Nedávno jsem narazil na zajímavý, byť hodně Hitchcockovský článek o jedné lokaci v centru Londýna, kde na kole umírají pouze cyklistky .
http://icycleliverpool.co.uk/2013/02/18/the...
Ještě zajímavější je rozbor příčin jejich úmrtí.
Naprostá většina postihla neštastné cyklistky pohybující se v rámci slepého bodu velkého vozidla ( náklaďáku nebo autobusu).
Trošku jsem kolem toho surfoval a našel tyhle čerstvé články :
1.http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london...
Uvádí , že každý den v Londýně autobus MHD srazí v průměru dva chodce nebo cyklisty.
2.http://www.rospa.com/roadsafety...
Oficiální britská statistika, kde se , mimo jiné, také říká, že 1/4 londýnských nehod s fatálními následky nebo s těžkým zraněním je způsobena v okamžiku, kdy náklaďák nebo autobus odbočuje a srazí cyklistu, který jede vedle něj.
No a na závěr trochu statistického optimismu.
Při přepočtu na uraženou vzdálenost je bezpečnější být cyklistou než chodcem
http://fullfact.org/factchecks/cyclist_safety...
Asi by bylo dobrý to neprotahování se vedle větších vozidel šířit jako osvětu, hlavně těm mladším z řad vašich kamarádek a kamarádů o kterých s jistotou víte, že toho moc nenajezdili nebo vůbec nejezdí auty a netuší nic slepých bodech.
Loni k tomu v Londýně běžela kampaň
zmíněno zde
http://www.standard.co.uk/news/london/london...
V článku se píše , že pokud cyklista je zabit ve slepém bodu řidiče, tak řidič není obviněn.
No a závěrem vás tedy žádám netlačte se vedle nákladáků, autobusů a to hlavně vedle těch s vlekem nebo kloubových, ti řidiči(ky) o vás fakt nemusí vědět a těch pár vteřin za to fakt nestojí....
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london...
Ukázka je názorná od 45 vteřiny, kde se můžete přesvědčit, jak řidič náklaďáku nebo autobusu lehce přehlédne i velkou tlupu cyklistů stojících v jeho slepém úhlu při odbočování.
Ještě jeden článek k nešťastné cyklistce z Londýna.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london...
Právě proto toto cykloopatření (viz obrázek) považuji za tragické:
Pravý pruh určen pro odbočení doprava, pouze cyklisté mají výjimku a vytváří třetí virtuální pruh úplně vpravo.
Představme si naprosto realnou situaci. Oba pruhy Rašínova nábřeží jsou ucpané, kolona pomalu popojíždí, včetně oněch vysokých autobusů ze který turisté obdivují panorama Prahy. Je červená, kolona zastavuje, zprava ji chytře, protože chráněn cyklopruhem, podjíždí cyklista a hodlá pokračovat rovně. Blikla zelená, cyklista podjiždějící zprava ten obrautobus na to šlápne, autobus co odbočuje doprava na to šlápne taky a odbočuje, prásk, a Pepa s Luckou nemají tátu.
Cykloopatření, které cyklisty přímo vede do slepého úhlu by mělo být stáháno dle zákona jako pokus o zabití.
Do slepeho uhlu se cyklista muze dostat i v pripadech, kdy na silnici neni zadne cykloopatreni. Odbocujici auto se tesne pred krizovatkou nepodjizdi a je treba pocitat s tim, ze ridic mohl zapomenout blikat. Proste normalni defenzivni zpusob jizdy.
Zprava se nepředjíždí.
nihil novi sub sole
Chovam se v tomto pripade dle zakona se zachovanim dostatecnych bezpecnostnich pravidel. Nemusime tu zase opakovat flame, jestli je to nebezpecne vzdy nebo jestli nechame na lidech, at si svou bezpecnost osefuji sami, ze?
Žádné flame,
prostě jedno velmi nezvládnuté cykloopatření, to je celé. Protože na to upozorňuji já, postaví se partička na zadní, a bude řikat o krychličce, že je kulatá, nicméně kdo to ještě neviděl, ať si dá na tuhle křižovatku bacha.
I když spíš by se to mělo dát někam kam chodí šoféři, protože tohle je fakt past, a když si šofér náhodou nevšimne toho malého bílého čtverečku na té velké modré značce, a vodorovné značení neuvidí, protože na něm stojí ta kolona aut, může zabít člověka.
Když ho bude podjíždět cyklista bez "cykloopatření" může za podjíždění zprava ten cyklista. Takhle ovšem za to bude moci ten šofér - díky jedinému unikátně blbému opatření.
Asi jsem slepej (a ještě jsem tam nejel), ale co je na tom cyklopruhu špatně? :)
Nic, žádný cyklopruh tam není. Pouze v pravém pruhu mají cyklisté povoleno jet rovně. Protože ale svéprávný jedinec nepředjíždí zprava vozidla, která by mohla odbočovat, nikomu nic nehrozí.
O tom není pochyb. Do nebezpečných situací se můžeš dostat i na dobře řešených křižovatkách, ale tahle je řešená tragicky špatně.
Když to projíždím nakole, jedu vždycky jako auto - tedy při pravém okraji levého jízdního pruhu, a odbočující auta nechť si mě klidně podjíždějí.
Tohle je zoufale špatné.
Tam není vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, pouze upozornění na možný pohyb cyklistů, takže je plně na cyklistovi jak pojede a jestli se sám vlastní blbostí ohrozí nebo přímo nechá zabít.
To je pochopitelně vždycky.
Tady jde o to, kdo bude vinen za případný střet, když odbočující autobus sejme podjíždějícího cyklistu.
V každém případě, opatření špatně.
Když už chtěli po zemi čárat, měli vést cyklistu při levé straně pravého jízdního pruhu, tak, aby odboučujécí vozy jej míjely zprava, tak jak je to normální na všech křižovatkách.
V tomhle případě by to byla jasná vina cyklisty, protože se cpal kam neměl.
Já ti rozumím a vím co myslíš. Já nevím jak je to cykloznačení v tomhle případě udělaný před křižovatkou, ale aby to bylo správné a bezpečné, tak ty piktogramy by měly končit 15 m před křižovatkou a dál už by měly být jen jízdní pruhy bez malování. Tohle je ještě ta lepši varinata.
Průser ale je, když je na silnici i přes křižovatku přímo vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty při pravém okraji, cyklista v něm má přednost a na křižovatce přez něj musí auta odbočovat vpravo. Tam to dá zabrat řidiči osobáku, natož u náklaďáku. A tam by mě docela zajímal verdikt soudů o vině.
Tak proč ho tam kam nemá cykloaktivista posílá značením?
Já nevím z čeho vyvozuješ, že tě značení vede k podjetí zprava. Podle mě je jeho normální interpretace pokud chci pokračovat rovně jet středem pravého pruhu. Když chceš rejt, najdi si tu křižovatku ve stylu, který popisuje Lelek. Pokud to ještě nezměnili, tak jedna taková je třeba tu http://mapy.cz/s/6Ph6
Stalo by se moc, kdyby tam ta značka nebyla?
A bylo by po debatách, jestli "navádí" (podle mě jednoznačně ano), nebo ne.
Tyhle cyklopruhy procházející jako virtuální pruh zprava, jak je na obrázku jsou totální vražda. O tom jsme se bavili už před rokem. V intencích toho, se domnívám, že cykloaktivista, který tu křižovatku cyklisticky dovybavoval neuvažoval jako ty nebo já: tedy pokud jedeš rovně, drž se vlevo ať tě odbočující auto podjedou, ale přesně v duchu toho tvého obrázku.
Jeď při pravém okraji, a "auto ať si pořídí kameru na slepý úhel".
No a zrovnma tahle situace je ta nejhorší co by mohla být. Kvantě lidí tohle bude dělat hodně problémů a určitě i policajtům a úředníkům dopravy. Vyhrazený pruh pro cyklisty nevede přes křižovatku, ale zřejmě je ukončený v křižovatce a pokračuje zase až za ní. Buď by měl být pruh vyznačený celou křižovatkou nebo by měl být ukončený 15 m před křižovatkou. Takhle to musí být hrozně matoucí a určitě bude hodně cyklistů přesvědčeno, že jedou vyhrazeným pruhem s předností v jízdě i přes křižovatku.
A takových jsou mraky.
Mluvili jsme o tom Německu už loni, mám to v plánu.
Kudy jsem jel, viděl sem tyhle situace řešené tak, že ten cyklopruh odklání před křižovatkou blíže k přechodu pro chodce, do cesty staví hardwarové zábrany, buď nějaký betonový obrubník nebo zábradlí, poměrně častý detail.
Jedeš rovně, u křížení tě to uhne, přejedeš p o přechodu, a zase vracíš. Pamatuju si to dobře proto, že mě to děsně míchalo furt takhle šněrovat, a na silnici jsem si s kolem netroufnul, protože Německo.
Pokusím se to zdokumentovat, aby kolegové věděli, jak to lze řešit, aby to nezabíjelo.
Mám furt za to, že u nás je taková nějaká snaha "hlavně udělat cykloopatření" a už moc se nepřemejšlí nad tím, jestli je rozumné nebo ne, hlavně abychom byli "in". Jde o "svatý boj" a ne cyklisty.
Dovedu si představit co popisuješ, to je rozumné řešení a mám dojem, že už jsem ho někde (asi v Německu) zahlíd.
Sice bez zábrany, ale také s odklonem na přechod:
http://goo.gl/maps/c0TxK
Už si vzpomínám, bylo to v Holandsku kde jsem se s tím poprve setkal, chtěli jsme odbočit vlevo a stezka nás hnala vpravo, já měl v tu chvíli snad oči okolem dokola hlavy a přemýšlel jsem jak se tam dostanem. Ještě, že tam jeli místní, tak jsme se za ně zavěsili a než jsem se rozhlíd tak jsme byli bezpečně na druhé straně přes rozhlehlou a frekventovanou křižovatku.
Tyhle jednosměrný cyklostezky a jednosměrný objezdy nám pěkně zatopily v Berlíně, ale je fakt, že tomá svoji logiku a dá se na to zvyknout strašně rychle.
Po pravdě si ale nedovedu představit, že by u nás byli cyklisté tak ukáznění a dodržovali to.
Stačí si stoupnout u nás na nábřeží k pláňáku - tam jsou dva jednosměrné semafory a stejně tam většina cyklistů jezdí v protisměru aniž by jim bylo divné, že na druhé straně vyjedou do ulice v protisměru.
V Hradci je podél dělené čtyřproudé silnice (okruh Hradce) z každé strany stezka pro chodce a cyklisty a ty stezky jsou jednosměrné vždy vpravo ve směru jízdy aut. Z druhé strany je tam zákaz vjezdu a docela se to dodržuje, občas někdo jede v protisměru, ale většinou jede ukázněněn a uhýbá. Občas to hlídají i četníci.
http://goo.gl/maps/uhVmI
Na mapě je část okruhu u nemocnice a koukám, že tam bokem na kraji silnice je zrovna policejní auto (to bílé) a pár lidí kolem a něco řeší :-)
V některých místech se taky běžně jezdí obousměrně, třeba v Labské Kotlině, kde je hodně místa. Komu by se chtělo od nemocnice přejíždět okruh tam a zase z5. Je to takový ilegální tolerovaný zločin.
