A další pokračování v diskuzích o stavbách našich lehokol
Jednička je zde:
http://www.nakole.cz/diskuse/10730-homebuilders...
dvojka tady :
http://www.nakole.cz/diskuse/12467-homebuilders...
trojka tady:
http://www.nakole.cz/diskuse/13366-homebuilders...
čyřka tady :
http://www.nakole.cz/diskuse/13976-homebuilders...
pětka tady:
http://www.nakole.cz/diskuse/14972-homebuilders...
šestka tady:
http://www.nakole.cz/diskuse/15532-homebuilders...
Tak mám hotovo, již scházejí jenom blatníky, chci tam dát černé a ty bohužel zrovna neměli. Zatím otestováno jenom několikrát kolem bloku, zdá se že vše pracuje jak má, ale zatěžkávací zkouška proběhne v sobotu na Povidlovém koláči.
ty blatníky tam dej na sobotu třeba růžový, má trochu sněhochcát.
Najdi si lepší předpověď :))
Prekvapuje mne, ze mas u hlavoveho vzperu jen smerem dopredu. Proti sedaci casti ramu to neni potreba? Predtim jsem zahledl fotku jen ramu a myslel jsem, ze ji tam jeste pridas.
Při tom úhlu trubky je tam dostacečná opora, výztuha by se tam už nevešla, maximálně tak navařit nějaký klín. Uvidím, ale věřím, že nebude nic potřeba.
Mne to jen prislo od pohledu takove nesoumerne.
Prave klin, jake mas na minimalne jednom kole, Ales odmital, ze pry se tim vynese zatez jen do jednoho bodu. Od oka mi to neprislo, ale nejsem v tomto smeru ani teoretik, ani praktik.
Tak už sem věším fotku donedávna svého "Zábradlí".
Po zkoušce na Povidlovém koláči jsem ho ani neodvážel domů a věnoval svému synovcovi na Benešovsku, a navýšil tím stav lehokolistů v Čechách.
Na mou nemuší váhu byla konstrukce moc křehká,nový lehokolista má oproti mě váhu poloviční.Rozjel se hned napoprvé bez pomoci a moc se mu líbilo, tak je jeho:-)
rozhlížím se po netu a hledám, jestli si někde nekoupím/nepůjčím větší sedlo na APUSe
no a co nenajdu :-)
pěkně jsem si početl v jedný diplomce
http://dl.uk.fme.vutbr.cz/zobraz_soubor.php?id...
je to sice spíš teorie, ale pěkná ;-)
Zběžně jsem proletěl obrázky. Řeší tam autor hmotnost designovaného stroje?
co si pamatuje, tak neřeší nějak exaktně
ale má v merku karbon, a to i na kapotáži
řeší tam cenu - odhaduje cca 100 táců
100 tisíc, to je celkem z levného kraje :)
Já jsem to taky jenom proletěl, technické věci jsou jedna věc, ale mě se hodně líbí, jak to pojal, velmi reálně a střízlivě, úvod, historii, typizaci, pěkné a odpovědné pojednání, říkal jsem si už dřív, že by z vás někdo už dávno mohl obohatit knihkupectví pořádnými výukovými skripty a naučnými knihami, hned by mělo všeobecné povědomí o lehátkách zase o něco kvalitnější odrazovou půdu pod nohama :-) . (Čáslavský už není, tak to musí někdo sesumírovat ne? :-))
Jo na první pohled to vypadá pěkně sesumírované. :)
Já v bakalářce také původně mít moc teorie nechtěl, ale pak mně školitel donutil :)
Přiznám se, že jsem trošku přemýšlel, že bych sepsal nějaký e-book o leháčích, teď na to není čas, ale časem bych si ho chtěl udělat.
S tímhle mě "vedle" vyhnali, že je to nedodělaný paskvil a tady to všichni chválíte... Je to divný svět... :-D
http://www.nakole.cz/diskuse/16217-co-vas...
Vypadá moc a moc zajímavě. Mít něco takového, to ale abych si nechal postavit na úschovu bunkr. Na diplomovou práci je tam ale taková spousta chyb, hlavně gramatických, že se divím, že kvůli tomu práce prošla, pokud prošla.
OK, tak chci jit na to letos taky (na stavbu lehokola). Ziskal jsem zadni stavbu ze stareho MTB (viz foto), kterou chci na stavbu pouzit.
Ted jsem ve fazi "papiru" a to uplneho pocatku, kde resim zakladni miry a uhly, takze prosim o pomoc ty zkusene. Rad bych, kdybyste zkoukli vsechny miry, co jsem zmeril, zda to zhruba sedi a poradili mi s mirami, ktere neznam (zatim).
Co vim:
1. Chci přední 20" kolo (ma to snad nejake nevyhody?).
2. Chci spodni rizeni (horni se mi proste nelibi).
Co nevim:
1. Jaky je cca polomer/prumer 20" kola a jaky je rozmer 20" vidle od korunky po patky? (tyto rozmery potrebuji pro urceni vysky hlavni ramove trubky od zeme a tim i uhlu navareni na zadni trojuhelnik). Kolo ani vidli zatim bohuzel nemam, ale trpelive shanim, neco se jevi.
2. Pouzit na hlavni ram jackl (ten mam) nebo radeji trubku (tu zatim nemam) a jakou?
3. Idealni vyska posezu od zeme (nameril jsem cca 500 mm pri mych nohach, abych pohodlne dosahl na zem).
To je asi tak zatim vsechno, co jeste vzpomenu nebo narazim, tak se doptam. Za vsechny odpovedi predem moc dekuju.
20´´ vidlica a aaky ma rozmer od korunky je typ od typu cize musiis mat uz konkretnu v ruke. vyska posedu 500mm sa mne osobne zda dost velka nechcem mlzit ale azub ma tusiim 450mm (ked kecam opravte ma). Trubku na hlavny ram tu ludia v cetne mna pouzivaju 50/1,5 mm je dostatocne tuha aby pri slapani netancovala v rytme pedalov a je "relatyvne"!!! lahka.
Mam slibenou jednu neodpruzenou vidli i s kolem, ze stare skladacky, tak az ji dostanu do ruky budu vedet. Chtel jsem alespon predbezne nejakou cca miru, at muzu malovat.
Premyslim o odpruzene vidli, ale bude to asi nad muj momentalni financni limit. Kdyz ale nebudu mit odpruzenou ani zadni stavbu, tak si myslim, ze vidle to uz nezachrani. Navic to cele beru jako prvni pokus.
nehodil by se dárce orgánů ?
http://www.nakole.cz/diskuse/16384-skladacka-k...
Takze jackl by se nehodil? Nevyhody? Jacklu mam doma dost, trubku bych musel nekde shanet (kde?)...
Trubku seženeš v prodejnách železa. Zeptej se nějakých zámečníků kde kupují materiál. Rozměr 50x1,5 mm je dostačující. Musíš ale říct že chceš trubku na ohýbání. Protože ji budeš muset nechat ohnout. U někoho kdo má ohýbačku. Mě to udělal známý za pivo.
Jekl se hodí, jen ho musíš nařezat a svařit. Trubka je podle mě elegantnější řešení.
Shok-bike má rovnou
http://www.shokbike.cz/bazar.php?kat=2&strp...
To záleží, jak moc chceš mít kolo "strukturované". Oceláče od Ninka jsou jen rovný jackel a zadní stavba. Funguje to dobře.
http://macikm.rajce.idnes.cz/2013_0421/...
Našel jsem jednu fotku mého prvního výtvoru...jekl fungoval, úhly jsem řešil až když jsem měl přední kolo s vidlicí http://www.krcmi.estranky.cz/fotoalbum/fotky-z...
Děkuji všem za podnětné příspěvky. Jsem za se o něco chytřejší. Teď nejdřív seženu přední vidli s kolem a až pak zřejmě budou další dotazy. Ještě jednou díky moc...
http://www.google.cz/search?q=Kurzlieger&hl...
Mne z toho zaujalo tohle:
http://www.beisler-online.de/liegerad_galerie...
20" kolo bude velké hlavně podle toho, jaký tam dáš plášť. Průměr patky pláště (víceméně ráfku) je 406 mm (tedy ISO rozměr ráfků a plášťů). Plášť ti na poloměru přidá od míň než 2 cm až po víc než 5. Pokud bys chtěl lehké přední kolo s vnějším průměrem tlustého pláště na 406 ráfku, stojí za úvahu i 451 mm ráfek (většinou se značí jako 20 palců krát zlomková hodnota). Na něj je sice menší výběr plášťů, ale pár dobrých se najde. (a pokud si uděláš vpředu kotoučovou brzdu, můžeš 451 později vyměnit za 406 bez extra problémů)
Pár dobrých plášťů na 451 mm ráfek, to by mě zajímalo. :)
Nevím co od něj čekáš. Úzké (1 1/8 a míň) moc neznám, ale navíc k těm 1 3/8 je to třeba schwalbe ultremo a durano, Panaracer Minits, ...
1 3/8": "klasické" primo comet (vysokotlaké, rychlé, ale kloužou - ne katastrofálně, ale znatelně); maxxis dth (vypadá slibně, zatím nemám k dispozici dlouhodobé statistiky, jede rozumně a neklouže nijak extra); intense knobby (neklouže, po několika tisících kilometrů stále vcelku ok, hodně zajímavě vypadá verze 2, ale neumím ji zatím po Evropě sehnat); spousta BMX závodních plášťů se dělá i ve velikosti 1 3/8" (třeba Tioga powerblock na kterou jsem taky někde viděl docela pozitivní ohlasy).
Mně by se líbilo něco mezi 28 a 35 mm. Durano v tomhle rozměru se dělá pouze s drátovou patkou. Ultremo zase jen v 23 mm verzi.
Ty ostatní neznám, kouknu na ně :)
Proč ti vadí drátěná patka? Kvůli těm pár gramům? To moc nesleduju ... Maxxis DTH kevlarovou patku má, některé primo snad taky, ale jinak moc nevím.
Primo Comet je poněkud virtuální značka, zřejmě vyrábí CST, ale nikde po netu se k nim nikdo jako výrobce moc nehlásí. Nicméně po různých obchodech bývají často. M5 je dávají jako standard na svá 451 kola, co tak tuším.
Ještě jsem si z úzkých vzpomněl na
http://www.irc-tire.com/en/bc/products/bmx... ale taky s drátem a jinak o něm nic nevím.
Pokud chceš jednoduché, relativně levné a dobře jezdící lehokolo 20/26 a jako základ použít zadní stavbu ze starého horáku, doporučuju inspirovat se Oceláčem Mk.1. Ten vznikl právě takhle.
Vybodni se na kulatou trubku, hlavně když ji doma nemáš a jekl ano. S jeklem se lépe pracuje, udržíš snadněji rám v rovině, snadněji vyvrtáš hlavovou trubku symetricky a podobně. Nevýhoda je pro danou tuhost jen o chlup vyšší hmotnost. V tomhle směru tě to bude stát max půl kila na celém kole, což je u homebuilt lehokola orientovaného na menší pořizovací náklady zcela irelevantní rozdíl.
Sežeň vidlici, kterou chceš vpředu použít, a proměř si její geometrii. Pak si chvíli hraj s tužkou a papírem (nebo v cadu) a zjisti, jaký jí musíš dát úhel aby závlek předního kola byl cca 50mm.
Potom si namaluj páteř z jeklu kolmo k té vidlici tak vysoko, aby se tam vešlo hlavové složení.
Na ni si vpředu umísti středové složení tak, aby kliky aspoň o několik cm míjely obrys předního kola. Počítej kružnici s poloměrem 250mm na přední kolo a 190mm na kliky a nech mezi nima mezeru, pak se ti mine i tlustá guma s blatníkem a dlouhé kliky.
Pak můžeš změřit podlé délky nohou jak daleko dozadu bude na páteři sedačka. Nech si trochu rezervu, podložit nebo posunout sedlo půjde vždycky, natahovat krátký rám jde blbě.
