Vstupní informace: zimní silnička, kliky shimano alivio, středové složení čtyřhran. Až týhle soboty v pohodě, ještě v sobotu jsem na tom ujel stovku a dobrý.
Včera jsem vyjel a po cca 8 km koukám, že se uvolňuje levá klika, šroub vytočený, klika začla sjíždět ze čtyřhranu a nedalo se tedy šlapat. Takže jsem ji osmičkou inbusem dotáhnul a pokračoval - ale ouvej! - po cca 500 metrech opět. Zase jsem utáhnul a za 500 metrů to bylo zase vytočený. Takže jsem to otočil zpátky domů, cestou ještě x - krát utahoval...
Čím to je? Jak to, že se jen tak - zničehonic - povoluje šroub v levé klice? A jak z toho? Napadlo mě dát pod něj pérovku...
Dík za radu :-)
Mas poniceny ctyrhran.
Pokud to opravdu silne utahnes (trubka 20cm na imbusaku) a bude se opakovat vymen kliku.
Osa bývá ocel. Kliky dural. Vsadil bych si na vymačkanou kliku.
Větším inbusem (páka na celou dlaň) se dá urvat šroub, trubku bych na něj určitě nenasazoval. Klika má držet za dosedací kliky, šroub tam má být jen jako pojistný mechanismus.
Z téhož důvodu IMHO nebude fungovat pérová podložka a bude nutná výměna celé kliky.
ano, obvykle se vymacka mekci material.
Tj klika.
a jak pisu "vymen kliku" je to snad jasne...
ad dotahovaci moment:
Dotahovaci moment zavitu M8 je pro material 8.8
(standartni material imbusovych sroubu) 23.5 Nm
Pri pace 200 mm to odpovida cca 117N , tj cca 12 kg. Tak akurat na jednu ruku....
Ale to bylo jen strojarske stournuti:-)
Nezrušil jsi při tom prvním uvolnění čtyřhran nebo (spíš) dosedací plochu v klice? Tj. nemá klika i po dotažení šroubu vůli, když za ní zabereš velkou silou?
Jak moc jsi to utahoval? Jestli nějakým kapesním inbusem, tak to nemusí stačit.
Každopádně, pokud jsi tak, jak popisuješ, šlapal s uvolněnou klikou, stejně ti asi nezbude než kliky vyměnit (a možná i střed).
Hmmm. To jste mě teda vůbec nepotěšili - jestli budu muset měnit kliky, tak budu hodně nerad. Stejně děkuji :-)
Stačí levou;-)
No jenom abych sólo levou sehnal...
Pokud je to opravdu zimák, tak nezáleží jakou tam dáš kliku. Jenom aby seděla délka. Sehnat se dá někdy i nová nebo spíš nějaká jetá.
Jak dlouhou potřebuješ?
Předevčírem jsem byl u táty v garáži, a mám tam pořád staré kliky, tuším 170mm a 52/42...
No já se na to zítra vklidu podívám, a jestli nebude vyčvachtanej čtyřhran, tak tam ještě zkusím dát tu pérovku. Když by to nevyšlo, tak bych tedy řešil tu kliku. Děkuji za nabídku :-)
Co zavitove lepidlo?
Loctite. Běžně používáme ve fabrice na závity. Ale bacha, je víc druhů. Některé nepovolíš a nepovolíš ani kdyby jsi se po....
Kluci mají pravdu, asi je vymačkaný čtyřhran. Imho jednoznačně Tvoje chyba, neměl jsi to dotažené. Co už teď.... Všechno zlé je k něčemu dobré, koupíš si nějaké krásné, nové kliky, to bude paráda, ne? A na té silničce to je vidět vždycky. Udělej si radost :-)
Klika i čtyřhran jsou naštěstí vpořádku, žádné vymačkání, takže to vyčistím a nasadím s tou pérovkou, uvidíme. Udělám to o víkendu a pak napíšu co a jak.
Děkuji za vaše rady :-)
jen na okraj kam ze chces dat tu perovku?
mezi konec osy a hlavu sroubu?
nebo mezi kliku a hlavu sroubu?
To prvni reseni je totiz spatne - situaci jeste zhorsi.
to druhe sice spatne taky, ale...
Opravdu staci jen poradne utahnout.
poskozeny ctyrhran v klice spoznas docela spatne.
Jo, tam staci mala vule a uz je zle, je tam velka paka. Nekdy to poznas tak, ze klika zacne vrzat. Na prvni pohled se ale zda, ze je vsechno v poradku. Jakmile ale klika "chodi", byt jen o milimetry, tak to zacne hybat sroubem a on se postupne vytoci. Holt tam inzenyri zapomneli navrhnout opacny zavit. Nevim jestli perovka pomuze, protoze se to IMHO bude tocit i s ni. Pomohlo by to zavitove lepidlo, ale radeji nizkopevnostni, abys to v pripade potreby povolil. Nejlepsi volba bude nova klika...
