Elektrokolo se od běžného kola liší dodatečným vybavením, které může vydatně pomoci při šlapání, ale také způsobit potíže. Elektrická část elektrokola se skládá ze tří základních skupin součástek: elektromotor, řídící jednotka s kabeláží a akumulátor. Tentokrát jsme si vzali pod drobnohled právě elektromotory.
Po přečtení článku mám nějaké výhrady ohledně rekuperace. Odpor rekuperace se začíná projevovat až při rychlostech nad 20km/h do této rychlosti je odpor neznatelný.
Pokud je v motoru požita planetová převodovka tak je většinou spojena s volnoběžkou a tudíš je v provozu jen za činnosti motoru.
Dále bych chtěl upozornit, na motory v zadním kole. Montáž vícekolečka hodně namáhá čelo elektromotoru a už jsem viděl tyto čela vylámaná. Pokud někdo uvažuje o motoru doporučoval bych do předního kola.
Bezkartáčové motory bez planetové převodovky mají převážně výkon nad 250W, tudíš nejsou pro provoz na silnici povolená.
Sdílim tento názor a dodám že rekuperace např u mého motoru zapne až při rychlosti 32km/h a brzdný efekt je minimální.
Jsem taky rád že někdo řekl že mit motor v zadním kole taky není až tak výhodné jak se doposud tradovalo.
Jak říká kolega, planetovka je spojena většinou s volnobězkou a tudiž bez zapnutého motoru neklade žádný odpor.
U přímých motoru ten odpor je ale stále se to dá ušlapat bez problémů.
Myslím, že se to nedá takto zobecnit. Je dobré rozlišovat rekuperační brzdění, které umí jednotka, a rekuperační brzdění, které vyplývá z překročení maximálních otáček toho motoru pro dané napětí.
Však já, ani Bob nezobecňujeme, mluvili jsme právě o přirozené neovlivnitelné rekuperaci. Mám odskoušené, že ve 20"kole je tato hranice cítit tak při 20-25km/h a v 26" až tak 25-30km/h. Nucená rekuperace při brždění je cca o 10-15km/h níže.
Problém u rekuperace je ale v tom , že často dochází k přílišnému přebíjení baterie a tím k její menší životnosti.
Aby jsme tedy nezobecňovali, tak můžeš uvést jaký máš motor a na jakém napětí ho provozuješ? Já doplním, že pro můj pření motor 500W od Šikuly, napětí 36V, kola 28 palců mám ty otáčky, od kterých rekuperuje cca 45km/h.
Co se týká životnosti, tak další hledisko je, že rekuperace baterii oživí a tak prodlužuje její životnost. Docela zajímavé je se podívat na počty cyklů BionX (umí rekuperaci) a počty cyklů Bosch. Třeba u mého kola s jednotkou Kelly nemůže nikdy dojít k přebití, protože řídící jednotka při dosažení nastaveného napětí omezí rekuperaci. Zajímavé je, že i u levné řídící jednotky jsem nikdy neměl problém s přebitím. Ale to je proto, že bydlím v údolí a při první rekuperaci je na ní baterie už trošku uvolněná.
Motory mám taky skoro všechny od Šikuly 250-500W 36 a 48v .
Právě ta poloha odkud vyjíždíš je důležitá. Pokud vyjíždíš z kopce a máš plnou baretku, je to docela problém , protože při překročení udané rychlosti jednotka rekuperaci neomezuje ať je nastavena jek chce. Pokud by rekuperaci odpojila, vzniklo by na ní veliké napětí které by poškodilo buť regulátor nebo motor.
Aha. No chce to raději řešení, které tu hranici má alespoň těch Bobbobových 32km/h. Tedy jinak řečeno Bobbob kdyby měl plnou baterku a jel z kopce, tak stačí udržel rychlost do 32km/h a nic se mu nebude přebíjet. Ale s tvými 20 až 25km/h v případě že bydlíš na kopce je to uznávám asi problém.
Kdo neplachtil přes řídítka, nikdy nepochopí, že rada mít motor v zadním kole je mnohem bezpečnější.