Jakmile máš nakreslenou vidlici, na ní páteř a na ní pedály a sezení, zbývá už jen připasovat k tomu tu zadní stavbu s horáka. Chce to pod sedlem natáhnout páteř tolik, aby řetěz jdoucí z kladky za sedlem mohl projít nad spodní nohou zadní vidle na nejmenší pastorek a aby vršek zadního trojůhelníku minul prostor pro sedlo.
A tím máš kolo hotové. Pokud dáš sedačku natěsno na rám co nejníž, budeš mít hodně sportovní posaz se spodkem sedla cca 40cm nad zemí a pedály o kus výš než sedlo. Můžeš sedlo i kousek zvednout, vznikne tím i víc místa pro řetěz. Takhle postavené kolo bude mít pěkné rozložení váhy a slušné jízdní vlastnosti za minimální peníze.
Ještě fotku Ninkovy Mk.1: http://hebi.rajce.idnes.cz/Brnobent_-_vylet_24...
http://hebi.rajce.idnes.cz/Brnobent_-_vylet_24...
Podvěšené středové složení posuvné na páteřním jeklu Ti sice vynese pohrdání některých zdejších designérů, ale je extrémně praktické. Usnadní návrh rámu s rovným, nezalamovaným jeklem tak, aby nohy nebyly příliš vysoko a zvedne tuhost rámu vůči silám od šlapání. Pokud chceš dělat nějakou jeho ocelovou svařovanou verzi, našla by se nějaká inspirace u Atomic Zombie.
Trochu jsem upgradoval můj VeloGauč - lehožiletku. Dostala nová kola, nové zrcátko, úprava nosiče a bowdeny.
Asi jsem trochu nechápavý, ale předpokládám, že kliky s převodníkem jsou napevno a kolem s přehazkou se normálně řídí. Jak to funguje? řetěz by se musel šprajcovat, ne?
Řetěz schopný řadit dnešní 3x8, 3x9 a další čím dál šílenější systémy je tak gumový, že na tom poloměru 28" předního kola je ochotný se zkroutit do vrtule klidně o 60°, ne-li víc. Takže s tahovou stranou problém nemáš ani při větším zatočení do kopce v plném tahu.
Netahová kladka se často dává pružně (visí na provázku a podobně) tak, aby netahová větev řetězu mohla snadněji jít doleva kam ji táhne přehazka nebo doprava kam ji tlačí plášť. Takže při prudkém zatočení cítíš hlavně tohle - netahová strana řetězu koliduje s pláštěm nebo rachotí o klec kolem napínací kladky přehazky a podobně. To se ale bavíme o otáčení se na silnici o 180°, vyjíždění z branky u domu doprava na chodník a podobných manévrech. Jakmile jednou jedeš cca 15km/h a víc, nemáš vůbec šanci použít tak velký rejd, při kterém by řetěz něco poznal.
Jak píše Snilard jednou z nevýhod je, že tah řetězu nejde přesně osou hlavového složení (pochopitelně) a tím pádem při šlápnutí co pedálů cítíš v řídítkách tendenci táhnout doleva. Mozek se to naučí automaticky kompenzovat.
Do prudkých kopců někdy přední pohon trochu prokluzuje, ale nebývá to nijak extrémní problém.
Většinou najdeš přední pohon na extrémně nízkých kolech a v celokapotážích, kde tahání řetězu dozadu přinese hodně komplikací, hmotnosti a rejd bude stejně omezený řetězem vedle předního kola. U highraceru jako má Holfi to žádnou hmotnost neušetří za předpokladu, že můžeš na klasický zadní náhon dát lehké (a drahé komponenty) včetně lehké přední vidle. Pokud bys tak jako tak měl těžkou přední vidli a relativně těžké kolo, je to jedno a přední pohon může i nějakou hmotnost malinko ušetřit.
jedna fotka staršího data.
Hele, řízení přes řetězový převod. To jsem udělal své drahé polovičce na LWB. Funguje to docela dobře.
neni tam trosku vole pri tom retazovom prevode?? Kamarat to chcel robyt ale som ho pre istotu odhovoril.
najnovsia trojkolka v poradi asi 8-ma..
..viac vo fotogalerii na rajceti - http://pollok.rajce.idnes.cz/trojkolka_-metal-/
je na bazari ak by mal niekto vazny zaujem ;)
Tak konečně jsem zprovoznil moje nevé lehokolo. Sice je tam ještě práce jak na kostele ale už jsem se prvně svezl a musím říct že me to velice mile překvapilo co do ovládání, pohodlí a tak vůbec. Ještě musím dodělat několik prkotin a bude to hotové počítám že do července bych mohl zdárně začít jezdit.
nevím, jestli to zkresluje fotka nebo se mi to jenom zdá, ale šlapák je IMHO nějaký vyhnutý - při pohledu zepředu doleva...
že to říkáš zrovna ty :-)
http://bettvodarna.rajce.idnes.cz/21.4.2013...
Tady je myslím vhodné místo na dotaz: jak teda usazujete šlapací střed, aby byl rovně?
Zpětně mě napadlo, že jsem si měl dole udělat rysku naproti tomu rozříznutí rámové trubky (a věřit tomu, že to AZUB na začátku usadil rovně). To bylo ale až potom, co jsem ten střed o kousek vysunul a až pak si uvědomil, že nevím jak poznám, že je to rovně. A teď mě to samozřejmě štve, protože když jedu, tak se mi chvíli zdá že je to vyosené doleva, a chvíli zase doprava, a nemůžu se toho pocitu zbavit.
Tak moc jak na těch fotkách to ale není.
Kedze stred nastavujes iba raz a potom to uzivas je vhodne dat kluky aby isli rovnobezne vyrovnat kolesa do lainy ak nie od oka treba ich citit dvomi jaklami z bokou. A potom pozeras symetriu medzi kolesom a klukami napr. Dalsia moznost je vyrovnat bike nejakymi vzperami a pomocou vodovahy na zvislo a zafixovat potom vodovahou vyrovnas stred (malickou vodovahou. Alebo ako ja proste to zrovnaj odstuup a pozri sa ci je rovno.
Na Oceláčích to děláme tak, že máme hranatý rám svařený v masivním jigu. :-)
Na Azubech jsem to vždycky dělal pohledem. Pak se dá i laserem, pokud máš možnost použít třeba laserovou vodováhu co promítá dlouhou čáru. Pak dáš přední a zadní kolo mezi dva trámky nebo jekle, aby byly v jedné stopě, a promítneš si čáru zepředu přes celou přední pneumatiku a ten šlapák. Pokud má přesmykačovou trubku navařenou rovně (Azuby myslím mají hodně přesně), tak to takhle srovnáš. Jinak bys musel promítat místo čáry kříž a rovnat to podle středové osy. Ale tohle celé je tak trochu overkill, obvykle to fakt stačí pohledem.
Jo, ptám se na AZUB a ne na ty vaše splašené jekly :-) (nic ve zlém, až budu velkej, třeba si taky něco takového postavím).
S tím laserem je to dobrý tip - lineární laser jsem si vlastně koupil jako součást osvětlení kola - zatím nenamontováno. To bych mohl použít. Ale asi bych to spíš dělal svícením podél rámové trubky - to bych nemusel řešit vyrovnání kol a tak podobně - doma mi totiž kolo visí za přední kolo na háku, takže svítit podél rámové trubky a štelovat podle přesmykačové trubky bude jistější.
Tak konečně jsem zprovoznil moje nevé lehokolo. Sice je tam ještě práce jak na kostele ale už jsem se prvně svezl a musím říct že me to velice mile překvapilo co do ovládání, pohodlí a tak vůbec. Ještě musím dodělat několik prkotin a bude to hotové počítám že do července bych mohl zdárně začít jezdit.
můj pátý prototyp lehoskládačky se klube na svět,už zbývá jen vyléčit pár dětských nemocí :-)
jako že už nebudeš nic oddělávat/rozkládat? jen to sklopíš? (zasuneš šlapák)
je to tak prťavý že by fakt stačil jen zasouvat šlapák, ale pod sedačkou vpředu je skládací kloub.
kloub vidím, asi sem to špatně napsal sklopíš+případně zasuneš (-:
- složený rozměr???
Nesložený 160x85
složený 80x60 možná i míň, podle toho jak moc to poskládám.úkol byl splněn-aby se to vešlo do kufru miniauta škoda fabia i s basou piva.
Je to celý neodpružený, takže krok zpět, ale s dvacítkama kolama se stejně mimo cesty moc jezdit nedá
Výborně, dobrá práce, skládačka je taky na programu, tak se inspirace hodí ;o)))
Viděl jsem fotku že sis skládačku vyrobil trochu neplánovaně:-)
Taky mám jednu fotku nafocenou :))
Co teď aktuálně řeším jsou řídítka pro spodní řízení, vyrábíte je nebo kde se to dá koupit a za jakou cenu? Nechci nic drahého, je to můj první pokus o leho, bůhví jestli uspěju. Taky nějaký nákres geometrie těch řídítek by bodl. Jak určit, kde umístit střed řídicí trubky na rámu, abych pak měl řídítka akorát na dosah, ani ne moc blízko?
azub, shok-bike a http://www.frontbike.cz/stearingcz.html, bez ohýbání řidítka+rohy, geometrie ti vyjde právě z toho středu řízení (používal sem stejný pro přímy i nepřímý, jen jinak natočený) http://mbp.rajce.idnes.cz/leho_verze_2010...
vem řidítka z horáka,a na kraj nasaď rohy "špičkama ven"na jejich konce nasaď další na ně dej brzdy řazení a rukojeti.Můžeš to jednoduše libovolně tvarovat jak budeš chtít.Nemam po ruce lepší fotku než:
http://1mech.rajce.idnes.cz/Odra_Nisa_14.-22.5...
Nejel jsi nějak moc na těžko ???
Rovná trubka bez žádných rohů, poměrně krátká (oproti MTB) brzdy a řazení stejně jako na MTB. Mně to do rukou sedí bezvadně, ruce mám volně vedle těla mírně skrčené v loktech akorát na řídítka, rejd je omezený dorazem trubek, ne rukami. (Zkoušel jsem i rohy, ale držely se mi výrazně hůř.) Je to určitě věc osobních preferencí a tělesných rozměrů, ale rovná trubka je konstrukčně natolik jednoduchá, že IMO stojí za vyzkoušení.
Jak se chová rovná trubka při pádu? Je to taky nějaké sklopné jako USS od AZUBu?
Buď to vydrží, nebo se ohne (plánovaně) M8 železný šroub procházející rámem, na kterém sedí ložiska představce (obyč. 608). Šroub se dá několikrát bez problémů narovnat (a mírně dotáhnout matku, pokud se natáhl a řídítka mají vakl) a až mi přijde moc pochroumaný, tak jednoduše vyměnit. Vzhledem k malé frekvenci pádů (prakticky jen když při rozjezdu/zastavení neubalancuji hodně naložené kolo) mi to takhle stačí.
Otočný představec stylu Azub (pokud si správně představuji, jak to funguje) IMO nesouvisí s tvarem řídítek a měl by jít použít i s rovnými, pokud by se ti ohýbání šroubu nelíbilo. :)
Tu: http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~marble... je fotka ze stavby předchozí verze, aktuální je prakticky stejná, jen kloub tyčky řízení není na plechové objímce, ale šroub prochází přímo řídítkovou trubkou.
Samotnou řídítkovou trubku (20x1 nerez) jsem nikdy neohnul a představec se šroubem s rezervou vydrží vzepření se na rukou.
Porad se mi hlavou honi tohle:
http://www.youtube.com/watch?v=x-JV1_xP6DI
http://www.youtube.com/watch?v=8RHBV3Ku8Ew
Kdyby se operadlo udelalo sklopne dopredu a zadni stavba by mela tlumic na rychloupinak a byla by slozitelna na zpusob Bromptna, nemusel by ani byt problem to dostat do bytu.
Kde budou nejproblemovejsi mista? Na co si dat pozor?
KDYBYCH k tomu opravdu prikrocil, necham si to nekde svarit (treba u Barese by se tomu uplne nebranili).
