Z přiložené tabulky si můžeš udělat úsudek sám zda dotyčný prodejce neudává velmi zavadějící údaje.
Spodní tabulka jsou kapacity mych baterií.
Spotřeba Wh na km je od 5Wh/km až do 20Wh/km při prudkém stoupání je to až 30Wh/km
Nejlepší by bylo si to u toho prodejce otestvat sám.
Tak Bobbob má skvělou tabulku, mohu jeho zkušenosti a měření potvrdit. Mám baterie 28 Ah a cca 10 tis.km.
Dle nabídky kol Lectron a nabízených kapacit a dojezdů je to sci - fi. Samozřejmě že lze ujet na ekole i 500 km na
jedno nabití i více - stačí nechat baterii vypnutou :-)))
Reálné dojezdy při využití asistence jsou jiné.
Např. trasa Smíchov - Zličín - Loděnice - Beroun - Karlštejn - Černošice - Radotín - Zbraslav - Prokopské údolí - Smíchov - to celé cca 100 km.
Těch mých 28 Ah je tak akorát při průměru 22 km/hod. a samozřejmě s lehkým šlapáním.
Tvoje poznámka "co kdyby to fungovalo" může platit že si trasu pěkně odšlapeš.
Tabulka je super, i když tomu občas nerozumím :-) Ale vzhledem k tomu, že skoro většina běžných elektrokol má kapacitu 10,5Ah, tak na to v Jizerkách ujedu tak 10-15 km, nikoli udávaných 35-50, ne? A baterie o kapacitě co tu udáváte jsem na běžně nabízených kolech ani nenašla. To jste si je na kola dodávali extra?
Ohledně baterií je to tak. Mám tovární kolo Wisper a když jsem vyzkoušel reálnou hodnotu dojezdu tak jsem kapacitu baterie navýšil instalací ještě jedné, chtěl jsem jezdit dlouhé trasy natěžko a udržet při tom slušnou cestovní rychlost. Ovšem ten dojezd je ovlivněn v mém případě mým stylem jízdy.
Každému doporučuji zapůjčit ekolo z půjčovny a najet alespoň 300 km ( ale ne po rovině ) a pak vybírat. Moje zkušenost je že pokud ti vyjde dojezd dle výrobce tak ekolo již nepotřebuješ a tahneš se s těžkým kolem, při malé úrovni dopomoci ten motor vyrovná jen váhu kola a moc ti nepomůže.
Přeji dobrý výběr, já jsem velmi spokojen, už bych nikdy tolik nejezdil.
To sedí naprosto přesně.
Polovina udávaného dojezdu je reálný odhad.
Klidně se zeptej čemu nerozumíš a ja se ti to budu snažit vysvětlit, jinak je ta tabulka jen orientační ale je pravdivá.
Pokud bych si měl koupit znova elektrokolo tak bych se opět vydal cestou přestavby než koupě hotového kusu.
Pokud se ale budeš pohybovat v cenové relaci od 50tis. nahoru tak bych šel do středového motoru bosch a podobných.
I tam to ovšem chce dokoupit další aku.
Záleží, co s tím pojedeš za krajinu, kolik probrzdíš z kopců, kolik ty sám dáš výkonu atd. atd. Pokud pojedeš do hor, tak samozřejmě s tím takové dojezdy nedáš. Pokud pojedeš někde v mírné krajině, tak bych tomu klidně věřil. Vždyť po rovině můžeš jet úplně bez motoru a pak dojedeš ještě dál. Ale pro nějaký obrázek uvedu, že na Dahonu Boost jezdím většinou okolo 5Wh/km. Přitom vím, že s tím můžu klidně jezdit za 4Wh/km. Jenže to bych musel více jezdit na stupeň "eco" a nesměl do kopečků pořád přepínat na "turbo". Na druhou stranu, když pojedu výhradně na "turbo", tak pojedu přes 6Wh/km. Dále když vezmu trošku výkonější kolo s přímým motorem seškrceným momentálně na 400W, tak s tím za 7Wh/km. U toho tvého kola bych sám pro sebe (jezdec snažící se šlapat, ale bez toho aby se nějak více odrovnal) a Střední Čechy počítal tak se spotřebou 6Wh/km.
Osobně jezdím při dálkových výletech v průměru 10-12Wh/km Při kratších do 80km mám průměr 8Wh/km. Většínou roviny sem tam menší kopeček.
Pokud jedu delší byť i mirné stoupání tak mám průměr 14-18Wh/km.
Při průměru pod 4Wh/km mně již motor nepomáhá jen eliminuje váhu kola a aku.
Já jsem ovšem limitován zdravotním hendikepem.
Zdravý jezdec muže jet i za 0Wh/km na to ale to elektrokolo nepotřebuje.
Tak to je.
Taky jsem šetřil abych zvýšil dojezd, až jsem pochopil, že motor a baterie jsou jen zátĕžI.
Navíc, na šlapadle vyjedu kopce, které bych s tím hub motorem musel vyvést., protože bych spálil motorek. Rozumná přípomoc mi vycházela tak na 2Ah/10 km, číli s 10 Ah baterii pod 50 km dojezd.
