Po delší době jsem se konečně rozhodl koupit běžky, vybral jsem Favorit Sporten, ale nevím jaké vybrat boty... Mám možnost vybrat běžecké boty od Alpina nebo Botas Pulse Sporten, viz odkazy: http://www.sportcervenka.cz/prodej-lyzi/bezecke...
Nejlépe mi sedí ty T 20, jsou na zip a dost natěsno - netlačí však a noha se v nich pohybuje co nejmíň, "netancuje" v té botě, u zbylých dvou má noha v botě celkem vůli, ale při zvážení, že použiji silnou ponožku to nebude tak hrozné, naopak do těch T 20 třeba už ani silnější ponožka nepůjde... jsem zatím začátečník, takže nevím, které vlastnosti bot jsou pro běžkování co nejlepší, jde jistě o to, aby nepropouštěly vlhkost, dali byste přednost tkaničkám nebo zipu...? Může být v běžecké botě trochu vůle? Velikostně odpovídají, ale zdají se mi na mou nohu trochu široké, pouze T 20 sedí i co do šířky...
Pokud tam je jen zip, tak do toho bych nesla. Pokud nechces jen chodit ale i behat, je potreba mit botu celkem pevne utazenou, takze jsou tkanicky nutnosti. Neverim, ze se velikost boty trochu nehne a ze budes chtit jezdit vzdy ve stejnych ponozkach. Botasky se mi osobne nelibi, protoze mi prijdou moc jako backory, ale pro zacatecnika je to mozna jedno, casem zjistis, jake mas pozadavky.
Alpiny mivaji tkanicky (pripadne snurku s utahovadlem) a pres to jeste zip, aby lepe odolavaly snehu. Samotny zip nehrozi.
Ok, ja vsechny boty nezkoumala, tak nevim, co za nesmysl vyrobce muze napadnout. Mam salomon combi s tkanickami na rychlozavazovani (pojistuji to proti uvolneni jeste uzlem) a krytem se zipem pres. Kdyz mam navleky, mam je zastrcene pod tim plastovym vyztuzenim. Hadrove pasky pod botu me stvaly, ze se na ne nabaloval snih, a drat jsem behem prvniho vikendu prezvykala. U obycejnych bot na klasiku by mi vadilo, ze navleky nemam jak uchytit.
Snad všechny normální běžkové boty mají tkaničky a vnější manžetu na zip, která chrání šněrování před sněhem.
Bota má sedět na noze jako ulitá, měkká jako bačkůrka, přitom držet nohu jako svěrák.
Je výhodné, když máš stejné vázání, jako rodina, kamarádi apod., ale není to nutné. Alpina má NNN, Botas má SNS, pokud něco z toho už doma máte, je lepší se toho držet.
Alpina mi přijde jako špičkový poměr mezi kvalitou a cenou (i když poslední dobou je pěkně drahá), Botas mi vždy přišel jako taková parodie na sportovní vybavení, ale třeba se za poslední roky nějak zásadně změnili.
Můj dojem z těch Botas je celkem identický, zjistil jsem si dále, že typ Botas a Alpina se kromě jiného liší v typu vázání. NNN má 2 drážky a SNS dvě spojené do jedné.
Asi je to věc zkušenosti, ale jaký máte názor na tyto dva typy vázání? Jaké je lepší zvolit - kompatibilní k botě, ale co si o těch vázáních myslíte?
Každá z norem má své příznivce. Podle hesla "každá liška chválí svůj ocas";-)
Oboje se používá jak na turistiku tak ve Světovém poháru, takže asi tak...
Jak může někdo vozit SNS, to mi hlava nebere. Vždyť to nemá na podrážce žádný materál a strašně to klouže. Už jsi viděl SNS backcountry? Aha!
Viděl, ale BC neprožívám, tak neznám poslední trendy. Co víc klouže, je otázka materiálu. Tření za těchto podmínek příliš nezáleží na styčné ploše, ne?
V okamžiku, kdy to zapneš do vázání, tak tě chodecké vlastnosti netrápí. Důležitější je, aby bota seděla.
Na turistiku je úplně jedno jestli máš NNN nebo SNS. A když závodíš, tak se vozí v celém oddíle to samé, protože lyže jsou oddílové a závodníkům se pouze přidělují.
