Už nejenom v Asii, ale i v Čechách lze najít robotickou parkovací věž pro kola. V únoru letošního roku v Hradci Králové zahajuje provoz nové parkoviště pro kola, které je jediné svého druhu v celé Evropské unii.
A kdo tam hlídá, aby se z těch kol něco neztratilo?
V českých podmínkách nesmysl, já bych tam kolo nenechal.
Tak toho bych se nebál, musel by se do toho někdo násilím vloupat, určitě to budou mít docela dobře zabezpečené, už jen proto, že případnou krádež budou mít pojištěnou, je to pod kamarama a je tam stálý pohyb lidí. Někteří dělají velké blbosti, ale lejzt do téhle výkladní skříně, sápat se tam po konstrukcích a páčil odtud kolo, tak takoví se hned tak nenajdou, zvlášť když to mají jinde mnohem lehčí.
Určitě tam bude bezpečnější než v ledaskterým zamčeným sklepě nebo garáži.
Zaujalo mě, že v Hradci zavedli jako úřední řeč angličtinu a češtinu neponechali ani jako podružný druhý jazyk.
Taky by mě zakjímalo, kolik ta stavba stála, kdo to platil, a jak douho to bude na sebe vydělávat, nebo spíše jak dlouho se to bude dotovat a z jakých zdrojů.
Angličtinu??
jsem hradečák ale nevšiml jsem si že by na mě někdo na úřadě nebo magistrátu mluvil anglicky.
Větší šance je že se domluvíš rusky.
Koukni na poslední foto pod článkem :-)
ano ale to přece neznamená že to je úřední jazyk.Je to tam asi protože angličtinu skoro každý zná je hodně rozšířená a hlavně to můžou využít turisti kteří tomu rozumí.Jinak tam je návod na použití jak v česštině tak v AJ.
No vzhledem k tomu, že na tom panelu jsou ty anglické nápisy jako samolepky, tak bych předpokládal, že tam nalepí samolepky dvojjazyčné. Takhle je to opravdu výsměch. To že na panelu displeje je angličtina, to je už na delší předělávku. Autor zřejmě usoudil, že když to poskytuje zadarmo, tak to může poskytnout v jakémkoliv stavu.
Myslím že si to na sebe nevidělá nikdy, ale 5 korun na den je celkem legrační cena. Musím to okouknout a někdy vyzkoušet. spíš by mě zajímalo, jak rychle to kolo přijme a vydá, protože pokud by se to mělo použít při dojíždění do práce, tak nevím jestli bych šel půl hodiny předem, abych si vystál frontu robota. Necháme se překvapit, jak to bude fungovat.
Dobrá poznámka, jak dlouho to trvá, než to vydá kolo, jestli není jednoduší si odcvaknout navigaci a světlo a strčit si to do kapsy...
Ta pětikoruna bude tak stačit jen na provoz, zbytek bude z jiných zdrojů. Něco asi pokryje reklama, něco se asi bude snažit "vyžebrat" na městu, ale zaplatí se to z dalších projektů, má to patentovaný pro celou EU a už má několik zájemců. Pokud bude tohle první udělátko dobře fungovat, tak zájemců bude přibývat a tam pak určitě vydělá.
Číňanům angličtina asi nevadí a pro našince si myslím, že do otevření češtinu dolepí :-)
Zajímavý bude jestli to bude "blbo-počaso-náhodě vzdorný"
:)
Pamatuji když šéfstvo u bývalého zaměstnavatele nadávalo na nějaký automatizovaný zásobníkový parkoviště na auta, tuším v Lazarské ? Pravidelně se to podělalo když někdo spěchal a chtěl auto hned. Párkrát jim v tom zůstala auta přes noc.
1. Počkal bych, až to SKUTEČNĚ otevřou (už to mělo být několikrát).
2. Počkal bych, jestli to bude fungovat (testovací provoz holt není ostrý provoz).
3. Počkal bych na dlouhodobější zkušenosti, až pak uvidíme.
Když to všechno klapne, pak tomu s radostí zatleskám a budu si přát něco takového v každém městě.
PS: O návratnosti investice z běžných poplatků pochybuju už od začátku...
tak co byl jste tam dneska někdo??
..Dávám to nakonec.. - Píšou že nějaký mechanismus nebo "packy" uchopí přední kolo... Tak mě napadlo jestli to bude umět zaparkovat i normální kola?
Normální je ležatý, že jo...
Jsou to spíš pořádné pracky než packy, takže asi jo.
http://www.youtube.com/watch?v=1ISc8nJ14SE
Teď jsem koukal, kudy to to kolo vystrkovalo ven. Nějaké vyšší kolo se serepetičkama na řidítkách bude mít asi smůlu. Nějaký delší rohy, "německý" řídítka, zrcátka nebo konzolky na tacháky by mohly docela vadit.
Opěrka hlavy na ležáku ???
je to vůbec blbě vymyšlený, mnohem jednodušší by bylo, aby vyjela nějaká bedna a co do ní vejde to ti to schová. takhle je tam spousta možností, aby se někde něco šprajclo a poškodilo. A je to dost pomalý, když si představím jak přijede vlak a třicet lidí naráz půjde pro kola :-))
To ukáže čas, ale zas tak pomalý to není, minimálně to bude stejně rychlý jako běžná manuální úschovna, tam taky musíš čekat až na tebe dojde řada. Víš to a počítáš s tím.
Šprajcnout by se to nemělo, co jsem se dověděl, tak po vložení kola do rámu jsou tam nějaká čidla, která zkontrolují jestli někde něco nepřečuhuje, když jo, tak ti to kolo nevezme.
Do té věže se budou stejně ukládat především slušnější a pěkná kola, ty šroty na kterých většina lidí dojíždí k nádraží se dál bude povalovat ve stojanech jako dosud.
No jestli jim to jede na XP, tak potěš.
Proč by to bylo špatné? Nevím co to řídí, montovali to tam dva kluci čínský, ale zatím to funguje svižně a dobře.
Myslis tahle bedna? http://oregonstate.edu/sustainability...
http://www.youtube.com/watch?v=sEuduEiJxKM&...
Jo to vypadá moc pěkně a funkčně. Jen ta investice 7500000 se vrátí při téhle ceně nejdříve za 30 let :) Takže ta cena je velmi předběžná, nebo to někdo musí dotovat. Ale k nádraží bych si to představoval jako vhodný doplněk služeb dráhy. Rozhodně je to asi levnější, než vybudovat obyčejné parkoviště pro cca 7x20 aut.
Tak první zaparkování "ve věži" mám dnes za sebou. Popisky kompletně v češtině, zaparkování v pohodě. Jen večer jsem trochu zaváhal při placení, kdy bylo zamáčklé tlačítko pro "vyhození" zablokované mince a mince mi to nebralo. Po stornování platby a opakování celého postupu už bez problémů. Po zaplacení vyjede kolo, vypadne účtenka a případný přeplatek.
To, jestli člověk zaparkuje ve věži nebo přímo na terminálu je skoro jedno, ve věži odpadá hledání klíčů, zamykání a odstrojování kola a žeton vypadne během pár vteřin. Časově jsem nepozoroval rozdíl (tedy za předpokladu, že na zaparkování nebude stát fronta, což se ukáže asi až v létě).
Vyzvednutí kola trvá o něco déle, ale když mám žeton a minci v kapse, tak než po zaplacení stáhnu nohavice, napařim čepici, brejle a podobný ptákoviny, tak je kolo dole. Ověšování a odemykání opět odpadá.
Celkově z toho mám určitě pozitivní dojem. Pět ká-čé za den je cena lidová, deset asi už pro pravidelné denní parkování trochu na hraně. Ale až čas ukáže...
No za tuhle službu 10 CZK je hluboce pod cenou - na tomto místě tato služba je, podle mého mínění, reálně tak za 50-100 na den.
Ale za ty peníze už by tam ale parkovalo nejvýš kolo údržbáře, ktarý by kontroloval jestli to je ještě funkční.
Takhle těmi 50 Kč dotují to parkování všichni ostatní, co tam neparkují. Pak nastoupíš do vlaku, kterej tě poveze zase dotovaně, čím dále pojedeš, tím více na tebe všichni ostatní, co vlakem nejezdí budou doplácet.
Moc hezky vymyšleno.
A včera na mě vybafnul titutlek, že v České republice pracuje méně než polovina občanů. Z té poloviny, pak zase pouze asi 40 procent dělá něco produktivního, ostatní jsou kanónfutrem přebyrokratizovaného systému.
Rád bych si přečetl konečně o nějakém hezkém zajímavém cyklo-řešení, které se nejen uživí a navíc bude generovat nějaký zisk a příjem do státního rozpočtu.
Na takové řešení vypisuji Jindrovu soutěž, kdo jej jako první nalezne, získá hodnotnou Víznerovu vázu podepsanou samotným autorem a 1000 Kč k tomu aby své madam do té vázy mohl koupit pugét, popřípadě náležitě své vítězství oslavit.
Pošli to nadaci spravující odkaz Stanislawa Lema. Řešení tohoto problému popsal v jedné ze svých povídek, tuším z Hvězdných deníků. Zadáte-li tento úkol robotickému mozku, dosáhne harmonické společnosti tak, že "přebytečné" občany promění v elegantní různobarevné kroužky a rozmísti je kolem silnic v oku lahodících vzorcích.
V humánnějším případě můžou krmit draka (což se v zásadě děje).