Já bych ještě, co se týká zkušeností z Německa, připomněl dost důkladnou snahu, aby alespoň v křižovatce byl cyklopruh vyznačen barevně,
případně extra semafory pro cyklisty, které posunují provoz cyklistů přes křižovatku oproti autům (cyklistům padne zelená dřív a červená také)
Obojí zde:
http://goo.gl/maps/v098G
Jo, to je "holandské" řešení, taky dobrá varianta. Nesmí tam ale být překážky v rozhledu třicet metrů před křižovatkou, například tedy bez zaparkovaných aut či reklamních panelů (pro Prahu či jiná česká města tudíž naprosté sci-fi).
Kdyz konci vyhrazeny pruh (libovolny), ma vozidlo v nem prednost, ne? Takze je to dle meho totez, jako by ten pruh protahli pres krizovatku. Dokonce mozna horsi, protoze kdyby pokracoval, ridicum by mozna pri odbocovani pres cerveny pas neco blesklo hlavou.
Teď asi pořádně nerozumím. Když končí vyhrazený jízdní pruh, tak vozidlo pokračuje v běžném jízdním pruhu, platí pravidla o přejíždění z pruhu do pruhu. Ale aby bylo jasné, že pruh končí, tak by měl skončit kus před křižovatkou nebo by měl být protažený křižovatkou, takhle to může být matoucí jak to je když je natažený až do křižovatky a na druhé straně ještě v křižovatce zase začíná.
Kdyz vede az do krizovatky, ma proste pri skonceni prednost vozidlo ve vyhrazenem pruhu. Takze pri vjezdu do krizovatky ma prednost cyklista.
Kdyby ale pruh pokracoval i krizovatkou, byla by vetsi sance, ze si to uvedomi i ridic motoroveho vozidla, ktery se chysta ten pruh prekrizit. Takhle ho zadne dodatecne upozorneni neceka a vrzne to doprava pres cyklistu daleko snaze.
Jo, teď už rozumím. Proto jsem psal, že vyznačený pruh by měl jít i přes křižovatku a když ne, tak jasně ukončit 15 m před a ne udělat takovouhle zoufalost.
Když cyklopruh končí "rozplynutím", platí pravidlo pro sloučení pruhů, kde není zřejmé, který z nich je průběžný. Vozidlo v levém pruhu (auto) pak nesmí ohrozit vozidlo v pravém pruhu (kolo). Když končí cyklopruh "ukončením", platí pro ně pravidlo analogicky pro vyhrazené pruhy (např. buspruhy), tudíž řidič v levém pruhu musí umožnit vyjetí.
Osobně mi přijde lepší míž ten pruh přes křižovatku, ale policajti v Praze to moc nechtějí povolovat.
Já nevím jak je přesně řešená tahle křižovatka, tak dobře to tam neznám a kvůli tomu tam fakt teď nepojedu.
Já spíš vidím problém v nedostatečné prevenci a nevysvětlování předpisů cyklistům. Tohle malování není nic jiného než jen zvýraznění a upozornění pro řidiče motorových vozidel, že tam jezdí cyklisté, tak aby byli opatrní a ta značka říká všem, že cyklisté mohou na křižovatce jet rovně a vpravo za dodržení všech pravidel. Nevidím tam problém, ale možné je, že mi uniká nějaká záludnost.
Takže si to cyklista nemůže vyložit tak, že má ject rovně při pravém okraji?|
Ty piktogramy ho k pravému okraji nevedeou?
Nemusíš tam jezdit, ten snímek je ze Street View google maps, můžeš si projít celou křížovatku ze všech stran. Stav je podle skutečnosti, jel jsem tam minulou sobotu. Jenže to byl na nábřeží sbatej klid, protož Palachovo náměstí bylo zneprůjezdněné pro nejaký ten běžecký marathon.
Celé jsem si to pořádně prošel a zopakoval si významy značek a ta situace tam je jasná a pro cyklisty to je bezpečné řešení. Před křižovatkou je značka IP 19 s řadícími pruhy a určuje, že auta rovně jedou levým pruhem, auta odbočující vpravo jedou pravým pruhem a dodatková značka E 9 určuje, že cyklisté musí jet jen v pravém pruhu a z něho jedou rovně nebo odbočují vpravo. To musí všichni respektovat. Pokud jede cyklista z pravého (určeného) pruhu rovně, tak žádné auto, které odbočuje vpravo mu nemůže křížit dráhu, vozidla jedou za sebou a předjíždět není možné. Vozidla projíždí křižovatkou v pořadí ve kterém k ní v jízdním pruhu přijíždí. Cyklista projíždí křižovatkou rovně souběžně s auty v levé pruhu. Pokud by se nějaké auto cpalo přes cyklistu co jede rovně a pak by odbočilo vpravo, tak se řidič dopouští závažných a ohrožujících přestupků.
Sice jsem ti dal plus, ale nakonec jsem se na zákon kouknul, a bílá část je E12c (viz novela 247/2010 http://www.epravo.cz/top/zakony/sbirka-zakonu... ne E9. Tedy "Povolený směr jízdy cyklistů˙ (č. E 12c), která za použití odpovídajících směrových šipek vyznačuje možný směr jízdy cyklistů".
Stručně řečeno, jízdu na kole v levém pruhu ti nic nezakazuje. (Ona tvoje interpretace, že z E9 plyne příkaz je i tak divná, E9 není vyhrazený jízdní pruh!)
Jasně, je to E 12c, dřív byl ve vyhlášce jen symbol E9. Koukám do vyhlášky a asi byl vydaný nějaký zmetek, sice obsahuje zapracované veškeré změny podle č. 247/2010 a také změny podle č. 290/2011 včetně všech nových značek, mimo právě té E 12c, ta jediná tam není vyobrazená, ale je to celkem jedno jen jiné vozidlo.
To, že cyklisté musí jet jen pravým pruhem a nesmí jet levým není moje interpretace, ale to je daný zákonem a vyhláškou. Značka se jmenuje řadící pruhy a vyznačuje (povinný) způsob řazení do jízdních pruhů před křižovatkou a určuje směr jízdy křižovatkou a právě ta dodtaková značka E 12c stanoví odlišný způsob řazení cyklistů v jízdních pruzích a určuje, že cyklista který jede rovně by jako jiné vozidlo jel levým pruhem, ale cyklista musí užít pravý pruh, to je to odlišné řazení.
Vyhrazený jízdní pruh je něco jiného má jiný význam a užití. Pokud by tady byl vyhrazený jízdní pruh, tak by ho nesměl užít nikdo jiný a auto a ostatní vozidla mimo kol by nemohla odbočit vpravo, protože by museli užít levý pruh a ten umožňuje jen jízdu rovně. Byl by to nesmysl.
A jen normálním zdravým rozumem, byl by blázen ten cyklista, který když může jet celkem bezpečně v pravém pruhu, by se zbytečně motal v levém pruhu.
No E 9 hlavně neobsahuje šipky a přidává se k celé značce (zákaz vjezdu platící pouze pro ... atd., v kombinaci s jinou než zákazovou nebo příkazovou značkou jsme ji nikde neviděl).
Jakože v praxi je mi to celkem jedno a už jsme si zvykl, že číst zákony nemá smysl, protože jejich "výklad" nemá s textem a češtinou nic společného, ale stejně, máš odkaz nebo zdůvodnění zákazu toho levého pruhu?
Vzhledem k tomu, že E12c je nakreslená v rámci jednoho pruhu, chápal bych, že se týká tohoto pruhu a zbytek je nezměněný (tj. pro cyklistu se to chová jako IP 19 s levým pruhem rovně a pravým rovně a vpravo). I veškeré popisy používající slova "povolený směr" mi nepřijdou jako "přikázaný". Jak by podle tebe mělo vypadat značení, kdyby tam byl navíc ještě třetí levý pruh pro odbočování vlevo třeba?
Ad důvod: to s interpretací značení moc nesouvisí, ale stačí třeba stojící kolona v pravém pruhu a pravý volný.
Žádný výklad ani odkaz, jen jasně napsaný význam značek a povinnost dpodržet způsob řazení před křižovatkou s upřesněním pro cyklisty kterým pruhem a jak křižovatkou projíždí. Mohl by být v levém pruhu vyznačený zákaz jízdy cyklistů, ale to už by bylo zbytečné tuplování značek a znepřehlednění celé značky. Pokud by podle tebe mohli cyklisté jezdit i v levém pruhu, tak by tam byla značka o odlišném způsobu řazení cyklistů naprosto protichůdná, zbytečná a hodně matoucí a ztrácela by smysl. Tak velký provoz cyklistů tam není aby jezdili ve dvou pruzích a navíc by to s ohledem na auta v levém pruhu bylo dost nebezpečné.
V tomhle místě by třetí pruh být nemoh, nevešel by se, tady je zákaz odbočení vlevo, tak nemá smysl vůbec přemýšlet nad tím jak by značka vypadala. Pokud by se mohlo odbočovat vlevo, tak by rozřazovací značky vypadaly jinak.
Jenom to upřesním, dopravní značka IP 19 - řadící pruhy s dodatkovou tabulkou E 9 - druh vozidla ukládá povinnost cyklistům jet jenom pravým jízdním pruhem, levým nesmí.
Ne, je to E 12c (http://www.epravo.cz/top/zakony/sbirka-zakonu... ) a žádnou povinnost neukládá, jen umožňuje! Na kole můžeš jet (s ohledem na pravidla) i levým pruhem, pokud chceš.
Nemůžeš, je to povinný způsob řazení před křižovatkou a dodatkoví tabulka právě určuje odlišné (povinné) řazení a určuje zůsob jízdy křižovatkou pro konkrétní vozidlo.
Prima, tady se dohaduji cyklisti praktici s jistou znalosti zakona a s googlem pri ruce. A pak na tu krizovatku prijede nekdo neznaly, at jiz cyklista, nebo ridic (nejlepe oba), zazmatkuje/ji a ...
Skoda, ze nemuzeme tech znacek mit mene. Nejlepe tolik, aby si je zapamatoval kazdy, kdo se v provozu pohybuje. A taky natolik jasne, aby se stacilo podivat a podle toho jet. Intuitivne, bez googlovani. 8-(
Mám doma "Jízdní řád" pro Prahu z počátku minulého století a tam jsou popisovány jednotlivé konkrétní křižovatky, závazný způsob jejich průjezdu a trasy příjezdů k význačným budovám a divadlům. To bylo teprve maso. Nějaká obecná značka, to je čajíček :-)
Stačilo by, kdyby se na silnici dávaly značky jen na místa kde je to nutný a né doslova všude jako alibi.
Dalším krokem by bylo odstranění všech těch ostatních značek, vítacích, rozloučecích, oznamovacích a reklamních tabulí.
