Hypotetická situace:
Jedu autem po městě. Je zima. Mrzne. Sníh na silnici. Ledové zmrazky. Mantinely sněhu kolem cesty. Přede mnou se na kole motá cyklista. Kličkuje, na zmrazcích mu to klouže. Bliká, svítí, je vidět. V protisměru šňůra aut, takže bezpečně předjet se nedá.
Jedu krokem, za mnou se štosuje další fronta. Čekám až se protisměr uvolní a budu moci předjet. Najednou cyklista najede na obzvláště klouzavý led a švihne sebou rovnou mně před auto. Stačím – nestačím? ubrzdit na klouzavé vozovce? Stačí ubrzdit ten za mnou? Aby mě nepostrčil a já cyklistu stejně nepřejel?
Ano, pane řidiči, nepřizpůsobil jste styl jízdy podmínkám. Vinen!
A co cyklista? Ten svůj styl jízdy přizpůsobil? Přemýšlel hlavou když sedl za takových podmínek na kolo?
Jistě, v rámci svých práv na to má nárok. Je to ale rozumné?
Tuhle situaci bohužel vídávám dost často. Když jdu pěšky na autobus do práce, nebo se z ní vracím. Bohudíky bez těch tragických konců. A jako bonus, někteří z těch cyklistů patrně nic netuší o existenci světel či blikaček. O tmavém oblečení ani nemluvě.
Tak si říkám – vymyslel snad někdo nový druh Ruské cyklistické rulety?
No já celkem normálně na kole jezdím. Nemám dojem, že bych se motal a klouzalo mi to na zmrazcích. A ani když vidím jiné cyklisty z chodníku nebo auta, tak mi to nepřijde nijak šílené.
V Praze je stejně všude na silnicicíh břečka, která je z hlediska jizdnich vlastnosti celkem v pohode. Nehovořím o tom jak ta sůl působí na kolo. Ale drží docela dobře.
Jedine, kde mi to klouze je pri jizde mimo silnice. Zbabele se priznavam, ze Letnou k uradu vlady (dolu i nahoru) potupně vedu.
V Praze mi ted vadi a trochu me znervoznuje jina vec - cyklopruhy jsou skoro nepouzitelne, protoze vsechen "bordel" ze silnice + snih a led je nahrnuty primo tam. Navic pod tim nanosem ani neni videt piktogram, takze jakoby pruh neexistoval. Jet se musi vicemene na hrane nebo s auty, coz je nekde problem. Zatim me nikdo nevytroubil, ale vadi mi to...
Za rok ti piktogram umeje voda, a jako kdyby nebyl, zvykej si :-)
Namalujou nový, zvykej si :-)
Prd bude, došly tintily :-)
Nemusi malovat novy, staci kdyz by udrzovali silnici az po krajnici, tj. vcetne cyklopruhu... dokud tam nebyl, byla protazena a vycistena az po obrubnik.
To by bylo príma, jenomže když jede ten rozhrabovač, tak to hrne na strany, možná by to tedy měli nahrnout na chodníky, aby byl cyklopruh špígl nýgl?
Chodců je proti cykloušům v zimě zanedbatelně málo :-)
Nebo máš jinej nápad, kam s tím sněhem?
Kdyz to slo, dokud tam ten pruh nebyl namalovany, tak by to jiste slo i ted...
Ja uz vim, nechteji jezdit radlici pres tu barvu, aby se neosoupala :-)
Dneska v tom useku pomer 4 cyklousi vs. 2 bezci. Chodcu cista nula, tedy zanedbatelne malo ;-)
Kam se teď v Praze podívám, tam samej cyklista.
Chodníky by měli oředělat na cyklopruhy :-)
http://www.stream.cz/video/784003-pokrocily...
Ano, to je řešení, myslíš že si to kolega epo a těch dalších 9 cyklistů zaplatí?
Má to v Praze smysl?
Ale kolega Epo si tu udrzbu silnice plati tak jako tak - vyuziva z ni ale jenom tu "pocmaranou" cast u krajnice. Chapes to???
Nikoliv,
tu počmáranou část silnice ti z 95 procent platí necyklisté, protože těch je těch 95 procent, možná ještě víš.
V tomto případě mnohem více bereš,než dáváš.
To jsou poměrně jednoduché počty.
