Zdravím všechny konstruktéry leháčů.
Zkusil už někdo pohánět leháč/tříkolku ozubeným řemenem? Ponechme teď stranou konkrétní technické provedení, spíš mi jde o zkušenosti. A hlavně, jaký řemen a kladky zvolit vzhledem k silám, které se budou přenášet (uvažujme klasické "lidské" šlapání, nikoliv motor).
Vezmeme třeba kladky průměru cca 70 mm ( http://www.tyma.cz/eshop/produkty/72-03m-09-6... ) a řemen široký 9 mm ( http://www.tyma.cz/eshop/produkty/05m-0120-09... ). Teď je otázka, zda ten řemen vydrží "rvaní" do pedálů. Jde totiž o to, že konkrétně tento dodavatel řemenů (a ani další dodavatelé) neuvádí u řemenů pevnost v tahu , tudíž není z čeho vycházet při volbě (výpočtu) řemenového převodu.
Tož povykládejte, jezdíte už někdo s řemenovým převodem?
Kolik Wattů počítáš výkon "motoru " ?
Jo to kdybych věděl. Já jsem asi schopen spočítat přes zpřevodování tah v řemenu, ale svůj výkon ve wattech? To je na mne trochu moc.
V nějakém časopisu jsem viděl tabulku s průběhem výkonu nějakého profíka. Ve spurtu a chytání nástupů ve stoupání měl výkon i nad 600W, v poklidu pelotonu místy i pod 200W. Kdysi jsem zkoušel v rámci nějaké akce šlapat minutu na kole, kde se měřil výkon a průměr byl asi 340W. Pokud nejsi extrémní drtič, měl by řemen který přenese 500W stačit.
Nevím jak tenhle řemen ale nepoškozenej klíňák odtáhne traktor a vlečou plnou obilí.Vlastní zkušenost.takže nevím zda ho jen tak přetrheš. Řemen místo řetězu dnes používají i silné motorky tak nevidím důvod proč by to nešlo na kolo.Jen kolečko(kladka) bude tlustčí než normální ozubené kolečko a půjde na to použít pouze nábojová přehazka.
Klíňák je naprd. Zaprší, zasněží - a klíňák začne prokluzovat. Ozubený hřeben neproklouzne.
já neříkám klíňák,to byl jen příklad. 5emen vydrží dost v tahu. jen se bude asi dost vytahovat takže by to vhtělo vychytat nějaký pořádný napínák abys ho nemusel furt měnit.
Až to vyrobíš dej vědět jak to funguj,přemýšlejl jsem totiž že si to namontuju na chopra.
Jo a neřešte, jak budou vypadat převody s řemenem. Tu jde hlavně o to, jak spočítat (odhadnout), zda ten který řemen vydrží daný tah. Asi bych byl schopen nějak spočítat, jaký "tah" by měl řemen přenést. Ale to budu muset zalovit v paměti hóóódně roků dozadu.
Začátkem května mi pošlou tuto mašinku http://www.duratec.cz/cs/293-scruu-29/designer/ tak ti poreferuju. Ale myslím že je to odzkoušené a pro mě to má jen samé výhody. Kdyby si nechtěl jít přímo do Carbon Drivu, tak můžeš zkusit nějakou jinou značku a jen okopčíš rozměry. Určitě to bude levnější pokud si to budeš umět přizpůsobit k účelu na kolo/lehokolo. Někde sem četl že na tom borec najel 50 000km a řemen pořád OK, jediná údržba ostříkání vodou.
Trochu jsem po tom koukal, přeci jenom se v práci dostanu k větší nabídce komponentů pro pohony, a větší problém je s řemenicí na kliky, všechny jsou moc těžké a hrozně masivní, potřebovaly by hodně velkou úpravu, v podstatě použít jen vnější ozubení a vnitřní část vyrobit jinou.
A ještě...mám v dílně rozdělaného nového ležáka, kde budou v pohonu dvě převodovky za sebou, tak zkusím první převodovku dát skoro do osy otáčení zadní kyvky a vymyslet přenos síly na druhou převodovku v náboji nějakým řemenem....ale stejně mi zůstane primární převod řetězem (zatím)...díky za nápad ....
http://www.reko-sro.cz/cz/ozubene-remeny/
vybírám:
Pouze jeden řemen je potřeba do 600 kW
8-)
To je sice zajímavý údaj, ale jak široký řemen? 9 mm, nebo 40 mm? Já bych potřeboval řemen co nejuzší, ať pak není řemenice moc široká. A o to jde - jestli ten úzký řemen přenese potřebnou sílu (výkon).
Tady máš nějakou inspiraci: http://www.superiorbikes.eu/cz/archiv/kolekce...
Počkáme na Jurase. Až mu přijde ten bike s řemenovým převodem, tak nám ten řemen snad proměří. Je zde ale samozřejmě i otázka materiálu řemenu.