U silných motorů bych striktně doporučoval motor vzadu (fakt Bobe, letěl jsem 3x a řekl dost :))
Místo upozorňování na zparchantělou vyhlášku EU bych se zaměřil spíše na to, jak tuhle hovadinu o 250W z toho odstranit, a ne jak t o dodržet.
Jindro ja ti věřím ale zřejmě to bylo hlavně tvou vinou, možná nemohu to posoudit.
Mně se to zatím nestalo a doufám že ani nestane
i když seknout se může v tom motoru cokoliv.
Nedovedu si představit co by řeklo zadní kolo kdybych jej s motorem zatížil ještě další značnou zátěží.
Možná kdybych vážil 70kg + 30kg zátěž (motor, baterie, brašny s nákladem) tak bych určitě šel do zadního kola.
Pokud si dobře pamatuju, tak se ti to stalo protože se ti spojili dráty od motoru. Prostě závada.
Myslím, že každý z nás přes řidítka letěl(z různých důvodů)a na kole jezdí dál.
Když píchnu taky neřeknu, že je to nebezpečný a pro příště budu jezdit po ráfku.
Dvĕ příčiny jasné, poškozené drátky k hallům, když se poškodí dráty u hallu, pří rozjíždĕní nebo zábĕru to vibruje, přední vidlice mĕlká, vyvibrovalo to kolo. Jištĕní roznäšecími rameny to vytrhlo, kilowata má sílu.
Třetí havarie příčina neznámá, pravdĕpodobnĕ cosi v rekuperaci. Vyjíždím s nabitou baterkou, s kopce dolů, sáhnu na brzdu a přední kolo vylítne ven, protože nasilnici, fakt o život.
Pokud poškození kabílku může způsobit náhlé zastavení kola, je lepší, když se zastaví kolo zadní. Lhostejno kdo je na vinĕ, jestli jsem osäpal kablík o keř, vytrhnul neopatrnou manipulací, je to nebezpečné.
Bobův motor nemá Hally tak citlivost na takovéhle poškození je malá.
Kromĕ toho, zadní vidlice je dumenzována jako zábĕrová, ne přední. Motor patří dozadu, pokud není vážný důvod ho mít ve předu. Bezpečnost je zásadní, riziko závady stejné, jen když stojí na místĕ zadní kolo je to o 1000 procent lepší, než když se kousne přední.
Souhlasím že motor v zadu je mnohonásobně bezpečnější.
I na tom mém může dojít k nějaké pruše či uvolněni nějakého magnetku který se zasekne a je po srandě.
Mám to neustále na mysli a tak to nijak nehoním a to ani z kopce.
Letět přes řidítka při 25km/h je jistě o život.
Já zaplať pánbůh na řidítkách "sedím" :-) tak nějaké lety nehrozí. Je pravda, že na zábradlí je to o hubu. Do předního kola preferuju, protože mám daleko lepší průchodnost terénem a nehrozí, že v půlce Alp upadne 8-mikolečko i ložiskem.
Šikulův motor prý zvládne jen 7 kolečko, já mám šestikolečko, nějak jsem nezaznamenal problém.
Bobův motor Crystalite by měl zvládat podle pana Pospíšila 8 kolečko, ale u tý elektriky to asi není tak podstatné jestli mám od dva převody navíc, s třemi táci vepředu docela solidní výběr převodů i s tím 6ti kolečkem.
Měl jsem kliku při posledním pádu, že jsem měl zapřažený vozík, tak jsem sice letěl na tlamu, ale kolo se přeze mě nepřevalilo, vozík ho udržel. Mám fakt za to, že problém byl v tom, že jsem rekuperoval do plné baterky a řídící jednotka si to nenechala líbit a to kolo blokla. Na tom motoru v zadu mě odešly hally asi po 800 kilometrech, při rozjezdu to občas zavibruje, ale dá se s tím jezdit, spotřeba není jiná, rekuperaci ani odpojování brzdovejma pákam a nemám, vlastně jen nejjednoduší sestavu - motor - řj - páčka a baterie. Žádný tempomat nebo jiný vychystávky.