Opatření, která sloužíá pouze cyklistům, jsou dotována necyklisty.
Podle te situace ten cyklista nepojede vic nez 20, tzn. ze i ty a snura za tebou pojedete dvacitkou. To jako mi chces tvrdit, ze byste ty ani ti za tebou nedobrzdili?
Ano, nedobrzdí.
Při dvacítce ujedeš za vteřinu 5,5 metru. Řidičovi chvilku trvá (uvádí se 1-2 sekundy) než zareaguje a začne brzdit. (http://cs.autolexicon.net/articles/reakcni-doba...
Tedy ujedeš 5-10 metrů, než vůbec zareaguješ.
Teď záleží na typu vozu a stavu vozovky, za jak dlouho auto zastaví - předpokládejme zase těch 10 metrů.
Čili, pokud to cyklista najednou nečekaně položí, mělo by auto, co jede za ním nějakou tou 20kou jet v odstupu zhruba 20 metrů, aby mělo dobrou a víceméně spolehlivou šanci tě nepřejet. Mám za to, že auta se cyklistům lepí na zadek mnojem těsněji, tedy alespoň u nás na dědině.
Zdendova úvaha je správná.
Ok, v tom pripade druha uvaha - kdyz je ridic v takove situaci, kdy ma pred sebou cyklistu, ktery ma vzhledem ke stavu vozovky takove problemy, bude se mu lepit na zadek a nevenovat mu zvysenou pozornost nebo si da vetsi odstup a pojede "s ocima na stopkach a nohou na brzde"?
Ja vim, asi zalezi, jestli bude za volantem sedet taky cyklista, ktery uz si to nekdy zazil na vlastni kuzi nebo nekdo, kdo videl kolo akorat v televizi, kdyz se jelo TdF.
Ano, ale to není jen ve vztahu cyklista/auto, ale mi mezi auty mezi sebou. Při dvacítce sice jde jen o nárazník, ale ve vyšších rychlostech je to pak už mnohem horší.
Nedostatečný odstup je častou příčinou nehod, a bohužel v případě cyklistů by tohle mohlo znamenat fatální záležitost.
Protože musíš předpokládat, že to auto řžídí spíše necyklista, je asi rozumné, ne nějakém slizu na kole moc neriskovat, alespoň na frekventovaných silnicích.
Jestliže cyklistovi to podklouzne a flákne sebou, tak jasně nepřizpůsobil jízdu podmínkám, sám havaroval, je to přestupek a na pokutu, pokud způsobí další škodu nese za ní odpovědnost. Když cyklista spadne přímo pod auto, tak budou mít oba spoluvinu, cyklista nebyl schopen bezpečné a neohrožující jízdy a řidič byl zřejmě příliš blízko za ním a nemohl by ani náhodou včas reagovat. Pokud někdo přejede již ležícího cyklistu, tak se bude zkoumat zda byl vůbec schopný včas a bezpečně zastavit.
Cyklista než vyjede na zledovatělý povrch by měl mít dostatek soudnosti a měl by se mít především rád.
Co kdyz nema jinou moznost dopravy?
Ne vsude jezdi MHD nebo jina doprava kdyz to clovek zrovna potrebuje. Ne kazdy musi mit auto nebo ho z nejakeho duvodu nemuze pouzit. Ne kazdy ma na to chodit treba 15km denne pesky.
To je krasne videt hodnoceni nekoho, kdo i do prace jezdi vicemene pro zabavu - coz jsme tu asi vicemene vsichni, protoze ti co jezdi na ranni nebo z nocni cely zivot asi nemaji potrebu si tu ventilovat kolik za rok najeli, jestli si poridi horacka nebo krosku, jestli obujou slicky nebo balony ;-)
Promiň, ale tenhle argument s "dopravou někam" fakt myslíš ve 21. století vážně?!?
Chceš mi opravdu tvrdit, že by někdo byl odkázán jen a pouze na dopravu na kole?!?
Mám tedy na mysli lidi, kteří nejsou bezdomovci nebo svobodně nezvolili život v nějaká pustině. Ale i tam bych řekla, že řeší dopravu do města nebo k nějakému dopravnímu prostředku jinak než jen kolmo.
Tak představit si to umím docela dobře. Kdysi na základce učil pan učitel z vesnice, která byla od nás sedm kilometrů daleko, ovšem jediné dopravní spojení bylo s několika přestupy, skoro 50 km přes Brno.