Američani sice potřebují 4 stopky, ale zase na spoustě míste nepotřebují cedule typu jsi na hlavní, jsi na vedlejší, jsi kousek od křižovatky kde se mění přednost, křižovatka má tvar takový a makový...
koukněte se sem a otočte se
http://maps.google.cz/maps?q=%C5%A1estajovice...
Místo doslova zasypaný značkama a hned za tou břízou je radar, který kontroluje 40ku... přitom ji vidět je vysloveně umění.,,
Nemuzu najit ani 40, ani radar. 8-(
40 tam není, ale za zatáčkou je jen inforadar, ten se jezdí 60...
Celý šestajovice jsou zóna 40 ka :)
Ale tam není vyznačená zona 40, jen zákaz stání.
Nějaká novinka ? Tyhle gůglí fotky ji tam nevidí.
Hele já nevím, ale vždycky tam byla zóna 40 a navigace na mě při 50tce štěkala, když jsem na to zapoměl, musela by to být dost novinka nebo už mám nějaký falešný vzpomínky :)
Zajedu tam jak budu moct, dneska jsem ten celý boží krásný cykloden prováňoval v Kolíně na turnaji prostředního syna . Vezl jsem ho tam i s kamarády ráno na 7,30 a přijeli jsme domů v 18,00.
Seděl jsem v hale na tvrdé lavici s 200 lidma a ještě jsem se tam v parčíku při krátké procháznce přerazil na obrubníku....
Takže jsem dnes neměl čas...
No, když jsme loni jezdili po JAR, kde se 4-Stop používá velice často, tak jsem přemýšlela, kolik našich cyklistů by opravdu na každé křižovatce ve městě zastavilo a položilo nohu na zem:-))
A tam to někdo dělá a pořád ?
To když zastavím na kole, musím pokládat nohu na zem? :-)
Tam třeba jo.
Jak vypadají takové 4 stopky a jaký je význam? Alespoň zhruba, je to někde?
Stejný jako nerozlišená křižovatka s prostou předností zprava, jenže se musí zastavit.
Nikoliv.
http://en.wikipedia.org/wiki/All-way_stop
Kdo přijede první ke křižovatce, ten první do ní vjíždí. Když přijedou někteří zároveň, tak zrovna v tom JARu platí, že se domluví "očním kontaktem"
hmmm, jinej kraj, jinej mrav... Mě se víc líbí ta přednost zprava, jednoduchý, jasný.
Tak to mě taky:-))
Dokud se ovsem na krizovatce zaroven nesjedou ctyri...
No ono to nakonec vždy nějak zafunguje. Když se křižovatka zaplní, tak se pouštěj nějakým svým systémem střídavě vždy jeden z jednoho směru.
Pro našince je to nezvyklé a nepříjemné, navíc, když oni jezdí po anglicku vlevo:-))
Aham zajímavé. A když to bude křižovatka T nebo Y, nebude nějaká stopka někde přebejvat nebo zase naopak chybět když to bude pěticestí?
Jak řidič, tak i cyklista by měli mít znalost o značkách. Pokud ji nemají, pak ani jeden z nich nemá na silnici co dělat.
Jenze kolikrat jsou znacky v takovem stadu, ze se precist skoro nedaji. Na nektere k tomu bude delsi doplnkovy text a mezi tim vsim par reklam, jak pise Ujezdak.
Kdyz jedu po nabrezi, ani to nevnimam. Ale jel jsem od Palacaku na Vyton v aute, ktere ridil kolega z ciziny. Mel z toho oci navrch hlavy. Jel cca 30 kmh a stejne malem zahnul ze spatne strany do jednosmerky.
A nevadí, že sem žádná velká auta se slepým bodem nesmí? Nanejvýš tak Tranzit?
No, popravdě, mám pocit, že z tranzitu je vidět líp, než ze spousty moderních aut, které mají slepý úhel už i šikmo vpřed vpravo (šíleně velké sloupky). :-/
Přemýšlím, v kolika nedání přednosti zprava tohle hrálo roli. Z vlastní zkušenosti (nejrůznější auta z půjčoven, konkrétní značku nevím) jsem už párkrát kroutil jak hlavou tak tělem na všechny strany, abych alespoň trochu viděl, jestli zprava nepřijíždí cyklista nebo chodec. Fakt přes ty sloupky není vidět. :(
Takže na malých městských křižovatkách hodně pozor i na tohle ...
To, že tam nesmí neznamená, že tam žádné nejezdí, co třeba popeláři, kropící vozy, nákladní auta staveb na vyjimku, autobusy, atd.
Netvrdím, že tam velká auta nejezdí. Velmi občas ano. Je to natolik řídký jev, že nemá smysl na to brát ohled při stanovování dopravního značení.
Jasný, já to tam tolik neznám i když vím kde to je a párkrát jsem tam jel, velké náklaďáky jsem tam neviděl, ale autobusů a lehkých náklaďáků dost. Podle mě je tohle značení v pohodě a vyhovující a každý cyklista by měl tuhle křižovatku zvládat.
Není důvod, proč tu křižovatku nezvládnout.
Tady máš náhledy:
http://maps.google.cz/maps?hl=cs&tab=wl
http://maps.google.cz/maps?hl=cs&tab=wl
http://maps.google.cz/maps?hl=cs&tab=wl
Prostě Hraboši, jestli máš kamarády, mezi těma, co do toho mají co kecat, ať tuhle vopičárnu zruší, protože to muže zabíjet.
Tady cykloopatření k prde.
Naopak, potěšilo mě, že někdo soudněj namaloval do Vyšehradskýho tunelu ty piktogramy mezi koleje, tedy aby ten v tom autě co za tebou troubí věděl, že ty máš a musíš ject mezi kolejema, protože by sis jinak moh v kolejích nabít tlamu.
Tak těch pár čáranic prospívá, tady zjevně škodí, včetně té svislé značky/neznačky.
Znám je a budu jim říkat jen houšť a větší kapky. Tohle značení jen naprosto v pořádku a mělo by být na více místech.
K čemu by bylo značení, které budou všichni cyklisté ignorovat? Mnohem lepší je vyznačit místo jejich přirozeného pohybu a ostatní na něj upozornit.
Tohle místo zabíjet nemůže a nebude, už jsme o tom diskutovali. Tuším, že jsi dobře polovinu argumentů ignoroval.
Taj není o čem diskutovat.
Dej vědět, až budete vybírat na další pomníček....
Žádnej argument nepadl, jen výmysly lidí, co dopravě rozumí asi jako moje prdel navigaci parníků (c) B. Marschall.
Nedělat nic by bylo bezpečnější.
Ani autobus?
Tahle křižovatka, pokud vím, dost dlouho neměla žádné značení, ani rozdělení na dva pruhy. Nevím, jestli má smysl tam ty pruhy přidávat, ale pokud se někdo už rozhodl, že jo, tak tohle je docela rozumná verze. IMO (nechce se mi teď hledat přesný význam těhle malůvek na značce) to cyklistovy pouze umožňuje jet pravým pruhem rovně. Dost lidí se na prázdné silnici cítí hodně blbě, pokud by měli jet uprostřed. Tohle jim to oficiálně umožní a ještě varuje řidiče aut. Pokud chceš, stále můžeš jet levým pruhem.
Mimochodem, stejná, možná i horší situace, než podjíždění na křižovatce, je naopak předjetí pomalu jedoucím autem. Pokud podjíždím, vím, že mám dávat bacha. Pokud tě auto předjede zanedbatelnou rychlostí a pak to stočí do odbočky, je to horší. Cyklista nemá výrazný důvod být víc obezřetný, řidiče v autě kolikrát vůbec nenapadne, že cyklistu vlastně tak úplně nepředjel a navíc je vše typicky ve větší rychlosti.
Tenhle pravý hák dostávám pravidelně v Legerce když jedu rovně a auto odbočuje do Rumunské.
Snad levý :-)
Ne, tohle je kravina.
Vymýšělet značky jenom proto, že se údajně městký cyklista cejtí sám uprostřed silnice blbě?
Tak ať jezdí jen po parčíku.
Pokud jseš na kole na silnici, platí pro tebe stejná pravidla jako pro moped. Žádný extrabuřty pro cyklisty, to dělá jen zmatek.
Když se bojíš, sesedni, a přejdi křižýovatku po chodníku. Obhajuješ návod k podjíždění zprava.
Hele, kolikrát jsi zkoušel ve městě jet na víceproudé silnici delší dobu mimo pravý okraj? Dobrá příležitost budiž třeba magistrála od Florence na jih, kde je ve stoupání pravý pruh připojovací a odpojovací, tedy pokud jedeš rovně, nemáš do něj jezdit. Zhruba půlka řidičů aut (!) je naprosto mimo ze situace, že by měli podjet cyklistu zprava, i když je to podle pravidel naprosto OK. Totéž při najíždění s připojovacím pruhem (cyklista v průběžném pruhu, auto v připojovacím). Vzhledem k tomu, co jsou někteří řidiči v takovýhle situacích udělat se vůbec nedivím tomu, že spousta lidí na kole se drží vpravo (já také třeba většinou vjíždím do připojovacího pruhu jakmile to bezpečně jde místo pokračování rovně, protože jsem si prakticky ověřil, že to způsobuje podstatně míň krizových situacích). A řidiči aut ve slavném Německu, pokud náhodou potkají cyklistu, co nejede u pravého okraje bez ohledu na odpočovací pruhy, to je vůbec něco. :( Takže chodník si nech od cesty, jo?
Ale fakt nechápu, co tě tak štve na téhle křižovatce. Situace 1) hustý provoz/stojící kolona: jedu uprostřed mezi pruhy (koneckonců jako v jakékoliv jiné koloně), pokračuji rovně bez jediné hrozící kolize; 2) téměř prázdná silnice: kouknu za sebe a najedu si zhruba doprostřed pravého pruhu, auta jedoucí rovně mají pohodové místo na projetí (narozdíl od toho, kdy bych chtěl jet po dělící čáře), auto, co chce odbočovat si za mnou holt přibrzdí. Pohoda, klídek, takhle ta křižovatka fungovala vždycky, značka a pruhy mi tam přijde skoro zbytečná, ale když už tam být má, tak právě takhle.
Na téhle křižovatce mě štve naprosto konkrétně to, že nvádí cyklistu, který jede rovně, aby se držel vpravop pravého jízdního pruhu, a šel tak přímo do rány odbočujícímuj autu.
Tuhle křižovatku, a všechny podobné projíždím tak, že se držím ve "svém" pruhu, tedy je-li pruh pro jízdu přímo vlevo, držím se při pravém okraji levého pruju.
