O využitelnosti elektrokol jako pomocníků v obtížných cyklistických situacích nebo při zdravotních obtížích jsme psali již dříve. Elektrokola se v Česku rychle ujímají jako pomocníci při převozu těžkých nákladů nebo dokonce osob. Dnes se podíváme, jak vypadá provoz takového „tahače“ v praxi.
"Elektrokola se v Česku rychle ujímají jako pomocníci při převozu těžkých nákladů nebo dokonce osob", kde že to lze tento jev pozorovat? V Praze? Ani v článku samotném se mi nejeví žádná fotografie nákladního kola jako z Čech.Osobně obzvláště v posledních letech začínám nabývat spíše opačného dojmu, že nejen elektrokola ale kola obecně jsou opět na ústupu. U nás jezdí do práce stále méně lidí na kole (a to nejen v zimě), a jedouce po Čechách nabývám dojmu, jakoby cyklisté byli obecně opět na ústupu...Potvrdí mi tento můj dojem někdo? Třeba se pletu, ale pominu-li hlavní turistickou sezonu a vybrané lokality, jsou cyklisté vidět v běžném provozu daleko méně než před lety. Natož aby člověk potkal nákladní kolo.... Já, když jedu s děckama na tyčkách, si pomalu začínám připadat jako exot.:-() Zda se mi, jakoby se nad klasickou každodenní cyklistikou v Čechách spíše opět smrákalo.:-( A s těma cyklostezkama to obecně nějak stále vázne. Ten někdejší boom se nějak pozastavuje. Pomalu vyhlížím dobu, kdy se to začne točit opět obráceně.
S tím úvodem celkem souhlasím, s 250w šidítkem se těžký náklad neuveze.
V USA zřejmě nemají bruselské pitomce a tak tam
bují i lidová tvořivost v tomto směru, u nás by to asi neprošlo.
Co se týká toho úbytku cyklistů tak já mám naprosto opačný dojem.
Je jich stále víc a víc a cyklostezky bývyjí doslova narvány, hlavně o víkendech.
Cyklostezky tedy alespoň u nás se stále budují i když poněkud méně.
Neřekl bych, vrací se to k normálu :-)
Pokud opadne ta móda o víkendech houfujících se obtloutlých papoušků popojíždějících od hospody k hospodě v cyklobuzno-oblečkách a opřilbovaných jak kdyby jezdili po horách, vůbec nic se nestane.
Nákladní elektrokolo jsem potkal zatím jen jediné - pařížské poštovní - ale tam to mají dost na rovince.
Ano, bohužel kolo se stalo modou ale zdá se mi, že pomalu z té mody začíná zas vycházet..:-()
Taď v zimě to nemůžu posoudit, ale nedivil bych se. Není to extra laciné, pořídit rodince kola, cyklooblečky, všechny ty forichtuňky na auto, aby se to dalo přepravovat a do toho děcka rostou a kola je potřeba měnit....
Zůstanou jen ti vytrvalí...
Pošta i tady používá stále víc elektrokola.
U nás jezdí furt autama, asi taky máte vĕtší rovinku :-)
Po malých vesnicích jezdí autama, na kole by to nezvládli. Na elektrokolech jezdí po okrajových částech města mimo sídliště a malých městečkách.
Taky mě to napadlo, že jde hlavně o vzdálenosti, nevím jestli elektrokolo, ale možná nějaký silnější elektroskutr by ale mohl už vyhovovat.
Na ekolo je u nás moc kopcovato.
Úvodní fotka je stopro z Prahy, je to bakfiet od Citybikes přestavěný na rozvoz bedýnek se zeleninou z farmářských trhů.
Dotazovací průzkum a sčítače ukázaly v Praze v roce 2012 oproti roku předchozímu opět nárůst (přesně neřeknu kolik, protože to nemám zpracované).
Jestli odeznívá rekreační jezdění, nemůžu posoudit...
Na rovince motorek pomůže, o tom nelze pochybovat.
