Chtel bych prosím Vás vědět co se stane, když dám na sadu Deore řetěz vyšší řady nebo řetěž od Sramu.
Podle mě nic, pokud to bude řetěz kompatibilní s kazetou. Akorát to vyjde dráž, ale možná dýl vydrží.
Nestane se nic, ale ty vyhodíš peníze oknem.
Řetězy od Srama mají prý lepší vlastnosti ?
Ale podstatně meně vydrží.
Vlastní skušenost.
Mně jde o to, aby to chvilku vydrželo. Na nynější řetěz jsem jezdil jenom letos na jednodenní výlety a prej že už je hotovej. Tak bych chtěl nějakej kterej by vydržel víc.
Jak hotovej? Změř si posuvkou nebo měrkou rozteč 11 článků řetězu. Pokud je více jak 132,8 mm, pak je asi hotovej. Pokud na tom kole zrovna nedivočíš, tak by měl vydržet cca 2000 km. Pokud ovšem nemáš kolo ze supermarketu.
Ze supermarketu to určitě není. Je to 4ever.
Občas sem na tom trochu divočil a v servisu mně řekli že bych ho už měl vyměnit
Nestane se vůbec nic, ale pokládám to za zbytečné. Já bych mohl (možná spíš měl) dávat řetězy Shimano HG 93 (na XT), ale mám vyzkoušeno, že ta "93" mi vydrží vpodstatě ÚPLNĚ stejně jako "53". Se sramem nemám zkušenost.
Mě se první řetěz taky brzo vytahal. Myslím že na nový kola dávaj řetěz co nejlevnější, kvůle efektnější ceně - žádnej Deore. Chápu je. Takže asi jakejkoli "značkovej" bude mít větší výdrž. :')
Na článcích je kvalita řetězu vyražená. Známá koupila Artura Moduse s řetězem IG 31!!! Podle katalogu tam měla bejt jednapadesátka.
Přesně tak... V posledních 3 letech jsem kupoval 2 nové biky a ani na jednom ve skutečnosti nebyl řetěz co tam podle reklam měl být...
Ale cena kola odpovídala katalogu, přitom ten řetěz je o polovinu levnější. Ostatní osazení bylo přesný.
Vypadá to, že řetězy asi nechoděj v krabici od výrobce s kolem, ale na prodejnách si tam montujou, co chtěj. Jeden si hned nevšimne.
Při koupi kola (Author, Reflex SX) byl na něm nasazeny řetěz IG 51. Spolehlivě jsme na těchto řetězech, kupoval jsem ty samý, odjeli celou sezonu. Což je nějakých 3000 km. Z toho 2/3 natěžko, což znamená ještě k váze dobře živeného cyklisty nějakých 20 kg navíc. Letos jsem podlehl mámení svého kola dopřát mu lepšího obroku (řetězu), pořídil jsem řetěz IG 70. Stál o 2/3 více než ta 51. Zatím, podle měření posuvkou to nevypadá, že by vydržel více. Jen ještě drobnost. Manželka má o nějakých 20 kg na váze méně a bagáže vozí také o trochu méně (jestli to bude číst, tak mě zabije) ale řetěz na jejím kole je vždycky vytaháný stejně jako ten můj. Tak se v tom vyznejte?
Proč by tě zabíjela, vždyť jsi napsal 20 kg méně a ne více?!?
Ale je fakt, že nemohu posoudit, zda to není málo :o)))
To řetěz: pro mě z toho vyplývá jediné - na váze se shora nezáleží, jde o záběr. A ten asi budete mít vyvážený. Vždyť u kola přece výkon trošku více souvisí se sílou v nohách, ne?!? A tu asi budete mít vyrovnanou.
Ale nevím, nevím...
On prej neni "vytahanej", ale obrousej se čepy. Proto se prodlouží.. Ale je fakt, že by měl Marco ještě sdělit, jak má pani Marcová silný dolní končetiny. Ať už ho pak zabije na první pokus. :')
Podle mě u řetězu záleží docela určitě na tom, jak řadíš - prostě do kopce to musíš naházet na lehčí převody, bez ohledu na to, že bys to klidně vyjel na ty těžší, jinak ho jednak mnohem rychleji vytaháš a pak taky mnohem rychleji načneš převodník i kazetu (u mě první středový převodník XT = 32 zubů měl tendenci sukovat řetěz už když jsem dával druhý řetěz, tedy cca po 1100 km - kam bych to přišel...)
Souhlas !