Tak bys to projel na motorce. Ta značka/neznačka vede cyklistu pod kola, to mě na ní štve. Já jezdím vesměs po silnicích, a jezdím tak, jako bych jel na motorce nebo autem. Na magistrále to znám, jedeš furt vpravo, a najednou ti odstavnej pruh seberou a udělají z něj odbočující. V tom případě musím do "svého" pruhu co jede rovně, a nechat odbočující auta podjíždět zprava. Nemůžeš se držet do posledné chvíle vpravo, a pak mu tam hodit kličku. Mám ověřeno, že když se chováš jako každé jiné vozidlo, tedy držíš se svých pruhů tak jak máš, je to nejbezpečnější. Chce to zkrotit nervy a pořídit si zrcátko, když tě míjej auta zleva i zprava, není to moc extra zážitek, ale dá se na to zvyknout.
Německem jsem projel v pohodě, jenomže ve velkých městech tě tam opravdu ženou po chodníkách. Za čtrnáct dní jedu zase, budu ty zajímavě řešené věci fotit.
Pokud jedeš uprostřed, blokuješ spíš efektivně oba pruhy než žádný (obzvlášť v tomhle místě, moc šířky nazbyt není). Jasně někteří řidiči a cyklisti fyzicky i psychicky zvládají odstupy pár cm (já na kole jo, jako řidič auta bych si to nedovolil). Nekritizuji tě za to, že jedeš v rovném pruhu, ale tvrdím, že jet prostředkem pravého vyjde ve většině případů lépe. Normální řidič auta co odbočuje vpravo si stejně přibrzdí i za cyklistou co taky zatáčí (předjíždět cyklistu v zatáčce na pražských křižovatkách fakt ne-e), takže žádné újmy nedošel ani pokud cyklista nakonec jede rovně, případně mu zabírá prostředek pruhu. Pokud je navíc za křižovatkou dost místa na cyklistu a auto vedle sebe (mám za to, že jo), tak to je prakticky ideální způsob projetí co se plynulosti provozu týká.
Ad odbočovací pruhy a tak: mám za to, že na kole jezdím poměrně rychle, ale stejně nerad nechávám vpravo volný pruh déle, než je nezbytně nutné. Ne proto, že by mi vadila svištící auta z obou stran, ale proto, že nezanedbatelná část aut pak dělá krkolomné manévry, aby se tomu podjetí vyhnula -- už jsem takhle potkal i policajty, co neumí použít připojovací pruh (most barikádníků na jih, jel jsem na kole plynule v průběžném pruhu, policajti s majáčkem najížděli zprava a víceméně to bezdůvodně zadupli těsně před mojí úrovní místo aby plynule pokračovali tím pravým pruhem -- to fakt nejsou zrovna příjemné situace, o které bych stál, protože nejde odhadnout, jakou kravinu dotyčný řidič zkusí v příštím okamžiku).
Jen si dovolím k situaci 1)- hustý provoz a kolonu, navíc stojící, jsem v těchto místech neviděla ani nepamatuji - bavíme se o směru Tančící dům - Palačák (druhým směrem zápcha bývá). Tohle je jedna z nejklidnějších částí nábřeží a jezdí tudy naprosté minimum aut.
Hm, jenže tady se cyklista vpravo od autobusu nevejde.
Pro průjezd tímhle řešením platí:
- auta a cyklisté se řadí za sebe
Více viz http://prahounakole.cz/jak-do-mesta/jezdime-v...
A nebo zcela čerstvě zrovna ve čtvrtek se těmhle řešením věnuje překlad přednášky o bezpečné infrastruktuře: http://prahounakole.cz/2013/04/infrastruktura...
Už jsi to psal jednou, že jsi to projel v neděli a na vodorovném značení pro cyklisty jsi demonstroval jak strašně se plýtvá penězi.
Přes 10 let jsem se se tam pohyboval denně v autě, pěšky, na kole i v tramvaji nebo metrem, jen parníkem ne:)
Ve všední dny převážná většina aut jede nebo stojí v levém přímém pruhu. Doprava na most odbočují jen auta přijíždějící z Moráně Trojankou, kterých je podstatně méně než jedoucích přímo. Od Mánesa na 2.stranu Vltavy se jezdí přes Jiráskův m. Cyklista přejíždějící před křižovatkou od obrubníku do levého přímého pruhu, by tedy zpomalil více aut než jede-li rovně v pravém pruhu. Na nájezd na chodník (odkaz od petrpa) tam místo není. Na nábřeží jsou na chodníku stromy a šířka navazujícího chodníku na mostě je cca 1-1,2 m. Mě se stávající řešení nezdá špatné.
To, že velká auta mají veliké mrtvé úhly do kterých řidiči nevidí je v době všudypřítomných kamer anachronické. Když můžou mít dražší osobní auta kameru pro lepší couvání, proč se totéž nevyžaduje u velikých náklaďáků, které jsou objektivně nebezpečné? To co se zrcátkem nedá pořádně pokrýt může kamera či několik kamer snadno zobrazit, když už ne rovnou vyhodnocovat a varovat.
Objektivně nebezpečné je předjíždět zprava.
Nevymýšlej žádný další kamery, a ptákoviny čím dovybavit auta.
Objektivně je nebezpečné žít a 100% to končí smrtí. Moje soukromá statistika sražení autem co předjelo mě jako cyklistu versus sražení autem kvůli tomu, že jsme předjížděl zprava je 1:0. Na závěry je to málo případů, ale jako ilustrace stačí. Pokud nejsi vůl, je předjíždění zprava často mnohem bezpečnější, už jen proto, že četnost přejetí aut mezi pruhy před křižovatkou je výrazně větší, než četnost zajetí ke kraji. Pokud někdo vjede do křižovatky před rozjíždějící se autobus, je prostě vůl a v případě předjíždění zleva bych čekal, že se zhruba stejnou šancí skončí na kapotě auta, před které udělal myšku při řazení se zpět vpravo.
Újezďák uvedl příklad z Londýna, kdy jde o totéž, takže asi takhle.
Proto uvádím tento příklad zhovadilého řešení.
Proti zaujatým aktivistům nelze argumentovat.
Prostě budeme čekat na pomníček.
Jenže a statistika není nezávislý vzorek všech možných kolizních situací. Cyklisti se pohybují častěji u pravého okraje (bez ohledu na předpisy), a ti méně schopní jízdy v provozu ještě výrazně častěji. Takže je vcelku očekávatelné, že převážná většina kolizí nastane v situaci cyklista u pravého okraje. V takovéhle konfiguraci je skutečně typická kolizní situace slepý úhel a zatáčení vpravo. Jenže ta statistika ti nepoví, co by se stalo, kdyby se teď najednou všichni cyklisti rozhodli, že začnou předjíždět "normálně" zleva. Podle mě by se změnil jen typ nehod, ne počet.
Mimochodem, v těch linkovaných článcích nikde nevidím, že by šlo o podjíždějícího cyklistu a ne předjíždějící náklaďák. Vidím tam akorát popis kolize, který může vzniknout z obou situací. Naopak věta z odkazu "About one quarter of accidents resulting in serious injury to a cyclist involved an HGV, bus or coach ‘passing too close’ to the rider." ve mě evokuje právě druhou situaci -- náklaďák pomalu předjel a zapomněl na cyklistu. Jenže téhle situaci se jako cyklista ve městě prakticky nemůžeš vyhnout.
Takže by to měl být spíš naopak apel na řidiče aut: "nejedete tak rychle, jak si myslíte, kontrolujte v pravém zrcátku, že jste předjíždění fakt dokončili".
A jak by jsi si představoval, že by se ty kamery do těch aut instalovali?!? Kdo by je asi tak platil?!?
Platil by je provozovatel toho náklaďáku. Stejně jako bude platit provozovatel starého nafťáku dodatečně montovaný filtr na výfuk, pokud bude chtít vjet do nízkoemisní zóny. Takové velké auto je objektivně nebezpečné ve stísněných podmínkách center měst a proto je třeba snížit jeho nebezpečnost.
Stačí nezřizovat nízkoemisní zóny, které stejně nefungují, jen otravují život těm, kteří se tam potřebují dostat.
Stejně tak stačí použít mozek a necpat se tam, kde není místo. Opravdoví řidiči to umějí.
Treba v Göteborgu snizeni emisi PM o 33% je jasnym dukazem, jak zony nefunguji.
http://www2.trafikkontoret.goteborg.se...
Otázka je, nakolik je tento pokles způsoben existencí emisní zóny, a nakolik okolními vlivy: počasím, obměnou vozového parku (novější auta by měly plnit přísnější limity i bez zón), změnou provozu v zóně a v jejím relevantním okolí (lidi se na nízkoemisní zónu vykašlou a budou prostě jezdit pracovat, obchodovat a bavit se jinam).
Kazdopadne tech mest, kde byl pokles emisi vyrazny, je docela dost, a takovy pokles behem jednoho roku nesvedes pouze na jine duvody. Takze, prosim, neustale neopakuj, ze zony nefunguji, kdyz toto tvrzeni zakladas pouze na vysledcich z Berlina a par jinych mest. Nekde zony funguji a nekde ne, zavisi to na mistnich podminkach a konkretnim zpusobu implementace zony.
Existuje nějaká objektivnější studie účinnosti zavedení emisní zóny ve městě? Zatím jen čtu, že je to skvělé, nebo že to nemá vůbec žádný vliv. A ze stanovisek je rovnou jasné, komu to slouží.
Výborně - zkus to nějakému provozovateli náklaďáků navrhnout. Ti budou určitě radostí bez sebe.
Hele, tudy cesta nevede. I s kamerou budeš vždycky mít nějaký ten slepý úhel.
Teď řidiš sleduje 3 zrcátka a dění kolem vozu. Dost dobře si neumím představit, že sleduje ještě obraz z jedné a více kamer.
Podle mého by v rámci autoškoly mělo být i to, že budoucího řidiče posadí do Tatry a provezou ho městem, aby dotyčný viděl, jaký rozhled z auta je a jaké má jízdní vlastnosti. Nejlépe plně naložený. To je mnohem lepší než někomu tisíckrát vysvětlovat, že řidič z toho auta prostě dolů pod sebe nevidí i kdyby se zbláznil.
Ale proč sledovat 3 zrcátka a kameru, když se to dá všechno sloučit do jedné obrazovky. Tohle všechno je jen otázka zvyku. Až se to prosadí, tak už se nikdo nebude chtít k zrcátkům vracet a nebude si umět představit, jak se dalo jezdit bez toho.
Nemyslím, že zpětná zrcátka na každé straně auta na která vidíš současně při pohledu před sebe hned tak něco nenahradí. Nemyslím, že hned tak někdo uvede do provozu monitor a přepínání kamer pohledem očí aniž by monitor bliknul při přepínání.
Hlavně se nemohu zbavit dojmu, že taková zrcátka jsou řádově spolehlivější, než jakýkoli kamerový systém. O ceně, životnosti, rozsahu pracovních podmínek ani nemluvě.
To se o lankových tachometrech říkalo také. Kdo máte Ch.Corvette 2006, tak obraz z kamery v čelním skle nebude zas až taková inovace.
http://www.automotiveaddicts.com/magazine...
https://www.google.com/search?q=car+hud&tbm...
Přesně, místo navigace, seznamu z telefonu a právě hrající hudby bych uvítal informaci, co se děje v mrtvém úhlu.