Občas se stane, že prostě ten krám nejede. Pak musím do řj, odpojím všechny fíze motoru, ono se to nějak resetne, a když to zapojím zase jede. Odpojit baterii od řj nestačí, musí se odpojit motor od řj.
Proč to tak je nevím, ale Šikula mě to naučil a funguje to.
Ono hold máme levné sady z Číny tak se tam závady projevují. BionX prý závady skoro nezná, ale je 3x dražší :-((
Bionx je pro mě nepoužitelnej, je to slaboučký motorek :-)
Možná tak dva jeden do zadu a jeden do předu.
Ale vysolit 100tisíc je nereálné to už raději toho bosche za 80tis. model 2013 450W tuším.
Já počkám až totem udělá ten střeďák co půjde na každé kolo a pak to přidám k tomu co mám a jedu lysou.
Ten výkonější Bosch 350W, 45km/hod, ale dávají to jenom na trekingové kolo.
A kdo ví jak na tom budu na jaře možná budu potřebovat tříkolku, klouby zlobí stále více.
Na jaře se domluvíme a na štěrkáči v Hustopečích si moji tříkolku můžeš vyzkoušet.
Já chci taky.......
Varuju Te! Jestli si to pojedes vyzkouset, priprav si nejdriv misto na trikolku.
Ja ji s tezkym srdcem vzdal, protoze bych ji tezko dostaval do 2. patra panelaku a nemel bych ji kde ustajit.
(A nesnazte se mne presvedcit, ze to jde, nejdriv je na rade novy snowbike!!! 8-D)
Můj Greenspeed Gto je sice skládací, ale není to taková rychlovka ve skládání jako Azub Tricon nebo T-tris, těch bych se v panelovém bytě nebál. Ale sorry, na řadě je snowbike. :-)
Místa mám dost, v tom problém nebude :-)
Řikal jsi že se letos hodláš podívat do našeho kraje a u Hustopečských rybníku by se ti i dobře stanovalo. Pár kempů tu máme taky.
Tak že až se rozhodneš v létě, můžeme se domluvit a budeme testovat.
V Hustopečích jsem byl víckrát, mívali jsme tam ocelářský konference. Ale dál už ne, Zlín znäm jen z bedny.
Jestli přijedu bez motoru, asi si najdu bydlení po nĕjakých hotýlcích. Nechci tahat s sebou moc zátĕže. Pokud na motoru, pojedu i s centrálou, abyste vidĕli zač je v Pardubicích perník.
To si asi pleteš, v Hustopečích nad Bečvou nejsíš žádné konference nebyly, jedině tak v sokolovně. :-)
Jinak na štěrkáčích je ubytování v chatkách u hospody na Jachtě a druhé ubytování je ve zděné budově o podál.
Jasně, Hustopeče nad Bečvou :-)
Já jezdil do Hustopečí na Břeclavsku, tak to se podívám kousek světa, už se těším.
A je taky z Číny :D
akorát to na něm není napsaný... Podle mě, pokud je motor přímý a bezhalový a kabely jsou kvalitní, musí vydržet věčně, z číny nebo odjinud. Ale nesmí se utavit, což spousta nerozumných lidí udělá. Bionx má velkou výhodu v chlazení, hořčíkové tělo výborně odvádí teplo.
Problém brushless je, že vinutí je na statoru, schované v pouzdře, takže se nechladí přímo. Navíc jsou motory utěsněné, takže ani ofukování tam nejde. Olej to řeší, ale nese s sebou fůru jiných nectností, tak se to prakticky nedělá.
Místo upozorňování na zparchantělou vyhlášku EU bych se zaměřil spíše na to, jak tuhle hovadinu o 250W z toho odstranit, a ne jak to dodržet.
NO KONEČNĚ TU NĚKDO JASNĚ VYJÁDŘIL I MŮJ NÁZOR - KDYŽ E-KOLO - TAK MIN. OD 500W !!! /A KOHO ZAJÍMÁ NĚJAKÁ -zparchantělá vyhláška EU- JE BLÁZEN NEBO SNAD JEŠTĚ NĚCO HORŠÍHO - KOR V TOMTO DNEŠNÍM KOCOURKOVĚ !/
250W JE PRO DĚTI -TEDY- SORRY I TY DNES JIŽ MAJÍ 500W-800W !!!