...krasne video...
nemaje fotky, jen podle uvodniho obrazku z videa:
a- samotny ram je bud svareny z dvou vrstev nebo frezovany-odlehceny alu profil, svareny.
Takze: svareni + tepelna uprava alu
(nemluve o nakupu...)
b- je viditelne ze ram je v miste uchyceni zadni stavby zesilen. Je to misto kde jsou sily znacne, navic misto blizke zalomeni ramu pod sedacku-> tady to vyresit tak aby to nebylo tezke bude znacny orisek.
c- zadni vidlice: pocitove mi pripada "designerska" ne "technicka" - nejspis bude v oblasti uchyceni k ramu (tj v kloubu) malo tuha.
osobne by mi pripadalo vhodnejsi kdyby mela ten trojuhelnik opacne (uzke dozadu). navic mi pripada profil malo tuhy do strany (tipuji na 15x15-20x20 mm)
d- sedacka: neni blizka tuzemskym zvyklostem: bude problem s vyrobou , kopytem.
pokud tam mas navic kloub pro operadlo tak dimenzovani bude dost obtizne.
e- geometrie predniho kola: nejsem si jist zda najdes nekoho kdo Ti poradi jak s geometrii dlouheho kola s odpruzenim takto polozene predni vidlice.
ale: pockejme na Jirku, Holfiho a dalsi na rozdil ode mne lehokola staveli..
K te zadni stavbe - uz tam neco jineho mel http://www.elmtreedental.com/AR%20Recumbent... a ruplo mu to. Predpokladam, ze tohle bude novy smer vyvoje.
Hlinikovou i cr-mo "krabici" i kyvku mi treba u Barese udelaji. Jinde jsem zatim nezjistoval.
Sedacka by klidne mohla byt vypletena dvoudilna. Kloub je v tomhle pripade to posledni. Pripadne by tam mohly byt v sedaku objimky a zastrkovalo by se do nich operadlo, jako driv praporky do oken. 8-)
Predni kolo podle mne nema zadnou stabilitu a porad se to musi drzet. Riditka to s timhle uhlem podle mne nemuzou prevazit. Je to dan za vhodnejsi najezdovy uhel v terenu.
Zni to rozumne? 8-)
1- dekuji za link.
ram+ vidlice: tam by slo dat jako zadni stavbu paralelogram (tvz ctyrcepova stavba)
vyroba alu casti nebude jednoducha...
sedacka : kloub bude bud masivni nebo malo tuhy.
zasouvaci cast se mi jevi jako dobry
napad
predni kolo: prenechavam povolanejsim.
Předek je problém. Buď uděláš solidní jízdní vlastnosti podvozku a dobrou reakci vidle na drobné nerovnosti když dáš rozumný závlek (a tím sklon vidle), nebo uděláš rozumnou ergonomii a reakci vidle na velké nerovnosti. Mít zároveň správně sklon vidle na jakoukoliv nerovnost nejde, mít zároveň rozumný závlek a rozumně daleko dozadu za osu hlavy zavěšená řídítka taky nejde. Majitel toho kola z odkazu je navíc údajně spíš malé postavy. Když se tohle sečte s tím, že sedí skoro svisle, vychází takové pěkně kompaktní LWB. Když si namaluju slušněji položené sezení a svoje rozměry, vyjde mi skoro třímetrovlá ludra a nutnost použít nepřímé řízení.
Původní plán postavit tohle ala SnowZombie je u ledu, beztak by se to moc kroutilo. Vznikl nový plán a i jeden nákres, ale nebudu zatím prozrazovat detaily a uvidím, jestli se s tím někam dostanu.
Pocital bych s dobrymi vlastnostmi pro velke razy.
Do terenu stejne neni potreba prilis lezet.
Co nechapu, je to neprime rizeni. Proc? Ze by nebyl dostatecny rejd?
Podívej se na kolo toho Ehrlicha: záda svisle, pedály kdesi dole a i tak úhel v kyčlích jak blázen, vidle zakloněná úplně šíleně a přes to všechno nemá úplně malé kormidlo, musí rukama docela dost do stran pro větší rejd. Když dáš řídítkům jejich vlastní osu o půl metru nebo 70cm víc vzadu, nebo i metr, jak to vyjde, uvolní se ti spousta paramterů pro výrazně lepší vlastnosti kola a při tom nebudeš mít tak šílené kormidlo.
Jak moc je potřeba ležet bude hodně individuální. Mě třeba je vyloženě nepříjemné cokoliv nad 30°, v terénu bych jezdil asi na těch 30. Někdo zas nesnáší ležaťější než 40°. A na takové sezení jako jezdí ten Ehrlich už nalákáš málokoho. Možná v Americe, ale tady v civilizovaných zemích na lehokolech ležíme, aspoň trochu. Ani na Azubu není ten nejvzpřímenější úhel tak přímý jako tohle LWB. A čím víc zakloníš, tím víc vzadu potřebuješ řídítka...
Lezet jsi mne videl. Prostredni uchyt na vysku (spodek sedla) a treti nejlezatejsi na zadni casti - niz uz to neslo, uz by to bralo o ram.
Co kardanove rizene? Nebo dve planetova ozubena kola?
Na jednom LWB s kardanem jsem se svezl minulou sobotu a byl to horor. Kolik z toho hororu dělal kardan (osa řízení v úplně jiném úhlu k tělu) a kolik to, že šlo o velmi nízké kolo, to se těžko odhaduje. Ale vzpomínám na web Grega Kolodziejzyka kde byly jeho poznatky ze stavby streamlineru. Postavil lowracer s osou řízení směřující téměř kolmo k hrudníku a shledal ho neřiditelným. Pootočil sekundární hlavu asi o 30-45°jinak bez změny geometrie podvozku to náhle bylo parádně řiditelné. Čili do kardanu nebo něčeho takového se mi u jednostopého stroje jít nechce.
Nechapu, jak to vypadalo. Nejdriv rizeni primo proti telu, pozdeji vytazene nad hlavu? Jinak si tech 30 az 45 stupnu predstavit neumim.
Zato jsem pochopil, ze bude vhodnejsi pouzit oprate, nez kardan. 8-)
Jj, opratě radši než kardan.
Greg to měl před hlavou nad tělem, původně to plánoval jako camera bike. Našel jsem obrázek: http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/photos...
Jestli si to pamatuju správně, tak první (dřevěná) verze toho rámu měla tu sekundární hlavu otočenou horním koncem víc dopředu, dolním dozadu, takže její osa směřovala do hrudníku jezdce. Rukojeti řídítek tak chodily v rovině víceméně rovnoběžné s tělem, nikoli k tělu a od těla. Na tomhle obrázku už to má napravené, hlavu skloněnou horním koncem dozadu, takže rukojeti přitahuje o odtlačuje k od těla. Je tam vidět i prázdná drážka kde původně byla ta hlava. A bez změny geometrie vidle se to prý náhle stalo krásně řiditelným, jen tou změnou chodu řídítek vůči tělu.
A tady je vidět ta původní nepoužitelná poloha: http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/05-03-05...
Předchozí odkaz byl log ze 3.5.2005, kde Greg narazil na problém.
Tady je o dva dny později řešení a popis nabytých poznatků: http://www.adventuresofgreg.com/HPVlog/05-05-05...
Tušíš, proč se vlastně na lehokolech prakticky nepoužívá vidlice s tahle "obráceným" offsetem? Vybavuji si akorát nějaký dávný tandem (odkaz bez hledání nevím) a teď jsi mi to připomněl s CriticalPower ... Teoreticky to vypadá jako ideální způsob jak přidat závlek bez zvětšení wheel flop. Má to nějaký praktický problém pro běžné ježdění? (Řekněme na neodpruženém předním kole a třeba i s nepřímým řízením, takže jiné požadavky na úhel hlavové trubky by nebyly ...)
No jak je vidět na nákupních vozících může to mít tendenci kmitat. To teda má i zakloněná hlava, ale když je zakloněná, tak její vytočení znamená pokles čumáku kola, takže případné kmity jsou trochu víc tlumené než u svislé hlavy, kde se příslušná hmota urychluje jen do stran. Aspoň tak jsem to četl, ani nevím kde. Zní to rozumně, ale žádné ověřovací experimenty jsem nědělal, jestli třeba tenhle efekt není zcela přebitý jinými.
Nakolik je důvodem tohle kmitání, nakolik to, že většina lehokol používá nějaké běžně dostupné vidle a nakolik snaha nevypadat na "nějakou divnou" gemoetrii brzdí designéry tam, kde mají svou vlastní vidlic, to nevím.
Krom tohohle efektu by zaklonena vidle taky znamenala vice materialu na ramu.
Dalsi - pri nakloneni do zatacky by to "pokleklo na predni".
Tedy jestli spravne chapu, o cem se bavite. 8-)
Právě naopak, "pokleknutí na přední" je onen wheel-flop. Já mám na mysli naopak krk (hlavovou trubku) téměř nebo úplně svisle a osu kola umístěnou až za osou krku vidlice (jak je to vidět na těch fotkách od Grega).
Takze kolecko od kosiku?
Zatacka vlevo. Naklonim se vlevo, kolo ovsem proti ramu jde mirne doprava, tedy i bod, o ktery se vlastne vepredu opiram je vpravo (u bezne stavby se pri zatoceni dostava bod dotyku na stranu, kam se zataci), takze to musi byt pocit cca jako bych dostal smyk prednim a diky naklonu a dotyku na druhe strane jde cumak dolu, tedy jako by to mirne pokleklo.
Jestli to nechapu dobre, zsi budu muset nastartovat mspaint. 8-)
OK, naklonění kola mě nenapadlo uvažovat, jen nevím, jestli to skutečně udělá jakýkoliv citelný efekt. (Od oka mi přijde, že vliv "položení" předního kola při šikmé hlavové trubce musí být výrazně větší.) Každopádně zajímavá připomínka, zkusím si to výhledově nějak spočíst, anebo přidělat nějaký bastl-úchyt na vidlici a otestovat prakticky ...
Já jsem původně spíš než o řiditelnosti (ta zřejmě alespoň Gregovi fungovala) přemýšlel o tom, jestli takhle příliš nezvětším namáhání nějaké části kola. (Je mi jasné, že víc položená vidlice bude při přejíždění větších nerovností méně namáhaná, ale neumím si přebrat, jestli bude horší posunutí kola dozadu při zachování úhlu hlavové trubky.)
vliv "položení" předního kola při šikmé hlavové trubce
tim myslis co konkretne. Nejak si asi nedokazu predstavit ten spravny moment pri zataceni.
To kolecko od kosiku - zamozrejme nepredpokladam, ze bys vidlici vynesl az mimo obvod kola. 8-)
Ale i tak bych cekal, ze pri vetsim rejdu to bude znat a ze si na to clovek bude muset zvykat. Na silnicni special, kde se kolo prilis nezataci, to asi vadit nebude. Na turistickem kole by to pri otaceni na uzke silnici mohlo pekne pozlobit.
Mam ted v praxi odzkouseno, ze staci male zakriveni (deformace) na nektere z pohyblivych casti ramu (odpruzeni, vidle, ...) a jezdec to citi. Kolo se chova divne a ne a ne zjistit proc. Dnes jsem na fullovi se sundanym trmenem zadni brzdy (nejake pokusy) nasadil mirne krive zadni kolo. Pri zapruzeni to byl pocit jak na lochnesce. 8-)
Ad kmity ... hm, ale tu návratovou sílu ovlivňuje taky konkrétní závlek, takže pokud to jde v prvním přiblížení linearizovat (?nevím), tak by neexistující wheel flop mohl nahradit o něco menší závlek, ne?
