Zdravím všechny e-bikery. Jsem naprostý nováček, o elektrokolech mám jen povšechné znalosti a potřeboval bych poradit :
Nezná někdo elektrokolo, vyobrazené na přiložených fotografiích ? Případně, má s ním někdo jakékoliv zkušenosti ?
Vím jen, že se jedná o e-kolo se středovým pohonem, výstupním výkonem 250W a baterií o kapacitě 12Ah a jmenovitém napětí 24V.
Mělo by se jednat o starší typ elektrokola, údajně snad české výroby ( Bohemia ? ).
Budu vděčný za jakoukoliv informaci, nebo poznatek.
Předem mockrát díky !
Tohle je domácí výroba což je z obrázků zcela viditelné.
V sekci "elektokola" najdeš spoustu informací zkus to tam.
Taky středový pohon vypadá jinak tohle je něco jiného spíše podobno cyclone.
No, nevím, domácí výroba to asi nebude, ke kolu existuje i česky psaný leták - Návod k použití, včetně záručních podmínek ( viz foto ).
Bohužel, na letáku není uveden ani název kola, ani výrobce :-(
A co se dotázat toho kdo to prodává, ten neví kde a jak k tomu příšel?
V tom případě je to dost odfláknuté a pokud to má i nějaký návod pak by tam měl být uveden i výrobce. Nohlavně že jsou tam uvedeny záruční podmíhky a nějak chybi kde je uplatnit.
Možná je to nějaká kusovka nějakého soukromníka.
Jasně, já taky nehodnotím kvalitu zpracování, úroveň záručního servisu, nebo marketingové schopnosti výrobce :-)
Ale právě proto že to zřejmě není jediný exemplář nějakého samo-domo-bastlu, ale minimálně malosériovka, zkouším tento "výstřel na slepo", jestli na tento typ kola někdo v minulosti nenarazil ( je staré minimálně 2 - 3 roky ).
Dívaj sa na to tak, že to taky može byt nějaká super levněkvalitní čína.
Je to možné, mám dvě teorie :
1) malosériovka českého garážového výrobce
2) čína zkoupená kdysi-kdesi v nějakém hyper-super marketu, jako akční zboží
Podle vzhledu bych se přikláněl k 1. variantě.
Jéé , to je dobrý todlecto...
Náhodou, sice děs, ale aspoň v tom je myšlenka.Ten motor s druhým řetězem je docela v poho, kdyby byl řetěz na druhý straně přes cvrčka, bylo by to šikovnější než slavnej Cyclone.Náby se oboustranný dělaj na BMX... Mrkni jestli nenajdeš na rámu nějaký číslo, možná by to šlo porovnat s něčím zdejším. Má to čínskej rukopis a podle bubnový brzdy to nejspíš je postavený pro Holandsko, Německo , nejspíš ale bych tipnul Itálii. Předpokládám že to dodal nějakej obchodní řetězec, to vypadá jako návod co jsem viděl v nějakým Globusu nebo kde...
Máš parádní příšerku - raritku
Díky za názor, asi to tak ( s tím obchodním řetězcem ) opravdu bude.
Napovídal by tomu i ten česky psaný leták bez údajů o výrobci. Případnou záruku pak bylo zřejmě možné uplatnit u prodejce ( hypermarketu ), kde bylo kolo koupeno, na základě doložení koupě účtenkou.
Měl bych ještě jeden dotaz : je reálné, kolo nějak elegantně a smysluplně ( bez nutnosti rozsáhlejších konstrukčních zásahů ) motoricky „upgradovat“ ? Mám na mysli výměnu pomocného 250W motorku za motorek s výkonem 350W, případně 500W ?
Kolo není pro mě a účel, pro který bude používáno, nespočívá v rychlosti, délce dojezdu na elektropohon, ani v délce doby, než baterii „dojde šťáva“.
Je jen na velmi krátké vyjížďky, nebo spíš „popojížďky“. Prioritou je dopravit ( s pomocí jen lehkého šlapání ) staršího pána „robustnější konstituce“, po rovině, na asfaltovém povrchu, na vzdálenost cca 1 km tam a 1 km zpět. Předpokládám, že tomuto účelu by mohlo kolo vyhovovat i v současné konfiguraci.
