela taková diskuze. Pojedem zkusit půjčovnu, máme jich v okolí víc, jízdu do kopce. Dám později vědět, jak to dopadlo. Děkuji!
Ještě odkaz: http://www.m5ligfietsen.nl/site/EN/Why_an_M5... graf nahoře vpravo. To není žádná teorie, ale konkrétní měření. "Standard bike" z pohledu holanďanů (určitě to není závodní silnička) jede při 250 W po rovině 29 km/h.
Tohle sem dávám jako doplnění ke svému prvnímu odstavci výše, že fakt nekecám. :) Na to, proč to u motorů dle nominálního výkonu nefunguje, se stále ptám.
Nevím proč by to nefungovalo? :) Zákony fyziky o valivém odporu, odporu vzduchu, potenciální a kinetické energii platí i pro elektrokolo. Samozřejmě na rovince se i slabé elektrokolo rozjede jako drak. I nejlevnější kolo udělá na rovince dojem. 250W tam absolutně stačí. Ale horší to bude v kopcích. Tam to chce právě větší výkon. z toho tedy asi plynou ohlasy zde od Bobboba a dalších, že 250W je málo. Samozřejmě navíc u elektrokola část výkonu padne v kopci na to, že elektrokolo je těžší než normální kolo.
Ten konec právě není pravda. A právě proto, že to pořád někdo dokola píše jsem se ozval. :) 250 W skutečného výkonu je dost prakticky na jakkoliv normálně prudký kopec, si to spočti. Nikdo neříká, že do 10 % stoupání musíš jet 15 km/h (bavíme se o kolu, které člověka s omezením vyrovná řekněme "běžnému průměru", nechcem motorku). Co se samotného výkonu týká, viz třeba tady: http://www.wired.com/images_blogs/wiredscience... (250 W je asi 0.35 hp). Pokud by na kopec nestačilo 250 W, nevyjede ho prakticky žádný normální cyklista bez motoru. (vyšší hmotnost elektro v pohodě vyrovná třeba bagáž, kterou spousta lidí běžně vozí i do kopců).
Potřebný výkon do kopce klesá s klesající rychlostí kterou chceš jet, tam je prostoru dost. Fixní potřebou pro daný kopec (a hmotnost kola) zůstává síla (tedy točivý moment motoru krát převod). Vzhledem k tomu, že (neexistující :) ideální elektromotor má z klidu nekonečný moment, zdálo by se, že by měl pro kolo fungovat bezvadně i bez převodů. Ovšem většina lidí, co tu má s motory zkušenosti tvrdí (a koneckonců katalogy výrobců to potvrzují), že maximální moment reálných motorů je dost mizerný. (Tolik k "nefunguje".)
Teď můj naprosto neodborný (!!) názor: vykašlat se na katalogovou wattáž motoru a vybírat kolo, u kterého dá motor dost velkou sílu, tedy moment motoru krát případné převody (u středového nejlehčí převod kola) krát poloměr kola. Nejmenší potřebná síla [N] je zhruba hmotnost (kola a jezdce [kg]) * stoupání [%] / 10. Pro 12 % stoupání 100 kg a 26" kolo je to 40 Nm na ose kola (plus něco málo navíc na valivý odpor plášťů, malý odpor vzduchu atd ..). To, mám pocit, nábojové motory moc nenabízí (?), ale středové s vhodným zpřevodováním kola asi ano.
Další věc, co tu už zazněla, je účinnost. Velký moment se docílí velkým proudem přes motor a pak padá efektivita všeho (baterie, napájecí zdroj, motor). Tedy zjišťovat a porovnávat efektivitu pohonu při maximálním silovém momentu (ne maximálním výkonu!).
No, a tady kolego narážíme na konflikt zájmů, kdy norma limituje výkon, tedy 250W , což je přeneseno na proud cca 14A při 36 Voltech. Jinak výkon neomezíš, i kdybys měl cca 100W motor, pustil do něj 20A, tak pojede na 300W, samozřejmě asi jen chvíli.
Zkušenost je taková, že lidi právě chtějí vyjet ten kopec, co normální cyklista nevyjede, nač by si to jinak pořizovali, nakonec je to i předmětem tohoto zadání.
K tomu lze laicky říci, že zdravý cyklista s malým motorem 250W opravdu vyjede v sedě prakticky každý kopec, převody v motoru a výkon jsou na tuto situaci optimalizovány.
Ale nejsou postaveny na zatížení bez šlapání, vážily by x-krát více. Šlo by to vyřešit změnou převodu, to jistě, mám tu jeden pokus co jsem navrhnul pro postižené na tříkolky,ten jede i do kopce, ale protože převod je pevný, kolo zase nejede rychle, maximum tohoto konkrétního je cca 20 km/h v rozměru 26" (při dodržení limitu otáček, nastaveného pevně v procesoru jednotky).
Středový pohon s megarange vzadu je jasný, ale to zase už je rychlost nízká, na které má starší člověk často potíže se stabilitou. Vícenásobné převodníky na středových pohonech zatím nelze použít, resp. pracujeme na tom aby to šlo, jen to ještě chvíli potrvá, než se prosadí.
takovej nápad (nevím, jestli si ho nemám nechat patentovat :-P)
co kdyby se udělala nejmenší placka s nějakým osazením po obvodu a to by mělo "vnitřní" zuby ?
pak se namontovala na rámovou trubku hřídelka s malým ozubeným kolem z jedná strany - do týhle placky
z druhý strany už by se řetězem/řemenem udělal náhon od motoru s volnoběhem namontovanýho na rámové trubce ?
Patent Ti neklapne :) , je to podstata Cyclone , ten už nějakej pátek jezdí. Je s tím dost starostí a umí to krásně svlíkat gatě , když se chytíš nohávem mezi převody :D
asi jsem to špatně popsal, nakreslit to teď ale "neumím"
pokud správně koukám na http://www.cyclone-tw.com/, tak oni vyuřívaj jednu placku - zvenku
já navrhuju využít jí "zevnitř", tak aby se dla i přes to pořád využít směrem k zadnímu sedmi/osmi/devíti/desítikolečku
nejmenší placka by byla malinko "tlustší", směrem k rámu
v tom tlustším "přídavku" by měla ty "vnitřní" zuby
do těch by pasovalo ozubený kolo poháněný z druhý strany řetězem/řemenem
odpadl by i napínák
JJ, krom trhání gatí by to i stříhalo tkaničky :D
Ale vážně: je to trochu složitější, já to podobně kreslil asi před půl rokem na shimano unašeč trojpřevodníku,ale nakonec to zatím necháváme spát, je tam málo místa pro cenově a kvalitativně přijatelné a funkční řešení.