Asi se budu muset odhodlat k experimentování. Mám právě na svém kole poměrně svislou vidlici (ne tak úplně plánovaně, ale nemám teď moc možnosti ani náladu upravovat rám) a má právě sklony kmitat. Tak zkusím provizorně kolo posunout vzad a uvidím ... buďto se to zlepší pokud za kmity může malý závlek, anebo naopak zhorší či nezmění pokud máš pravdu ty, a vadí chybějící sklon hlavové trubky. Každopádně dík za názor.
pripájam sa s prosbou o radu... s otcom už dlhší čas dávame dokopy lowracer, typ python: http://www.python-lowracer.de/ predbežný prototyp už dokončený (viď foto), veľký problém je ale s ovládateľnosťou... zvolili sme spodné riadenie (napriek tomu, že väčšinou sa na tento typ lehokola používa vrchné, viď. napr. baron), napriek tomu som však také patálie s riadením nečakal... problém je prejsť vôbec pár metrov, čo bude spôsobené asi značnou hmotnosťou predku (narozdiel od klasikého biku), nie je možné spraviť vôbec jednu otáčku kľukami bez toho aby sa to nekrútilo a nepadalo na stranu... je mi jasné, že ide aj o zvyk, naučiť sa to ovládať a pod., pri porovnaní s ostatnými lehokolami rovnakého typu som nevidel nejaký zásadný rozdiel tak už neviem v čom môže byť problém... hlavové je pod ulom cca 63° ako je odporúča web vyššie... rajdy by sa samozrejme menili resp. prispôsobili tomu, čo by mi vyhovovalo...
Možná to víš, ale z tvého příspěvku mi přijde, že trošku tápeš.
Postavil jsi python, kolo ovládané nohami. Zmiňuješ Barona, to je běžné lehokolo s pevným rámem ovládané rukami.
Já na pythonu v životě neseděl, ale co jsem tak pochopil, tak naučit se na tom jezdit je zábava na dlouhá odpoledne.
Baron ma pythona s hornim rizenim, nebo jsem spatne pochopil, co pises?
Pythona jsem zatim ani nevidel, ale co jsem slysel, je to asi nejnarocnejsi lehokolo na nauceni. Zacit prave timhle je docela odvaha.
Zkusil jsem projit par fotek a prijde mi, ze na pythona mas dost vysoko teziste. Ale to muze byt jen moje zdani.
zle som sa vyjadril, python má samozrejme vždy spodné riadenie (teda aspoň tie, kt. som sa inšpiroval pri tejto stavbe)... tým typom lehokola som myslel lowracer celkovo (baron som spomenul len ako príklad na vrchné riadenie)... viem, že na začiatok to nie je zrovna najlepší typ lehokola, ale tie vyššie sa mi vzhľadovo moc nepáčia (napr. azub mini, max, ibex a pod.) aj keď samozrejme ovládateľnosť a pohodlie tam je úplne niekde inde...
S Pythonem je dost těžké se naučit jezdit, někdo tady kdysi popisoval, jak si na něj nakonec namontoval balanční kolečka a nejdřív s tím zkoušel vůbec jet tam, kam chce on a ne kolo a když už mu to šlo, tak kolečka odmontoval a řešil rovnováhu. Já jsem si Pythona vyzkoušel jednou, majitel mne tlačil a já zkoušel balancovat a vůbecc mi to nešlo, protože se to řídí víceméně nohama tak jsem musel přemýšlet co s tím dělat, protože dosavadní reflexy mi nebyly nic platné.
Kdysi jsem se čtyři hodiny učil udělat jedno kolečko po prázdném parkovišti na Flevo Raceru (konkrétně tento kus: http://www.recumbent-gallery.eu/wp-content... To je údajně lehčí na naučení než tvůj python...
Rozdíly jsou následující:
1. Klasická geometrie - drtivá většina lehokol bez ohledu na výšku, odpružení, rozvor atd. Celý jezdec včetně nohou je na jednom tuhém rámu, který tak pobere i všechny síly od šlapání. Rovnováha a řízení směru jsou vidlicí, která je vetknutá do tohohle rámu otočně a nese přední kolo. To přední kolo má svůj bod kontaktu se zemí za osou otáčení té vidlice, takže podobně jako kolečko nákupního vozíku je vlečené a má tendenci zůstávat rovně. Řídí se rukama, které nemají na práci překonávat nic než odpory hlavového složení, tření kola na silnici a podobně.
2. Flevobike - původní fleva, flevoracery, flevotriky. Přední kolo je i tady vlečené za osou řízení a má tak tendenci jet rovně. Rozdíl je v tom, že osa řízení je zakloněná dozadu celkem hodně a směřuje do pánve jezdce. Přední půlka rámu není spojená pevně se zadní jako na běžných kolech, ale zatáčí i s vidlicí. Výsledek je poměrně dramatický: kolo se řídí nohama. Nemůžeš šlapat jako na běžném kole, musíš pedálem vést kolo kam chceš, aby jelo. Nezáleží, jaká to má řídítka, nohy jsou silnější než ruce. Kam chci jet, tam musím šlapat. A to včetně balancování, které bych jinak dělal "kličkováním" předním kolem. Jde se to naučit a díky tomu kladnému závleku předního kola s rostoucí rychlostí roste stabilita. Ale je to mnohem těžší než jezdit na běžném kole nebo lehokole.
3. Python. Řízení je podobné flevu, ale těžší ze dvou důvodů. Máš mnohem nižší těžiště, takže se to rychleji naklání do stran, což chce rychlejší reakce, což začátečník neumí. A pak máš negativní závlek - přední kolo před osou řízení. To je nestabilní uspořádání, při vychýlení z rovné jízdy se kolo bude snažit vychýlit víc, ne vrátit zpět. Stabilizované je to vahou jezdce díky ......
..... díky zakloněné hlavě řízení. Vytočení přední části do boku díky záklonu hlavy způsobuje zvedání spodku sedla o něco nahoru, takže váha jezdce to má snahu držet rovně. S rostoucí rychlostí ale roste nestabilita kola tlačeného před osou řízení, zatímco stabilizační efekt váhy jezdce zůstává stejný. Takže zatímco v malé rychlosti ti kolo padá, protože je nízké, naklání se rychle a nestíháš mrskat řízením do stran abys to srovnal, tak ve velké rychlosti ti kolo bude padat proto, že poměr stabilizace hmotností a destabilizace geometrií předku se začne zhoršovat.
V každém případě je celkem jedno, jaká tomu dáš řídítka a kam. Řídit se musíš naučit nohama. Výhoda je, že pak máš volné ruce, nevýhoda je, že je to pekelně těžké.
Četl jsem web někoho, kdo postavil celkem pěkný python. Psal, že při troše snahy a na rovném povrchu dokáže jet 60km/h aniž by to bylo příliš děsivě nestabilní...
Co sis postavil je jednak zábava na kolik týdnů naučit se s tím jezdit a jednak potenciální nástroj získání Darwinovy ceny. Možná jsi chtěl lowracer, máš low, ale racer z toho nebude. Ne s limitem kolem 60km/h. V totálně placaté krajině, kde víc stejně jet nejde, možná. Tady ve střední Evropě tomuhle kolu lowracer neříkáme :-).
Doufám, že z tvého popisu to už konečně pochopí, když mu nestačili moje krátké náznaky.
že sa python ovláda najmä nohami som pochopil ešte pred začatím stavby, keď som zháňal nejaké podklady + z videí z webu, kde to dotyčný majitelia ovládali v pohode bez držanie s rukami za chrbtom :) nečakal som však, že ten rozdiel bude až taký obrovský v porovnaní napr. s azubmi, kt. som skúšal... išlo mi o to zistiť, či som pri stavbe neurobil nejakú chybu, kt. spôsobila zlú ovládateľnosť, ale ako vidím z predch. príspevkov, tá chaotickosť v ovládaní je normálna, takže mám na dlhú dobu o zábavu postarané :)
Jdu náhodou kolem ...
Už někdo zkoušel tlumič řízení ?
http://www.minibiketuning.cz/tlumic-rizeni...
No nemaam tucha naco by si niekto daval tlmic na riadenie
Leda ze by to vracalo riedenie do vychodzej polohy teda do priameho smeru.Co by bolo siice fajn ale zhorsilo by to rovnovahu z toho dovodu ze na lehu sa rovnovaha drzii z casti kluckovaniim ked sa to obmedzii moze nastat probleem. Ak sa mylim opravte ma ....
Neco podobneho (drzeni v primem smeru) existuje na predstavec klasickeho kola. Videl jsem to na fotkach nejakeho snowbike se 4" plasti. Ale i na tom, stejne jako na jinych kolech, se do urcite miry udrzuje rovnovaka klickovanim, takze mi to moc prinosne neprijde.
Tak jo. Já už to mám doma a chystám se to vyzkoušet jako náhradu za sundané spodní řízení ( = inerční člen ), neboť pákové řízení je velmi ostré. Má to pouze tlumit rychlé pohyby. Až to vyzkouším, ozvu se.
Jen jestli si tim nevytvaris posilovnu.
Pridany odpor navic mozna bude nepriznive ovlivnovat trvanlivost soucastek rizeni.
Dnes jsem to namontoval a ujel prvních 9km. Už po prvních stovkách metrů začalo být zřejmé, že tam velmi významně chyběl ...
S nastavitelným tlumičem řízení jsem jezdil na bakfietsu Bullit. Pyšní se přídomkem nejrychlejší cargobike...možná. Každopádně než jsem se naučil řídít jej v každé situaci, na parkovišti jsem s ním dělal smyky a kličky a nakonec jsem nastavil tlumič na 75% tuhosti a v tu chvíli jsem mohl druhou rukou ovládat vysílačku, aniž by mi šel moment do řízení. Výsledek že po celém dni kdy jsem na tom ujel 80km jsem pak jel domů na silničce a ruce se mi hádaly, která bude zatáčet, takže jsem kvůli tomu na každé křižovatce padal. Bylo to velmi komické, ale mně to tak nepřišlo a byl jsem rád že jsem se dostal zdravý domů. Na silnici mám tlumič řízení v podobě duše převlíknuté přes hlavko a vidlu. Je to zároveň manžeta chránící spodní ložisko. Když je to moc podmáznuté, tak mne to taky štve.
Ten tlumič není nastavitelný, ale za 7 stovek i s dopravou udělá hodně muziky a patří sem:
http://www.nakole.cz/diskuse/15834-vase-idealni...
Tank steer na jednostopým vozidle, jo? Tohle je pro mne fakt záhada, ale v dobrým ;) Zajímalo by mne jak na tom teď krosíš. Napadá mne že s tím tlumičem řízení by to šlo pustit z kopce a neřídít to, ale chvíli řídit tělem. Ale to je jen domněnka, protože nemám žádnou zkušenost s jízdou bez držení na Maxu. Jak to vidíš ty? To dvojité přepákování mne mate, ale člověk si zvykne. Pamatuju si na moje počátky na FWD lowraceru s tilerem (vrchní řízení), kdy jsem potřeboval celou šířku pruhu abych jel rovně. Asi největší problém mi dělalo zvyknout si že když jedu doleva, tlačím ruce a tiler doprava i s jejich těžištěm, a do toho ještě drobné kopance od šlapání. Po 100km jsem pochopil jak je to přesné řízení, ale do 30km/h jsem raději vždy řídil jednou rukou, nad třicet oběma. Bohužel díky přímé vidli nebylo možné tiler nikdy pustit úplně, protože se to stabilizovalo jen rychlostí. Takže když jsem vletěl do nějaké díry v 50ti a náklonu, intuitivně jsem se na tiler lehce zavěsil tělem abych ten celý předek stabilizoval - taky forma tlumiče. Nejhorší je totiž když tě díra vykopne ze sedla a v ruce máš akorát tiler a pod tebou se zmítá ležák. Ale jinak to bylo nejpřesnější řízení na kterém se dal ustát i nedotáčivý smyk na mokré vozovce. Docela by mne zajímalo tohle pákové řízení zkusit na parkovišti...
Na to zmitani je lepsi spodni rizeni. Proste si tu potvoru pritahnes k zadku za riditka. Jen je potreba pocitat s tim, ze tim riditka docela trpi a mohou se urvat (vlastni zkusenost).
Ale i syslik je pouzitelny pri nerovnostech. Tohle je to, co jsem Ti rikal:
http://mur.rajce.idnes.cz/2009-05-23_ECO-Arri/
Oba jsme meli najeto jen par km vleze.