Nejsou přebyteční občané, jsou jen velmi zjednodušeno občané, kteří tu káru tlačí a občané, kteří se na káře vezou, dohromady konečný počet občanů.
Aby kára jela, je potřeba aby jí někdo řídil, někdo svítil na cestu, a třeba i někdo vyhrával dokroku pochodové písně pro radost, aby ti co tlačí si taky něco užili a řidič neusnul. Malá děcka nemají dost sil aby tlačila, vezou se, vezou se i starci a stařenky, protože ti už si svoje odtlačili, vezou se invalidé. Vezou se i lékaři protože koumukoliv se může udělat šoufl a je potřeba ho vykurýrovat, vezou se učitelé, kteří naučí ty co tu káru tlačí tlačit, ty co jí řídí ji řídit, muzikanty břiskně do kroku vyhrávat.
Těch lidí, kteří se na káře vezou je celkem dost a někteří jsou pro to aby to jelo nezbytní, někteříé se vezou oprávněně, protože své už si odtlačili, odučili, odléčili nebo i odřídili, s některými všichni solidarizují protože mají hendikep nebo smůlu a tak je trvale nebo dočasně ta kára povozí.
V normální zdravé společnosti, těch co se vezou je méně než těch co tu káru tlačí a tak se to hejbe dopředu. Musí být zachována jistá rovováha, ubude-li dětí na káře, možná to chvilku bude lehčí, ale později nebude mít kdo tlačit, celé to je celkem rozumě vybalancováno.
V průběhu času se ovšem stane to, že se zjistí, že nejen hudba pochodová, ale i hudba zádumčivá je zajímavá, ty co tlačí i ty co se vezou mohou pobavit tanečníci, co na palubě té káry tančí, básníci co recitují verše lyrické i úderné, najdou se i tací, kteří pohodlně usazeni na kárce mudrují o smyslu té cesty a neustále těch co se vezou přibývá a zákonitě ubývá těch co tu káru tlačí. Pohyb se zpomaluje, ale pořád to ještě jede a pak to stojí. A tak vymyslí, že ti co tlačí tlačí málo, tak je dají bičovat, chvilku to jede, a pak, předtav si, mírný kopeček, ti co tlačí ty co se vezou už nezvládnou a ono to začne couvat. Lépe na voze než za vozem, když to couvá, a tak i někteří co dříve tlačili naskakuji na vůz.
Pak vítězí gravitace.
Přečti si k tomu projektu něco. Co vím, tak Bernart na to má od města pouze bezplatně pronajatý pozemek, zbytek financuje ze svých zisků včetně provozu. Ze svého zatím dotuje cyklistům parkování. A myslím, že výše a doba jeho dotací bude tak velká nakolik se mu podaří prodávat u nás a v EU projekty na tohle udělátko, tam si dorovná výdaje. Možná to má vymyšlený ještě jinak, ale to je jeho věc. Něco jiného by asi bylo kdyby to provozovalo město, tam by se už o dotovaném parkování dalo mluvit, ale zrovna v tomhle případě by mi to tolik nevadilo, určitě míň něž byhazobvat stovky milionů na za parkovací systém a další stovky milionů do černé díry zimnéího a fotbalového stadiomu.
Myslím, že víc než 10 kč za uložení kola nasadit nemůžou, to by téměř nikdo nevyužíval a byly by to vyhozené peníze za postavení a údržbu.
To ukáže čas jak to bude.
Při plně obsazeném parkovišti se vybere 1160 Kč denně.
Parkoviště nebude stále plně obsazené, spíše tak půlka. Ale buďme optimisté, dejme jim 75 procent.
Vybere se tedy velmi optimistickým odhadem 870 Kč denně. Za průměrný 30 denní měsíc tedy 26100 Kč. O tuhle věcičku se musí někdo starat, ale jde spíše o dva lidi na půl úvazku, aby se mohli vystřídat, pro zjednodušení je ale jeden.
Z těch 26 100, po zaplacení odvodů na pojistné mu zbyde nějakých 17 hrubého - to je reálné číslo, akceptovatelné.
Kde jsou provozní náklady, elektřina, matriál na údržbu? Kde jsou odpisy investice a kde je ve finále zisk anebo alespoň šul-nul?
Ale oni vybírají bůra - takže všecny optimistické odhady kolegy Brahmy "vrátí nejdříve za 30 let jsou plně v intencích Bruselského hospodaření. Za třicet let to vygeneruje ztrátu optimisticky odhadnuto 10 milionů plus ty investiční náklady, které se nikdy nevrátí.
A představme si, že tohle chce někdo prodávat ve světě, kdy ty výpočty budou podobné.
Já vám prodám skvělé zařízení, kteríé vás v počáýteční investici bude stát asi 7,5 milionu a v průběhu třiceti let vás bude stát další 10 milionů a pak bude na odpis.
To je možné jen v Evropské unii
Já tomu rozumím a nezpochybňuju výpočty. Netuším jakým způsobem zajistit aby výběr peněz alespoň pokryl vekškeré výdaje. Když někdo na něco mazaného nepřijde, tak v konečné fázi to bude muset někde "někdo" zaplatit.
Nevím jaký bys měl řešení, ale nemyslím si, že to je platit 100 kč za ložení kola, protože ho tam nikdo dávat nebude. Já pochybuju, že studenti nebo dělníci v paramu budou ochotni platit víc než těch 5 až 10 Kč. A tahle parkovací věž je mnohem hezčí a účelnější než desítky kol různě rozstrkané po okolí nádraží, ty stojany v okolí zase tak nádherné nejsou a zabírají hodně místa, navíc jejích pořízení a údržba stojí také hodně peněz z rozpočtu města.
No v Praze na hl.n. to evidentně za 100,- Kč na den funguje a nikdo s tím nemá problém. Pro mě je to už ale mezní hodnota, páč 60,- Kč stojí úschova během přepravy na celý den ve vlaku. Podle mě používání a vývoj ukáže nějaký degresivní či plovoucí tarif cen v závislosti na délce parkování a dopravních špičkách, aby se věž maximálně využila ve všech obdobích. Nemyslím si, že se investice nevrátí, naopak.
Asi tam na to lidi maj a přijde jim to ještě únosné to platit. Tak když v Praze postaví podobnou parkovací věž, tak tam si na sebe nejspíš vydělá a bude zisková a město nebude muset na to nic dávat. Kolik lidí za 100 Kč pravidelně využívá uložení kola?
Říkáš to přesně, na to tam maj lidi. A ty se musí platit. Takže platíš 100,- Kč a z toho ještě tu obsluhu. Fronta při náporu bude tak jako tak, i když věřím, že robot s trojrozměrným zakladačem je rychlejší než lidská obsluha s penězma a papíry ;)
No počkej, v Praze na to maj...
Ti, co mají na to denně platit 100 za parkování kola, ty ho rozhodně u hlaváku parkovat nebudou.
A po pravdě, nějak si ani nedovedu představit, jaká by byla využitelnost tohoto stojanu na Hlaváku, protože je k/z vlaku doprava MHD, takže nikdo nemusí jet z domova na kole.
A ti co sem na kole jedou, tak se s tím kolem chtějí vlakem přepravit někam na výlet.
Nevím, kde je v Praze na hlaváku úschovna a neznám ani její vytížení, ale řekla bych, že to určitě nebude ani z poloviny množství jaké je vidět u nádražích v ostatních městech.
S Prahou bych tohle úložiště kol fakt nesrovnávala.
Chceš říct že v jiných městech není MHD? Nebo že nevede na nádraží? Lidé v Praze prostě neparkují, páč nemají kde, to je celé ;) A když musí, tak dají holt tu stovku nebo použijí perón 1, kde to stejně není nijak značené, natož stojany.
Ne, to jsem říct nechtěla, jen jsem tím myslela, že v Praze máš u MHD více možností (a možná jezdí i častěji) než třeba v jiných městech, takže dopravovat se s kolem na nadráží je tak nějak nadbytečné.
Osobně se přiznám, že jsem vůbec netušila, že na hlaváku jsou nějaké stojany na kola nebo nějaká jejich úschova.
Stojany jsou dole v hale u infocentra, ale asi by je nepotěšilo, kdybys tam parkovala 14dní. Na peróně 1 parkovat můžeš, ale aby se to moc nevyužívalo, nejsou tam stojany ani žádné značení. http://mapa.prahounakole.cz/#trasa=14928312... kde nevím jak zaškrtat stojany a nebo tady http://mapa.prahounakole.cz/?layers=0000BFFFFFFFTT ale nevím jak dát zoom do URL.
Ukázat konkrétní místo v mapě je trošku složitější, ale není nikdo, kdo by měl teď čas to vylepšit. Pokud chceš odkázat konkrétně na ty stojany, je nejlepší použít permalink v bublině: http://mapa.prahounakole.cz/misto/2200/
Skvěle, díky za obejití. A nechcete teda alespoň na mapě PNK označit, že zábradlí na peróně 1 u budovy slouží k parkování kol?
To bychom mohli označit veškeré dopravní zábradlí v Praze ;-)
Ale asi na to založím značku ( "Obvyklé parkování kol", nebo tak něco.)
A je to: http://mapa.prahounakole.cz/misto/3508/
Pokud je to legální, tak proč ne. Dokud jsem nevěděl o perónu 1, tak jsem parkoval tady: http://mapa.prahounakole.cz/misto/3508/ u zábradlí od kterého fotil fotograf
No, zamykat kolo k dopravnímu zábradlí nebo značce legální není. Ovšem je to praktické a pro mnoho konkrétních zábradlí to v mých očích znamená alespoň částečnou rehabilitaci :-) .