Existuje podobné řešení, které se dává do sedlové trubky a jde tak namontovat na každé zábradlí a jsou nutné jediné dvě podmínky:
- sedlová trubka vnitřního průměru 31,6mm
- HT II osa
http://www.vivax-assist.com/en/produkte/vivax...
Tohle řešešní se mi děsně líbí, tedy až na tu cenu. Jak to jde na každé běžné kolo, hezky schované, jen baterie někde mimo rám. A jak to hezky využívá zpřevodování kola.
A dále systém jak to umí dle uživatelem nastavených otáček vypomáhat.
Pro tazatelku to nebude, tam by to nestačilo. Při trošku větší baterce by to ale mohlo připomoct i poměrně dost.
Tady jedna recenze česky
http://www.treking.cz/testy/gruber-assist.htm
I do pořádného krpálu jim to dokázalo slušně vypomoct.
Pěkná technologie, jen se mi nelíbí ta frekvence, ve které to je ochotné pracovat. 90 RPM je pro mně nepříjemně málo.
Tak je to určené hlavně pro asistenci v kopci. A v kopci se většinou jezdí o trochu nižší kadence.
Ale je jasné, že každému to vyhovovat nebude.
Jo tak to mám stejně, ale i tak se pod 90 RPM nedostanu :) Jestli ono to nebude krátkými klakami a vodorovnou polohou šlapání. Na moje kolo by to stejnak nešlo dát a ani bych nechtěl, ale ta myšlenka se mi hodně líbí.
Norma: ale motor, který má v nominálních otáčkách na svorkách 36 V při 14 A bude mít v klidu nebo při nízkých otáčkách a při stejném proudu napětí výrazně nižší. Tedy pro stejný příkon může napájecí obvod proud klidně zvýšit (v zájmu účinnosti předpokládám, že je tam nějaký rozumný spínaný zdroj a ne polootevřený tranzistor :)). A navíc k tomu norma omezuje výkon, ne příkon (? alespoň ty to píšeš), takže odporové ztráty ve vinutí v klidu by se ani počítat nemusely.
Ono je to složitější, řídící jednotka ti nepustí většinou více jak 16A (u 250W motorů).
Kdyby jsi tam pustil více tak ten motor nejspíše shoří nebo na baterce která je schopna dodat 15A, krátkodobě 20A, klesne napětí na dolní hranici a ochrany celý obvod odpojí.
Já do svého přímého pouštím 25-30A Baterie mám na trvalý odběr 30A při změně průřezu vodičů až 50A. Řj. je na 25A ale pustí špičkově těch 30A.
A jak vidět ani to nestačí udržet patřičné otáčky a výkon motoru klesá až k nule.
Teorie a praxe je opravdu velice rozdílná. Proto je po koupi levného elektrokola spousta zákazníku zklamaná jak to že jich to na ten kopec nevyveze.
Bohužel jsem zklamán i já, jelikož jsem do toho silného motoru a výkonné baterie ivestoval nemalý finanční obnos.
Na jízdu po rovině by mně stačil opravdu jen ten 250Watový motorek za třetinovou cenu.
Jenže výdrž (životnost) takového motorku (250W s planetovkou) je 4000-6000 km (1-1,5roků), kdežto ten můj má deklarováno sto tísíc km. I kdyby to byla jen polovina tak je to 10let.
Asi tak, spočítat můžež ledacos ovšem v praxi to potom vypadá docela odlišně.
Konkrétně můj přímý motor má 60Nm ale pokud u něj spadnou ottačky a tím rychlost pod 10km/h je to v pr.... a kopec prostě nevyjedeš. Odzkoušeno a ověřeno v praxi snad 100x.
Pokud jsi četl Alešův příspěvek tak je to tam zcela jsně uvedeno. jinak zdrvý cyklista dokáže vyvinout výkon 750W tak že kopec vyjede bez pomoci sám. My zde ale řešíme elektrokolo pro paní která nevyvine sílu žádnou a tak ani 250W ji do kopce nepomůže.
Taky je třeba si ujasnit co je to kopec a co jen mírně nakloněná rovina.
Ten můj 2Kw motor by to vytáhnul za předpokladu kvalitní baterie která bude schopna dodat tvale 50-60A, raději více. jenže cena takové baterie je již dost vysoká.
Obecně pro zdravého člověka který je schopen vyvinout při šlapání výkon 200-300W je 250W motor dostatečně výkonný.
Vzhledm k tomu že ja osobně mám těžce poškozené oba kyč. klouby. tak jsem schopen vydat výkon stěží 100-150W a to do kopce fakt nestačí.
"jinak zdrvý cyklista dokáže vyvinout výkon 750W"
Pokud se nebavíme o výkonu pár sekund (např. ve spurtu), tak ani náhodou. Spousta hobíků by nedala 750W ani těch pár sekund.
750W pak ani zdaleka nedají dlouhodobě ani profíci.
Už 250W které tu Marble používá do výpočtů není na hobíka zrovna málo. Bude to samozřejmě hodně záviset na hmotnosti jezdce a spíše je potřeba se u lidí bavit o výkonu W/kg.
Marble má pravdu v tom co tu psal. I 150-200W reálného výkonu stačí na každý běžný kopec zcela bez problémů, jen se nepojede moc rychle.
A celé je to o tom, že motory (o kterých tu je řeč) nedají ani těch 150-200W reálného univerzálního výkonu. Tím univerzálním myslím, aby se dokázaly ideálně přizpůsobit i rychlosti, tedy nejen podat reálný uvedený výkon, ale vždy ho potřeba dokázat zpřevodovat, aby to fungovalo (tedy aby se mohlo jet jak 6km/h, tak 25km/h dle profilu).