Tank steer (neboli rajčáky) má Záhoř:
http://www.nakole.cz/diskuse/15834-vase-idealni...
a mám důvodné podezření že i tohle:
http://www.nakole.cz/diskuse/16275-homebuilders...
Byla prokázána obousměrná kompatibilita se spodním řízením. Kámoš (stavitel a jezdec Záhořa) lehl na Maxe a jel. Já jsem po první exkurzi v Azubu lehl na Záhořa a taky jsem jel.
Můj Max se liší jednou malou drobností. Ty páky fungují obráceně. Vzniklo to nečekanou shodou okolností. V základním výcviku už mám 2 600 km a není důvod ke stížnostem.
Bez řízení to jede v pohodě od 25 km/h, při menší rychlosti to přechází do divergentních kmitů. S tlumičem jsem to zatím ještě nezkoušel (mám ho druhý den).
Pokud bys to chtěl zkusit, musíš rychle. Přes zimu to přestrojím a pro základní pokusy už to bude nehratelné. Kontakt je na Mapě pokrytí.
Optám se blbě,ale optám jak to funguje a kčemu to je dobré?
Tlumí to rychlé pohyby řízení v obou směrech. Není tam žádná pružina. Jenom píst a hydraulická kapalina.
Bez tlumiče je pákové řízení velmi ostré (mizivé síly a obrovská účinnost). Člověk si připadá jako na vodě. Vzniká tak spousta různých poruch, které se jeden musí naučit postupně filtrovat.
Tlumič vytvoří nějaké síly v řízení a většinu těchto poruch filtruje sám. Vznikne tak virtuální pocit jistoty a zvýší se pohoda na palubě.
Mozna jsi to zkousel, ale nepomohlo by Ti byvalo jen prehodit tahlo do blizsi diry? Rizeni by se uklidnilo.
Mne tedy naopak chybela dira dal, abych zvetsil rejd. (Jo, ja vim, to uz bych mohl protocit.)
Ano, tam jsem začal, pak jsem byl až na konci páky a už jsem zpět. Proti včerejšku stoupl vliv tlumiče na pákové řízení.
Ukázalo se, že rejd není to, oč tu běží. Bude tam něco přes 45 stupňů, dorazy jistí tlumič. Potrvá hodně dlouho, než se na tyto hodnoty dostanu za jízdy s pákami.
Kde jsi ho koupil? Nikde jsem nenašel, že by byl skladem. Potřebuju ho na tříkolku.
Klíčová slova "tlumič řízení minibike" mě dovedla na minibiketuning.cz. Tam ho jako měli, server odpověděl a dodnes objednávku vyřizuje. Pak jsem zkusil atv-moto-shop, tvářili se úplně stejně, ale tlumič přišel za dva dny. Teď ho už taky právě nemají. A teď jsem zkusil minibike-shop.cz a tvrdí, že jich mají 5. Tak držím palce ...
Pardon, špatně jsem se díval, každá z pěti položek je opravdu vyprodána. Jenom zde
http://www.minibiketuning.cz/tlumic-rizeni...
stále tvrdí, že to mají. Tomu serveru ale asi něco je ...
Á, kolega. Můžu poskytnout pár zkušeností z první ruky, už skoro rok jezdím na podobné obludě :-).
Nenech se odradit, opravdu to chce jenom strašně moc cviku a nakonec to půjde. Mně trvalo asi tři dny, než jsem se vůbec naučil jakž takž nepadat. Potom asi týden, než jsem tu potvoru přinutil jet tam, kam chci já. Po pár dalších týdnech jsem zredukoval kličkování natolik, že jsem se vešel na cestu, a naučil se řadit. Dohromady to dalo cca 60 km. Pak jsem nějakou dobu trénoval na klidných vedlejších silničkách. Když jsem myslel, že už mi to jde, zkusil jsem to s kopce pořádně pustit a při 40 km/h jsem si lehnul na asfalt. To byla zatím jediná nehoda, od té doby si dávám bacha. Zatím po cca 550 km si konečně začínám jízdu opravdu užívat. Autor doporučuje ještě aspoň jednou tolik a asi má pravdu.
Technická data mého monstra:
- Minimální rychlost: asi 8 km/h, kašpárek už nestíhá (přemýšlím o sundání největšího kolečka, je v podstatě zbytečné).
- Maximální rychlost: zatím 43 km/h, víc se bojím.
- Provozní hmotnost: těžké jak prase.
- Úhel hlavové osy: 65°
- Stoupavost: v terénu mizerná (přední kolo hrabe a poskakuje), na asfaltu vyjede cokoli.
- Nákladní kapacita: zatím vyzkoušeno 55 kg ve vozíku (naprosto bez problémů) a 12 kg na nosiči (horší, ale asi je to o cviku).
- Aerodynamika: výborná.
- Rozhled: mizerný. Dlouhý čumák, nedá se koukat dozadu, nevidím přes překážky, v noci mě oslňují protijedoucí auta. Do města to zkrátka není.
- Odolnost proti mokru: nic moc, chce to rozšířit přední blatník.
- Pobavení kolemjdoucích: zaručeno :-)
Tipy do začátku:
- Ruce na řidítkách pomůžou, ale nohy jsou o hodně silnější, takže dokud řízení nepřejde do nich, rukama to nedoženeš.
- Pořádně se zapři horní částí zad do sedačky. Jakmile se předkloníš, ztratíš kontakt se zadní půlkou kola a neuřídíš to.
- Rovnováha se nejlíp drží při jízdě do mírného kopečka a rychlejší kadenci.
- Trénuj na trávě, míň to bolí :-).
Držím palce!
S tímhle ke mně přijedeš ?
Ahoj kolegové
Tak vidím, že se Pythoni množí i v našich zeměpisných šířkách. Toho svého jsem postavil již před více jak šesti lety a asi tří roky ho sedlal. Potvrzuji vše co bylo výše řečeno Jirkou a Nightridrem a přidávám pár postřehů z osobní zkušenosti. Při učení je potřebné mít zařazen “správný” převod, na pedálech musí být cítit odpor tak akorát, je-li příliš velký nestačíš reagovat a druhá noha nestihne vyrovnat výchylku, je-li příliš malý kolo půjde na stranu kde šlapeš a není co vyrovnávat. Až se pak dostaneš do jizdy je potřebné řadit včas a šlapat frekvenčně ne silově. Další nutný, nikoliv však postačující předpoklad úspěchu je dostatek odhodlání a takřka bezmezná zásoba trpělivosti při učení. Přeji Ti obojí. Pravdou je i to, že Python je kolo spíš do rovinatějšího terénu, ideálně cyklostezka někde podle vody. Vyžaduje neustálou pozornost, kochat se okolím příliš nejde. Můj v současné době již druhý rok visí v garáži pod stropem – postavil jsem si variaci na téma Flevoracer na 29” kolech a přesedlal - to je z hlediska jizdy mnohem hodnější kolo. Zkusil jsem stavbu v hliníku a to se mi asi před měsícem vymstilo, praskla mi objímka řídícího čepu v horní části rámu, mojí váhu v kombinaci s polními cestami to nevydrželo.
Pro přípomenutí původní diskuze na téma “Python”
http://www.nakole.cz/diskuse/10730-homebuilders...
Případně pro inspiraci pár fotografií ze stavby.
http://fotoalba.centrum.cz/~$10972174~3de5b5b7d956ea653e6b2eeed4f81bc1/photos.php?aid=2394461&row=w%3Dal%26uid%3D10972174%26sort%3D0%26onpage%3D0%26page%3D1
Mam na mojom klone barona som nasiel 3 probleemy :
1. Na patku zadnej stavby som pouzil 5,5 mm plech za studena tvarneny mno musel som dat pod prehadzovacku podlozku + podlozku na naboj inak mi nechcelo hadzat na najmensi pastorcek cca 5mm stacily by 3,5mm ale podlozky nepustia. (prehazka SRAM SX5)
2. Kladka v tahovej strane je z ozubenym kolieskom z rozobranej starsej kazety. Ked sa kustik vytahala retaz (zaroven som zacal pouzivat najmensi pastorcek + pribudly kopce a najvacsi pastorcek ) Tak pri nahodeny sa mi zacala retaz vyhadzovat z tej tahovej kladky. Mam tam kolajnicku aby k tomu nedochadzalo tak ze to dopadne tak ze sa kusne cela retaz medzi tu kolajnicku a hornu cast zubu na kladke. Cize ta ozubena kladka bude asi slepa ulicka a bude treba spravit tu klasicku z gumickou.
+ Este sa objavilo nezname take cvakanie ako ked je vylagrovane lozisko ale len ked zaberaam do pedalov ( SPD su ok aj stredova oska aj zadny naboj) stve ma to lebo takto to je o hubu kurna tieto skryte chyby su najhorsie.
Ak mate nejake napady , nazory sem s tym.Uz to chcem dokoncit na 100% stav nech sa mozem venovat full na trening k Lemans. Cas sa kraati a km pribuudajuu z tuha.
3) Osoupane pedaly? Necvaka to mezi kufry a pedalem? Nebo neco s kufrem? Povoleny?
ono to je niekde v hnacom ustrojii asi ako nabiehajuu zuby do retaze pri tahovej kladke este skuusim ci nemaam tuu kladku teda to ozubenie opacne ako je v kazete. je to take strasne divnee na jednu otocku pedalou to cvakne viackraat mozno 6 tak fakt netusiim kde a je to ciitit v nohe tak ze klby dostavaju svoje a este bonus.
Na 99% to bude dělat ta kladka. Nedávno jsme to řešili s MírouCB taky, cvakaní při záběru a byla to také kladka s ozubeným kolečkem. Dal normální kladku a byl klid.
jj je to v tom ozubenii cize ozubenaa kladka je na prd sice teoreticky setrii energiu ale prakticky je to blbost.:
1. Ten vodiaci zliabok musii mat volu koli prevodom
2. ta vola bohuzial ak zodpoveda prevodom nezodpoveda tomu aby udrzovala retaz v strede a retaz vyskakuje.
Pri stredovych prevodoch je retaz vychylena len mierne a vtedy skocii na ozubenie = cvakanie.cize klasická kladka je omnoho tolerantnejsia k tymto odchylkaam len duufam ze zozeniem O kruzok z priemerom 90 - 100 mm.
Tak ozubenaa kladka funguje s prepaaceniim mrdacka na 4 hodiny nastavovania ale vyzeraa to ze je to ok. Uvidiim co to spravy na ceste zajtra ale klasicku kladku dam spravit ked ju tam nedam tak bude mozno na dalsii model :-D
Někdy jsem slyšel, že na kladky se velmi nehodí ozubená kolečka určená do kazet a volnoběžných vícekoleček. Jsou schválně kvůli řazení tvarovaná tak, aby z nich řetěz snadno vybíhal ven...
Používám na lowraceru a na Oceláči plastovou ozubenou kladku Aligt a je super - tichá, tvrdá a běží hladce. Nevím jistě, jak se její zuby liší od kolečka z kazety, ale ale nikdy to z ní nemá snahu vykakovat ven, natož se nějak zasekávat.
Možná bys mohl zkusit přijít na to, které části zubu narážejí do řetězu při tom zakousávání a zkusit je trošku obrousit "flexovým" kotoučkem v dremelu nebo něčím takovým.
Na tahové straně řetězu mám jako kladku 21z pastorek z nějakého starého šroubovacího vícekolečka (asi, našel jsem ho v kovošrotu), samozřejmě bez náběhů a běhá to docela spolehlivě, jen výjimečně mi spadne řetěz při řazení, stačí šlápnout zpátky a je zase zpátky kde má. Vliv na to jestli řetěz padá nebo nepadá má myslím úhel o kolik se mění směr řetězu na kladce a celkově jak moc může řetěz cestou ke kladce "plandat".
Potvrzuju nejlepší zkušenosti s touhle kladkou. Nejtvrdší asi nebude, dokud jsou tam o-kroužky. Teď jsem se podíval, po několika tisících km jsou pořád tam a jsou vyšší než úroveň žlábků mezi zuby, ani otisky řetězu nejsou vidět. To je materiál.