Tady ho máš....http://www.carbondrivesystems.com/
Jo a do Reka jedu v pondělí...se zeptám :))
Jinak abych trošku popsal, jak bych použil ten řemenový převod na leháči.
1. varianta:
Klasická zadní odpružená kyvná "vidlice". Klasický řetězový převod, ale pastorky s přehazovačkou by nebyly na zadním kole, nýbrž někde pod čepem otáčení zadní vidlice by byl uchycen klasický zadní náboj pro kotoučovou brzdu, na něm pastorky a přehazka - takže klasický řetězový převod by končil u čepu otáčení zadní vidlice. Místo kotouče kotoučové brzdy by na tom náboji byla namontována řemenice pro ozubený řemen. V zadní vidlici by bylo kolo s předním nábojem, na něm by byla místo kotouče rovněž řemenice pro ozubený řemen.
Řemenice musí být co nejuzší, ať se na ty náboje dají namontovat - proto řeším pevnost v tahu řemenu. Ideální by byl 6 mm široký řemen (tuším, že se dělá). Ale vydrží?
2. varianta.
Vepředu kliky, na kterých by byla místo převodníků namontována řemenice pro ozubený řemen. Není problém odmontovat ze staré kliky převodníky a namontovat na tu 4-5 packu řemenici. Řemenice by byla na levé straně.
Jako zadní odpruženou "vidlici" bych použil celou zadní půlku rámu horského kola - tedy celý ten zadní trojúhelník včetně středové mufny atd. Někde nad mufnu by se přivařil čep pro otáčení celé té zadní stavby, aby fungovala jako odpružená (neřešme teď způsob odpružení). Na tu zadní stavbu by se namontovaly kompletní převody z horského kola - tedy přesmyk, trojtác, přehazka, zadní kolo s pastorky. Akorát místo levé kliky by se opět namontovala klika s řemenicí pro ozubený řemen.
Chci pohon takto řešit hlavně proto, abych co nejvíce zamezil houpání zadní stavby způsobené tahem řetězu v záběru. Ideální stav je, když tahová část řetězu při jakémkoliv zařazeném převodu prochází středem čepu otáčení zadní vidlice. Toho lze dosáhnout buď kladkou v tahové části řetězu, což je vždycky problematické, a nebo právě tím, že v místě toho čepu otáčení zadní stavby bude řemen vždy procházet středem čepu, protože u řemenice se nebude měnit průměr.
Ještě jedna věc. U té první i druhé varianty se dá samozřejmě místo řemenic a ozubeného řemenu použít klasický řetěz. U první varianty by se místo kotoučů kotoučové brzdy namontoval pastorek z kazety, u druhé varianty prostě malý převodník - dají se koupit kliky s malým převodníkem. Řekl bych ale, že řemenový převod by byl lehčí (řemenice se dají odlehčit a možná by se daly sehnat i plastové) a i tišší.
Kdysi, když se upravovaly Š 1000 MB na "vyšší výkon", nahražoval se mechanický pohon chladicího ventilátoru elektromotorem.
Ten vetilátor údajně ´žral´ celého koně (736 W), kterého jsi výše uvedenou záměnou mohl poslat do převodovky.
Šířka řemene? 13 mm.
Něco podobného už je vymyšleno, ale s řetězem :)) http://www.flevobike.nl/en/GreenMachine...
Jo na to jsem už koukal, ti to mají dokonalé. Taky jsem uvažoval ten "primární" převod schovat do rámové trubky, ale nějak mne stále nenapadlo, jak udělat kliky atd. Samozřejmě vše se dá vyrobit, ale já chci vždycky používat hlavně běžně dostupné díly - aby to prostě bylo jednoduše reproduktovatelné.
Zkus výpočtový program Design Flex od Gates ( http://www.gates.com ). Používáme ho pro výpočet řemenů na ventilátory.
Pak zkus projít katalogy u Haberkorn Ulmer (http://www.haberkorn.cz/) - přední prodejce převodových systémů v ČR (Gates, Elatech). Případně se jim ozvat a nechat si poradit. Jsou docela ochotni.
Jinak co si tak pamatuji, tak při výpočtu řemenových převodů se nepočítá řemen na tah, ale vychází se z výkonu (jmenovitý výkon předaný jedním řemenem) a jen se dle ČSN přiřadí řemen a počet řemenů (hraje tam roli součinitel úhlu opásání, součinitel dynamičnosti atd atd). Proto nikde nemůžeš najít pevnost v tahu řemenu.
Ale myslím, že 9mm by mohlo být OK - viz. obr (letošní SportPrague - nebo co to bylo)
Na soustruhu jsem měl řemínek 5mm široký a motor 500W
Tohle bylo na SPEZI http://www.mountain-drive.com/de/produkte...