On to teda chodíval dvakrát denně pěšky.
Pokud vím, dodnes mezi těmito dvěma body žádné jiné spojení není.
Vis Ty vubec, jaka je doprava na venkove a v malych mestech jako treba Kralupy? Mestsky autobus tam jezdi zhruba jednou za hodinu, takze ano, casto nejaka alternativa existuje, ale za cenu velke ztraty casu. Ja od pate tridy mela skolu skoro 2 km daleko a radsi jsem chodila pesky, protoze i tak jsem mohla vyrazet o 15 minut pozdeji, nez kdybych jela busem.
Ne, konkrétní podmínky v malých městech a vesnicích neznám.
Nicméně podle známých vím, že buď mají auto, nebo v případě, že někam jedou musí časový harmonogram přizpůsobit tomu, jak jede autobus/vlak.
"V případě, že někam jedou"... blbé, když u některých lidí ten "případ, kdy jedou do práce" nastává každý den a mzdy na vesnici se často pohybují v částkách, kde na dojíždění autem by padla nezanedbatelná část...
Nedokážu to sama posoudit. Mám to jen zprostředkovaně. Od známých a od kolegů.
U nás v práci dojíždí z okolí Prahy hodně lidí. A nejen z okolí. Rádius je větší, než si lze představit. Zrovna kolega jezdí až z Liberce.
Vím, že to z dopravou není tak jedoduché, ale holt v místě bydliště práci neseženou, tak vstávají i před pátou, aby docestovali sem.
Takže pokud podle nich mohu soudit, tak to realizovat jde.
A nechci v tomto případě rozvíjet debatu na téma pracovních příležitostí - to je kapitola sama pro sebe. Spoustu z těch, co dojíždějí, by nedojíždělo, pokud by sehnali práci blíž k domovu.
Ale samozřejmě že jde vstávat před pátou, aby člověk byl v práci na osmou a přijet domů v sedm večer. Pokud je to z Liberce do Prahy, asi nebude ani moc jiná možnost, ovšem dá se předpokládat, že mu to v tomto případě prachy jakž takž vynahradí.
Ale těžko bude někdo vstávat před pátou a vracet se domů v sedm večer, pokud má práci vzdálenou deset kilometrů a bere tam něco přes minimální mzdu. Prostě sedne na to kolo.
Jinak - jsem taky kancelářská krysa, takže vstávání před pátou je mi též černou můrou. Ovšem ve výrobě se většinou dělá od šesti, takže až před pátou si může dovolit vstávat jen ten, co to opravdu nemá dopravně nijak složité. Venkov před pátou už dávno sedí ve vlaku.
Ono nemusíš ani jezdit z Liberce, od nás (máme to přesně 25 km ke koňovi) a 15 km na metro, jezdí k tomu metru autobus 45 - 50 minut.
Šněruje si to všema vesničkama kolem, a hezky si tu cestu tedy dojíždějící prodlouží. Když jsem před léty jezdíval do Stověžatý do práce, jezdilo to 50 minut na Pankrác, odjezd busu v 5:50 a pak to byl fofr to stihnout na 7mou do Hybernský, a zpátky jezdil bus v 17:45.
Teď protože se město roztáhlo dál i s tím metrem je to trochu rychlejší, ale malá raději jezdí vlakem, na ten jezdí bus 5 km přes kopec a vláček je za 20 minut přímo v pražském Sherwoodu.
Z toho Liberce je bus v Praze taky do hodiny.
To jsou paradoxy
Já vstávám v 5:15 - 5:30, ale je fakt, že já dobrovolně :o)))
To je odpo nebo (chraňnásnášpánbůhodevšehozléhoamáňubertedopekla) dopo?
Jj, je to dopo... To víš, já nejsem programátor :o)))
Dneska Máňa asi vylezla z pekla, protože já se dnes probudil v 05:30 a už jsem nezabral... :-/
To je stáří, zvykej si.
Stáří je ponižující :-)
že nemůžu jít spát před půlnocí (sice usnu/odpadnu, ale před půlnocí se vzbudím a pak už nezaberu), na to už jsem si zvykl. Tak teď je na řadě to ranní buzení. Dokud ale budu vstávat PŘED ranní stolicí, tak to stále bude dobré... :)
Táta vždycky říkal:
teď, když už jsem v penzi a nemusím vůbec vstávat v pět, musím stejně, protože bych se počůral. A pak už nezaberu.
