Ahoj lehocyklisti.
Zatím házím na hromadu do garáže rámy ze starých kol a načtávám nápady řešení stavby. Mám představu, že postavím kolo, které by vyhovovalo těmto požadavkům - přední i zadní odpružení, štelovatelná vzdálenost středu. Nikde jsem neviděl, že by se dala vzdálenost posouvat bez úravy délky řetězu. Technicky to řešitelné je. Myslíte ale, že má smysl, to udělat?
Za další. Na webové mapě pokrytí je děsná díra v j. Čechách. Fakt nevíte o někom, nejlépe z Budějc, kdo má lehokolo?
Dík za informace a rady. Jestli to dobře dopadne, třeba se napřesrok někde v leže setkáme. J.
To stelovani stredu jde vyresit treba dvema kladkama,ale videl jsem to snad jen u nejakych velomobilu.Asi se to nepouziva protoze je to prece jen konstrukcni komplikace,zvysovalo by to cenu,vahu a retez by musel hrkat pres vic kladek takze i vetsi ztraty.Krom toho vetsinou dnes ma kazdej svoje kolo,takze ta potreba stelovani neni tak velka jako kdyby si jedno kolo pujcovala cela rodina.
Souhlasím. Hlavní důvod je u mě v tom, že dokud si na lekole nemám možnost sjet, stanovuji velikost kola oměřováním vlastního těla. Určitě to netrefím napoprvé optimálně.
S rozměrama a měřením těla si můžeš pohrát třeba tady:
http://www.bikeforest.com/CAD/recumbentCAD.html
Jinak v mapě pkrytí nejsou zdaleka všichni lehokolisté. Z těch co byli na srazu je tam slabá polovička. Na severní Moravě je podle mapy taky velká díra, přestože se tam vyskytují nejměně tři líhně lehocipedistů.
V jižních Čechách vím o jednom, snad ze Strakonic, ale kontakt nevím.
V Severních Čechách je taky pěkně prázdno a přitom jenom z Roudnice vim aspoň 2.
Na netu jsem zkouknul snad už stovky fotek lehokol, některá i s rámem ze dřeva. Rozumně vypadají ta s překližkovou konstrukcí. Jsou to jen designerské výstřelky, nebo se to osvědčilo? Kdyby ano, proč se to víc nerozšířilo? Zajímají mně vaše názory. Nakonec z letecké překližky se dělají letadla, tak proč nestavět kola?
Jak psal lada, asi by stačilo dát tam dvě kladky na netahovou stranu na způsob napínacího ramene přehazky, buď s pružinou nebo napevno ale s měnitelným nastavením. Ale asi bych to vyřešil tak, že to odhadnu přibližně, pak na to kolo během finální montáže sednu, nastavím pedály a pak teprv dám řetěz. Případné drobné doladění pak pojme napínák přehazky.
Já když jsem stavěl lehokolo, tak jsem to odměřil tak zhruba doma opřený o stěnu a střed jsem nechal zavařit napevno - a je to v pohodě...
Přes volné dny o svátcích začnu kolo stavět. Jak o tom přemýšlím a čtu názory zkušených, bude asi lépe volit ta jednodušší řešení. Nakonec i na hotovém kole se dá sem tam něco uříznou nebo přidat a znovu převařit.
***
Na každý pád mi připadá, že lehokolisti jsou soudržná parta a to je také 1 z věcí, proč se na ležaté kolo těším.
tiež vlastním lehokolo a je to už 3.model v poradí. vždy to bolo metoda pokus - omyl, hlavne co sa týka materiálu(z ohladom na pevnosť).zohnať totiž zodpovedajúci materiál v tak malých množstvách je problém. svoj posledný model som robil z 1mm oc. plechu 11 523, ktorý som dal laserom narezať na pásy, tie som následne po délce naohýbal do tvaru "U" zo štyrmy hranami. tento polotovar som po dľžke zvaril argonovou zváračkou. takto vzniklú rúru v tvare osemuholníka(rozkladá napätie vo všetkých smeroch) som na správnych miestach narezal, poohýbal a zvaril. násldne som pridal úchyty hlavy riadenia, str. zlož., kyvnej vidlice. zadné patky som si vyrobil sám kvôli kotúčovkám, tie putovali p.Zemánkovi do AZUB-u kde ich navaril do jeho kyvky. ak chcete nastavovať posed je lepsie urobiť nastaviťelnú sedačku. je to technologicky jednoduchšie a neovplivní to tuhosť str. zloženia. rada na záver: pokial nemáte prístup k materiálom a dobrému náradiu doporučujem kúpu hotového rámu, ja som musel(chcel) postaviť 3. HPV aby som prišiel na to že peniaze vynaložené na homebuild sú neraz väčšie ako fabrický rám. ak sa mi náhodou môj rám zlomí kupím nový u Aleša. houk
rozhodne zajimavy pristup, mas nekde fotku?
pokud nechces neco specialniho prosim, ale typu lehokol je strasna spousta a azub pokryva jen urcite procento....
n.