Paní by zcela bez problémů stačilo, kdyby to dávalo reálných využitelných 250W výkonu, i kdyby za celou dobu nepomohla šlapáním ani trochu.
Jenže jsme zpět u těch limitací motorů, že to prostě nedají.
Proč to nedají a jaké reálné motory jsou potřeba, atd, to už přenechávám ostatním co ty zkušenosti s motory mají.
200-300W, vezmu z toho průměrných 250W na dlouhé trase osobně rozhodně nedávám.
A přesto i s menším výkonem nemám problém odjet 150km+ trasu bez jakéhokoliv motoru...
Na asfaltu není problém odjet takovou trasu a celou dobu nepřekročit 150W pokud tam není opravdu nějaký extra prudký výjezd (ještě tak 15% stoupání se dá vyjet se 150W).
Tohle platí tedy pro mě a pro hmotnost mojí soustavy (jezdec + kolo + co vezu sebou, tedy vše dohromady), což je cca 87kg.
Svůj maximální výkon přesně neznám. Pokud to má být po dobu aspoň pár minut (a ne jen sekund), tak to možná nebude ani celých 300W.
Máš pravdu asi to tak bude:
"Z hlediska celkového vytížení těla co se výsledné vykonané práce týče je jedním z nejdokonalejších způsobů obecně cyklistika.
Odhaduje se, že průměrný cyklista „ve formě“ může podávat výkon zhruba 3 watty na každý kilogram své váhy po dobu jedné hodiny, tedy okolo 200 wattů v případě sedmdesátikilového cyklisty. Špičkoví amatérští cyklisté jsou schopni až 5 wattů a profesionální atleti dokáži podávat hodinu výkon až 6 wattů, tedy v případě sedmdesátikilového cyklisty 400 wattů. Elitní cyklisté specializovaní na krátké tratě dokáží krátkodobě podat výkon až okolo 2000 wattů, respektive 25 wattů na kilogram své váhy, elitní silniční cyklisté dokáží na konci pětihodinového závodu na cílové rovince zvýšit svůj výkon krátkodobě až k 1700 wattům."
Tak že těch Alešových 750W je dost přemrštěných. Tim pádem musím rapidně snížit svůj výkon který jsem tak špatně odhadl.
Dám s odřenýma ušima 50-100W více ani ťuk.
Bohužel špatné je to, že jak motor ztratí patřičné otáčky, jeho výkon je téměř na nule.
No a proto jsem nemohl minulý týden vyjet jeden kopec u nás na rozhlednu.
Sbohem kopečky, zůstanu na rovině. Možná by to vyřešila tříkolka se spalovákem.
A co motor s převodem na šlapací střed?
Možná by to šlo ale musel bych to vyzkoušet, dle informace majitele i na tomto kole musíš dát nějaký výkon a ja nemám poněntí jestli by to ty klouby ještě unesly.
Bohužel v mém oklolí takový prodejce není.
Musím se optat e-totema kde ty kvelby má.
JJ, musíme zrealizovat ten testík někdy, počasí už je.Mám tu i Bosche v MTB od kolegů Apačů. Pro Tebe ten středovej asi nějakým přínosem bude, díky možnosti změny převodu si ty otáčky udrží , záleží kam až tě pustí převody na kole, takže počítám že pojedeš třeba pomalu, ale dokud budeš mít kam řadit, měl bys mít stále stejnou sílu v pedálech, zhruba. Akorát že tu zatím nemáme nic rozumnýho s trojpřevodníkem, takže je to limitované velikostí největšího pastorku vzadu, převodníky jsou převážně 42.
Kvelby jsou na webovkách, ale ne všichni mají potřebné kolo zrovna na prodejně, přeci jen máme aktuálně cca 15 modelů a to je plnej krám. Umíme ale poslat předváděčky, průběžně tak nějak kolují, berou si je prodejci na akce a podobně. Jeden z nejšikovnějších je v Přerově, Resimpa.
Přerov mám asi 55km, autem by mně tam švagr nebo syn hodil. Taky by jsi mohl expandovat více na východ od Přerova. Do příštího roku se musím do dubna rozhodnout zda střeďák či leho tříkolku se spalovakem. Bohužel klouby jsou čím dál horší bez berlí ujdu tak 30m a s berlema 200m.
Mloku, ty sčítáš hrušky ze švestkama.
Výkon človĕka do toho vůbec nepleť.
U hub (nábových) motorů je to tak, že motor podává slušný výkon, pokud se točí určitou rychlostí. Pokud jede pomaleji, dusí se a hřeje.
Právĕ proto, aby jel rychle a nedusil se v kopcích, potřebuješ tu sílu. Jinakbto stejnĕ šmudláš kolem tĕch 300W. Řešením je středový motor, viz e-totem.
Človĕku je šumák, jestli šlape rychle, nebo pomalu. Ale vlastnĕ taky ne. Nĕkdo radĕji šmrdlá nožkama na lehký převod, jiný jede silou.
Paušalizovat: normální človĕk dá 200W tak motor 250 musí stačit svĕdčí o tom, že o elektrokolech nic nevíš. Když nevíš, tak neraď.
Asi blbě čtu, ale přijde mi, že Mlok nepsal nic o štítku na motoru, ale o výstupním výkonu. To, že daný motor nedokáže při daných otáčkách podat požadovaný výkon je jiná otázka.
Přesně tak. Nevím proč prostě jasně nenapíšou, že ty motory nejsou schopné dát ani univerzálně využitelných 200-250W výkonu...
Jen ukazuju jak malý reálně použitelný výkon stačí a jak jsou ty motory vlastně pořád nedokonalé...
Stejný jako u aut a motorek. Uvádí se maximální výkon a pak s ním běžní uživatelé čarují jako s využívaným. Že se k němu za celou životnost auta třeba přiblíží jen párkrát jim ale nevysvětlíš.
U těch nábových motorků bude zvlášť problém držet optimální otáčky motoru (i když je možná elmotorek pružnější než spalovák), ale ty optimální otáčky s maximálním výkonem má taky jenom jedny.