Opravdu záleží na tom kdo jak jezdí. Frekvenčně nebo silově... A možná asi bude mít vliv i to kde jezdíme a jak se pak o řetěz staráme...
Nejšetrnější je jízda z kopce. Obráceně je to rasovina. :')
;-)))
Nojo, ale pak si zase víc ošolicháš náboje, cvrčka v kazetě a brzdové špalky nebo destičky...;-)
Pořád mám pocit, že nezáleží na tom, kdy řadíš, ale do jakého kopce vyjedeš s jakou váhou;ostatní vlivy jsou podružné. Tahy v řetězu se mění právě podle převodů. Sice šlapeš lehčeji, ale tahy v řetězu jsou díky převodům násobené. Popřemýšlej takto.
No, asi to říkám laicky, ale: do kopce to dám třeba na střední tác + velký pastorek - šlape se mi lehce - tím pádem se domnívám, že i v tom řetězu je menší "pnutí" = natahování, tudíž že se řetězové články opírají i menší silou do zubů pastorků a tácu, čímž se to tam méně vytlačuje. Takže to celý šetřím. Já se opravdu domnívám, že to tak je, protože na předminulém řetězu jsem najel cca 1100 km, zatímco na minulém (při stejném způsobu jízdy, obdobné terény, ale včasné řazení do kopců) už cca 2600 km, což je sakra rozdíl. Řetězy to byly stejné kvality.
Ovšem jsem ochoten i připustit, že to tak není - když mi to někdo polopatisticky vysvětlí - a pak celý problém zařadím do kategorie toho, co nechápu, jak to funguje ( = televize, telefon, gramofonová deska, raketový motor, ženy...:-))
Rád bych Ti to osvětlil, je v tom trocha fyziky (páka, moment sil) - určitě vzpomínáš. Proto po přehození na malý tác máš dlouhé rameno v klice a poloměr tácu je vlasně druhé rameno - to kratší, avšak musí působit větší silou. Už nebudu otravovat, hodně kola nafoukej(hlavně zadní), to je z těch podružných vlivů ten největší. Hezký den.
Neotravuješ, ale vysvětli mi to takhle: zvedám břemeno na provazu - vyvíjím sílu F. Pak to dám přes nějaký jednoduchý kladkostroj - síla F se mi zmenší na polovinu - a to lano je napínáno stejným tahem nebo taky polovičním? Vyjadřuji se nepřesně, ale určitě to chápeš :-) Já si to už nepamatuji.
Bože, to je složitý, zlatý prciny...
Na kladkostroji s více kladkami se hmotnost břemene dělí počtem kladek, jestli se nemýlím, hihi, hihihi. Bez záruky.:-)
Hm, ale tah v lanu na poslední kladce se rovná váze břemene.
na kladkostroji? to bych si dovolil nesouhlasit:-/
Břemeno visí na háku a hák je součástí spodní kladnice kladkostroje, která je s horní kladnicí spojena lany. :-))
Břemeno visí na laně a to musí udržet váhu břemene, ať je na kladce nebo někde na háku.
Takže poslední kladka nese váhu břemena.
ještě nesouhlasíš?
no dobře dobře vy dva pode mnou ale věta zněla: "Hm, ale tah v lanu na poslední kladce se rovná váze břemene." a s tím nesouhlasim. k čemu by pak byl kladkostroj kdyby tah na lano a tudíž i síla potřebná ke zvednutí břemene byla shodná s hmotností břemene x g?
hmmmm, no to teda mmmm nevímmmm, s tímmm opravdu mrmm ale opravdu nesouhlasímm (snažím se o mručení pana prezidenta ale takhle to nevyzní:-P) ANO, POSLEDNÍ KLADKA, TEDY HÁK, NA KTERYM FINÁLNĚ VISÍ BŘEMENO, NESE CELOU VÁHU ALE NE LANO PROTOŽE LAN VEDE ZE SPODNÍ KLADKY VÍC A TÍHA BŘEMENE SE ROZLOŽÍ NA VŠECHNY DOTČENÝ LANA!!! omlouvám se za ZVÝŠENÍ HLASU:) jestli ste si to vymailovali mimo diskusi tak se omlouvám ještě jednou a taky všem ostatním, který už sou z našeho slovíčkaření unavený:-)
To Airline: Jsou dva druhy kladek. Jedna s ukotveným lanem a břemeno je připojené ke kladkostroji (tohle se používá v praxi) a pak druhý zpúsob, kdy břemeno je na druhém konci lana a kladky jsou ukotvené ke stropu. (Tedy jenom polovina kladek). Tenhle způsob se v praxi nepoužívá, protože je nevýhodný a já, chytrej z Vodňan, jsem si představil právě tenhle.
