Mrkni zde
http://jurastrike.rajce.idnes.cz/Nova_slozka/
Děkuji. Tento odkaz jsem našel. Hledal jsem kontakt na Jurase abych ho oslovil, ale nenašel jsem. Potěšilo by mě kdyby se ozval. Chci použít stejný motor jako on.
Tak sem tady, co pak Tě zajímá?
Díky. Četl jsem se zájmem tvé příspěvky. Uběhl už nějaký čas a tak jsem se chtěl zeptat na zkušenosti z provozu.
Možná už by jsi dnes udělal něco jinak. V ideálním případě, pokud by tě to neobtěžovalo, tak bych se i rád někde setkal.
Možná jen na doplnění. V době kdy jsi na tom dělal tak jsem dával přednost čisté cyklistice. Elektromotor jsem připouštěl jako variantu až někdy ...
Zdravotní problémy se ale objevily o dost dříve a já hodně věcí přehodnotil. Určitě ještě ujedu hromadu kilometrů vlastní silou, ale mnohé cíle by byly nedosažitelné. A taky stačí jednou nedojet delší trasu a jistota motoru za zády je neocenitelná. Ty jsi to zažil sám. Takže jen chci říci že mě to došlo až po osobní zkušenosti.
Co se týče techniky, uvažoval sem o předělání toho redukčního převodu na drážkový řemen čímž by se to hodně ztišilo. Ale stálo by to minimálně dalších 10 000Kč a to se mi opravdu nechce z důvodu popsaného níže.
Rok sem jezdil v podstatě pořád na motor, příšlap byl více méně sporadický a to se mi vymstilo. Mám zdevastované kotníky a kolena, lépe řečeno vazy v nich. Můj doktor mi řekl že musím nohy posilovat nejlépe jízdou na kole, nebo skončím o berlách. Svaly drží nohy pohromadě když sou vazy v sakry. No a rok stačil aby mi svaly ochably a já pomalu nemohl vyjít dva schody. Teď motor používám jenom do prudkého kopce, začal sem poctivě šlapat a nohy se vrátily do normálu.
Při jízdě 20 km/hod do kopce nejsou třeba tak vysoké otáčky jako při 50km/hod po rovině, takže netřeba snižovat hlučnost řemenovým převodem.
Motor je skvěly do kopce, ale ukočírovat se aby člověk motor nepoužíval i po rovině je hodně těžké. Obzvlášť na Greenspeedu Gto, je to paráda valit 40Km/hod do zatáčky, naklánět se, vyvažovat, prostě skvělá zábava. Troufám si říct že takovou stabilitu nenabízí žádná jiná tříkolka na trhu.
Tříkolka z motorem je silně návyková a od jezdce vyžaduje pevnou vůli. Tu já moc nemám a proto ji prodávám a taky že je jí na dojíždění do práce škoda. Původně byla koupena na dálkovou cykloturistiku na těžko(Alpy, Skandinávie atd.), bohužel doba je taková že sem pořád v práci a když nebudu tak zase nebudou prachy. Nejsem svým pánem, takže nadávám ale sem rád že tu práci mám, zatím. Nechci aby zahálela v garáži, každopádně jestli se dožiju důchodu, tříkolku si zase pořídím, nic lepšího sem neměl a to sem měl a mám 9 druhů různých kol pro různé účely, takže můžu srovnávat.
Mám v pozadí podobné důvody jako ty. Dálková jízda na těžko. Asi je to opravdu tlak na vůli pokud jde tak snadno nastartovat a užívat si.
Ale zůstávají mi ostatní kola, která budou nemotorizovaná.
Je těžko prodávat něco takového... Máš už zájemce? Vidím, že se ozývám v pravý čas. Šlo by se domluvit na nějakou tu návštěvu?
Jsem z Kroměříže, takže to asi nemáme daleko. Stavil bych se s pozdravem z arcibiskupských sklepů :-) Fotky jsou fajn, ale vidět to na živo to nenahradí. Zajímaly by mě i další detaily ohledně konstrukce, případně doporučení na nakupované díly, které se osvědčily atd. Tedy pokud je možné takto využít tvých zkušeností...