Uvažuji ovšem, jestli by při výměně motoru za silnější verzi, nebylo možné použít kolo i jako „výtah do kopce“, přičemž by šlo opět jen o krátkou jízdní vzdálenost ( 500 m z kopce, 500 m do kopce ) na asfaltovém povrchu, bez nároku na dosaženou rychlost.
Když to tedy shrnu : našel by se nějaký jednoduchý způsob úpravy, po kterém by toto kolo bylo schopno vytáhnout „kus chlapa“ do cca 500 m kopce, za asistence pouze mírného šlapání ?
Předem moc díky za radu !
U tohohle bych vážně pochyboval, zdá se, že má nějakou verzi středového motoru.
Upgradovat můžeš téměř jakékoliv svoje kolo pomocí sady z e-pohon.cz (levnější varianta), nebo elector.cz (dražší varianta ovšem zdá se, že cenový rozdíl odpovídá kvalitě).
Vše to jsou jednoduché hub motory, prodají ti ráfek se zamontovaným motorem a ty jen pozapojuješ drátky od motoru k řídící jednoce a od řídící jednotky k ovládací páčce a další drátek od řídící jednotky k baterii a už drandíš. Úprava velmi snadná ale nikoliv levná, teď koukám že nejlevnější přestavbová varianta na kolovatu, se vším co potřebuješ abys jezdil (je k tomu i nabíječka, která taky není levná) stojí 18 790 Kč.
U kvalitnějšího motoru z Crystalyte jsem podobnou sadu včetně baterie a nabíjení napočítal na 24 132 Kč..
A k tomu musíš mít své vlastní kolo.
Z toho snadno dopočítáš, jakou kvalitu má to samotné kolo, které ti prodají jako hotové elektrokolo za nějakých 23 tisíc :-)
Jednoznačně nejdražším prvkem sady je baterie - na výkon 750 W až 1 kW potřebuješ aby jela na 36V popř. 48V (akumulátory stojí zhruba 11 tisíc).
Máš v zásadě dvě možnosti - motor v předním nebo v zadním kole. Z důvodu bezpečnosti se u silných motorů, ve shodě s dodavateli a výrobci, velmi důrazně přimlouvám za umístění motoru do zadního kola.
Podle typu motoru se vejd edo vydlic 6 - 8 kolečko (8mi u dražšího motoru Crystalyte). Čili pokud máš jiné uspořádání, musíš ještě počítat s výměnou řazení, popř přehazovačky, ale ta by na menší počet pastorků než bylo dřív měla jít poštelovat.
Další trochu extra náklad budou pláště. Na kole s motorem je lepší mít kvalitní plášť, a stejně se bude oproti bezmotoráči dost sjíždět.
Čili pokud přemýšlíš o upgradu kola, nekupuj nějakou takovouhle trosku, ale upgradni si nějaké to svoje co už máš, můžeš snad i skládačku, prodávají to v ráfku od 20" do 28".
Mockrát díky za info. Popsaný postup a cenové relace v zásadě znám, včetně nabídky obdobných pohonných jednotek na eBay.
Ovšem pokud vezmeš v potaz stáří kola, jeho nízkou pořizovací hodnotu ( a s tím samozřejmě související kvalitu zpracování ), neboli, jak říkáš, pokud je řeč o upgradu takovéto "trosky", je navrhovaná investice trochu ( nebo spíš hodně ) "OVERKILL" :-)
Především pokud uvážíš jeho plánované ( a výše popsané ) velmi sporadické využití ( nájezd max. 100 km/rok ). To už by vyšel levněji taxík :-)
Můj problém je zřejmě docela specifický, protože moc lidí si nízkonákladový e-bike kvůli nájezdu do 100km/rok asi nepořizuje :-) A pokud ano, spokojí se s tím, co mají a nějaký upgrade neřeší.