Kolik lidí pravidelně využívá uložení kola? Majitelé těch dražších nikdy, protože do teď neměli možnost. A když si vezmu, že v ČR vychází půměrně 18 jízd vlakem/os/rok tak při 100.000 HK by k vypnění věže stačily pouhé 2 promile. A vůbec být pravidelné nemusí.
Cena parkování kola v Hradci nemůže být víc než 30 Kč, musí být levnější než je cena městské dopravy a nebo dojíždění autem.
No pri tech 30,- Kc to vychazi asi stejne, jako kdyz si poridis v Praze lepsi byt v hodnote 7.5M. Naparis tam mes. najem 30t + energie a sluzby. Navratnost 20let, kdyz to dobre pujde.
Jenže takový byt bude bytem i za 40 let. Pochybuju, že tahle atrakce má takovou životnost.
No zrovnatak jako vlastníci bytů platí do fondu oprav, tak by se to muselo rozpočítat tady no. Některé paneláky už se musí taky rozebrat...
Teď mícháš dohromady dvě věci. Do fondu platí majitel, ne nájemník. Ten platí jenom nájem.
V případě věže s nějakými dalšími náklady na opravy a údržbu taky musí počítat jen majitel a provozovatel, zákazník platí jen konečnou cenu za odložení kola.
Vždyť říkám 30t + poplatky. Bohužel některé poplatky musí platit ještě nájemník - el.,vodné, sloužby, TV, rozhlas atd. Do fondu oprav, pojištění, daně, atd. už musí sáhnou majitel z těch 30t nájmu. Tzn. v obou případech nelze počítat 30t. čistý zisk.
Tak tak, zisk je až to, co z dlouhodobého pohledu zbyde po všech odečtech, údržbách, daních atd atd.
A jak píšeš 30 + poplatky, to není úplně přesný a fůra lidí to míchá. Je holý nájem za metry nebo byt a pak ještě přes pronajímatele můžou jít některé další platby (obvykle jen zálohově s následným vyúčtováním). Baví mě, když někdo do nájmu míchá třeba vodu, elektřinu, plyn a odpad - plejtvá co může a pak nadává na "vysoký nájem" :-) Ale to už je naprosto mimo. U té věže je to mnohem jednodušší, tam ze strany "nájemníka" žádné další spotřeby nejsou.
100 x 20 = 2.000 za měsíc, 24.000 Kč za rok. To už je provoz auta (pokud už mi doma stejně hnípe) několikrát levnější, MHD mnohokrát. A nebo si nechám dvakrát ročně ukrást solidnější kolo od stojanu, případně čtyřikrát nějaké obyčejné. A stejně ještě ušetřím.
Já vím, nesmím být malicherný a škrob. Ale tak, jako počítá podnikatel rentabilitu, počítá rozumný člověk zase přínos a efektivitu použití téhle věcičky.
Možná by to za tyhle peníze bylo vhodnější provozovat před nějakým multikinem, tam je věcí stylu kolo zaparkovat do věže a i "holá řiť" nechce být za socku...
No já pamatuju, že na hl.n. bylo kino Cestujících. Od té doby, co mi ukradli kolo před kinem (jiným) tam jezdím na plečce. Tohle by mi zjednodušilo život a kola bych si nemusel furt měnit. Třeba tam to kino obnoví.
Místo věže kvalitní stojany pod kamerový systémem napojeným na městskou policii. Ať ti lenochjodi něco dělají, když už si je platíme.
Investice malá, údržba nízká, a ty měšťáky si platíme tak jako tak.
Tohle je vopičárna, efektní ele neefektivní.
Dovolím si nesouhlasit, instalace stojanů, jejich údržba, instalace a údržba kamerového systému a placení dalších lidí u městské police také nebude stát město málo, jsou to také dotace, které se ti nelíbí a možná by byly i větší než to co třeba časem město Bernartovi přidá.
A když jsme u toho, jak myslíš, že efektivně zabrání kamerový systém krádeži kola i když na monitor bude čumět pět strážníků. Nikdo není schopný poznat jestli někdo bere svoje nebo cizí.
Možná máš pravdu, možná ne.
Když máš kolo v stojanu zamčené, musíš zámek nějakým způsobem překonat a to je nestandardní vyjmutí kola ze stojanu takže bys měl poznat jestli bere svoje nebo ne. Lump je natočen, zaznamenán a při vhodně umístěných kamerách, mu vidíš i do ksichtu, tedy pokud nepůjde převlečen za Arafata.
Kamery působí i preventivně, ničema ví, že bude natočen. Ostatně,dříve nebo později u vlezu do nádraží nějaký ten kamerový systém stejně bude instalován, není-li tam už dávno.
Ovšem když se kolem bude poflakovat nějakej ten měšťák, nebude to naškodu, stejně jinak nemají do čeho píchnout a jen prudí.
O investičních a udržovacích nákladech na 116 stojanů nebudu doskutovat, ve srovnání s věží naprosto podružné.
Další věcí je, jak to skutečně bude fungovat, bude-li to naplněno, jak užý tu kolega zmínil, a přijede rychlík od Kolína s 30 cyklisty co si budou chtít vyzvednout kolo.
Další věc o kterou bych měl obavy je poruchovost a to dvojího druhu. Technická, ta se dá asi odchytat a minimalizovat a pak vandalismus. Proti vandalům se budeš muset chránit, nejlépe zase nějakým tím kamerovým systémem :-)
Kruh se uzavírá.
Tomu říkáš lepší řešení? To jsem myslel, že jsi lepší, že bych tě přecenil? :-) Na kolik asi tak přijde vybavení a platy 8 strážníků co budou permanentně hlídat nějak kola? Myslíš, že by to bylo levnější?
Lidé chodí vykrádat banky a pošty, bankomaty, čerpoačky a prodejny a vědi, že jsou pod kamerovým systémem a víš jaké je % úspěšnosti jejich zjištění ? Kdo jde krást, tak se neculí 5 minut do kamery. Nedělej si velké iluze, že by to fungovalo. Přecvaknout jednoduchý zámek s dobrými zpřevodovanými kleštěmi je brnkačka a možná rychlejší než odemykání zámku.
Navíc je parkovací věž mnohem hezčí než rozházená kola na stovkách metrů.
Nenajímal bych žádné nové strážníky.
Jen bych ty, které platíme poslal něco dělat. Stejně si myslím, že kolem toho nádraží se určitě poflakují.
Nedělej z toho kovbojku jako kdyby doteď kolo zamčené ve stojanu bylo extrémě ohroženo a je nutno zbudvat všude tyto věže.
To je postavíš u každého nádraží?
He?
Uber na demagogii
Přecvaknout libovolný řetěz je dnes otázkou vteřin.
Asi před 5 lety se dělal průzkum, kdy si dokonce fingovaný zloděj došel s prodlužkou do blízkého obchodu pro "šťávu", aby mohl použít rozbrusku.
A nic. Přeříznul řetěz, smotal prodlužku a šel.
A že by se zlodějíček kouknul do kamery?!? Ftipe vylez?!? Na takovouhle krádež půjde zloděj vybaven a bude také vědět, kde jsou v daném místě kamery nastraženy.
Oproti tomu dostat se do parkovacího "domu", to už tak snadné není.
Hmm... tak jestli ti strážníci jsou tak totálně zbyteční, že když budou celý den čumět na monitor a hlídat kola, tak nebudou nikde chybět, tak podstatně levnější bude, je propustit a postavit tu věž.
Zamysli se nad tím co píšeš, jaká demagogie? Ty chceš z rozpočtu města udržovat nadbytečný počet stojanů, budovat kvalitní a detailní kamerový systém, nechat kola permanentně střežit strážníkama, kteříá by ale už nemohli dělat nic jiného, takže by chyběli jinde a na jejich místo by se musel rozšířit policejní sbor a ty policsty bys musel platit i ty.
Já jsem psal, že vybudování té věže město nic nestojí a zatím ani provoz a i kdyby město na provoz něco přispívalo bude to rozhodně levnější, než co navrhuješ ty. Parkovací věž bude určitě hezčí a pro kolo vhodnější a bezpečnější než kolo pohozené na náměstí, kde navíc překáží, což určitě přesvědčí víc lidí aby jezdili na nádraží na kole než městskou dopravou, která se také musí těžce doitovat a nebo autem, která pak překážejí na velké ploše a pro auta se musí také udržovat parkovací plochy z peněz města.
Přiznej, že jsi šlápl vedle a jsi v tomhle případě úplně mimo. Umíš to nebo ne ?
Jestli ti to někdo neřekl, Lelku, tak nic na tomhle světě není zadarmo.
Jak to bylo s financováním téhle stavby a jak to hlavně bude s financováním jejího provozu se určitě dozvíme.
Já to beru tak, než dát za takovouhle stavbu 7.5 milionu pro 116 stání na kolo, a ročně provoz této stavby sponzorovat zhruba 100 až 250 tisíci (to není tak moc - 8 300 až 20 800 měsíčne) postavil bych 116 stojanů u nádraží.
Pod kamerovým systémem, který u toho nádraží předpokládám stejmě už dávno je, a pokud se tam bude ochomejtat měšťák, nebude se tam ochomejtat jen kvůli kolům, ale kvůli celkové bezpečnosti kolem nádraží, a pokud vím, stejně se tam vždycky vovchomejtá.