Na Azubu jsem ničil jeden kroužek za druhým, ale už se taky povedlo kladku vyladit. Jenom je možná měkčí. Je bez drážky a jsou v ní dva tlusté kroužky těsně vedle sebe. Vůbec nevadí, že řetěz není vedený přímo středem, když je kladka posuvná. Je to tiché a už můžu říct že dlouhoživotnostní řešení.
Mně tachometr píše něco pod 4000 km a opotřebení na kladce vidět už je.
Já ty o-kroužky měním když mi přijde, že už jsou moc proříznuté, možná tak co 500 km. Tohle bude možná různé podle jezdce a podle řetězu.
Ptal jsem se v Alightu na životnost téhle kladky a říkaly, že 10 000 km bez měnění o-kroužku a 15 000 km, když je člověk mění.
tu kladku si zohnal kde ??
DAKUJEM za info. Este jedna vec tak kladka ma priemer aspon 95mm koli tomu aby sa retaz minula z mojim uchyteniim sedacky mysliim ze to vychadza na 28 zubov +- autobus.
Na Oceláči Mk.2 mám kladku asi tak velkou (myslím 110mm vnější průměr, 90mm průměr po kterém jede řetěz), je to jen kus silonu se dvěma bruslařskými ložisky. Je to široké asi 25mm, takže drážka je o hodně širší než na řetěz a on tak může po kladce trochu lozit doprava nebo doleva podle převodu. Drážka je hladká, žádné zuby ani O-kroužky jako na kladách menších průměrů. Kladka funguje bez oprav nebo úprav už asi 15000km. Trošku jsou v ní vidět vymlácené otisky od řetězu, ale ničemu to zdá se nevadí.
Tak jsem tříkolce uřízl zadní kola.
Zadní vidlice je pro jistotu na šroubech, co kdybych se chtěl ke tříkolce vrátit.
Dobry!
Z ceho mas ten blatnik? Guma se tkaninou?
Guma s tkaninou....to je výraz :)) Myslíš něco jako pryž s textilní vložkou, něco jako dopravní pás ??? :))
pokud by nekdo chtel stavet lehokolo /trikolku z preklizky nasel jsem link na prodejce letecke preklizky.
Nemam vsak zadnou osobni zkusenost.
http://preklizky.hradecko.com/7231/preklizky-/
Co co takto riesit pomocny motor?? :-D
http://www.youtube.com/watch?v=D1EHZPjLNHk
http://www.youtube.com/watch?v=bKHz7wOjb9w
A elektropohon sa moze skovat :-D
tak veřejně oznamuju smutnej konec skládacího "žebřiňáku" po jedný letní jízdě - a to sem se jen tak trochu nadzvednul; ještě, že sem koupil od Karla, jako bych to tušil, sedačku jinou...na skládačce přibyl přední kloub...
Zase to není kovové...kdepak laminát :)
Neviete mi niekto poradit kde by som zistil sklony hlavovych trubiek a rozchod kolies na tojkolku?? Plus kingpiny??
Tohle by ti mohlo pomoci.
jj len na tom prvom obrazku netusis kolko stupnov alebo aky zavlek treba??
Závlek tam hoď něco jako 30-50mm, spíš k těm 30mm. Když ho uděláš velký, sice budeš mít slušnou stabilitu, ale záklon kingpinů bude velký a tím i wheelflop, takže to může chtít kmitat.
U obrázku kola zepředu/zezadu s osoou kingpinu přesně do stopy kola na silnici bych jen dodal, že prostor pro případné odchylky si vždy nechávej tak, aby osa kingpinu vyšla radši směrem ven z tříkolky než dovnitř k páteři. Jakmile totiž kolo najíždí na hrbol, dotkne se ho výš než je na tom obrázku kreslená silnice a pokud je to jako na obrázku nebo ještě víc směrem osou dovnitř, tříkolka bude zatáčet na stranu co najela na hrbol a umocní se to při brždění. Pokud to dáš tak, že osa kingpinu kříží rovinu kola nad silnicí, kompenzuješ to a snadněji se to pak ovládá při brždění a na hrbolech.
Závlek ti pravděpodobně udělá sklon hlavní trubky rámu, když na pohledu z boku bude hlavová trubka kolmá k hlavní trubce rámu. Jinak si myslím, že by měl být závlek zhruba stejný, jako na kole tzn. cca 2".
ok a rozchod prednych kolies sa dava cca kolko??
80 cm ??
Neviem kam to mam zaradit tak to davam sem http://dx.com/p/goodhand-13122-convenient...
To se mi líbí ,ale v Čr asi to neseženu co ?
cez pay pal to kuupis bez probleemov len z DX to trva tych 21 dni no co uz ale vyzera to dobre a prakticky na leho super
Treba to nekoho zaujme:
http://abundantadventures.com/mt_triple.html
http://abundantadventures.com/mt_plus.html
asi to není úplně homebuild, ale pro inspiraci by se mohlo hodit ...
(doufám, že už to tu někde nebylo)
http://www.youtube.com/watch?v=xhc8NSPQNlU
Mám dotaz: kde a jak sháníte dlouhá lanka? Když jsem stavěl lehokolo, koupil jsem do zásoby dlouhá lanka spolu s dalšími komponenty ale teď už další nemám a 3000mm dlouhé lanko (jako na tandem) se mi nikde nedaří sehnat. Běžná řadicí lanka mají 2000 nebo max. 2100mm a já potřebuju asi 2200mm. Nedá se popřípadě nějak nastavit? Lanko mi vede kus volným prostorem mimo bowden, takže by to možná šlo.
Tady by je mohli mít....http://www.tandemservis.cz/nabidka.php
Tady nějaká najdeš
http://bike4u.cz/list/162/lanka-brzdova.html
http://www.bike-eshop.cz/kabelaz-a...
http://www.bike-eshop.cz/kabelaz-a...
http://bike4u.cz/detail/5022/lanko-radici...
Nezkoušel jsem, ale nabízí jakoukoliv délku...
Metráž jsem také viděl. Dokážou z toho nadělat délku na míru běžně v nějakém cykloservisu nebo si to musím stejně objednat někde u nich?
tak to netuším
dobrej cykloservis ti asi udělá lanko na míru - metráž nejspíš bude mít na skladě
pokud to teda nejsou jenom čističi a utahovači šroubků ...
No nevím. Na co by měly servisy lanka v metráži? Běžně ve velkoobchodě lanka v metráži nekoupíš.
třeba aby při stavění kol neměli u všech velikostí stejně dlouhý bowdeny/lanka ?
nevím
metráž se koupit dá
tam v tom odkazu nahoře nabízí i osazení koncovkama ...
ale jak říkám, zatím jsem nezkoušel a nepotřeboval jsem to řešit
Přesně jak píše Murphy, bowdeny se kupují v metráži, lanka na kusy v různých délkách. Oboje se na požadovanou délku pak ustřihne. Nevím, že by se dělaly nějaké nacvakávací koncovky.
ja si mysliim ze koncovku je mozne spravit aj z cinu co pouzivaju na letovaniemedenych trubiek a formicka sadra do ktorej vyvrtas dierku s priemerom koncovky/ hlbka a nakolmo otvor na lanko atd.... lanko maju v zeleziarstve
Kdysi jsme si lanka museli dělat sami, naštěstí jeden kolega z triatlonoveho oddílu, měl formičku na koncovky a normálně je z olova odleval. Byli to ale koncovky na silniční kolo, o horském tenkrát nikdo nic neslyšel neb ještě neexistovalo :-)
Pouzil bych metraz + roztrepit konec a proletovat. pred 89 se daly kpoupit koncovky na brzdova lanka, ty se pajely na lanko po jeho "rozcupovani"
Pro radici lanko koncovku nemam. Takze rozcupovat, prolit cinem,nasledne opilovat do tvaru.
Napojeni(nastaveni) prez lustrsvorku v te casti kde to neni v bowdenu je taky resenim.
Něco podobnýho tu už bylo,ale je to pěkný video.
Šikovnej bastlíř.
http://www.youtube.com/watch?v=h6_0l7fXuDQ
Tak tenhle motorek na kole viděl asi málokdo.http://www.youtube.com/watch?v=B6n0op0sLPA
Tohle je lepší: http://www.youtube.com/watch?v=bKHz7wOjb9w
http://www.youtube.com/watch?v=ZxlZ9_tynjM
Mam 2 otazky: Neviete ktory bulpren sa pouziva na sedacku (teda ten tip) mam drevenu a ta azubaska podlozka mi tam nesedi tvarovo. A ta druha ciim je najlepsie potom bulpren lepit ( teda bulpren a suchy zips)
Bral jsem v Brně bulpren: Potvrzuji přijetí Vaší objednávky. Pěna BULPREN S32450 je vhodná jako sedák na lehokolo. BULPREN S32450-černý, 1000x350x50mm…..1ks …..410,4Kč bez DPH
Celkem: 497,-Kč s DPH
Výřez tvaru jsem si udělal sám. A na něj potah s našitým zipem.
Přidávám foto sedla s vlastním potiskem. Materiál potahu je z Letovic 1. Levitan 3 - D0008_04 - černá na spodek a 2. Levitan 3 - D0008_01- bílý potisklý sublimací.
Ten potisk je uzasny. Drzi to tam nesucha sa to dole??Mysliim tu farbu potisku.
je to sublimační potisk polyesteru, v podstatě stejná technologie potisku jako se dělají dresy. Zatím to mám asi půl roku a naleženo asi 1500 km a drží beze změny. Některé dresy co máme mají barvu stálou již asi 8 let. Úplně přesně nevím jak tak barva drží, ale působením tepla se fixuje do textilie naprosto neoddělitelně :-) Ani v místech tření se s barvou nic neděje, spíš se asi prošoupe - což se zatím nestalo.
A ten potisk se realizuje kde a kolik tak stoji?
Mně to dělali kluci v Megapressu. Mají provoz v Kr.poli na Horově ulici. Už mi dělali asi 40 dresů - na fotbal, na koloběžky i na kola. Majitelé jsou od nás z Adamova a tak je dohoda jednoduchá. Jaká je ceníková cena potisku nevím, to bych musel zjistit. U každé realizace se domlouváme na nějaké lepší ceně než je komerční - přeci jen spolu občas dáme nějaké pivko tak ať se nemusíme na sebe mračit :-D . Stejně mu vždy dám co chce. Občas si vzájemně přihazujeme zakázky na tisk - u nás tiskneme ofsetem na papír a oni mají reklamku na to ostatní tak si děláme vzájemně nízký ceny.
Dodal jsem jim Levitan bílý a obkreslenou šablonu sedla ve křivkách a znaky co kde chci, grafika potisku vyšla z grafiky dresu co mi dělali. Pak to vzala do ruky švagrová - profesionální švadlena, co šije kity ( draky ) - a ta to "pospojovala", všila dozadu zip a sucháče a bylo hotovo.
Moje orientační kalkulace je cca: 500,- bulpren, 250,- Levitan, 150,- drobná bižuterie ( přezky, zipy..), 400,- šití, potisk asi 300,- -- komplet tedy cca 1.600,- ( je to však naprosto orientační, snad jsem na nic nezapomněl )
Tak s takovouhle cenou mi přijde už skoro lepší si rovnou pořídit Ventisit. Mnohem lépe větrá a výrazně méně se prosedí.
Ventisitu se nebráním, jestli máš tip kde jej sehnat sem s ním a můžu to promyslet. Rozdíl mezi ventisitem a bulprenem je mi celkem znám. Když jsem to spočítal tak jsem se taky mírně zalekl na kolik to přišlo, ale zase mám originál a za to mi to stálo :-)
ventisit prodává výrobce na Spezi ? :-)
Jedna varianta je Azub, ale tam mají jen ten třívrstvý. Levná varianta je výprodej (nebo i běžný prodej) na Spezi přímo od výrobce.
Já ho chtěl už nějakou dobu vyzkoušet a na Spezi měli fakt skvělou cenu. Pan "Ventisit" pak večer přišel i na Azubí spezial part :)
tak to jsem tedy nepostřehl :-)
Díky za tip, že bych se tedy vypravil na Spezi pro ventisit? To mi o moc levněji než moje verze nepřipadá. Zatím jsem spokojen s tím co mám, a co bude příští rok to uvidíme.