To je všechno hezké, ale sílu v tahu řetězu taky určuje zadním kolečko a to je určitě větší při jízdě do kopce, a tak menší silou vyvinu větší moment síly.
Takže řetěz šetří řazení větších koleček vzadu.
No a konečně to máme komplet, tys na to kápnul.Takže přední tác přenáší tahy do řetězu a zadní převody jej šetří, protože tam se zas síly přenášejí nábojem.
Náboj je jenom ložisko, ten se na velikosti tažné síly nepodílí, jen umožňuje převádět jí na kroutivý pohyb.
Ono větší kolečko je vlastně delší páka a na delší páce můžeme použít menší sílu (menší tah v řetězu) pro stejný moment síly, který je nutný na otočení kola, než na menším kolečku. (za předpokladu stejného odporu kola na silnici, prostě za stejných podmínek)
Musel jsem si to nakreslit a Bejbís na to podle mě kápnul. Musí se vyjít z rovnováhy momentů sil na zadním kole, t.j. síla potřebná k pohybu soustavy dopředu krát poloměr kola se musí rovnat síle v řetězu násobené poloměrem zařazeného pastorku. Z toho vyplývá, že tah v řetězu se zvyšuje zmenšováním poloměru pastorků zadního kola. Ale opět, těch vlivů je celá řada, ale když už jsme do tý kinematiky zabrousili... Jestli jsem přines sovu do Atén, pak se omlouvám? :-))
Jen jsi to lépe vysvětlil. Sov v Athénach nikdy není dost. :-))
Nedá mi to, abych také nepřiložil své polínko. V zásadě s vašimi objasněními souhlasím. Ale kdyby to četl nějaký nezkušený cyklista, tak z toho možná stejně moudrej nebude. Ono je třeba pro šetrný chod řetězu ještě dodržovat pravidlo "nekřížení" řetězumyslým jízdu na velký tác a velké kolečko a naopak. Při jednoduchém pravidlu : k velkému tácu řadit jen kolečka 7,6,5, ke střednímu - 5,4,3 a k malému 3,2,1 ...dojdeme k tomu, že není v podstaté tolik možností volby. K těm přechodovým okamžikům dochází přávě jen na těch kolečkách, (např. 5, které můžeme použít pro 2 tácy). No, a TEHDY TEPRVE použijeme vámi vysvětlovanou fyziku a ze 2 možností můžeme využít tu, která do řetězu vnáší menší tah. Což je ta, při které ještě ponecháme zařazený větší tác. (Zkušený cyklista ale ví, že převodové poměry jsou skládány tak, že se vzájemně nekryjí dvě různé kombinace, ale to už zasahuje zase někam jinam)
Snad jsem vás tímhle povídáním úplně nedorazil, ale nedalo mi to, jsem asi tak trochu šťoura. Omlouvám se.
To Jarda: Tahle diskuse byla vedena na čistě fyzikální bázi, neřešila křížení řetězu.
Hmm, tak už si to přečetla (:-()
Ale jseš naživu...tak to nebylo tak hrozný, nééé???
Měl bys sis ji někdy převážit. Vzhledem k tomu řetězu. Možná už dávno neváží o 20 kilo míň, než ty. Třeba nejseš zas tak dobře živenej, jak ti tvrdí. :')
oprava k výše uvedenému (nedokončil jsem prve větu za závorkou):
K těm přechodovým okamžikům dochází přávě jen na těch kolečkách, (např. 5, které můžeme použít pro 2 tácy), .... KDE MÁME MOŽNOST PŘIŘADIT K NIM 2 RŮZNÉ TÁCY.
A ještě jsem měl dodat, že ten příklad platí pro 7-ikolečko, kdo má víc (nebo o kolečko míň :-)) ), tak si to náležitě poupraví. Kdo má jen jedno, má po starosti s řazením a kdo nemá žádné, jede na koloběžce.
A eště bych se chtěl zeptat jaký je rozdíl když je řetěz poniklovaný a když není.
V barvě, jinak žádnej.
No, když se vytahá, tak ho pak můžeš použít na výrobu ozdobných předmětů. :')
Pak ho můžeš používat jako stylový řetěz na stromeček.
Když ho pořádně vypucuje, může ho nosit kolem krku na ozdobu nebo pro výstrahu. :-)