Ale jak jsem uvedl, kolo není pro mě a "zadání" je předem dané : "výtah do 500 m dlouhého kopce", minimální investice, maximální využití stávajících komponentů kola. Žádné ( minimální ) požadavky na rychlost a dojezd.
Proto mě napadlo, jestli by za nějaký rozumnější peníz, nešlo vyměnit pouze zabudovaný motor ( a případně řídící jednotku, pokud by to bylo nezbytně nutné ).
Ze zmiňovaného setu pak :
Baterii - nepotřebuji ( je nová )
Nabíječku - nepotřebuji
Ráfek - nepotřebuji
Výplet - nepotřebuji
Vedení a ovladače - nepotřebuji
Výměnu řazení,nebo přehazovačky – nepotřebuji
Je docela možné, že jsou mé představy o "jednoduchém a levném navýšení výkonu" naivní. Ale právě proto svůj dotaz vznáším na tomto fóru, kde by mi mohl někdo zkušenější a poučenější poradit, případně mě vyvést z omylu mých naivních představ ... :-)
Jen doufám, že se mi nedostane podobné odpovědi, jako jednomu nováčkovi na jistém super-sofistikovaném HIFI fóru:
Dotaz : "Mám 75.000 Kč. Jakou HIFI soupravu byste mi doporučili ?"
Odpověď : "Vole, s takovým pakatelem tady neopruzuj a běž si za něj koupit nějaké slušnější autorádio !" :-)))
Jen taková připomínka, pokud vyměníš motor pak budeš muset vyměnit i řj. vedení i ovládání.
Nejblíže tomu by odpovídal cyclone ale v té watáži co uvádíš je to cena 15tis.
Každopádně investice do výměny motoru a stím souvisejícího ovládání bude investice více jak 10tis. Za tu cenu taxikem najedš více jak 100km.
Pak nezbyde než to nechat tak jak to je a využít možné síly jezdce.
Problém asi bude, že ze 24Voltů pravděpodobně větší výkon nevytáhneš.
Minimální kofigurace by podle mě byla:
BLDC motor 500-750W, přední kolo 3 690,00
Řídící jednotka 50A Magic 1 690,00
Plynová páčka s indikací baterie, 290,00
Akumulátor Li-ion 36V, 10Ah, frog 6 873,00
Nabíječka pro LiFePO4 aku 36V, 2A 990,00
Celkem 13 533,00
(+ poštovné) 300,00
Odpojování motoru při stisknutí brzdové páky nepotřebuješ, tempomat taky ne, baterie se chytá na sedlovku, nepotřebuješ nosič, zadníkolo zůstává netknuto. Nasadíš duši a plášť, vyměníš přední kolo, na řídítka navlíkneš ovládací páčku, pospojuješ drátky a do hodiny drandíš (máš-li nabito).
Levněji to neumím napočítat, a proti pro mě optimální levné variantě je rozdíl asi 5000,- Kč.
Pokud bys chtěl za tím účelem koupit nové kolo (popř použité), vybíral bych takové, které má v zadu šestikolečko (moc na výběr jich ale není) a pak místo předního motoru bych volil zadní, při stejné konfiguraci. Jen narychlojsem kouknul na nějaké takové šidítko - 3 600 Kč
http://www.kasa.cz/trekkove-kolo-olpran-mercury...
Tedy fungl nové elektrokolo Olpran 36V/10Ah, elektromotor max 750W v zadním kole bych pro sebe dokázal složit za 17600 Kč (včetně nabíječky), samotné kolo asi nic moc, ale elektrovýbava už docela solidní a se zárukou.
Tedy elektrovýbava 14 tisíc a pak už si musíš vybrat kolo takové, jaké ti vyhovuje, ovšem pokud chceš motor v zadu a nechceš nic moc dál investovat, lepší je volit rovnou takové, které má to šestikolečko, to pak jen přehodíš na kolo s motorem, pokud se tu ho bude chtít sundavat nebo si ho za 190 Kč koupíš rovnou s tím motorem v ráfku.
Tomu tvému na obrázku bych moc nedůvěřoval.