Až na to, že elektromotor nemá se spalovacím, co se charakteristik týká principiálně společného skoro nic. To, že si lidi snaží v elektromotoru hledat chování a vlastnosti motoru od auta na tom nic nemění.
Nákladní lokomotiva s nevímjak těžkým vlakem nemá ŽÁDNOU převodovku (mimojiné proto, že by potřebné silové momenty žádná převodovka nevydržela), a přesto se umí bez pomoci jak rozjet z místa, vyjet poměrně slušné kopce (na hmotnost vlaku), tak i uhánět 200 km/h.
Myslíš, že motor lokomotivy jde srovnávat s motorkem v nábě (pominu samozřejmě velikost) ? U lokomotivy to není jenom o tom, kolik se tam pustí proudu při rozjezdu a kolik při jízdě. čaruje se tam s různým vinutím a jeho zapojováním při různých režimech.
Mnohem blíž tomu cyklomotorku je takový akušroubovák. Ve vyšších otáčkách ti klidně zlomí ruku, v malých hlavičku dlaní udržíš zabržděnou (třeba dokud se nespálí motor).
Ta charakteristika elektromotorků je možná pružnější, než u spalováků, ale fakt je to obdoba. I člověk má podobný výkonový průběh, v nějakých otáčkách dává maximum, v malých jen blbě bejčí a ve velkých "šlape do ho*en".
Srovnávat určitě jde. Ale u lokomotivy není důvod šetřit na hmotnosti motoru (vlastně spíš naopak, lokomotivu těžkou chceš, aby ji neklouzala kola). Takže se tím zřejmě jednoduše vyhneš proudově poddimenzovanému vinutí jako u elektromotorů kol, kde se výrobci snaží nahánět gramy (jestli je to správná cesta -- třeba jestli se ušetřené kilo neprotopí zpátky na menší efektivitě -- je myslím taky zajímavá otázka).
Přepojování vinutí je jen způsob, jak se vyhnout megawattovému spínanému zdroji a zároveň rozumně řídit proud vinutím, IMO nic víc (ono v tom ani nic víc být nemůže, motoru je jedno, jestli konkrétní proud vinutím vznikne díky regulátoru, nebo druhým motorem v sérii). V případě stovek watt tohle řeší pár tranzistorů.
U šroubováku je to podle mě čistě věc hybnosti roztočeného vřetena, ne vyššího momentu. Ale vzhledem k tomu, že už to tu párkrát zaznělo, docela by mě zajímal mechanismus, který u reálného elektromotoru způsobí, že maximální dosažitelný moment bude v nízkých otáčkách klesat. Mě totiž žádný nenapadá, ale možná jen něco přehlížím ... (bez ironie, fakt se ptám)
http://stardas.hostujem.sk/skola/III.ro%E8n%EDk...
ja to nečetl ale třeba ti to dá odpověď
Bohužel ne, stejnosměrný motor (na konci) tam má graf s krásně rovnoměrně klesajícím momentem s rostoucími otáčkami (tedy to, co je ze základního principu veskrze jasné). Nic víc kromě poznámky s chlazením, ale to je konstrukční detail nesouvisející s momentem a týká se motorů s chladící vrtulí pevně spojenou s osou motoru, což není případ elektrokol.
Limit momentu jako takový by měl být daný ohmickým odporem vinutí (maximální proud, co můžeš do motoru v klidu pustit aniž bys jej upekl), počtem závitů, resp. indukčností vinutí (tedy pole vinutí při daném proudu) a intenzitou pole permanentních magnetů. Ale tohle samo nemá závislost na otáčkách, aby to mohlo zdůvodnit nižší moment při nižších otáčkách.
Chlapci, máte to krásnĕ teoreticky naštudovaný, ale ať si říká kdo chce co chce, jakmile jedu míň než 12 km/h, motor se trápí, hřeje se řídící jednotka a přívodní kabeláž, zkušenost asi 4000 km.
Hub motor se takhle chová, a je mi dost fuk, co za to může.
Silný motor zvládne víc, jen je potřeba mít i baterku co dá slušný proud (cca 25A). Pak to pojede.
Jediné racionální řešení jsou převody, neumím strojařinu, ale udĕlat dobrý nábojový motor s nĕjakou integrovanou převodovkou
"Paušalizovat: normální človĕk dá 200W tak motor 250 musí stačit svĕdčí o tom, že o elektrokolech nic nevíš. Když nevíš, tak neraď."
Možná bys mohl nejprve potrénovat čtení než se do někoho začneš navážet.
To co jsi napsal jsi si vymyslel, já jsem o tom jaký stačí motor nenapsal ani slovo. A ani jsem nic konkrétního neradil.
Jen jsem demonstroval jaký stačí výkon k pohonu soustava jezdec + kolo. A je úplně jedno, jakým způsobem je toho výkonu dosaženo.
To, že zde probírané motory nejsou schopné dodat ani těch 200-250W za všech podmínek (libovolná rychlost) za to já nemůžu.
Bavíme se o kole pro seniorku.
Kola co jsou k dostání, tedy 250W motory, ji bez šlapání neuvezou, tedy s nábovým motorem. Jediná šance, jak 250W může fungovat je středový motor s převody.
Rozvíjet theorie o výkonu človĕka je nepraktické, od vĕci a zavádĕjící. Prostĕ potřebuje motor co dá 750W až kilowatu, a nebudu o tom diskutovat.
Aby se z toho ta pani ale nepotentovala, až ten motor zabere. Je to přece jen starší dáma a ty většinou nejsou zvyklý ani řídit auto, natož jednostopou "motorku".
Ono to asfalt při rozjezdu netrhá, a v řídící jednotce,konkrétnĕ Magic Pie lze nastavit i nĕjaký to zpoždĕní při rozjezdu, aby se to rozbíhalo zvolna, i když narveš páčku úplnĕ nadoraz.
Mám ten kilowatovej krám tady, nebo s tím můžu zaject do Prahy, pokud by si to nĕkdo chtĕl vyzkoušet jak to funguje.
Nejlepší je si to osahat, teoretizování je fajn, ale k cíli bede praxe.