Na kecy o rozšíření policejního sboru popřípadě o tom, že někdo bude kvůli tomu extra čumět furt na monitor nejsem zvědavej, to jsou ničím nepodložené spekulace.
Stavět takovéto ztrátové objekty není rozumné a není to směr hodný následování, ted ypokud veškeré náklady od stavy až po konečnou ekologickou likvidaci neúspěšné investice nebude hradit nějaký donátor z již zdaněných peněz.
Máte unikát, počkejme rok, dva, předpokládám, že to do roka přestane fungovat, pak se z toho stanou hajzlíky pro psi a ubytovna bezdomovců a černá plakátovací plocha, a pak se budete městskíá rada dohadovat, kdo likvidaci tohoto nesmyslu zaplatí.
Ale třeba se mýlím, a v celé vlasti se ukáže, že stojany u nádraží jsou moc nebezpečné a drahé řešení, a u každého nádraží se objeví takovéhle monstrum.
Možná bych Jindrovu cenu mohl rozšířit i na toto - až se objeví druhé takovéhle monstrum, předám stejnou cenu i starostovi toho goroda - geroje!
Jo, mně se to taky zdálo jako ničím nepodložené spekulace. Že by stačilo dát kamery, napojit je na městskou policii, aby ta něco dělala, a ona to tímto způsobem uhlídá.
Takže jeden nápad, co lepšího místo věže už padnul pod stůl, jak tak koukám.
Tvrdím snad, že to je zadarmo? Ne, říkám, že to zaplatil Bernart, máš něco proti tomu?
Jen jedno, aby byla kola na volném náměstí u stojanů zabezpečená proti krádeži alespoň tako je parkovací věž, tak by tam musely být nejméně 4 kamery, které by byly trvale nasměrované jen na kola a mezi koly by musel neustále stepovat minimálně jeden strážník, který by nedělal nic jiného než hlídal kola. Cokoliv menšího nemá význam a jsou to vyhozené peníze. Kola se tam příliš nekradou, protože ty šroty co tam jsou nestojí za to aby se s tím někdo dřel, přesto se tam kradou i když tam jsou kamery a občas tam projde nějaký strážník. Kamery tam jsou, ale z úplně jiných důvodů něž jsou kola a
podle toho obrázku z ních nepoznáš pořádně ani co má kdo na sobě natož kdo to je.
No a nevím jak kdo, ale pro mě je ta věž hezčí než takovéhle odkladiště šrotů.
O estetice diskutovat nebudu, to je věc osobního vkusu.
Někde se ocelové monstrum schová a zapadne, jinde by dělalo pěknou neplechu. Tyhle veleparkoviště kol jsou vidět v cizině a pak u nás někde v Polabí, Moravsko neumím.
Jako vyspělá ves máme také stojan na 5 kol, ale pouze před restaurací Pod ledem, jinde ne, jinak co tady znám z okolí kolem obchodů bývají tak 4-6 stání, vždycky je kde zaparkovat.
V Paříži se kola parkují takto:
https://plus.google.com/photos...
V Milaně pak takto:
https://plus.google.com/photos...
Krade se, což je vidět i na způsobu zajištění, i na vracích kol přivázaných k zábradlí. Nějak to ovšem cyklodopravu zjevně nelimituje, protože je tam násobně hustější než ve Stověžaté. Jenomže rozdíl mezi rovinou a kopcem nevidí jen cykloaktivisté :-)
Jistě, každému se líbí trochu něco jiného.
Kolo se dá odstavit ledaskde, i v Hradci jsou kola mimo úhledného uložení ve stojanech někde bokem různě rozstrkaná. Také se dá ve městě parkovat třeba takhle, jaoko na fotkách z Holandska. Je to zajímavé, ale, že by se mi to nějak moc líbilo to určitě ne a už vůbec bych něco takové nechtěl denně prožívat při ukládání a vyzvedávání kola.
Zdá se, že si poradí, ti kluci holandský.
Víc než kola mě serou všude zaparkovaná auta.
To historické centrum hyzdí nesrovnatelně víc.
Kdybych si mohl vybrat, tak místo sponzorování nějakejch věžiek pro kola bych se snažil ta auta dostat z města ven a nebo alsepoň někam od zem, tam už ovšem náklady jsou jinde ale i ten poplatek za stání úplně jinde.
Takové ekonomické vyhnání aut z měst - buď si plať nekřesťanský peníz za podzemní parkoviště, nebo auto nech za městem či se ho zbav.
Auta z měst se dají vyhánět i tak, že postavím slušné, dobře hlídané, konfortní stání pro kola. A postavím to tak, že umístím 116 kol místo vedle sebe, nad sebou, čímž ušetřím prostor.
Ty tohle ale nikdy neuznáš, protože ty jsi apriory proti všemu cyklistickému, i kdyby to bylo zadarmo nebo kdyby to sponzoroval ze svého třeba Bill Gates.
Ale prd.
To že zejtra pojedu za mámou do Prahy autem a ne na kole není způsobeno tím, že nemám kde kolo zamknout, ani tím, že to zpátky mám do kopce.
Hádej proč tam nepojedu?
Pro Prahu kolo je pouze doplňkové řešení a na úbytku aut, či zpomalení spíše nárůstu jejich počtu se podílí cykoopatření TOTÁLNÉ ZANEDBATELNĚ.
Jetsli něco dostane lidi alespoň sezóně na kola a elekttrokola, tak to nebudou ycyklovopičárny ale cena PHM.
Jenomže to ty zase nikdy neuznáš.
Jindřichu, já už tě nechám. Už jen jednu skromnou připomínku. Vlastně jen takové malé upřesněníčko.
Nemluvíme o Praze, ale o Hradci Králové:-))
Tak hezký víkend s perlopočty:-))
To vím.
To je ta dĕdina u Pardubic. Tam se o cyklistiku stará rovina, a jenproto, že postavili cyklokurník cyklistů nepřibude, tedy tĕch, co mají kolo za dopravní prostředek.
Krátkodobĕ to může mít jistý efekt, jen co sleze sníh, zajedu se na tu vopičárnu taky podívat.
Když má cesta cíl, víc mĕ baví.
Cyklokurník?!? Vopičárna?!?
Co tě žere?!?
Že jsi na to nepřišel sám?!?
Že to někdo sponzoruje z vlastních peněz a nehledí na to, jak se mu to bude rentovat?!?
Že nikdo nesouhlasí s tvými argumenty?!?
Žere mě, že někdo neumí vůbec počítat, a někdo se tváří, že "nemá dost ionformací" jen proto, aby počítat nemusel.
Pan Stehlík byl takový dobrák, že lidem v Poldovce prodával maso, které "dotoval ze svého" a kde je dnes Poldovka, podobně jistý Soudek v plzeňské Škodovce byl dokonce vyhodnocen jako "podnikatel roku" a v jakém stavu zanechal Škodovku, ale jsou stovky jiných dalších případů.
V některých případech šlo o záměrný zločin, v jiných případech o podnikatelskou naivitu a nedostatek základního ekonomického myšlení.
Článek je postaven tak, že jsem nabyl dojmu, že se nejedná o ojedinělý dar městu Hradci, ale o pilotní projekt pro rozjezd výroby těchto staveb do jiných evropských měst.
Jednoduchým výpočtem jsem odvodil, že takovéto stavby se nemohou za dobu své existence vůbec zaplatit, máš-li jiné výpočty, sem s nimi.
Pokračujme v úvahách dál, jestli tedy ještě stačíš chápat, podnikatelský záměr je zcela závislý na potřebě dotací, lhostejno jestli od radnice v Hradci nebo Náaardenu.
A teď si kladu otázku.
Má pro další pokračování ten podnikatelský záměr ty dotace nějak ošetřené, třeba přez eurobyrokraty v Bruseli, nebo prostě jen sází na to, že "cyklo je in" ať to stojí co to stojí?
Ke konkrétnímu projektu v Hradci by mě zajímalo, jestli pozemek pod tou stavbou město stále vlastní a jen bezplatně zapůjčilo, nebo jestli ten veli lukrativní pozemek hned vedle nádraží převedlo do majetku někoho jiného.
Až tenhle projekt zkrachuje, a bez pravidelného přílivu dalších peněz del mých propočtů zkrachovat musí, zřejmě bych už uměl s oním pozemkem naložit tak, aby ten plácek u nádraží slušně vydělával.
Když mi nějakou takovouhle stavbu někdo předkládá, a jedná se o veřejné prostranství, chtěl bych vidět kalkulace, jak to bude financováno za rok, pět nebo třicet.
A nad těmi čísly bych pak dlouze přemýšlel, než bych rozhodl o umístění stavby.
Pokud tak hradečtí postupovali, bylo by dobré ta čísla zveřejnit, jde o veřejný prostor.
Dotazy?
Myslím, že cílem majitele bylo vytvořit vzorovou realizaci, díky které to pak bude moct prodat i do jiných měst, kde už mu za to připlatí, protože to prostě považují za službu, kterou chtějí nabídnout svým obyvatelům.
Homeport v Praze se taky asi těžko rentuje, ale mají to jako vzorový provoz a test technologie.
Díky Vratislave, tak jsem to pochopil správně.
Pro tuhle firmu co t ostaví se tedy jedná o pilotní projekt jinak komerční záležitosti.