Jsou lidi, kteří řeší, jestli je závodní Pilot lepší než Xcelerator. A co by jim sedělo víc. Ale na výsledném výkonu se to vůbec neprojeví. Vzhledem k tomu, jaký má na výsledný čas vliv mazání, je vázání naprosto zanedbatelná záležitost.
Můj dojem je, že pokud někdy musíš v botech i jít bez lyží, což se turistovi občas stane, je vhodnější NNN, nemá hrazdičku tak vepředu. pokud jde o boty, měl jsem dlouho Alpiny, ale byly hodně úzké a nepohodlné, teď mám fišery (nějak jako XC komfort) a jsou to krásně teplý bačkory. Bot raději vyzkoušej víc, já tenkrát udělal chybu, že jsem vzal první co docela padly ...
Pamatuji si na nejakych 5 nebo kolik km z Ovcarny do Karlovy Studanky po asfaltu s bezkami pres rameno a nejak mi SNS nevadilo. Rekla bych, ze je to asi fakt jedno.
NNN i SNS má hrazdičku na +- mm úplně stejném místě.
Do bot bez krytí tkaniček bych rozhodně nešel. Víc do nich teče a obecně to bývají nejlevnější boty, tedy boty k naštvání. Přítelkyně teď jedny takové mění za lepší.
Alpiny máme v oddílu (biatlonovém) už hromadu let, hlavně ty závodní, ale i turistické, a máme s nimi dobré zkušenosti. Jsou to boty, které vydrží.
Na lyžování je důležité, aby noha seděla v botě do šířky, na délku tam může být prostor navíc, hlavně u klasiky. Když ti bude bota volná nebudeš mít dobrý kontakt s lyží a bude se ti to blbě ovládat. Pokud nemáš vysloveně problémy s omrzáním nohu, tak bych v nemožnosti vzít si hodně teplé ponožky neviděl. Když jedeš alespoň trochu sportovně, tak se zahřeješ.
Takže z uvedených bot bych vybral ty T 20.
Jinak pokud máš třeba trochu uvolněné kotníky, tak bych doporučil boty s kotníčkem.
Zatím se přikláním k botám Alpina T 20.
Ještě zbývá vyřešit délku hůlek a materiál. Při postavě 169-170 cm mi vychází tak 146 cm, kdesi jsem narazil na vzorec výška/1, 15 ale fandou do výpočtů při vědomí, že každý je trochu jinak rostlý, moc nejsem. A materiál bych asi zvolil karbon pro lehkost. Existuje nějaké doporučení na výběr délky hůlek ke běžkám? Mají např. dosahovat do výše ramen nebo být spíš kratší...
Průměrně přibližně do výše ramen. Na turistiku i maličko kratší, na sport i maličko delší, jsou sportovci (spíše výjimečně, ale jsou), co mají jedny hůlky na klasiku i na bruslení, někam do výšky očí cca.
Karbon je úžasně lehký, ale:
- I kompozit s 15% C vláken je označován jako karbon. Vlastnostmi (měkký jak bláto) jsou to ale obyčejné laminátové hůlky.
- Záleží na orientaci vláken. I 100% karbon může být měkký.
- Je křehký. Doporučuje se převážet hole v nějaké tubě. Když to na výletě zlomíš, dojedeš bez hůlky. Taky jsem nechal asi 30cm dolní konec hůlky v závěji, a nevyhrabal jsem jej (chtěl jsem si odvézt hrot), prostě jsem jej nenašel...
- Je silně návykový. Jak si zvykněš na karbonové hole, nebudeš chtít nic jiného;-)
- Kvalitní značkové hole jsou velmi drahé. Horší už nejsou o nic tužší než slušné duralové, jen o málo lehčí, ale pořád je to křehký karbon.
Nechci ti karbon rozmlouvat, ale uvědom si, že je to ryze sportovní záležitost, mimo upravené tratě převáží spíš nevýhody...