Jenomže on si dával hezký kanapíčko po o.
Jak to bylo?
"Ranní ptáče dál doskáče, nakopnu ho až zapláče?"
Jestli není cesta bezpečně sjízdná pro kolo tak by na něm dotyčný neměl jet. Totéž platí pro auto nebo autobus, jen blbec jede sutem někam po nesjízdné cestě a pak se diví, že někde uvízl nebo se vyboural.
Je na odpovědnosti každého kdo a na čem pojede, když si ale nabije hubu nebo ho někdo přejede, tak by ale potom měl být zticha a ne si stěžovat a domáhat se nějaké náhrady.
Průšvih je, že "nemyslíš - zaplatíš" v takovémhle případě je pro toho nemyslícího cyklouše zřejmě fatální.
Před pár dny mě vyprávěla jedna velmi blonďatá kadeřnice, jak jela, klouzla na kruháči, a klouala pomalinku až na nějakej rantl, a obouchala si to svoje autíčko. Byla z toho hrozně smutná, ale podařilo se jí nacouvat na vozovku a pokračovat do toho svýho kadeřnictví.
Jenomže si holka nějak nevšimla, že si prorazila vanu a vytejkal jí olej, světýlka na palubce prej blbla, "ale co, to dojedu"....
No nedojela, zadřela motor a oprava prý bude stát o deset tisíc míň než jí stálo to autíčko.
Takze ses taky blbec podle tech fotek, cos tu daval tusim vcera...?
Nejsem, jak sis mohl všimnout jezdím po lesích a tam běžný provoz není a navíc používám hřebiky a ty docela přijatelně zabrání podklouznutí kola, stejně je ale potřeba být opatrný protože ve zmrzlých vyjetých kolejích od aut to docela ustřeluje.
Ok. A do lesa to mas hnedka od baraku, anebo musis projet kus po silnici?
Treba nemusis a treba ten, co ho tu zminil kolega hned v uvodu jel taky "jenom" z vyjizdky po lese, ale vyslo to tak, ze je magor, protoze vubec v zime vyjel, blokuje provoz a ohrozuje sebe i vsechny ostatni.
To je na nekonecne dohadovani. Ochranar ti rekne, ze jezdit v zime po lese a nedejboze jeste za tmy je taky prasarna, protoze plasis zver, ktera se stresuje a plytva energii, kterou v zime nema nazbyt. Ty se ale budes tvarit, ze je to uplne v pohode, protoze ochranari jsou paka a srna vidi svetlo uz z dali, takze se uklidi jinam.
Budu se opakovat, ale je to o toleranci. Chapu, ze nekdo musi nebo chce jet autem a byl bych rad, kdyby dotycny chapal, ze ja treba musim nebo chci jet na kole nebo jit pesky. Verim tomu, ze umyslne naschvaly jsou ojedinele a vetsina konfliktnich situaci vznika z nepochopeni a nedorozumneni...
Pokud vím byla řeč o hypotetické situaci a nikoliv skutečné a kontétní. mě je úplně jedno kdo a jak a na čem jezdí, je to jeho boj, ale když přijde k úrazu nebo způsobí škdu, tak by si to měl vyřešit jen sám se sebou. Navíc v běžném silničním provozu by měla být především vzájemná ohleduplnost a nikdo by neměl jiné ani sebe ohrožovat.
Takhle je to napsané moc hezky, ale je otázka, do jaké míry to pak bude aplikovatelné v realitě. Budou tam hrát určitou roli posudky, advokáti, apod.
Taky to byla reakce na hypotetická situaci.
V reálném případě bude samozřejmě vše hodnocené podle specifickcýh podmínek a okolností v té konkrétní situaci a taky podle účastníků a případných svědků.
Tak na tuhle situaci si vzpomenu vždy, když v současných podmínkách vidím jezdit cyklisty...
A když některého míjím v autě, tak si vždycky říkám, "jen aby se mi nesložil pod kola"...
Pokud jedeš v Tatrovce, tak se bát nemusíš. Maximálně to trošku drncne, ale spíš to ani nepoznáš...