Cíl je prodat to jiným městům, která to budou považovat za dobrou službu obyvatelům svýh lokalit a budou ochotná do toho investovat a provoz dotovat?
Chápu správně?
Takže, kdybych měl zájem postavit něco takového u nás Pod ledem, zajímalo by mě, kolik mě to bude stát.
Pořizovací cena + provozní náklady.
Nemusí to být na korůnku přesně, stačí řády a rozmezí. To bude zajímat každého, kdo si to bude chtít postavit, nebo ne?
Jsou ta čísla k dispozici?
Jindra:
http://www.hradeckralove.org/kontakty
Jindra:
http://www.zivefirmy.cz/velo-cz_f283748
Jindro kdybys čet co píšu a neměl rudo před očima když vidíš kdo to píše, tak bys věděl dávno jak to je. Už jsem to to tady několikrát psal, že město mu pronajalo pozemek a tohle je první realizovaný projekt a Bernart na ně má licenci pro celou EU a už má několika měst zájem o realizaci a to mu zřejmě přinese zisk.
Tedy bude vydělávat na dotacích.
To mě z principu velmi nevyhovuje.
Možná bys mohl začít trénovat dekorování starosty :-)
http://www.nakole.cz/diskuse/16045-hradec...
Tak tohle mě zaujalo. V Perle tě nějak nezajímá, že si policajty platíme všichni...
Koukám, že vlastní rybníček, je holt vlastní rybníček, že...
Tak když už je platíme, tak ať něco užitečného dělaj, ti měštští šerifové.
Ale viz odpověď Lelkovi.
Tvrdíš snad:
Protože trestná činnost krádeží kol uzamčených ve stojanech je tak dramatická, bude nutno přijmout dalšípolicajty, nebo začít stavět všude tyto věže?
žádné extra náklady, nevymýšlejte hovadiny, argumentujte korektně.
Já čísla doložil, teď ty!
Řekla bych, že vy v Perle máte na "užitečné činy policie" dost odlišný pohled.
My městkolu policii nemáme.
A netroufám si mluvit za nikoho jiného z Perly, takže můj názor na to jak má policie "pomáhat a chránit" neber za obecné vyjádření obyvatel našěí krásné středočeské vsi.
Nicméně trvám na tom, že má pomáhat a chránit a ne buzerovat a prudit.
A ty taky přestaň prudit.
Ale, ale, najednou je ti nepříjemné, že někdo připomene tvoje příspěvky o tom, jak pracuje policie u vás ve vidlákově?!?
Víš, když si platíme policii ze společných zdrojů, tak "pomáhat a chránit" opravdu neznamená dělat obsluhu ožralům, když táhnout z Pod ledu...
Ale, nic - ještě máš studijní dovolenou nebo už se flákáš?
Hmmm, argumentace na úrovni Blesku.
Nezdá se ti to ubohé?!?
ty povětšinou argumentuješ ovšem jako Haló noviny, tak jsem z toho vyšel docela dobře :-)
Připočítej ještě pojištění, napojení na pult bezpečnostní služby, nějaké ty díly v průběhu doby...
Zas na druhou stranu tam všechna kola nebudou celý den a nějaká místa se za den protočí víckrát.
No a nechci malovat čerta na zeď, tedy majitele předem podezírat, ale získat bilboard těhle rozměrů na takhle lukrativním místě se hned tak nepoštěstí :-)
Vypocet je jen mirne nepresny v tom, ze je mozne zaparkovat v jedne pozici i vicekrat za den, poplatek je prece jen jeden. Kdyz zaparkuju napr. v 8.00 a vyzvednu v 10.00, tak po me muze hned parkovat dalsi a zaplati znovu za stejnou pozici. Tolik jen pro doplneni, ze se muze teoreticky vybrat za den i vic. Ale i tak si nemyslim, ze ten projekt je ekonomicky unosny.
Na druhou stranu to nam, cyklistum muze byt jedno, zda to nekdo dotuje, hlavne, ze to funguje, jen aby za tim nebyla nejaka kulisarna, tunel, jak uz to tak v te nasi zemi byva...
Já měla dojem, že se jedná o soukromou stavbu, takže to nikdo nedotuje...
Z toho mi vychází dvě možnosti.
Jedna, že to opravdu nikdo nedotuje jen zatím a už je něco rozjednáno, jen se o tom nemluví (nebo i mluví a mně to uniklo :-)
Druhá - že stavba bude mít druhou funkci jako stojan na reklamu, ze které se zaplatí. Což je teda návrh zcela mimo soutěž - už se tu někde v diskuzi tahle možnost objevila a nebyla z mé klábosnice. Osobně by mě tato kombinace užitečného (ostatním) bohulibého s užitečným (majiteli) vydělávajícím nikterak nepohoršovala, ba naopak.
Nemůže a nebude vydělávat a bude ji muset někdo dotovat.
Pokud to budou privátní zdroje, po zdanění, nemám problém, nechť altruista staví, tedy mimo památkové zńy, protožě me ta stavba zase tak krásná nepřipadá, i když z oceli.
Proč nemůže?
No protože musí, přeci. Vydělávat se musí, kdo nevydělává, neodvádí daně a to je NESPRAVEDLIVÉ
:-))
Ne, já se ptala, proč nemůže vydělávat.
Jo, proč ta věž nemůže vydělávat?
No může, to zaléží na jejím majiteli. A také si třeba nemusí na sebe vydělat, třeba zrovna na tuhle věž bude vydělávat jiná věž, třeba v Praze nebo Brně.
To je otázka pro investora, majitele, provozovatele.
Protože takhle:
http://www.nakole.cz/diskuse/16045-hradec...
Dělám někde ve výpoču "přes palec chybu".
Lanno, když sleduji tvé ekonomické myšlení, nevidělá tahle, vydělá jiná, máš nějakou představu jak to zařídit?
Mě napadá jediná cesta, a ta se velmi podobá výhodnosti solárních elektráren. Ty jsou, jak je už všeobecně známo výdělečné pouze pro jejich majitele, ostatní v celém státě na to zelené šílenství dost tvrdě doplácejí.
No, chybu - nějak tam nevidím zakalkulované ty příjmy z reklamy.
PS - a za druhé je ta potřeba jedné pracovní síly na plný úvazek (nebo dvou na poloviční) podle mého soudu silně nadhodnocená.
Možná 3 na třetinový.
Jde o to, že někdo musí být neustále v pohotovosti, na telefonu, proto říkám raději dva, aby se mohli střídat.
Něco se stane, nefunguje, vypadnou pojistky, zasekne se kolo, někdo na zavolání v reálném čase musí přiject, jinak celý projekt rovnou můžou zabalit. Tenhle servis můžeš zajistit i smluvně, nemusíš mít zaměstnance - ale těch 20 - 25 tisíc měsíčně to asi stát bude.
Je zajímavé, že si nerozporovala velmi optimistický a řekl bych téměř nerealistický odhad obsazení 75 procenty.
Sám bych považoval 40 procent - tedy nějakých 45 míst stále obsazených za hezký úspěch.
Takže po 5 kačkách to máme krásných 225 denně - tedy 6 700 měsíčně.
Kolik odhadem stojí elektrika? Jezdí tam motory, svítí se - 5 tisíc měsíčně - odhadnu-li přes palec podle kanclíků.
Tedy mi vychází, že vlastně si to nevydělá ani na toho maníka / maníky co by to měli udržovat.
Takže příjem nastavíme na reklamě.
Nu teď ty, já ať počítám tak jak počítám, nevychází mi, že by to mohlo uživit svůj provoz, a furt nemluvíme o těch 7.5 mega počáteční investice.
Jestli to umíš propočítat líp, nahoď čísla.
Já ti nevím, jestli každý barák, kde je výtah, platí 20-25 tis. měsíčně, protože co kdyby vypadly pojistky apod. Což je celkem ten základní předpoklad, který máš nasazen tak, aby to nikdy nemohlo vyjít - a moc nevím, čím je podložen, když zabezpečení podstatně rizikovější činnosti - přeprava lidí, funguje levněji, než tebou nasazená čísla na zabezepečení přepravy kol.
Mně ten výtah v nějakém ne moc velkém bytovém domě přijde srovnatelný - jak na spotřebu elektriky, tak na cenu za hlídání a servis. Je tu nějaký činitel bytového družstva nebo společenství vlastníků, který ví, nač takový výtah v baráku za rok přijde? Měli bychom hned číslo, ze kterého se odpíchnout...
Koukám na cenu provozu výtahu a jeho roční provoz včetně non-stop servisu nás v 8 podlažním domě (9 stanic) vyjde na cca 19.000 ročně.
Nesrovnával bych výtah a tohle zařízení.
A to ani omylem.
Jednak technické řešené a jeho náročnost je úplně jinde, ale to jako cifršpijon vědět nemusíš, ale mohla by si vědět, že stejných nebo obdobných výtahů je v okolí podstatně víc než nějakých těhle cyklobaráků a že tedy firma, která udržuje výtahy může vybírat poměrně nízké poplatky za rychlou údržbu, protože pravděpodobnost, že v témže okamžiku se vysype výtahů hned několik je mizivá, a chlapa co to udržeje stejně musí platit.
Kdyby jste měli v okruhu 400 kilometrů jediný výtah, museli byste buď na rychlu službu rezignovatm nebo si platit toho výtaháře v pohotovosti sami.
