Prošel jsem si témata v této rubrice a mám pocit, že ty kola až moc žereme. Když mi bylo 15 (pred 20-ti lety), dostal jsem kolo Favorit. Nemělo žádnou odpruženou vidlici, žádné gelové sedlo, vpředu 2 kolečka, vzadu 4. Bylo prezentováno jako kolo cestovní. S klukama jsme jezdili po sídlišti přes obrubníky, v lesoparku přes kořeny a rigoly, zvládly jsme s ním i celodenní výlety. Nikdo si nelámal hlavu s tím, jaký má tlak v pnematikách (prostě se buď pneu zdála tvrdá nebo ne), jestli má cyklobrašnu, cyklolahev, jestli ho boí zadek atd. Důležitý bylo, že jsme se dobře bavili a o to by při ježdění mělo hlavně jít - pobavit se a užít si to. V neděli budou dávat "Jak dostat tatínka do polepšovny", tak se schválně koukněte, na čem jedou na výlet - a ty kola moc nežerte :-).
hehe a jedou praha-krkonose :)
no nic, ja mel prvni kolo ESKA premier koupene v dubnu 89 v slusovickem "supermarketu". melo JEN 4 kolecko a ocelove rafky :) a taky vydrzelo vic, nez dnesni trekkingy. zadne mereni vytahaneho retezu atd :)
Dneska jsem mluvil s jedním.
15 let nevyměnil řetěz na favoritu, a když se k tomu konečně dostal, tak zjistil, že ty nové řetězy stojí za prd a nepasují. :-)))))
Taky jsem před 37 lety jezdil na Favoritu. Nic jiného nezbývalo. Ale už tenkrát jsem postupně abgrejdoval z tříkolečka na pětikolečko a snil o dvojtalíři. Nic jiného jsem neznal, nic lepšího tenkrát nebylo.
Když to vezmu ad absurdum, proč si kupujeme nová auta a nejezdíme trabantem?
Proč nás u auta zajímá termín výměny oleje, ale termín výměny řetězu na kole by nás zajímat neměl?
Ano, správně, je to o komfortu, bezpečnosti a nutně vynaložených finančních prostředcích.
Všeho žereme až moc. S trochou nadsázky řečeno: Kde jste, lidi?
Cítím Tvé hluboké povzdechnutí, ale nech té antispotřebitelské filosofie, Švestko.
Musíš se na to dívat z jiné stránky - jsme svobodní lidé a to jsme dřív nebyli. Svoboda se tim "žranim" (spotřebou) samozřejmě nevyčerpává, ale patří to k ní a není se třeba tím trápit, není třeba cítit se provinile a sypat si popel na hlavu.
To platí o užívání kol taky. Dneska mám tak báječnou svobodu koupit si kolo jaké chci, že se mi o tom dřív ani nesnilo. Všichni víme co to bylo těžce sehnat favorita nebo co to byla první Eska v životě.
Dokonce bych řekl, že tím že já "žeru" ( spotřebovávám) rozšiřuji svobodu jiných, protože jim dávám vydělat. A na mém kole se určitě moji dodavatelé živí dobře.
Svobodnej nebo zblbnutej reklamou ? :-)
Svobodnej. Při nejhorším zblblej reklamou, ale svobodně .
Tak tento výrok svědčí o vysoce profesionální práci tvůrců reklam !!!
Svědčí o mirkově smyslu pro humor, toť vše.
Na mě reklama působí jako antireklama. Zásadně nekupuju to co je nabízeno.
1. Dobré zboží si reklamu dělá samo.
2. Reklama je drahá a o cenu za ní by mohlo být zboží levnější.
3. Reklama lže.
No žereme, žereme - ale je to neškodný koníček (teda až na to, jak leze do peněz).
Často si přeju (vlastně pokaždý, když měním řetěz, kazetu, převodník...), abych na těch nových strojích najezdil aspoň tolik, jako na starém favoritu...a to jsem na něm nedělal žádnou údržbu, ani řetěz se nijak extra nemazal, občas umýt, brzdové gumy něco vydržely!...tříkolečko se neojíždělo, tácy taky ne - zřejmě poctivá československá ocelařina. Dobrá kvalita, malý až žádný výběr, takový to bylo všechno šedivý.Škoda, že se s vaničkou v tomhle (v té oceli)vylilo i dítě - aspoň něco se mohlo převzít. Nicméně po starých časech netoužím, dobře za ty plný cyklistický krámy.
Ale jak říkám - dám hlavu na špalek, že co do kvality materiálu na ty dřívější řetězy a kazety nemá ani XTRko nebo sram devítka.