S lehkým převodem mě do kopce jistě stačí i 100W, pokud to poženu přes lehký převod, ale kdo by chtěl do kopce jezdit rychlostí chůze? Podle mého zajímavá je pomoc srovnatelná s výkonem cyklisty. 400W po krátkou dobu se dá. Pro mne je to rozumná hodnota přípomoci motoru a mám tak jeden z strojů nastavený. Ale je třeba si uvědomit, že je to stroj, který v kopci ujede i trénovanému borci.
Co se týká toho dalšího, tak ano s klesající rychlostí roste moment na motoru a klesá účinnost. Tady http://www.ebikes.ca/simulator/ se to dá dobře nasimulovat a prohlédnout si graf. Ale to je stav pro řídící jednotku, tkerá omezuje proud baterie na konstatní hodnotu. Další možnosti je omezit proud motoru. To umí třeba jednotka Kelly... V tomto případě může být nástup momentu z nuly méně ostrý.
Ještě před 5léty jsem vyjel kopec Svinec (účastníci drtiče ví) bez problému jak ze strany od NJ tak ze Straníku. Dnes to nevyjdu ani pěšky. Bohužel ty zdejší krásné kopce chybí, ta rovina začíná být fádní.
Nepomohl mně k vyjetí ani ten 250W motor ani ten nynější. Prostě jak ta síla chybi je to v háji.
Řešení se nabízi tři, středový pohon, lehotříkolka se spal. mot. nebo auto se střešním nosičem kol.
Nechat se vyvézt na kopec autem a pak si to sjíždět. To mně ale zrovna 2x neláká.
Vlasně bylo by ještě jedno řešení i když značně nákladné. Použít crystalyte se středovým dohromady, jde o to udržet do kopce rychlost 12km/h pak by to molo fungovat. Cena by ovšem byla velmi neúměrná tipuji 80-100tis., za to mám motorizovanou tříkolku a ještě by mně zbylo 20-40tis. na benzín.
Tam se ale bojím že bych už nešlapal vůbec, pokud bych teda do ní dokázal sednout bez cizí pomoci. Taky se může stát že do roka budu kupovat invalidní vozík (skutřík tříkolový) s dojezdem 30km a rychlostí 15km/h.
Viděl jsem nedávno jednoho maníka na Harley Davidson. Fakt člověk velice statné postavy a jel si na tom výletním tempem a kochal se. Trošku jsem mu i záviděl. Nevýhoda jediná, že s tím nesmí na cyklostezky. Každopádně život se dá užít i takhle myslím. :)
Ale pokud bys trval na šlapadle, tak šel bych do té tříkolky už jen pro to pohodlí, které tam je. Pokud člověk nemůže už moc šlapat, tak na normálním kole to defakto znamená,že váhu nepřenáší na šlapky, ale jen na zadek a na ruce a to na delší trase pak není pohodlné. Já si pro silné elektrokolo vybral alespoň Electru Townie. Tedy kolo, které tak trošku připomíná choppera... Šlape se trošku před sebe a tím pádem je možné tam mít hodně široké sedlo. Je to dost pohodlné, ale moc silově se na tom šlapat nedá. dobré je, že to je pořád ještě kolo. Ale já tam mám přímý motor a ještě slabší než máš ty. Ty bys pro tohle řešení potřeboval spíše tam dát středový motor dostatečného výkonu. Klidně bych šel do Cyclone. Tam by stačilo věřím 500W. Baterií bych dal na přívěsný vozík, jak jsi to už taky navrhoval.
A co středový pohon na delta tříkolce?
pro inspiraci:
http://img9.rajce.idnes.cz/d0901/8/8054/8054748...
http://img9.rajce.idnes.cz/d0901/8/8054/8054748...
Do střechy třeba přidat rám s madlem pro ruce.
To vypadá velice dobře a když není problém s parkováním, tak to může být velké lákadlo.
Tyhle tříkolky se dají udělat tak, že jdou postavit na zadek.
To může být šikovný, ale nějaký prostor pořád zaberou a kdo nemá garáž nebo kůlnu, těžko to někam narovnat, preotože se to asi bude blbě nosit.
Ale vejletování s tím může být i docela zajímavé a určitě pohodlné.
Nevíš o čem mluvíš.
Ty prodáváš elektrokola?
Bob má pochopitelnĕ pravdu, milá koleginĕ.
Elektrokolo, co uveze 80kg clovĕka bez šlapání jako moped nekoupíte. Ale snadno je lze z Vašeho kola přestavĕt, kouknĕte do sekce elektrokola, najdete dost informací.
Kilowatové kolo uveze 80 kg do kopce bez příšlapu, jen dost roste spotřeba. Bez šlápnutí ujedete 20 km, tedy s dobroun(a drahou) baterií a šlus.
Půjčovny Vám takové kolo ale nepůjčí, to fakt lze jen postavit.
Jen tak pro zajímavost a pobavení:
Asi před měsícem mi známej dotáhl motokolečko, že nejede. Tak jsem to kuchnul, nic tomu nebylo, jen drátek od baterky, to je fuk.
Ale aspoň jsem si to rozebral a prohlédl. Jsou v tom dva gelové bloky, celkem 8 Ah na 24 Voltech (motobaterie asi) Motor je velikej, váží asi 5 kg, ale jeho nominální výkon je 200W a za ním planetová převodovka ocel/plast (nasucho), 3 sekce. Mezi motorem a převodovkou (vevnitř rotoru) je odstředivá rozběhová spojka, takže motor zabere až v určitých otáčkách (jako babetta třeba)
Kolečko používají v cihelně na vyvážení odpadu na haldu, jezdí s ním prý tak nějak 200m po hodině celou směnu a dobíjí se cca obden, už 3 roky. Vozí se na něm asi 150 kilo v měkkým podkladu a vyjíždí s tím na hromadu, na normálním kolečku prej uveze stejnej chlap tak třetinu, takže by vlastně celou směnu nic jiného nedělal.
Tím chci říct, že vždy záleží na zpřevodování a konstrukci, to je ten kroutící moment, souvisí s váhou a velikostí rotoru , rotor toho motoru je litinový hovádko se žebry na chlazení (slouží zároveň jako ventilátor na chlazení vinutí/statoru a řj).