Jestli tě dobře chápu, chceš aby to tvoje kolo vytáhlo staršího a těžšího pána do kopce bez většího příšlapu. Nejlevněji to vidím tak do 800Kč a to počítám i práci za úpravu rozety soustružníkem, abys jí mohl namontovat místo té původní a nebo ji namontovat na tu stávající. Je to možná kacířská myšlenka, hlavně s porovnáním jakými ciframi tady operuje Jindra8526 a Bobbob, ale myslím že by stačilo vyměnit rozetu na zadním kole za tuto http://www.minibikeshop.cz/index.php?p... . Budeš potřebovat delší řetěz, nebo spíše dva http://www.minibikeshop.cz/index.php?p... , ještě šikovné ruce a je to.
Otázka ovšem je zda po této úpravě třeba neshoří motor.:-)
Každopádně mně tohle řešení vůbec nenapadlo a je jisté že to bude nejlevnější a nebo taky né.
Nemám s tímto řešením žádné zkušenosti tak že je to jen domněnka.
Naopak to motoru hodně ulehčí a tím se nebude v kopci tolik přehřívat. Sami tu říkáte že největší problém v kopcích je že motor jde v kopcích z otáčkami dolů, tím se přehřívá a strašně žere/topí. Proč něco řešit draze a složitě silnějším motorem, když to jde jednoduše a levně, stačí ulehčit motoru práci lehčím převodem, mimochodem podobný princip je u středových pohonů v klikách. Mám to celkem zmáklé u mojí tříkolky a vůbec nezáleží jestli jde o motor spalovací nebo elektrický, člověk si to musí spočítat, otáčky motoru, obvod kola, kadenci jakou chci točit pedály atd., je toho opravdu moc. V tomto případě nic nepočítám, jenom si dle mých zkušeností myslím že je to nejlevnější a při tom funkční řešení, které splňuje zadání. Do kopce to pojede, s jakým příšlapem záleží na použitém pastorku u motoru, doporučoval bych 6 zubů. Hodně záleží na otáčkách motoru a ty jsou u elektra mnohem variabilnější než u spalováku, proto ten můj optimismus. :-)
Středový motor je úplně něco jiného, ale asi se hochům taky fest zahřejvá.
Chybí mi informace kolik vlastně ta hračka, kterou by kolega NEWCOMER chtěl přebastlovat vlastně stojí když jí koupí jako novou.
Čísla která jsem napočítal se dle mého povědomí jeví jako absolutně nejnižší dosažitelná, chceme-li minimální výkon 750W.
Kdybych znovu investoval do elektropřestavby -- a jistě k tomu dojde až něco na tom svém Magic Pie odvařím, šel bych do nákladnější varianty od Cyclone, na tom jezdí právě Bob.
Když začneš sčítat náklady co stojí různé opravy, přebastlování, vylepšování a tak (a že jich bylo), je lepší dát 25 kolíků za solidní stroj s 40Ah řídící jednotkou a měl bych to výrazně levnější.
Taky úvaha "jde jen o jeden kopec" je blbá. Může jít také o kopecm který bych i já na své kilowatě raději vyvedl, než jel a riskoval že něco shoří.
Teď jak jezdím na bezmotoráči, na elektrokole se ani nenamáhám šlapat a jezdím na něm jako na babetě. Sice si to na cestu do hospody a zpátky seber třetinu baterie, ale to je mi fuk - protože to zase dobiju :-)
Takže mělo-li by to sloužit jako takové přibližovadlo, klidně málokapacitní baterii ale výkonný motor a tomu odpovídající jednotku.
Myslel sem to tak, že středovému motoru stačí 250W kvůli tomu spřevodování a na té jeho skládačce je to spřevodování ve zjednodušené podobě taky. Princip je stejný, bez převodu by ten střeďák nikdy nefungoval. Stačilo by tam jednoduše dát větší rozetu a tím při menší rychlosti zvýšit otáčky motoru, nic víc, nic míň. Bavím se tu jen a jen o převodových poměrech, vůbec do toho netaham složitou a drahou elektriku, ta jeho zadání nesplní.