V Paříži jsem vidĕl i elektrorikšu, než jsem stačil vytáhnout foťák, byl pryč.
To je furt dokola, Praha není Amsterodam nebo Kodaň, ne proto, že není u moře. A odtud plynou limity kola, jako dopravního prostředku. A nakonec i elektrokola, alespoň jako nákladního.
Naopak, elektrokolo bez zátĕže umožní terén Prahy pro jezdce tak nĕjak "zplacatit". Dopravní potenciál jek pak limitován podnebím. V zimĕ je to na elektrokole o hubu krapek víc než na šlapohybu, bateriím teploty silnĕ pod nulou nesvĕdčí a ještĕ je tu další faktor proti - cena elektrokol.
Tento parádní stroj jsem potkal v létě u Bečvy.
Elektrokol je u nás v městečku stále více a více. Kde která bábrlina na nich objíždí svižným tempem zdejší obchody.Ani těch cyklistů tady v mém okolí neubylo, spíše naopak.Hodně jich častěji než silnici využívá cyklostezku kolem Bečvy.Ve městě před šestou ráno je to stále jako v kolařských městech Hradci Králové nebo Prostějově...Cena paliva a dostupnost hromadné dopravy z okolních vesnic pár lidiček co znám vrátilo ke kolu a dnes tvrdí, že to měli udělat už dávno.Je to návykové... a in.Takovým nepřímým tvrzením rozvoje cyklistiky v našem městečku a okolí je to, že můj "Pan opravář" Jarda provozuje svoji živnost již od počátku devadesátých let.
Jéé, to je super!!! Když už se mi můj sen otevřít cyklohospodu nejspíše nenaplní, tak bych mohl zkusit jezdit se svou lehotříkolkou(bez motoru) po cyklostezce a prodávat v parných dnech něco na osvěžení a ve studenějších něco na zahřátí. Jen mám strach abych kolegovi na fotce nelezl do zelí, mám totiž cyklostezku Bečvu hned pod barákem. :-)) Člověk sice moc nevydělá, ale na druhou stranu se hýbe tím nejlepším pohybem, tedy v sedle, v mém případě sedačce.
Trochu jsem si vyzkoušel, jak může fungovat elektrokolo jako náklaďák.
Žádná sláva ani se silným motorem. Tedy - funguje to dobře na rovince, v mírných kopečkách, ale v drsnějších kopcích už nikoliv.
Často popisovaný problém nábojových motorů - při pomalých otáčkách se motor i řídící jednotka silně přehřívá. Na mém treku s 28" koly a moterem MagicPie 48V/1000W kritická rychlost je tak kolem 12km/h.
Ve větších kopcích to znamený dost silně přišlapávat, použití horského tácu je vyloučeno. kolo by se pohybovalo moc pomalu.
Takže v kopcích sesednout a tlačit. Jinak se něco uvaří.
Souhlas a pro ilustraci jsem vytvořil orientační tabulku spotřeby el motoru na kole.
Kdo má zájem mám to i v excelu kde si každý může dodat vlastní data.
Zajímavé. Je vidět, že ten Crystalyte je celkem úsporný motor. Uměl bys prosím říct, jak velkým stoupáním procentuelně to odpovídá? U nás je pro mě takový hlavní testovací kopec s 12% a pak takový krátký, který má 17%. Ale šlapu a makám v obou. :) Vlastně ani netuším jaký kopec bych dal ještě jen díky motoru.
Ono je to více v rovině teoretické, hodnoty do 15Wh/km jsou ověřené i když i tam hraje roli proti vítr nebo terén. Taky jde o to jak máš nafoukány pneu. Taky váha jezdce je velmi směrodatná.
Na jaře to budu testovat a ty hodnoty zpřesním.
Zatím jsem stím žádný velký kopec nejel jen takové kratší do 300m a s převýšením 36m.
Navíc si budu muset při testování dobře hlídat odběr A z baterií, nesmím překročit 30A.
Jestli chceš tak ti ty tabulky pošlu mejlem a můžeš skusit zaexperimentovat.
