Zdravím Vás lidi,
už nějakou dobu pročítam web, jezdím po cyklo shopech a zkouším.. Snažím se zorientovat v komponentech, nejsem znalec, ale nadšenec, rád jezdím dlouhé trasy, doposud na MTB Merida (skládaná, kvalitní, leč malá) - na lehko. MTB proto, že nebyly finance na kvalitnější cross/trek. No.. chystám se na dlouhou výpravu (přibl. 9000 km) na těžko (předběžně 35 kg náklad) a vybírám kolo.. Na trhu je kol, jak sami víte, nepřeberné množství - nepreferuji žádnou značku, zkušenost mám jen s Meridou, ta moje je bezúdržbový pracant :) už pár let. Vybírám mezi crossy Merida, 4Ever, poslední zkoušené kolo byl Spešl Rockhooper Comp 29", které mi doporučil prodavač s tím, že by se vyměnily pláště za užší.. Nejsem si jistý, že potřebuji o tolik pevnější rám.. Váhové rozdíly u těchto kol jsou zanedbatelné. Jak s brašnami na toto kolo, nevím, to si zjistím. Obracím se i na Vás s prosbou o jakoukoliv radu a postřeh ohledně výběru, pokud znáte někoho kdo by byl ochoten kolo složit, nebráním se ani tomuto řešení, naopak. Míry, váhy :) Měřím 185, vážím 83 kg, každná značka má velikosti rámů různě značené, zatím mi většinou vyhovoval 22 / 23 / XL. No a cenový strop ca 24 tisíc. Přeji Vám hezký den. Adios.
Také Tě zdravím... lide :-)
Moje zkušenosti: jezdil jsem natěžko s MTB (Author Traction), nijak jsem ho neupravoval, brašny jsem vozil vepředu i vzadu. Podotýkám, že většina cest vedla po normálních silnicích.
Teď bych už jel na krossovém kole, připadá mi pro tenhle účel a mojí osobu vhodnější. Pakliže bych se přece jenom rozhodl pro horáka, tak bych ho už trochu upravil: užší pláště, kliky bych vyměnil za 48/36/26 zubů.
Pakliže se rozhodneš pro horáka, tak bych upřednostnil tu 29".
Buenos dias, mučačo :-)
Díky, sám si musím taky ujasnit trasy, zatím to je zhruba 50/50 silnice/mírnější terén, převýšení velké. No já se zatím díval i zkoušel v obchodech tyto, sedí mi všechny :) ... budu se tedy zatím poohlížet po crossech. Nemáte někdo tip na odolné pláště 29"?
http://www.specialized.com/cz/cs/bikes/mountain...
http://www.cyklopoint.cz/krosove-kolo-merida...
http://4ever.cz/katalog/kolo/modely-2012/cross...
Souhlasím s Airline.
MTB je obecně kolo bytelnější a má širší nabídku obutí. Pořídíš na něj od hladkého pláště po zubatku. Na crossová kola se tak terénní pláště neseženou, vždycky je to odvar. Jinými slovy MTB je určitě univerzálnější kolo než cross.
Pokud kupuješ kolo hlavně na expedice a nebudou vysloveně terénní, tak bych určitě zvolil cross. Je to osvědčená volba.
Pokud chceš kolo i ježdění v lese bez báglů, pak bych volil MTB 29". V tomto případě bych ale vždy chtěl ukázat, jaké nosiče a jakým způsobem mi je prodejce na kolo osadí. Požadované nosnosti jsou totiž v oblasti maxim pořádných nosičů a nějaké hobby nosiče či partyzánštiny při jejich osazení Tvé požadavky nesplní. Bytelný nosič a MTB nejsou zrovna častá kombinace, takže jsem se už setkal s tím, že se přitom lomilo rukama a improvizovalo.
Já bych k tomu nosiči ještě připojila poznámku - když jsem pořizovala nosič na kolo s kotoučovými brzdami, chlapík v cyklu mě upozornil, ať pro výběr nosiče vezmu kolo s sebou, že u některých typů brzd právě kotoučové brzdy brání umístění nosiče. A to šlo o 26 kolo, nevím, jestli u té 29 nebude výběr nosičů ještě omezenější...