Mam asi 80 % karbon a od te doby, co mam tyhle lehke hulky, me konecne neboli zapesti a jsem schopna hulky poustet, kdyz mam ruce vzadu. Hulky pouzivam ve vsech terenech. Jeden kamarad zase karbon zasadne nechce, ze uz asi dvoje hulky zlamal (ale vazi skoro dvakrat tolik co ja). Taky doporucuji poutka, co jsou trochu jako rukavicka a dotahuji se kolem zapesti na suchac, v idealnim pripade vyndavaci z hulky. Hulky mam k nosu stejne na brusleni i klasiku, ale nejsem sportovec, takze se na me vyjimecnost zminena joem nevztahuje. :-)
Hole na klasiku k nosu jsou pro "jemnou" dívku naprostý nesmysl. Takhle dlouhé hole může vozit maximálně Rambo, který má super silné ruce.
Mam slabe ruce a nejspis sis vsimnul, jak dlouhe hole vozim. Na klasiku mam delku jako skate, na skate jeste o facku vyssi. Mozna to neni ergonomicke, ale pohodlne ano. 8-)
Dlouhými holemi se nedá jezdit frekvenčně.
A ty myslíš, že průměrný lyžař chce na lyžích vypadat jako králik?
http://www.youtube.com/watch?v=altCiNHtuM8
A abych pravdu řekl mně moc nezajímá jak chce vypadat na lyžích průměrný lyžař.
Navíc jako králík by většina českých lyžařů stejně vypadat nemohla, protože by k vzhledem k jich stylu vypadali i při mnohem menší frekvenci, že si nadělali du kalhot (hlavně při bruslení). A takové frekvence jako ti závodníci nejsou schopni dosáhnout ani s krátkými holemi.
S tím, že by bylo karbonové hole nutné převážet v nějaké tubě nesouhlasím. V oddíle vozíme závodní 100 % karbon hole všechny v jednom futrále společně se všemi ostatními holemi a nikdy se žádná s nich nepoškodila.
Ale jinak máš pravdu, karbon je křehký a pro turistu se nehodí.
Pokud mluvím o karbonových holích, ta tím myslím 100% karbon. To ostatní je jen šidítko pro zákazníka. Možná tak těch 80% bych ještě vzal na milost.
Já to myslel tak, že když je hodíš do pytle s lyžema, a to celý na střechu auta, nebo třeba do vlaku, tak karbonový hole dost trpí.
Že tazatel by cestoval s oddílem, který má futrál na hole, mne tak nějak nenapadlo;-)
Já zase naopak hole na střeše auta snad nikdy nevezl a vlakem už vůbec ne. Minulý víkend jsem byli se sestrou a kamarádem na jeden den v Krkonoších a hole vložené do obalu společně s lyžemi také přežily. Ale musíš se k tomu samozřejmě chovat slušně.
Pche! Karbon! Mám už 30 let hůlky z Dřevotvaru Znojmo. A jak dobře slouží! Předchozí model byly bambusky, no.
8-))
Před 30-ti lety vyráběl Dřevotvar ´tonkinky´, ne?
8-)
Nevím, co jsou "tonkinky", ale já mám duralky.
http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo...
8-)
Na klasiku se volí hole po bradu, na bruslení po nos. Já Jezdím na klasice s trošku kratšíma (protože na mne zbyly) a také to je v pohodě.
Jestli jsi začátečník, tak bych se doopravdy karbonovým hůlkám vyhnul. Karbon je super dokud si na to nelehneš. Jako že většina turistů moc padat neumí. Doporučuju spíš laminát a nebo hliník. Pak je tu ještě aspekt velikosti talířku, závodní karbonové hůlky mívají malé talířky, které se často nepříjemně boří.
Navíc mi není jasné, k čemu by ti byly závodní hole, když si pořizuješ turistické boty :)
Na běžkách se holema odrážíš a teda čím jsou kratší, tím víc síly spotřebuješ a rychleji se unavíš. Na klasiku platilo, že natáhneš ruku co nejvíce před sebe a hůl by měla mít spodní část u paty- teda to vychází většinou po bradu (u bruslení po nos-oči) Malinko delší být mohou- kratší nebrat ;-).
Boty jsou lepší akorát- na středně silnou ponožku, typ záleží na preferencích a módním stylu jednotlivce.Noha je stále v pohybu a zahřeje se (pokud je v suchu)...