No, zereme to vsichni :-) kolo chce mit kazdej hezky a 100% funkcni. Ale taky je mi podezrely, ze prvni kolo (liberta s trikoleckem) vydrzelo daleko vic, navic skoro bez udrzby a to jsem ho pouzival jako silnici, MTB a cyklotrial (uprava na MTB se delala pretocenim beranu nahoru) ... neresili se pastorky, retazky, brzdovy spalky atd. a porad to fungovalo... Ted je to co chvilka nejaky vydani za soucastky na kolo. Navic, daly se na stangli bez nasledku pro kolo vozit slecny. Ale zas na druhou stranu, pri zaberu se to paradne vlnilo, moc to nebrzdilo, vic 50Km/h na tom bylo o hubu a porad tomu drncely blatniky :-D , takze jsem rad ze ted se da kolo postavit daleko daleko lepsi...
Dovolil bych si nesouhlasit s kvalitou komponent. Široký řetěz a mohutné ozubené pastorky tříkolečka vydržely věčnost, ne tak konusy v ložiscích kol a osa středového složení. Kuličky se velmi rychle probořily přes tvrzenou povrchovou vrstvu a byl konec. Jakmile se daly sehnat náby s průmyslovými ložisky (tehdy ČZ) tak jsem je koupil, také na středovém složení jsem nešetřil. Shimano 100 (předchůdce dnešní 105) bylo sice drahé ale běhá už dobrých 15 let k plné spokojenosti a bez stop opotřebení. Takže s tou nostalgií bych to nepřeháněl.
A těch pedálů co jsem ulomil!
Ty pedaly si pamatuju, kamos,stokilovy hovado, jich mel velkou spotrebu.V horsim pripade se ohla osa pri prvnim nastupu ze sedla,v lepsim i nejakou dobu vydrzela.Co se tyka pastorku,ty vydrzely dlouho protoze byly jednak sirsi,mely vyssi zuby a byly z nejakyho kalenyho materialu,na rozdil od dnesnich pastorku se do toho pilnikem neslo dostat.Ostatni veci ale takovy drzaky nebyly - hlinikovy rafky,naby,klinkovy stredy moc nevydrzely,brzdy nebrzdily.Ale najezdil jsem na Favorite taky dost,nakonec mi ale nejvic vadila absence lehkych prevodu,vyjet si do Jeseniku kdyz clovek nemel moc najeto byl dost ocistec.
Nuz ano zereme. Jednoducho ( a nastastie pre nas) sme sa dostali do sveta, kde vladne obchod. A ten obchod potrebuje spotrebitela a tak mu pretahuje popod nos vselijake medove motuzy. A veru tazko je odolat a nekupit, ked vsade naokolo vidis, ze tamto sa mi paci, hento je lepsie. Pozoruhodne je, ze v zaujme urobit obchod kazdy rok ide nielen cena tovaru dolu, ale spolu s nou aj kvalita. Nech sa obzriete kamkolvek (len par prikladov: topanky, chladnicky, pracky, vysavace), nic uz nevydrzi tak dlho, ako kedysi a to z jednoducheho dovodu, aby ste si mohli na buduci rok zase nieco noveho kupit (lepsie aby ten obchodnik mohol o rok predat zase) . Preto sa ani nemohla preniest ta kvalita materialu (lebo aj na nej sa setri, aby mohli ist ceny dolu). Nie je vam divne, ze ten isty bicykel je kazdym rokom lacnejsi a pritom cena ludskej prace ide stale hore? Niekde sa to musi "osidit".
Este jedna poznamka k teme. Na nasej prvej velkej cyklistickej vyprave (asi v roku 2000) isiel kamarat tiez na Eske. Potrebovali sme cosi v servise (prasknuty spic na zadnom kolese). Ked servisak v Jidrichovom Hradci videl jeho bicykel, prva reakcia bola " S tim bych nejel ani za humna" a my sme bez problemov prisli az do Bratislavy. Kamarat ale uz na tej Eske na dlhe trasy nejazdi :-(
Přišel by jsi o ní, kvalita materiálu že byla lepší? Když jsem kdysi na Favoritu zlomil asi potřetí pedálovou osu, nechal jsem si v ČKD udělat materiálové zkoušky. Výsledek: nejsprostší ocel. Roky mi pak z onačejšího materiálu soustružil pedálové osy a osy nábojů kamarád. Samostatnou story byl materiál ráfků, drátů, šílené klínky. Vysypaná ložiska středové osy, vaklající kliky a náboje byly poměrně častou záležitostí.
Ano, jsem přesvědčen, že kvalita materiálu byla lepší. A nemyslím to nijak nostalgicky. Já mýmu favoritu dával určitě zabrat - bylo ctí každýho kluka jezdit do kopců na velký tác a malý kolečko - nikdy se nic neulomilo.
Na druhou stranu je taky pravda, že jsem vážil o 20 kilo míň, tak to třeba nedostávalo tak do těla.