Našel bys čas? Díky předem.
Zatím sem nedal inzerát, na prodej nespěchám.
Zájemce na vyzkoušení mám jednoho a to Bobboba co tu dával odkaz na moji tříkolku. Sem pořád v práci ale díval sem se do kalendáře a neděle 19.května nebo 26.května by mohla klapnout. Ještě bych to 17.května upřesnil, to už budu na jisto vědět kterou neděli budu mít volno. Sraz by sme si dali na štěrkáčích u Hustopeč nad Bečvou kolem 14-té hodiny v restauraci na Jachtě. Bobbob to má z ValMezu kousek, já ještě blíže a ty nějakých 50km, pěkná nedělní vyjížďka na kole. :-)
Ja se přízpůsobím jakémukoliv termínu a času i když bych čas posunul na 12-13h aby bylo více času na pokec či konzultace. Možná se účastní i Jindra ale není to jisté. Možná by bylo dobré říci že kdo má o tohle setkání zájem může se zůčastnit. Co ty na to Jurasi? Mám tušení že se tam dá i pronajmout chatka nebo postavit stan pro ty kdo by chtěli přijet dříve.
Nezbývá než si přát hezké počasí.
Jj, kdyby chtěl někdo přijet dříve, můžu mu domluvit rezervaci na Jachtě, s majitelem se znám.
Já budu k dispozici až kolem té 14-té hodiny, když Vás tam bude více, určitě se zabavíte. :-)
Dobře není problém vymyslet program na sobotu a část neděle před tvým příjezdem.
Samozřejmě pokud bude zájem tříkolkářů lehačů elektrokolařů.
Možná by bylo dobré založit téma s vyzvou kdo by se případně chtě dostavit.
Tak to si vem pod patronaci ty, já na takové akce nemám čas. Můžu rezervovat nocleh a to je tak všechno.
Ten sraz sem původně myslel pro tebe a MirkaS, jako potenciální zájemce o mou tříkolku.
Buhužel na závěr měsíce předopvídají deštivo tak že asi by to bylo lepší toho 19.5., je to na tobě.
ČHMÚ už o víkendu upozornil, že květen bude mírně chladnější a deštivější, než v průměru bývá. Srážkově nadprůměrný má být právě tento týden a pak také poslední dny tohoto měsíce.
To by bylo moc fajn. Mám jen docela velký problém s nedělí 19.května. Máme takovou větší akci s rodinou kde se nemohu neúčastnit, neboť jsem pořadatel.
8-)
"Silně vypěstovaná slabá vůle"
8-)
... ale nejsi v tom sám 8-(
To víš, je to droga. :-)
Zajímavé je, že s cigaretama sem po 20-ti letech seknul, ale startovací šňůru na pokoji nenechám. :-)
Jak se tu furt dávaly odkazy na azubí blog, tak jsem tam objevil něco z tohoto ranku.
http://www.azub.eu/blog/azub-t-tris-folding...
Kdo ví kolik by to stálo, Azub na svých stránkách ceny tají.
Netají, jen je každé kolo jiné a tudíž i jiná cena :)
Jestli že nabízím konkrétní výrobek jistě ma svou cenu tak proč tam tedy není uvedena cena?
Vždyť to píšu. Každé kolo se staví podle přání zákazníka. Chceš-li ceník, pošlu ti ho :)
Nezlob se na mně je spousta těch co kola staví a vždy je u finálního výrobku cena.
Nebylo by lepší říci "ceny neuvádíme s ohledem na konkurenci"?
Možná to máte jinak nerad bych vám křivdil.
Jo a neber to ve zlém, to víš když už něco hledám tak mně zajímá i třeba jen základní cena.
Je to škoda protože pak jdu a hledám jinde i když vždy konkurence není.
Jejich je jenom tříkolka, ceny jsou na webu. Motorizace je dělaná na koleně a cenu bez práce typuju na nějakých 15 000Kč z prací minimálně 20 000Kč.
trojkolka vrátane motorizácie bola robena u nás v Azube. Zákazník si dodal niektoré špecifické diely (motor, prídavné prevody).