Aha, takže musíš hlídat odběr ampérů asi kvůli baterii, respektive kvůli BMS, aby se nespálila, je to tak? Tak pokud to nejde nastavit - omezit v řídící jednotce, tak bych to řešil pojistkou 30A, ne? Jen je třeba dát pozor na to, že pojistky dle typu reaguji různě rychle na proudy.
36/300 je 0,12, takže 12% kopec. Mě to zajímalo jen pro srovnání. Taky tu mám 12% kopec a dá se říci, že to už je dost prudký. Ale nikdy jsem ho nejel jen na motor, takže vlastně přímé srovnání s tvojí tabulkou stejně nemám.
Není to kvůli BMS tam mám 50A ale kvůli baterii co má jen 10Ah ta větší odběry nesnáší.
Ta 18,9Ah nemá žadné BMS ani ochrany.
Vše mám jištěno jističema 25A ale reagují jen na skrat, při překročení odběru více jak 25A vůbec nereagují.
Naštěstí mam cycleanalysta tak že si to v pohodě uhlídám.
Marně tady v okolí hledám kopec který by měl více jak 12%, to spíše je tu těch 8-12% ale zato pár kilometrů i když misty to bude i 15-18% ale vždy jen 100-150m.
Určitě i to dá motoru dost zabrat.
Lysou bych si bez středového motoru nerisknul vyjet.
Nejsme dĕti, abychom lámali rekordy.
Máš slušnĕ odladĕný stroj, tak ho opečovávej a netrap dráty víc než musíš. Mám za to, že mezi tĕma baterkama, bms a motorama, taky nebudou tak prosté vztahy jak známe z tĕch jednoduchých vzorečků.
Cycleanalyst mĕ ukazujr nĕkdy cifry nĕjak mimo rozsah.
29A odbĕr ?
Nejde o rekord ale chtěl bych vědět jaké mám možnosti při výjezdech na nějaké ty kopce v okolí.
Ta rovina co dosud jezdím je již moc fádní.
Tak koukám do mapy a nacházím nové trasy o kterých jsem dosud neměl tušení.
Čast těch tras je zahrnuta i do Kopřivnického drtiče.
Doufám že jaro už klepe na dveře tak bych chtěl být připraven. Dva měsíce bez kola se určitě projeví i na kondici a co na to klouby to ani netuším.
Však rotopedíš ne? Ale i tak to asi bude bolet. Já jezdím celoročně, ale přece jenom to na jaře moc nejede
Rotoped zvládnu jen 15 min. denně, víc to nejde pak už je to utrpení.
Je na něm nějaké jiné sezení než na kole a tak ty klouby vice bolí.
Já měl rotoped na kterém šel poladit posez a šlo vyměnit sedlo z kola co sem na něm běžně jezdil, takže to bylo stejné jako na normálním kole, jen se člověk více potil. Možná by u tebe stačilo přešrubovat to sedlo, tedy pokud to jde, určitě by ti to pomohlo.
Co to zkusit vleže?
http://hebike.borec.cz/trenazer.htm
Jde to i mene pracne. 8-)
http://mur.rajce.idnes.cz/Home_built_Recumbent...
A po teto zkusenosti jsem poridil za 2 litriky mirne jety pravy recumbent tusim od Olpranu.
Tak to bych na svém stroji z té židle ani neotočil klikou.
V leže je to taky nemožné, kdo má nemocné kýčle ví o čm mluvím.
Už to ani neřeším jaro tu bude coby dup a do měsíce jsem zpátky v kondici, tedy doufám.
Já to vytáhnul v sobotu, v neděli a včera, a zjistil jsem, že jsem na tom rotopedu asi fakt makal fest, protože ty kopečky tady vyjíždím jako prd, jen na velký tác, prostřední asi nechám do opravdovských hor, a z toho malinkatýho si udělám větrník.
Měl jsem fakt radost, funguje to.
No vidíš, tak to už můžeš bez motoru i do hospody.