Přesně, pérovka nemá u pevně utaženého šroubu prakticky žádný význam. Síla potřebná k její úplné deformaci (zploštění) je mnohem menší než předpětí utaženého šroubu. Význam má tam, kde šroub nemůžeš dotáhnout (třeba když je pod ním keramika apod.), a možná u hodně malých šroubů.
Tak co třeba takový NordLock? Teda pokud existuje ve vhodném rozměru.
Selským rozumem: Pokud JAKÝMKOLIV způsobem bude šroub lockován proti klice, bude se hýbat oproti ose zároveň s klikou, díky vůli poškozeného dosedacího čtyřhranu. Nebude se sice povolovat, ale klika se bude poškozovat čím dál víc. Musel by to locknout proti ose a tam není moc místa, ani opěrné plochy pro lock. Lepší bude závitové lepidlo, nejlepší výměna kliky.
Vláďo je mi to líto, ale jsem téměř stoprocentně přesvědčen, že to nebude fungovat. Vymačkanou kliku, pokud to není úplně zničené okem nemáš šanci poznat.
Ale... Když se o ty nové budeš řádně starat, tak vydrží věky... Já mám svoje kliky Deore právě teď na jaře deset let. Odhadem tak 50 - 60 tis. km a drží stejně jako když byly nové.
Na hodně starých kolech mívala osa na straně levé kliky levý závit pro matici. Pak to s příchodem úspor většina výrobců opustila. Pokud by se nic ze zde navrhovaného neosvědčilo, ještě máš šanci pokusit se čtyřhran "srovnat". Čelo osy má k hraně nové kliky někdy skoro 2mm, tak se dají dosedací plochy v klice zarovnat. Je-li poškození větší, mělo by to být vidět. Kdyby ses s hranou osy dostal přes dosedací plochu kliky, můžeš tam dát podložku u které vnitřní kruhový otvor rozpiluješ do čtyřhranu. Všechno to jsou nouzovky, které mají smysl zkoušet jen pro toho, kdo si chce zachránit díl i za cenu, že doba tomu věnovaná, může být "dražší" než koupit kliku hotovou.
Osobně si to srovnání vůbec nedokážu představit, to vymačkání není ani znatelné okem, pilníkem ve svěráku požadované přesnosti asi nedosáhneš;-)
Dosabrovanim v pohode. 14 - 22 staci, hlavne aby sehnal barvu.
Berlínská modř není nutná. Na plochy poškozeného čtyřhranu jsem si udělal ostrou jehlou rastr jemných rysek a po dotažení kliky a následném sundání, je vidět, kde osa čárky "vyhladila." Tam jsem opatrně odebral materiál. Po několikerém opakování byla klika v pořádku - dosedala stejnoměrně.
Jako poslední pokus o záchranu vymačkané kliky, stylem „hop, nebo trop“, se mi několikrát osvědčilo:
(nejlépe dělat ve dvou lidech, ale lze i singl)
Položit kolo na bok, jednou klikou (šikovně!) na dřevěný špalík tak, abych mohlo do druhé kliky, opět přes dřevěný špalík, několikrát velmi silně udeřit přiměřeně těžkou paličkou.
to chce nějakého šikovného svářeče a přibodovat :)
Mě takhle na staré favoritce během dojíždění na brigádu v JZD asi tak v roce 1980-81 napřed prasklo oko na klice u pedálu a chlapík mě to provařil a drželo to až do doby, kdy jsem socžiletku předal tchánovi někdy tak před 6-7 rokama.
Pak jsem zmínil samá klika pořád žvejkala klínky a tak mě to cca za dva týdny přibodoval s věčným klínkem :)
No a jezdil jsem na tom 20 let....
Gelové vteřinové lepidlo (loktajf nebo jak se to jmenuje) a je vystaráno. Ten gel zkompenzuje drobné otlaky. Nouzově na cestě poslouží i lak na nehty (ten je také dost hutný). Oboje jsem vyzkoušel a mně to fungovalo. Nebo nová klika, čemuž se pravděpodobně časem nevyhneš.
Tak minulý víkend jsem tu kliku pořádně dotáhl (ale s citem!) a teď o víkendu na tom ujel 180 km - bez problému, neuvolňuje se. Takže dobrý, i když mi zůstává záhadou, proč se to uvolnilo napoprvé - taky byla původně dobře dotažená.
Počkej, Vláďo, a to je jako konec příběhu? Já si tohle téma tak rád chodil číst, dumal v čem to bude, na co ve finále přijdeš, co odhalíš... a tys to dotáhl a dobrý? Šmitec? Jako teda trochu se cítím ochuzenej... Vonělo to dobře, ale masíčka bylo málo... No nic, tak teda jo.
Ale trochu už se těším na téma "Proč se uvolňuje pravá klika". Neotálej dlouho :-)))