Z cennikom je to tak ako písal Snilard. Ceny sú závislé od objednávky. Konkrétne t-tris začína na zhruba 40 000 kč. Každému záujemcovi cenník zasleme na e-mail.
Pripadne otázky ohľadom montáže môžete smerovať na [email protected] montoval som to ja.
Ahoj Miro, právě ty specifické díly jsou na té motorizaci hodně důležité, takový kit se prostě koupit nedá. A i ty si mi psal e-mail ohledně možných problémů s motorizací, vzpomínáš? Samozřejmě je skvělé že ste Frantovi vyšli vstříct s úpravou rámu, jste pro mě jedničky a budu vás doporučovat kde budu moct. :-) A jak si daleko s motorizací své tříkolky? Pochlub se.
Pre nás to nie je technický problém vyrobiť čokolvek atypické. Problém je v čase, tieto zakázky je čas robiť mimo sezony, vždy to vyžaduje nejaký vývoj, úpravy, ale poslednú zimu sa mi zdá, že ani "mimo sezony" nebolo.
V poslednej dobe sme robili hodne špeciálov pre postihnutých, rôzne varianty tandemov, montovali sme Pinion na Tricona a podobne.
Čo sa týka mojej motorizácie, zatial som šiel cestou menšieho odporu (a výšších strát) a skúšal som pohon trecím valčekom. Všetko je to o čase a toho mám žalostne málo. Pomaly si ale pripravujem diely na sprevodovanie pohonu priamo do pohonného reťazca. Zvažujem ešte variantu z prídavnou minibajk prevodovkou, alebo ako to máš Ty, jedným večším prevodom reťazou. Bude to trocha oriešok, lebo by som to chcel namontovat na Tricona. Ideálne to vyriešiť tak, aby to bolo ľahko demontovateľné. No uvidím, sezóna sa rozbehla, tak snáď do podzimu to bude. Zatial trecí valček. Inak pre záujemcov o motorizáciu, jeden rám Azub t-Tris z úpravou pre montáž motora je ešte vo firme.
Jj, cokoliv atypického chce čas a toho se nikde moc nedostává. Ale na druhou stranu buďte rádi že máte hodně práce, někteří to štěstí nemají.
I ta minibiková převodovka je řešení, ale musí se utěsnit a naplnit olejem, tak to udělal i Franta.
Jo, v tom mám tak trochu prsty, systém je v podstatě stejný jak mám já, hlavně soustava volnoběžek a ozubených kol a uchycení motoru. Franta V. mě oslovil jak motorizovat Azubí tříkolku a tak sem mu vydatně radil. :-) Třeba i tu úpravu rámu přímo z fabriky. Trochu sem si psal z Azubem, že by to mohli dělat standardně u všech rámů, ta vychytávka se dá použít i jinak než na motorizaci, ale pak zdechl pes.
Oni tam používají převodovku nebo je to jen nějaká spojka?
Je vidět že to nemají tak napřímo jako ty.
Azub ne, ten s tím nemá nic společného, jen úpravu rámu.
Je tam vložená ještě jedna redukční převodovka z minibiku kvůli menšímu rozsahu převodovky Nu-Vinci v zadním náboji. Já ji nepotřebuju jelikož mám Rohloffa z větším rozsahem, tudíž je to o zhruba 2kg lehčí a hlavně jednodušší.
Dávat standardně na všechny rámy pahýl čumící ze zadní stavby?
Ne, jen do trubky která už tam stejně je vyřezat závit a pahýl si každý kdo bude chtít motor našroubuje.
Vzhledem k tomu, kolik lidí by na tříkolku chtělo spalovák, je to IMHO nesmysl.
Ale tady vůbec nejde jenom o spalovák, tady jde i o elektromotor. Nábojové elektromotory jsou v 250W povolené formě k ničemu, kromě pekelně drahého Bionixe za 50 000Kč. Dají se použít mnohem levnější 250W elektromotory které se montují pod rám a při tom využiješ převody v převodovce, takže je to podobný systém jako elektromotory v klikách jako Sunstar za 35 000Kč kterým těch 250W stačí.
