Zdravím všechny diskutující a prosím o radu:
Vybírám elektrokolo pro svou maminku na cyklovýlety i v lehčím terénu (zpevněné lesní cesty a pod.)
Nemáte někdo náhodou zkušenosti s elektrokoly Spirit (http://www.spiritbike.cz) nebo dokonce konkrétně s kolem:
http://www.spiritbike.cz/produkt-836...
Kromě toho by mně zajímalo zda je rozdíl mezi pohonem předního a zadního kola. Narazil jsem na webu na názor, že přední pohon je výhradně na rovinu a kvalitní rovný povrch, protože v terénu přední kolo není tak zatížené (nebo více poskakuje) jako zadní a účinnost elektropohonu v případě pohonu právě předního kola už není tak výrazná. Je tomu opravdu tak?
Další otázka se týká uložení baterie. Můžu čekat že kolo, které má baterii pod nosičem bude méně stabilní než kolo s baterií na sedlové trubce díky tomu, že baterie pod nosičem je ve větší výšce nad terénem?
Budu vděčný za vaše rady a tipy.
Petr
Osobní zkušenost sice nemám ale můj známý ma podobnou koncepci kola s motorem v zadním kole.
velmi si stěžuje na umístění aku a řj. která je umistěna pod aku. při děšti či vlhku se do prostoru mezi aku a řj. dostává voda a pak jsou problémy. Co se týká stability tak stím nejsou žádné problémy.
Celkově je to kolo spíše městského typu a do terénu se příliž nehodí.
Pro výlety do terénu bych se asi poohlednul po kvalitnějším a taky asi i dražším elektrokole.
Např. http://eshop.e-totem.cz/elektrokolo-e-totem...
Ještě poznámka o dojezdu 80km na mnou uvedeném e-kolu. Tento udaj je potřeba brát s velkou rezervou jelikož kdo na něm ujede 80km na jedno nabití aku tak elektromotor nepotřebuje, jelikož dopomoc je skoro nulová.
Dojezd u tohoto e-kola s opravdovou dopomocí po rovině bude někde kolem 45-50km.
Říkám to už postém
přední vidlice není stavĕna na to, aby kolo táhlo, naopak zadní ano.
Jestli zadní kolo pohání motorek nebo šlapky je pak nakonec jedno, je to furt kolo, na kreré jsme zvyklí.
Pokud má motor Hallovy senzory, a pokud se mu jeden nebo více senzorů porouchá, motor při rozjezdu může vibrovat.
Rozjíždĕt se s vibrujícím předním kolem není nic příjemného, u zadního kola si na to zvykneš.
Nejhorší je, když se přední kolo vivybruje z vidlic nebo zastaví úplnĕ, pak zažiješ letecký den. Není žádný důvod dávat motor dopředu, snad jen jednoduchost přestavby. Když kupuješ hotové elektrokolo, chtĕj motor vzadu.
Bezpečnost je priorita, ať si říká kdochce cochce.
Pan Šikula ti může ukázat jak dopadly vidlice s předním motorem, já ty svoje ohnuté už dal magnetům.
Jen připomínka pokud ti u tohoto typu motorů odejdou hally tak nejedeš, leda za své.
Tak že žádné vibrování, třepání ani chvění se nekoná.
Umístění těchto nevýkonostních motorků dopředu vůbec nevadí a staví se tak a jezdí tak tisíce elektrokol aníž by došlo k jakemukoliv karambolu. Jedna výhoda tam je a to že tě to vytáhně ze sypkého terénu.
Navíc se již začínají ojevovat na trhu tyto motorky i bez hallovek.
To co říkáš platí hlavně o silných přímých motorech i když já jsem prozatím vyjímka s motorem v předu bez naprostých problémů.
To ale nemusí platit pro každého.
Pokud bych se měl rozhodnou znova určitě bych volil variantu zadního kola a umístění baterií pod rám.
Nevím co to má za šidítko, ten můj Zlatej motor vod kluků čínskejch jezdí bez Hallů už 2000 km a opravovat to nehodlám, někdy při rozjezdu klepe, někdy ne, ale konstrukce zadníích vidlic je udělaná tak, že i když se tím klepáním uvolní matice, kolo při záběru je pořád tlačeno do vidlic, takže nevypadne.
U předního to tak není. Docela slušně mi to vykroutilo zajišťovací ramena.
Motor ve předu je přestavbová nouzovka, když někdo mermomocí chce zachovat zadní kolo nedodčené včetně vymazlených pastorků a přehazovaček. Do písku nejezdím, bo bych si nabil hubu.
Ale ať je po tvém, motor pqatří doprostřed :-)
Jindra má samozřejmě pravdu, že v případě zablokování motoru je přední motor nebezpečná věc. Sám mám přední pohon na svém prvním kole a uvědomuji si to, i když musím zaklepat, že zatím se mi za ty dva něbo kolik let nic takového nestalo... Ale těch hledisek je více: 1) hledisko rozložení váhy, 2) hledisko zachování planetové převodovky, 3) hledisko výhodného rozložení výkonu na obě kola pro specifické podmínky (náledí, sníh, písek). Já mám dojem, že žádné řešení není dokonalé a záleží na konkrétních požadavcích.
Ahoj, tahle baterie má jedno velké mínus, a to že nutně musíš mít atypickou dlouhou středovou osu, která se snad ani nedělá v zapouzdřené verzi a nejde použít trojpřevodník. Jinak se ke kolu nebudu vyjadřovat, abych to zas neschytal, ale projdi si specifikaci a pak mrkni na e-totem Blade nebo Sense ...
Předpokládám že když to chce pro maminku bude chtít nejspíše dámské i když to nespecifikoval.
Pro maminku kolo se silným motorem v zadních vidlicíc, pro tchýni dvojnásobně silnej motor ve vidlicích předních :-)
Ušetří se na baterii, bude jí stačit tak 6Ah, než jí to shodí :-)
Se silnýma motorama nás tu moc není a asi o ně ani není velký zájem.
P. Pospíšil z Olomouce již asi taky ukončil prodej, soudím dle toho jak vypadají jeho stránky.
Ten svůj druhý jsem dal na inzerát a taky ho nikdo nechce ani za poloviční cenu.
Protože lidi jsou kafky jako jsme byli my dva.
Koupí si slabej motor, a až zjistí, že je k prdu, teprve pak koupí silnější, nebo řeknou že "elektrokolo je krám k ničemu" a sednou zase k televizi :-)
Problém motorů Crystalyte je jedinej, jsou asi o třetinu dražší než ty ostatní, pak to stáhne konkurence.
A taky ty údajně hotový kola, když máca koukne na to, že by za přestavbu měl dát 17 litrů a za 22 má "fungl nový elektrokolo" drbe hlavu a protože ví prd, koupí šrot. Mumlá něco o záruce a podobný kraviny, to že je to vlastně šíleně jednoduchá záležitost mu nikdo nevymluví.
A do toho moudří eurohujeři mu budou podsouvat, že "u německých cyklostezek stojí kontroly a pečlivě sledují, jestli náhodou nemáš o wat víc..".
Komu není rady, tomu není pomoci.