To je odpověď Lelkovi jehož informace má k věci stejnou souvztažnost jako kdybych řekl, že v Praze stojí jízda na pramici 50 Kč.
Já vím, že to bude něco jiného. Náklady na výtah jsem uváděl jen, že to zajímalo Ifču. Jinak my jsme nonstop servis na výtah nevyužili za 3 roky ani jednou, kdyby tam nebyla zajímavá a nízká paušální částka, tak ji neplatíme, není důvod. Vyndat někoho z výtahu umí kde kdo a pak by se počkalo na opraváře a platil by se jen za normální opravu nebo pravidelný měsíční servis, který je v ceně paušálu.
Pokud jde tedy o tak unikátní a náročné zařízení, které dokáže spravovat jen děsně specializovaný odborník a pokud opravdu toho odborníka budeš platit na plný úvazek... tak pak jsi ovšem tu částku na jeho mzdu podhodnotil minimálně pětkrát....
Ne, z těchhle předpodkladů fakt nejde nic spočítat.
Bohužel,
než se rozhodneš jít do nějakého projektu vaříš takhle z vody.
Níže jsem uvedl, že mě to vychází na 40 litrů měsíčně, že potřebuji někde sehnat, aby to mohlo vůbec fungovat.
Ale spíš padesát.
Když seženeš 100 na měsíc, dá se to spustit, ale taky to nemusí vyjít ale dalo by se o tom uvažovat a začít opravdu podrobně věci promýšlet a propočítávat.
Tedy, potřebuju na to 1.2 mega ročně a šlo by to provozovat.
Pak bych největší úskalí viděl v tom výdeji a příjmu kol. Jak dloho to trvá ,ež vyndám lístek, kolo přijede, vyzvednu, nebo naopak vložím?
Minutu?
Bude-li nás najednou 30 co jedou na stejný spoj, přijedu o půl hodiny dřív, nebo raději kolo zamknu k zábradlí?
Moje volba je jasná. Přivážu ho k zábradlí a půl hodinky si přispím.
A bude-li u toho zábradlí naráz třicet lidí, kteří k němu chtějí přivázat kolo, jak dlouho bude trvat, než se tam proboxuješ?
To už tĕ není hodné Ifčo.
To není relevantní argument a ani jako fór to neobstojí.
Uvidíme jak to pobĕží, pokud se tahle obava nevyplní, a nebudou na výdej/uložení fronty, bude to mít současnĕ negativní efekt, tedy asi se to moc používat nebude.
Vlaky přiváží a odváží spíše skupiny lidí, než jednotlivce - cyklisty.
Uvidíme ale tohle je logická obava, narozdíl od toho tvého úletu, že nebudu mít kolo kam zaháknout.
Tohle, aby bylo kde zaháknout už u nádraží v menším mĕstečku u Pardubic mají asi pořešeno.
Myslíš, že obsluhovaná a manulání úschovna je rychlejší? Myslíš, že když bude v úschovně jeden člověk, že když tam naráz přijde 10 lidí, že nebude fronta? Myslím, že podstatně dýl a delší než u automatu.
Tak úložení kola trvá 20 s a výdej kola 35 s. Troufám si tvrdit, že manuálně by to trvalo násobně dýl, i kdyby si naráz přišlo 10 lidí pro kolo, tak i ten poslední tam nebude stát dýl než 10 minut a nemyslím, že taková situace kdy nastane.
Ano Jindro, tvé výpočty jsou správné. Při rozumné ceně, kterou jsou cyklisté ochotni akceptovat, se to nemůže nikdy rentovat. Já sám jsem cenu za údržbu, opravy a provoz toho robota rovnou potlačil, protože už ta počáteční investice je náramná a to v tom ještě patrně není započítána cena vývoje. Takže pokud to někde postaví, tak to budou muset dotovat. Ale tohle rozhodně není v Čechách a v EU nejdražší dotovaná stavba. Staví se po zralé úvaze mnohem dražší stavby, jejihž návratnost se také spočítat nedá. Typickým příkladem je nový městský most, nová linka MHD, nová linka metra, nová dálnice, silniční obchvat vesnice, nebo protihluková zábrana okolo dálnice. To všechno jsou stavby, které lidem usnadňují a snad i zpříjemňují život, ale jejihž zisk či rentabilita je problematická. Přesto alespoň některým z nich (každý z nás jiné) budeme tleskat. Tak to ve společnosti, kde je stát či město významným investorem chodí. Ty jistě řekneš, že stát má být malý a tohle zrovna vůbec nemá dělat, ale takových společností s "malým" státem na světě moc není. Rozhodně v Evropě je to jaksi není zvykem.
Takže ty předpokádáš, že až si těch 116 stojanů před nádražím postavíš a budeš za ně vybírat 5Kč za kolo, tak při plné obsazenosti vyděláš maximálně 580Kč?
A jak jsi na to přišel? Já myslela, že třeba jeden stojan mohou použít během dne třeba i 2, 3 nebo dokonce i 4 cyklisté:-))
Třeba u vás Pod ledem, když jeden oběd stojí stovku, tak z jednoho stolu o 4 židlích zkasíruješ za obědy maximálně 400 stovky?
Dá se předpokládat, že hodně kol, možná polovina jich tam bude víc než 8 hodin a mnohá i přes 12. A jaká bude obsazenost to se teprv uvíd, ale myslím, že o to bude dobrý zájem, hlavně těch co mají slušnější kola a dosud na nich nejezdili i když chtějí.
Dokážu si představit, že to může být obsazené. Dokážu si představit, že tam bude kolo delší dobu (je to před nádražím) a dokážu si představit, že třeba večer tam nechá kolo někdo na dvě hodiny a půjde třeba do kina.
Variant je mnoho, my nevíme, jaká bude poptávka, předpokládám, že ten, co to postavil si nějakou předběžnou analýzu udělal, ale buhužel ji zapoměl poslat Jindrovi k vyjádření a on teď musí počítat přes palec:-))
Lanno,
každý, kdo se chce v tomto světě uživit sám musí umět počítat náklady a výnosy a většinou to nejde jinak, než přes palec.
U takovéhle stavby lze asi poměrně přesně odhadnout, kolik bude stát její stavba a její provoz a tam se můžeme dohadovat o drobných, ale bude to mezi 15 - 30 tisíc měsíčně.
Ale i kdyby jen 10, ať nežeru.
Co neumíme odhadnout je jaký bude zájem o tuto službu. Při pětikorunácj při stpprocentním obsazení to vydělá 17400 Kč měsíčně.
Kdyby tedy nastala absurdní situace, že by to furt bylo plné dalo by se teoreticky měsíčně, při zavčených všech očích vydělat 7 400 Kč.
životnost takovéto stavby - ať nežeru, bez nákladnější rekonstrukce nemožné - 30 let - to je 360 měsíců. Stálo to 7.5 mega, prý. Tedy měsíčně 20 833 Kč odepsat při rovnoměrném odpisování po dobu 30 let.
Měsíčně to bude generovat ztrátu tedy 20 800 - 7 400 = 13 400 Kč.
Ale ještě optimističtější varianta. Je to 30 let plně obsazené a provoz, údržba, energie a ostatní nestojí vůbec nic.
Měsíčne to generuje ztrátu 3 500, při úpořád plně obsazeném kolotoči, s naprosto nulovými náklady na energie, provoz a údržbu po dobu 30 let.
Jízlivosti a jedůvky "zapoměli se zeptat Jindry" při svých kalkulacích si strč za klobouk, ty si zapoměla počítat.
Jetli ten člověk je altruista nebo podvodník, a je za tímhle tyátrem ještě něco dalšího neumím posoudit.
Ale zaplatit se to nemůže.
Jindrův výpočet přes palec, aby se to zaplatilo je následující.
Obsazenost 30 procent - měsíčně
příjem z pronájmu 5 220
výdaje 25 000 provoz + údržba
odpisy 20 800
celkem bilance cca - 40 tisíc měsíčně potřebuji někdy vydyndat abych to nesponzoroval
Zaplatí mě 40 tisíc měsíčně reklama?
Budu je chtít po obci a mám už je předjednané?
Jsou nějaké jiné zdroje financování?
A to celé je totálně neziskový projekt, mých 7.5 mega za 30 let by se jiste dalo zhodnotit i na finančním trhu jinak a výhodněji.
Připomínky?
Ale vždyť se s tebou nikdo nehádá. Všichni si umíme snadno spočítat, že nastavené parkovné je velmi nízké, které jen nepatrně pokrývá provoz a je jasné, že to bude Bernart financovat z jiných zdrojů a jak říkal tak po čase uvidí jak jde.
Lidi budou spokojeni a jemu to asi vyhovuje. Nic mu přece nebránilo nastavit parkovné na 10 nebo i třeba 20 Kč. ale on se rozhod pro pět, takže spočítané to určitě má.
Při parkovném 20 Kč to snadno vyjde (za absurdního předpokladu furt plno), že budeš měsíčně tratit 20 tisíc.
Furt plno je nesmysl, takže i při parkovném 20 Kčř budeš tratit těch 40 :-)
Z výpočtů přes palec mi vychází, že parkovné nehraje žádnou roli. Ta věc si na sebe musí vydělat jinak než parkovným.
Reklamí plocha?
Neznám ceny v týhle branži.
A pak už jsou jen dotace, subvence, dary.
V době, kdy matky čekají na rodiovské přídavky, které jim tak jako tak seškrtávají pro mě nesubvencovatelné.