Tohle by člověka vytáhlo na kopec vleže i s postelí, přesto že je tam jen 200W, akorát teda ta rychlost nic moc.
Jenže něco takovýho jaksi do 3 kilového motorku pro elektrokolo vtěsnati nelze, jak si mnozí nejspíš myslí
A není tohle přesně to řešení, které tazatelka hledá?
:D no, na kolečko se neptala
Pro tazatelku je zásadní , jestli maminka má jen ochablé svaly které se mohou postupně obnovit. Proto jsem se na to ptal někde hned na začátku. Pokud by to tak bylo, tak jí stačí skoro každé normální elektrokolo. Možná je to nejlepší způsob rehabilitace. Zpočátku jen kratší jízdy, po čase se zlepší a bude v pohodě i v kopcích.
Podobný smysl má třeba i elektro handbike pro vozíčkáře: díky asistenčnímu pohonu mohou vůbec začít nějak jezdit, po nějaké době se jejich stav zlepšuje a ubírají asistenci, až ji víceméně nepotřebují, jsou v kondici a můžou v pohodě vyjet na výlet na handbiku s normálními cyklisty.
O tom jak ochablého starce vrátí elektrokolo do sedla bych mohl napsat příručku.
Postup krátké, a pak delší a ještĕ delší trasy mi ale nevyhovuje, a pro paní asi taky nebude až tak vhodný, pokud chce stíhat namakaného manžela. Pokud je podmínkou zadání ject bez šlapání, žádné řešení "koupím kolo" u nás není.
Přstavbové sady jsou ale k dispozici, přestavba je jednoduchá, a nékteří prodejci dodané kolo sami předĕlají, nebo postaví na míru. Ale to už není "asistenční" motor, ale skutečný motor.
Jä na svém elektrokole dnes už prakticky jezdím jak na mopedu, ani šlapání nepředstírám.
Ovšem na lehko, s krátkými kopečky. V strmĕjších kopcích je i silnému motoru potřeba pomoci a dost, aby se držel v otáčkách.
Ovládání páčkou.
Podle mého je lepší jít na vĕc opačnĕ. Jezdit jak chceš daleko (teda do kapacity baterií) a postupnĕ ubírat přípomoc, až zjistíš, že taháš motor na prd. Zůstává to potĕšení z cest, a človĕk se lepší automaticky, bez toho aby přemýšlel o tom, že "zítra dojedu dál".
Dojedu stejnĕ, jen spotřebuju míň proudu.
Při té rehabilitaci má silné kolo tu výhodu, že makáš, a pak najednou zjistíš, že je zle, tak vždycky dojedeš. Navíc, nikoliv "po nĕjaké dobĕ" ale hned jedeš a dost daleko. Je fajn mít vylepšenou kondici, ale ještĕ lepší je mít v záloze tu sílu navíc.
Koupil bych Crystalyte, i když sám jezdím na Magic Pie.
O tom jak ochablého starce vrátí elektrokolo do sedla bych mohl napsat příručku.
Postup krátké, a pak delší a ještĕ delší trasy mi ale nevyhovuje, a pro paní asi taky nebude až tak vhodný, pokud chce stíhat namakaného manžela. Pokud je podmínkou zadání ject bez šlapání, žádné řešení "koupím kolo" u nás není.
Přstavbové sady jsou ale k dispozici, přestavba je jednoduchá, a nékteří prodejci dodané kolo sami předĕlají, nebo postaví na míru. Ale to už není "asistenční" motor, ale skutečný motor.
Jä na svém elektrokole dnes už prakticky jezdím jak na mopedu, ani šlapání nepředstírám.
Ovšem na lehko, s krátkými kopečky. V strmĕjších kopcích je i silnému motoru potřeba pomoci a dost, aby se držel v otáčkách.
Ovládání páčkou.
Podle mého je lepší jít na vĕc opačnĕ. Jezdit jak chceš daleko (teda do kapacity baterií) a postupnĕ ubírat přípomoc, až zjistíš, že taháš motor na prd. Zůstává to potĕšení z cest, a človĕk se lepší automaticky, bez toho aby přemýšlel o tom, že "zítra dojedu dál".
Dojedu stejnĕ, jen spotřebuju míň proudu.
Při té rehabilitaci má silné kolo tu výhodu, že makáš, a pak najednou zjistíš, že je zle, tak vždycky dojedeš. Navíc, nikoliv "po nĕjaké dobĕ" ale hned jedeš a dost daleko. Je fajn mít vylepšenou kondici, ale ještĕ lepší je mít v záloze tu sílu navíc.
Koupil bych Crystalyte, i když sám jezdím na Magic Pie.
mám 80let, do kopců jsem si pořídila zephyra jammy,má 18kg, stojí 15.000kč,jezdím do 50km, jsem s ním velmi
spokojená.asta
Řekl bych že je to reklama a nebo údaje z říše snů.:-) Motor 150W je tak dobrý po rovině a baterie 24V/8Ah vystačí tak na 17km bez šlapání.
Pokud někdo na takovém kole ujede 50km tak vlastně šlape za své a motorek mu pomáhá překonat jen vlastní a baterie.
Do kopce tohle kolo pro člověka který nemá "svaly" je krajně nevhodné.
Mě se nezdá ani ta váha, je tam evidentně olovo, to je tak cca 28 kg, odhaduju. Možná je myšleno bez baterky, někdo to tak uvádí.
Je třeba, aby si to opravdu paní zkusila. Můžeme nabídnout svezení u nás, pokud to není daleko...Je pravda, že skládačka se 250W motorem a 36V/9Ah panasonic baterkou by mohla být ok, ale ani tam si nejsem moc jistý v kopcích, pokud se jí nepomůže.
Máme i plnohodnotný lowstep na kolech 26", 250W, 36V/10Ah, s 3sp. Nexus torpédem, ale to je totéž, bez šlapání to nejede.
Je tam lionka, mně ovšem namíchne že někdo na takovém kole 150W motor 8Ah 24V baterií jezdí údajně 50 km a údajně do kopečků.
Pak se podíváš do profilu dotyčné osoby a tam je napsáno že do kopečků chodí pěšky.