Ale že na všech těch obrázcích vidím jen úzké a velmi kontrastní čáry a nikde žádný reálný a nekontrastní obraz z kamery.
Docela prča si představit, že jedu proti něčemu strakatému a do toho se mi na sklo promítá něco podobně strakatého ze zpětné kamery. Bych z toho měl motejlici a občas bych se lekal duchů :-)))
Bohate mi stacilo pouzit na osvetleni dva Fenixe priblizne stejne sily - jednoho na riditkach a jednoho na prijbe. Pripadal jsem si nejakou dobu, jako bych mel vrtohlava ovciho. Porad jsem se snazil podvedome zajistit soustrednost svetelnych kruhu, jen jsem mel problem rozlisit, ktery je ze ktereho zdroje. Takze jsem klickoval a do toho kyval hlavou.
Na sklo nic promitat nechci!
Když se díváš do zrcátek, periferním viděním sleduješ i okolí auta.
Když se budeš dívat na monitor, musíš na okamžik sklopit oči ze silnice na obrazovku.
Navíc tobě možná ještě nedělá problém zaostřování při náhlém pohledu z okolí na monitor, ale kdo má třeba brýle nebo se mu začíná krátit zrak, tak pro něj by rozhodně byla změna ohniskové vzdálenosti ze silnice na monitor určitým problémem.
Záměnu zrcátek za monitor fakt nevidím jako šťastné řešení.
V dokonalé budoucnosti bude mít řidič před sebou místo čelního skla průhledový display a na ten se mu bude promítat všechno, i to co by klidně sám viděl :o). Nebo rovnou do hledí přilby, stejně bude povinná:
http://www.x-plane.org/home/lemonade/images...
PS. jako malý jsem si čítal o Neználkově Slunečním městě :o)))
I to přeostřování se dá na displeji vyřešit. Prostě se to bude zobrazovat s ostřením na nekonečno. Ostatně stejně jako u toho zrcátka nikdo nezkoumá jaké to auto přesně je, ale zda tam je a jak je daleko. Takže stačí jen kouknout a není třeba oči akomodovat. Všechny vaše námitky jsou už v současnosti snadno řešitelné.
Jak to myslíš "se to bude zobrazovat s ostřením na nekonečno"? Kamera je zaostřena na nekonečno, ale přenáší obraz metr od oka a na ten musí oko zaostřit.
Naproti tomu obraz v zrcátku je tam, kde skutečně je, tedy oko přeostřovat nemusí.
Fyzika pro asi osmou třídu ZŠ...
Jinak - jistěže to technicky řešitelné je. Jestli myslíš, že "snadno", můžeš nám to předvést. Ve skutečnosti jde také o to, za jakou cenu, s jakou spolehlivostí, a jestli to řešení nebude ve finále horší než normální zpětná zrcátka.
Nemám to moc promyšlené. Představoval jsem si, že by se dal obraz na monitoru zobrazit tak, aby se ti v oku akomodovaém na nekonečno zobrazil ostrý obrázek. Máš pravdu, znamenalo by to mít nějakou optiku před tím monitorem. Nebo ještě lepší to tou optikou zobrazovat do oka odrazem přes čelní sklo. To by se pak opravdu přeostřovat nemuselo. Prostě ten obraz by vznikal na sítnici ostrý i přes ostření na nekonečno.
No to je ten "průhledový display" (HUD), jenže tam těžko budeš spojovat "obraz" s tím, co vidíš skrz. Sledovat prolínající se obrazy, to by bylo něco :o).
Běžně se HUD používá v letadlech, ale jen na zobrazení symbolů, čísel a linií (proti pozadí ti to svítí kontrastní barvou).
A kam by jsi ten monitor umístil aby to naprosto všemu vyhovovalo?
Zatím nemáš žádný problém s očima a vidíš jako rys, což?!?
Neboj, to přijde. A jak to začne, jde to pěkně sešupem.
Pak si o zběžném pohledu na monitor můžeme popovídat :o)))
Já nevím. Mám rachitickou postavu? Tak asi nepůjdu na horníka nebo stěhováka. Jsem levej na ruce? No to asi jako truhlář neuživím. Vidím blbě? Asi to nebudou dobré fyzické předpoklady pro pilota nebo profesionálního řidiče velkého auta.
Na to aby člověk řídil velké vozidlo nemusí být pilot ani profesionál řidič, prostě musí projít kontrolou se zákonem definovanými parametry.
Vzhledem k tomu, že odsouvá věk do důchodu ostrozrakost se s věkem nelepší si myslím, že žádný stát ty předpisy nebude již příliš zpřísňovat pokud tam tedy existují.
Zrovna konkrétně v anglii, s kterou jsem tuto diskusi vyvolal, totiž není žádný zákon pro zaměstnance řidiče týkající se očních prohlídek.
Proto tam zhruba od února, co nouzové opatření, má policie možnost provádět zrakové testy na místě a to pouze profíkům a zabavit řidičák pokud řidič nerozezná značku na 20 m.
Předtím mohl řidič klidně pokračovat...
Ano, jenže takový běžný franta řidič se asi nebude moc často promenovat s busem v městském provozu. Tam regulace příliš potřebná není. Nesnaž se mě přesvědčit, že většina řidičů velkých vozidel tato vozidla neřídí pro peníze, ale protože je to baví.
Nepřesvědčuji vás, valná většina z nějoblíbenějších dnešních osobních vozů by byla před 20-30 lety brána vahou a rozměry jako malá nákladní vozidla.
Takové karavany, vany, suv a podobné to prostě potkáte v Praze celkem běžně, například v Klánovicích budou skoro všechny mít holandskou značku neb je tam velký kemp.
Navíc opakuji, každý řidič je v Česku povinen projít testy i očí a stačí se podívat na průměrného řidiče Avie nebo Liazky a uvidíte co ? Dva popelníky a za nimi obličej...
Delam cely zivot ridice velkeho auta, nic jineho neumim, ale k staru se mi zhorsil zrak? No asi to risknu a budu jezdit dal, nez abych byl nezamestnany.
Aneb sediva je teorie, zeleny strom zivota.
Pořídím si brýle. Existují bifokální i multifokální. Jsou oční operace, které mohou oční vadu korigovat. Jsou kontaktní čočky.
Dá se to řešit.
Tak tady jde o pripady, ktere dobre nejdou resit. Zacala to Radka s tim, ze nestiha preostrovat na blizko a daleko.
No ona když čočka začne stárnout tak začne mít opravdu problém s akomodací.
S tou kamerou by se to jistě dalo vyladit, aby to fungovalo. Nicméně to Vráťovo a újezďákovo vypouklé zrcátko pod semaforem se mi líbí víc. Má to výhodu, že do něj vidí jak řidič, tak ten cyklista.
Zrovna s multifokálními brýlemi se mi v osobáku vidí trochu nepříjemně. Sice vidím zase na přístrojovou desku a na navigaci, ale do dálky je to méně příjemné. Takže je používám pouze tehdy, když potřebuji tu navigaci. Jinak jsou příjemnější standardní brýle do dálky. Na kole musím navigovat mnohem více, takže používám multifokály. Pak zase špatně vidím na přední kolo. To je oblast úplně dole a tam to mám nastavené na čtení na blízko. Prostě jsou to jen pomůcky a náhražky a dobrý zrak to zcela nenahradí. Ale optické poměry v autě jsou lepší příznivější a méně náročné než na kole.
Také jezdím zcela běžně v brýlích na dálku, ale jednou jsem holt vzala ty multifokály. Zase jsem měla záchvat, že to s nimi zkusím.
Neviděla jsem v nich ale hlavně do stran.
Vůbec jsem to nečekala - přijela jsem na křižovatku, otočila jsem hlavou vlevo a přede mnou svět zmizel v mlze...
Naštěstí jsem nejela daleko, ale i tak musím říct, že mi na každé křižovatce cvakal zadek, protože jsem pořádně neviděla, zda něco opravdu jede nebo ne.
Hm, to je asi věc zvyku. Mně ztráta periferního vidění zas tolik netrápí. Tedy ono tam je, jen je jaksi neostré. Ale také raději řídím ve standardních brýlích. Víc mi vadí, že nejvíc do dálky to mám na multifokálech úplně nahoře a tak bych měl vlastně jezdit s trochu sklopenou hlavou dolů. To jde dobře na kole, ale v autě je hlava úplně rovně. Asi by to chtělo specielní multifokály do auta, které by respektovaly pozorovací úhly řidiče automobilu.
Jsou dost sofistikované testy na určení toho co člověk vidí. Zdaleka to nekončí jen u písmenek. Šup, po padesátce každý rok přezkoušet oči a pokud nevidí sebrat profesák.
Nejde o to, že člověk "slepne".
Myslela jsem to tak, že se zhoršujícím se zrakem má člověk větší problém se zaostřováním na různé vzdálenosti.
Navíc pokud má třeb brýle na dálku, tak se snimi na blízko pak dívá dost blbě.
Jsou sice různé multifokální brýle apod., ale na ty si ne každý zvykne.
každé brýle zhoršují zorný úhel a multifokusy zdaleka nejvíc...
Já vím. Multifokály mám a ani za boha si na ně nemůžu zvyknout. Používala jsem je výhradně ve škole, kdy jsem musela opisovat z tabule.
Při chůzi je občas zvládnu, ale nic moc. V autě jsem je na očích měla jednou a nikdy více.
Když nosíš brejle od sedmi let, máš dost času si na ten zúžený pohled zvyknout. Prostĕ asi víc vrtíš hlavou.
Pokud jsou brejle tvojí samozřejmou součástí celý život, nemáš ty problémy, jako lidi, co si berou brejle "jen na řízení".
Krátkozrakost pro řízení není tak tragickä vada, s brejlema vidíš dobře ven, a pokud je trochu máznutá palubní deska, není to zásadní problém, není potřeba na ní číst drobná písmenka jako stav tachometru, bĕhem jízdy.
Multifokal na řízení smysl velký nemá.
Hoho na řízení ne, ale na sledování navigace, zvlášť v zobrazení mapy, jako to dělá turistický Garmin, to je jiná. Pokud musím sledovat mapu, nebo navigaci, tak ty multifokály musím.
To jsem vyřešil tabletem, ten má dost velký obraz i na navigaci, a když je na oknĕ, je dost daleko, takže i vidím :-)
Človĕk furt musí hledat alternativy, je to naprd bejt invalida :-)
Až ti bude padesát, za ten tvůj výplod o povinných ročních kontrolách zraku se budeš stydĕt, Hraboši.
To víš, teď je mladej a nesmrtelnej. A padesát mu bude asi až za tisíc let. To se to pak dělají revoluce a prosazují jednoduchá a radikální řešení :-)
Přesnĕ :-)
Proc? Mám solidní astigmatismus a brýle nosím od čtyř. Nejsem schopen přesně doostřit na blízko i na dálku. Naštěstí to rozmazání není závislé na vzdálenosti.
No ale papíry na auto vás český stát stejně nechal udělat nebo snad ne ?