Je pravda, že zo známim sme robili HPV z bežného joklu 40x40x2 jazdí a napodiv nie je tažký. Ale je to asi o tom postaviť niečo vlastnými rukami. Svoje prvé hpv som robil niekedy pred siedmimi rokmi trávil som v dielni celé noci. Rozmery som zisťoval meraním fotografií z časopisov a prepočítavaním v pomere. Vzdialenosť sedla od str. zlož. som zisťoval tak, že som sedel na metri. Bolo to super keď som mal holý rám z kolesami a púšťal som sa dole kopcom(bez bŕzd) a testoval pevnosť. Ale už pri stavbe aktuálneho modelu som vedel čo vylepším na tom ďaľšom, a tak som sa dostal k modelu číslo 3. a určite viem,že pre seba už stavať nebudem, radšej kúpim. Keď počítam všetky modely ktoré som postavil(aj pre známych) tak prídem k číslu 6. A boli to rôzne konštrukcie od King Cycle, cez Low Racer až po kópiu AZUB, k tomu nejaké prívesy(dvojkolky, aj kopia Bob yak)jeden tandem, dcére polkolo. Zo začiatku som staval kvôli cene. Neskôr kvôli realizácii nápadu. Keď chcete postaviť dobré hpv, ktoré bude na úrovni tak vyjde na rovnaké, možno drahšie peniaze ako fabrika, ale keď sa chcete vyhrať o peniaze nejde a ten pocit, že sa človek vezie na niečom, čo urobil sám je fakt super. Po vlastných skúsenostiach môžem stavbu homebuildu doporučiť, ale ako som povedal, ak je prístup k materiálu, technológii a je chuť stvoriť niečo svojimi rukami, inak skôr ako postaviť niečo na čom si mám ublížiť radšej kúpim jazdenku a ostrojím si ju sám(ťiež možnosť ako urobiť niečo vlastnými rukami). toď vsjo
Nóóó, chlape, moc jsi mě nepodpořil v mé touze po stavbě vlastního vercajku :-))
Ale dnes jsem vyklopil z auta další rám ze starého favoritu a stavět se bude ať to dopadne jak to dopadne.
P.S. S tím matrošem je to fakt problém. Loni jsem z jedničky plechu naohýbal kapkový profil a nechal ho podélně svařit. No nádhera! Pak jsem jej naplněný pískem ohýbal pod autogenem. Spoustu práce a výsledek byla zborcená trubka.
Jardo, nenech se mystifikovat mireckem, já jsem šla do homebuildu právě kvůli financím a zábavě (neb jak jsem četla stránky nějakého Belgičana o stavění uhlíkového lehocipedu: "it's fun, fun, fun!"). Svůj stroj (překližkáče) jsem postavila za 14000,- (max.) a jeho hmotnost je 14,5kg, tedy lehčí o 4kg! než tehdejší (2003) modely Azubů...
Dík za morální podporu :-)
P.S. Tuhle jsem psal mejl (Počítám, že jsi to teda ty, psalaso ježdění po NL)
Asi to bylo málo upěchovaný,nebo jsi po tom materiálu chtěl víc než mohl snést.Stačí hrubej písek a je to práce na houby.
Píseček byl príma, jemnej... slévárenskej...přesušovanej...s láskou do roury pěchovanej. Chyba byla jinde. Prostě dopadlo to tak, že ač jsem postavil koloběžek několik, ta nejlepší na závody má rám koupený.
Ketam?
Ne, ketamy jsou od Michaela, ten můj vznikl v Plzni. Ale asi je to v zásadě jedno. Ketamy jsou vpodstatě stejné. A především jsem si rozměry stejně přizpůsoboval dodatečně.
Hlavně stupačku mám rád nízkou. Na krátké jízdě se to nepozná, ale po 100 km je to sakra znát, jak hluboko se musí šátrat při odpichu.
Někde jsem viděl obrázek - stačí do \"netahové\" strany řetězu zařadit ještě jednu \"přehazovačku\", či lépe řečeno pouze napínací ramínko z \"horské\" přehazovačky.
Mám takový dotaz - nevíte jaká je potřebná délka drátů pro výplet 20" kola? Je to v podstatě jako přední na AZUB 4, čili vysoký ráfek Remerx Grand Hill a náboj SRAM 5.0.
Děkuju moc.
178 na vysoký a 195 na normální ráfek.
Jardo, nevíš o nějakém vzorci pro výpočet délky drátů? Kola si vyplétám sám, ale občas se mi stalo, že jsem zapletený ráfek musel přeplést, protože to zkrátka s délkou drátů nevyšlo.
Jinak, k tomu předchozímu dotazu - záleží také na počtu křížení drátů. 20 palcový ráfek mám vypletená na 2 křížení, ale dá se to udělat i na jedno nebo úplně bez.
A ještě. Také ty 20 palcové ráfky často dělají s 24 dírkami a náby mívají 36. Dá se to docela dobře vyplést, ale je zapotřebí 2 délek drátů.
pouzivam toto. funguje. nevim zda pokryva 20"
http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm
Někde jsem viděl fotku Sheldona na lehokolovém srazu, a každopádně pochází z osvícenějších krajin, takže když dává návod na výplet, funguje to pro všechny. A ten vzorec v tom excelovým listu je opravdu nezávislý na rozměrech. Leda kdybys poloměrem příruby náboje překročil poloměr ráfku nebo podobně, asi by tam skákala odmocnina zápornýho čísla.
Děkuju moc, to je přesně to co jsem potřeboval. Předpokládám že to je na 36 děr.