A CO SE TÝČE MOTORŮ - TAK ZADEK JE ZCELA JISTĚ JASNÁ VOLBA - /TEDY POKUD BY JSTE SI NECHTĚLI UDĚLAT MTB DO TĚŽŠÍHO TERÉNU SE 2 MOTORAMA A PAK TEN PŘEDEK PŘIDÁVAT -TŘEBA DO BLÁTIVÉHO KOPCE.../
800W mně už přijde moc na to, aby to bylo považováno za kolo a jezdilo se na tom tedy bez řidičáku. Navíc na cyklostezce by to mohlo být pro ostatní nebezpečné.
Můj názor je že by nemuselo vadit ani 1000W a více při zachování omezení rychlosti do 25km/h.
Jezdím tak se svým elektrem po cyklostezkách a nemám pocit že bych kohokoliv ohrožoval.
I tak mně hodně cyklistů předjíždí jedou 30km/h i více a nikomu to nevadí.
Nevidím žádný důvod k tomu omezovat výkon motoru.
Ono je to trochu jinak.
Ten výkon je potřeba jenom zřídka a občas, jinak to čklověk šmudlá furt mezi těma 200 - 300W, alespoň jak mi to ten CycloAnalyst ukazuje, ale když jde do tuhýho, hodí se ta kolowata, možná i víc. Jenomže větší výkony vyžadují větší proudy, a tady jsem narazil na slabinu toho soustrojí co mám.
Sice tam pustím kilowatu, motorek to vydrží ale hůž jsou na tom kabílky, ty nejsou na takové proudy dimenzované a poměrně rychle se přehřejí, stejně jako všechny ty připojení na řj. Na to držet kilowatu výkonu stabilně ta čínská sestava co mám není zařízená.
Stejně tak akumulátory, ten můj má max cont 25A, což je něco malinko nad tu kilowaru, pak hrozí, že něco v baterce odejde. Měl jsem další 2 z Německa, ty měli max current 15A a ukápnul jsem je obě, po cestě jsem musel opravovat zapeklé drátky.
Kolowata neškodí, ale je potřeba k tomu to ostatní přizpůsobit, jinak je to furt nějaký nemocný.
Ano stím souhlasím a taky u mé sestavy nic podobného nehrozí jelikož kabely jsou tam na ty odběry již dimenzovány.
Naštěstí mám i aku na 30A a lze si koupit i na 50A včetně upravy kabeláže.
Je třeba si před koupi ujanit jak budu baterii zatěžovat a podle toho si vybrat jestli tam bude 30A BMS nebo 50A BMS.
Já si jako blázen nepřipadám. Já bych ani více jak 250W nechtěl, né kvůli zparchantělé vyhlášce EU, ale kvůli tomu že mi stačí malá dopomoc v kopcích a tam mi 250W ve šlapacím středu bohatě stačí. Myslím že i většině zde diskutujících. Motory v náboji jsou o něčem jiném, ty jsou z malou watáží v kopcích do kterých člověk potřebuje největší pomoc v koncích. Technologie jdou dopředu a i já zarputilý udpůrce elektropohonu se o něj začínám vážně zajímat. Mám spalovací pohon Hondou 1000W která vyjede i na střechu, ale nemám pevnou vůli ji používat jenom do kopce. :-)
Ahoj všem z Číny :)
To jsou mi ale bláboly, redaktor si moc práce s průzkumem techniky nedal.
Kdo třeba používá nábový motor s planetou, která nemá volnoběžhu a klade odpor?
Kdo používá na elektrokolech kartáčové motory?
A tak dále...
Jenom tady v sekci elektrokola toho většina je k přečtení zhruba správně, když už
Taky mně ty kartáčové překvapily a jelikož neznám všechny motory tak jsem to neřešil.
Totéž s planetovkou.