Tím nemyslím nic proti vám, sám nosím brýle, ale jen to, že kvůli vůli voličů lze jen těžko očekávat, že kontroly zraku řidičů budou někdy nějak přísnější než dnes...
Ale autobus městského dopravce neřídím.
Hele, soudruh stát nemusí strkat rypäk do všeho, a preventivnĕ buzerovat nĕkoho nad padesát, jen proto, že ty di ve svých pĕtatřiceti myslíš, že takovej človĕk už patří do šrotu je bolševická zhovadilost.
Když fakt blbĕ vidíš, řešíš to, a nepotřebuješ se nevhat buzerovat nĕjakým blbečkem, který si myslí, že jeho padesátka je "za milion".
Budeš moc překvapenej, jak ti to uteče.
Tebe ta zmínka o kontrole po padesátce nějak rozkatila jenom nevím jestli víc ta kontrola nebo ta padesátka ? :-))
Padésátku jsem už překulil, taky už je to pár let.
Mě rozčiluje zbytečná ouřední buzerace. Zrak si nechávám kontrolovat každé dva roky, dobrovolně, a vůbec nejde o to jestli vidím nebo ne, ale o měření očního tlaku a riziko zákalu s tím související.
Soudruh stát by neměl strkat pracky do všeho.
A také máš každé dva roky nárok na "poukaz" na nové brýle...
Mysliš těch 80 korun nebo kolik vlastně zdr. pojišťovna dává? :-)
To jsem neuplatnil přesnĕ 43 let. :-)
Stat to sebere a pak aby se clovek snazil shanet informace, jan neco malo dostat zpet. 8-(
To je jak s temi ucty, kde je napsano, ze i kdyz udelali chybu, je clovek povinen castku zaplatit a pak teprve reklamovat. Prijde mi to v obou pripadech spatne.
Ja bryle nepotrebuju. Jak ty penize dostanu ja? Dostanu slevu na danich za zdravy zrak? A kdyz potrebuju porcelan na zuby, dostanu 1x za 20 let tusim 2500,-. 8-(
Nojo, zdravotní pojištění není postaveno na principu inidividuelní návratnosti (ne, že by jiné odvody byly, ale třeba důchodové pojištění se tomu trochu blíží).
Na léky či brýle) dostane člověk od doktora recept, tam není potřeba shánět informace. Ale je fakt, že když jsem začala potřebovat brýle na čtení, zašla jsem k nejbližšímu optikovi a nechala si je udělat tam a doktorem se nezalamovala. Ovšem u složitějších očních vad než je má "stařecká vetchozrakost" to asi jen tak stejně nejde.
Zdravotni kontroly kazde dva roky jsou povinne po 60 uz ted, ne? A do nich by mela spadat i kontrola zraku. A nejedna se jen o autobusy, ale i o osobaky a male motorky.
Posunuli to snad už na 65, nedávno.
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/215254...
Ale on se nekazí s věkem jen zrak, sluch a zdraví. Mnohem horší je, že se zpomaluje reakce a snižuje odvaha a jistota. Ona by se měla posuzovat i samotná schopnost řídit auto v obvyklém provozu. Obvyklým provozem míním obvyklý provoz toho jednoho řidiče. Jiný je v Praze a jiný je na vesnici. To není lékař schopen posoudit. Ale je to samozřejmě také o udržování řidičských schopností. Jako všechno tak i schopnost řízení s dá trénovat u udržovat.
Lidi hodně a řekl bych, že městští cyklisté obzvlášťě, podceňují sluch.
Přitom je to druhý nejdůležitější prostorově a situačně orientační smysl. Pro cyklisty, kvůli rovnováze je ještě důležitější.
Proto říkám, že každý kdo jede se sluchátky, ať si o tom říká co chce(debaty tady o tom byly), si veze na hlavě svůj vlastní slepý bod.
Výmluvy bývají podobné jako u lidí, kteří telefonují, smskují za jízdy , já to dělám bezpečně, nikoho tím neohrožuju jen sebe atd...
Přitom stačí dojet osluchátkovaného cyklistu na úzke cestě a nedozvoníte se, on o vás neví a jede si....
Samozřejmě se tímto nechci dotknout neslyšících cyklistů, ale oni sami vám potvrdí o co to majív dopravě težší než my, slyšící..
Prima, řidič se nebude koukat před sebe ale na obrazovku.
A jaký je rozdíl v tom koukat do zpětného zrcátka a do obrazovky plnící stejnou službu?
Otázka spíš zní, jaký v tom bude rozdíl pro bezpečnost cyklisty. Osobně raději nebudu spoléhat na to, že ten řidič na tu obrazovku kouká zrovna ve chvíli, kdy se vedle něj tlačím.
Ale ono vůbec nejde o to protlačování se zprava podél stojícího náklaďáku, ale o to, že mne předjíždí, dostatečně nedopředjede a uhne doprava. Přitom mne srazí a možná ještě zadními koly přejede. Odstraněním obrovského mrtvého úhlu jistě toto nebezpečí snížím.
Kamerou stejně slepý úhel zcela neodstraníš.
U cyklisty je blbý, že jde o pohyblivý bod a velmi těžko se odhaduje, kde v danou chvíli bude.
Tím se nechci nikoho zastávat, spíš mám an mysli, že když se kolem auta pohybuje cyklista, je nutná dvojnásobná obezřetnost.
Já osobně je nechávám raději předjet, protože pak mám absolutní kontrolu, kde zrovna je. Jak rychle cyklista dokáže zmizet ve slepém úhlu nebo z něj vyjet, to už jsem si v praxi vyzkoušela několikrát a nic příjemného to rozhdoně není.
Právě že by šel odstanit úplně. Jen to začít montovat a překonat ten streotyp a zvyk, že já jsem ten skvělý řidič, který žádnou takovou berličku nepotřebuje. S ABS už nikdo z obyčejných řidičů nepolemizuje, že umí brzdit lépe.
Ono to s těma kamerama nebude tak jednoduchý, zatím tak dokonalé nejsou, musely by mít výrazně širší záběr než zrcátko a ještě k tomu hloubku ostrosti a žádnou zrnitost. Kdyby něco takového bylo už by se to zkoušelo montovat, pár desítek tisíc navíc u náklaďáku za tři mega by se ztratilo.
Tak nějak zrcátko nebo přímý pohled má pár vlastností, které vypadají jako detaily, ale jsou podstatné.
Odhad vzdálenosti pomocí binokulárního vidění -- v zrcátku poznám vzdálenost předmětu prostě tím, že se dívám dvěma očima. Zakřivené zrcátko to kazí (a ve Státech na ně pak musejí psát nějaká moudra o menší vzdálenosti :), ale pořád tam mám informaci, kterou si mohu interpretovat. V obrazu z kamery nic takového není.
Detaily obrazu -- současné kamery nemají dostatečné rozlišení a dynamický kontrast, aby ukázaly jemné struktury (třeba textura asfaltu u couvací kamery apod.), což sice vypadá jako nepodstatné, když chci vidět cyklistu, ale ve chvíli, kdy kamera místo struktury ukáže jen jednolitou plochu, ztrácí mozek odhad vzdálenosti, pohybu apod. Couvací kameru tohle dělá IMO prakticky nepoužitelnou jako hlavní orientační prvek, protože na ní není vidět pohyb auta vůči okolí (v záběru je často právě jen ten asfalt).
Na druhou stranu jako doplňkový senzor proč ne. Mám pocit, že (i?) u osobních aut se poslední dobou zkouší různá detekce objektů kolem auta ve slepém úhlu s varováním řidiče. Předpokládám, že samotná kamera tolik nepomůže, protože nikdo nebude průběžně kontrolovat další obrazovku, kde většinou "nic není", takže to chce vyladit schopný upozorňovací systém. Technika asi není problém, ale užitečné a zároveň zbytečně neotravující upozornění na pravděpodobně ano.
Konečně rozumná slova.
K tomu jen dodám, že u couvacích kamer má řidič čas na študování těch obrazovek. Hlemejždí se dozadu, klidně si zastaví. kdežto při plynulé jízdě fakt čas na nějaké prohlížení obrazovek (navíc leckdy s nežádoucími reflexy) není. mžik na mrknutí do zrcadla a sledování dění před sebou a kolem sebe.
Taky by mě zajímalo, kde by ten monitor měl být a jak velký ?? Nějaké tintítko je úplně k ničemu a kam dát "velký plátno", aby se neuhýbalo pohledem od dění na silnici ? Však co je bouraček je nkvůli tomu, že se šofér koukal, kde má brejle, mrknul do mapy, nebo jiný skopičiny. Natož soustavně sledovat ještě tenhle nesmysl.
Abych tomu úplně nekřivdil, pro nějaký klidový manévr by to použitelné bylo, pak je "každé oko" dobré, ale určitě ne běžně za jízdy.
No a pak jedna technická - stačí jedna nebo dvě kapičky vody na čočku a je po estrádě. A že náklaďák té vody a jiného humusu víří dost. Zrcadlo na tohle tak náchylné není. I v rozumně zahumuseném je furt něco vidět a pak stačí ošplouchnout. Čočka by šla taky ostříknout, ale pak už bych teda na obraz spolejhat nechtěl, zas jen u skoro stojícího pro hrubou orientaci. Jo a ještě vibrace, málo nebo hodně světla atd atd... Mám moc rád techniku a různá ta udělátka a vymyšlenosti - kamera a monitor místo zrcátek to ale při současném stavu techniky vážně nebudou.
A kdyby to jen trochu možné bylo, tak už to dávno vozí minimálně v nějakých experimentálních a testovacích kárách. zatím jsem nic moc o nějakém pokroku v tomhle směru nečetl ani neslyšel.
No právě. Mám ábéesy, to ubrz...
Brzdí lépe, dokonce se to dá na sněhu či ledu vyzkoušet, čímž vytváří falešný pocit bezpečí. Stejný princip jako povinné helmy nebo ověšení auta kamerkami.
Podívejte, co jsem našel: http://bikeportland.org/2008/05/13/black-spot...
Problem solved.
Ono to řešení, tedy zrcadlo (píšu o tom 12/4) je už i v tom mém klipu o té nešťastné londýnské cyklistce, ale musím říci, že to taky není všechnospasitelné. záleží třeba i na světelných podmínkách a počasí, třeba ta zrcadla u Vltavy kolem Hiltonu jsou dost často úplně zamlžená.
Nejbezpečnější je prostě vedle velkého vozidla nebýt v místě odbočení nebýt....
Mimochodem to by tě mohlo zajímat, ve Skotsku teď běží kampaň za automatickou zákonnou odpovědnost řidiče motorového vozidla při srážce s cyklistou, řidič motorového vozidla pak bude nucen prokazovat nevinnu.
Má to v sobě ovšem velký hák, který navrhovatelé pravděpodobně tak úplně nechtěli. Případný souhlas úřadů a případný zákon prý při striktním výkladu bude systémem padajího .....:), tedy v případě srážky cyklisty s chodcem bude automaticky vinnen cyklista a bude muset prokazovat svojí nevinnu.