Nevím jestli je na Spezi nějaká extra sleva, ale jinak se dá Ventisit za oficiální cenu koupit normálně od výrobce kdykoliv. Buďto objednáš na stránkách, nebo v pohodě fungují i přes email. Ty pošleš peníze na účet, oni pošlou balík s ventisitem ... žádná magie. :)
Díky i Tobě za dobrou radu. A teď mi ještě napiš jak se používá internet a e-mail a pošťák zvoní dvakrát ?? :-) Jestli máte oba na mysli stránky výrobce v NL : http://www.ventisit.nl/en/products/recumbent...!/~/product/category=6794045&id=28856047
Tak mi tam cena vychází kolem cca 2500,- kč, což mi nepřipadá podobné 1.600 kč ani omylem :-)
Nemohu říct přesně, ale co jsem prohlížel na Spezi, nijak výhodné to nebylo. Pokud vím Azub to prodával za 1 800.- a na Spezi to bylo pomalu za stejnou cenu.
Pár set korun přidal pohyb kurzu. Zásoby Éček nemám a tak počítám aktuálním kurzem. Cena je plus minus podobná i když moje verze je levnější. Za kolik mi to případně aktuálně dodá Azub prověřím. Avšak zatím nejsem jist, že do varianty Ventisit má pro moje výlety velký význam investovat. Žádné výrazné pozitiva nevidím.
Jo, tuhle stránku. Já netvrdil, že je cena stejná nebo podobná, jen jsme reagoval na tvoji otázku, kde ventisit sehnat. (Opravdu to nebyla narážka na schopnost používat internet, jen vím, že jsou výrobci, kteří se maloobchodním prodejem a komunikací obecně moc nezatěžují, tak mi přišlo na místě zmínit, že s ventisitem jsem v tomhle směru problémy neměl, spíš naopak jsou docela ochotní povídat a řešit přání.)
Co se smyslu investice týká neumím moc posoudit, protože zas nemám zkušenosti s bulprenem. Ale z toho, co jsem pochopil od ostatních asi vyšší životností ten rozdíl cen překoná. (Zatím jsem viděl jediný mechanismus zničení ventisitu -- pokud po sedle hodně kloužeš zády, začnou se z horní strany poměrně brzo uvolňovat ta plastová vlákna a škrábat do zad, což je fakt stav na vyhození. Ale musíš při záběru opravdu znatelně klouzat -- konkrétně pozorováno na vesláku s nevhodně velkým sedlem. Pokud máš sedlo, které ti pasuje, tak to myslím nehrozí.)
Ok, v pohodě, odpověď beru v potaz. Omlouvám se za moji dotčenou reakci, kterou jsem si vzal příliš osobně. Jsem spíše veselá kopa a odpověď ve stylu najdi si jejich stránky mně trochu vytočila. ( Už mně to točí míň ). Zatím jsem se domluvil s každým a tak doufám, že i s Nl bych to nějak zvládl :-D Někdy můžem dát na smír pivo a pokecat, fakt nejsu takovej rejpal.
Po své zkušenosti bych byl ochotný za Ventisit dát asi i těch 2500 korun. Bulpren byl pro mě dost spotřebním zbožím. Pohodlně se mi na něm jezdilo tak třeba tři měsíce, pak se struktura pod zadkem zbortila tak, že jsem ho po pár kilometrech jízdy naplno nebo více kilometrech volně proseděl do bolestí hýžďového svalstva. Asi mám mo špičatý zadek. Většina lidí by s tím asi problém neměla a Bulpren tak často neměnila, já bych ho fakticky měnil asi po půl roce.
Nakonec nechcete někdo koupit dva mírně jeté bulpreny velikosti M?
Další obrovský rozdíl je ventilace. Ventisit sice nevětrá jako tříkolková vyplétačka, ale oproti Bulprenu je to obrovský rozdíl. Co se mi také moc líbí, je že Ventisit je efektivnější na šlapání, nežere tolik energie pružením. Což má i odvrácenou stranu mince, člověk cítí víc díry a nerovnosti. Je potřeba mít přesnější tvar sedačky. Na nějaké pohodovější ježdění bude asi lepší ten třívrstvý, já mám ten dvouvrstvý.
EDIT: Ještě dodám, že zatímco Bulpren mi svým okrajem cuckoval elasťáky a cyklisťáky, Ventisit to nedělá.
Mám ho na sedle od jara s najetých cca 2.000 a zatím v pohodě - shodné vlastnosti jako při koupi. Z toho mi vychází pokud jej vyměním jednou za rok nebo dva a potah to vydrží je to OK. Pokud by něco - třeba i ventisit - udrželo moje 115 kg tělo pár cm nad sedlem možná by to stálo za úvahu. Ale porovnávat moje tělo s muší váhou v tomto případě nelze :-( Popisované vlastnosti jako je větrání mám trochu vyřešeny dírami v sedle, ztráta energie nehrozí - žádnou podstatnou nevyvíjím, zatrhávání hran nepozoruji díky potahu. Jezdím, kochám se a rychlost neřeším, tedy mám jiné priority a jsem spokojen s tím co zatím mám. Ještě mi uniká ventisit dvoj a troj vrstvý - můžeš mi to nějak popsat blíže ?
To zmáčknutí podle mne nezáležá tolik ani na váze, ale spíš na tvaru sedačky, zadku, směru a síle šlapání.
Ventisit je taková prostorová umělá tkanina. Dvouvrstvá pokrývka sedačky je udělaná tak, že se vezme ta tkanina a na okrajích se ohne a uprostřed sešije. Jinak by se to asi na okrajích třepilo. Třívrstvá komfort verze má ještě uprostřed volně vloženou další vrstvu.
Tady na tom obrázku je celkem dobře vidět sešití na rubové straně, zřejmě se mu to rozjelo a byla potřeba oprava: http://i45.servimg.com/u/f45/15/55/54/36...
Snirad ty si nahodou nevidel tu 3D latku Levithian co sa tu riesila namiesto ventisitu?? Ze ci by si vedel posudit co sa tyce kvality je to to iste alebo nie ? Lebo usit to z toho tak tam mozem det cca 3-4 vrstvy toho a mam to za neuveritelne iny peniaz blyziaci sa k tvojej cene cca tych 700. Samozrejme urcite koli nosnosti mysliim tu cca 1cm hrubu a navrstvit 3-4 vrstvy.
Něco podobného jsme tu měli na testování, ale jak se ta konkrétní tkanina jmenuje nevím. Strukturou to bylo Ventisitu hodně podobné, jen výrazně měkčí. Ventisit dlaněmi promáčknu jen o kousíček, tohle šlo promáčknout o hodně. Ideální by mi přišlo kdyby se to dalo zmáčknout trošičku víc než Ventisit.
Na Ventisitu je super, že má vyřešené ty okraje. Jedna vrstva té Ventisit tkaniny má 1 cm tloušťku a standardní Ventisit je jen dvouvrstvý…
Teď koukám, že těmhle tkaninám se anglicky říká 3D spacer fabric nebo jen spacer fabric a dělá se jich mraky druhů. Tu konkrétní, která se tu diskutovala jsem v ruce asi neměl.
oni tam uvadzaju ze vedia strukturou upravit nosnost skusim im napisat alebo zavolat o 1cm verziu a s co najvacsou pevnostou dufam ze ta vzorkanebude draha a budu ochotny ju poskytnut. http://www.tylex.cz/a114-3d-textilie aspon to tu piisu. Este jedna vec ventisit ma ako velke tie oka ?? +- autobus zas niesme detailysti ale praktici :-D
Mám vzorek i té silnější 3D textilie- poslali mi to zdarma, je to čtverec 20 x 2O cm. Cenu mi nabídli 323,- kč/bez DPH za m2 - v síle 23 mm - při odběru celé role. Za maloodběr přirážka 30 %. Pokud by byla varianta s cca 10 - 15 mm a to naskládat jako obložený sendvič ( jak píše Snilard o třívrsvé verzi Ventisitu ) mohlo by to fungovat. V podstatě by mohlo stačit objednat 1 m2 na jedno sedlo s cenou jistě do pětikila. Ta dodaná 23 mm síla je na pocit moc pružná a mám obavy, že by se to promáčklo. Co mne odrazuje je, že to dodávají pouze v bílé barvě a vzhledem k síle to nejde sublimací potisknout.
ono uz ked das 1 cm vrstvu to bude pevnejsie koly vzpernej vyske vlakien (deformacia zo skoly vsade pcham statiku) + z info o velkosti ok skusim vzorky z roznou strukturou o konstantnej hrubke 1cm. Vsetko to zalezii ako mi vide ta pani v ustrety.
Tohle potvrzuju, srovnáním s testovacími koly AZUBu jsem dospěl k závěru, že ventisit je o dost lepší na větrání i na nesesednutí se. Ale ten můj už je trochu zmáčknutý, a to ho občas otočím vzhůru nohama. Chtělo by to něco, co by pod zadkem bylo ještě pevnější. Anebo tam přidat vrstvu karimatky nebo něčeho - v té oblasti není třeba tak dobré větrání.
Tak teď tomu nerozumím. Colombo sem dal odkaz na materiál, kde je vyfocené tvoje sedlo. Ty máš potisklou přímo tu 3D tkaninu? A zespodu normálně našitou nějakou normální látku?
Jestli to tak je, tak v podstatě asi skoro máš to samé jako Ventisit. Ten je jen prodyšný ze všech stran, zatímco ty to, jak jsem pochopil, máš zezadu uzavřené.
Každopádně až tě příště někde potkám, musím si vzpomenout, že to chci prozkoumat.
Tylex to vede jako 3D textilie v různých tlouštkách. Na horní straně mám potisklou 3 mm verzi- dole černou 3 mm a mezi tím 5 cm bulpren. Struktura v podélném řezu je podobná - mezi horní a spodní vrstvou jsou napříč vlákna, které dělají něco jako pružiny. Struktura 3 mm a 23 mm co tu mám je stejná jen ta krycí vrchní vrstva má jiná oka.
Aha, už to chápu.
Takže to vlastně nemáš vůbec jako Ventisit. Ale jako Bulpren s potahem podobně, jak to má Azub. Pravděpodobně se ta síťovina dělá v bílé a určitě by šla i potisknout :) Kdyby byl zájem, můžu se táty zeptat :-P
U sublimačního potisku ( ke kterému mám přístup ) dochází k nanesení barev pomocí teploty a tlaku - tedy při naší zkoušce jsme dokázali potisknout tu tlouštku 3 mm jako maximální. Při silnější ( zkouška byla na 23 mm ) to nešlo prohřát tak aby se příčná vlákna trvale nedeformovala, tím působením lisu a teploty došlo ke zmenšení tlouštky materiálu a ke ztrátě původních vlastností. V tylexu mi nabízeli i vlastní barvení - v podstatě by to "upletli" z vláken dané barvy, ale to se pak bavíme o seriové výrobě, do které rozhodně nebudu fušovat.
netusiis ci su schopny a ochotny spravit tuhsiu verziu ??
3D o vyšších distancích vyrábíme v rozmezí 10-23 mm.
10mm distanční úplety:
- Stretch C10 - D0054_01 – distance 10mm - hmotnost 640,0 g/m2 – šíře 200 cm – obě vazby úpletu otevřené
- Bedin C10 – D0019_01 – distance 10mm – hmotnost 850,0 g/m2 – šíře 120 cm – obě vazby úpletu plné
- Bikomp C10 – D0020_01 – distance 10mm – hmotnost 800,0 g/m2 – šíře 170 cm – 1 otevřená, 1 uzavřená vazba
Všechny tyto vzory máme také ve 20mm distanci.