Hele pospěš se středovým do každého kola čas strašně letí.
Čau, neboj , maká se...
V létě se bude testovat něco novýho, na ten 2014 by se to mělo podařit. Jak budou informace volný , hned je sem pustím.
Kdyby bylo neco, co by slo dat na klasicke MTB bez ztraty prevodu, zajimalo by mne to velmi. Ale to asi nehrozi, ze? Predpokladam, ze motor vzdy sezere alespon jeden tac...
U bosche je jen jeden tác nevím jak je to u jiných.
http://www.rebelbike.com/fotogalerie_detail.php...
http://www.vivax-assist.com/en/produkte/vivax... Ale je to opravdu jenom pomoc když už je cyklista u konce se silami. Kdyby se tam dala větší baterka a místo tlačítka aretovatelná páčka, tak by se to možná dalo použít i pro normální jezdění do táhlých kopců, tedy pokud by se ten motor v sedlové trubce neuvařil. Jinak cena je šílená za tu máš krásný Haibike eq xduro s Boschem.
Při použití středového motoru superlehké převody příliš neřešíš. Od toho je tam motor, jen si palcem levé ruky přidáváš nebo ubíráš sílu pomoci. Je to i lepší pro řetěz, při řazení v tahu to při asistenci na maximum dělá rány jako z děla a desítkový řetěz je zralý na roztržení.
Případné roztržení řetězu(použití silnějšího řetězu singlspeed + jedna řetězová linka) a zvýšení převodového rozsahu by vyřešil Rohloff, ten řadí i v záběru
(osobně vyzkoušeno). Možná i levnější Shimano Alfine 11, ale tam nevím jak je to s řazením v tahu, to by mě samotného zajímalo.
Pri pouziti motoru lehke prevody sakra resis, kdyz Ti dojde stava pod kopcem a musis uslapat navic jeste ten motor. Nebo kdyz ho proste nechces vyuzit. Zaklad je mit plnohodnotne horske kolo, ze ktereho se da udelat elektrifikovane. Zatim to resim sundavanim baterie a vymenou predniho kola. Bylo by to OK, jenze ten motorek se zase ve vetsich kopcich uvari.
Sám zatím elektrokolo nemám, ale člověk který s ním má zkušenosti, nejspíš plánuje cestu tak aby na energii kterou má dojel do cíle a nebo když energie dojde, tak někde na asfaltu bez větších kopců kde těch 6kg na víc bez problému ušlape. Pozor, bavím se o středových motorech kde žádný odpor není a hmotnost je taky nižší než u nábojových pohonů.
Motor bych si pořídil proto, aby mi pomohl v kopci a abych byl na kopci rychleji, na to nepotřebuju střední a už vůbec ne nejmenší převodník. Spíše bych si vyladil počet zubů na tom jednom převodníku, aby mi seděly převody k mému stylu šlapání.
Ale chápu jak to myslíš ty, bohužel takový kompromis je jedině ten Gruber za šílené prachy.
Hrozí to, ale ne hned... Pár firem to zkoušelo, ale neřadilo to vepředu... My se s tím popasujem,jde to. Trochu se tím ale nový motor zpozdí
Ono by docela stacilo, kdyby to radilo ve chvili, kdy motor neni pouzivan.
Jo, nejlépe s meziplynem ;) Ten Gruber sice asi resi to, ze neprijdes o prevody, nicmene jak se vyrovna s razenim v tahu netusim...Jedine snad, ze by tam za tebe radila elektronika, jako to bylo u Shimana Di2.
Ona také tato série článů o elektrokolech na tomto serveru není určena k nějaké edukaci veřejnosti, ale jako obal na reklamní sdělení PRE. Proto jsou články defakto přepisy z Wikipedie a podobných méně relevantních zdrojů.
To ale právě zadavateli reklamy dělá trochu medvědí službu protože právě půjčovna PREkolo má takřka výhradně v nabídce elektrokola s planetovými motory na které prý je třeba dát si pozor :)
...já své síly na kole šetřím pomocí motoru Cyclone-tw 500W/24V, který je umístěn samostatně na rámu. Vpředu se nechají využít i 2 tácy + vzadu 8-kolo, tj. celkem 16 převodů. Jede to pak opravdu i hodně rychle, ale to podstatnější je, že to se mnou vyjede každý kopec v terénu.