Debaty jsou kolem toho velké a myslím, že v části tamních obyvatel to vyvolalo docela údiv a jistou nevoli k cyklistům. Chaty se jen hemží popisy ignorování všech dopravních předpisů cyklisty a údivem nad tím, že přitom chceme být ještě chráněni..
link http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-22155209
"Nejbezpečnější je prostě vedle velkého vozidla nebýt v místě odbočení nebýt...."
To přece po cyklistovi nemůžeš vyžadovat. Má tam pruh, může podjíždět zprava, takže být tam právo má a má a má a MÁÁÁ!!!!
Právo není nutné vždy naplnit.
Třeba právo první noci bylo prý využíváno naprosto minimálně a to právě pro zjevná nebezpečí jako pro nositele práva tak pro komunitu které vládl.
Tomu se říká vítězství zdravého rozumu nad právem.
Bezva, doufám že si na to vzpomeneš, až někdo před tebou dupne na brzdu před křižovatkou, kde je na hlavní nebo má zelenou. Právo sice má, ale co kdyby tam ze strany někdo nezodpovědný nezastavil, že?
Pravidla provozu jsou právě od toho, aby určila, kdo se má omezit ve prospěch druhého a ten druhý musí je "nebezpečně" a předpokládat, že nebude ohrožen, tomu se říká plynulost provozu. Pokud na tenhle jednoduchý princip rezignuješ, můžeš rovnou začít chodit pěšky nebo si pořídit tank.
Pokud pravidla někomu ukládají povinnost, kterou nemůže za běžných okolností splnit třeba neohrozit někoho, koho objektivně nemůže vidět), je potřeba tuto situaci vyřešit konkrétním způsobem, který budou akceptovat všichni zúčastnění, ne čekat, že si každý bude dle vlastní úvahy pravidla nějak upraví.
(A to řešení není žádné "zakážem podjíždění". Zaprvé bych rád viděl, jak to podjíždění definuješ u souběžné jízdy a zadruhé, hlavně, naprosto stejná situace vzniká (mnohem častěji) když náklaďák cyklistu předjede "jen zčásti".)
Zcela nesmyslně přede mnou někdo brzdí nejméně jednou denně, ať jedu autem nebo na kole.
Není potřeba zakazovat podjíždění. Nemělo se vůbec povolovat, neměly se začít malovat nesmyslné pruhy pro jízdu rovně vpravo od pruhů pro odbočování doprava. Nebylo by co řešit, kdyby se uměle nevytvářely problémy.
Však já neříkám, že to nikdo nedělá, ale nepřijde mi to jako správná cesta ke zlepšení dopravní situace. :)
Jinak ten problém vůbec není umělý a nesouvisí jen s barevnými cyklopruhy. Lidí, co byli ohroženi nebo sestřeleni autem zabočujícím vpravo (a vůbec to nemusí být náklaďák) je i bez cyklopruhů víc než dost. Jen si to nebezpečí kolizní situace většina lidí neuvědomí dřív, než na ni fakt dojde. Narozdíl od červeného pruhu, který každý vidí a hned mu to přijde nebezpečné a má pocit, že bez něj to bylo lepší.
Přesně tak. U velkého množství křižovatek není žádný odbočovací pruh. Jak to řešit tam? To by cyklopruh nemohl být vyznačení skoro nikde. Pokud bude nucen cyklista jezdit při pravém okraji vozovky a ne prostředkem pruhu, tak tohle nebezpečí bude pořád.
Taky si myslím, že většina takových nehod vznikne z důvodu neúpného předjetí cyklisty.
Někteří řidiči za volantem asi moc nepřemýšlí. Dost často se mi stalo, že mě předjelo auto blikající doprava, takže jsem automaticky začal brzdit. Načež řidič zastavil a čekal, až projedu. Takže tímhle manévrem nesmyslně ztratil mnohem víc času, než kdyby nepředjížděl a odbočil až za mnou.
Ano, není potřeba dĕlat cyklopruhy vůbec.
Cyklista se má chovad stejnĕ jako auto nebo bába na skůtru. Žádné extrabuřty, žádné prachy pro na asfaltu čmärající lobby, bezpečnost danná pravidly jako uplynulých 50 let, kdy žádné cyklopruhy ani cykloaktivisté nebyli..
Prachy za ovĕšení křižovatky cyklicedulemi a počárání asfaltu dát na užitečné vĕci, nebo radĕji nedávat vůbec. Ty prachy totiž nejsou, ty jsou z dluhu kterým zatĕžujem dĕti a vnuky.
Jasně, že jo!
Před padesáti lety jsme neměli ani kilometr dostavěné dálnice. No a co, žejo?
Na dálnicích cyklisti nejezdili ani tenkrát.
Co je tohle za argument?
Naopak, před 50ti lety se procentuelnĕ mnohem víc osobní přepravy odehrävalo kolmo.
Zákony prof. Parkinsona, na příkladu britské afmirality jednoznačnĕ dokazují nepřímou úmĕru. Čím více cykloaktivistů acykloopatření, tím ménĕ cyklistů. Kdo se chtĕl a potřeboval kolmo dopravit, udĕlal to, bez ohledu kolik vopičären si cykliaktivisté navymýšleli.
To, že ty snadno zvládneš jezdit na kole v provozu mezi auty, ještě neznamená, že to dokáže každý. Posaď svou manželku a dceru na kolo a projeď s nimi Prahou a snad pochopíš, že ne každý to umí. Pochopíš, že se cítí mnohem lépe na té stezce a že jim ta cykloinfrastruktura za tak hloupá nepřipadá. Pražák, pokud chce vyjet ven například vlakem s kolem, tak se na to nádraží i s těmi dětmi a manželkou musí nějak dostat. Občas jsem pořádal takovéto výlety pro rodiče s dětmi. Nejhorší pro ně vždy bylo, dojet v pátek odpoledne s kolem na nádraží.
No, dovedeš si představit, že by cyklisti své právo zneužívali třeba takovýmto způsobem?
http://www.youtube.com/watch?feature=player...
;-)
Jestli je to kampaň za strict liability, tak ani v těch nejcyklističtějších zemích to ani zdaleka není tak ostré. http://bicycledutch.wordpress.com/2013/02/21...
Dobré upozornění. Holt je potřeba se od autobusu držet dále.
Naštěstí v Praze tolik autobusových linek není. Máme tu tramvaje.
No tramvaje typicky Dlážděná/Hybernská jsou slušná past.
Dovolil bych si oponovat v tom, že nemáme moc autobusových linek, rozhodně ne napořád. Naopak máme přece novou strategii metrobusů na které jsou nasazovány a pro něž jsou přednostně kupovány dlouhé kloubové autobusy a mají se jich zakoupit tuším stovky, v první várce se mluvilo o 70-80 kusech.
Navíc chtějí Ropiďáci testovat dvoukloubové autobusy, tedy zhruba 24-26(dle typu) metrů dlouhé kolosy.
Takže se spíš dá čekat nárůst těch nebezpečnějších dlouhých autobusů v Praze a to v rámci rozvoje MHD.
V tom klipu BBC zazněla zajímavá myšlenka, že se ve městech, díky ohleduplnosti k občanům, zakazuje noční závoz obchodů, čištění a odvoz odpadů a že to může být i kontraproduktivní.
Důsledkem je pak fakt, že se v ranní dopravní špičce pak vyskytují vozidla nutná pro obsluhu města , která se snaží zavézt čerstvé zboží, vyčistit ulice a sebrat odpad a to vše se snaží udělat co nejdříve a tedy v době kdy jede do práce nejvíc cyklistů...
Je tam i docela zajímavá ukázka řešení, třeba pomocných zrcadel, která se dají umístit v hranici křižovatky a nebo možnost, v místech kde je prostor, oddělit oblouk odbočení od komunikace.
Co je na Dlazdena/Hybernska pasti? Obycejne nekrizici se koleje. Takove odboceni doleva na most u Letenskeho tunelu je obcas vtipne, protoze clovek stoji uprostred krizovatky, dava prednost vsem moznym tramvajim, a nevidi, co za auta se na nej vyriti za tramvajemi a obcas dava prednost tak dlouho, ze uz jeho smer mozna ani nema zelenou. Ale tramvaje maji (aspon obvykle) vyhodu predvidatelne trajektorie, takze tam problem slepeho bodu odpada.
Hele téma je o bočním smetení cyklistů...
Myslím to tedy v souvislosti, jak se tam ty tramvaje vlní, vystrkují spřáhla či obvody karoserie do netušených stran a dálek.
Zkus se tam někdy postavit na obrubníku na straně u Masaryčky se špičkama bot na hraně obrubníku u přechodu a nech projet několik tramvají aniž budeš mít touhu uskočit....
Pak si budeme povídat o tom, že tam jsi v pozici, že se ti né úplně podařilo odjet ze semaforu a tramvaj tě začne předjíždět....
Pracovala jsem v Dlazdene nekolik let a jezdila tam posledni dva roky na kole na zkousku kapely, znam tu krizovatku opravdu duverne.
No chápu, jsem dělal na Jugmaňáku tak jsem to tam taky projížděl často...
Prostě tam když přijede kačena ( znalci vědí) tak tam je o hubu i mít na přechodu dlouhý nos :)
Tu tramvaj když kdysi nasadili do provozu tak museli předělávat polovinu oblouků protože fackovala protijedoucí tramvaje a bořila zábradlí...
Pokud tam jezdí takhle, tak se není čemu divit...
http://www.stream.cz/uservideo/587001-smula...
Vypadalo to že z něj udělali tatarák a ten blb nakonec dopad docela dobře
Hmm děsivý kretén, když si člověk veme, že kdyby se mu něco vážnýno stalo, tak oba řidiči projdou peklem a to jen kvůli tomu, že nějaký totál idiot se stylem jízdy sebevrah chtěl ušetřit deset vteřin.
Navíc je děsný, že do tý pasti se tam pak nahrnul další, modrá bunda černá přilba. Lidem zchází pud sebezáchovy nebo co ?
Koukal jsem pak ke konci, jak ten co měl z prdele kliku, pajdá po levé straně a pak odjíždí, koukal jsem hlavně na jeho kolo.
Důvod proč jsem koukal byl ten, že se těsně před tím vjetím do minimezery asi snažil brzdit nohama pedály, což mi naznačuje, že neměl brzdy... a ani to pak na tom záznamu jak naskakuje u chodníku nevypadá. Chtělo by to ovšem lepší rozlišení...
Hm není vidět jak brzdí. Mohl brzdit i normální brzdou a zadní kolo se bude takto smýkat. Ale máš pravdu z rychle jedoucích kol bez brzd nebo jen s torpédem v pražském provozu kol mi běhá mráz po zádech. Oni s tím pevným poměrně těžkým převodem musí jezdit rychle a účinost jejich brždění je ještě mnohem nižší než u normálních cyklo brzd. V Německu to není tolerováno. V Praze je každý svého štěstí strůjcem....
já znám jiný nešvar a už jsem ho i 2x zažil,stojím na semaforech s Tatrou 813 8x8 a vedle mě cyklista,kterej strojí na pedálech a opírá se sajtnu.na zatroubení nereagoval.když jsem se rozjel málem hodil hubu,myslet na to co by se stalo kdyby spadnul pod nápravy nechci,kdybych o něm nevěděl asi bych ani nepoznalže jsem něco přejel,kdyby mi tam spadnul.