Takže ti vyšlo 2Ah*36V/10km=7,2Wh. Tak to jsem rád, že v tom se trošku shodujeme pro kolo s přímým motorem.
Motor s baterií jsou zátěží řekl bych pokud člověk jezdí delší trasy. Fakt je, že většina mých jízd jsou výlety do okolí a není to dálková cykloturistika.
Mám v hlavě hranici váhy pro elektrokolo 25kg. Nakonec to je splněno jen u jednoho kola a to u Dahonu Bost, které je dokonce pod 20kg.
Já mám pro sichr 48V, takže 9.6Wh.
Ale na tom krámu tak jak jej mám postavenej můžu jezdit jak na mopedu )plně bez šlapání (a taky tak jezdím) a to na baterii ujedu sotva 10 km.
Až přesedláš na tu lehodeltatříkolku, tak počítám, že budeš mít i tak menší postřebu... díky menšímu odporu vzduchu. :) Docela jsme zvědavý, co za tříkolky a další zajímavá vozítka bude na For Bikes. Fakt se těším.
eTotáč bude v nedĕli.
Dáme kafe?
Jinak ty spotřeby ti věřím a rozhodně nejsou špatné. Já mám i kolo Electra s motorem 750W vzadu a jsem rád, když se mi povede "nízká" spotřeba 10Wh/km, protože není tam problém jezdit za 15Wh/km. Nicméně je fakt, že to je znateně větší dopomoc než je u Dahonu Boost. Prostě už je to spíše e-bike než jen asistence. Takže to sjem nechtěl v rámci srovnání ani uvádět, protože ten človíček se ptal na kolo typu pedelec. Tak to jen na doplnění.
Tak zajděte na For Bikes mrknout k nám , budeme ale jen na dráze, nakonec, stojící elektrokolo je každý podobný. Doporučuji testnout 350W MTB Spirit, je to pedelec se senzorickou osou a letos s obzvláště vydařeným softwarem pro torzní systém.
Já se tam pravděpodobně objevím jen krátce v neděli nebo v pátek, omrknu co konkurence a tak D:
A co se dojezdu týče - je to hloupá, ale bohužel zavedená veličina, alespoň u asistenčních pohonů. Tam platí: když tě neznám, nevím jak daleko na tom dojedeš. Situace na trhu nutí dojezd uvádět, ale nikdo neví, jak ho metodicky určit, a ze zkušenosti vím, že to není jen čistě o baterkách.Důležité je nastavení celého systému.
Jinak by se nemohlo stát, že náš Spirit 350W s 8,8Ah ujede vedle 250W Powerfulla s 10,4 stejnou vzdálenost při testech...
No nezlob se na mně ale je to hlavně o bateriích.
Kdyby prodejci uváděli středovou hodnotu 10Wh/km tak by to bylo v pořádku což by u té 8,8Ah bat. bylo 31km. Nebo uvádět že po rovině by to ujelo při 6Wh/km 52km
Dle mého názoru by stačilo kdyby elektrokola byla osazená kvalitním měřením, třeba jen na testovacích kolech. Pak by bylo snadné pro zákazníka posoudit zda mu to bude vyhovovat nebo ne. Zatím se měří jen diodami a nebo podivným měřením na ovládači.
No, ty Wh/km jsou ale to samé, taky to nejde stanovit pro kolo, ale pro toho kdo na tom jede... obzvlášť u torzních systémů.
Měření asi ano, ale drtivá většina zákazníků stejně netuší co ty hodnoty znamenají, takže je snaha to spíš odbourávat. Představ si 5 telefonátů denně, kdy se tě někdo ptá, jak to že wattmetr ukazuje 500W když motor má jen 250?? Vymyslel jsem místo toho údaj v % příkonu, dáme to asi na 2014. Letos prázdné okénko, watty zapnem asi jen na přání. Na ovladačích bývá spíš jen stav nabití. Bosch má dojezd, ale je to stejně složité, protože to taky kolísá, podobně jako ukazatel nabití, takže si nepomůžeš. Ukazuje to vždy jen tu okamžitou hodnotu, ale neumí to zprůměrovat a odhadnout reálně, protože to u asistentů je skoro nemožné. TranzX šli až tak daleko, že v rámu měli snímač sklonu svahu, který pomáhal s dalšími čidly řídit pohon, ale taky se jim to nepovedlo rozchodit uspokojivě. Takže zatím jen selský rozum, nebo něco kde si zadáš trasu , GPS si tě oměří a program odhadne, kam tímhle stylem dojedeš. Ale to by v tom musely být i korekce pro odhad únavy atd...
Jo ja vím je to složíté spočítat přesně, jenže mnoho prodejců uvede raději velmi nereálný dojezd. Proto raději vycházím z nějaké blíže středové hodnoty a ta je 8-12Wh/km. To je dopomoc zhruba 200-300W.
Pokud mně ale prodejce tvrdí že výpočtem to je pod 5Wh/km (dopomoc 50W) tak ano ujedu to ale i bez toho motoru a aku jelikož to už je téměř nulová přípomoc.