No a ti, kteří by se chtěli pohybovat hlavně po silnicích a ještě v rámci toho nesmyslného zákona, mohou použít i slabší 250W motor, kterýžto u každého výrazně lehčího než já (cca 100kg) díky dostatečnému množství převodů na cestách vykoná skoro totéž.
Samozřejmě, kdo chce jezdit převážně ve volném, horském terénu a navíc často i mimo cesty, by měl mít výkonovou rezervu v tahu. Vím, že v Česku pár nadšenců jezdí i na Cyclonech 1200W/48V, ale to už pak dělá z kola spíše motoenduro. A po mých dosavadních zkušenostech mám poněkud obavy o životnost komponentů kola, které rozhodně nejsou konstruovány na přenos takové razantní síly. Nicméně každý nechť si to upraví dle svých představ, proto asi také fa Cyclone nabízí takové množství variant.....
Jo do terénu je tohle řešení super. Prosímtě, Agilko, aby se ten motor namontoval, tak musí být ty kliky nějak šířeji od sebe? Jsou symetricky a nebo musí být jedna více vyosena? Pokud ano, tak o kolik? Díky.
Podle fotky to vypada, ze je potreba mi hranatou ramovou trubku. Nebo se pletu?
Ano, pleteš se. To by asi Cyclone toho moc neprodal.
Uff, jaky maji web? Nejak se mi nedari to najit. 8-(
mrkni sem http://cyclone-tw.com/
Prodava to nekdo u nas, nebo jen pres paypal?
Ta BB varianta nevypada spatne, jen poradne nevidim prevodniky. Rad bych to videl nazivo.
Ale co se mi uz od pohledu nezda, to je kabelaz. Staci projet kaluzi a vsechny konektory dostanou sprchu.
někdo uváděl nějaké Polské stránky a nějaké myslím z Anglie
Ted nemam cas, vecer pohledam. Diky!
http://www.eclipsebikes.com/index.php
Kdyz koukam na ty fotky na tehle strankach, nejak to nechapu. Uchyceni BB prodavaji a pritom to montuji na trubku jen na dve "U". Bal bych se, ze budto rozmackam trubku, nebo se to bude protacet.
A taky ziram, ze maji 36 V az od docela vysoke wataze. Ze by diky zprevodovani stacilo 24V?
Šilhal jsem po tom Cycllone ale Agilka mě přesvědčil, že to není nic pro mě, musí se to na můj vkus moc udržovat, mazat, a seřizovat.
S těma anglánama jsem mluvil, do Čech to zašlou bez problému za 25 liber, tedy poštovné cca 800 Kč.
S Číny by to asi šlo přes celnici a před celníkama už varovalo Písmo svaté :-)
Rad bych to nejdriv videl, abych pak nebyl prilis prekvapen.
Za minus zatim povazuji tech 24 V a odkrytou kabelaz. Hmm...
eTotem říká, že 24V je už mrtvý pokus, že se bude jezdit na 36 a víc.
Váš je odkaz někam do té Číny, tam mají snad víc obrázků, a když si najdeš tady na kole tím s motorem Cyclone, sou tam i linky na skvělé fotky Agilky a víc povídání od něj.
Ten má zřejmě nejvíc zkušeností.
Celá ta jejich stavebnice vypadá, jako když si kluci hráli s Merkurem a povedl se jim docela dobrej stroječek. Je to takový nahatý, samej řetěz, převod, flákneš s tím do bláta a dojezdil si.
Co se týká napětí 24V tak bych se nebál. Pokud jsou na to dimenzovány průřezy vodičů, tak v tom nevidím problém. Ale asi je fakt, že trend je těch 36V, možná 48V (třeba nový BionX).