Testoval jsem jednou podobný motor 180W 24V/10Ah baterie. Z mista se to semnou ani nerozjelo a to po rovině (mělo to vypnutí PAs a umožňovalo to jizdu bez příšlapu). Ujel jsem na tom po rovině skoro 30km a baterie byla prázdná. Motor to mělo v předu s platetovkou.
Lionka jo? to mě podrž, nač tam teda nechali tu ledničku pod zadkem, vypadá to obrovský... Pak ale celkem může být, ono to 20" kolo ujede se 150W motorem něco díky malýmu průměru je převod lehčí, ale jezdec musí být OK, jinak ho to do kopečka neutáhne.
My sále ještě doprodáváme loňský MTB s 24V lionkama a torkem, lidi na tom taky najíždí přes 60 km, i v nějakých kopcích, takže to nějak jde.
Ale fakt je, že tu byl zkoušet pán s problémovými kyčlemi a nešlo mu to na ničem, nějak jel, ale hrozná spotřeba, nikam by nedojel i na modelu se kterým pětasedmdesátiletí lidi najedou 70 i víc km na baterku. Na normálním kole teda nemohl vůbec.
Ono se to nezdá, pokud jsou nohy OK, je to sranda, i když není kondice. Jak ne, je to horší než by člověk čekal.
Přitom na rotopedu prej ten pán celkem dával přijatelný výkony, ale na kole nic.
Jestli tam hraje roli i udržování rovnováhy nebo co, těžko říct. Pak ovšem ta lehotříkolka by byla parádní věc.
Pravda je, že já mám elektrickou lehotříkolku a spotřebu energie mám mnohem menší, než na elektrickém kole. Stále si lámu hlavu čím to je.
Řeknu to takhle,
nejmenší spotřebu mám na bezmotoráči.
A ta Tvoje tříkolka veze motor jen pro parádu, tedy sorry, motor veze ty baterie :-)
Prostĕ víc makáš, a tříkolka svým posedem ti to umožňuje.
Samozřejmě,já jezdím nejraději bez motoru,ale často vozím těžký náklad a to moje kolena nezvládnou,tak k tomu používám motor, ale při stejné trase a stejné zátěži mám na tříkolce třetinovou spotřebu proudu.A pokud jsem měla na kole 250w motor,který mám teď na tříkolce,jsem se na kole s nákladem v kopci vůbec nechytala.A přítel to má naprosto stejné, takže na tom něco bude.Zmotorizovaná tříkolka jede úsporněji než zmotorizované kolo.
Napadá mĕ jediné vysvĕtlení -aerodynamika.
Napadá mĕ jediné vysvĕtlení -aerodynamika.
Nevím jak je tvoje maminka vysoká, ale já koupil Dahona Boost. Takže skládací elektrokolo vhodné i pro menší lidi. Výhoda skládačky je, že je to univerzální velikost a může to používat více členu rodiny. Hodnotím to jako jednu z nejlepších investic, které jsem udělal. Kolo bez tréninku mamince pomohlo do táhlého kopce, který by asi nevyjela ani před dvaceti třiceti lety. Asi by tedy poradil kolo se středovým pohonem a s nízkým nástupem.
Poměrně relevantní odkaz do sousední diskuze:
http://www.nakole.cz/diskuse/16399-motorizace...
Moc toho na netu není , ale dost o motorech se dá načíst tady, od strany cca 34/55.
http://www.uzimex.cz/soubory/20070103_maxon...
Třífázové stejnosměrné motory s elektronickou komutací , s tím že bezpřevodové bývají nejčastěji s hall snímáním, řízené otevřenou smyčkou, převodové(menší 250W) jsou prakticky všechny bezhallové, s uzavřenou smyčkou
Do kopce a bez šlapání na nejdelší kopec v ČR.
http://www.youtube.com/watch?feature=player...
Tak potom teda totok :D
Ale i zde je to o otáčkách:
http://www.youtube.com/watch?v=5xbCcsw30Ds
Docela bych ho rád viděl v trvalém záběru po celou dobu jízdy, ne jen v takovém sestřihu. V těch záběrech jel dost rychle, až skoro neuvěřitelně rychle.
Ještě malý dodatek, krapet kecaj, protože ten kopec rozhodně s těmi 14 km není nejdelší. Co vím, tak z Hrabačova u Jilemnice až na Vrbatovu b. to má určitě 20 km a převýšení tam je bezmála tisíc metrů.
A ten borec co ho natáčel jel na kole a byl vždy před ním jak si to sakra vysvětlit?
Řekl bych že si chlapci kapku zapodváděli.
Na 10Ah baterii by to nevyjel kdyby se na hlavu stavěl.
Možná v tom prostřihu mu tajný doprovod vždy dal plně nabitou baterií pak by to snad bylo možné.
Čoveče, já jsem názorem tak půl na půl, ty dvacítky kola maj za následek jednak lehčí převod na silnici a pak tím pádem udržíš dost vysoký otáčky. Kdyby tam pouštěl cca9A tak mu to tu necelou hodinu asi vydrží, ale musel by si to fest hlídat, hlavně nikde nezpomalit.
Taky váží kolem 80 kg a kolobka je lehoučká.
Myslím, že pokud to na takový dálce neutavil, tyhle motory dost topí, tak tam nemohlo týct moc proudu. Ono totiž ještě taky existuje jedno pravidlo: jmenovitá kapacita se udává při vybíjecím proudu např. 1C, ale při třeba 5C je podstatně nižší, podle modelu a výrobce článků jsou ty hodnoty různé.
Leda ještě, že by to jel na etapy a o přestávkách chladil.Měla tam být Board camera.
Já bych to chtěl zkusit...
Evidentně to bylo točený po úsecích. Ten cyklista s kamerou se zas tak rychle nepřesouval. Takže chlazený to asi bylo až až.
No, jako autíčkář jsem tam zaznamenal, že je tam asi 2x vidět terenní auto (asi Toyota), tak to vidím spíš na auto.