Před chvílí jsem zaznamenal zprávu, že Praha dá každý rok zhruba 150 milionů advokátům, přitom si platí svoje docela pěkně velké právní oddělení, takže rok co rok by mohlo stát 18 nových parkovacích věží. Kdyby Praha jen malinko líp fugovala, tak by mohla mít každý rok 2 nové a nikomu by ty peníze nechyběly. Hradečí radní nejsou žádný výkvět a někdy by je člověk roztrh za některé jejich zhovadilosti a určitě budou hodně podobný tem pražským.
Ne, připomínek nemám. Není co připomínkovat, chybí základní informace a ukazatele.
Které konkrétně?
Nikdo neví kolik tam kol bude, proto jsem výpočet provedl, jako by bylo plno furt.
Pořád pochybuješ?
Neumím počítat?
Co ti chybí za údaje!!!
Jen prostě můžeš akorát říci - ano je to tak - a to bys musela odvolat všechny ty svoje jízlivosti.
Tak jinak.
Přijedu na kole k nádraží ráno, uložím kolo, odjedu do práce, vrátím se za cca 10 hodin, jedu domů.
To je normální režim. Počítáš s tím, že nĕkdo bude jezdit do Hradce na hodinku dvĕ si zaparkuje fikanĕ kolo u nádraží, a pak vyzvedne?
Ano, budou tací ale minimum.
116 míst za 24 hodin je maximum, pokud počítäš víc, hlas se u Kalouska na ministerstvu financí. Nutnĕ hledají optimistu co předpoví alespoň jednoprocentní růst naší ekonomiky pro příští rok ;-)
Taky si to myslím, bude to tam na celodenní odložení. Okolo nádraží není nic, za čím by se jezdilo jen na chvíli. Snad jen hlavní pošta.
Na druhou stranu, nějaká obměna tam přece jenom bude, dost se jezdí do jedný vesnice u HK (Pardubice jí myslím říkají) do chemiček na směny. Tak jim dej šanci a počítej naplněnost 150% denně, stejně to i při 10 Kč nevychází. A každý den se nejezdí (hnusný počasí, nemoci, dovolené atd...)
Nevím o žádné reklamě,
V článku o reklamě nic není. Myslíš jako polepit ten barák bilboardama?
Dobře, dej si tam bilboardy a zakalkuluj, nemám nejmenší přehled kolik nv dané lokalitě, kde jim je 10 Kč za stání na kolo moc, bude pronájem reklamní plochy ročně vydělávat.
Jo, tahle varianta, že na můj příspěvek reaguješ , že teda ne, tak to fungovat nemůže, a přitom jsi ho nečetl, mě nenapadla.
Tak nic, no.
ale prd, ty jsi přišla později, já tam hodil jen link - OK
Dej tam reklamu. Čísla, přes palec, nahoď čísla, žádný tak nic.
Na jedovaté poznámky tu je Radka, na sarkasmus a ironii Lanna, ty jako cifršpijón co se ve věci umí orientovat nahoď nějaký rozumný výpočet, jak takovouhle věc provozovat beze ztrát, jestli budeš kouzelník zvládneš třeba i ty odpisy investice.
Zisk je v této společnosti sprosté slovo, proto na něj klidně zapomenem, není nutný.
No, ano - za touto kalkulací jsem přišla později.
Proto mi nebylo jasné, proč házíš link na kalkulaci, která jaksi můj pozdější příspěvek, za kterým pak následuje tato část vlákna, ještě vůbec nemohla nijak zohlednit.
Nezabývej se formou ale obsahem, jinak se nepohneme z místa.
Však jo. Jenže když se zabývám obsahem, který nečte ani ten, co tomu obsahu oponuje, tak to moc nebaví.
Ok, tak kolikvynese ta reklama mĕsíčnĕ?
Odhad?
Máš číslo, rozmezí od do ?
Dá to půl mega ročnĕ?
Pokud nevíš a nemáš, chápeš jistĕ, ž v odhadech příjmů 0.
Potřebuju 40 tisíc mĕsíčnĕ jako minimum, přes palec jsem ti hodil výpočet.
Takže neodvádĕj pozornost jinam, jinak se nedopočítáme.
Pro ty, kteřI se domnívají, že je to vĕc investora a že pokud on má svoje výpočty, že my ostatní můžeme vypnout mozky a neptat se"jak to bude financováno a jak se to zaplatí" bych mohl uvést pár příkladů z privatizace, na které jsme doplatili všichni.
V každém případĕ už teď bych si ohlídal, aby investor složil dostatečnou kauci na ekologickou likvidaci toho monstra, až to zkrachuje.
:-))) S likvidací podivných podnikatelských záměrů máme v Hradci bohatou zkušenost. Z těch větších stojí za zmínku hlavně "záoceánský Honeckerův parník" Čechie na potoce Labe (snad ho tedy po létech ostudy nakonec někdo zlikvidoval za své) a také tunelářské dítko Nozomi, stavn¨ba jakési tělocvičny v parku, ze které nakonec zbylo jen ocelové torzo na betonových základech. Po mnoha letech proběhla likvidace tak, že nějaká firma železo uřezala a pak se na zbytek nahrnula hlína. Dneska je tam v parku podivný hrb :-) na stavbu byla tehdy dokonce ustavena nadace (dnes v likvidaci), ve které pochopitelně figurovaly ty nejprofláknutější ksichty z vedení města.
A co když to Bernart chce dotovat ze svého a něco udělat pro cyklisty? To ti hlava asi nebere, že by někdo mohl něco udělat pro jiné? To, že ty to třeba neumíš a neděláš, ještě neznamená, že to nemůže dělat někdo jiný. Vydělá si na to a může mít radost, že radost mají jiní. Moc složité?
Tak jo.
Hlava mi nebere, že někdo dělá grátis něco pro jiné.
Víš co, polib si šos.
Ale za to já vážně nemůžu, že nemůžeš pobrat, že chce někdo od lidí za užívání něčeho jen malý příspěvek a zbytek bude hradit sám z jiných příjmů.
Ne.
Tohle je špatnĕ udĕlaný podnikatelský projekt.
Nejde o charitu, ale o to, že se jedná o jakýsi pilotní projekt nĕčeho, co ten človĕk chce prodávat ve svĕtĕ.
Tak vyznívá ten článek.
Tahle vĕc, pokud bufe opravdu investičnĕ tak nákladná, si na sebe nikde nevydĕlá, s pokud ano, viz Jindrova cena.
Neumím si představit, že v současném svĕtĕ nĕkdo založí projekt na tom, že bude prodávat produkt, který bude trvale vyžadovat dotace a přitom na tom vydĕlá. To smrdí fitovoltaikou, tedy kulišárnou.
Znám hodnĕ lidí, kteří část svých příjmů investují do nevýdĕlečných vĕcí, protože mají pocit, že je to správné a potřebné.
Sám mezi takové lidi patřím a tak si mĕ fest nasral.
No jasně, že jde o naprosto ztrátový pilotní projekt. Ale třeba při rekonstrukci nádraží někde v centru města, kde není prostor pro 100 kol, se ušetřené místo s využitím pro drahé parkování aut může hodit. Pak se tato investice třeba může hradit z výdělku ušetřeného prostoru. Nebo se to prostě zahrne do ceny za ztraktivnění nějakého prostoru, třeba u radnice. Já si rozhodně nemyslím, že je to první a zároveň poslední stavba parkovacího domu pro kola v Čechách. Ne všechna naše rozhodnutí jsou čistě finančně zisková.
Tak mi to nedalo a prošla jsem si trochu ne netu dostupné podklady... a mám obavu, že tady má Jindra pravdu.
Ta firma nemá jiné příjmy, ze kterých by to mohla hradit. Vlastní kapitál minus šest milionů a jen na úrocích z úvěrů zaplatí půldruhého milionu ročně. Charitu pro obecné blaho si určitě nemůže dovolit.
No, uvidíme...
Já vím, Bernarta krapet znám a vím co má a dělá, on se zase moc netají jak a z čeho by to chtěl uplatit. Jenže Jindra pořádně nečte co napíšu nebo tomu nechce věřit, nebo nevím a proto jsem napsal to co jsem napsal abych věděl jestli čte alespoň občas něco :-)
Tohle jsem dělal když jsem měl dojem, že nadřízený nečte co mu napíšu a jak kafemlejnek jede pořád své, proto jsme mu občas do textu napsal naprosto nesouvisející nesmysl a v naprosté většině na to nezareagoval, protože nečet a přesto rozmrazil :-)
To je nějakého počítání - a nenapadne nikoho pouvažovat, jak na lidi přitlačit.
Mohlo by se začít nějakou akcí na okrášlení města. Pak by se zjistilo, že kola jsou sice fajn, město ale hyzdí, jak jsou ošklivě odstavena halabala, žádný řád a pořádek.
Takže trochu na cyklisty přitlačíme - parkování jen na vyhrazených místech, nesprávně odstavená kola městští drábové ucvaknou a odvezou do nějakého skladu kdesi za Čivicemi.
A zanedlouho by se lidé i s padesátkou smířili ...
Myslím si, že k tomu to spěje, ale aby se tol rentovalo, bude to 100ka :-)
Plus mega dotací z městského rozpočtu ročně, vydělat méně než double? To raději postavím na kopci větrník, nebo ne?
http://www.financninoviny.cz/zpravy/v-hradci...