Jo, tak na tohle jsme kdysi narazili u Meridy. 2005 dělali trekový rám s uspořádáním úchytů kotoučovky "uvnitř" zadní stavby a navrch byly 2+2 oka se závitem zvlášť pro nosič a zvlášť pro blatník. Prostě bytelnost sama.
O rok později si asi usnadnili výrobu a i pro treky zvolili zadní stavbu z MTB s brzdou nahoře a jediným úchytem nosiče i blatníku, navíc hned vedle patky a upínáku. Hnus.
Asi o dva roky později jsem si ale všimnul, že se zas vrátili k tomu trekovému, turistickému provedení. netuším, jak je to dneska. U kola na expedici bych si tohle asi pohlídal a hledal rámy s pořádnými úchyty.
Jinak těch 9000 km je šíleně hodně a ještě s takovou zátěží. Tohle já jezdím za celý rok! Kolo si budeš muset koupit s dostatečným předstihem, všechno vyzkoušet a vychytat. Kromě toho určitě bych se při výběru zaměřil na použité komponenty, jejich kvalitu a hlavně dostupnost, tedy žádné atypy a speciální vychytávky.
Já vím, velká kilometráž, velké nároky na kolo, ale to si vždycky vzpomenu na kamaráda Pavla Knebla a hned se mi vybírá jaksi snadněji :) Na předstih myslím, start je plánován na březen-duben příštího roku, do té doby spousta plánování, zkoušení a vychytávání mušek na stroji..
No a k těm plášťům, nebudou klást velký odpor (ty Schwalbe Super Moto)? Jinak jsem našel ještě Nanoraptor 29x2,1 nebo Spec.Fast Trak 29x2,0 nebo Crossmark 29x2,1 kevlar nebo Race king 29x2,0, ale s žádnými ze jmenovaných zkušenosti nemám, přijdou mi docela univerzální. A některé se nesnesou s dynamem.. musím ještě pozjišťovat. Každopádně všem děkuji za připomínky a zkušenosti, každá z nich mě posunuje dál - a o to jde - být na cestě :)
Super moto jsou o několik řádů rychlejší než cokoliv z toho co jsi vyjmenoval.
Je to jeden z nejrychlejší plášťů na trhu vůbec.
Na druhou stranu bych si Super moto určitě nevzal na expedici. Tam bych sáhnul určitě po něčem odolnějším a i něčem co déle vydrží (i když to pojede o něco pomaleji než Super moto a bude to těžší).
Já osobně bych byl pro horáka 29" na širokých, hladkých pláštích, v tvém případě i odolných a to Schwalbe Big Apple 29x2,35". Jenže je tu problém, záleží kam pojedeš, mimo "civilizaci" 28" nebo 29" pláště v případě říznutí neseženeš, všude jen 26". Takže i to zohledni a nebo sebou vem dva náhradní lehčí a skládací Schwalbe Super Moto 29x2,35". I když si myslím že těch 9 000km na těžko ty Apply vydrží, je lepší mít jistotu a ty 1,2kg=2 pláště na víc jistoty uvezeš, když ne, tak určitě aspoň jeden. :-)
Napsal jsi to důležité a to dostupnost v různých končinách světa.
K tomu lepší odolnost a větší tuhost menších kol.
Z těchto důvodů bych se nerozmýšlel a na takhle dlouhou expedici vzal 26" bike.
A pláště třeba ty zmíněné Big Apply a nebo možná ještě některý z odolnějších Marathonů.
BA jsou k mání objemnější, takže možná spíše ty.
A případně jsou k mání ještě nové Big Apple Plus. To už je ale na zvážení jestli tahat tuhle extra těžkou variantu (26 x 2,15" už mají celý 1kg) nebo vzít jen klasickou verzi BA (tam performance verze 26 x 2,15" má 710g). Odolnost klasické verze BA už je velmi slušná.