Párkrát je to točený "přes řidítka" a ten s kamerou je dost ufuněnej. Kolo tam nehraje žádnou roli, takže by to bylo dost nelogický to kašírovat. A stejně, kdyby ho měl takhle valit non-stop, ani to auto by nemělo šanci si nadjet prodalší záběr. Něco by se dalo možná i vysledovat z průběhu a délky stínů. Já to vidím buď jako nepovedenou reklamu, nebo jenom podivnou inscenaci a hru se střihama.
Sada od e-pohonu 10 Ah baterie + 250W motorek do predniho se vybije cca po 750 nastoupanych metrech, pricemz jezdkyne sice trosku pomaha, ale minimalne (ovladani z rukojeti), ale na druhou stranu jede tak, abych to zvladal i ja na lehaci, takze se motorek dost prehriva a zdaleka nema optimalni otacky.
No, pokud to máš takhle otestované, tak pak bych řekl že možná to video může být pravda, protože převýšení odpovídá a motor by při poměrně vysoké rychlosti mohl mít srovnatelnou účinnost, tyhle velké průměry nějaký ten krouťák mají. Pak by vykonaná práce na vydanou energii z baterky mohla být podobná, pokud by tam byl i váhový rozdíl tak by se tomu dalo věřit.
Je taky třeba vzít v úvahu, že kdo to zná, umí si definovat na jednotce od e-pohonu poměrně přesně hodnoty odpovídající záměru.Tím myslím limit proudu, limit minimálního napětí baterie. Tempomat pak zabrání nechtěné akceleraci a zvýšené spotřebě, při udržování stabilní rychlosti by to asi šlo. Ale je to čistě účelové, v praktickém provozu to asi pak vyjde jinak.
Jak jsem psal, chtěl bych to vidět na vlastní bulvy.
No museli by se vejít do spotřeby 25,7Wh/km, což zase tak neuvěřitelné není. Ale neznám ten kopec osobně, tak jsem si to zkusil spočíst na simulátoru na ebikes.ca...
hmotnost 85kg + 23,5kg = 108,5kg; kopec délka 14km, převýšení 750m, stoupání cca 5,4%.
Sice pro jiný motor (NC 2808) mě vyšlo 28,7Wh/km * 14km = 402Wh. Takže 360Wh by jim skutečně v tomto případě nestačilo. Ale zase nechce se mi ti kluci věřit, že by falšovali. Mohl jim foukat vítr do zad atp.
Nemá uvedené napětí baterie mohl tam mit 48V a to by vyšlo. Z tak mála údaju se dá těžko odhadnout zda to je pravda a nepodváděli.
Nicméně když jsem to nedávno trápil do 9% kopce tak mně to tahalo z baterie 30A, vyjel jsem ho jen do jedné třetiny.
Pokud by to byla pravda stačilo by ten motor narvat na 20" kola do skládačky a vyjedu podobné kratší kopce bez šlapání?
Tak to by potom pro tu paní bylo přesně to co hledá. Jenže né všechny kopečky mají 5% stoupání.
Myslím, že mají 36V/10Ah, co jsem se díval na jejich stránky.
Fakt je, že v malém kole ten moment motoru působí na menší páce (vzdálenost středu od povrchu pneumatiky) a tedy síla bude větší. Na ForBikes jsem zkusil nějakou levnou skládačku a s malým motorem to díky malému průměru kol člověka úplně vystřelilo. Ale fakt je, že tam nebyla možnost zkusit si kopec.
No docela by mě zajímalo kolik pak z kopce narekuperovali. :) Někdy si tam musím taky udělat výlet.
Jeli na tomto modelu.
Poslední věta je ovšem úžasná.
Proč by si to pak někdo kupoval?
Jaké to má kola? 16" nebo 20"?
model: Perut TREK PR
objednací kód: trekpr2013
Spotřeba: cca. 8Kč / 100Km
Dojezd: 35 - 50 km
Baterie: LiFePO4 48V, 10Ah
Max. rychlost: 37km/hod
Nosnost: max 120KG
Doba dobíjení: 4,5 hod. (pomalá dobíječka) 2,5 hod. ( rychlá dobíječka)
Počet nabíjecích cyklů: více jak 1000x
Indikace stavu baterii: LED panel na řídítkách
Tempomat: na řídítkách
Elektrický zvonek: ANO
Stojánek: ANO
Zadní držák, blatník: ANO
Motor MagicPie: 1000W(46V)
Brzdy: kotoučové (přední i zadní)
Přední vidlice: odpružená, zvdih 100mm s možností uzamčení
Hmotnost: 26 KG
Záruka: 24 měsíců
Výšku řídítek je možné upravit na přání podle výšky postavy.
Perut TREK NENÍ schválen pro provoz na pozemních komunikacích!
Ty taky nemas 250W motorek, ne?
Mám 250-2000W 25km/h a to na štítku, tak jako jiné mají uvedeno 250-350W, nebo 250-450W.
V tomto ten můj splňuje danou vyhlášku tak jako i ty ostatní jmenované.
Ta koloběžka nespňuje povolenou rychlost a taky to že nemá pedelc.
Prodává se a kupuje se fest, a na pozemních komunikacích jezdí.
Ta vĕta tam je kvůli právní ochranĕ prodejce.
Aby po nuch nĕjaký fištrón nechtĕl kompenzace, až si na tom na silnici nabije tlamu.
No ten kameraman měl ještě rychlejší kolobrndu. Vždy ho totiž stačil předjet a nakamerovat:-)
si mi připomněl tuhle reklamu - http://www.youtube.com/watch?v=MwWzAHLV_0w
P.S.: není ani na kola a ani na koloběžky ... :-)
Tak za těchto okolností bych mamince snad doporučil obyčejnou babetu.
Nebo čtyřtaktní Betku http://www.ceske-produkty.cz/jawa-moto/jawa... občas se objevuje kolem 17 tis.
Včera jsem potkal kluka na tom dvoutaktem motorizovaném kole
Říkal,že ho ta přestavba stála 8.5 tisíce. Byl drobnĕjší postavy, jezdí na tom dennĕ do práce 20 tam, 20 zpátky. Má to rok a je s tím spokojenej.
Obsah 49.
Estetický a hudební dojem ovšem otřesný. Prdí to jak ten starý kozí dech Stadion.