Tohle mám otestováno za dva roky co jezdím a měřím stad 500x. Měřím cycleanylystem a myslím že zatím nikdo ještě nic lepšího nevymyslel. Otestovaný mám jak 250W s planetovkou a PAS, tak přímý 2000W.
Jinak to ale bude vždy jen odhad pro konkrétní osobu, důležité je aby ten odhad byl reálný a nezavadějící.
Nic se nestane když obchodník řekne raději méně pak je zakazník mile překvapen.
Nebylo by na závadu kdyby měl obchodník podobnou tabulku jakou jsem zde prezentoval a zakazník si již uděla obrázek sám. Jistě není tam počítáno s protivětrem a nahuštěním pneumatik, ale to snad každy ví že když fouká nebo mám silně podhuštěno, je jízda značně namáhavá a tak dojezd bude kratší.
Budu tam, rádcti zacloumäm pravačkou.
Jen mi prozraď, na koho se ptát?
Jirka Indián?
Ahoj, omlouvám se za svoji neúčast na ForBikes, nějak jsem neměl čas a navíc mě zklátila nějaká chřika, tak v zájmu veřejného zdraví jsem to odpískal.
Chlapi tam ale měli kol dost, tak doufám že jste se někdo svezli
Ahojte, krisim tema, nez abych zakladala nove :-) Pred rokem jste mi poradili, at s vyberem elektrokola po operaci zad jeste pockam, tak jsem pockala a meli jste pravdu, je to dost jiny pocit :-) Ted jsem si vyzkousela a ujasnila, ze horaka ani MTB ne, opravdu je pro me nejlepsi ram city. Takze ted zvazuju:
- Hanscraft Metropolis, http://elektrokola-elektroskutry.cz/elektrokola...: vyroba asi Cina (si myslim), cena 20 tis., 250W motor, akcelerator, 25 kg vc. baterie, dojezd 50-70 km (cili v realu pocitam tak 25-35 km) Plusy - cena, kdyz to nekdo ukradne, bude to bolet min nez drahe kolo.
- AVE Tour, http://www.cyklospeciality.cz/elektrokola...: vyroba asi Nemecko, cena 30 tis., dojezd 70-100 km (pocitam ze v realu 25-50 km), 25 kg. 250W motor TranzX PST 36V. Plusy: kvalitnejsi dily a osazeni, baterie 11 Ah 36 V.
- Lectron RS5, http://www.svet-elektrokol.cz/products/lectron...: vyroba - ???, cena 36 tis., dojezd az 170 km (cili v realu pocitam cca 85 km). Vaha ??? (vyrobce neuvadoi). Pomerne slusne dily, motor 450 W, baterie 20,5 Ah. Plusy: jednoznacne baterie. Jestli je dojezd opravdu takovy (tech realnych odhadem 85 km), nemusela bych se bat ani delsich vyletu v narocnejsim terenu (trochu kopce s max. dopomoci, pocitam realny dojezd tak 40 km), to uz by slo. To me hodne laka.
Shrnuti: "Cinan" Hanscraft za 20 tis. a "Cinan???" Lectron za dvojnasobek: kvalitnejsi osazeni apod. bych byla ochotna ozelet, nebudu na tom jezdit tisice km rocne, takze to az takovou roli nehraje. Baterka hodne laka. Pokud by ovsem byla tak vykonna, proc by ji nepouzivali i jini vyrobci u drazsich rad? Neni to nejaky podvod? Nekdo tu rikal, ze mu Lectron odesel po 3 letech? Co odeslo? U kola za skoro 40 tis. by me to docela mrzelo.
Co byste volili vy? Relativne levneho Hanscrafta s tim, ze je to kvalitnejsi low-end? Zlatou stredni cestu AVE? Nebo Lectrona? Nejake nove zkusenosti?
Pokud kolo za 40tis. tak asi tohle
http://www.bikeway.cz/katalog/zbozi/elektrokola...
No, 40 tis., to uz je maximalni limit a kolo by muselo byt necim vyjimecne :-) Ta Winora vypada dobre (motor, dojezd, etc.), ale nema zadni odpruzeni - vzhledem k zadum alespon odpruzenou sedlovku. Koukala jsem i na ostatni typy (Winora, Kalkhof - diky za odkaz na web), ale ty uz jsou zase tezky, vetsinou k 27 kg, muj limit je max. 25 kg (a kazdy pulkilo dolu se urcite pozna :-).
No, s tím boschem je to dobrý, sedlovku si dokoupíš. A abys měla komplet nabídku, dovolím si doplnit něco z naší zahrádky:
http://eshop.e-totem.cz/elektrokolo-e-totem...
Výhoda je proti dalším plný počet převodů a vidlice SR Suntour.
Na kratší a na město stačí i toto: http://eshop.e-totem.cz/elektrokolo-e-totem...
A ultra nízký nástup: http://eshop.e-totem.cz/elektrokolo-e-totem...
Nebo něco na delší trasy: http://eshop.e-totem.cz/elektrokolo-e-totem...