Když já bych mohla řídit jen tuhle
http://www.starehracky.cz/katalog_detail.php...
:o)))
ve chvíli, kdy zvolený dopravní prostředek řidič není schopen bezpečně ovládat, ať už kvůli vnějším podmínkám, momentálnímu stavu vozidla či svému momentálnímu stavu, tak by prostě jet NEMĚL!!!
Je lhostejný jaký druh vozidla řídí, to s tím tolik nesouvisí.
Ale lidí, co nezvládají auto na sněhu či ledu nebo kolo v sajrajtu a na ledě nebo motorku za mokra atd. atd. potkávám spoustu.
Problém je prostě v tom, že všichni maj pocit, že maj PRÁVO na to někam jet, protože oni to zrovna POTŘEBUJOU a všichni ostatní a jejich ohrožení je jim prostě u zadku. Nevím, co s tím udělat, ale pitomců na letních gumách na sněhu, jedoucích příliš rychle za deště (aqualung v praxi), cyklistů se lickama na ledě atd. atd. atd. pokávám spousty a spousty.
jejich argument bude vždycky stejnej. JÁ "musím"! JÁ "potřebuju"!
Sobecví v praxi. Spíš mě překvapuje, že tě to překvapuje:-)
Jo a srovnání s ruskou ruletou kulhá. Při ruský ruletě ohrožuješ jen a pouze sebe.
Nezvladaji, tak jedou pomalu a nechavaji si odstup. Nejak se to naucit musi. Mnohem nebezpecnejsi jsou ti, co to zvladaji rychle a pomale jedouci ridici je stvou natolik, ze pak riskantne predjizdeji.
promiň, ale pomalu jedoucí pitomec s letníma pneu na vrstvě sněhu je bezohledný vůl. Totéž cyklista na hladkých pneu snhu a ledu.
Na naučení je autoškola. Na procvičení a získání jistoty jsou vedlejší cesty mimo dopravní špičku. Ten, kdo se učí ovládat svůj dopravní prostředek na hlavních tazích v době dopravní špičky je opět, dle mne, bezohledný vůl.
"Na naučení je autoškola."
Ty jsi ale srandista nebo genius, to ani dal nebudu komentovat.
že to tak není a z autoškoly tě pustěj aniž umíš řídit je smutný fakt, to souhlasím, ale je to prostě špatně!
zbytek je všeobecný pro jakéhokoli řidiče a učit se jezdit ve špičce na hlavním tahu třeba na kole prostě bezohlednost.
V autoskole Te nauci, jak ridit, a zkontroluji, ze to jakztakz prakticky umis, ale neni mozne ocekavat, ze po absolvovani autoskoly bude mit clovek reflexy a odhad chovani auta ve vsech situacich, jako by najel minimalne 10 000 km. Takze podle me je pouze bezohledne nadavat na pomalu jedouci ridice a prudit je.
podle mne je ale prostě špatně, že tě pustí z autoškoly když to neumíš. Po odjetí 20 ti nebo kolika hodin. Podle mne by to mělo bejt prostě o mnoho více hodin.
Ale i tak. Taky jsem z autoškoly vypadnul po tuším 11 ti hodinách jízd rozložených do celýho školního roku, takže to bylo uplně naprd. Učil jsem se jezdit tedy v tátový starý škodovce. Jasně, že jsem jel pomalu, ale fakt jsem se neučil jezdit na hlavních tazích ve špičce, ale večer po okreskách, kde prd jezdí doteďka natož tehdy. Jak reaguje auto na sněhu a co dělá, když je ve smyku, jsem se učil na poli atd. atd. Učit se to v dopravní špičce na hlavním tahu je prostě beohledné a na tom trvám.
Letní pneumatiky/zimní pneumatiky byl dobrý marketingový tah výrobců těch gum a pneu servisů.
Léta jsme jezdili na jedněch gumách, bez abs a eds, náhonů na 4 kola, až se divím, že jsme ty zimy vůbec přežili :-)
vzhledem k tomu, že se zimní pneu pro osobní automobily začaly vyrábět v roce 1936, tak budeš starší než jsem původně myslel :-)
Možná, ale já s tou 105kou jsem nějak zůstal vývojem gumárenství nedotčen. Pamatuji si přesně na své "první zimní gumy". Obul jsem je těsně koncem roku 1999.