A ani ten závit by tam nemusel být vyřezaný, stačila by průchozí trubka tak jak je vyfocená z levé strany při pohledu ze zadu. Do té by se vrazil dutý čep atd.. Korunová záležitost, která se v dobrém marketingovém podání tisíckrát vrátí. Stačí větička o připravenosti rámu pro motorizaci využívající všech převodů.
Neodsuzuj něco co si nedokážeš představit, já mám co se těchto věcí týče docela slušnou představivost kterou umím hodit na papír, technické kreslení sem jako jeden z mála miloval. :-)
Ale já si to představit dovedu.
Zrovna těch Bionxů Azub nemontuje zrovna málo, takže asi tak.
A když už jsme u toho, proč je BionX s nálepkou 250 W použitelný a jiné motory s nálepkou 250 W nepoužitelné? Ptám se naprosto vážně, sám ten rozdíl úplně nevidím.
A kdo ti říkal že jiné nejsou použitelné?
U většiny prodávaných elektrokol jsou tyto motory běžně namontované.
Jsou to motory určené k dopomoci jezdci pokud již nemá takovou sílu jak by potřeboval. Stále ale nějakou sílu má i když malou.
Bohužel tyto motory nejsou vhodné pro lidi co již sílu nemají žádnou a tu ani bionx nepomůže.
Tito lidé potřebují pomoc nikoliv dopomoc.
Nemyslím představit motorizaci, ale její technické provedení. Složitě jde udělat všechno, v jednoduchosti je genialita. :-)
250W v náboji v kopci uvaříš, i Bion-x má problémy, proto sou mnohem lepší motory které využívají převodů samotného bicyklu. Pozor, pořád se bavím o 250W. 500W nebo 1000W v náboji už tak lehce neuvaříš, ale zase je tu problém v legálnosti.
Tohle všechno chápu.
Jen mi stále není jasné, proč jsou ty BionXy o tolik lepší?
Má lepší chlazení. Ale stejně by do něho většina elektrokolistů nešla, jsou lepší systémy než motory v náboji a ty se právě dají udělat s tou malou úpravou rámu néjen u tříkolky ale i u lehokola.
A to je tak drahé tam udělat to lepší chlazení, že to ostatní motory nemají?
mily Snilarde,
pokud jsi si nevsiml ty motory sekaji cinani zpusobem "levny smejd pro spicate nosy."
a ve vsi ucte: slusny nabojovy BLDC motor koupis velice spatne.
Jejich VLASTNOST jsou problemy ve velmi nizkych otackach.
V zacatku teto diskuse Juras napsal o POUZITI PREVODU.
DOMYSLI SI PROC.
Tobe se podarilo zde hodne spatne formulovanymi otazkami udelat z tohototo vlakna
dalsi hodne spatne stravitelny ....
Výhody motoru mimo náboj s nějakým převodem jsou naprosto zřejmé.
Jen tu Juras psal, že z nábojových motorů je nejpoužitelnější BionX. Já nemám zkušenosti s žádným jiným a proto jsem se snažil dopátrat, čím to je technicky dané, že je ten BionX konstrukčně lepší, protože mně to zajímá. A teď doopravdy myslím mechanickou konstrukci, že má na zadní ose velmi citlivý senzor momentu a umí ho parádně používat, vím.