Do hospody jo, ale zpátky už to nebaví.
Motorek je k nezaplacení.
Musis se prekonavat. S takovou pohodlnosto do Parize nedojedes. 8-)
Oddělme práci a zábavu :-)
Včera jsem se nechal nalákat sluníčkem a cestou zpátky mě chytila sněhová vánice, připadal jsem si spíš jak na běžkách než na kole.
Neboj, jsem na sebe dost tvrdej, už teď vím, že dojedu v pohodě, nějak ty slavné májové dny letos vyšly dobře, budu mít na to 10 dní, to by snad šlo i pěšky :-)
V pondělí mě přišly Ortlieby, včera ten přehrávač na řídítka, když to vohulím je to jak když přijeli kolotočáři, hadříky mám už taky nakoupený, už jen 78 dní a vyrážím. Už se těším jak malý děcko, tomu bys neuvěřil.
A na té ovládací elektronice nejde nastavit max. proud?
Nelze, mám jen plynovou páčku a tempomat.
Řídící jednotku mám na 25A ale to vubec není pro ní nijak omezující klidně si cucne ve špičkách i 35-40A.
Nechápu proč to tak je, možná je to myšleno tak že do motoru pustí jen 25A ale to by potom ten zbytek šel kam?
Jinak na cycleanalystu to omezení je ale muselo by to být spojeno s řj., což není.
Musel bych si koupit nové ovládání co je k tomu motoru ale nechce se mně dávat další 3100kč.
http://www.electorbikes.cz/products/meric...
Koukám že na ni se omezení proudu nastavit nedá.
Řešení by bylo tam vrazit rychlou pojistku, ovšem to bych pak jen měnil při každém krátkodobém překročení proudu.
Jinak když se řekne nákladní kolo, tak mi hodně praktické přijde Xtracycle : http://www.xtracycle.com/#youtube/0/ . Dá se s tím přivézt jak velký nákup, tak odvézt děti do školky. Motorizovat se to dá taky docela elegantně. :) Ale asi ty zde uvedené "náklaďáky" s korbou vpředu uvezou fakt hodně. V rámci města asi dobrý. Z města k nám do vesnice bych asi sáhl spíš po Xtracycle v elektrizované podobě nebo případně elektrokolo plus nákladní přívěs. Až mi ukradnou auto, tak to mám v plánu takhle žít. :)
Už to používáme druhým rokem. Auto skoro nepoužíváme. Není to xtracycle, ale prodává se to i jako elektrokolo. Nic lepšího nás nemohlo potkat. Vloni 25 dní Jižní Čechy, přes Šumavu do Lince a zpět do Vídně. Odtud vlakem domů(moc teplo).
Mě jednou chlap dal elektrický kolo ale klasický.Zlomil rám,tak mě ho prostě dal i se vším všudy. Rám jsem svařil,nastříkal a jezdilo dál.Nojo chlap právník se s tím přece nebude špinit:-)
Na sedlovku kterou jsem stočil z kulatiny sem navařil takový Z z jeklu a na jeho konci
byla navařená koule z auta.Navíc to bylo spojené se zadní vidlicí.na kouli vozejk za auto a jedem.Ve městě to docela budilo rozruch.
utáhlo to když se tomu pomohlo šlapáním cca 500kg na tom vleku.
Motor šel za chvíli do hajzlu,tak tam šel motor benzínový z kejvačky. takže nakonec z toho byla podomácku dělaná motorka.Jezdil jsem s tím po lese i klády to tahalo, než jsem to domršil uplně,pak jsem vyndal motor a zbytek šel do šrotu.
Hernajs tak jak to zde tak čtu tak každému to 250W šidítko stačilo a navíc to tahá i půl tuny jak píšeš.
Zřejmě jsem natefil na nějakého šmejda jelikož se to semnou ani samo bez šlapání nerozjelo natož aby to pomohlo do kopečka.