Dost často toto také vidím ve městě,jen k opírání používají autobus stojící v druhém pruhu.
http://www.stream.cz/uservideo/260288-cyklista...
Z tvojí Tatry 8x8 nemám strach, páč vím, že jezdíš víc na kole a víš, čeho jsou cyklisté schopni. Já kdybych měl pohybovat s takovým monstrem, tak raději ještě vezmu spolujezdce a ještě pár odháněčů s hráběma na korbu ;)
A co říkáte na tohoto "experta"? Jistě vám mluví z duše...
http://www.pravybreh.cz/2013/04/09/ondrej-rycl...
No přemýšlej jsem jestli nedat do vytočilo, ale nakonec spíš sem neb tady bylo pár klipů o dopravě...
Jel jsem dneska s kluky z Kolína ze závodu cca v 17,40-45 jsem u křižovatky Vrátkov-Český Brod ( je tam benzínka benzina :) viděl přijet od Vrátkova dva cyklisty tak 10-15 metrů za sebou.
Jel jsem na Prahu 90-95 plný auto dětí ( ale dost lidí tam jede 100-110).
Před náma jelo auto tak 150 m .Cyklisti odbočili a směr Praha.
Řekl bych, že jeden to střihl tak 20 metrů před tím autem před náma a druhej za ním vyjel a když to viděl tak to strhl a jel taky směr Praha v protisměru po druhý krajnici, takže výsledek bylo několik vystresovaných řidičů na hlavní a jeden málem mrtvej cyklista(číslo 2)... neb jak se ten řidič přede mnou vyhejbal tomu 1.cyklistovi tak vjel do protisměru tam málem auto v protisměru zametlo toho druhýho cyklistu.. protože bralo krajnici aby udělalo místo...
Široká, přehledná, každému známá hlavní silnice a zcela jasné dopravní značení , za dobré viditelnosti a stejně hrůza...
Ať dělám, co dělám, tak z tvého popisu nechápu co se vlastně stalo. Tedy pochopil jsem, že dva cyklisté zřejmě vjeli z vedlejší na hlavní a asi nedali dostatečně přednost v jízdě. Ale konfiguraci křižovatky a rozestavění osob jsem z popisu nepochopil. Tohle je třeba doplńovat náčrtkem, nebo podrobnějším popisem, nebo od toho rovnou upustit. Jistě mohl bych si tu křižovatku najít na mapě, ale na to jsem moc líný, asi jako většina ostatních.
Mne to oprijde naprosto jasne. Ale mozna to chapu spatne. 8-)
Cyklisti odbocovali dle meho z vedlejsi doleva na hlavni, prvni projel tesne pred autem a druhy se lekl a sice zahnul taky vlevo, ale zustal na te blizsi krajnici, tedy jel do protismeru.
(Krizovatku jsem taky liny hledat.)
Jo tak by to mohlo být, ale z popisu to jasné není. Nějak mi nepřišlo na mysl, že by někdo mohl na kole při vjezdu na opravdovou hlavní silnici a dělání velkého oblouku nedat přednost. To je naprosto sebevražedné konání.
Přesně jeden jel po státovce vlevo v protisměru a druhý po správné straně, spojeno s omezením účastníků na hlavní v obou směrech...
Jinými slovy, pokud lidé odmítají myslet tak jsou stejně všechna opatření k ničemu, od vylepšení zorných úhlů zrcátek, přes kamery, zpřehlednění křižovatek atd atd... nakonec stejně přijede idiot ( v autě, na kole, na mašině a smázne to).
Mimochodem nejel jsi dneska ráno cca v 7,50 v prostoru Rokytka/elsnicovo náměstí?
Ano, můžu říct debilové. Neumí odhadnout rychlost vozidel na hlavní. Na druhou stranu je snaha při vyšší rychlosti než 50km/h oddělit infrastrukturu, což třeba v Rakousku opravdu funguje. Takto hnusné úrovňové křížení, navíc asi bez přípojného pruhu kde po hlavní je 90 jsem tam nezažil.
No je pravda, že v Rakousku si, skoro všude, chrochtám nejenom jako motorista, ale i jako cyklista.
Ovšem výhoda byla na straně rakušanů, silniční síť si tam vybudovali za ta léta, co vypadli ze sovětské sféry vlivu nerušeně a taky je vidět, že do ní průběžně investovali protože i ostatní infrastrukturu neobětovali jako ČSSR na rozvoj tankových armád a megatováren RVHP.
Jak tady někdo v jiném vlákně nadával na řidiče, že nejsou ochotni počkat chvilku až bude možné předjet, tak mi připadá že zase mezi cyklisty je dost těch, kteří nemíní zastavit a dát nohu na zem a tak to klidně ohnou do protisměru, když není možné odbočit rovnou doleva.
To by jeden nerekl, ze staci udelat nakladak kulatejsi a hned to je pry bezpecnejsi.
"Nynější krabicový tvar kabiny kamionů podle navrhovatelů omezuje výhled řidiče do stran, stejně tak je při nárazu nebezpečnější pro chodce a cyklisty. Zaoblenější tvar kabiny zvětší podle Komise zorné pole a při srážce při nízké rychlosti - obvykle ve městě - by měli mít chodci a cyklisté větší šanci. Komise tvrdí, že by nové kabiny mohly každý rok zachránit v EU životy 300 až 500 cyklistů a chodců."
http://auto.idnes.cz/aerodynamika-kamionu-057-...
Asi mají nějakou dětinskou představu, že se po nich chodci a cyklisté pěkně skulí bokem :-)) Pamatuju na silnicích pěkně kulaté erťáky a matesy, ale že by teda srážka s nima nějak prospívala zdraví jsem si nevšim. Třeba mají dojem, že si nenatlučou o ty "hrany" :-) Leda že by z nich časem udělali plyšový koule.
Kdysi měl nějaký osobáček měkčený čumák, ale taky se to asi neosvědčilo. Tuším Volvo si dělalo reklamu vývojem vnějších airbagů a zvedáním přední kapoty při nárazu do chodce a zatím nikde nic.
Snad akorát ta aerodynamika, ale to teda něco objevili.
Našel jsem zajímavý článek, který říká, že dle průzkumu, cyklisté nesou větší riziko být přehlédnuti než chodci, kteří vstoupí náhle do vozovky.
To samo o sobě asi není celkem nic nečekaného.
Průzkum ukázal, že řidiči přehlédnou zhruba 20 pct cyklistů, cca 15 procent motockylistů ale jen 4 procenta chodců....
Více mě ale zaujala ta část ve které se testovali řidiči používající satelitní navigaci.
Ti přehlédnou skoro 25 procent cyklistů.
V rozdělení na muže a ženy jsou ženy řidičky jedoucí podle navigace údajně horší než muži, dle průzkumu přehlédnou 25 procent cyklistů zatímco muži jen 17 procent.
http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news...
S tou navigací na tom může něco být. Běžně ji nepoužívám, ani ji nemám. Ale chvíli jsem ji měl půjčenou a první co jsem udělal, že jsem vypnul hlasové pokyny. Všiml jsem si, že v momentech, kdy jsem se až tak příliš nesoustředil na složitější situaci, tak náhlý pokyn "nyní odbočte doprava" podvědomě vybízel k prostému škubnutí doprava, červená nečervená, vedlejší jako hlavní. V pohodě jsem to ustál, ale ten divnej pocit, že jednou by se fakt člověk mohl zapomenout a "poslechnout jasný pokyn"...
Kdyz mam moznost jet s hlasovou navigaci, minimalne sleduji display a bez problemu jedu podle hlasu. Pocity nemam.
Bezne jezdim podle outdoorove, ktera jen pipa. Ve slozitejsi dopravni situaci obcas nestihnu vse prohlednou a nekde prejedu.
Asi o naturelu. Já jsem zvyklý i ve složitějších situacích najít chvilku na mrknutí do papírové mapy (taky to nejde vždycky), takže juknutí na šipečku je pro mě docela pohodový. Hlas mě vyloženě prudí a rozptyluje. A navíc krákorá do rádia :-) A pokud mi už pošestý zopakuje "Až to bude možné, otočte se", riskuje definitivní vyřazení z provozu.
"Co robiš cype, otoč do protivky", říkal hlas zvaný Ostravak.
Nejraději jsem byla když zahlásil:"Dovalils do konca štreky. Moje nanigace cezet ti přeje fajny deň"
Nějak se mi ta jeho pseudoostravština už dost přejedla, je to příliš umělé. Dobře poslkouchatelná je královéhradecká "ostravština" Pavla Dobeše :-)
Ona se přejí nakonec každá hlasová navigace:-))
Pamatuju na kamaráda, který vozil TomToma na kole. Bolo kouzelné, když mu najednou ze zadního nosiče zahlásil:"Najeďte na trajekt!"
Naštěstí brzo chcípnul.
Teda TomTom:-))
Vse, co rozptyluje, je spatne. Kvuli nejake konverzaci s detmi jsem dvakrat pri vyjizdeni od obrubniku prehledla, ze za mnou parkuje auto, a udelala mu kouli kosmetiku espezetky. Nechapu, jak jsem ta auta ve zpetnem zrcatku mohla nevidet. Na silnici u slozitejsich krizovatek vypinam usi a ignoruji, cokoli mi nekdo rika. Proste to o zenach a multitaskingu je fama.
To se mi nezdá. Dnes mne pustila z vedlejší umělá blondýna v obrovském SUV, a ještě se na mě mile usmála. Svět se v prdel obrací, už ani na tenhle předsudek se nedá spolehnout :-)
Tady je trochu delší verze:
http://road.cc/content/news/81753-invisible...
Test prý zjišťoval, kam řidič zaostřuje oči. Moc si neumím přebrat, jestli z toho fakt plyne přehlédnutí. Čistě laicky mi přijde, že prostě nemohu zaostřit na každou věc okolo zvlášt, a pokud jsou věci "v normě", tak je stačí vnímat periferním viděním. Tedy jestli to není tak, že těch 20 procent cyklistů jsou naopak ti, co v provozu nedělají žádné vylomeniny, a není potřeba na ně podrobněji koukat? :)
http://www.novinky.cz/domaci/300308-cyklistiku...
Teď je s ním rozhovor na ČT24.... Jen se vysmívá a má to na háku. Těmhle arogantním lidem je to jedno...
S Klausem skončila i jeho veřejná činnost, tedy mě ani nezajímá. Konečně nikdy neměl moc a nikdy ji mít nebude. Maximálně to vidím tak, že si někde vystřihnu jeho obličej a dle nutnosti a potřeby pomočím.