Ale nechci vyvolávat polemiku o návratu - nenávratu ke starým pořádkům, říkám znova: díky za současnou nabídku a nejen v těch cyklokrámech :-)
Jo jo těch klínků jsem nakoupil vždy po desítkách........když byly
No ano, ložiska středového složení a jejich rozpadající se klece, jak bych mohl zapomenout. Když se klec rozpadla, tak se vysypaly ze složení trosky, místo klece se tam šouply tři kuličky navíc a jelo se dále močálem černým kolem bílých skal...
Jo a osy pedálů Eska z 50. let, to byl matroš! Shimano by se dnes nemuselo stydět, pilník po tom klouzal. Kdybych jeden z nich neurazil o pařez (Favorit v roli MTB), tak bych je měl možná dodnes.
Když slyším ty pochvaly na Esku tak vidim, že jsem asi udělal v životě blbost. V těch časech co se vyráběla Eska k nám domů dorazila bezpečnost zabavovat majetek po uprchlém členu rodiny z tábora socialismu a míru. Já blbec tehdy schoval jeho favorita a podstrčil Esku. Koupil jsem ji za 300 Kč co jsem si vydělal na brigádách. Takže ji vlastně mám ještě u státu, taky žrali kola. Ale už to asi vymáhat nebudu. nakonec jsem vlastně měl štěsí, že mne ti koložrouti taky nevzali sebou.
Jen pro úplnost - aby se nám ti koložrouti zase nevrátili. Koložroutství je stále živé.
No jo,v padesatych letech jeste vedeli,jak se kalila ocel :-)
Díky za tenhle textík! Dodnes jezdím na Favoritovi, byť s "tuningem" v podobě komponentů od Shimana a dvojstěnných ráfků od Remerxe (necentroval jsem kolo ani nepamatuju!). Je to kolo "na všechno", od ježdění do práce po dlouhé výlety a když se snažím, tak jezdím průměry 27-28km/h. Kdybyste věděli, jak mám na tom staré středové složení nebo přehazovačku a přitom to pořád chodí, stačí to jenom občas seřídit a přimazat ... Řetěz mažu když začne chrastit, když se dá odtáhnout od převodníku tak ho vyměním... kolo myju jenom z důvodu odlehčení ;-). Ale přece jenom pokukuju po něčem novém. Bohužel se něco jako Favorit NT (new technology) nedělá - buď silnička na úzkých pneumatikách bez možnosti montáže blatníků nebo trekové kolo, které mi nevyhovuje.
No nic, rozhodl jsem se pro krok stranou a na jaře vyjedu na lehokole. Z jeho konstrukce a osazení komponenty také moc velkou vědu nedělám...
No ja ted zrovna zeru pizzu, ale kolo zeru taky. Je to proste urcitej smysl zivota....ale nemam jen kolo. Obcas si od nej i odpocinu...a rad:-)
ono se ani na tomto serveru nic jiného neočekává. Kolařský server přitahuje lidi co jezděj na kolech a tedy si sem o kolech přišli popovídat. Pokud otevřeš WWW. padlo.cz; nebo www.raft.cz, tak tam jsou zas diskuze na vodácký téma a na www.lezec.cz svištěj lana přes slaňovací osmy...
pan Šmíd to pěkně vyjádřil ve svý knížce "Proč bychom se nepotily" : Horák, jako správný muž svým zevnějškem pohrdá a módní kreace svých bližních sleduje se řvavým veselím. Pokud však dojde na vybavení do hor, stává se s ním převratná změna. dokáže hodiny diskutovat o střihu a materiálu větrovky a natržená pláštěnka v něm vzbudí hysterický záchvat." tolik citace :-)
Jirka to napsal správně.
Místo, abychom žrali cyklistiku, žereme kola.
Aspoň ta diskuze tomu nasvědčuje.
Docela máš pravdu. Taky by mne víc zajímaly třeba cyklisticko-turistická témata.
Snad máš pravdu, ale v mrazech a sněhu se cyklistika žere prach mizerně. Pak je lepší žrát kola, než výplody prosincových zabijaček. Nebo snad raději ty výplody? Zdravější to nebude, ale určitě chutnější. Tak jo, beru výplody!!! :-)))
Máš pravdu je zima hledáme někde oporu.
Ale jinak fuj - nejsem masožrout.
Takhle pečený lilek s rajčaty a balkánským sýrem to mne dostane.
Jo, tak to by si mě teda dostal taky, mňam. I když já se nezříkám ani toho masa, ale kdybych si mohla vybrat...
Bože, to je teprve čas na snídani a už takovéhle kulinářské náměty...
Nejlepší zelenina je pasírovaná přes prase.
To ja radsi to, co z te zeleniny v praseti zustane... to prepasirovany vyvazim denne do zahrady a pak na podzim tim hnojime pole ;-)
Mám rád lilek s mletým masem, ale nemusí tam být ten lilek :-)