...24V není problém, považte jen, že všechny motory až do 500W mají řídící jednotku zabudouvanou přímo v tom motoru, čili žádná externí krabice na rámu navíc. To je bezva a i proto jsem šel právě do tohoto řešení. Ale vyplatí se mít na motoru chladič, byť spíše jen preventivně. Trochu problém ale může nastat s bateriemi, ne všechny jsou totiž schopné dodávat proud až 35A, běžně tak kolem 20-25A, tedy když to má pořádně odsejpat....
Kabeláž je dostatečně dimenzována, taktéž z pohledu jejího zatěsnění ok. Kdo nevěří, nechť si vstup zatěsní ještě třeba silikonem. Mám tyto motory 2, ten starší se točí již 3 rok a to celoročně, každý den a dosud fakt žádný problém....
Jaky by byl dojezd ciste na motor? Vzdalenostni i vyskovy?
Na hub 250W cca 75kg soustava vystoupa 750 m a ujede pres 60 km v Brdech - pri pouziti vyhradne do kopce.
Tolik ujedu s kilowatou taky, soustava 105 kg.
Nejde o to kolik motor zvládne ale kolik do nĕj pustíš.
Ty cifry jako 250W jsou jen orientační, když napojíš mĕřák zjistíš jak to lítá a i kolik srazíš spotřebu když šlápneš.
Už jsem toho nechal, protože jsem z vočima na mĕřáku srážel spotřebu až mĕ málem srazil autobus.
Jenze tady zadny merak neni potreba. Do kopce to musi zabrat skoro samo. Proste srovnat kopec do roviny. At to zere, co to zere. Kdyz to dava min, nesplni to zadani na setreni kolen.
Máš stoprocentně ověřeno že tě to do kopce vytáhne samo?
Ja mám s 250W motorem s planetovkou špatné zkušenosti, do kopce jedině s pořádným šlapaním a dojezd bez šlapání na největší dopomoc jen 15km. Ovšem se zátěží 140kg
Taky záleží kolik ti pustí baterie A, a pokud je jen na odběr 15A tak ten kopec nevyjedeš, ten motor může žrát i 25A a to ti ochrana nepustí a nebo neco shoří.
U středových motoru to bude kapku jiné, tam když nebudeš šlapat tak motor asi nepoběží.
Nevím to ale jistě, totem by mohl popovídat.
Do většího kopce než 4% nevěřím, že by ho to bez příšlapu vytáhlo. Do 4% asi jo. On ten motůrek ačkoli má jmenovitý udaný výkon 250W, tak max výkon má 362,5W cca při rychlosti 22km/h. Viz tady graf http://www.goldenmotor.com/hubmotors/Mini... .
Konkretne se jedna o 250 - tu mensi stribrnou bez rekuperace od Sikuly.
Kopec z Rybniku na Ples v Ceskem Lese (tusim kolem 700 m prevyseni v kuse) to dalo na 3x. Pojistka na prehrati reagovala spravne, plastovy kryt na jednotce byl hoooodne horky, na motorku se skoro nedala udrzet ruka.
Nicmene rychlost stoupani byla takova, abyh to i ja na lehokole uslapal, takze cca krokem.
Aha takže asi další věc je, že jde o lehokolo, takže možná to je zapletené do ráfku 20". Takže síla působící na silnici bude o 30% větší než při zapletení do 26 palcového kola. Jinak samozřejmě kouzlo je vždy v převodech. Díky převodu se dá i s minimálním výkonem vyjet ledacos. Viz. lehké převody na horském kole se kterými i holka vyjede cokoli. Sice pojede pomaleji než já půjdu, ale pokud se nezačne překlápět na záda, tak vyjede.
Nee, v klasickem MTB. Ja jel na lehaci vedle. Jenze moje rychlost limitovala nas spolecny postup, takze se motorek v naboji (26" kolo - predni, motorek urceny do 26") trapil cca 4 kmh rychlosti.
(Mimochodem i moje leho je 2x 26")
Doplň ještě na jakou baterii a její kapacitu.
10 Ah LiPol.
Tohle: http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/10-1-Sady...
Ale bez nosice a bez PAS a brzdovych pak.