Jako relativně zdravý člověk pochopitelně nemám s elektrifikovanou "cyklistikou" moc zkušeností, ale tady je co jsem si tak dal dohromady o Bionxu: když ho porovnáš s jinýma nábojovýma motorama, tak má větší průměr a víc pólů. Takže je jasné, že bude umožňovat větší záběrový moment v malých otáčkách než motor menšího průměru s menším počtem pólů. Když jsem se díval na rozebraný jednou na veletrhu, připadalo mi, že má na maximum využitý prostor co se týká velikosti pólových nástavců, mezer mezi nima a tak. Takže si dovedu představit, že to bude mít klidně dvojnásobný záběr v malých otáčkách oproti těm klasickým nábojovým motorům co vypadají jako větší nábojové dynamo, i když to má stejný jmenovitý výkon. Další věc, a tu půjde těžko zjistit, bude v řídicí elektronice. Ten rozebraný motor vypadal, že snad má i polohový enkodér jak nějaké servo. To by naznačovalo, že motor jde řídit i tak, že proud se do jednotlivých cívek pouští podle jejich okamžité polohy cívek vůči magnetům, nejen podle zrovna požadovaného výkonu. Pokud to tak je, lze omezit ztráty při zachování krouticího momentu tím, že se to pulzuje inteligentně. K tomu to v reálném čase upravuje krouticí moment podle tahu řežezu. To by pak vysvětlovalo, proč tolik lidí tvrdí, že Bionx má na papírově stejnou baterku zároveň vyšší výkon i větší dojezd než levnější pohony. Vyrobit obyčejný malý asynchroňák s obyčejným měničem, byť třeba dvoukvadrantovým, je mnohem levnější, ale taky pak protopíš spousty výkonu v motoru i v měniči. Já bych řekl, že Bionx nemá lepší chlazení ve smyslu lepší odvod odpadního tepla. Podlě mě hlavně generuje méně odpadního tepla, protože je výrazně účinnější. Podle mě není divné, že Bionx stojí padesát, ale že někdo zaplatí dvacet za některé ty malé šmejdy s výrobní cenou tak dva tisíce.
Někdo tu psal, že malé motory nepoužívají Hallovy sondy. BionX má podle toho, co jsem našel na webu, tři. K čemu tam jsou přesně dobré, to netuším ač jejich funkci znám.
hall ti meri polohu rotor x stator -: tj rekne ridici jednotce kterou fazi ma pustit.
maji je skoro vsechny BLDC, nejen BionX...
BLDC nejjednoduššeji uděláš s hallovou sondou a levné si vystačí s jednou. Pokud ji tam najdeš, tak to asi fakt funguje jako BLDC. Někde jsem ale kdysi narazil na blog někoho, kdo kuchal ty nejlevnější elektrosady na trhu a sondy nenašel. Čínská angličtina v návodu jednoho z nich se pokoušela tvrdit, že jde o pokročilejší design (sensorless BLDC), ale komplexnost přítomné elektroniky takové tvrzení prý moc nepodporovala. Zřejmě z toho udělali v podstatě asynchroňák s měničem co jen trochu cítí odpor motoru a podle toho nějak šibuje s frekvencí, což moc práce nedá a na výrobu je to levnější. Nicméně neváhali to dál označovat za BLDC. Když evropani chcou aby motor byl BLDC, tak proč jim to tam nenapsat, že...
Pokud sondu nemá, běží to nejspíš v asynchronním režimu a účinnost nebude nic moc. Pokud se zatížením trefíš dobře do toho, na jaké to navrhli, pojede to použitelně. Čili nejspíš nevelká dynamika, žádné kopce, jen slabá podpora jezdce. Kdo to zatíží víc, tomu se to bude víc zahřívat, nedávat očekávaný výkon atd.
Pokud to má běžet jako elektronicky komutovaný stejnosměrný motor, tak to musíš udržet v synchronním režimu a pak potřebuješ informaci o poloze rotoru vůči statoru v reálném čase. S jednou sondou to zvládneš s nějakou přesností, Bionx tedy asi používá víc, aby to měl přesněji. Jde to i pomocí polohového enkodéru (tehdy jsem myslel, že ho tam vidím) a jde to i zcela bez senzoru, kdy v podstatě použiješ právě nenapájené cívky (máš-li v tom režimu provozu takové) jako senzor toho, v jaké poloze jsou právě magnety rotoru. To je náročnější na vyladění, takže to pokud vím většinou vyjde dráž než tam prostě prsknout nějaké senzory. A nejčastěji to budou hallovy sondy.
> Pokud sondu nemá, běží to nejspíš
> v asynchronním režimu a účinnost
> nebude nic moc.
Není pravda. BLDC může docela dobře fungovat bez polohového senzoru: Například u třífázových motorů lze synchronizaci spínání řešit zpětným snímáním indukovaného napětí na zrovna neaktivním vinutí. Atmel má dokonce přesný popis jak tohle udělat - dokument AVR444:
http://www.atmel.com/images/doc8012.pdf
U bezsenzorových motorů nejspíš bude problém rozjezd pod zátěží, protože v klidu řídící jednotka není schopna určit polohu rotoru a musí "nějak" začít. Ale principiální důvod proč by bezsenzorový motor měl být asynchronní (komutátorový) asi není.