Do tý dobsem rajtoval jen na jedněch.
Teď mám na traktoru taky celoročně jen jedny, ale je to v cajku, maj tam napsáno S + M :-)
PS: netuším jak je to u vás, ale v naší nadmořský výšce jsou všechny hlavní silnice holý na asfalt po 95% času celý zimy, akže jízda na čemkoli většinou roblém není.O to horší je doprava v těch zbývajících pěti procentech doby. Začne sněžit a autobus jede do Prahy dvojnásobnou i delší dobu, protože se najde spousta troubů, který jedou 20-30km/hod se smrtí v očích a všechny ostatní zpomalí, vystrsuou a naštvou a "nutěj k nebezpečmu předjíždění atd. ale že by nejeli, tak to je nenapane. Ale je fakt, že v podobnýh podmínkách potom nepotkávám většinou na hlavních tazích ty cyklisty
Čéče u nás za kopcem je na hlavní 107 místama docela rozježděnej, prosolenej, mrznoucí sli u kraje, teď furt mírně sněží.
Hlavní (tedy Masarykova) už má souvislou vrstvu uježděnýho sněhu.
Od pivovaru na Bartošky je prvním rokem udělanej novej stoupací pruh, ale co 14 dní to tam nějakej kamion zablokuje napříč, prostě pustí to z kopce moc, a pak se smýkne a je zle. Není spojení na vlak, leda pěšky, tech 5 kiláků.
tak u nás je to na hlavní tedy Praha - Kutná hora fakt takhle. Sníh se tam udrží jen chvilku. Pak to prosolej a rozjezdí se o a když dva tři dny nesněží, jsi na asfaltě...
Mám pocit, že u nás je nějaká větší siberie, celý to údolí, včetně našeho Beverly Hills má o pár stupňů chladněji než když se popojede kousek za kopec směrem na Prahu.
Dneska jdu pěšky. Nemuselo by to dobře dopadnout.
Jo mám se zeptat jestli chodíš u vás na fotbal.
Je to v ďolíku. Stačí sjet ze Struhařova dolů k Mnichovicům a začne mlha, ačkoli u nás e krásně...
Kdo se ptá? Jestli dcera, tak začnu! :-D
Ne, nechodím. Přestal jsem ho hrát v 18ti a podívat se jak hraju zajdu tk jednou za rok. Bráška ale hraje pořád (dneku už pokud vím en za Béčko), takže jestlis zaslechl jméno, je to bráška.
Říkal Bady, že prej bys ho měl znát, jestli u vás chodíš na fotbal, že s těma "vašima" si nějak nepadli do voka, a vždycky tam něco vyvede, popere se, nebo dostane na budku...
Že prej si ho "vaši" kluci na hřišti dost hlídaj.
nechodím, takže neznám. A to praní a prasení je právě to, proč na ten fotbal nechodím :-(
už i ta vesnická liga je tím právě prolezlá a ndá se na to koukat
Sem tam se kouknu pro radost na trubce na starý záběry toho jak hrál Pelé, ale jinak...
na hypotetickou situaci čistě hypotetické řešení. Protože nemůžeš ovlivnit to zda někdo pojede na kole ale můžeš ovlivnit to, že pojedeš či nepojedeš autem. Takže co kdybys jel třeba autobusem? Kdyby to udělalo dalších 45 řidičů tak by na cestě v tom nečase jelo o 45 aut méně.
Totéž platí pro cyklisty, můžou jet autobusem a na silnici by nebyli žádní a neohrožovali by sebe ani ostatní.
A proto se tu v jinem vlakne navzajem chlubime, kolik uz jsme od Noveho roku najeli a davame sem fotky, kde vsude to na snehu stalo za to ;-)
Je snad dost velký rozdíl mezi jízdou po uklouzané silnici v běžném provozu mezi autama a jízdou po lesních cestách bez provozu kde se můžu srazit nejvejš s vylekaným daňkem.
Dnešní kolo ve sněhové skorovánici bylo přímo super, romantika, bílo, nikde nikdo, až na jednoho vodního ftáka; jeden úsek jsem dokonce dral první stopu...
Akorát teda nemuselo tak moc foukat, ty zkurvené vločky bodající do zmrzlého xichtu byly celkem na piču...