No už je to pryč a nyní je to o něčem jiném, přesto bych si stím něco těžkého tahat netroufnul (pro jistotu) :-)
ono to sice půl tuny zvládlo ae musels tomu pomoct. Ale šlo dost rychle do háje. jezdil jsem s tím do lesa na dřevo,dokonce i klády na řetězu jsem s tím stahoval. Ikdyž ne moc velký,cca 2-3m. 15-20cm v průměru
Já ho mám spálenej furt ve sklepě, je tam motorek 250W od e-pohonu - ráfek 28 stříbrný, Remerx Grand Rock, šestikolečko.
Prý ten motor převinout stojí jako dát tam nový, jestli si to někdo dokáže opravit, vyměnit nebo co, klidně mu to dám, má to celé najeto asi 30 kiláků, pak se to upeklo.
Mě to jen zabírá místo a madam hudrá.
Já to nechci už ani vidět.Je s tím akorát sraní.
To už radši pojedu na fichlovi.
Tak jä to zahodím. Škodatoho ráfku a šestikolečka.
Využití pro to ale už asi nikdy mít nebudu, tak co s tím.
tak to někomu dej. Já bych si to i třeba vzal ,ale jsem z HK a jezdit pro to někam asi moc cenu nemá. Na náhradní díly by se to asi využilo.
Právě to chci, někomu dát :-)
Klidně to pošlu.
Nerad vyhazuji věci co se někomu můžou hodit.
Už je to pryč, ať se ti to podaří dát dohromady a jezdí!
Nu je to výzva :)
U naší firmy loni proběhla výstava elektrokol a elektroskůtrů a bylo možno si vyzkoušet.
Výsledek ?
Většina lidí se na tom svezla, pokývala hlavou a koupila si klasiku.
Tedy kolo normální nebo benzínový skůtr.
Důvod ?
Poměr cena výkon.
Mimochodem víte kolik je nákladník kol v Berlíně ? 50 :)Víte kolik jich tam bylo v roce 2008 ? 3 :)
Jaký asi může mít 50 kol podíl na celkové přepravě věcí v Berlíně ? Promile jsou asi moc velká čísla ne ?
Víte kolik jich je nákladních kol v mekkce cyklistiky v Holandsku ? CCA 2500 :)
Celosvětový prodej nákladních kol je 10,000 ročně :)
Vzhledem k tomu, že většinu nákladních kol vidíme na dokumentech z Asie, nelze čekat že by nás nákladní kola někam posunula :)
Elektroskutr je dobré řešení do přecpaného města zu jednoho prostéhu důvodu - splodiny a šílenej kravál těch benzinovejch chrchlů.
Poměr cena/výkon je ovšem s chrchlem nesrovnatelný, i při započtení provozních nákladů, protože takový elektroskutr jezdí skoro zadarmo. Tu výhodu hravě vyeliminuje životnost baterií.
Rapidní nárůst prodeje elektrokol v uplynulém roce ovšem Újezďákovu hypothesu "vrátím se ke klasice" nepotvrzuje. Zdá se, že vzorek osazenstva jedné firmy nebude dostatečně rpresentativní. Pokázal bych na naší vesničku střediskovou - u nás jsem měl předloni elektrokolo jenom já, loni si ho pořídili další 2 lidé, tedy nárůst o 200 procent :-)
Statistika je kouzelná, že jo.
http://www.hybrid.cz/nizozemsko-spusti-prvni...
mě se na tom hybridu líbí toto
http://shop.biolitestove.com/BioLite-CampStove...
a pojednání, že elektromotorka pro mě musí mít baterii 60Ah, abych se dostal k příbuzným na 30km a zpátky :-D
To je hezká věcička, netušíš jak to pracuje?
Na mobil jsme si koupil na dx.com nějaké mechanické šidítko, točíš kličkou, nabíjíš, na nouzové volání to asi stačí.
Ještě jsem objednal tohle:
http://dx.com/p/5000mah-portable-solar-powered...
Ověřím jak to funguje.
Mám tohle:
http://www.czc.cz/raikko-usb-accupack-8000_2...