Samozřejmě, že jde udělat BLDC bez senzoru jak píšeš. A dost možná je už na trhu dostupný nějaký jednoduchý jednočip pro tenhle účel, který by číňani mohli používat v těch levných elektrosadách. Ale co neodstraníš je to, že v malých otáčkách tomu systému nezbývá na slepo nějak roztočit magnetické pole a čekat, až se rotor přisynchronizuje. Než se to stane, jede to asynchronně. A v malém nábojovém motoru velkého kola bych se nedivil, kdyby takový stav tvořil podstatné procento jízdní doby. A stejně tak by mě vůbec nepřekvapilo, kdyby nějaký výrobce prostě použil asynchronní řízení pokud ho má dostupnější, levnější a jednodušší, a přesto napsal na krabici BLDC. Protože kdo to pozná?
Reakce na Jirku - vkládám sem, protože překročený počet vnořených příspěvků.
Samozřejmě se může stát, že výrobce na obalu lže. S čím ale nesouhlasím je, že by BLDC bez čidla polohy a s dobře napsaným driverem trávil v asynchronním režimu většinu jízdní doby. To je úplný nesmysl - problém je opravdu jen při rozjezdu z úplného klidu. Pokud už se motor aspoň trochu točí, dostává řídící jednotka z Hallovy sondy (sond) stejné informace, jako bezsenzorový motor dává na neaktivním vinutí. No a rozjezdem (tím zhruba prvním šlápnutím) se určitě netráví většinu jízdní doby.
Netvrdil jsem většinu, jen podstatné procento. Čili klidně 10-20%, které by mohly být pětkrát menší a jsou navíc v blbou dobu. Pak máš problém v definici toho, čemu říkáš "aspoň trochu točí". Nábojový motor ve velkém kole dělá při 8km/h jen 1 otáčku za sekundu. Na neaktivním vinutí se teprv teď objevuje napěťová vlna, kterou lze změřit se slušnou přesností něčím, co bude levnější než ta sonda (obyč nejlevnější 8bit A/D převodník). Aspoň tak nás to ve škole kdysi učili - pro pomalé motory zásadně sondu chci-li ho opakovaně rozjíždět z nuly, ne nechat běžet 24/7 v otáčkách.
Pokud to řízení motoru nefunguje dobře dokud nejedeš vyšší rychlostí než je rychlost chůze, bude to způsobovat právě ten dojem co tu někdo popisoval - 250W je na nic atd. Protože v době, kdy chceš nejvyšší krouťák - rozjíždíš kolo do kopce - to netáhne pořádně. Slyšel jsem lidi popisovat jak jim to do rychlosti chůze jen žere baterku a táhne málo. Měli takové ty poměrně malé stříbrné motory v předním kole, netuším typ. (V Bílovicích na zahrádce o víkendu někdy člověk zaslechne fascinující věci od lidí potřebují motor aby dojeli na Skalní Mlýn a zpět :-) ).
1 otacka za sekundu u trifazoveho motoru jsou tri signaly o poloze za sekundu. Navic podle me neni treba ADC, ale staci snimat pruchody nulou, casovy interval mezi nimi, predpokladat ze se do pristi tretiny otacky moc nezmeni, a proste zhruba uprostred provest prepnuti na dalsi vinuti (klidne s nejakou prodlevou).
Na to staci schmittova spoust nebo analogovy komparator. Lze delat heuristiky jestli se ted rozjizdim a bude se zrychlovat nebo spis jedeme stejne. Problem s levnymi motory bude spis ten, ze nejsou stavene na velke proudy, a tak se toho pri pomalem chodu hodne protopi.
Ale je mozne ze u uplne malych otacek ta vlna fakt nebude rozumne detekovatelna.
No nic, ja se nepru o tom, ze nektere motory bez snimacu polohy nejsou nahouby, jen si myslim, ze ten snimac to az tak moc nevytrhne, a pri trose snahy by mel jit udelat i rozumne fungujici bezsnimacovy BLDC pohon.