- D0086_01 – distance 10mm – hmotnost 530,0 g/m2 – šíře 280 cm – otevřená vazba, odlehčená varianta
- D0098_02 – distance 18mm – hmotnost 1350,0 g/m2 – šíře 130 cm
- D0098_03 – distance 20mm – hmotnost 1230,0 g/m2 – šíře 150 cm
- D0098_05 – distance 19mm – hmotnost 880,0 g/m2 – šíře 170 cm
- D0098_06 – distance 17mm – hmotnost 780,0 g/m2 – šíře 170 cm
Materiály jsou k dispozici pouze v režné/bílé barvě, černé v současné době nevyrábíme.
Min. množství pro černé 3D určuje dodavatel osnov a pohybuje se v tisících metrech pro vzor (např. 3300 při změně materiálu, šíře,…).
Paní z Tylexu mi dnes dala do pošty tři vzorky: D0030_01 – 20mm distance
- D0054_01 – 10mm distance
- D0098_02 – 18mm distance
Až dorazí napíšu krátkou zprávu jak se to chová.
Jsou to oboustraně otevřené struktury ( podobné Ventisitu ) V různých tlouštkách a ta 18 je z nich nejtvrdší - alespoň co se týče objemové hustoty.
výše zkopírovná odpověď je od Tylexu. Nabízí mi zaslání vzorků, tak to musím ještě promyslet, asi bude jednodušší tam zajet na exkurzi a vzít si s sebou jako mustr ventisit a na místě porovnat vlastnosti. Vidím to tak na výlet nejdřív začátkem ledna. Strašákem je pro mně ta bílá barva, asi by to šlo vložit do toho mýho obalu místo bulprenu a mělo by to dýchat. Tak dumejte jestli to má význam nebo je to slepá cesta.
Ten tvůj obal má celkem malá oka, ne? Myslel bych si, že obalem zhorší ventilace. Ale bílá barva, to je fakt hloupé.
Velikost ok je cca stejná jako u obalu origoš Azub. Jediný rozdíl je v tlouštce, ten můj má 3 mm a mezitím příčně vlákna - je to v podstatě zmenšenina toho silného materiálu. Díravý to je dostatečně a domnívám se, že to i uvnitř větrá. Těžko se to popisuje, lepší je to vidět v reálu.
Já si to představit dovedu :)
Každopádně to dříve navrhované řešení několika vrstev té 1 cm tkaniny a přes to potištěný obal z té 3 mm zní celkem dobře. Líbilo by se mi mít červenou podložku na sedlo. A na ježdění po horších cestách by bylo šikovné, kdyby byla podložka měkčí než Ventisit. A nebo pokud má člověk trochu špatný tvar sedačky. Přijde mi, že se ta 3D textilie časem a používáním, na rozdíl od Bulprenu, skoro nebortí, což je pro mně asi nejdůležitější vlastnost.
Nemám teď na takovéhle experimenty bohužel čas, ale fandím tomu.
Ahoj konstruktéři,
lehokolový bacil mě nějak chytil, a tak začínám přemýšlet o dalším projektu. Zatím jenom teoreticky, protože čtvrté kolo nemám kam dát, ale třeba se to časem nějak rozstěhuje :-).
Můj první lehoprojekt byl Python. Konstrukčně asi nejjednodušší kolo vůbec a jezdí docela hezky (až na kopce a terény), ale není moc praktické pro každodenní použití a do města.
Hypotetický druhý projekt, nad kterým teď uvažuji, by byl víceméně pravý opak: vyšší (pro lepší rozhled), asi ne tak rychlý, ale zato praktický v jakýchkoli podmínkách a s co největší nákladní kapacitou i bez přívěsu. Protože nemám rád kilometrové řetězy, použil bych zase přední náhon, ale tentokrát s pevným šlapákem. Protože nemám rád ani kladky, byl by talíř přímo nad kolem a tahová strana řetězu rovnoběžně s osou řízení, aby se šlapání s řízením netlouklo. To samozřejmě předpokládá neměnnou řetězovou linku a tím se dostávám k prvnímu dotazu na zdejší odborníky: máte někdo nějaké osobní zkušenosti s osmirychlostní převodovkou Sturmey-Archer? Líbí se mi na ní rozsah a to, že má přímý náhon na jedničce a zbytek do rychla, takže i na 20" kole bude stačit mrňavý tác. Podle recenzí ovšem nic moc spolehlivost, takže nevím.
Druhý dotaz bych měl ohledně geometrie. Vycházím z kola Bevo, jenom jsem si ho trochu zjednodušil: vodorovná páteř (nejspíš jekl 40x40x2), pod ní vepředu 20" kolo pevné a vzadu 24" odpružené nějakým jednoduchým gumovým špalkem. Šlapák těsně před hlavovou trubkou, horní řízení, sedačka posuvná prakticky po celé délce té páteře podle velikosti jezdce a dole v hluchém prostoru mezi koly podvěšený nějaký ultra mega nosič nebo kufr. Myslíte, že úhel hlavy 70° a závlek 50 mm je pro takovou konfiguraci v pohodě?
Nejvíc se bojím adheze předního kola do kopce. Python je v pohodě, ten na něm má 60% váhy a po asfaltu vyjede cokoli (když to není moc dlouhé), ale tohle by mělo těžiště o hodně dál vzadu. Nezkoušeli jste náhodou někdo originál Bevo?
Ještě pro zajímavost přihodím přehled převodů, ke kterým jsem se dopočítal. Na svislé ose je ujetá vzdálenost v metrech na jedno otočení klik, vypočítáno podle obvodů použitých kol. Zleva:
1) Rozsah mého současného Favorita, ze kterého jsem vycházel. Řazení 2x5, prakticky 6 převodů (talíře střídám na prostředním kolečku).
2) 7rychlostní Shimano Nexus, vynesené je jenom minimum a maximum. Rozsah menší než 2x5, takže nepřipadá v úvahu.
3) 8rychlostní S-A. Velké skoky na krajích rozsahu považuju spíš za výhodu, na rovince bych asi nejvíc jezdil na druhý nejrychlejší.
4) 8rychlostní Shimano Nexus nebo Alfine. Menší rozsah než S-A a navíc bych s 20" kolem potřeboval 52z cirkulárku.
5) Pro porovnání horské převody, co mám na Krajtě. Vzadu je ve skutečnosti koleček 7, ale největší nevyužívám, protože tak rychle nedokážu šlapat. Rozsah do rychla mi vyhovuje.
a co je to za kolo Bevo, nemáš odkaz nebo fotku?
Takový divný...skoro leho :-), ale víc sedo...
lehokolo kde se sedí, nebo seďokolo kde se leží?Nebo jenom takový zábradlí s opěrkou. A jak na tom je ten přední náhon?Sem smutnej, nevygůůglil ani nevyseznamoval jsem nic takovýho
Bevo bike
resp.:
https://www.google.cz/search?q=Bevo+bike&hl...
Nenašel bych někde fotografie tvého (původního) skládacího lehokola?
Dík, Pavel
Přijde mi, že na kole, od kterého požaduješ co největší nosnost a praktičnost, není rozumné mít přední náhon. Šlapání bude za řízení tahat vždy a při zatáčení půjde řetěz do kola. Při velkém naložení se neubráníš výraznějšímu zatížení zadního kola a do kopce budeš, obzvláště na horším povrchu, ztrácet adhezi.
Šlapání za řízení tahat nebude, protože řetěz půjde přesně rovnoběžně s hlavovou trubkou, takže bude nulová tangenciální složka síly a zbylé dvě mě nezajímají. Cca 40° zatočení by mělo být v pohodě, jestli CAD nekecá.
A protože bude náklad mezi koly, bude plus mínus rovnoměrně zatěžovat obě. Údajně i na původním Bevu, které má těžiště dál vzadu než já, jsou kopce problém jenom za mokra, ale rád bych slyšel nějaké zkušenosti z první ruky.
Přikládám první pracovní náčrtek. Řetěz je to červené, vidlice bude asi vlastní konstrukce (jenom ještě nevím, jak bez soustruhu udělám hlavové složení).
Tož při jízdě přesně rovně si řetězem za řízení opravdu netaháš, to je pravda. Ale platí to jen pro jízdu s řídítky rovně. Fajn bude, že pro běžné malé úhly, kterými kolo balancuješ při běžných rychlostech, budou síly v řízení malé. Ale jakmile vytočíš přední vidli víc, tah řetězu bude cítit. Jestli si to představuju správně, bude Ti to vidli chtít vracet do rovné polohy. Jak moc to bude cítit a jak moc to bude protivné třeba při balancování nějakého manévru v malé rychlosti, to netuším. Každopádně ze všech FWD kol tohle co máš nakreslené si bude do řízení šlapáním sahat nejméně (s výjimkou té kardanové FWD hrůzy co kdosi zkoušel vyrábět).
Poloha šlapání a nosič dole jistě oba zmíněné neduhy minimalizují, ale neruší.
Přeji úspěšnou stavbu a pak se, prosím, pochlub, jak to s tím řízením vyšlo.
Jel jsem na Spezi na jakémsi FWD Zoxu s řetězem hnaným přes kladku, tak že šel úplně rovnoběžně s vidlí a že by to do řízení nesahalo se říct nedá, bylo to cítit i při jízdě úplně rovně. Určitě se na to dá ale zvyknout, navíc šlapu dost čtvercovitě.
Tak ti nevím Matěji, nějaký pátek už na FWD jezdím a že by mi "to sahalo do řízení se říct nedá". Tah řetězu působí proti vidlici, tak proč by to sahalo do řízení? Jedinné kdy je to možná trochu poznat, je pokud zabíráš při prudším zatáčení a to že se to snaží jakoby srovnat rejd, ale to je spíš kroucením řetězu než sílou tahu.
Jo a ještě jedna věc mě docela překvapuje, gumička na kladce vydrží mnohem víc než na tahové kladce se zadním pohonem, přestože je zalomení řetězu 90°oproti minimálnímu zalomení na zadním pohonu.
Tvoje kolo asi nikdy nevyzkouším. Každopádně na tom Zoxu bylo cítit šlapání celkem jasně. Ale je pravda, že pouze cítit, nic na co by si člověk nezvykl. Pak už to je jen slovíčkaření.
Jak dlouho ti tam ten o-kroužek vydrží? Když jezdím po městě, tak ho oddělám třeba za 500 km.
Za řízení to tahá vždy, pokud nevede řetěz v ose hlavy. To moc dobře nejde, musel by durch rotující gumou... Je to otázka obyčejné trojrozměrné geometrie. Nikdy neuděláš geometrii vedení řetězu tak, aby se délka spojnice bodu výběhu řetězu z kazety s bodem náběhu řetězu na kladku (nebo převodník u Beva) vůbec neměnila s úhlem natočení řídítek. Vždycky se nějak mění, pokud je řetěz při pohledu zboku v zákrytu s osou hlavy, tak s řídítky rovně je spojnice nejkratší a do této polohy to řetěz bude tahat. Takže vždycky to do řízení sahat bude, otázka je jen jak moc.
No a to je potom závislé na tolika věcech, že to může být fakt skoro neznatelné nebo naopak dost silné. V obou extrémech si jde zvyknout jezdit a v k oběma extrémum se na tom samém kole různí jezdci přiblíží různě. Krom geometrie toho vedení řetězu záleží na poměru jeho páky páce řídítek a jakým způsobem tu páku držíš. Skrčené ruky na tileru tahané do boku budou cítit úplně jinak než natažené na supermanech, a ty budou cítit různě podle toho, jak moc jsou natažené. Různí lidé mají různý styl šlapání a různý poměr síly v nohou a v pažích, různou citlivost jak hmatu tak vnitřního ucha. Klidně se může stát, že co Tobě na Tvém kole připadá jako nic by jinému člověku na tom samém kole zabralo chvíli zvykání než by to přestal vnímat. Zkušenost jednoho člověka, ať najel kolik km chtěl na jakých chtěl FWD, nejde bohužel automaticky přenést na jiná FWD kola ani jiné lidi. Je taky docela dobře možné, že právě Tvoje zkušenost už Ti mozek vytrénovala na schopnost to nevnímat a jet rovně, hladce a bez toho, aby se tah řetězu podepsal na Tvém řízení, zatímco snilard je na to citlivý víc, protože takové kolo nikdy nevlastnil.