Tohle je dost dobrý článek, ale stejně se mi nějak nechce věřit, že někdo utratí 7,5 mega, jen aby pomohl cyklistům. V téhle zemi je člověk prostě nedůvěřivý... :-)
Být skeptický, měřit vážit a hodnotit, je veskrze pozitivní vlastnost.
Ovšem prohlásit něco za šolich jen tak z dálky, to není skepticizmus. Když se podívám na lyžařský vlek v červenci, tak se mi bude také jevit, že ty investice se prostě nemohou nikdy vrátit.
Může se mi jevit, že těch 5 Kč tu věž neuživí, nicméně potřebuju znát víc informací.
Vleky jsou už nesčetněkrát ověřený a točí se tam úúúplně jiný peníze.
Tady známe cifru, počet pozic a počet dnů v roce. Proti tomu stojí pořizovací cena, mnoho různých provozních nákladů, údržba... Na tom je asi zajímavá opravdu jen velikost reklamní plochy a lokalita, nebo dotace.
Jo klidně zkoumejme a bádejme.
Neznáme například ani to, zda se ta cena 5kč udrží a jak dlouho. Zaváděcí nízké ceny se dost běžně v obchodě a službách používají:-))
Netočím se na ceně 5 Kč, dovedu si v pohodě představit i vyšší. Ale v HK rozhodně ne přes dvacku, maximálně při nějakém systému časových pásem za celodenní 30 Kč. A to víceméně furt počítáme s optimistickým 100% naplněním. Stejně to nějak nevychází.
V pořádku, tak to podle tebe nevychází.
Co z toho plyne?
Nic :-)) A co plyne z 99% zdejšího tlachání ? ;-)
Řeč šla o tom, jestli a jak se tohle může vyplácet a jak se to dá asi ufinancovat. Jsou to jen dohady a nápady, vcelku klidné zimní rozjímání. Nic škodlivého na tom neshledávám.
http://www.nakole.cz/diskuse/15456-parkovaci...
Je to prototyp, kde se setkají s různými komplikacemi a požadavky. Pokud chtějí podchytit i kola s dětskými sedačkami, tak se s tou výškou budou muset nějak poprat. Nevím ale, jestli robot pozná, zda's tam nenechal dítě ;)
Co vím, tak tam jsou čidla, která brání aby se tam něco nešprajclo a nedošlo k poškození. Čidla by snad měla kolo nejdřív přečíst a pak teprv spustit uložení kola, tak předpokládám, že by to snad dítě zaregistrovalo. Myslím, že tohle byl jeden z důvodů zpoždění a že to museli protui původnímu návrhu dodělávat. Doufám, že to mají ošetřené.
Je je to tak.
"Když kolo zaparkuje zákazník do stojanu, kamera si ho nasnímá, aby zjistila, jestli splňuje parametry. Pokud by mělo například sedačku pro děti nebo příliš zvednuté sedátko, dovnitř by ho systém nepustil.
Celý proces má trvat zhruba třicet vteřin, během kterých kolo zajede do budovy a zaparkuje."
Je to teda jen takový detail, ale jak se dotyčný dozví, proč není kolo vpuštěno dovnitř?!?
Je tam displej, kde jemožné si to přečíst, nebo to "muví"?!?
Nevím přesně jak, ale oznámí to velký rozměr, že se kolo nevejde. Já myslím, že to bude vidět, že je tam něco výš než ten vstupní rám. Šířka bude asi v pohodě, potíž by mohla nastat u délky nějakých "speciálů". Zatím se mi nedaří dohledat maximální rozměry, jsem zvědavý jestli to někde zveřejní.
No, když to zjistíš, docela by mě to zajímalo.
Ta šířka by asi zajímala toho, kdo by tam chtěl strčit kolo naložené na těžko.
Extra šířku to asi nevezme, ale určitě je počítáno se šířkou řiditek + zrcátka a nějaká rezerva, tak bych si tipnul minimálně šíře 90 cm. To by snad stačit mohlo, ale nevím, nikdy jsem neměřil naložené kolo.
A když pozná, že tam dítě zůstalo, naúčtuje si aspoň trojnásobnou taxu. :-)))
Dnes jsem zkusil "ve věži" zaparkovat kolo "pro čahouny" a musím říct, že jsem ze své konfigurace co do výšky řídítek na moji postavu (s požadavkem více vzpřímeného posezu) musel dost slevit, aby mi věž kolo přijmula. Z původních 124cm jsem nakonec klesnul až na 110cm, se kterými výšková čidla kolo do věže pustila. Navíc i s touto výškou řídítek bylo při zaparkování nutné držet kolo ve svislé poloze. Když jsem ho nechal ve žlábku volně (kolo se v něm mírně nakloní a jedno z řídítek se tedy o fous zvedne), už věž hlásila překročení velikosti. Výška řídítek se tedy v mém případě +- vyrovnala výšce sedla. Ne že by se na tom nedalo pohodlně jezdit, ale milovníci opravdu vzpřímené jízdy mají asi v tomto případě bohužel smůlu :-(
Ano, limity jsem také pocítil, nicméně obyčejných kol je tam již docela dost. Dnes jsem jedno vyparkovával a všiml jsem si, že je věž plná do 4. patra. Až se trochu oteplí, tak se asi zaplní celá...
Neví někdo nějaká přesnější čísla?
Našel jsem tohle:
http://www.cyklodoprava.cz/pro-media/novinky...
Tedy za půl roku 5668 uložených kol, po pěti kačkách, to dává hezkých 28 340,- Kč, tedy krásných skoro 5 tisíc měsíčně, měsíční náklady na provoz bohužel nikde publikovány nejsou, ale nějaký proud ten výtah co tam drandí sežere, někdo to asi musí občas promazat, theorie využití věže jako reklamní plochy se nepotvrdila, zdá se mi, že provoz musí být dotován a návratnost oněch 7-8 milionů na stavbu není ani hypotetická.
Nemáte někdo nějaké přesnější údaje?
Kdo to platí, pořád ten provoz dotuje ten sponzor-podnikatel a pořád se to zdá být úspěšným projektem, který se rozšíří po Evropě jako chřipkový virus?
Tomu se říká "dobře investovaný peníze" :-o
Pokud jsem dobře četl, tak ten podnikatel měl představu, že tyhle věci bude vyrábět na kšeft a prodávat po celé Unii, tak jsem si říkal, jestli bychom v Perle na parkoviště u restaurace Pod ledm nekoupili s Mastrošem na půl takovou jednu věž, jako přilepšení k penzi ale nakonec jsme podlehli lákavější nabídce, psal mě nějaký bohatý dědic z Nigerie, že zdědil 100 mega, ale že nemá na notářské poplatky a že když mu pošlem 50 litrů, že nám, jen co to vyřídí převede 50 mega, férák černej, jde na půl. Jo a těch 50 litrů nám taky vrátí.
Na černocha psal docela obstojně česky.
Tak jsme si s Mastrošem řekli, že ten Nigerijec je jistější investice než ta věž, a jdeme do toho.
Tak parkovací věž na kola dobře funguje už rok, ale docela mě překvapil malý zájem o její využití za tak nízkou cenu za hodně bezpečné uložení kola.
Uskladněných nějakých 35 kol denně není moc.
http://zpravy.hradeckralove.cz/jedina-parkovaci...
A vypadá to, že Hradec docela vážně uvažuje o postavení dalšího parkování a možná i dvou. Já osobně bych přivítal ještě jednu věž v centru města. Na okraji města u nádraží asi není i mnoho dalších lidí úplně to ono.
http://zpravy.hradeckralove.cz/v-hradci-se-maji...
Kdo to platí?
O jednu věž je malý zájem, tak postavím druhou a možná i třetí?
A nejen stavbu, ale i provoz budu pořád dotovat?
Pokud z privátních zdrojů, je mi to fuk.
Mě to spíš ale připadá, že protože ta jedna "unikátní a patentovaná" věž prodělala soukromníkovi kalhoty, potřebuje dvě ze ziskem prodat městu (je tam ta unikátnost a ta něco stojí) aby ten byznys plán nezkončil krachem, ale naopak, ziskem pro privát a náklady pro veřejný sektor.
Prostě další dotovaná služba, jestli po ní Hradečtí touží, inu ať si to pořídí.
Vždycky se musí všechno zaplatit. Nepochybně se na provozu bude nějak město podílet, ale to dělá stále u všeho co slouží širší veřejnosti. A podpora zrovna tohodle by mi vadila velmi málo. Jsou jiný věci, kde ročně bez užitku mizí mnohonásobně víc peněz.
Jenom je škoda, že to lidi tak málo využívají. Pro mě třeba výhoda, protože kdykoliv bez starosti můžu jet na kole do města a vím, že vždycky bez problému kolo uskladním.
Ano, ne všechno vydělává a jsou věci, na které se vyplatī doplácet ze společného.
Proto bych pochopil, že kdyby se u stávajícího zařízení kapacita vyčerpala, nebo by bylo veřejnostī hojně využíváno, že je zájem budovat další podobná, byť ztrátová zařízení.
Ale podle dostupných informací tomu tak není.
A tak mě to nejde do palice.
Být hradeckým zastupitelem, předložil bych rozpočet, včetně budoucích provozních nákladů, a zeptal bych se veřejnosti na názor na tuto investici.
Být hradeckým občanem, zajímal bych se intenzivně o financování téhle věci a podnikatelské pozadí akce.