Mělo by to stačit, sám toho taky víc asi moc než těch 200W neušlapu.
Jiná věc je, protože nikdo z nás na tom neseděl, jestli vlastně takhle jak to mají postavený už n aten kopeček nestačí. V Austrálii mají povoleno jen 200W a dokáží na tom taky jezdit.
Jen bych měl strach z toho, že to bude celkově šílenej šunt, a ta baterie zřejmě Lion a ne LiPeFo4, aby ušetřili, a jestli je to dimenzovaný na 60kilového Číňánka a ne našeho chasníka, může se na tom leco přiohnout popřípadě ulomit.
Když tak čtu Jurase, jak něco osoustruží, jinde vymění řetěz napadají mě slova mého otce, když mě viděl jak jsem si jako desetiletej hrál se stavebnicí Merkur:
"Kluku, ty študuj, ty se rukama neuživíš...."
Jsem jenom průměrně "šikovnej" člověk, raději to narýsuju a nechám si to od profíka vysoustružit. :-))
To já zvládnu tak krumpáč, lopatu, kosu a hrábě.
Jo a vlastně ještě zednickou lžíci ale to bych už vážně nikdy nechtěl opakovat.
Taky ty moje pokusy s přestavbou kola na elektrokolo, kdy jsem k tomu přistupoval jako k domovní elektroinstalaci mě pěkně vytrestaly.
Do elektriky se moc nes..., i když elektroinstalaci v baráku sem si dělal sám, i schodišťák sem si zapojil. :-) Co se mechaniky týče, nejsem na tom zle, mám představivost a prostorové vidění které mi to ulehčuje. :-)
Důležité je se poučit s předešlých nezdarů, pak už to jde nějak samo.
Pánové, mockrát díky za Vaše názory a snahu poradit !
Bohužel, zřejmě jsem v zadání málo zdůraznil, že se jedná opravdu o stoj NÍZKONÁKLADOVÝ, do kterého opravdu nemá cenu cpát nějaké podstatnější peníze.
Obdobná elektrokola se v loňském roce prodávala v jednom obchodním řetězci za 12.999 Kč v základu a "v akci" dokonce za 6.999 Kč ( uznávám, že tomu možná odpovídají parametry kola, úroveň zpracování, atd., ale postavit "dream-e-bike" pro dané účely netoužím )
Navíc, kolo, o kterém se celou dobu bavíme, je 2 roky jeté ( má však novou baterii ), tudíž je jeho hodnota je ještě nižší
Takže mě, prosím, nekamenujte, že otravuju s takovým bezcenným "vrakem" :-)
Naprosto správně zadání pochopil Juras ( aby kolo vytáhlo staršího a těžšího pána do kopce bez většího příšlapu ). A jak píše Jindra8526 : ať si to klidně sebere třetinu ( polovinu ) baterie, nic se neděje.
Většina navrhovaných řešení a kalkulací je určitě kvalitních, elegantních i funkčních. Ale pro zásadně jiné účely a pro jinou cenovou kategorii kola, než o které jde v mém případě. Přece si na občasnou cestu do vedlejší ulice nebudu pořizovat ASTON MARTIN :-)
Ze všech zde navrhovaných řešení tedy jednoznačně vychází jako jediné zadání plnící a přitom cenově smysluplné to, které navrhuje Juras. Pokud by bylo funkční, je to "TO PRAVÉ, OŘECHOVÉ".
Já jsem si původně ( zřejmě naivně ) myslel, že existuje nějaký výkonnější motor stejného typu, jako originální motor, který už na kole je a dá se relativně jednoduše vyměnit, bez nutnosti měnit/dokupovat další komponenty.
Desetitisícová řešení nedávají u takovéhoto "poskok-kola" smysl. To už by bylo snazší, zadání taktéž plnící a přitom podstatně, podstatně levnější, namontovat na kolo dvoutaktní 50 ccm přídavný benzinový motorek, nebo 38ccm 4-takt o od Hondy. Ale to by už byla jiná story ... :-)