Spolehlivě to nabijí/dobíjí tablet Samsung Tab 2, 7" takže celý den mohu být on line přes wifi aniž bych poznal na baterii že se vybíjí.
Při zapojeném GPS i přes dobíjení z tohoto power packu se tablet pomalu vybíjí, nabitý tablet + nabitý pwer pack mi dává tak 10 hodin provozu GPS, pak baterka odpojí. Tedy podle mého ucucává to GPS víc než pwerpack stíhá dodávat.
S telefonem LG Optimus P700 to má nějaký problém, píše mi, že se telefon pomalu dobíjí vlivem nízkého napětí. Nabíjí se, ale nemám zatím vyzkoušeno jak moc a jak to bude fungovat třeba při celodenním provozu GPS navigace v telefonu.
Na akumulátory kola platí ovšem jen elektrocentrála :-)
Termoelektrický jev, je to obyčejný dřívkáč s drahým příslušenstvím, které zavzdušňuje spalovací komoru a dává 5V. Jinak na dobíjení mobilu mám toto
http://www.kronium.cz/baterie/dobijeci-baterie...
http://www.kronium.cz/nabijecky/usb-nabijecka...
a koupím ještě nějakou solar gorilu s výstupem USB.
Tyhle krámy mám ve svĕtle, taky mám dobíječku na dva tyhle podivné články. Taky furt nevím jak dlouho to fakt na jednu nabitou dokáže svítit.
Ale to bych mohl ozkoušet i doma, že jo ;-)
Nebo místo solar gorily ušetřím tímto
http://www.solareconomic.cz/solarec/eshop/5-1...
Koukni na ten link z dx.com.
Možná tam najdeš nĕco podobného, ale mnohem levnĕjšího.
Ten krám co jsem objednal je solar plus 5000 mA záložní baterie za 28 dolarů, tedy asi za 600 Kč. Poštovné gratis.
Fskt to funguje, čekáš sice asi 3 týdny, ale chodí to spolehlivĕ.
Mám teď záložních zdrojů požehnanĕ, čekám jen co se oteplí abych to vyjel vyzkoušet v realu.
Ono to s tou elektrifikací nejde tak honem asi to bude vyžadovat ještě něco. V našich rovinách se sice počet elektro zvyšuje, ale jde to hodně, ale opravdu hodně pomalu. Co vidím, tak nejvíc si je pořizují starší lidi co mají pohybové potíže, přesto chtějí jezdit a mají peníze na pořízení elektrokola.
Tady si to koupili taky kluci po endoprotrotéze kolen. Zase právĕ kvůli kopečkům, ono se jim na kole jezdí líp než chodí, ale ty krátké ale nepříjemné vršky nezvládají.
Jak se projeli na mém elektro-oři bylo rozhodnuto.
Problém je prostĕ jen ta cena. Tak aby to jezdilo to neumím pořídit levnĕji než cca 17 tisíc plus to kolo, co už máš a přestavíš. A to je pro mnohé na vsi docela ranec.
opisoval jsem to z nějakého cykloblogu najdu :)
hele už to mám
http://www.guardian.co.uk/environment/bike-blog...
Chlape, opsals to blbě: 2500 není celkový počet cargokol v NL, ale jejich roční prodej. Dalších cca 2500 se prodá v Dánsku, největší producenti jsou Christiania a Nihola s celkovým prodejem cca 3000 cargokol ročně.
No a vzhledem k tomu, že cargo není kolo, které by se vyhodilo za pět let, ale jeho životní cyklus je třeba 30 let, tak to máme v NL i DK počty cargokol nikoliv nezanedbatlené.
Na hlavních tazích v Kodani projede za den asi polovina cargokol jako projede v Praze normálních kol (Nørrebrogade 670, Langebro 270, Østerbrogade 360, viz Cph. Bicycle Account 2010).
Takže tvůj despekt bych považoval za přehnaný. To, že něco plní jen malé procento dopravních potřeb neznamená, že to nevyplňuje nějakou mezeru v požadavcích.